Renault Diamond Tour

Kupittaa–Turku-ratahankkeen työt käynnistyvät

Kupittaa–Turku-ratahankkeen ensimmäiset näkyvät työvaiheet alkavat 29.marraskuuta. Hankkeessa tehdään parhaillaan rakentamissuunnittelua, erilaisia luvituksia sekä maastotutkimuksia, johon kuuluu kairauksia ja mittauksia. Kaikista työn aikaisista liikennejärjestelyistä tullaan tiedottamaan erikseen.

Lue lisää...


Infrastruktuurisijoittaja investoi 100 milj. sähköisen liikenteen kehittämiseen

Johtava globaali infrastruktuurisijoittaja DIF Capital Partners on sopinut ostavansa 71% osuuden Plugit Finland Oy:n (Plugit) osakekannasta ja investoi merkittävästi Plugitin kyvykkyyteen kasvattaa koko suomalaisen ja kansainvälisen sähköisen liikkumisen markkinaa. DIF:n investointi mahdollistaa muun muassa Plugitin Charging-as-a-Service (Caas) -palvelun merkittävän laajentamisen. Plugitin nykyinen johto jatkaa edelleen yrityksessä omistajina ja operatiivisessa toiminnassa. 

Lue lisää...


Muuntuva valotaulu ja vahva karjapuskuri


Pakko on uskoa, että tämä on Mercedes-Benz. Edestä katsoen näkyy vähintään seitsemän valmistajan logoa.

Oululaisen Juha Lindholmin Mercedes-Benz Actros toimii esimerkkinä yrityksen nimen ikuistamisesta metalliin. Karjapuskuriin vajaan metrin korkeudelle sijoitettuun, ruostumattomasta teräksestä valmistettuun valotauluun on työstetty omistajan ja tämän kanssa samannimisen yrityksen nimi.

Lue lisää...



Seuraavan sukupolven Ford Ranger julkaistiin

Ford on  julkistanut seuraavan sukupolven Rangerin, jota mainostetaan kaikkien aikojen älykkäimmäksi, monipuoliseksi ja suorituskykyisimmäksi Ranger-malliksi ja entistäkin kiinnostavammaksi kumppaniksi sekä työhön että vapaa-aikaan.

Asiakkaiden panos oli avainasemassa seuraavan sukupolven Rangerin karskia uutta ilmettä kehitettäessä. Ford vietti paljon aikaa Ranger-omistajien kanssa ympäri maailmaa, suoritti yli 5000 haastattelua ja järjesti asiakkaille kymmeniä työpajoja ymmärtääkseen, miten asiakkaat käyttävät autojaan sekä mitä he haluavat ja odottavat uudelta Rangerilta.

Lue lisää...


Dachser suunnittelee päästöttömiä toimituksia Kööpenhaminaan

Dachser Denmark käynnistää päästöttömät toimitukset Kööpenhaminan keskustaan vielä vuoden 2021 aikana. Logistiikkapalveluiden toimittaja vähentää hiilidioksidipäästöjään Kööpenhaminan keskustassa akkukäyttöisellä FUSO eCanter -ajoneuvolla. Tämä edistää Kööpenhaminan kaupungin tavoitetta olla ensimmäinen hiilineutraali pääkaupunki maailmassa.

Lue lisää...


5. Sustainable Bus Award Isuzulle, Solaris:lle ja MAN:lle

5. Ilmastoystävällinen Buss -palkinto, Sustainable Bus Award 2022, on myönnetty turkkilaisvalmisteiselle Anadolu Isuzulle, Solaris Bus & Coachille ja MAN Truck & Busille.

Lue lisää...


DHL liikenteeseen vetykuorma-autolla

DHL aloittaa pilottiprojektin vetykuorma-autolla. DHL:n yhteistyökumppani Spediteur Nassau Sneltransport ajaa autolla rahtia päivittäisreitillä Alankomaiden Bredan ja Belgian Brysselin väliä. Vetyauto tankkaa päivittäin liikkuvalla vetytankkausasemalla Bredan Wystrachissa. Rahtina vetykuorma-autolla on DHL Expressin asiakkaan Applen tuotteita. Pilottivaiheen aikana  arvioidaan saavutettavan jopa 360 tonnin verran CO2-päästövähennystä.

