Scania 70 vuotta Suomessa

ACEA: HCT:llä EU:n "mahdottomiin" päästömääräyksiin

Euroopan autonvalmistajien liitto ACEA peräänkuuluttaa yhteistä tahtoa EU:n sisällä ratkaista päästöongelmia ja tulevia huippukireitä päästömääräyksiä pitkillä HCT-yhdistelmillä valtioiden rajat ylittävissä kuljetuksissa. Se tarkoittaisi kaksi kertaa nykyistä painavampien yhdistelmien hyväksyntää Euroopan tieverkossa. Ehdotus tuotiin EU-komissiolle Brysselissä 7.5.2019.

Ehdotus alentaa päästöjä tonni-km:ltä ratkaisevasti, ACEA toteaa. Selvityksen mukaa kolme HCT-yhdistelmää kuljettaaa saman kuin kuusi nyky-yhdistelmää ja alentaa CO2-päästöjä 27%. ACEA:n mukaan kuljetustarve tieverkossa kasvaa merkittävästi seuraavien vuosikymmenien aikana.

HCT moduliyhdistelminä ( EMS) hyväksytään tänään jo Suomessa, Belgiassa, Tanskassa, useimmissa Saksan osavaltioissa, Hollannissa, Portugalissa, Espanjassa ja Ruotsissa. ACEA torjuu samalla pelon siitä, että rautatiekuljetuksia siirtyisi HCT-yhdistelmille.


Lahden Classic Motorshown tunnelmat

Classic Motorshow on vuosittain Lahdessa toukokuun alussa järjestettävä näyttely, joka vuosittaisten teemojen ympärillä kerää kattavan kaluston näytteille. Tämän vuoden teeman ”Urheiluautot ja moottoripyörät” ajoneuvoja oli esillä noin 400 kappaletta. Lisäksi piha-alueelle oli kerääntynyt harrastajien yli 30 vuotta vanhoja ajoneuvoja useampi sata. Näyttely keräsi kahden päivän aikana lähes 20.000 kävijää.  Ensi vuoden teemaksi on jo nyt valittu ” Työn sankarit – Ajoneuvot töissä” kertoo näyttelyn järjestäjä Risto Laine. Ajankohta 2-3.5.2020 kannattaa jo nyt laittaa allakkaan.

Kuvan Ferrari oli aikoinaan Olli Lyytikäisen omistuksessa. Myyttiin sitten Hollantiin, josta kuitenkin se sitten palasi taas suomalaiseen omistukseen.


IRU: Matkabusseilla vähän vaihtoehtoja dieselille

Kaupunki- ja lähiliikennebusseilla on selkeitä vaihtoehtoja dieselille. Matkabussien vaihtoehtopolttoaineet ovat sen sijaan vähissä.

Lähtökohtana IRU: n selvityksessä on 500 km toimintamatka, 60 000 km vuodessa, josta 10% kaupunkiajoa. Kolme vaihtoehtoa erottuu selvästi: LNG, biopolttoaineet, hybridit.

LNG on selvä ykkösvaihtoehto. Bio-LNG, tavallisesti 80% maakaasua, 20% biometaania, näyttäisi olevan voittaja 15 vuoden tähtäyksellä tiellä, jota Scania jo kulkee. Bio-LNG voisi johtaa 3,7% pienempiin vuostuisiin kustannuksiin poliittisilla ja taloudellisilla päätöksillä, joita on saavutettavissa 2023-2035 aikajaksolla.

Biopolttoaineista biodiesel näyttäisi vetävän pitemmän korren kilpailussa palmuöljyn höystämästä HVO:sta.

Diesel-sähkö hybridi odottaa vielä toteutusta bussissa. Se voisi toimia, mutta riippuu siitä miten pitkälle pitää kantaa akkupaketteja. Ne painavat paljon ja kasvattavat polttoaineenkulutusta. Ehkä lopullinen ratkaisu on biodieselillä matka-ajo ja täyssähköllä kaupunkiosuudet, IRU arvioi selvityksessään.



