Raskone – nopeasti takaisin tielle

Hiabilta jopa 4 000 MULTILIFT-koukkulaitetta MAN Military Vehicles'lle

Cargotec-konserniin kuuluva Hiab on solminut sopimuksen Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) -yhtiön kanssa jopa 4 000 MULTILIFT-koukkulaitteen toimittamisesta vuosien 2021−2027 aikana. Tilauksen arvo voi nousta yli 180 miljoonaan euroon. Vuonna 2020 tehty alkuperäinen tilaus käsitti 540 yksikköä.

RMMV toimittaa MULTILIFT MSH-165-CL -koukkulaitteet Saksan puolustusvoimien eli Bundeswehrin logistiikkalaitokselle (BAAINBw) vuosien 2021−2027 aikana.

Lue lisää...


Hiab toimittaa 110 MULTILIFT-koukkulaitetta Sveitsin armeijan käyttöön

Cargoteciin kuuluva Hiab on allekirjoittanut sopimuksen sveitsiläisen Hiab-jälleenmyyjä Notterkranin kanssa 110 MULTILIFT -koukkulaitteen toimittamisesta Sveitsin armeijan käyttöön. Tilaus kirjattiin vuoden 2020 neljännelle neljännekselle.

Tilaus koskee Sveitsin armeijan uuden sukupolven ajoneuvoperhettä, jonka myötä Sveitsin armeija suunnittelee hankkivansa lisää koukkulaitteilla varustettuja ajoneuvoja lähitulevaisuudessa.

Lue lisää...


Stora Enso ostaa Harakan ratapihan Imatralla

Hallitus antoi Väylävirastolle suostumuksen luopua valtion omistamasta Imatralla sijaitsevasta Harakan ratapihasta 2,067 miljoonan euron kauppahinnalla. Väylävirasto myy ratapihan Stora Enso Oy:lle.

Ratapihasta luovutaan, koska valtiolla ei ole sille käyttöä. Ratapihalta erkanee Stora Enson yksityisraiteita sen tehdasalueelle, jonka liikennettä ratapiha nykyisin yksinomaan palvelee. Ratapihan käytön ei odoteta tulevaisuudessa merkittävästi muuttuvan, koska muuta käyttötarkoitusta ei ole pystytty ratapihalle osoittamaan. Tavoitteena on, että ratapihan lähivuosina vaatimat mittavat korjausinvestoinnit ja kunnossapitokustannukset eivät jatkossa rasittaisi valtion taloutta.

Lue lisää...



Luotsin väyläntuntemuksen voi osoittaa laivasimulaattorissa

Luotsit voivat osoittaa väylätuntemuksensa kokonaan laivasimulaattorissa suoritettavalla harjoittelulla silloin, kun kyse on luotsin ohjauskirjan ja linjaluotsinkirjan uudistamisesta.

Valtioneuvosto antoi asiaa koskevan asetuksen 4. helmikuuta 2021. Asetus on väliaikainen, ja se on voimassa 8.2.-30.6.2021.

Lue lisää...


Trollikat valloittavat Eurooppaa

77% Ivecon bussituotannosta on vähäpäästöisiä kaasu-, hybridi- ja täyssähköbusseja vuonna 2020, Vuotta aiemmin vastaava osuus oli vain 17% ! Merkittävä kasvu on tapahtunut "trollikoissa", trolley- eli johdinbusseissa.

Lue lisää...


Täysin uudistunut Piaggio Porter NP6 on kova luu

Italialainen Piaggio on suomalaisille, ja pohjoismaalaisille, sama kuin Vespa - Euroopan eniten myyty moottoripyörä, skootteri, pandemia-vuonna 2020. Todellisuudessa Piaggio on paljon enemmän: suihkukoneiden, merivoimien alusten, autojen, raidekulkuneuvojen valmistaja.

