Scania 70 vuotta Suomessa

Tukes: Lataa sähköautosi turvallisesti !

Sähköautot ja ladattavat hybridiautot ovat yleistymässä, ja sen myötä myös lataukseen liittyvät riskit. Sähkö- ja hybridiauton lataaminen on turvallisinta varsinaisella latausasemalla. Muualla ladatessa varmista aina käyttämäsi pistorasian soveltuvuus. Kaikki pistorasiat eivät kestä esimerkiksi yön yli tapahtuvaa sähköauton lataamista. Viallisen pistorasian käyttö aiheuttaa palovaaran.

Lue lisää...


VR uudistaa junien Ekstra-luokan

VR panostaa entistä laadukkaampaan junamatkustamiseen uudistamalla kaikki kaukoliikenteen Ekstra-luokan vaunut vuosina 2019-2020. Ekstra-luokka on tällä hetkellä tarjolla yhteensä 57 vaunussa InterCity-junissa ja Pendolinoissa. Uudistettu Ekstra tarjoaa entistä laadukkaamman matkustuskokemuksen ja hyvät työskentelyolosuhteet myös matkan aikana.

Junamatkustamisen suosion kasvaessa myös työmatkoja tehdään entistä enemmän raiteilla. Junan valintaa matkustusmuotona puoltaa paitsi ympäristöystävällisyys, myös mahdollisuus hyödyntää matka-aika esimerkiksi työskentelyyn.

Lue lisää...


Uusi Actros: puoliautomaattinen ajaminen mahdollista ensi kertaa sarjavalmisteisessa kuorma-autossa

Mercedes-Benz tuo uudessa Actrosissa ensi kertaa sarjatuotantoon uuden puoliautomaattisen Active Drive Assist –ajoavustimen, joka tukee kuljettajan ajamista sekä lisää mukavuutta ja turvallisuutta. Kamera- ja tutkaperusteinen järjestelmä osaa jarruttaa ja kiihdyttää sekä säilyttää etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon olosuhteiden salliessa. Active Drive Assist myös ohjaa autoa, pitää sen omalla ajokaistalla näkyvien kaistaviivojen välissä ja puuttuu kaistalta pois ajautumiseen vastaohjausliikkeellä. Avustin puuttuu tarkoittamattomaan kaistaviivan ylitykseen jopa tilanteissa, joissa kuljettaja on kytkenyt järjestelmän pois toiminnasta.

Järjestelmän ollessa aktiivinen mittaristonäytössä palaa sininen ohjauspyörä-ikoni, jota ympäröivät siniset kaistaviivamerkinnät. Active Drive Assist toimii Actrosissa kaikilla nopeusalueilla, ei vain tietyissä nopeuksissa, ja on tässä suhteessa ensimmäinen vastaava järjestelmä sarjatuotantomallisessa kuorma-autossa. Lopullinen vastuu auton turvallisesta ohjaamisesta on kuitenkin edelleen kuljettajalla.

Lue lisää...



Raide-Jokerin rakentaminen alkaa maanantaina 3. kesäkuuta useassa kohteessa

Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentaminen alkaa kesäkuun alussa useassa kohteessa sekä Helsingissä että Espoossa. Kesäkuun aikana työt aloitetaan yhteensä 13 eri kohteessa ja elokuussa yhdeksässä uudessa kohteessa. Tulevan kesän rakennustöiden vaikutuksista muun muassa liikenteeseen kerrotaan tarkemmin toukokuun aikana.

Raide-Jokerin rakentamisen valmistelu on täydessä vauhdissa. Rakentaminen alkaa tulevan kesän aikana yhteensä 22 eri kohteessa Helsingissä ja Espoossa. Töiden kesto eri kohteissa vaihtelee vuodesta neljään vuoteen. Rakentaminen aloitetaan valmistelevilla töillä eli työnaikaisten liikennejärjestelyjen ja työmaatukikohtien rakentamisella. Työmaatukikohtien tieltä poistetaan paikoin puustoa ja pintamaata sekä rakennetaan uusia vesijohtoliitoksia.

Lue lisää...


Autoala: Sähkö ja kaasu tekevät tuloaan myös raskaaseen kalustoon

Tieliikenteen tavarakuljetukset ja linja-autoliikenne kulkevat vielä pääosin dieselin voimalla. Ensi vuosikymmenellä polttoainevaihtoehdot monipuolistuvat kaasun ja sähkön yleistyessä uusien autojen polttoaineena. Myös vety voi yleistyä raskaassa kalustossa jo 2030-luvulla. Kuorma-autojen sähköistyminen on selvästi henkilöautoja hitaampaa, sillä akkuteknologia ei vielä takaa riittävää toimintasädettä raskaiden kuormien vetämiseen. Autoalan raskaan kaluston käyttövoimaennusteen mukaan vaihtoehtoiset polttoaineet yleistyvät nopeimmin linja-autokannassa sekä pakettiautokannassa.

Lue lisää...


