SuperMax – Valmiina töihin!

Veho ja Caverion testaavat Mercedeksen täyssähköistä pakettiautoa huoltotoiminnassa

Veho ja Caverion aloittavat yhteisen kokeilun, jossa kerätään kokemusta sähköisen huoltoauton käytöstä. Suomen markkinoilla sähköpakettiautot tuotantokäytössä ovat vielä harvinaisia. Vastuullisuus ja hiilineutraaliuden tavoite ohjaavat yhä enemmän myös tuotantoautojen valintaa.

Veho toimittaa Caverionille Mercedes-Benzin sähkökäyttöisen pakettiauton, joka tulee Caverionin huoltotoiminnan käyttöön kesäkuussa.

- Hienoa, että tuotantoautojen valinnassa pohditaan nykyään erilaisia vaihtoehtoja. eVito sopii erityisesti kaupunkikäyttöön sekä esimerkiksi tehdasympäristössä tehtäviin huoltotöihin, kertoo henkilö- ja pakettiautot liiketoiminta-alueen johtaja Kari E. Halonen Veholta.

Lue lisää...


Texaco Delo 400 XSP-FA SAE 5W-30 nyt myös Volvo VDS-5 -hyväksynnällä

Synteettinen raskaan kaluston dieselmoottoriöljy Delo 400 XSP-FA SAE 5W-30 on nykyään Volvo VDS-5 hyväksytty tuote. Delo 400 XSP-FA SAE 5W-30 perustuu ISOSYN®-teknologiaan ja sisältää moottoria suojaavan low-SAPS koostumuksen GHG 17 & EPA 2010 -dieselmoottoreille erittäin matalarikkistä dieselpolttoainetta käyttävissä kuorma-autoissa. Tuote suositellaan käytettäväksi vapaastihengittävissä ja turboahdetuissa nelitahtidieselmoottoreissa, jotka edellyttävät API FA-4 -luokituksen mukaista SAE 5W-30 -viskositeettiluokan moottoriöljyä.

VDS-5 -luokituksen lisäksi Delo 400 XSP-FA SAE 5W-30 täytää Cummins CES 20087, Detroit Diesel 93K223 ja Mercedes-Benz MB 228.61 -hyväksynnät sekä API FA-4 / SN ja Ford WSS-M2C214-B1 -suorityskyvyn.


Autoalan Keskusliitolle uusi hallitus

Autoalan Keskusliitolle valittiin vuosikokouksessa 16.6.2020 uusi hallitus. Hallituksen puheenjohtajana jatkaa kauppaneuvos Heikki Häggkvist, jolla alkaa nyt kuudes vuosi liiton puheenjohtajana. Hallituksen jäsenten toimikausi on kaksi vuotta. Hallituksessa on puheenjohtajan lisäksi 19 jäsentä, joista puolet on vuosittain erovuorossa.

Lue lisää...



Yhteistyö avaa rautatiereitin Narvikin satamasta Kiinaan

Nurminen Logistics ja Narvik Havn ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen, jonka tarkoituksena on kehittää ja tukea Norjan vientiliikennettä Kiinaan rautateitse. Norjasta kuljetetaan pelkästään kalanjalostuksen tuotteita Aasiaan 500 000 tonnia vuodessa, lisäksi yhteistyö tukee Pohjois-Amerikan ja Islannin Norjan kautta kulkevaa Kiinan vienti- sekä tuontiliikennettä.

Nurminen Logistics aloitti säännöllisen konttijunaliikenteen Suomesta Kiinaan vuonna 2018. Helsinki–Hefei–Helsinki reitin nopea, vain jopa 11 päivän kuljetusaika sekä aikataulujen luotettavuus, ovat kasvattaneet reitin kysyntää niin, että kevään 2020 aikana tuontiliikenne on siirtynyt viikoittaisiin lähtöihin.

Lue lisää...


Ford Fiesta Van -mallistoon kevythybridi

Ford Fiesta Van EcoBoost on kevythybridi

Ford Fiesta Van EcoBoost (mHEV) 48 voltin kevythybriditeknologialla on polttoainetaloudellinen ja ripeästi reagoiva vaihtoehto pienten pakettiautojen asiakkaille.

Kevythybridijärjestelmä tarjoaa bensiinimootorin suorituskyvyn ja erinomaisen polttoainetaloudellisuuden tarvitsematta tinkiä kuormatilasta tai kantavuudesta.