Piaggio on tehnyt nelipyöräistä, myös kuusipyöräistä, Porter kuorma-autoa vuodesta 1992. Vuonna 2021 markkinolle tulee kuudennen sukupolven täysin uusittu Piaggio Porter NP6 - kevytrakenteinen, suorituskykyinen, monimuotoinen, ympäristöystävällinen jakelu- ja kaupunkiliikenteeseen sovitettu kuorma-auto.

Lue lisää...


Aebi Schmidt Groupin tuotteet nyt Arctic Machinelta

Suomalaisen tienhoitoautojen ja tienhoitolaitteiden valmistaja Arctic Machine laajentaa tuotetarjontaa sekä palveluitaan Aebi Schmidt Groupin tuotteiden ja jälkimarkkinoinnin tarjoamiseen. Lähes vuosi on kulunut siitä, kun Arctic Machine tiedotti olevansa osa kansainvälistä Aebi Schmidt Groupia.

- Arctic Machine toimii itsenäisenä brändinä nykyisen johdon ja henkilöstön voimin, ja olemme laajentaneet tuotetarjontaa Aebi Schmidt Groupin tuotteisiin Suomen markkinoilla, kiteyttää Arctic Machinen myyntijohtaja Janne Mäkipää kuluneen vuoden tapahtumia.

Lue lisää...


Scanian itseohjautuvat kuorma-autot liikenteeseen Ruotsissa

Scania on saanut luvan Ruotsin kuljetushalliukselta testata itseohjautuvia kuorma-autoja normaalissa liikenteessä E4 moottoritiellä Södertäljen ja Jönköpingin välillä Ruotsissa. Testaus toteutetaan yhteistyössä TuSimple:n kanssa, joka on maailman johtavia autonomisten ajoneuvojen kehittäjiä maailmassa. TuSimple on Scanian ja TRATON-konsernin avainkumppani tällä tutkimusalalla.

Testissä käytettävät kuorma-autot kuljettavat Scanian omia tuotteita osana yrityksen normaalia logistiikkaa ja ajoneuvot ovat osa Scanian kuljetuslaboratorion kalustoa.

Itseohjautuvien ajoneuvojen tutkimustyössä käytetään mittarina standardoitua 5-tasoista SAE asteikkoa. Scanian testeillä toteutetaan tason 4 teknologian testaukset. Tämä tarkoittaa, että ajoneuvot ohjautuvat autonomisesti, mutta ajoneuvon ohjaamossa toimintaa valvoo kuljettaja. Testeissä ohjaamossa on myös mukana testausinsinööri monitoroimassa ja tallentamassa tietoa, jota saadaan ajoneuvon lukuisten autonomisen ajon mahdollistavien sensoreiden kautta.

Lue lisää...


Tietojen päivitys avainasemassa

Autotekniikan vauhdikas kehittyminen ja uuden tekniikan nopea kasvu asettavat omat haasteensa uusien autojen luovutukseen ja parhaan mahdollisenkäytön opastamiseen. Kysyimme, kuinka tämä haaste on hoidettu raskaan kaluston eri merkkien kohdalla.

Lue lisää...


Autoliitto: Hyödynnä työsuhdeauton alikilometrit verotuksessa

Etätyöt ovat vähentäneet monien autoilijoiden ajokilometrejä merkittävästi. Työsuhdeautoilijoille tämä voi tarkoittaa veronpalautusta.

Viime vuosi oli työmatkaliikenteen kannalta hyvin poikkeuksellinen. Maaliskuussa alkanut koronapandemia ajoi monet etätöihin, jotka jatkuvat edelleen. Luonnollisesti tämä on tarkoittanut työmatka-ajojen merkittävää vähenemistä.

Suomessa on reilut 70 000 työsuhdeautoedun saajaa. Työsuhdeautosta maksetaan kuukausittaista verotusarvoa. Autoedun arvo lasketaan oletuksella, että yksityisajoja kertyy 18 000 kilometriä vuodessa eli 1500 kilometriä kuukaudessa. Jos yksityisajoa kertyy tätä vähemmän, on palkansaaja oikeutettu edullisempaan verotusarvoon ajopäiväkirjaa pitämällä tai todentamalla muuten luotettavasti ajetut kilometrimäärät ja auton kulloinenkin käyttötarkoitus.

