TIP-Trailer services

Ruotsi: Lentoasemat vastustavat lentoveroa

Ruotsin hallitus suunnittelee lentoveron korotusta. Ruotsin 33 paikallisten lentoasemien yhdistys SRF vastustaa jyrkästi.

- Lentovero on tehoton. Se ei edistä ilmaston suojelua. Biopolttoaineiden lisääntynyt hyödyntäminen on tärkein tekijä kohti fossiilivapaata lentämistä.

SRF vaatii lentoveron poistoa ja siitä valtiolle koituneiden tulojen käyttöä toimenpiteisiin, joilla vähennetään lentoliikenteen ilmastovaikutuksia. Lentoveroa ei saa käyttää valtion budjetin alijäämän peittämiseen, SRF vaatii.

Lue lisää...


Saksa: ADAC laukaisi keskustelun 130 km/t enimmäisnopeudesta moottoriteillä

Vihreiden, SDP:n ja vasemmiston toistuneet yritykset määrätä Saksan autobaanoille 130 km/t enimmäisnopeuden ovat kaatuneet mm. maailman vahvimman autoliiton, Saksan ADAC:n vastustukseen.

Äkkiä tilanne on muuttunut. ADAC on ilmoittanut, ettei periaatteellisesti vastustaisikaan enimmäisnopeuden määräämistä.

Hallituksessa vahvat kristillisdemokraatit CDU liikenneministeri Andreas Scheuerin (CSU) johdolla vastustavat yleisrajoitusta.

Lue lisää...


Tytöistä pelastusta Suomen kuljettajapulaan!


Ketjut nousevat vetopyörien päälle, vaikka Emmi Vaikonpäällä on elopainoa vain viitisenkymmentä kiloa.

Kelpaako Ruotsin malli kuljettajapulan kohdalla myös Suomelle? Ruotsilla on yhtä paha pula ammattikuljettajista kuin Suomella. Ruotsi on vienyt ammattikoulutusta myös lukioihin. Yhtenä ammattikoulutuksena tarjotaan ajoneuvotekniikka- ja logistiikkakoulutusta. Ylioppilastodistukseen saa mukaan myös merkinnän C/CE-ajokortin suorituksesta. Kuluvan lukukauden aikana Ruotsissa yli 50 oppikoulun lukiossa opiskelee poikien lisäksi 2000 tyttöä ajoneuvotekniikkaa. Se tulostuu myös tytöille mm. C/CE-ajokorttina.

Lue lisää...



Kaksi uutta HCT-rekkaa leipäkuljetuksiin

Vaasan on ottanut leipomoiden välisessä liikenteessä käyttöön kaksi uutta 32-metrin pituista HCT-rekkaa (High Capacity Transportation). Uudet rekat säästävät vuodessa 200 000 ajokilometriä ja kulkevat Neste My uusiutuvalla dieselillä, joka vähentää yrityksen päästöjä jopa 90 prosenttia verrattuna fossiilisen dieselin käyttöön.

Logistiikkaketjun optimointi ja kehittäminen on jo pitkään ollut Vaasanin toiminnan ytimessä. Loppuvuodesta 2019 käyttöön otetut kaksi uutta, pitkää HCT-rekkaa ja niiden polttoaine Neste MY uusiutuva diesel keventävät kuljetusten ympäristökuormaa entisestään. Uudet HCT-rekat korvaavat jopa neljä tavallista rekkaa ja säästävät vuodessa yhteensä 200 000 ajettua kilometriä. Vaasanilla oli jo entuudestaan liikenteessä kaksi HCT-rekkaa, jotka otettiin käyttöön vuosi sitten.

Lue lisää...


DHL kompensoi meri- ja maantierahtia

DHL Global Forwarding ja DHL Freight – Deutsche Post DHL -konsernin lento- ja merirahtiin sekä maantierahtiin erikoistuneet yksiköt – toteuttavat Suomessa laajaa ilmastopäästöjen kompensointiohjelmaa. DHL Global Forwarding aloitti joulukuussa merirahdin kappaletavara­lähetysten (LCL, less than container load) päästökompensoinnin. Kuljettamisesta aiheutuvat päästöt kompensoidaan rahoittamalla konsernin valitsemia päästövähennyshankkeita; lisäksi tuetaan biopolttoaineen käyttöä merikuljettamisessa fossiilisten polttoaineiden sijaan. DHL Freight on puolestaan viime vuoden lokakuusta alkaen kompensoinut automaattisesti asiakkaidensa tuonti-, vienti- ja kotimaan kappaletavaralähetysten hiilidioksidipäästöt. Hankkeet ovat osa konsernin globaalia GoGreen-ympäristöohjelmaa logistiikan hiilijalanjäljen pienentämiseksi.

