Scania 70 vuotta Suomessa

Ruokatilaukset konttipyörällä ja sähkömopolla

Helsingin tukkutorilla kokeillaan nyt, miten ruokakassit koteihin ja tukkutilaukset ravintoloihin kulkevat konttipyörällä ja sähkömopolla ja haastavatko kevyet kuljetusvälineet näppäryydellään ja edullisuudellaan perinteiset jakeluautot.

Ruokakasseille ja ravintoloiden pienille tukkutilauksille on kaupungissa jatkuvaa kysyntää, mutta vielä toistaiseksi ei ole markkinoille ilmaantunut vaihtoehtoja perinteisille pakettiautoille, jotka ovat ruuhkien ja parkkipaikkojen armoilla ja joiden käyttö myös tuo kuljetuksille korkean lisähinnan. Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki kokeilee nyt Helsingin Tukkutorilla yhdessä kuljetusyhtiö A2B:n kanssa toukokuun ajan, miten kevyet ja ympäristöystävälliset kulkuneuvot sopivat tavarankuljetuksiin kaupungissa.

Lue lisää...


Väylä: Tyytyväisyys teiden talvihoitoon noussut

Sekä yksityisautoilijoiden että raskaan liikenteen kuljettajien tyytyväisyys teiden talvihoitoon on noussut selvästi viime vuodesta. Tämä käy ilmi Väylän talven 2018-19 tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksen ennakkotiedoista.

Yksityishenkilöistä 48 prosenttia oli tyytyväisiä maanteiden kuntoon talvikaudella 2018–2019, kun taas tyytymättömiä oli 30 prosenttia. Tyytyväisten tienkäyttäjien osuus on noussut selvästi edellisvuodesta (2018: 33 %) ja tyytymättömien määrä on laskenut (2018: 42 %).

Lue lisää...


Auto- ja kuljetusalat avaavat uramahdollisuuksiaan

Auto- ja kuljetusalat tarjoavat runsaat 7 000 uutta työpaikkaa joka vuosi. Alojen toimijat ovat ensimmäistä kertaa yhdistäneet voimansa esitelläkseen koko auto- ja kuljetusklusteria, sen tarjoamia työ- ja uramahdollisuuksia sekä koulutuspolkuja Kuljetus-Logistiikka 2019 -messuilla 9.-11.5. Liikenneareena-osastolla (6m28).

Liikenneareena on tutustumisfoorumi kaikille, jotka harkitsevat tulevaisuuden suuntaansa. Onpa kyse peruskoulun päättävästä nuoresta, varusmiespalvelusta aloittavasta, alan vaihtoa pohtivasta tai auto- ja kuljetusalalla jo töissä olevasta. Auto- ja kuljetusala ovat monipuolisia aloja, jotka tarjoavat runsaasti erilaisia opiskelu- ja työmahdollisuuksia – ja ne ovat varmoja työllistäjiä myös tulevaisuudessa.

Ammattien ja työtehtävien kirjo auto- ja kuljetusaloilla on laaja kuljettajasta ja mekaanikosta aina logistiikan ja liiketoiminnan johtotehtäviin asti. Alat tarjoavat hyviä erikoistumisen ja kehittymisen mahdollisuuksia.  Liikenneareenan tavoitteena on saada nuoret ja erilaisissa ammateissa työskentelevät kiinnostumaan näistä toimialoista ja houkutella näin alalle uusia työntekijöitä. Se tarjoaa tietoa myös aloilla jo työskenteleville siitä, miten he voivat kouluttautua ja vaihtaa tehtäviä alan sisällä.

Lue lisää...



