TIP-Trailer services

A-Insinöörit ja Pöyry suunnittelemaan Tallinnan tunnelia

 

Suunnitelmaluonnoksissa 100 kilometrin tunneli olisi kaksiosainen ja sen kulkisi syvimmillään 200 metriä merenpinnan alapuolella. Asemia reitille on tulossa neljä. Tunnelin linjauksia tutkitaan, jotta löydetään turvallisin ja kustannustehokkain ratkaisu. Suunnittelussa voidaan kuitenkin jo aloittaa tarkemmat selvitykset mm. tunnelinajotekniikkaan, junatekniikkaan, turvatekniikkaan ja maaperään liittyen sekä valmistelut erilaisiin lupaprosesseihin.

– Nyt allekirjoitettu sopimus on jatkoa erittäin hyvin sujuneelle yhteistyölle A-Insinöörien ja Pöyryn kanssa ja vie hanketta taas yhden askeleen eteenpäin. Hanketta on tehty suurella sydämellä ja edistetty määrätietoisin askelin viimeiset kolme vuotta. Nyt saadaan tarkempi tekninen suunnittelu vauhtiin ja sitä on ilo tehdä yhdessä maailman parhaiden tekijöiden kanssa, Finest Bay Area Development Oy:n Peter Vesterbacka sanoo.

Finest Bay Area Oy aloitti merenalaisen rautatietunnelin teknisen esisuunnittelun yhdessä Pöyryn ja A-Insinöörien kanssa toukokuussa 2018. Hankkeen ympäristövaikutusten arviointia koskeva ohjelma (YVA-ohjelma) toimitettiin Suomen viranomaisille tammikuussa 2019.


Logistiikkayritys alensi päästöjään 78 %

Uusissa rekoissa käytetään biokaasua ja jäljelle jäävissä vanhoissa rekoissa siirrytään käyttämään biodieseliä.  Siirtyminen kokonaisuudessaan biopolttoaineisiin (biokaasu ja biodiesel) vähentää HAVI Logisticsin kuljetusten päästöjä vuositasolla yhteensä noin 83 %, joka vastaa noin 920 tonnin CO2-päästövähenemää.

Lue lisää...


Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin


Kuva: Kaupunkiympäristön toimiala.

Se on hauskuuttanut helsinkiläisiä jo yli 20 vuotta. Uusin 1,4 miljardin ehdotus on tällä viikolla kuopattu jälleen kerran valtuustossa.

Keskenään riitelevät periaatteet "keskusta ihmisille" ja "keskusta autoille". Helsingin Vihreiden, SDP:n ja Vasemmiston muodostama valtuustoenemmistö valitsi molemmat toteutettaviksi yhtaikaa! Se takaa, että Tivoli Keskustatunneli vielä jatkuu.

Lue lisää...



Malmigate on Helsingin kaupungin emämunaus

Juuri kun sähköinen lentäminen ja jättimäinen drone-kehitys on mullistamassa ilmaliikenteen aivan uusille urille, Helsingin kaupunki on muuttamassa aikanaan hyllyvälle suolle rakennetun citykenttänsä, Malmin historiallisen ja yhä Suomen toiseksi vilkkaimman lentokentän asuinalueeksi. Asiaan kuuluu, että sen naapurissa on Sipoolta pakkolunastettu Östersundomin alue parhaalla mahdollisella rakennusmaalla.

Lue lisää...


EU-projekti pyrkii parantamaan liikenneturvallisuutta - Suomi ei mukana

Osana EU:n rahoittamaa projektia, kaksitoista EU-jäsenmaata yhdistävät voimansa jakaakseen hyviä ideoita liikenneturvallisuuden lisäämiseksi. Vaikka Euroopan tiet ovat maailman turvallisimpia ja liikenneonnettomuuksien määrät ovat vähentyneet huomattavasti, on liikenteestä johtuvien kuolemien ja vakavien loukkaantumisten määrät silti liian korkeita. Vuonna 2018 liikennekuolemia tapahtui 25 000 kappaletta. Vuoteen 2010 verrattuna liikennekuolemat vähenivät toki 25 prosenttia, mutta vuoteen 2017 verrattuna ainoastaan prosentin.

Lue lisää...


Miksi tiemaksut eivät kelpaa Suomen valtiolle?

