TIP-Trailer services

DSV ja Panalpina yhdistävät voimansa

Sveitsin viranomaiset ovat vahvistaneet DSV:n ja Panalpinan välisen kaupan. Vahvistuksen myötä jo aiemmin julkaistut muutokset Panalpinan hallituksessa astuvat voimaan: Kurt Kokhaugen Larsenista tulee hallituksen puheenjohtaja ja Jens Bjørn Andersenista, Jens H. Lundista ja Thomas Stig Plenborgista hallituksen jäseniä.

Logstiikkapalvelujen tarjoaja Panalpina työllistää noin 14 500 työntekijää 70 maassa. Yhdessä DSV ja Panalpina muodostavat yhden maailman suurimmista kuljetus- ja logistiikka-alan yrityksistä, jonka liikevaihto tulee olemaan noin 15,8 Mrd euroa ja jonka palveluksessa työskentelee lähes 60 000 logistiikan ammattilaista 90 maassa. Yhdistymisprosessin arvioidaan kestävän kaikkiaan 2-3 vuotta. 

Edellyttäen, että DSV:n ylimääräinen yhtiökokous hyväksyy muutoksen, DSV A/S muuttaa nimensä muotoon DSV Panalpina A/S. Kaikki muut DSV-yhtiöt ja operatiiviset liiketoimintayksiköt jatkavat edelleen DSV-nimisinä.


Heinäkuussa viime vuotista vähemmän liikennekuolemia

Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan tieliikenteessä sattui heinäkuussa 389 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta. Niissä kuoli 21 ja loukkaantui 513 ihmistä. Kuolleita oli 4 vähemmän ja loukkaantuneita 76 vähemmän kuin vuoden 2018 heinäkuussa. Tietoja on verrattu edellisvuoden vastaaviin ennakkotietoihin.

Tammi-heinäkuussa tapahtui kaikkiaan 2 160 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Onnettomuuksissa kuoli 122 ja loukkaantui 2 775 ihmistä. Kuolleita oli 8 enemmän ja loukkaantuneita 253 vähemmän kuin vuoden 2018 vastaavana aikana.


Rinteenkulmalle Neven uusi sähköautojen pikalaturi

Neve avasi kauppakeskus Rinteenkulman parkkihalliin uuden pikalaturin elokuun puolessa välissä. Uusi nopea latausasema on vastaus sähköisen liikenteen lisääntyneeseen lataustarpeeseen Lapissa.

Uuden latausaseman teho on 50 kW ja siinä on sekä eurooppalaisten autojen CCS että aasialaisten autojen Chademo pistokkeet. Toinen pysäköintihallissa oleva pikalatausasema on vuodelta 2015. Myös sen latausteho on 50 kW.

- Tehon tarve on kasvussa ja seuraavat asemat alkavat jo olla isompia. Yli 100 kW asemiakin on jo tulossa. Uudet asemat ovat myös edellisiä toimintavarmempia, sanoo sähköisen liikenteen kehityksestä Nevellä vastaava kehityspäällikkö Jouni Karasti.



Kaasuasema avattu Seinäjoelle

Seinäjoen kaasutankkausasema on avattu 21.8.2019 Roveksen teollisuusalueelle. Gasumin uusi tankkausasema palvelee raskasta liikennettä ja henkilöautoja tarjoamalla asiakkaille ympäristöystävällistä ja edullista bio- ja maakaasua polttoaineeksi. Kaasun liikennekäyttö on merkittävässä kasvussa ja tärkeässä asemassa kansallisten ja kansainvälisten päästövähennystavoitteiden saavuttamisessa.

Kaasuautojen määrä Suomen teillä jatkaa voimakasta kasvuaan. Gasum vastaa kysyntään laajentamalla tankkausasemaverkostoaan kohti pohjoista avaamalla uuden kaasutankkausaseman Seinäjoelle. Seinäjoen aseman keskeinen sijainti tukee Länsi-Suomen ja myös Pohjois-Suomeen suuntautuvaa kaasuliikennettä tarjoamalla edullista ja ympäristöystävällistä bio- ja maakaasua polttoaineeksi sekä henkilöautojen että raskaan liikenteen käyttöön.

Lue lisää...


