Scania V8 – Koeajo

Hallitus: Tiukennuksia jätteiden vastaanottoon satamissa

Hallitus esittää muutoksia merenkulun ympäristönsuojelulakiin. Tavoitteena on parantaa jätteiden vastaanottoa satamissa. Keskeinen muutos on, että alusten jätteiden vastaanottovelvoite laajenisi rannikolla ja sisävesillä 25-49-paikkaisille huvivenesatamille. Hallitus antoi esityksensä eduskunnalle 29. huhtikuuta 2021.

Merenkulun ympäristönsuojelulakiin tehdään muutokset, joita EU:n uudistettu alusten jätteitä koskeva direktiivi ((EU) 2019/883) edellyttää. Merten roskaantuminen on kasvava ongelma ja EU pyrkii puuttumaan ongelmaan myös satamien jätehuoltoa tehostamalla. Tarkoituksena on ohjata veneilijöitä ja merenkulkijoita toimittamaan jätteet satamaan säännöllisesti. Sääntely vähentää Itämeren ja Suomen sisävesien roskaantumista sekä muovin ja ravinteiden päätymistä vesistöihin.

Lue lisää...


Hallitus: Julkiset ajoneuvo- ja liikennepalveluhankinnat ympäristöystävällisiksi

Hallitus ehdottaa säädettäväksi uutta lakia, joka lisäisi vähä- ja nollapäästöisten ajoneuvojen osuutta ajoneuvo- ja liikennepalveluhankinnoissa. Lailla pannaan täytäntöön EU:n puhtaita ajoneuvohankintoja koskevan direktiivin vaatimukset. Hallitus antoi esityksensä eduskunnalle 29. huhtikuuta 2021.

Laki koskisi esimerkiksi kuntien ja valtion ostamia ajoneuvoja ja liikennepalveluita kuten koulukuljetuksia, jätteiden keruuta, paikallisliikenteen bussipalveluiden ostoja ja Kelan kuljetuksia. Lainsäädäntö edistää vaihtoehtoisten polttoaineiden, kuten sähkön, kaasun ja biopolttoaineiden käytön kasvua. Laki korvaisi ajoneuvojen energia- ja ympäristövaikutusten huomioon ottamisesta julkisissa hankinnoissa annetun lain. Laki on yksi fossiilittoman liikenteen tiekarttaluonnoksen toimenpiteistä.

Lue lisää...


DSV ostaa GIL'in - kasvaa maailman 3. suurimmaksi kuljetus- ja logistiikkayritykseksi

Tanskalainen logistiikkajätti DSV Panalpina ilmoittaa ostaneensa Agility Global Integrated Logisticsin (GIL). GIL noteerataan 4,2 miljardin dollarin arvoiseksi, DSV ilmoittaa. Sillä DSV kasvaa maailman 3. suurimmaksi kuljetus- ja logistiikkayhtiöksi, jonka liikevaihto on noin 142 miljardia ja työntekijämäärä yli 70 000.

GILin myötä erityisesti ilma- ja merikuljetukset - jotka jo ennestään ovat DSV:n vahvimpia puolia - vahvistuvat entisestään. GILin vahva markkina-asema APAC-maissa ja Keski-Idässä täydentävät hyvin DSV:n verkostoa.

Lue lisää...



Uusi Michelinrengas talviteille

Michelin tuo kuorma-autoille uuden rengassarjan pahoille talviteille. Uutta Michelin Multi Grip'iä on tarjolla useampia kokoja jo heinäkuun alusta. Michelinin mukaan uusi rengas antaa entistä parempaa turvallisuutta renkaan koko eliniän ajan. Regenion-teknologia kehittyy sitä mukaan kun rengas kuluu antaen hyvää pitoa kuluneillekin renkaille. 5 millin urasyvyydellä ote lumeen paranee yli 50% ja jarrutrusteho 20% edeltäjään verrattuna. Ja 2 millin urasyvyydellä sivupito on edeltäjää 20% parempi. Uudrella renkaalla on myös entistä pienempi vierintävastus ja pitempi elinikä.

Lue lisää...


