Kesän ServicePartner-tarjoukset

Kohti puhtaampaa meriliikennettä


Jättimäiset alukset kuljettavat jättimäisiä määriä rahtia. Laivaliikenteen päästöjen vähentämisessä nähdään vedystä johdetuilla polttoaineilla olevan suurin potentiaali skaalautua voimakkaasti tulevina vuosikymmeninä.

Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi kansainvälistä meriliikennettä kohtaan on kovia päästövähennystavoitteita. Tavoitteisiin ei päästä ilman suuria investointeja. Uusilla polttoaineratkaisuilla tulee olemaan merkittävä rooli.

Lue lisää...


VTT: Merkittävä avaus droonien ammattimaiseen käyttöön

Miehittämätön ilmailu on toden teolla lähdössä lentoon. Sähköllä toimivat, lentävät, lähipäästöttömät laitteet eli droonit pääsevät nyt yritysten ja tutkijoiden suurennuslasin alle. Tehokkaan, turvallisen ja ammattimaisen toiminnan varmistamiseksi on selätettävä useita merkittäviä haasteita. Tällaisia ovat esimerkiksi alailmatilan lennonvarmistus, lennon hallinta näköyhteyden ulkopuolella ja mahdollisuus suorittaa useita eri tehtäviä yhdellä lennolla. Näitä ja useita muita pulmia ratkoo kansainvälisestikin merkittävä Drolo-projekti.

Projektissa tutkitaan, kehitetään ja pilotoidaan ratkaisuja alailmatilan liikenteenhallintaan, 5G-yhteyksiin sekä painetun ja sulautetun elektroniikan hyödyntämiseen. Hankkeessa testataan älykkäitä droonipalveluita satamaan, droonien käyttöä lentoaseman lähialueella, droonisääpalvelua ja vedyn sopivuutta droonien energialähteeksi.

Lue lisää...


HÄLYTYS: Päästöt laivoista vahingoittavat elintärkeää planktonia!

Uusi tutkimus todistaa, että savukaasupuhdistuksella varustetut allukset vahingoittavat eläinplanktonia. Varustamot ympäri maailmaa ovat asentaneet aluksiinsa savukaasupuhdistimia rikkipäästöjen vähentämistä vaativien kansainvälisten määräysten mukaisesti. Nyt Ruotsin Miljöinstitutet ja Norjan Polarinstitutet osoittavat, että epäpuhtaudet, jotka ennen olisivat menneet savuna ilmaan, nyt päästetään mereen. Tästä on vakavia seurauksia eläinplanktonille. Mittaukset on tehty Pohjanmeressä.

Lue lisää...



Puhdas vety voimavaraksi koko Etelä-Amerikalle

Arvioidaan että kehitysmaat tuottavat yli puolet maapallon kaikista kasvihuonepäästöistä ja että ne kasvavat jatkuvasti, jollei niille anneta mahdollisuutta valita puhtaampaa energiaa. Se pakottaa koko maailman keskittymään puhtaan energian tuottamiseen. Puhdas, "vihreä" vety tarjoaa siihen ratkaisun.

Tutkimus osoittaa, että kehitysmailla kaikkialla on lähes rajattomat mahdollisuudet tuottaa uusiutuvilla raaka-aineillaan puhdasta vetyä ja siten päästötöntä energiaa.

Lue lisää...


Kiina: Kaduilla kulkeva sähköjuna

Se esiteltiin Kiinassa toukokuussa 2018: kaduilla ja teillä kulkeva sähjköjuna. Siitä ei sen jälkeen ole herunnut kovinkaan paljon tietoa ulkomaailmaan. Ehkei ole aihettakaan.

Lue lisää...


Mercedes-Benz aloittaa raskaan vetykuorma-auton käyttötestit

Daimler Trucks aikoo hyödyntää vetypolttokennoja pitkän matkan raskaiden kuljetusten puhtaana polttoaineena. Tavoitteena on jopa 1000 kilometrin yhtämittainen toimintamatka ilman välitankkauksia. Vuonna 2020 esitellyn vetykäyttöisen Mercedes-Benz GenH2 -kuorma-auton ensimmäiset, Immendingenin uudessa testikeskuksessa ajettavat testit käynnistyivät huhtikuussa, ja suunnitelmien mukaan ohjelma laajenee maantietesteihin jo loppuvuoden aikana. Asiakastestit käynnistyvät vuonna 2023, ja asiakastoimitukset on määrä aloittaa vuonna 2027.

- Haluamme tarjota asiakkaillemme parhaat paikallisesti CO2-neutraalit kuorma-automallit. Käyttökohteesta ja tehtävästä riippuen niiden sähköistäminen perustuu joko ladattavaan akku- tai polttokennoteknologiaan. Juuri nyt etenemme tuotekehityksessämme täysin aikataulussa. Olen erityisen tyytyväinen siitä, että GenH2 -kuorma-automme kaiken kattava ja tiukka testiohjelma on saatu menestyksekkäästi käyntiin, Daimler Truckin toimitusjohtaja Martin Daum sanoo.

Lue lisää...


Bosch, Shell ja VW kehittävät "Sinistä" polttoainetta

Bosch, Shell ja VW ovat kehittäneet uusiutuvan polttoaineen ottomoottoreille. Blue Gasoline, "Sininen bensiini" sisältää 33 % uusiutuvaa ainetta, pääasiassa etanolia tai mäntyöljynaftaa. Polttoaine tulee vielä kuluvan vuoden aikana Saksan huoltoasemille myyntiin. Sillä on kuitenkin yksi huonompi tekijä - hinta. Näyttäisi siltä, että hintalisä 95E10:een verrattuna olisi noin 25 senttiä/litra.

Lue lisää...