Van Hool 24 m kaksinivel-trollikka Genovan vanhassa kaupungissa

24 m pitkä Van Hool Equi.City kaksinivel-trolleybussi on kolmen vuorokauden (6-9.5.) testikäytössä Genovan vanhan kaupungin ahtailla kaduilla. Bussi on lainassa Itävallan Linzin kaupungilta. Autossa on 180 matkustajapaikkaa. Sen 26 kWH akkupaketti antaa sille 7 km toimintamatkan ilman johtimia sähkölankoihin. 45 kWH akkupaketilla toimintamatka on huomattavasti pitempi.

Entä mielettömän kalliin RaideJokerin tilalle? (Toim.huom.)

 

 


Gent: Diesel-koulubussit väistyvät kaasu-Scanioiden tieltä

Belgian Gent korvaa diesel-koulubussinsa neljällä uudella Scania Interlink LD kaasubussilla. Gentin kaupunki on jo aiemmin tilannut 11 kaasu--Scania kuorma-autoa.

Gentin kestävän kehityksen liikennesuunnitelma on jo nyt alentanut typenoksiditasoa 20%. Tavoitteena on pudottaa hiilidioksisitasoa 40% vuoteen 2030 mennessä.

12 m pitkät Scania Interlink kaasubussit tarjoavat 51 istumapaikkaa turvavöin minkä lisäksi myös seisomapaikkoja. Koulubussit on varustettu mm. blind-spot sokean pisteen kameroilla.


Solaris 24 Trollino paljastettu

Hessin ja Van Hoolin jälkeen Solaris tuo markkinoille 24 m pitkän, notkeasti kääntyvän kaksinivel-trolleybussin. Ensimmäisen kuvan julkaisi puolalainen Transinfo -lehti.

Solaris Trollino 24 on varustettu kahdella sähkömoottorilla kahdella akselilla sekä 58 kWh:n akkupaketilla. Nelosakseli on ohjaava ja sillä on sähkötoiminen ohjauspumppu. Matkustajapaikkoja on 180 - 200. LED-valaistus, kolme 29 tuuman näyttötaulua, Useita USB-rasioita ympäri sisätiloja kuuluvat varustukseen.

Kulkisiko saman tien myös RaideJokerin väylällä? (Toim.huom.)

 


Ruotsi: DSV liittyi alkopuomi-yhtiöihin

DSV asentaa alkopuomit Jönköpingin uuden terminaalin porteille. Samalla se liittyy jo aiemmin alkopuomeja käyttäviin suuryhtiöihin kuten IKEA ja Scania. DSV:n kohdalla seuraavaksi alkopuomit asennetaan Landskronan terminaalin porteille.

Alkopuomit on valmistanut Autosober ja varustettu autoilijoiden täysraittiusjärjestö MHF:n sekä nykyisen NFC:n testihyväksynnällä. Vain hyväksytty puhalluskoe avaa puomit. Hylätty puhalluskoe ei avaa puomeja. Uusi puhallus voidaan suorittaa vain 2-3 sekuntia edellisen perään, joten tarkistus voidaan suorittaa hyvin nopeasti.

(Trailer.se)


HIAB: Uusi kevyt takalaitanosturi

Uudistunut 3,5 tonnin kevytkuorma-autoille tarkoitettu DEL DL500 takalaitanosturi on esillä Birminghamin hyötyautonäyttelyssä. Se on entistä kevyempi ja helpompi asentaa paikalleen uusine turvalajärjestelmineen. Nostokyky on edelleen 500 kg keventyneestä rakenteesta huolimatta. Nosturi valmistetaan Englannissa.


Ruotsi: "Se vain kaatui pellolle"

Piti väistää, kun rekkaani ohitettiin ja samalla vastaan tuli toinen auto, puolalainen kuljettaja selitti poliisin irroitettua hänet puristuksista pellolle kyljelleen kääntyneestä rekka-autostaan lähellä Ängelholmia Ruotsissa.

