Hyundai Motor on lanseerannut päivitetyn version vetykäyttöisestä polttokennobussistaan, jonka toimintamatka on kasvanut 960 kilometriin.
Uusi Universe-vety-sähköbussi sisältää integroidun kaksoismoottori- ja vaihteistojärjestelmän, ja sen enimmäisteho on 350 kW.
Polttokennoyksikkö tuottaa jopa 180 kW, ja yhdessä 48,2 kWh litiumioniakun kanssa se kasvattaa ajomatkan aiemman mallin 450–500 kilometristä merkittävästi pidemmäksi yhdellä latauksella.
Bussi on varustettu automaattisella järjestelmällä, joka törmäystilanteessa katkaisee vedynsyötön ja korkeajänniteakun toiminnan. Lisäksi siinä on palonhidastusjärjestelmä, joka viivästyttää akun kotelosta leviävän palon etenemistä vähintään viidellä minuutilla.
Vuoden 2026 Universe-vety-sähköbussin odotetaan yltävän alan huippuluokkaan kuuluvalla 960 kilometrin toimintamatkalla yhdellä tankkauksella – mikä tekee siitä yhden markkinoiden pisimmän toimintamatkan polttokennobusseista.
Vertailuksi Solarisin Urbino 18 tarjoaa noin 600 kilometrin toimintasäteen yhdellä tankkauksella, kun taas Wrightbus GB Kite Hydroliner -demobussi on saavuttanut jopa 1 030 kilometriä.
Hyundain uusi malli on valittu koeliikenteeseen ja vedyn tankkaustesteihin Neomin vuoristoalueella Trojenassa. Kokeessa testataan Universe-bussia 2 080 metrin korkeudessa ja jopa 24 % nousuissa, jäljitellen todellisia matkustajaliikenteen olosuhteita, kuten shuttle-palveluita, ja samalla edistetään paikallisen kysynnän syntymistä.
Vetybussit hallitsevat lähivuosien kysyntää Euroopassa
Resato Hydrogen Technologyn toimitusjohtajan mukaan vetybussit tulevat hallitsemaan lähivuosien vedyn tankkausasemien kysyntää.
Resaton vedyn tankkausliiketoiminnan vetäjä Rob Castien kertoi H2 View -julkaisulle, että joukkoliikennesektorilla on vahva liiketoimintaperusta, vaikka vedyn roolista koko liikennealalla on esitetty epäilyjä.
”Vuosina 2025–2026 linja-autohankkeet ovat meille kiinnostavimpia”, Castien selitti. ”Kyse on todellisesta liiketoiminnasta oikeiden ajoneuvojen ja asemien kanssa. Jos katsotaan vetyajoneuvojen saatavuutta, busseja on jo tänään. Vuoden 2026 jälkeen rekat tulevat todennäköisesti olemaan hallitsevampia.”
Vaikka pitkän matkan raskas tavaraliikenne nähdään usein vedyn pääkäyttökohteena, Castien uskoo, että todellinen kohdemarkkina on tällä hetkellä bussiliikenteessä ja kalusto-operaattorien kanssa tehdyissä sopimuksissa.