Scania V8 – Uusi kuningas!

Helsinki-Turku-tunnijunan hankearviointi on valmistunut

Väyläviraston hankearviointi Helsingin ja Turun välisen nopean junayhteyden vaihtoehdoista on valmistunut. Helsingin ja Turun välisen nopean junayhteyden tavoitteena on lyhentää Helsingin ja Turun välistä matka-aikaa ja laajentaa näiden kaupunkien työssäkäynti- ja työmarkkina-alueita. Hanke mahdollistaa myös Helsingin seudun lähijunaliikenteen palveluiden laajentamisen sekä Salo-Turku välisen lähijunaliikenteen.

Hankearvioinnissa verrataan kolmea eri hankevaihtoehtoa vertailuvaihtoehtoon. Vertailuvaihtoehtoon Ve 0+ sisältyy ylläpitäviä toimia nykyisellä Rantaradalla (59 milj. euroa), Espoon kaupunkirata Leppävaaran ja Kauklahden välillä (275 milj. euroa) sekä Turun ratapihan ja Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen muutostyöt (60 milj. euroa).

Lue lisää...


Kauppa käy erikoisesta tilanteesta huolimatta


Voittajan on helppo hymyillä. Fordin hyötyajoneuvopuoli palkittiin Solutrans 2019 -tapahtumassa kahdella pystillä.

2019 piti sisällään palkintosadetta ja markkinoiden ykkössijoja. Vuosi 2020 taas toi koronaviruksen muodossa ennennäkemättömiä haasteita. Ford-hyötyajoneuvojen myyntijohtaja Juuso Asp valottaa, mitkä tekijät olivat Fordin hyvin menneen vuoden 2019 menestyksen taustalla ja miten kuluva ”hullu vuosi” on näkynyt hyötyajoneuvomarkkinoilla.

Lue lisää...


Nopeusrajoituksia raskaille tavarajunille

Väylävirasto lisää nopeusrajoituksia tärinää aiheuttavalle raskaalle tavaraliikenteelle. 13.12.2020 lähtien nopeusrajoitukset koskevat niitä yli 2500 tonnin tavarajunia, joissa on mukana kuormattuja itäisen yhdysliikenteen vaunuja.

Väylävirasto asetti maaliskuussa tärinäherkille alueille Lohjalla, Vihdissä, Nummelassa, Porissa, Ulvilassa, Muhoksella ja Kouvolassa nopeusrajoituksia yli 3000 tonnin tavarajunille. Nopeuden alentaminen 50 km/h nopeuteen on todettu hillitsevän tärinää. Joulukuun 13. päivästä lähtien nopeusrajoitukset laajennetaan koskemaan myös yli 2500 tonnin junia, joissa on kuormattuja itäisen yhdysliikenteen vaunuja.

Muutos vaikuttaa erityisesti rataosilla Hanko-Hyvinkää ja Kotka-Kouvola, joilla kulkee enemmän hieman alle 3000 tonnin liikennettä.



Haminan LNG-terminaalille lupa

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) myönsi elokuussa luvan Haminan öljysatamaan valmistuvalle nesteytetyn maakaasun (LNG) terminaalille. Haminan terminaali on Suomen kolmas LNG-terminaali, ja sen kaupallinen käyttö alkaa vuoden 2021 alkupuolella.

Suomen kaksi aiempaa käytössä olevaa LNG-terminaalia sijaitsevat Porin Tahkoluodossa ja Tornion Röytässä. Näistä Tornion terminaali on suurempi ja Porin terminaali samaa kokoluokkaa kuin Haminan terminaali.

Lue lisää...


Tavaraliikenteelle haetaan EU-tason pandemiasuunnitelmaa

EU:n neuvoston puheenjohtajamaa Saksa järjesti liikenneministereiden epävirallisen videokokouksen 8.10.2020. Suomea kokouksessa edusti liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka.

Liikenneministerit kävivät periaatekeskustelun Euroopan tavaraliikenteen pandemiasuunnitelman edellytyksistä. Keskustelu käytiin puheenjohtajamaa Saksan toimittaman keskustelupaperin pohjalta. Suomi tukee EU:n yhteisiä toimia, joilla varmistetaan tavaraliikenteen sujuminen mahdollisissa tulevissa pandemiatilanteissa tai vastaavissa kriiseissä.

- On tärkeää turvata liikennesektorin toimivuus ja kuljetusten jatkuvuus pandemiatilanteessa, ja kannatamme EU:n yhteisiä toimia. Jäsenmaita tulisi kuulla aktiivisesti pandemiasuunnitelman valmistelussa, totesi liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka.

Lue lisää...


Autoteollisuuden metalliseosten kestävyyttä tutkitaan suurnopeuskameralla

Metalliseosten suunnittelussa ja valinnassa on tärkeää tietää, miten ne käyttäytyvät rasituksessa. Aalto-yliopiston ja Tampereen yliopiston tutkijat kuvasivat suurnopeuskameralla mitä tapahtuu, kun alumiiniseoksesta valmistettuja kappaleita venytetään aina murtumispisteeseen saakka. Tulokset julkaistiin juuri Science Advances -lehdessä.

Tutkimuksen tulokset voivat avata uusia uria materiaalitutkimukseen, ja niistä voi olla hyötyä esimerkiksi auto- tai ilmailuteollisuudessa käytettävien metalliseosten kehittämisessä. Erityisesti tiettyjen materiaalien, kuten autoissa ja lentokoneissa käytettävien kevyiden alumiiniseosten, muoto muuttuu rasituksessa arvaamattomasti.

