Scania 70 vuotta Suomessa

Vt 4 Oulu-Kemi: Parannustyöt etenevät, uusia työkohteita Oulussa

Vt 4:n parannustyöt ovat jatkuneet etenkin siltakohteiden osalta läpi talven. Huhtikuun lopulta alkaen työt jatkuvat aiempaa laajemmin Oulun kohdalla Kaakkurissa, Linnanmaalla ja Pateniemessä.

Oulun kohdalla työt käynnistyvät lumen ja roudan sulaessa uudella vaihteella huhtikuun lopulla, kun maanrakennustöitä voidaan aloittaa laajemmin. Merkittävimmät kohteet ovat Kaakkurin alueella ja niistä on liikennehaittaa moottoritiellä sekä Oulunlahdentiellä. Kaakkurin siltatyöt jatkuvat touko-kesäkuun aikana ja kaistojen sekä liittymien rakennustyöt käynnistyvät kevään aikana myös Oulunlahdentiellä.

Lue lisää...


Tien päällysteen kunnon näkee nyt kartalta

Teiden päällysteiden kuntotietoa voi tarkastella nyt Väylän karttasovelluksessa. Päällysteet on luokiteltu viiteen luokkaan: Erittäin huono (punainen), huono (oranssi), tyydyttävä (sininen) hyvä ja erittäin hyvä (vihreä). Kuntoluokkatieto esitetään 100 metrin tarkkuudella, joten paikoitellen kirjavuutta on paljon.

Tällä hetkellä kartasta on nähtävissä viime talven kuntotilanne. Kevään tarkastukset ja käynnistyvä päällystyskausi muuttavat tilannetta. Kaupunkeja ympäröivät vilkkaat tiet ovat kuluneita, mutta pääteiden tilanne on melko hyvä. Sen sijaan alemman tieverkon kunto on huono.

Lue lisää...


Saksa: Sähköautot kuormittavat ilmastoa enemmän kuin vastaavat dieselautot

Sähköauto kuormittaa ilmastoa CO2-päästöjen osalta 11 - 28% enemmän kiin vastaavankokoinen dieselauto, selviää fysiikan professori Christoph Buchalin, energiaprofessori Hans-Dieter Karlin sekä Ifo-tutkimuslaitoksen entisen johtajan Hans-Werner Sinn'n Ifo:n puitteissa tekemän tutkimuksen perusteella.

Akkujen litium, koboltti ja mangani työstäminen akkuun edellyttää suurta energiatarvetta. Esimerkiksi Tesla 3:n 75 kWh-akku kuormittaa ilmastoa 11 - 15 tonnilla hiilidioksidia. Jos akkujen elinajaksi lasketaan 10 vuotta ja 150 000 km, Tesla kuormittaa ilmastoa 156 - 181 grammalla hiilidioksidia joka kilometrillä.

Lue lisää...



Aurinko-Sion syntyy Saabin tehtaassa

Maailman ensimmäinen sarjatuotettu auto, joka hyödyntää aurinkoenergiaa kattoon asennetuilla aurinkopaneleilla, Sono  Motorsin Sion, tuotetaan National Electrics Swedenin (NEVS) kanssa solmitun sopimuksen mukaan Saabin entisessä tehtaassa Ruotsin Trollhättanissa. Tuotantosuunnitelman mukaan syntyy 260 000 Sion aurinkosähköautoa kahdeksassa vuodessa alkaen toiselta vuosipuoliskolta vuonna 2020. Vuosituotannoksi on suunniteltu 43 000 Sionia.

Lue lisää...


DAF CF FAW uudella tridemillä

Rakennustyömaille tarkoitettu DAF CF FAW 8x4 on saanut uuden tridemin tuplavedolla ja ohjaavalla nelosakselilla. Uutta on myös oma 10 tonnin etuakseli kolmella lehtijousella. Ylikuormariskiä torjutaan osittaiskuormituksella. Takimmainen ohjaava 7,5 tonnin akseli on entistä rotevatekoisempi ja silti 10 kg edeltäjää kevyempi. Staattista kuormakapasiteettia on kasvatettu 25% 26 tonniin.

Uusi tridem, FAW, on tarjolla myöhemmin tänä vuonna. Uudella 8x4 FAW-alustalla on 37 tonnin tekninen bruttokuorma ja 7,8 metrin kääntöympyrä - erityisesti sovitettu raskaille kuormilla ahtaissa paikoissa.

Lue lisää...


Tatra Phoenix 8x8 uudistui

Tatra Phoenix 8x8 on saanut 20 h lisää tehoa. Moottorista lähtee nyt 530 hv. Samalla ZF AS-tronic on tehnyt tilaa ZF-TraXonille. Hyötykuorma on kasvanut kahdella tonnilla 34 tonniin. Lava on sama kuin ennenkin, 18 kuution Halfpipe, mutta nyt pakokaasulämmityksellä. Myös nopeus on kasvanut 85:stä 90:een km/t. Sähkölämmitteinen tuulilasi ja vakionopeuden säätö kolarivaroittimella sekä ohjaamo ulkonäköviimeistelyllä sekä ulkoa että sisältä kuuluvat 2019 vankan maastossamenijän parannuksiin.