Assistorin ajoneuvologistiikkatoiminnot ja Uuttera yhdistyvät

Assistor ja Uuttera sopivat joulukuussa 2018 yhdistymisestä ajoneuvologistiikan liiketoiminnassa. Järjestelyssä Assistorin ajoneuvologistiikka­toimintojen henkilökunta ja asiakkuudet siirtyivät yhtiöön, joka jatkaa toimintaansa nimellä Assistor-Uuttera Oy. Assistorin varaosa- ja materiaalilogistiikkatoiminta jatkuu Vantaan Pakkalassa ja Espoon Lommilassa toimintaa varten perustetussa yhtiössä, jonka nimi on Assistor Oy. Uudet yhtiöt aloittivat toimintansa 1.5.2019.

Assistorin aiempi omistaja Veho on enemmistöomistaja Assistor-Uutterassa. Varaosa- ja materiaalilogistiikkayhtiö Assistor Oy jatkaa Vehon täysin omistamana tytäryhtiönä. Molempien yhtiöiden toimitusjohtajana toimii Assistor Oy:n aiempi toimitusjohtaja Perttu Piri. Uuttera Oy:n toimitusjohtaja Lasse Niemi toimii uuden Assistor-Uuttera Oy:n johtoryhmän jäsenenä ja toimitusjohtajan varahenkilönä.

Assistor-Uuttera Oy on ajoneuvologistiikan markkinajohtaja Suomessa. Yli puolet Suomessa myytävistä uusista autoista kulkee yhtiön kautta autoliikkeisiin ja asiakkaille. Logistiikan lisäksi yhtiö huolehtii lukuisista muistakin uuden auton toimitukseen liittyvistä tarpeista: oli kyse sitten auton varustelusta, verotuksesta tai tulli- ja huolinta-asioista.


Kalmar yhteistyöhön Iggesund Paperboard AB:n kanssa

Cargoteciin kuuluva Kalmar on sopinut kattavasta kolmivuotisesta yhteistyöstä Holmen Groupiin kuuluvan Iggesund Paperboard AB:n kanssa. Kokonaispalvelusopimus, joka kattaa laitteet, kuljettajat, huolto- ja korjauspalvelut sekä Kalmar Insight -toimintojen suorituskyvyn seurantaohjelmiston, on kirjattu Cargotecin vuoden 2019 ensimmäisen neljänneksen tilauskantaan. Sopimus tuli voimaan huhtikuun alussa.

Iggesundin tehdas Ruotsin itärannikolla on yksi maailman kehittyneimmistä täysin integroiduista sellu- ja kartonkitehtaista, joka valmistaa Invercote-brändillä myytävää kartonkia. Räätälöidyn partnerisopimuksen mukaisesti Kalmar ottaa täyden vastuun asiakkaan puunkäsittelytoiminnoista niin, että ne hoituvat optimaalisella määrällä laitteita ja kuljettajia. Asiakkaan toimintojen korkea suorituskyky ja tehokkuus varmistetaan joustavalla ja luotettavalla Kalmarin räätälöimällä ratkaisulla.


Tieliikenteestä viime vuonna ennätysmäärä verotuloja

Tieliikenteestä kerättiin viime vuonna verotuloja noin 8,4 miljardia euroa. Verokertymä kasvoi noin 70 miljoonalla eurolla vuoteen 2017 nähden. Tieliikenteen verokertymä on valtiolle lähes yhtä suuri tulolähde kuin valtion ansio- ja pääomatuloveron kertymä, jonka määräksi budjetoitiin vuodelle 2018 noin 9,3 miljardia euroa.

Ilman polttoaineiden ja autojen myynnistä ja huoltotoiminnasta kerättyjä arvonlisäverotuloja verokertymä oli 5,5 miljardia euroa. Tästä veropotista noin 4,2 miljardia kerättiin henkilöautoilta ja noin 1,2 miljardia tavaraliikenteeltä.

Tieliikenteen verotus on Suomessa kansainvälisestikin mitattuna korkeaa. Henkilö- ja pakettiautoliikennettä verotetaan ilman arvonlisäveroja laskettuna noin 10 sentillä ja kuorma-autoliikennettä noin 20 sentillä ajokilometriä kohti.

