MAN - Vaihtoautot

Raskaan liikenteen tehovalvonnassa aikaisempaa vähemmän huomautettavaa

Poliisin tehostetussa raskaan liikenteen valvonnassa havaittiin ajo- ja lepoaikojen noudattamisen sekä kuorman varmistamisen osalta muutoksia parempaan. Kaikki poliisilaitokset osallistuivat 5.- 9.2.2024 järjestettyyn raskaan liikenteen tehostettuun valvontaan.

Valvontajakson aikana tarkastettiin yhteensä 1581 raskasta ajoneuvoa. Tarkastetuista ajoneuvoista 15 prosenttia oli ulkomaisia ajoneuvoja.

Lue lisää...


Nobina siirtyy biolpolttoaineen käyttöön

Nobina on sopinut HSL:n kanssa korvaavansa linja-autoissaan vuoden kuluessa kolme miljoonaa litraa fossiilista dieseliä biopolttoaineella. Nykyaikaisten dieselbussien CO2-päästöt ovat fossiilistakin polttoainetta käytettäessä pienet, mutta biopolttoaineen käyttö pudottaa käytönaikaiset CO2-päästöt nollaan.

Lue lisää...


Kempowerille Business Finlandin rahoitus 30 miljoonaa euroa

Kempowerin raskaan liikenteen lataus­rat­kaisujen kehitys­ohjelma saa vauhtia Business Finlandin 10 miljoonan euron rahpoituksesta.

Business Finland on myöntänyt Kempowerin Heavy Electric Traffic Ecosystem –ohjelmalle 10 miljoonan rahoituksen veturiy­ritysten haaste­kil­pailussa.

Lue lisää...



Hedin tuo BYD:n sähkökuorma-autot Ruotsiin

Hedin ja kiinalainen BYD aloittavat sähkäökuorma-autojen maahantuonnin ja myynnin Ruotsissa kesällä 2024. Vähittäismyynnistä vastaa Hedin Trucks verkosto.

Lue lisää...


Norjan VTI: Raskaiden ajoneuvojen akunvaihtojärjestelmällä huomattavia etuja

Kuva: Svetla Käck

Raskaiden ajoneuvojen akunvaihtojärjestelmillä on merkittäviä etuja verrattuna muihin kuljetusjärjestelmän sähköistysmenetelmiin. Norjan tie- ja liikennetutkimuslaitoksen VTI:n raportissa "Battery-Swapping for Heavy Duty Vehicles" esitellään useita raskaiden ajoneuvojen akun vaihdon etuja.

Lue lisää...


Sähköinen kaupankäynti luo kysyntää fossiilivapaille kevyille kuorma-autoille

Kuva: Ralph Andersson

Kuljetusyhtiöiden paketti-indeksin mukaan vuonna 2023 verkkokauppiailta yksityishenkilöille lähetettiin Ruotsissa 197,4 miljoonaa pakettia ja pakettien kokonaismäärä kasvoi vuoden aikana 8,6 prosenttia. Transportföretagen uskoo, että tämä lisää fossiilivapaiden kevyiden kuorma-autojen kysyntää.

Lue lisää...


Ystävänpäivä: Tukholman satamalta ruusuja Suomelle, Suomelta saunavihtoja Tukholmalle

Tukholma sai ystävänpäivänä Suomesta koivuiset saunavispilät. Tämä oli vastaus Tukholman viime vuonna Suomeen lähettämiin ruusukimppuihin. Lahjojen tarkoitus on uudistaa ja elvyttää Itämeren vastakkaisilla rannoilla olevien kahden rakkaan naapurin välisiä suhteita.

Lue lisää...


SKALin hallitus: Rahoituksen painopistettä on siirrettävä rautateiltä tiestölle!

Liikenne 12 -suunnitelman päivitystä tehtäessä väylien rahoitustasoa on nostettava, toteaa Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n hallitus. Rahoituksen painopistettä on siirrettävä rautateiltä tiestölle sekä ylläpidossa että sen kehittämisessä. SKAL esittää, että tiestölle osoitetaan vähintään 55 prosentin osuus.

Maantiekuljetukset ovat tärkein osa Suomen kuljetusjärjestelmää. Maanteiden tavaraliikenne on keskeisin tavaravirtojen kuljetusmuoto. Noin 90 prosenttia tavaratonneistamme kulkee tietä pitkin, ja kuljetussuoritteenakin 75 prosenttia per tonnikilometri. Viime vuosina tieliikenteen rooli on kasvanut entisestään.

Lue lisää...


Raideryhmän Kalevi Kämäräinen valitti EU:lle petollisesta Länsiradasta

Kalevi Kämäräinen on esittänyt kirjallisesti kovan vastalauseensa EU-komission presidentti Ursula von der Leyen'lle ja kuljetuskomissaari Adina Valean'lle Länsiradan petollisesta rakennussunnitelmasta ja tappiollisesta hyötysuhdeluvusta EU-tukien mahdollisena saajana.

