MAN - Uudet autot

MAN Truck & Bus käynnistää sähköbussien kokoonpanon Azerbaidžanissa 2026

Yhtiö on allekirjoittanut aiesopimuksen Improtex Trucks & Busesin, joka toimii MANin paikallisena kumppanina, sekä Azerbaidžanin hallituksen kanssa.

Sopimus vahvistaa MANin kansainvälisen laajentumisstrategian seuraavaa vaihetta.

Lue lisää...


WinGD: Markkinoiden ensimmäinen etanolikäyttöinen kaksitahtimerimoottori

Sveitsiläinen merimoottorivalmistaja WinGD ilmoitti tuovansa ensi vuonna tarjolle maailman ensimmäisen etanolilla toimivan kaksitahtisen merimoottorin.

Uusia laivoja ja jälkiasennuksia varten toimitukset käynnistyvät vuonna 2027.

Lue lisää...


Ajoneuvoverolippujen sähköistymisestä jo miljoonien säästöt

Paperipostin väheneminen ajoneuvoverotuksessa tuo Traficomille miljoonaluokan säästöt. Samalla muutos vauhdittaa siirtymistä kohti ensisijaisesti digitaalista viranomaisviestintää.

Lue lisää...



Uusi MB eActros paljastui ennen aikojaan - Ajolinja koeajaa ensi viikonloppuna


Umpikorilla varustettu eActros 400 6x2, joka soveltuu klassiseen käyttöön raskaassa jakeluliikenteessä, yltää osittain kuormattuna jopa 480 kilometrin toimintamatkaan 20 celsiusasteen ulkolämpötilassa. Sekä eActros 600 että uusi eActros 400 on varustettu kahdella sähkömoottorilla ja neliportaisella vaihteistolla toteutetulla e-akselistolla.

Mercedes-Benz Trucks esitteli syys-lokakuun vaihteessa Molsheimin tehtaallaan Ranskassa järjestetyssä koeajotilaisuudessa medialle ensimmäistä kertaa uuden ajoneuvoversion, eActros 400:n, joka perustuu eActros 600:n teknologiaan. Näin Mercedes-Benz Trucks laajentaa lukuisien uusien kombinaatiovaihtoehtojen avulla, jotka perustuvat molempiin malleihin, akkukäyttöisten kuorma-autojensa valikoimaa vastatakseen jatkossa entistä kattavammin sähköisesti hoidettavan raskaan kaukoliikenteen ja jakelukuljetusten logistiikan vaatimuksiin.

Lue lisää...


SANY - kiinalaishaastaja Eurooppaan


Kiinalainen kuorma-autovalmistaja SANY lanseeraa lokakuun puolivälissä uuden e263 4×2 -sähkökuorma-autonsa Euroopan markkinoille. Toimitukset käynnistyvät vuoden 2026 ensimmäisellä neljänneksellä ja useita eri versioita lisää tulee tarjolle vuoden 2026 loppuun mennessä. Pääsemme, parin viikon heti tuoreeltaan kokeilemaan SANYN Euroopan malliston ajokkeja.

Kiinalainen SANY on tuo sähkökuorma-autonsa Europan markkinoille ja kertoo, että Putzmeister ja Alltrucksin huoltoverkosto tukevat sitä Euroopassa, mikä "varmistaa eurooppalaisille logistiikkayrityksille saumattoman kuljetustoiminnan".

Lue lisää...


Kempowerilta pikalatureita ja megawattilataus San Bernardinoon

Kempower toimittaa DC-pikalatausratkaisuja EV Realtyn uuteen sähkökuorma-autojen latauskeskukseen Kalifornian San Bernardinoon. Keskuksen rakentaminen aloitettiin syyskuussa ja se tulee tarjoamaan 76 latauspaikkaa ollessaan valmistuessaan myöhemmin tänä vuonna Yhdysvaltojen suurin verkkoon kytketty latausasema.

Asema on suunniteltu palvelemaan yli 200 sähkökuorma-autoa päivittäin, ja sen modulaarinen DC-pikalatausjärjestelmä mahdollistaa dynaamisen virranjaon, mikä maksimoi käyttöasteen ja optimoi kaluston toimintaa.

Lue lisää...


Vuosaaren tunnelin varareitin lisäparannukset käyttöön

Vuosaaren tietunnelin varareitin lisäparannukset saadaan liikenteelle käyttöön viikon 40 lopussa. Seuraavaksi kiertotien toimivuutta testataan liikenteellä 6.–9.10. Testauksen aikana tunneli on kokonaan suljettu, ja liikenne ohjataan parannetulle varareitille. 

Lue lisää...


