MAN - Uudet autot

Ruotsin metsäteollisuus: Emme pärjää enää junakuljetuksilla - Kiinan metsäteollisuus painaa päälle

Ruotsin suurin kuljetusten ostaja, metsäteollisuus, toimittaa ulkomaanvientiin 90 % tuotteistaan. Suuri osa kuljetetaan rautateillä.

- Kuljetuskapasiteetin puute ja korkeat kustannukset kyseenalaistavat kuitenkin edellytyksiä käyttää junakuljetuksia, metsäteollisuuden kuljetuksista vastaava Elin Svedlund totesi Tukholmassa järjestyillä "Rautatiepäivillä".

Lue lisää...


Alexander Dennis esitteli bussejaan teen ja paahtoleivän voimalla

Iso-Britannian suurin bussivalmistaja Alexander Dennis (ADL), NFI Group Inc.:n tytäryhtiö, on juuri ilmoittanut soveltaneensa uusia “tee ja paahtoleipä” -teemoja Enviro400EV:n ja Enviro100EV:n voimin.

Aloitteen tavoitteena on juhlia brittiläistä kulttuuria ja bussitekniikkaa.

Lue lisää...


Windrose: 2 000 raskasta sähkökuorma-autoa markkinoille vuonna 2026

Windrose kuorma-autotehtaan perustaja Wen Han aikoo myydä 2 000 Luokka 8:n mukaista raskasta sähkökuorma-autoa vuoden 2026 loppuun mennessä 30 maassa.

Windrosen R700-sähkökuorma-auto on äskettäin saanut kaikki 43 sertifikaattia saavuttaakseen hyväksynnän Euroopassa.

Lue lisää...



SKAL: Tiestön talvihoidon ennakointi on saatava toimimaan

Yllättävät liukkaat, sumu, lumipyry ja pöllyävä lumi ovat tavanomaisia ilmiöitä talvikeleillä, jotka ovat alkaneet eri puolilla maata. Viime talvena liikenne seisoi kokonaisen yön pohjoisessa pääkallokelillä.

Tämän vuoden marraskuussa oli nelostie Kärsämäellä tunteja suljettuna usean raskaan ajoneuvon suistuttua tieltä – poliisia siteeraten – erittäin liukkaalla ajokelillä.

Lue lisää...


Suomi ajaa joustoja liikenteen sääntelyyn - ministeri Lulu Ranne Brysseliin

EU:n liikenne- ja televiestintäneuvoston kokouksessa Brysselissä 4.-5.12.2025 on määrä saavuttaa yleisnäkemykset mitta- ja massadirektiivistä ja liikennekelpoisuuspaketista.kokoontuu. Suomea kokouksissa edustaa liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

- Suomi on ollut todella aktiivinen näiden merkittävien lakipakettien neuvotteluissa. On tärkeää, että Suomen erityispiirteet otetaan uudistuksissa huomioon ja ettei kansalaisille ja elinkeinoelämälle koidu kohtuuttomia kustannuksia, sanoo ministeri Ranne.

Lue lisää...


LVM: Tavoitteena nolla liikennekuolemaa vuoteen 2050 mennessä

Liikenne- ja viestintäministeriö on käynnistänyt liikenneturvallisuusstrategian päivittämisen. Strategiaa ohjaa nollavisio, jonka mukaan Suomessa ei tapahdu liikennekuolemia vuonna 2050.

Lue lisää...


"Sisu-Timo" Korhosesta teollisuusneuvos

Sisu-Auto Oy:n pitkäaikaiselle vetäjälle, toimitusjohtajalle ja omistajalle Timo Korhoselle on myönnetty teollisuusneuvoksen arvonimi. Tunnustus on myönnetty Timo Korhosen merkittävästä työstä suomalaisen ajoneuvoteollisuuden ja teknologiateollisuuden hyväksi.

Lue lisää...


Ford E-Transit Custom AWD nyt 4x4

Euroopan ja Suomen myydyimmän tonniluokan pakettiauton, Transit Customin, täyssähköinen mallisto paranee entisestään malliston kasvaessa nelivetoisella E-Transit Custom AWD -mallilla.

Samalla kaikkien uusien täyssähköisten E-Transit Custom ja E-Tourneo Custom -mallien toimintamatka pitenee ja lataus nopeutuu.

Lue lisää...