(VerkehrsRundschau)


Iveco: Täyssähkö-Crossway bussimallisto 2023 - 2024 vetybussimallisto ja omat e-akselit

Iveco on tuoreeltaan esitellyt bussistrategiansa tuleville vuosille. Crossway tulee kaikissa eri sähkömuodoissa 2023. Vuonna 2024 tulee uusi täyssähkö- ja vetybussimallisto.. Listausta Milanon Euronext pörssissä haetaan 3. tammikuuta 2022. CO2 nollapäästö on tavoitteena 2040 mennessä.

(Sistainable-Bus)


Van Hool hyökkää USA:ssa tässähkö-DD:llä

”Se on laatuaan ensimmäinen maailmassa”, belgialainen bussivalmistaja Van Hool toistaa Van Hool TDX25E kaksikerrosbussistaan.

Van Hoolilla on tehdas USA:ssa ja se on kiistatta ollut monessa  sekä edelläkävijä että menestynyt USA:n bussimarkkinoilla. Silti on nyt jäänyt epäselväksi ja perustelematta VH: n väite ”ensimmäisestä maailmassa”. Ovathan mm. BYD, Alexander Dennis, Beulas, Hyundai, Wrights, Kiwi, ja muita ajanut linjaliikennettä sähköisinä ja täyssähköisinä jo jonkin aikaa.

Lue lisää...


Wideröe ja Embraer tuomassa päästötöntä lentämistä Skandinaviassa

Norjalaisen Wideröe lentoyhtiön tytäryhtiö Wideröe Zero ja brasilialaisen lentokonevalmistaja Embraerin tytäryhtiö Eve Urban Air Mobility Solutions ovat yhteistyössä kehittämässä ”kaupunkilentämistä” (UAM, Urban Air Mobility) ja eVTOL lentotoimintaa Skandinaviassa.

Lue lisää...


Enontekiön lentokentän asiakkaat tyytyväisiä

22.11 illalla Enontekiön kunnan omistamalle lentokentälle laskeutui ensimmäinen tilauslento Britanniasta. Vastaavia lentoja on tulossa talvisesongin aikana noin 80.

Lue lisää...


Aerodynamiikkaa automaattisesti


Avattuna RearFLOW muodostaa jatkeen sivuseinille ja katolle. Suljettuna kaikki osat asettuvat niin lähelle perävaunun keskilinjaa, että mm. ovien saranat paljastuvat.

Betterflow ennätti ensimmäisenä maailmassa julkistamaan automaattisesti toimivan perävaunujen ilmanohjaimen. Tuotteen RearFLOW nimen vapaa suomennos kertoo, mihin se kajoaa: takaosan ilmavirtaus.

Lue lisää...


Taksien esimerkkihinnat oltava nyt esillä ikkunassa

Syyskuun alusta lähtien taksien ikkunoissa on Traficomin määräyksen mukaisesti pitänyt olla esimerkkimatkan hinta. 02 Taksi keräsi yhteen eri taksiyhtiöiden esimerkkihintoja. Ero edullisimman ja kalleimman yhtiön välillä on yli kymmenen euroa. 

Lue lisää...


MAN Lion’s Coach on "Sustainable Bus of the Year 2022"

MAN-turistibussin teho suhteessa sen ympäristöystävällisyyteen ajossa ja käytössä sekä sen monipuolisuuteen matkustajien tarpeiden kannalta nostivat Lion’s Coachin  ”Vuoden 2022 Ympäristöystävälliseksi Turistibussiksi”.

Lue lisää...


Finnlinesin kolmas hybridiroro laskettiin vesille


Hybridiroro-sarjan kolmas alus, Finneco III, on laskettu vesille Kiinassa 22.11.2021. Kuva: Finnlines Oyj.

Hybridiroro-sarjan kolmas alus, Finneco III, on laskettu vesille China Merchants Jinling (Jiangsu) -telakalla Kiinassa 22.11.2021.

Finneco-sarjan alukset ovat 238 metriä pitkiä ja lastikapasiteetti on 5 800 kaistametriä. Verrattuna yhtiön tämän hetken isoimpiin roro-aluksiin lastikapasiteetti kasvaa lähes 40 %.

Lue lisää...