Lue lisää...


Ensimmäiset akkusähköjunat Saksaan

Alstom valmistaa, toimittaa ja ylläpitää vuoteen 2032 saakka yksitoista Coradia Continental -akkusähköjunaa Leipzig-Chemnitz-reitin paikallisliikennettä varten yhteistyössä paikallisten operaattoreiden VMS:n ja ZVNL:n kanssa.

Alstom on jo vuonna 2014 sopinut VMS:n kanssa 29 Coradia Continental -sähköjunan toimittamisesta. Chemnitzin ja Leipzigin kaupunkien välisen 80 kilometrin pituisen sähköttömän osuuden yhdistämiseksi VMS pyysi junista akkukäyttöistä sähköversiota (BEMU). Uudet junat otetaan käyttöön vuonna 2023.

Lue lisää...


Vaihtoehtoisten rekisteröinnit kasvoivat, bensiinin osuus silti yli puolet

Vuoden 2019 viimeisellä neljänneksellä EU:n dieselautojen kysyntä laski edelleen 29,5 prosenttiin uusien autojen rekisteröinnistä. Bensiiniautojen osuus EU:n markkinoista oli 57,3 prosenttia, kun taas sähköladattavien ajoneuvojen (ECV) osuus uusien autojen kokonaismyynnistä lokakuusta joulukuuhun oli 4,4 prosenttia . Kaikkien vaihtoehtoispolttoaine ajoneuvojen (APV) yhteenlaskettu markkinaosuus oli 13,2 prosenttia. Kaiken kaikkiaan vuonna 2019 lähes 60 prosenttia kaikista uusista Euroopan unionissa rekisteröidyistä autoista oli bensiinikäyttöisiä (58,9%, kun vastaava luku oli vuonna 2018 56,6%), kun taas dieselin osuus oli 30,5 prosenttia rekisteröinneistä (35,9% vuonna 2018).

Lue lisää...


Onnettomuudet vaikuttavat kuljettajien henkiseen hyvinvointiin

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom oli mukana tutkimusprojektissa, jossa selvitettiin itse aiheutetussa onnettomuudessa osallisena olleiden raskaan liikenteen kuljettajien työssä jaksamista ja tuen tarvetta onnettomuuden jälkeen. 

Itse aiheutettujen, kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien tutkimuksessa on keskitytty aiemmin onnettomuuden aiheuttaneen kuljettajan taustojen selvittämiseen. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien aineiston (vuodet 2011-2016) mukaan Suomessa noin 12 % kaikista kuolemaan johtaneista tieliikenneonnettomuuksista on itse aiheutettuja. Vuosina 2011-2016 tutkijalautakunnat tutkivat vuosittain keskimäärin 253 kuolemaan johtanutta onnettomuutta. 

Lue lisää...


VR jätti tarjouksen HSL-lähijunaliikenteen tarjouskilpailussa

VR-Yhtymä Oy on jättänyt tarjouksen HSL-lähijunaliikenteen järjestämistä koskevassa kilpailutuksessa. HSL:n mukaan kilpailutukseen jätettiin yhteensä kaksi tarjousta ja voittaja kerrotaan toukokuussa 2020. Kilpailutettu liikenne alkaa kesäkuussa 2021.

VR:n operoi tällä hetkellä HSL:n lähijunaliikennettä.


Suomalainen startup näyttää tietä kuljetusyhtiöille

Shipit on digitaalinen kuljetusyritys jonka avulla yritykset ja verkkokaupat saavat kuljetuspalvelut käyttöönsä jopa ilman sopimuksia kuljetusyhtiöiden kanssa. Palvelu on myös suosittu kuluttajien keskuudessa etenkin ulkomaan lähetyksissä. Asiakkaat voivat säästää kymmeniä ja jopa satoja euroja tätä kautta tilattavissa kuljetuksissa.

Shipit lanseerattiin vuonna 2016 ja viime vuonna 2019 kuljetuksia tilattiin noin 2 miljoonan edestä. Startupilla on kovat kansainvälistymissuunnitelmat jota varten selvitetään mahdollisuuksia laajentaa verkostoa ulkomaille –  neuvottelut sijoittajien kanssa ovat paraikaa käynnissä.


Arlalle biokaasuauto

Arla Suomi on ottanut käyttöön tuotekuljetuksia varten biokaasulla kulkevan kuorma-auton. Pääkaupunkiseudun maanteiltä voi nyt bongata Arlan uuden biokaasukäyttöisen Scania P340-kuorma-auton. Auto kulkee paineistetulla biokaasulla (CBG) ja kuljettaa tuotteita Sipoosta Arlan asiakkaille.