Suomen kuljetusyritykset pyytävät saada maksaa tiemaksuja ajetuista kilometreistä Suomen teillä? Sitä on pyydetty, turhaan, jo yli 20 vuotta. Miksi Suomen valtio ei halua ottaa vastaan rahaa omilta kansalaisiltaan? Lisänä tulisivat samat km-maksut myös kilpailevilta ulkomaisilta kuljetusyrityksiltä! Jotain kummallista on takana. Valtio ei kerro.

Sitä kysyy Etelä-Suomen Kuljetusyrittäjien puheenjohtaja ja SKAL:n hallituksen jäsen, kuljetusyrittäjä Jan Ingman Auto, tekniikka ja kuljetus 8/2019 -lehden ensi viikolla ilmestyvässä numerossa.

Lue lisää...


Saksa: Tutkijat alentavat tuntuvasti platinatarvetta polttokennoissa

TU Berlin ja BMW ovat yhdessä kehittäneet uudentyyppisen katalysaattoriateriaalin polttokennoja varten. Tavoitteena on ollut korvata polttokennojen käyttämää platinaa osittain tai jopa kokonaan. Tekniikka voi merkitä läpimurtoa polttokennoille, joiden korkea hinta nykyisellään johtuu suuresti platinan tarpeesta.

Perusongelmana on ollut riippuvuus platinasta. Jos platinan määrää alennetaan, sähköenergia alenee tuntuvasti. TU Berliinin professori Peter Strasser ja BMW:n asiantuntijatiimi ovat kehittäneet kemiallisen korvaajan platinalle. Sen avulla on pienelläkin platinamäärällä onnistuttu tuottamaan suuri määrä sähköenergiaa. Uudesta saavutuksesta kertoo ammattilehti Nature Materials.

(Vogel)


DHL aloittaa pyöräjakelun myös Göteborgissa

DHL laajentaa pyöräjakeluaan, jota se on harjoittanut jo jonkin aikaa Tukholman ja Malmön keskustoissa, myös Göteborgiin. Göteborgissa DHL liittyy Nodstans cykelhubiin, jossa ennestään jo Pling Transport ja Best Transport toimivat.

Lue lisää...


Cargotec nimittää Aki Vesikallion sijoittajasuhdepäälliköksi

Aki Vesikallio (kauppatieteiden maisteri) on nimitetty Cargotecin sijoittajasuhdepäälliköksi 2. joulukuuta 2019 alkaen. Hän siirtyy Cargoteciin Outokummulta, missä hän on toiminut sijoittajasuhdepäällikkönä.

-Akilla on vahvaa kokemusta sekä sijoittajaviestinnästä ja rahoitusmaailmasta, ja olen innoissani saadessamme hänet vahvistamaan tiimiämme, kommentoi sijoittajasuhdejohtaja Hanna-Maria Heikkinen. Uskon, että hänen sijoittajasuhdetaustansa Outokummulta ja useamman vuoden rahoituskokemuksensa Nordealta ovat yhdistelmä, joka auttaa meitä kehittämään entisestään dialogia sijoittajien ja analyytikoiden kanssa.


Ruotsi: Einride ja Helsingborgin satama sopivat autonomisesta kuljetuskehityksestä

Sopimus innovaatioyhteistyöstä Eineiden ja Helsingborgin sataman kesken alkaa tavaravirtojen selvityksellä satama-alueella. Autonomisten koekuljetusten jälkeen tavoitteena on käynnistää alkusyksystä 2021 autonomiset konttikuljetukset kahden satamaosaston välillä. Kolmantena askeleena halutaan autonomistenajoneuvojen kulkevan kuormineen 4 - 5 km satama-alueen ulkopuolelle, kumppanukset kertovat yhteisessä tiedotteessa.


200 tonnin metrojuna kulkee kahden Unimogin vetämänä

Amsterdamin uusi M52-metrolinja on 9,7 km pitkä, josta 7,1 km kulkee maan alla. Huoltotehtäviä varten GVB Amsterdam on hommannut toisen Mercedes-Benz Unimog -raideauton, vuonna 2017 hommatun pariksi. Yhdessä työskennellessäään Unimogit ovat riittävän tehokkaita vetämään jopa raskaimmat, 200 tonnin metrot neljän prosentin nousua tunnelista pois.

Tandemoperaatio on ollut mahdollinen siitä lähtien, kun GVB Amsterdam sai toisen Unimogin. Aiemmin hankitun tapaan nykyinen Unimog-kuorma-auto on myös U 423 -malli, jonka moottori pystyy tuottamaan 170 kW (231 hv) ja 900 Nm. Jotta voimaa voidaan käyttää tehokkaasti kiskoihin, ajoneuvot on varustettu vääntömomentinmuutoskytkimellä. Zagro on valmistanut rautatiekuljetuksiin tarvittava raideohjainjärjestelmän ja tandem-toiminnan ohjauksen.