Rapautuva tieverkosto huolestuttaa suomalaisia

LähiTapiolan teettämän Arjen katsaus -kyselyn mukaan 64 prosenttia suomalaisista autoilijoista on vähintään melko huolestunut maamme teiden kunnosta liikenneturvallisuuden kannalta. Kyselytutkimuksessa selvisi, että alueelliset näkemyserot ovat suhteellisen vähäisiä, joten ihmiset ympäri Suomen kantavat huolta teiden turvallisuudesta. Tien käyttäjistä 65 prosenttia onkin sitä mieltä, että teiden kunto on viimeisen viiden vuoden aikana muuttunut huonompaan tai selvästi huonompaan suuntaan.

Lue lisää...


Ruotsi: Yhä enemmän naisia kuljettajiksi

Ruotsin kuljetusliittojen ammatti- ja työympäristölautakuntien (TYA) vuotuinen Trendindikator (trendiosoitin) kertoo, että 44% kuljetusyrityksistä tulee lisäämään työvoimaa tulevan puolen vuoden aikana. Arvioidaan että vuoden sisällä tarvitaan 6000 kuljettajaa lisää.

Seuraavan 10 vuoden aikana arvioidaan tarvittavan 50 000 kuorma-autonkuljettajaa Ruotsissa.

Lue lisää...


Mercedes EQV: Ensimmäinen täyssähköinen premium-tila-auto

Mercedes-Benz Vans esitteli Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 2019 Concept EQV:n. Tuolloin auto kulki vielä tutkielman nimellä. Nyt sarjatuotantomallin ensiesittelyä juhlitaan nimellä Mercedes-Benz EQV. Maailman ensimmäinen täyssähköinen premium-tila-auto EQV on Mercedes-Benzin EQ-sähköautoperheen uusin jäsen. Autossa yhdistyvät päästötön liikkuvuus ja vakuuttava ajettavuus, monikäyttöisyys ja kaunis muotoilu. Mercedes-Benz EQV näyttäytyy ensi kertaa julkisuudessa tämänvuotisessa Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä IAA:ssa (12. - 22. syyskuuta).

Auton teknisiä kohokohtia ovat 405 kilometrin toimintamatka (NEDC) sekä korkeajänniteakun nopea lataus 10 prosentista 80 prosenttiin alle tunnissa. Erityismaininnan ansaitsevat lisäksi sisätilan mukavuus ja monikäyttöisyys.

Lue lisää...


Suomalainen Proxion uudistamaan Viron rataverkkoa

Asiantuntijaorganisaatio Proxion on voittanut laajan raideliikennehankeen tarjouskilpailun Virossa.  Sopimus on arvoltaan yli 1M€ ja se kohdistuu Virossa käynnistyvään rataverkon asetinlaite- ja turvalaiteuudistukseen. Laajuudeltaan mittava kokonaisuus kattaa lähes koko AS Eesti Raudteen hallinnoiman rataverkon – nyt uudistettava osuus on pituudeltaan n. 500 kilometriä ja se pitää sisällään lähes 50 ratapihaa.  Hanke ajoittuu vuosille 2019-2024 ja Proxion toteuttaa sen yhteistyössä rakennuttajakonsultti Weladon kanssa.

Lue lisää...


Kiina jättämässä sähköautot, keskittyy polttokenno-vetyautoihin

China Daily Mail kertoo Kiinan valtion tukiaispolitiikan kääntyvän sähköautojen valmistuksen suosimisesta polttokenno-vetyautojen suosimiseen. Suunnanmuutos toteutuu kovalla kädellä.

Maaliskuun loppuun mennessä Kiinan valtovarainministeriö sekä tiede- ja teknologiaministeriö olivat leikanneet akkusähköllä toimivia autoja valmistavien tehtaiden tukiaisista peräti 2/3. Samalla vaadittiin, että tuettavan automallin toimintamatkan tuli olla vähintään 250 km, edeltävä rajavaatimus oli 150 km. Autoilta, joilla toimintamatka oli 400 km tai enemmän, valtion tuki puolitettiin.

Lue lisää...


LVM budjettiehdotus 3,5 miljardia euroa

Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa hallinnonalalleen 3,5 miljardin euron määrärahoja vuodelle 2020. Tämä on runsaat 600 miljoonaa euroa kuluvan vuoden talousarviota enemmän.