Kuljetus V ja M Auvisen Scania R660 – Pohjolan paras säiliöauto


Scania R660 Trailer Trucking Festivaaleilla Mantorpissa.

Ruskon Betonin ajoon varusteltiin Mika Auvisen sanoin siisti työauto. Jälki oli niin siistiä, että Mantorpin näyttelyssä oltiin parhaita.

Lue lisää...


Kempower tutkimusyhteistyöhön yhdysvaltalaisen FREEDM Systems Centerin kanssa

Kempower aloittaa tutkimusyhteistyön yhdysvaltalaisen FREEDM Systems Centerin kanssa keskittyen sähköjärjestelmien luotettavuuteen, energianhallintaan ja latausenergiajärjestelmiin.

Kumppanuuden tavoitteena on kasvattaa markkina- ja toimialatietämystä sekä kehittää seuraavan sukupolven DC-latausteknologioita, erityisesti raskaille ajoneuvoille ja työkoneille suunnattuja usean megawatin ratkaisuja.

Lue lisää...


Muutoksia Hiabin johtoryhmässä

Kaksi johtajaa nimitetty täydentämään Hiabin johtoryhmää. Jenny McGeough on nimitetty tehtävään Johtaja, Loader Cranes, Heavy and Superheavy 1.11.2025 alkaen.

Tehtävässä väliaikaisesti toiminut Marcel Boxem siirtyy takaisin Hiabin Loader Cranes, Heavy and Superheavy -divisioonan myynnin ja tuotehallinnan johtajan tehtävään Jenny McGeoughin aloitettua.

Lue lisää...


Polaris-mönkijöiden osuus pysäköintivirheistä yli tuplaantunut vuodessa

"Mönkijää saa 15-vuotias ajaa tieliikenteessä suoritettuaan traktorikortin, ja traktorikorttiin riittää teoriakokeen hyväksytty suorittaminen. Periaatteessa siis näillä kuljettajille voi olla nolla tuntia ajokokemusta. Ei ihme, että näihin ajoneuvoihin liittyy runsaasti ongelmallisia tilanteita niin maanteillä kuin parkkipaikoilla. Kannustan myös vanhempia kantamaan vastuunsa asiassa”, ParkkiPaten toimitusjohtaja Christian Metsäranta sanoo.

Lue lisää...


Ajolinja 7/2025 on ilmestynyt

Syyslukukauden toinen Ajolinja-lehti, numero 7, on ilmestynyt. Maantiekuljetusalan megafoni tarjoaa seuraavia juttuja:

Lue lisää...


NLA:n vuosikokous keskittyi huoltovarmuuteen ja sotilaalliseen liikkuvuuteen

Ruotsin kuljetusyrityksiä edustava Sveriges Åkeriföretag isännöi 25.–26. syyskuuta Pohjoismaisen logistiikkayhdistyksen (Nordic Logistics Association, NLA) vuosikokousta Tukholmassa.

Vuosikokouksen yhteydessä järjestettiin konferenssi, jossa keskityttiin huoltovarmuuteen ja sotilaalliseen liikkuvuuteen.

Lue lisää...


Volvolta uusi sähköinen linja-auton alusta

Uusi Volvo BZR Electric -linja-auton alusta tarjoaa 720 kWh:n akkukapasiteetin ja jopa 700 km toimintamatkan. Tämä uusi alusta on saatavilla kahdella tai kolmella akselilla ja neljästä kahdeksaan akkuyksiköllä.

Alusta on modulaarinen, ja Volvon mukaan se voidaan räätälöidä monenlaisiin käyttötarpeisiin sekä optimoida se joko lyhyille matkoille tai maksimaaliseen toimintamatkaan.

Lue lisää...


Vetyä polttomoottoreihin

Vedyn käyttö polttoaineena polttomoottoreissa tarjoaa merkittäviä etuja verrattuna vedyn hyödyntämiseen polttokennoissa. Turun AMK:n uuden tutkimushankkeen tavoitteena on ratkaista teknisiä haasteita, jotka tällä hetkellä estävät vedyn tehokkaan käytön polttomoottoreissa.

Hankkeen tavoitteena on selvittää, miten nykyisiä polttomoottoreita voitaisiin muuntaa vetykäyttöisiksi tai hybridikäyttöisiksi (vety + diesel/metaani/alkoholi). Tämä mahdollistaisi nopeamman siirtymän kohti hiilineutraalia liikennettä ilman, että koko autokanta täytyisi uusia. Ratkaisuna tutkitaan retro-fit-asennuksia, joiden avulla olemassa olevat bensiini- ja dieselmoottorit voidaan muokata vetyä käyttäväksi.

Lue lisää...


Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!