Telian uusi IoT-palvelu auttaa raskasta liikennettä toimimaan älykkäämmin

Telia tuo tänään markkinoille logistiikka-alalle kehitetyn Telia Connected Vehicle -palvelun, joka tuo älyn raskaaseen kalustoon ja auttaa muun muassa ekologisen ajotavan edistämisessä. Täysin uudenlainen digitaalinen alusta auttaa raskaan liikenteen toimijoita vähentämään polttoaineen kulutusta jopa 12 prosenttia.

Telia on kehittänyt raskaan liikenteen toimijoille digitaalisen alustan, jonka päälle voidaan rakentaa uudentyyppisiä palveluita logistiikka-alalle. Telia Connected Vehicle -alusta perustuu Telian Fältcom-ratkaisuun, josta yhtiöllä on yli 20 vuoden kokemus julkisen liikenteen puolelta.

- Uuden palvelukokonaisuutemme kehittämisessä on ollut mukana useita logistiikka- ja palveluyrityksiä, kuten esimerkiksi Neste. Pyrimme heidän kanssaan luomaan alalle täysin uudenlaisia palveluita, jotka samanaikaisesti tehostavat toimintaa ja säästävät sekä kustannuksia että ympäristöä, sanoo Telian IoT-myynnistä vastaava Kalle Mehtola.

Lue lisää...


Mercedes-Benz EQC tuotanto alkoi

EQC on ensimmäinen Mercedes-Benzin laajenevan EQ-tuoteperheen täyssähköauto. Mercedes-Benzin on tarkoitus tuoda markkinoille 10 uutta täyssähköautomallia vuoteen 2022 mennessä.

EQC on johdettu Mercedes-Benzin arvoista "Emotion" ja "Intelligence" eli tunteet ja älykkyys. Se on suunniteltu täyttämään kaikki akkusähkökäyttöisten voimansiirtojärjestelmien vaatimukset ja sen toimintamatka sähköllä on varusteista riippuen 374 – 417 kilomentriä WLTP:n mukaan mitattuna. Ensimmäiset asiakasautot saadaan Suomeen Q3:n aikana.

Lue lisää...


Railforum 2019 Kouvolassa 26.9.2019

Neljännen kerran järjestettävä, kansainvälinen Railforum 2019 -seminaari kokoaa 26.9.2019 logistiikan ja liike-elämän yrityksiä, organisaatioita ja asiantuntijoita Euroopasta ja Aasiasta Kouvolan kaupungintalolle.

Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikka avaa seminaarin. Ohjelmassa on puheenvuoroja Railgate Finlandin yhteistyökumppaneilta Aasiasta ja Euroopasta. Puhujina ovat muun muassa Narvikin Sataman johtaja Rune J. Arnoy, Narvikin Satama, senior advisor Mona Mansour, Pohjois-Ruotsin Eurooppa-toimisto, tietojohtaja Juha Kenraali, Trafi ja myyntipäällikkö Antti Pursiainen, VR Transpoin sekä Jarkko Rantala, BSW Finland Oy.

Lue lisää...


Luumäki-Imatra radan uusien alikulkusiltojen rakentaminen alkaa

Uusien siltojen urakoitsijaksi on valittu NRC Finland Oy.

Väylä on allekirjoittanut sopimuksen NRC Finland Oy:n kanssa 25.4. viiden alikulkusillan rakentamisesta Luumäki - Imatra tavara -ratahankkeen tulevalle kaksoisraideosuudelle.

Lue lisää...


Gasum: Biokaasuliiketoiminnan johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi Johan Grön

Gasum on nimittänyt yhtiön uudeksi Biokaasuliiketoiminnan johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi kemian tekniikan tohtori Johan Grönin. Hän aloittaa uudessa tehtävässään 1.7.2019.

Johan Grön (1966) siirtyy Gasumin johtoon Outotec Oyj:stä, missä hän on toiminut liiketoimintajohtajana vuodesta 2013 ja viimeiset kaksi hän on vastannut Energy and Environment -liiketoiminnasta.

Lue lisää...


AKL säätiö: Autoalan koulutusta ja tutkimusta vahvistettava

Uuden teknologian ja palveluliiketoiminnan kehityksen myötä on tärkeää entisestään vahvistaa autoalan koulutuksen ja tutkimustoiminnan toimintaedellytyksiä ja korkeaa laatua. Autoalan Keskusliitto ja Autoalan ammattikoulutuksen edistämissäätiö (AAKES) ovat toimineet vuosia yhteistyössä ammatillisten oppilaitosten, ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen kanssa kehittäen uusia palveluliiketoiminnan malleja varmistaakseen autoalan osaamisen tulevaisuudessakin.

Auto- ja työkonetekniikan professuuri perustettiin Oulun yliopistoon vuonna 2010 säätiön tukemana. Professuurin tavoitteena on vahvistaa auto-, työkone- ja kuljetustekniikan tohtori- ja diplomi-insinöörikoulutusta ja tutkimustoimintaa Suomessa. Nyt säätiö on tukemassa toista professuuria, joka toimisi yhteistyössä eri yliopistojen tiedekuntien kanssa.

Lue lisää...