Lue lisää...


Euroopan parlamentti säilyttämässä jättirekkojen oikeuden rajat ylittävään liikenteeseen

Euroopan komissio ehdotti mitta- ja massadirektiivin uudistamista heinäkuussa 2023. Ehdotuksessaan komissio olisi kieltämässä nykyisin sallitun rajat ylittävän liikenteen pitkillä ja painavilla yhdistelmillä. Parlamentin liikennevaliokunta TRAN muodosti kokouksessaan 14.2.2024 direktiiviehdotukseen kantansa, jonka mukaan rajat ylittävä liikenne olisi jatkossakin mahdollista myös pitkillä ja painavilla yhdistelmillä. Ratkaisua ajanut SKAL on tyytyväinen TRANin kantaan.

Lue lisää...


Autotuojat ja Autoalan keskusliitto: Autoverokertymän lasku oli odotettavissa

Verohallinnon tuoreiden tilastojen mukaan uusista autoista kerättiin autoveroa viime vuonna aiempaa vähemmän, noin 380 miljoonaa euroa. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan kyse ei kuitenkaan ole yllättävästä muutoksesta – ensirekisteröintien ja sähköautojen yleistymisen ennusteiden perusteella sekä valtiovarainministeriö että autoala ovat viime vuosien aikana ennakoineet, että autoveron tuotto laskee jo vuonna 2023 noin 400 miljoonaan euroon.  

Lue lisää...


42 % Euroopassa vuonna 2023 rekisteröidyistä kaupunkibusseista on päästöttömiä

Euroopan e-bussien rekisteröinnit kasvoivat viime vuonna 53 %: vuonna 2023 peräti 6 354 rekisteröintiä EU27:ssä + Norjassa, Islannissa ja Sveitsissä. Yli 42 % kaupunkiliikenteen linja-autoista oli päästöttömiä (BEV ja vety), mikä kasvoi nopeasti 15 %:sta vuonna 2020 (kolminkertaistui kolmessa vuodessa).

Lue lisää...


Tallinna elvyttää johdinautoteknologiaa 40 uuden ajoneuvon hankinnalla

Tallinnan kunta on päättänyt investoida 40 akkukäyttöiseen johdinautoon ja päivittää kontaktiverkostoa. Tämä päätös tehtiin 24 vuoden siirtymisen jälkeen johdinautoista linja-autoihin (sitoumuksella CNG-voimansiirtoihin).

Tallinnassa oli aiemmin yhdeksän johdinlinjaa, mutta nykyään niitä on jäljellä enää neljä. Suunnitelmat johdinautojen käytöstä poistamisesta siirtyivät kustannustehokkuuden vuoksi. Laskelmien mukaan vaunujen säilyttäminen sähköbussien rinnalla helpottaisi siirtymistä päästöttömään liikenteeseen vuoteen 2035 mennessä. Uusien johdinautojen pitäisi saapua Tallinnaan seuraavien 3-5 vuoden kuluessa.

Lue lisää...


Green Truck Award: DAF XF 450 palkittiin markkinoiden tehokkaimpana pitkän matkan vetoautona

Saksan johtava erikoismedia VerkehrsRundschau ja Trucker ovat päättäneet ja myöntäneet DAF XF 450:lle "Green Truck Award 2023 -palkinnon".

Tämä arvostettu palkinto tunnustaa alan johtavan kuljetustehokkuuden ja polttoainetehokkuuden. Joka vuosi nämä kaksi tiedotusvälinettä tekevät kattavan vertailutestin kaikkien johtavien eurooppalaisten kuorma-automerkkien vetoautoilla. Arvioinnin pääpaino on polttoaineenkulutuksessa, joka heijastuu suoraan CO2-päästöihin. Lisäksi "Green Truck 2023" -palkintoa myönnettäessä huomioitiin AdBluen kulutus ja testin aikana saavutettu keskinopeus.

Lue lisää...


Uusi eSprinter pian myös Euroopassa!

Täysin uusi Mercedes-Benz eSprinter lanseerattiin hiljattain Pohjois-Amerikassa. E-pakettiauto tulee saataville 170 tuuman akselivälin kuorma-autona, jossa on korkea katto ja joka on varustettu 113 kWh:n akulla (käyttökapasiteetti). Suurimmalla saatavilla olevalla akulla varustettu sähköinen toimintasäde on WLTP-sykliä käyttävän simulaation perusteella jopa 440 km. WLTP-kaupunkisykliin perustuva simuloitu kantama on jopa 530 km. Lisäksi litium/rautafosfaattiteknologia eliminoi koboltin tai nikkelin käytön ja sopii kestävyytensä ansiosta ihanteellisesti kevyisiin hyötyajoneuvoihin.

Lue lisää...