Lue lisää...


Ruotsi: Pientareilta biokaasua!

Trafikveket niittää yli 200 000 km teiden pientareita näkyvyyden parantamiseksi tieliikenteelle. Pilottiprojekti Skånessa aikoo nyt testata menetelmää, jolla teiden pientareilta niitetty heinä muutetaan biokaasuksi.

Lue lisää...


Saksa: Sähköpotkulaudat lisäävät ongelmia

Sähköpotkulaudat ovat valloittaneet liikennekuvaa Saksassa nyt vuoden verran erityisesti suurkaupungeissa. Ne ovat nostaneet ajankohtaiseksi teemaksi yleisen liikenneturvallisuuden, Saksan autoliitton, ADAC:n selvitys osoittaa.

Lue lisää...


Yhdeksän vaatii EU:lta vetystrategiaa

Saksa, Itävalta, Alankomaat, Luxemburg, Belgia, Ranska, Portugal, Bulgaria sekä myös Sveitsi vaativat EU:lta strategiaa ympäristöystävällisen poltokenno-vetyenergian kehittämiseksi ja hyödyntämiseksi. Yhteisessä vetoomuksessaan EU:lle em. maat korostavat vedyn - etenkin uusiutuvista lähteistä - voivan vähentää hiilivoiman käyttöä teollisuudessa ja liikenteessä.

Lue lisää...


Hyundai jouduttaa vetyautoilua

Vetyauto Hyundai Nexo käyttää polttokennoa

Hyundai suunnittelee vetyautojen kustannusten tuntuvaa alentamista vuoteen 2025 mennessä akkusähköllä kulkevien autojen tasolle. Toistaiseksi polttokenno-vetytekniikalla toimivat sähköautot ovat tuntu asti akkusähköllä toimivia kalliimpia.

Yhtenä keinona alentaa kustannuksia Hyundai näkee autojensa tuotantosarjojen tintuvaa kasvattamista. "Tästä lähtien aiomme nostaa 13 000 Hyundai Nexon valmistusta vuosittain 500 000:aan vuoteen 2030 mennessä", Hyundain polttokennotekniikan johtaja Saehoon Kim sanoo.

Lue lisää...


Gasum avasi LNG/LBG tankkausaseman Ruotsin Ljungbyhyn

Gasumin uusi tankkausasema Ruotsin Ljungbyssä tarjoaa nesteytettyä maakaasua (LNG) ja nesteytettyä biokaasua (LBG) raskaan kaluston polttoaineeksi. Asema sijaitsee logistiikkatoimintojen kannalta keskeisessä solmukohdassa, joten alueella on jo valmiina mittava asiakaskunta.

Lue lisää...


Fordin Transit-mallistoon Trail ja Active -maastomallit

Ford Transit Trail ja Ford Transit Custom Trail; Ford Transit Connect Active ja Ford Tourneo Connect ActiveFord esitteli tänään vahvat ja haastaviin olosuhteisiin pystyvät Trail ja Active -mallit Transit ja Tourneo -mallistoihinsa. Trail-mallien hinnat on julkaistu Suomessa, tuotteet ovat nyt tilattavissa ja ensimmäiset autot tulevat maahan loppukesällä. Active-mallien Suomen aikataulusta kerrotaan myöhemmin lisää.

Uudet Transit Trail ja Transit Custom Trail -mallit on suunniteltu erityisesti haastavissa olosuhteissa tapahtuvaan työskentelyyn. Niissä on parempi pito etuvetoisen Transitin ja Transit Customin mekaanisen tasauspyörästön lukon (mLSD) sekä Transitin älykkään nelivetojärjestelmän ansiosta.

Lue lisää...


Täyssähköinen Opel Corsa-e saapunut Suomeen

Sähköauto Opel Corsa-e

Täyssähköisen Opel Corsa-e:n ensimmäiset autot ovat saapuneet Suomeen ja ovat koeajettavissa valituissa liikkeissä. Uutuuden toimintamatka on jopa 337 km (WLTP), ja siinä on vakiona täys-LED-ajovalot. Corsa-e -malliston hinnat alkavat 33 712 eurosta. Nyt tehtävien Corsa-e -tilausten toimitus asiakkaille on lokakuussa.