Liikenne- ja viestintäverkkoihin ehdotetaan 2,1 miljardia euroa, liikenteen ja viestinnän palveluihin 773 miljoonaa euroa sekä hallintoon ja toimialan yhteisiin menoihin 621 miljoonaa euroa.

Lue lisää...


Ammattikuljettaja, muista hakea pätevyyskorttisi ajoissa

Kuorma-auton kuljettajien ammattipätevyyksiä vanhenee jälleen runsain mitoin syyskuun alkupuolella. Ruuhkan välttämiseksi uusi ammattipätevyyskortti kannattaa hakea mahdollisimman pian. Ammattipätevyyden jatkokoulutus tulee olla suoritettuna ennen uuden kortin hakua.

Lue lisää...


Dometicilta matala ja tehokas taukoilmastointilaite

Pitkillä matkoilla tarvitaan taukoja, jotta kuljettajat voivat levätä ja palautua voidakseen pysyä valppaina. Lämpimässä ilmastossa taukoilmastointilaitteet ovat edellytys sille, että nämä tauot ovat mukavia ja että kuljettajat saavat kunnolla levättyä.

Lue lisää...


Ilmastonmuutoksen vaikutuksia Suomen tiesäähän voidaan arvioida entistä tarkemmin

Ilmatieteen laitoksen tiesäämalli yhdistettiin ensimmäistä kertaa onnistuneesti alueelliseen ilmastomalliin. Menetelmän avulla ilmastonmuutoksen vaikutuksia kotimaan tiesäähän on mahdollista arvioida entistä paremmin. Tieliikennesektori hyötyy tarkemmista sää- ja ilmastotiedoista etenkin pohjoisilla leveysasteilla.

Nykyiselläänkin Suomen talviset tiesääolosuhteet tuovat haasteita päivittäiselle tieliikenteelle. Etenkin liukkaat lumiset tai jäiset tienpinnat kasvattavat onnettomuusriskiä, joten on tärkeää arvioida, kuinka usein tällaisia olosuhteita esiintyy tulevaisuudessa.

- Tiesäämallin ja alueellisen ilmastomallin yhdistelmällä liukkaiden tienpintojen esiintyvyyttä voidaan tutkia yhä yksityiskohtaisemmin, kertoo Ilmatieteen laitoksen tutkija Erika Toivonen.

Lue lisää...


Puoli miljoonaa kiloa sähköisen F-150-lava-auton perässä

Ford on esitellyt F-150-lava-autonsa täyssähköversion prototyypin vetovoimaa hinaamalla sillä kymmentä kaksikerroksista tavarajunavaunua ja 42:ta vuoden 2019 Ford F-150 -mallia. Kiskoilla perässä vedettävä kuorma painoi kaikkiaan noin 450 000 kiloa.

Amerikkalainen autovalmistaja teki tammikuussa Volkswagenin kanssa yhteistyösopimuksen sähköautojen ja autonomoisen ajamisen kehittämisestä. Ford tuo ensi vuonna markkinoille hybridiversion suositusta F-150 -mallista. Yhtiön aikomuksena on tuoda myös täyssähköversio myyntiin, mutta sen ajankohdasta ei ole vielä annettu tarkempaa tietoa.

Lue lisää...


Solaris on Euroopan suurin sähköbussien valmistaja

Berliiniin, Varsovaan ja Milanoon tehtyjen suurien sähköbussitilauksien jälkeen Solaris on noussut kärkipaikalle sähköbusseista tehdyissä sopimuksissa vuonna 2019. Puolalaisen linja-autovalmistajan pitkäaikaisena strategiana on ollut vaihtoehtoisiin voimalinjoihin panostaminen.

Kolmen suuren kaupungin tilaukset tarkoittavat 470 sähköbussin valmistusta Bolechowon tuotantolaitoksessa, minkä lisäksi Solaris on tehnyt sopimukset 90 sähköbussin toimittamisesta muihin Euroopan kaupunkeihin. Solaris vastaa 25 prosentista vuonna 2019 Euroopassa tehdyistä sähköbussitilauksista.

Euroopan linja-automarkkinoilla on käynnissä sähköistyminen. Tänä päivänä Euroopassa toimii 3 500 sähköbussia, kun vielä viisi vuotta sitten niiden määrä oli 240. Lue lisää Solariksesta ja yhtiön sähköbussistrategiasta Auto, tekniikka ja kuljetuksen numerosta 6/2019.