Biokaasuauto vähentää Arlan päästöjä 23 tonnia vuodessa. Määrä vastaa esimerkiksi sitä, että fossiilisella dieselillä kulkevalla Volkswagen Golf -autolla ajettaisiin yli 176 000 kilometriä. Tämä vastaa lähes 69 ajomatkaa Helsingistä Utsjoelle ja takaisin.*

– Uudessa jakeluautossamme myös lämmönsäätölaite saa energiansa auton biokaasumoottorista. Se on kylmäkone, joka huolehtii tuotteiden sopivasta kuljetuslämpötilasta. Olemme ylpeitä siitä, että auto ei käytä lainkaan ilmastoa kuormittavia polttoaineita, kertoo jakelupäällikkö Veli-Tapani Perälä Arla Suomesta.

Lue lisää...


Aasialaiset valloittavat Venäjän taantuvaa autokauppaa

Venäjän autokauppa taantui 2,3% vuonna 2019 edellisvuoteen verrattuna. Lada piti johtoasemansa ja lisäsi +1%. Renault kasvoi +6%, Skoda +9%, Mersu +11% ja BMW +17%. Kärkimerkki Nissan putosi -20%, Toyota samoin -5%. Myös UAZ ja GAZ menettivät.

Uusia menestyjiä olivat kiinalainen Haval +282%, Datsun +9%, Geely +186%, Chery +13% ja Changan +86%.

(Vogel)


GM tuo 1000 hv:n E-Hummerin

Alkuun sotilaskäyttöön tarkoitettu maastoauto Hummer tulee 2021 uudestaan myyntiin suurelle yleisölle, nyt 1 000 hv:n sähkömottoreilla ja 15 000 Nm väännöllä. 0-100 km käy 3 sekunnissa. Autoa kaupataan GMC Hummer EV merkillä ja ”truck” lajinimellä. Se enteilee sekä avo- että katettua korivaihtoehtoa. Tuotanto alkaa Detroitissa yhdessä Cadillac E-SUV:n kanssa 80 000 auton vuosivauhdilla.

(Vogel)


Turun Föristä tulee testialusta

Turussa Älyföri-niminen tutkimushanke kerää vuosina 2020-2022 dataa autonomisen jokilautan investoinnin perustaksi. Projektin tarkoituksena on luoda Turkuun osaamista, jonka pohjalta kaupungin olisi mahdollista hankkia autonominen jokilautta Aurajoen alajuoksulle viimeistään 2020-luvulla. Projektin toteutusvaihe käynnistyy helmikuussa 2020.

Älyföri-hankkeen aikana ei toteuteta itse lauttaa, vaan kerätään dataa nykyiseen Förin asennettavilla sensoreilla. Föriä käytetään siis tekoälyn oppimisjärjestelmän testialustana. Kerättyä dataa käytetään nopeuttamaan varsinaisen autonomisen lautan kehitystyötä, jos sellainen päädytään Turkuun myöhemmin rakentamaan.

Lue lisää...


UPS aikoo hankkia 10 000 sähköautoa

Amerikkalainen lähettiyritys UPS ilmoitti viime viikolla, että yrityksen pääomasijoitustoimintaan keskittyvä yksikkö UPS Ventures on ostanut vähemmistöosuuden teknologiayhtiö Arrivalista, joka valmistaa sähköautojen alustoja sekä erilaisiin käyttötarkoituksiin räätälöityjä sähköautoja. Arrival-sijoituksen lisäksi UPS ilmoitti sitoutuneensa 10 000 sähköauton hankintaan. Kauppaan kuuluu myös etuosto-oikeus yhtiön valmistamiin sähköautoihin. Autot suunnitellaan erityisesti UPS:n tarpeisiin.

Yhtiöt aikovat suunnitella yhdessä erilaisia sähköautoja, jotka on tarkoitus varustaa kehittyneillä kuljettajan apujärjestelmillä (ADAS-järjestelmillä). ADAS-tekniikalla on tarkoitus parantaa turvallisuutta ja tehostaa toimintaa esimerkiksi hyödyntämällä automaattista ajoa UPS:n toimipisteissä. UPS aloittaa ADAS-toimintojen testauksen vuoden 2020 kuluessa. Autohankintojen yksityiskohdat määräytyvät sen mukaan, kuinka hyvin pilottiajoneuvot pärjäävät testeissä. Autojen hankintahintoja ei kerrota julkisuuteen.

Lue lisää...