Ruotsi: 9400 kruunun sakko kuljettajakorttipetoksesta

Ruotsin poliisi ja syyttäjälaitos jatkavat kovaa linjaa piirturi- ja kuljettajakorttipetoksia vastaan. Region Nordin poliisi pysäytti 28.4. E4:llä Norrbottenissa kuorma-auton rutiinitarkastukseen. Ajo- ja lepoaikatarkastuksessa paljastui, että kukjettaja ajoi toisen henkilön kuljettajakortilla. Kuljettajalle jaettiin 9400 kruunun sakko. Lisäksi kuljetusyritystä odottaa yritystarkastus ja sakkotuomio.

(Trailer.se)


SKAL ry:n toimitusjohtajaksi Anssi Kujala

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n hallitus on valinnut kokouksessaan 29.4.2021 järjestön uudeksi toimitusjohtajakseen Anssi Kujalan (48). Kujala aloittaa tehtävässään 1.11.2021 pitkään toimitusjohtajana toimineen Iiro Lehtosen jäädessä eläkkeelle.

Tällä hetkellä Kujala toimii Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtajana ja on aiemmin toiminut useissa järjestöjohtamisen sekä yhteiskuntavaikuttamisen johtotehtävissä.

Lue lisää...


Maaliskuun hyötyajoneuvorekisteröinnit EU:ssa +95,3 %

Vuosi sitten maailma pysähtyi koronaviruksen takia lähes kokonaan. Tästä syystä vertailuluvut viime vuoteen ovat tällä hetkellä erityisen mairittelevia. Maaliskuussa Euroopan Unionissa esimerkiksi rekisteröitiin peräti 95,3 prosenttia enemmän uusia hyötyajoneuvoja kuin vuoden 2020 maaliskuussa. EU:ssa rekisteröitiin maaliskuussa kaikkiaan 204 046 uutta hyötyajoneuvoa. Italiassa, joka vuosi sitten asetti rajoituksia ensimmäisenä, maaliskuun hyötyautorekisteröinnit nousivat peräti 215,3 prosenttia. Vuoden 2021 ensimmäisen vuosineljänneksen hyötyautorekisteröinnit (501 703) ovat kasvaneet 21,6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Suomessa rekisteröitiin maaliskuussa 238 uutta hyötyajoneuvoa, mikä on 15,5 prosenttia viime vuoden maaliskuutta enemmän. Vuoden ensimmäisen neljänneksen hyötyajoneuvorekisteröinnit (643) ovat yllättäen tippuneet viime vuodesta 4,3 prosenttia. Syinä ovat vuoden 2020 hyvä alku hyötyajoneuvomarkkinoilla ja se, että koronavirus ja samalla rajoitukset levisivät Suomeen monia muita Euroopan maita myöhemmin .


Uusi Iveco T-Way

Iveco on esittellyt uuden raskaan Iveco T-Way -maastoajoneuvon. Iveco T-Way perustuu brändin maastoajoneuvojen pitkään kestävyyden ja luotettavuuden perintöön ja sisältää uusimpia teknisiä ratkaisuja.

- Tänään käännämme uuden lehden IVECOn maastoajoneuvojen poikkeuksellisessa historiassa lanseeraamalla IVECO T-WAY:n, joka on TRAKKERin seuraaja ja raskaan sarjan vahvin edustaja, Ivecon kuorma-autojen liiketoimintayksikön operatiivinen johtaja Luca Sra sanoi virtuaalisessa lanseeraustilaisuudessa. 

Lue lisää...


Retkeilyautot rokote koronaa vastaan


Suurin osa retkeilyautoista räätälöidään asiakkaille mutta lisäksi Volkswagenin, Mercedes-Benzin, Fordin ja Ivecon maahantuojat teettävät asiakkaille valmiiksi Carsport-retkeilyautoja, koska kaikki asiakkaat eivät halua odottaa autoa useita kuukausia.

Monikäyttöisten matkailuautojen myynti kasvoi koronavuonna ja toi helpotusta tila-autojen varustelijoidentyöllisyyteen.

Lue lisää...