Unimogeja käytetään Amsterdamin metrojärjestelmässä monenlaisiin huoltotöihin.


Ford Trucks hehkuttaa Länsi-Euroopan markkinoita

Ford Trucksin raskas vetoauto F-MAX, Kansainväinen Vuoden Kuorma-auto 2019, on aloittanut Euroopan valloituksen Espanjasta ja Portugalista. Ford on käynnistänyt jakeluverkostonsa sen myyntiä varten koko Euroopassa. Euroopan laajuinen markkinointiohjelma on laadittu toteutumaan 2023 mennessä. Ford on käynnistänyt samoja toimintoja F-MAXin puolesta myös Keski-Idässa ja Afrikassa.

Lue lisää...


Allianssi vastaamaan Uudenmaan ratojen kunnosta

Ratojen kunnossapitoa tehdään seuraavat 5 vuotta Väylän, Finrailin ja Wincon muodostaman allianssin voimin. 11.10.2019 solmitun sopimuksen kokonaisbudjetti on noin 130 miljoonaa euroa, eli vuositasolla 27 miljoonaa euroa. Kunnossapidon allianssi on jo aiemmin ollut käynnissä Varsinais-Suomessa ja Väylän kokemukset ovat olleet hyviä. Allianssi aloittaa 1.4.2020.

- Uudenmaan alue on liikenteeltään vilkkain ja asiakasmääriltään valtakunnan suurin. Helsingin rautatieasemalta lähtee päivittäin yli 1 000 junaa. Meille on tärkeää, että päivittäinen liikennöinti sujuu täsmällisesti. Ratojen kunnossapidon onnistuminen näkyy tuhansille asiakkaille joka päivä, sanoo Väylän kunnossapito-osaston johtaja Magnus Nygård.

- Kokonaisuus edellyttää monipuolista osaamista. Kunnossapitoalueen ongelmat heijastuvat nopeasti koko valtakunnan liikenteeseen. Työraot kunnossapidolle ovat hyvin pienet, mikä edellyttää yksityiskohtaista suunnittelua, Nygård kuvailee alueen erityispiirteitä.

Lue lisää...


Ruotsi: Itsesäätyvä spoileri pudottaa polttoaineen kulutusta

Ruotsalainen Rumblestrip on antanut kenttätestiin automaattisesti säätyvän Ecosence Trailer Assist kattospoilerinsa eli ilmavirran ohjaajan. Se säätää automaattisesti spoilerin kulman aerodynaamisesti edullisimpaan asentoon. Kuljettajalta ei vaadita puuttumista sen toimintaan. Se vähentää yhdistelmän ilmavastusta alentaen sekä polttoaineen kulutusta että päästöjä.

Lue lisää...


Edoardo Podestá Dachser Air & Sea Logisticsin johtoon

Dachser nimitti Edoardo Podestán Air & Sea Logistics -liiketoiminta-alueen operatiiviseksi johtajaksi (COO). Podestá korvaa Jochen Müllerin tässä tehtävässä. Viime vuosina Jochen Müller oli vastuussa lento- ja merikuljetusliiketoiminnan kehittämisestä verkostoksi, jolla on toimintaa ympäri maailmaa, luoden siten perustan globaalisti integroiduille toimitusketjuratkaisuille. Hänen sitoutumisensa ansiosta lento- ja merikuljetusliiketoiminnan tulevaa laajentumista tukevia rakenteita voitiin edelleen vahvistaa. Dachser on kiitollinen Jochen Müllerille hänen kovasta työstään vuosien varrella ja sen perustana olevasta molemminpuolisesta luottamuksesta ja toivottaa hänelle menestystä tulevaisuuden henkilökohtaisessa ja työelämässä.

Edoardo Podestá, 57-vuotias italialainen tuli Dachserille vuonna 2003 osana Züst Ambrosetti Far East Ltd. -yhteisyrityksen johtoryhmää sen jälkeen, kun täysi määräysvalta oli siirtynyt Dachserille. Tunnustuksena onnistuneesta lento- ja merikuljetusliiketoiminnan laajennuksesta Aasiassa hänet nimitettiin Aasian ja Tyynenmeren liiketoimintayksikön toimitusjohtajaksi vuonna 2014.