Alkuvuodesta ensiesitelty Opel Corsa -mallisto on saanut odotettua täydennystä, kun ensimmäiset täyssähköiset Opel Corsa-e:t ovat saapuneet maahan. Jo kuudennen sukupolven Corsan täyssähköversion toimintamatka on jopa 337 km (WLTP) ja siinä on tehoa 136 hv (100 kW). Viisipaikkaisen Corsa-e:n 50 kWh:n akulla on kahdeksan vuoden takuu ja akun voi ladata pikalatauspisteessä 80 prosenttiin 30 minuutissa. Varaustilan voi tarkistaa ”MyOpel”-sovelluksen avulla ja näin ollen optimoida muun muassa latausajankohtaa ja kustannuksia.

Lue lisää...


Sähköinen tieverkko ehkä arkipäivää jo 2030-luvulla

Sähköistetyllä tiellä ajoneuvot saavat liikkumiseen tarvitsemansa sähkön tieverkosta ja voivat liikkuessaan ladata akkujaan. Väylävirasto on selvittänyt sähköistyksen toteutustapoja, kustannuksia ja vaikutuksia. On arvioitu, että merkittävä osa kevyestä ajoneuvoliikenteestä sähköistyy vuoteen 2030 mennessä. Raskaan liikenteen osalta fossiiliselle dieselille tarvitaan 2030-luvun aikana vähäpäästöinen vaihtoehto – esimerkiksi tieverkon sähköistys.

Vilkasliikenteisillä teillä – esimerkiksi valtatie 3:lla välillä Helsinki–Tampere – sähköistäminen voisi kannattaa taloudellisesti, mikäli kilometrikohtaiset investointikustannukset pysyisivät matalina ja riittävän iso osuus liikenteestä sähköistettäisiin. Sähköistäminen kannattaisi niillä tieosuuksilla, joilla kasvihuonekaasupäästöt vähenisivät merkittävästi suhteessa väylänpidon kokonaiskustannuksiin. Suomen sääolosuhteisiin sopivinta sähköistysteknologiaa täytyy vielä etsiä, ja valinnassa täytyy huomioida esimerkiksi maamme lumiset talvet.

Lue lisää...


DB Schenker mukana lähijakelukokeilussa

DB Schenker osallistuu merkittävästi Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Viriumin CityHUB-lähijakelukeskukseen. CityHUB-hanke kerää erityisesti pakettien pyöräjakeluun liittyviä oppeja Euroopan-laajuiseen käyttöön. Kokeilussa on perustettu lähijakeluterminaali Helsingin ydinkeskustan Baana-pyöräreitin varrelle (Baana 4 / Lapinlahdenkatu 16, Marian sairaala), jossa se toimii vuoden 2020 loppuun saakka.

DB Schenker on toimittanut CityHUB-keskukseen kuormatilakontin terminaalikäyttöön. Lisäksi DB Schenkerin rahtipyörä käyttää CityHUBia jakeluterminaalinaan. DB Schenker on käyttänyt rahtipyörää Helsingissä kesästä 2018 alkaen ja Turkuun rahtipyörätoiminta laajennettiin kesällä 2019. Kesällä 2020 rahtipyörät toimivat Helsingissä.

Lue lisää...


Valtatie 4:n palvelutasoa kehitetään tavaraliikenteen ehdoilla

Pohjois-Pohjanmaan, Lapin, Keski-Suomen ja Uudenmaan ELY-keskukset ovat määrittäneet valtatielle pitkän aikavälin toimenpiteet, joilla turvataan valtatiejakson liikenteen hyvä palvelutaso. Väylävirasto on ollut mukana työssä. Koska kehittäminen tulee tapahtumaan pitkän ajanjakson kuluessa, on tärkeää, että koko yli 700 kilometrin yhteysvälillä noudatetaan yhteisiä kehittämisperiaatteita. Laadittu tavoitetila 2040 muodostaa myös perustan jatkosuunnittelulle.

Nykyisin valtatie 4 koostuu monen tyyppisistä tiejaksoista: moottoritieosuuksista aina kaksikaistaiseen valtatiehen. Tilanne on ymmärrettävä, kun ottaa huomioon liikennemäärien suuret erot: eniten liikennettä on Helsingissä, 75 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja pienimmillään liikennemäärä on Pihtiputaan ja Pulkkilan välillä, missä hiljaisimmilla jaksoilla liikkuu vajaat 3 300 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Lue lisää...