(Trailer.se)


Euroopan parlamentti hyväksyi uudet turvallisuusstandardit

Euroopan parlamentti on näyttänyt vihreää valoa EU:n uusille vähimmäisvaatimuksille, jotka tulevat voimaan vuonna 2022. Koko parlamentin äänestys tämän valtuutuksen viimeisessä istunnossa noudattaa EU:n toimielinten viime kuussa tekemää väliaikaista sopimusta.

Lainsäädännön lopullisen sopimuksen mukaan Euroopassa myytäviin uusiin autoihin, pakettiautoihin, kuorma-autoihin ja linja-autoihin asennetaan vakiona useita turvaominaisuuksia, kuten jalankulkijat ja pyöräilijät havaitseva automaattinen hätäjarrutus, sekä älykäs nopeusavustin. Uusiin kuorma-autoihin vaaditaan parempaa näkyvyyttä, jotta kuljettajilla olisi parempi mahdollisuus nähdä jalankulkijat ja pyöräilijät ajoneuvon ympärillä.

Lainsäädäntö käsittelee lisäksi rattijuopumuksia, helpottaen alkoholilukkojen asennuksia. Uusiin autoihin tulee lisäksi yksiköt, jotka tallentavat tapahtumia ennen törmäyksiä, jotta niitä voidaan ennaltaehkäistä.


Ruotsi: Neste ja BP yhteistyöhön bio-lentopolttoaineesta

Neste ja Air BP ovat allekirjoittaneet sopimuksen kestävän lentopolttoaineen toimittamisesta ruotsalaisille lentoasemille ja lentoyhtiöille vuonna 2019. Jo edellisen vuoden alussa osapuolet ryhtyivät selvittämään toimitusketjua suomalaiselle bio-lentopolttoaineelle ruotsalaisille lentoasemille Air BP:n välityksellä ja laatuvaatimuksilla. Air BP toimittaa vuodesta 2014 lähtien kestävää lentopolttoainetta kymmenkunnalle lentoasemalla Pohjolassa.

Neste valmistaa lentopolttoaineensa kestävistä raaka-aineista, jotka eivät perustu palmuöljyyn, minkä seurauksena voidaan vähentää kasvihuonepäästöjen määrää jopa 80% elinkaaren aikana verrattuna fossiiliseen polttoaineeseen.

(Transportnet.se)


Ruotsi: Kuljettaja nukahti kuulusteluhuoneessa

Raskaan yhdistelmä-ajoneuvon kuljettaja, matkustajanaan ma poikansa, lähti 2.11.2018 kello 04 aamulla Tukholmasta kohti Etelä-Ruotsia. Hän oli tuolloin ottanut tabletin metadonia, jolle hänellä oli reseptimääräys. 15-16 tuntia myöhemmin hänen kuljettamansa yhdistelmä kaatui ojaan perävaunua myöten Smålannissa Rydaholmin kohdalla. Sitä ennen poliisi oli saanut ilmoituksia raskaan kuorma-auton epävarmasta ajosta ja keskiviivan ylityksestä vastaan tulevan liikenteen puolelle.

Lue lisää...


Kiinalaisia autoja sähkövoimalla Eurooppaan


Byton M-Byte.

Kiinalaisten autonvalmistajien ensimmäin maihinnousuyritys Euroopan markkinoilla koettiin 2000-luvun alkuvuosina. 2010-luvun puolivälissä koettiin uusi yritys Quoros'n johdolla. Yritykset epäonnistuivat.

Uutta maihinnousua valmistellaan Kiinassa nyt sähköautojen johdolla. Kiinalla on monivuotinen etumatka Eurooppaan nähden sähköajoneuvojen valmistuksessa "joukkokuljetusvälineillä" kuten sähköpyörillä, -mopoilla ja -moottoripyörillä ja myös -busseilla. 2020 alusta odotetaan sähköhenkilöautoja kuten Aiways, Byton ja Nio tuloa Eurooppaan.

Lue lisää...


Saksa: Lada vetäytyy Länsi-Euroopasta

Lada-kauppa jatkuu kevääseen 2020, Saksan maahantuoja vakuuttaa. Viime vuonna Saksassa myytiin 2545 uutta Ladaa ja tälle vuodelle on tilattu venäläiseltä valmistajalta, Autovazilta 2500 uutta Ladaa, joukossa 800 Lada Vesta henkilöautoa. Autovaz on luvannut jatkaa Saksassa suosituimman kolmiovisen neliveto-Ladan valmistusta. 