Ruotsi: Liikennepoliisin ohjausta täsmennettävä!

447-sivuinen selvitys ja vaatimus liikennepoliisin ohjauksen täsmentämisestä jätettiin 28.4. Ruotsin hallitukselle. Selvityksen tekijä on lakimies Catarina Barketorp. Yksi selvitetyistä kysymyksistä koskee liikennepoliisin mahdollista siirtoa toisen viranomaisen alaisuuteen. Vastaus on kielteinen.

- Meillä pitää olla hallittu järjestys teillämme ja oikeudenmukaisia edellytyksiä ammattikuljettajillamme samalla kun kuljetusten on oltava turvallisia ja ympäristöystävällisiä. Siksi käynnistettiin selvitys liikennepoliisin toiminnan täsmentämisaestä, infraministeri Tomas Eneroth sanoo lehdistötiedotteessa.

Lue lisää...


EMT Madrid osti 570 sähkö- ja kaasubussia kerralla

Joukkoliikenneyhtiö EMT Madrid osti kerralla 50 sähköbussia ja 520 CNG-kaasubussia Madridin liikenteeseen. Bussit toimitetaan ostajalle vuosina 2021-23.

250 kaasubusseista tulee Solaris'lta, 170 Scanialta ja 100 Evobus Ibericalta MB Citaro CNG:nä. Sähköbusseista 30 valmistaa Irizar ja 20 BYD. EMT aikoo ostaa vielä 50 sähköbussia ja kuusi sähköminibussia lisää.

Lue lisää...


Broman Groupille Avainlippu-tunnus

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Broman Groupille Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa tuotetusta ja Suomessa työllistävästä palvelusta. Broman Groupissa tätä palvelua tuottaa lähes 2000 työntekijää.

Avainlippu on myönnetty Broman Groupiin kuuluvista yhtiöistä niin Motonetin, Varaosamaailman, Finntestin kuin Broman Logisticsin käyttöön. Niitä kaikkia yhdistää asiakaslähtöisyys ja halu tarjota ammattitaitoista ja ystävällistä palvelua.

Lue lisää...


Bosch-Quingling vetykuorma-auto jo 2022

Boschin ja kiinalaisen hyötyautovalmistaja Quinglingin vastikään perustama yhteisyritys Bosch Hydrogen Powertrain Systems aikoo valmistaa 70 vetykuorma-autoa jo kuluvana vuonna testitarkoituksiin. Tavoitteena on tuoda markkinoille käyttövalmiita vetykuorma-autoja jo 2022 tai 2023. Kiinassa arvioidaan kulkevan yli miljoona vetykuorma-autoa 2030 mennessä.

Lue lisää...


Vedylle putkiverkosto koko Eurooppaan 2040 mennessä

European Hydrogen Backbone (EHB) aloite on esitellyt päivitetyn suunnitelman Euroopan kattavasta putkiverkostosta. verkostolla olisi mittaa 39 700 km vuoteen 2040 mennessä ja tavoitteena laajentamista vielä senkin jälkeen. Verkosto yhdistäisi 41 maata. Alkuun 23 000 km:n verkoston piirissä olisi 10 maata.

Lue lisää...


Liikennevirrat ovat löytäneet uuden Lahden eteläisen kehätien

Noin kaksi kolmasosaa raskaasta liikenteestä on siirtynyt käyttämään uutta Lahden eteläistä kehätietä.

Huhtikuun lopussa uusi kehätie on ollut käytössä melkein neljä kuukautta. Liikennemäärien seuranta osoittaa, että liikenne on siirtynyt vanhalta valtatieltä 12 uudelle kehätielle.

Vanhan valtatien 12 päivittäiset liikennemäärät Lahden seudulla olivat suuria, 15 000–22 000 autoa vuorokaudessa, ja tiellä kulki paljon raskasta liikennettä ja vaarallisten aineiden kuljetuksia. Vanha valtatie 12 oli ainoita kaupunkiseudun läpi kulkevia vilkasliikenteisiä valtateitä Suomessa, eikä sille ollut olemassa vaihtoehtoisia reittejä.

Lue lisää...