Lue lisää...


Ammattilaisen apuri

Uusi Mercedes-Benz Sprinter niinsanotulla ”karvalakki” varustuksella eli vähillä lisävarusteilla on kestävä työkalu ammattilaisen käyttöön. Aiemmin meillä oli testissä Sprinter lähes kaikilla varusteilla, tällä kertaa on vuorossa karvalakkimalli.

Moni ammattilaiskuljettaja ei välttämättä vielä nykypäivänäkään kaipaa uusimpia avustimia ja kosketusnäyttöjä autoonsa. Näissä tapauksissa on hyvä varustella auto vain varmasti tarpeellisilla optioilla.

Tämän Sprinterin ohjaamossa vastaan tulee muoviratti, manuaalivaihteisto, yksinkertaisin FM/AM radio ja varustenappien tilalla olevat rivit muovisia täytepaloja. Ensivaikutelma on hieman karumpi kuin tappiinsa varustellussa mallissa, mutta ohjaamoon tottuu pikaisesti. Manuaalivaihteisto toimii napakasti ja pykälät löytyvät kuin itsestään, näin hyvin toimiva manuaali onkin vallan hyvä vaihtoehto automaatille. Toimintavarmuutensa, hintansa, tuntumansa ja vähemmän huoltotarpeensa vuoksi moni sen vielä valitseekin. Selvitä muut järkisyyt Sprinterin hankinnalle Auto, tekniikka ja kuljetuksen seuraavasta, 06.05 ilmestyvästä numerosta!


Kalmar ja Medcenter Container Terminal jatkavat yhteistyötään

Cargoteciin kuuluva Kalmar toimittaa yhteensä 32 diesel-sähkökäyttöistä konttilukkia Italiaan Medcenter Container Terminalille (MCT), jonka omistaa Terminal Investment Limited (TIL). Tilaus kirjattiin Cargotecin vuoden 2019 toisen vuosineljänneksen tilauskantaan, ja kaikki laitteet on suunniteltu toimitettavaksi vuoden 2019 neljännen vuosineljänneksen loppuun mennessä.

Lue lisää...


Topi Simola VR Groupin matkustajaliikennejohtajaksi

Kauppatieteiden maisteri Topi Simola, 42, on nimitetty VR Groupin matkustajaliikennejohtajaksi ja konsernin johtoryhmän jäseneksi. Hän aloittaa tehtävässä elokuun alussa 2019. Simola on toiminut vuodesta 2017 Cabonline Finland Oy:n toimitusjohtajana. Sitä ennen hän on työskennellyt muun muassa viisi vuotta VR Groupin lähiliikennejohtajana ja kehitysjohtajana.

Lue lisää...


Seitsemän huoltoasemaa Pirkanmaalla St1:n ja Shellin väreihin

St1 Oy on ostanut oriveteläisen Koskikulkuri Oy:n liiketoiminnan ja huoltoasemat Pirkanmaalla. Aiemmin Nesteen ja NETin väreissä toimineet asemat siirtyvät välittömästi St1:n operoimiin ketjuihin. Orivedellä Ruovedentien varrella sijaitseva miehitetty asema muuttuu täyden palvelun Shell HelmiSimpukka -liikenneasemaksi ja sen kauppiaaksi tulee Koillisasemat Oy Janne Liskin johdolla. Sen lisäksi kauppaan kuuluu kuusi automaattiasemaa eri kunnissa.

Lue lisää...


Vt 4 Oulu-Kemi: Kaistat kapenevat Kiiminkijoen pohjoispuolella

Vt 4:n parannustyöt etenevät kevään myötä vauhdikkaasti. Ensi viikolla (viikko 19) liikennejärjestelyt muuttuvat myös Kiiminkijoen pohjoispuolisella tieosuudella, jossa leveäkaistatie kavennetaan normaalimittoihin. Samalla alennetaan ajonopeuksia.