Ruokatilaukset konttipyörällä ja sähkömopolla

Helsingin tukkutorilla kokeillaan nyt, miten ruokakassit koteihin ja tukkutilaukset ravintoloihin kulkevat konttipyörällä ja sähkömopolla ja haastavatko kevyet kuljetusvälineet näppäryydellään ja edullisuudellaan perinteiset jakeluautot.

Ruokakasseille ja ravintoloiden pienille tukkutilauksille on kaupungissa jatkuvaa kysyntää, mutta vielä toistaiseksi ei ole markkinoille ilmaantunut vaihtoehtoja perinteisille pakettiautoille, jotka ovat ruuhkien ja parkkipaikkojen armoilla ja joiden käyttö myös tuo kuljetuksille korkean lisähinnan. Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki kokeilee nyt Helsingin Tukkutorilla yhdessä kuljetusyhtiö A2B:n kanssa toukokuun ajan, miten kevyet ja ympäristöystävälliset kulkuneuvot sopivat tavarankuljetuksiin kaupungissa.

Lue lisää...


Väylä: Tyytyväisyys teiden talvihoitoon noussut

Sekä yksityisautoilijoiden että raskaan liikenteen kuljettajien tyytyväisyys teiden talvihoitoon on noussut selvästi viime vuodesta. Tämä käy ilmi Väylän talven 2018-19 tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksen ennakkotiedoista.

Yksityishenkilöistä 48 prosenttia oli tyytyväisiä maanteiden kuntoon talvikaudella 2018–2019, kun taas tyytymättömiä oli 30 prosenttia. Tyytyväisten tienkäyttäjien osuus on noussut selvästi edellisvuodesta (2018: 33 %) ja tyytymättömien määrä on laskenut (2018: 42 %).

Lue lisää...


Auto- ja kuljetusalat avaavat uramahdollisuuksiaan

Auto- ja kuljetusalat tarjoavat runsaat 7 000 uutta työpaikkaa joka vuosi. Alojen toimijat ovat ensimmäistä kertaa yhdistäneet voimansa esitelläkseen koko auto- ja kuljetusklusteria, sen tarjoamia työ- ja uramahdollisuuksia sekä koulutuspolkuja Kuljetus-Logistiikka 2019 -messuilla 9.-11.5. Liikenneareena-osastolla (6m28).

Liikenneareena on tutustumisfoorumi kaikille, jotka harkitsevat tulevaisuuden suuntaansa. Onpa kyse peruskoulun päättävästä nuoresta, varusmiespalvelusta aloittavasta, alan vaihtoa pohtivasta tai auto- ja kuljetusalalla jo töissä olevasta. Auto- ja kuljetusala ovat monipuolisia aloja, jotka tarjoavat runsaasti erilaisia opiskelu- ja työmahdollisuuksia – ja ne ovat varmoja työllistäjiä myös tulevaisuudessa.

Ammattien ja työtehtävien kirjo auto- ja kuljetusaloilla on laaja kuljettajasta ja mekaanikosta aina logistiikan ja liiketoiminnan johtotehtäviin asti. Alat tarjoavat hyviä erikoistumisen ja kehittymisen mahdollisuuksia.  Liikenneareenan tavoitteena on saada nuoret ja erilaisissa ammateissa työskentelevät kiinnostumaan näistä toimialoista ja houkutella näin alalle uusia työntekijöitä. Se tarjoaa tietoa myös aloilla jo työskenteleville siitä, miten he voivat kouluttautua ja vaihtaa tehtäviä alan sisällä.

Lue lisää...


Assistorin ajoneuvologistiikkatoiminnot ja Uuttera yhdistyvät

Assistor ja Uuttera sopivat joulukuussa 2018 yhdistymisestä ajoneuvologistiikan liiketoiminnassa. Järjestelyssä Assistorin ajoneuvologistiikka­toimintojen henkilökunta ja asiakkuudet siirtyivät yhtiöön, joka jatkaa toimintaansa nimellä Assistor-Uuttera Oy. Assistorin varaosa- ja materiaalilogistiikkatoiminta jatkuu Vantaan Pakkalassa ja Espoon Lommilassa toimintaa varten perustetussa yhtiössä, jonka nimi on Assistor Oy. Uudet yhtiöt aloittivat toimintansa 1.5.2019.

Assistorin aiempi omistaja Veho on enemmistöomistaja Assistor-Uutterassa. Varaosa- ja materiaalilogistiikkayhtiö Assistor Oy jatkaa Vehon täysin omistamana tytäryhtiönä. Molempien yhtiöiden toimitusjohtajana toimii Assistor Oy:n aiempi toimitusjohtaja Perttu Piri. Uuttera Oy:n toimitusjohtaja Lasse Niemi toimii uuden Assistor-Uuttera Oy:n johtoryhmän jäsenenä ja toimitusjohtajan varahenkilönä.

Assistor-Uuttera Oy on ajoneuvologistiikan markkinajohtaja Suomessa. Yli puolet Suomessa myytävistä uusista autoista kulkee yhtiön kautta autoliikkeisiin ja asiakkaille. Logistiikan lisäksi yhtiö huolehtii lukuisista muistakin uuden auton toimitukseen liittyvistä tarpeista: oli kyse sitten auton varustelusta, verotuksesta tai tulli- ja huolinta-asioista.