Superpanther eTopas 600 tulee, mihin se pystyy?

Kun vakiintuneet valmistajat, kuten MAN, Mercedes, Volvo, Scania ja DAF, pyrkivät saamaan akkukäyttöiset kuorma-autonsa sarjatuotantoon, eurooppalaisille markkinoille astuu aloittava kiinalainen  yritys: Superpanther.

eTopas 600:a aiotaan aluksi myydä vähäisinä määrinä – 100–200 yksikköä seuraavan liiketoimintavuoden aikana – ja se kootaan loppuvaiheessa Steyr Automotive -tehtaalla Itävallassa.

Lue lisää...


WinGD esitteli korkeapaineisen dual-fuel LNG-moottorin

Sveitsiläinen meriteknologiayritys WinGD on esitellyt ensimmäisen korkeapaineisen LNG-dualfuel kaksoispolttoainemoottorinsa X-DF-HP:n. Se on kehitetty erityisesti ultra-suuriin konttialuksiin (ULCV).

Marintec China 2025 -messuilla esitetyssä uudessa moottorissa on merkittävä ajankohta laivanomistajille energiasiirtymän kynnyksellä. IMO:n Net Zero -kehys on tällä hetkellä tauolla ja alueellisten sääntelyjen näkymät ovat yhä enemmän eriytymässä. 

Lue lisää...


AUMOVIO:n kamerat näkevät yössä ja sumussa

Sumua, lunta, sadetta: kylmän vuodenajan myötä tulee myös huono sää. Autoilijoille tämä tarkoittaa usein heikkoa näkyvyyttä ja stressiä ratissa. Lisäksi keskeiset ohjausyksiköt tarvitsevat tarkkoja ympäristötietoja.

Lue lisää...


BYD haluaa bussien ykköseksi Euroopassa

Yli 7 000 sähköbussia käytössä tai tilattuna 26 maassa!

BYD vahvistaa edelleen asemaansa Euroopan sähköbussimarkkinoilla. Vuonna 2025 yritys juhlii merkittävää virstanpylvästä, kun se toimitti 5,000. sähköbussinaan Euroopassa tanskalaiselle operaattorille Umovelle.

Lue lisää...


Flexis Van: Pakuvalmistaja, logistiikkayritys ja palveluntarjoaja yhdessä

Kasvavalla sähköajoneuvomarkkinalla on yhä vaikeaa pysyä ajan tasalla. Uusia merkkejä nousee esiin, kun taas toiset häviävät.

Nyt Flexis herättää huomiota pakettiautoissa. On kolme pakettiautoa, jotka muistuttavat vahvasti Renault’n malleja. Mutta Flexiksen tarina on paljon enemmän kuin pelkästään alustan käyttöönottoa.

CEO Philippe Divry selittää, että yritys haluaa yhdistää laitteiston, ohjelmiston ja palvelut yhdeksi kokonaisuudeksi.

Lue lisää...


Ruotsi: Lama iskee sähkökuorma-autoihin


Scania jatkaa voittrajana Ruotsissa.

Marraskuussa sekä kevyet että raskaat kuorma-autot teivät takapakkia. Samalla sähköistyminen etenee, erityisesti keveissä luokissa.

Marraskuussa rekisteröitiin 2916 kevyttä kuorma-autoa, miinusta 2 % verrattuna edellisvuoden marraskuuhun. Myös 1-11/2025 miinusta on vastaavasti 14 %.

Lue lisää...


Sähköbussit jatkavat kovaa kasvua Euroopassa - Yutong, Daimler, MAN kärjessä

Ensimmäisten yhdeksän kuukauden aikana vuonna 2025 Euroopassa rekisteröitiin enemmän akku-sähköbusseja kuin koko edellisenä vuonna. Tammikuun ja syyskuun välisenä aikana koko mantereella rekisteröitiin yhteensä 8 051 bussia (>8 t) DVV Media Groupin mukaan.

Verrattuna samaan ajanjaksoon vuonna 2024, tänä vuonna rekisteröitiin 2 565 enemmän sähköbusseja, mikä tarkoittaa 46 %:n kasvua. CNG-bussien määrä väheni 10 %, kun taas polttokenno-bussien määrä kasvoi 163 %, saavuttaen 408 yksikköä (266 Saksassa).

Lue lisää...


Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!