Vetäytyminen Länsi-Euroopan markkinoilta johtuu Lada-mallien 1,6 l moottorista, joka on tekniikaltaan vanhentunut eikä uutta ole näköpiirissä. Esmerkiksi Vesta Cross SW päästää 162 g/km hiilidioksidia. Se alittaa vielä Euro6-rajan, mutta ylittää paljon tulevan EU-rajan 95 g/km. Sähkö- tai hybridimuunnosta ei ole tulossa. CNG-kaasulla kulkeva Lada Vesta on testivaiheessa, mutta nähtävästi sen varaan ei lasketa.

Nissan-Renaultin omistama Autovaz menestyy yhä Ladalla kotimaassa Venäjällä. jossa Lada on eniten myyty henkilöauto ennen korealaista Kiaa. Omistajan heikko ote Ladan kehityksestä heijastanee länsimaiden Venäjään kohdistamia, Krimin valtauksesta johtuvia taloudellisia sanktioita.


Gotlantiin langaton sähkölataustie

Tien yläpuolella ei ole sähkölankoja. Sen pinnassa ei ole sähkökiskoa. 8 sm tienpinnan alla juoksee 1,6 km matkalla induktiojärjestelmä, joka lataa päällä ajavan täyssähköauton akkuja. Tien koko mitta on 4,1 km. Se on Visbyn keskustan ja lentokentän välillä.

Tällä tiellä kulkee ensi talvesta raskas 40 tonnin täyssähkö kuorma-auto säännöllisessä liikenteessä. Keväästä 2020 sen seuraan liittyy lentomatkustajia kuljettava erikoisvalmisteinen täyssähköbussi.

SmartRoad Gotland vastaa demo-järjestelmästä. Testausta johtaa israelilaisen Electrons-yhtiön tytäryhtiö Ruotsissa. Ruotsin Trafikverket rahoittaa testausta.

(Trailer.se)


UTA One® kattaa nyt myös Saksan

UNION TANK Eckstein GmbH & Co. KG (UTA) on liittänyt seuraavana Euroopan maana Saksan kansainvälisesti käytettävään UTA One® -tiemaksuratkaisuunsa. Sen lisäksi nyt tuetaan Belgian (mukaanlukien Liefkenshoek- tunneli), Ranskan, Italian, Itävallan, Puolan (A4), Portugalin ja Espanjan tiemaksujärjestelmiä. "OBU-laitteemme kattaa nyt yhdeksän tiemaksusisältöä kahdeksassa Euroopan maassa", sanoo UTA:n CEO Volker Huber. "Täten olemme päässeet jälleen yhden ratkaisevan askeleen verran kohti tavoitettamme: haluamme tarjota koko Euroopan kattavan tiemaksuratkaisun vain yhdellä laitteella."

Lue lisää...


Yhtenäisemmät säännöt ilmailun turvallisuuteen Euroopassa

Ilmailulainsäädäntöä uudistetaan. Muutosten taustalla on Euroopan unionin lentoturvallisuusasetus, niin kutsuttu EASA-asetus. Samalla arvioidaan myös kansallisia ilmailulainsäännön muutostarpeita. Näitä ovat muun muassa ilmailulta rajoitettuja alueita koskevat muutokset.

Lue lisää...


Petri Kanasesta Oy Sisu Auto Ab:n toimitusjohtaja

Sisu Polar-liiketoiminnasta vuodesta 2017 saakka vastannut DI Petri Kananen, 32, on 16.4.2019 lukien nimitetty Oy Sisu Auto Ab:n uudeksi toimitusjohtajaksi. Kanasen tehtävänä on vastata yhtiön operatiivisesta johdosta, kehittää toimintaa edelleen ja yhdessä konsernijohdon kanssa saattaa yhtiön strategiset, vientimarkkinoille tähtäävät laajentumispyrkimykset liikkeelle.

-Usean vuoden yhteistyömme yrityksen johdossa on vakuuttanut minut Petrin kyvyistä ja periksi antamattomuudesta, joten uskon, että Sisu Autolla on hänen johdossaan hyvät mahdollisuudet menestyä myös tulevaisuudessa. Tulemme jatkossa toimimaan tiiviisti yhdessä pyrkiessämme nopealla aikataululla laajentamaan konsernin vientitoimintaa uusille markkinoille, sanoo hallituksen puheenjohtaja Timo Korhonen.

-On kunnia päästä johtamaan näin perinteikkään ja merkityksellisen yhtiön toimintaa ja kirjoittamaan sen tulevaisuutta. Olen saanut olla osa Sisu Autoa, sen kehittymistä, sekä kasvua haasteineen lähes koko 2010-luvun. Tämän positiivisen kehityksen jatkuminen ja yhtiömme sekä koko kotimaisen ajoneuvoteollisuuden kehittyminen ovat suuria velvollisuuksia, joiden eteen teen kaiken voitavani, kertoo Kananen.

Lue lisää...