Lue lisää...


Markus Hyry on Wetteri Powerin uusi Renault Trucks -myyjä

Markus Hyry (32) on valittu uudeksi Renault Trucks kuorma- ja pakettiautomyyjäksi Wetteri Power Oulun toimipisteeseen. Toimialueena on Wetteri Powerin myyntialue, joka kattaa koko Pohjois-Suomen. Wetteri Power Oy:n kuorma-automyynti ja huollon toimipisteet: Oulu, Kempele, Kemi, Kokkola, Rovaniemi, Kajaani ja Kuusamo. Hyryllä on takanaan jo 10-vuotta kestänyt työura Wetteri Power Oy:lla.

Lue lisää...


Pärjääkö Volvo FMX -44 asteessa?

Kaunis Iron, jolla on rautakaivos Ruotsin Pajalassa, on tehnyt Vattenfallin kanssa aiesopimuksen fossiilisen kaivostoiminnan sähköistämisestä. Testeihin, joita suoritetaan helmikuussa 2021, osallistuvat  lisäksi Volvo Lastvagnar, ABB sekä Wist Last & Buss. Tarkoituksena on tutkia millä tavalla voidaan sähköajoneuvoilla vähentää CO2-päästöjä kuorma-autokuljetuksissa kaivoksesta juna-asemalle.

Lue lisää...


Ruotsi: 1,5 mm säästi 34 rekkaa vuodessa - pakkauksella on merkitystä!

Hius- ja ihonhoitotuotteiden markkinointiin keskittyvä nuoren ruotsalaisen Rickard Lykon perustama ja omistama pörssiyhtiö Lyko on 15 vuodessa kasvanut Euroopan suurimpiin kuuluvaksi kauneudenhoitoalan yritykseksi. Sen täysautomatisoidussa varastorakennuksessa Ruotsin Vansbrossa on 150 robottia kuljettamassa tuotteita 42 000 laatikossa 336 000 varastopaikkaan ja pois.

Lue lisää...


Tukholman Kapellskär kasvatti rahtimääriä pandemiasta huolimatta

DFDS jätti Hangon sataman ja siirtyi Paldiski-Kapellskär linjalle. Myös Silja Tallink lisäsi aluksia Paldiski-Kapellskär välille. Suurimman lisän Tukholman sataman omistamalle Kapellskärin satamalle toi kuitenkin Tukholman suurin asiakas Finnlink Tukholman kaupunkisatamien palvelujen "halvaannuttua" koronan seurauksena.

Lue lisää...


Tieyhdistys: Kuntien yksityistieavustuksia ei saa lakkauttaa

"Suomen Tieyhdistyksen mielestä kuntien pitää avustaa tiekuntia yksityisteiden tienpidossa” toteaa yksityistieasiantuntija Teuvo Taura Suomen Tieyhdistyksestä. ”Yksityistielaki ei tätä estä”, jatkaa Taura.

Yksityisteillä on paljon käyttäjiä, mutta pääosan tienpidon kustannuksista maksavat yksityisteiden osakkaat. Ainoa julkinen rahoitus yksityistieverkoston kunnossapitoon tulee kunnalta. Koska kuntien avustukset yksityisteille eivät ole lakisääteisiä, avustuksen taso ja muoto vaihtelevat suuresti. ”On kuntia, jotka hoitavat ainakin merkittävimpiä yksityisteitä. Toiset kunnat taas avustavat rahallisesti ja sitten on vielä sekamuotoja. Pääsääntöisesti kunnat avustavat vain sellaisia yksityisteitä, joiden varrella on pysyvää asutusta”, toteaa Teuvo Taura.

Lue lisää...