- Kun autonkoreja prässätään alumiinista, tulee lopputuloksen kuitenkin olla tasainen, sanoo tohtorikoulutettava Tero Mäkinen Aalto-yliopistosta.

Lue lisää...


Lapissa päivitetään hirvivaroitusalueita

Lapin ELY-keskus, Suomen Riistakeskus ja Lapin paikalliset riistanhoitoyhdistykset ovat parhaillaan päivittämässä Lapin maanteiden hirvivaroitusalueita. Muutokset pyritään toteuttamaan maastossa tämän syksyn aikana ennen lumen tuloa. Esimerkiksi valtatielle 4 välille Kallinkangas – Jaatila asennetaan isot hirvimerkit, jotka varustetaan lisäkilvillä suuri onnettomuusriski.

Suomen Riistakeskuksen Lapin alueen toimesta tehtiin selvitys hirvivaroitusalueiden oikeellisuudesta viime talven aikana. Selvitykseen pyydettiin lausunnot ja esitykset hirvivaroitusalueista paikallisilta riistanhoitoyhdistyksiltä. Osa yhdistyksistä esitti uusia varoitusalueita ja muutoksia vanhojen alueiden sijainteihin.

Lue lisää...


Parlok Trading Oy uusiin tiloihin ja nimityksiä myyntiin

Suomalaisen lokasuojavalmistaja Parlokin tytäryhtiö Parlok Trading laajentaa toimintaansa. Toiminta siirtyi syyskuun alussa Lahdessa suurempiin tiloihin sekä toimisto- että varastotilojenkin osalta. Tilaa tarvittiin, jotta varastoitavien nimikkeiden määrää voitiin kasvattaa. Lahdessa aloitetaan myös asiakasräätälöityjen tuotteiden valmistus. Varastoitavien nimikkeiden määrä lisääntyy noin 200:lla.

Valikoima lisääntyy erityisesti päällirakenneosissa, joiden osalta uusia nimikkeitä tulee omien tuotteiden lisäksi eri valmistajilta. Uusina toimittajina ja tärkeinä sopimuskumppaneina ovat Hytrans sekä Adaico.

Lue lisää...


Toyota-Hino vetykuorma-auto USA:n markkinoille

Toyota lähtee 20 vuoden kokemuksella polttokennotekniikasta yhdessä kuorma-autovalmistaja Hinon kanssa kehittämään järeän luokan vetykuorma-autoa USA:n markkinoille. Tarkoituksena on esitellä  toimiva prototyyppi jo ensimmäsellä vuosipuoliskolla 2021.

Lue lisää...


Keppiä, ei porkkanaa

Tiestöön tuli vähän rahaa. Mutta muuten liikenne on enemmälti lypsykarjaa. Ohessa on budjettiesitys vuodelle 2021 ammattiliikenteen näkökulmasta.

Lue lisää...


Ruotsi: Vaikea siirtää rahteja merikuljetuksiin

Ruotsissa esitetään toistuvasti viranomaisvaatimuksia tie- ja rautatierahtien siirtämiseksi merille.

Viime vuonna VTI sai Trafiverket'ltä ((Liikennevirasto) tehdäväksi selvittää, onko mahdollista siirtää tie- ja rautatierahteja merikuljetuksiin.

Lue lisää...


PostNord myi lento- ja merirahtinsa

Postnord ilmoittaa lyhyessä tiedotteessaan myyneensä 1.10.2020 lento- ja merirahtitoimintansa, Postnord Air & Ocean. Ostaja on Scan Global Logistics. Postnord kehottaa Postnord Air & Ocean asiakkaansa kääntymään Scan Global Logisticsin puoleen.

(Transportnet.se)


Nanjing vaihtaa 7000 sähköbussia vetybusseihin! Ja mielenkiintoisia uusia sähköbusseja

Solaris esittelee 20. lokakuuta kello 12:00 historiansa ensimmäisen intercity-sähköbussinsa Solaris Urbino 15 LE:n online-esityksenä. 15-metrinen kolmiakselinen bussi on varustettu Solaris High-Energy 470 kWh akkupaketilla, joka antaa parinsadan kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Bussissa on 65 mukavaa käsinoja-istuinta, USB, lukuvalot, ym. mukavuuksia.

Lue lisää...


Rudolf Perner johtamaan Nokian Renkaita Keski-Euroopassa

Rudolf Perner

Rudolf Perner on nimitetty Nokian Tyres johtajaksi Saksassa 1.8.2020 alkaen. Perner siirtyy Saksan Arla Foods'lta Nokian johtoon. Hän vastaa samalla Nokian renkaiden markkinoinnista Itävallassa, Sveitsissä, Tanskassa ja Alankomaissa. Erityistä painoa Perner ilmoittaa panevansa Nokian-myyjäverkoston kasvattamiseen ja vahvistamiseen.

(Vogel)


Ruotsi: Kaksi suurta kannabis-salakuljetusta oikeudessa

Tukholmassa käsitellään 53-vuotiaan belgialaisen kuljettajan törkeää huumesalakuljetusta. Tapauksessa onnistuttin pidättämään myös kuormaan piilotetun suuren kannabiserän vastaanottajat, kaksi mieshenkilöä, 27- ja 50-vuotiaita Ruotsin kansalaisia.

Tukholman pohjoispuolella Attundassa käsitellään Trelleborgin kautta maahan tulleen kuljettajan tapausta. Kuljettajan kansalaisuutta ei ole ilmoitettu. Tullin läpivalaisussa havaittiin aluminifolioon käärittyjen rullien poikkeavan hiukan kokonsa puolesta toisistaan. Porauskoe tulostui vahvana kannabistuoksuna.

Lue lisää...