Ajokaistojen kavennukset Räinänperän suuntaan toteutetaan niin, että liikenne ohjataan pääosin nykyisen tien länsireunaan. Poikkeuksena ovat ratasillan ja Haarakankaan levähdysalueen kohdat, joissa ajokaistat siirtyvät tien keskiosaan.

Lue lisää...


Mercedes-Benz uutuuksia Kuljetusmessuilla

Tapahtuman ykköstähti on uusi Mercedes-Benz Actros -kuorma-auto, myös täyssähköinen eVito-pakettiauto tekee ensiesiintymisensä Suomessa.

Kansainvälinen Kuljetus-Logistiikka 2019 -messutapahtuma esittelee Suomessa ensi kertaa tukun Mercedes-Benzin kiinnostavimpia uutuusmalleja. Tapahtuman ykköstähti on uusi Actros kuorma-auto, jonka innovatiiviset avustin- ja turvallisuusratkaisut nostavat raskaan liikenteen tehokkuuden täysin uudelle aikakaudelle. Actrosiin ovat saatavilla esimerkiksi älykäs vakionopeudensäädin ja vaihteistonohjausjärjestelmä PPC (Predictive Powertrain Control), ABA 5 -jarruavustin (Active Brake Assist 5), Multimedia Cockpit, Active Drive Assist -ajoavustin, joka mahdollistaa osittain automatisoidun ajamisen sekä MirrorCam-kamerajärjestelmä, joka korvaa normaalit pää- ja laajakulmapeilit.

Lue lisää...


IRU: EU:n suurin ongelma on kuljettajapula

IRU, maailmanlaajuisen tieverkossa tapahtuvan kuljetuselinkeinon kattojärjestö eli World Road Transport Association, pitää kuljettajapulaa EU:n kuljetuselinkeinon suurimpana ongelmana. Ongelmaa yritetään ratkoa IRU:n kansainvälisessä kongressissa Münchenissä 4.-7. kesäkuuta.

Vaikka maailman rahtikuljetuksista 80% tapahtuu vesiteitse, maan kamaralla yli 75% rahtikuljetuksista kulkee kumipyörillä. Ja kumipyöräkuljetuksissa suurin ongelma on kuljettajapula. Suuret kansainväliset tieprojektit kuten Kiinan ja Euroopan välinen Silkkitie korostavat tulevaisuudessa ongelmaa.

Lue lisää...


Ford Tourneo Custom 48 V Hybridinä

Ford haastaa kovimman kilpailijansa, VW T6:n, isolla Tourneo Custom 48 voltin diesel-hybridillä. Litium-ioni akkupaketilla varustettu Tourneo säästäisi 4% dieseliä WLTP-normilla mitattuna. Kaupunkiliikenteessä monilla karrutuksilla säästö olisi sitäkin suurempi.

Lue lisää...


Bosch kohti polttokennojensa sarjatuotantoa

Bosch valmistautuu polttokennojen miljardimarkkinoihin. Se arvioi polttokenno-vedyllä kulkevien sähköautojen osuudeksi 20% kaikista sähköautoista vuoteen 2030 mennessä. Polttokenno-vedyn ennustetaan istuvan erityisesti raskaisiin kuorma-auroihin ja busseihin.

Polttokenno-pakettien sarjatuotantoon valmistaudutaan yhteistyössä ruotsalaisen Powercell-yhtiön kanssa. USA:ssa Bosch on tiiviissä yhteistyössä Nikola Motorsin kanssa. Nikola esitteli vastikään erityisesti Euroopan markkinoille tarkoitetun ja Norjassakin kehitetyn vety-Nikolan, Nikola Tre:n Pohjois-Amerikan markkinoille tarkoitetun nokkamallisen Nikola Two:n rinnalla. Isobritanniassa Bosch kehittää polttokennoa Ceres Power:n kanssa.