Amazon houkutteli heti ruotsalaisia

Verkkokauppajättiläinen Amazon avasi kauppansa netissä ruotsalaisille 28. lokakuuta 2020. Viisi kuukautta myöhemmin eli 30. maaliskuuta 2021 mennessä yli 12 % 16-74 vuotiaista ruotsalaisista oli testannut Amazonin tarjontaa. Näin toteaa Lundin yliopiston suorittama tutkimus. Tutkimuksessa haastateltiin 6000 ruotsalaista nettihaastatteluina elokuussa 2020 ja 11/2020-3/2021 välisenä aikana.

Lue lisää...


Ninan kauppakassi


Nina Kauppinen tekee kauppajakelua Pohjanmaalle noin 31-metrisellä yhdistelmällä. Perävaunu on 17-metrinen.

Nina Kauppinen ajaa 31-metristä täysperävaunuyhdistelmää. Välillä on ollut lunta puskuriin asti.

Lue lisää...


Lapissa korjataan siltoja tänä vuonna 4,7 miljoonalla eurolla

Äkäsjoen silta maantiellä 940 Kolarissa peruskorjataan kesän ja alkusyksyn 2021 aikana.

Lapissa on 1 357 maantiesiltaa, joista 5–8 peruskorjataan tai uusitaan vuosittain. Näiden lisäksi noin 30 sillalle tehdään pieniä ylläpitokorjauksia, kuten kaiteiden ja päällysteiden uusimisia. Siltoja korjataan vuonna 2021 noin 4,7 miljoonalla eurolla.

Tyypillinen peruskorjattava silta on 1960- tai 1970-luvulla rakennettu teräsbetoninen silta, joita Lapin silloista on lähes kolmannes. Peruskorjaustarpeeseen vaikuttavat esimerkiksi päällysteiden alla olevan vesieristeen vuotaminen, betonin rapautuminen, kaiteiden puutteet ja vauriot sekä liikuntasaumalaitteiden vauriot.

Lue lisää...


Renault Trucksin Optifuel Lab 3 -konseptiauto vähentää polttoaineen kulutusta

Renault Trucks on jo pitkään jatkanut tutkimuksia, jotta dieselkuorma-autojen energiatehokkuutta voitaisiin parantaa. Yhteistyöprojektissa kehitetyn Optifuel Lab 3 ‑konseptiauton avulla Renault Trucks pyrkii vähentämään koko vetoauto-perävaunuyhdistelmän kulutusta. Pitkäaikaisen tutkimuksen ja kehitystyön tulokset ovat nyt julkistettu. Tulosten mukaan polttoaineenkulutus on laskenut 12,5% verrattuna perinteiseen yhdistelmään.


DKV-kortti käy maksuvälineeksi Gasumin tankkausasemilla

Gasum ja DKV ovat sopineet yhteistyöstä, jonka ansiosta Gasumin Suomessa ja Ruotsissa sijaitsevilla kaasutankkausasemilla voi nyt tankata myös DKV-kortilla. Tämä tarkoittaa, että DKV-kortti hyväksytään maksuvälineeksi jo noin 168 nesteytettyä maakaasua (LNG) tarjoavalla ja 1 788 paineistetun kaasun (CNG) tankkausasemalla eri puolilla Eurooppaa.


Väitöskirja: Vastuullisuus tieliikenteen tavarankuljetustoiminnassa

Hallintotieteiden lisensiaatti Kaija Mötön hallintotieteiden alaan kuuluva väitöskirja Vastuullisuus tieliikenteen tavarankuljetustoiminnassa tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnassa perjantaina 21.5.2021 kello 12 alkaen.

Väitöstilaisuus järjestetään Pinni B -rakennuksen auditoriossa B1096, Kanslerinrinne 1. Vastaväittäjänä toimii dosentti Jari Kaivo-oja Turun yliopistosta. Kustoksena toimii professori Jari Stenvall Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnasta.

Tilaisuutta voi seurata etäyhteydellä.

Lue lisää...


Neste avaa uusia MY-dieselpisteitä

Neste avaa kevään ja kesän 2021 aikana merkittävän määrän uusia Neste MY uusiutuva diesel™ -polttoaineen jakelupisteitä yksityisautoilijoiden ja ammattiliikenteen käyttöön. Viime vuonna Neste toi yli 50 uutta jakelupistettä asemaverkostoon, ja nyt laajennuksen myötä uusiutuvaa dieseliä on pian saatavilla lähes 150 asemalla ympäri Suomen.


AL: Liikkumisesta tulee tehdä kilpailukykytekijä

Valtiovarainministeriön liikenteen verotusta selvittänyt työryhmä julkaisi tänään loppuraporttinsa. Keinovalikoimasta löytyy muun muassa polttoaineverojen korottaminen. Kilometrivero koetaan liian kalliiksi tavaksi kerätä veroja.

Valtiovarainministeriön liikenteen verotuksen uudistamista selvittävän työryhmän loppuraportin julkistamistilaisuudessa todettiin, että polttoainevero on selvästi tehokkain päästöohjauskeino liikenteen veroista. Työryhmä ehdottaakin verotuksen painopisteen siirtämistä ajoneuvoverosta polttoaineveroon siten, että bensiinin ja dieselin hintaan tulisi 10 ja 11 snt/l korotus ja ajoneuvoveroa alennettaisiin puolestaan keskimäärin 110 €/vuosi. Arvonlisäveroineen veronkorotus tarkoittaisi pumppuhinnoissa noin 12 ja 13 snt/l kalliimpia hintoja. Keskimäärin 6,5 l/100 km kuluttavalla bensiiniautolla polttoainekulut kasvaisivat 15 000 kilometrin ajosuoritteella 117 euroa ja 5 l/100 km kuluttavalla dieselautolla vajaat sata euroa.

Lue lisää...