Kuljettaja kertoi ottaneensa pari olutta ja pari "paukkua" ennen lähtöään E6-tielle huhtikuussa. Matka oli sujunut ihan hyvin valitettavaan tapahtumaan saakka.

Poliisi vei kuljettajan verikokeeseen, joka näytti kahta promillea alkoholia veressä. Nyt hän on syytettynä rattijuopumuksesta Helsingborgin käräjäoikeudessa.

(Trailer.se) 


Kanteleen Voima: Nordfuel miljardisatsaus bioetanoliin Haapavedellä

Kanteleen Voiman biojalostamo Nordfuel aloittaa tuotantonsa vuonna 2021 Haapavedellä. Miljardisatsauksella tuotetaan bioetanolia ja biokaasua havupuujättestä ajoneuvojen polttoaineeksi. Sivutuotteena syntyy ligniiniä Haapaveden voimaloille sekä lannoitetta. 

Tuleva biojalostamo on suunniteltu rakennettavaksi samalle alueelle, jossa nyt toimii Haapaveden lauhdevoimalaitos. Haapavesi on erinomainen sijaintipaikka biojalostamolle niin raaka-aineen saatavuuden kuin hyvien logististen yhteyksien kannalta. Valmistuttuaan jalostamo loisi alueelle 350 uutta työpaikkaa.

Tuotantotekniikka tulee ruotsalaiselta Sekab E-Technology'lta. Sen Celluapp-tekniikkaa on koeajettu Nordfuelin käyttöön maaliskuusta lähtien. Celluapp tunnetaan laajasti biotenolin valmistuksessa havupuujätteistä.

Hankkeesta lisätietoja antaa toimitusjohtaja Antti Vilkuna, puh. 044 0220 919. Vilkunalla on yli 25 vuoden kokemus energialiiketoiminnasta ja sen johtamisesta.


Espoon Automuseosta Vuoden ajoneuvomuseo

Automuseoiden neuvottelukunta ry. päätti yksimielisesti valita vuoden 2019 ajoneuvomuseoksi Espoon Automuseon. Palkinnon myöntämistä perustellaan museon pitkällä 40 vuoden historialla, joka perustuu edelleen vahvaan talkootyöhön.

Espoon Automuseo on Suomen vanhin ja yksi suurimpia automuseoita – näytteillä on yli 200 ajoneuvoa sekä maantieliikenteeseen liittyvää pienesineistöä. Museo sijaitsee vanhassa idyllisessä kivinavetassa Bodomjärven lähellä Espoon Pakankylässä kivenheiton päässä Kehä III:lta.

Lue lisää...


HiVision MULTILIFT-koukkulaitteille

Hiab tuo markkinoille MULTILIFT-koukkulaitteille suunnitellun, näkyvyyttä parantavan HiVision(TM)-järjestelmän. HiVision varustetussa MULTILIFT-laitteessa on kolme eri korkeuksille sijoitettua takakameraa.

Järjestelmä kertoo käyttäjälle, onko lava kuormattu asianmukaisesti ja kiinnitetty oikein. Lisäksi se varoittaa staattisista ja vastaan tulevista esteistä


Scania Rent vuokraa uusia päällirakennettuja kuorma-autoja

Scania Suomi Oy aloittaa raskaiden Scania-kuorma-autojen vuokrauspalvelun. Scania Rent vuokraa premium-tason päällirakennettuja kuorma-autoja ja rekkavetureita eri ajotehtäviin.

Vuokra-autot ovat polttoainetaloudellisia ja ympäristöystävällisiä Scanian uuden sukupolven kuorma-autoja, joiden tekniikka ja varustelu ovat alan uusinta. Monet ajoneuvot sopivat tammikuussa 2019 voimaan tulleiden pidempien mittojen mukaiseen käyttöön.

Lue lisää...


Parkkipaikkojen ja latauspisteiden AirBnB – ensiesittelyssä Helsingissä 21.5.

Mitä jos voisit vuokrata parkkipaikkasi aina kun se on vapaa ja tienata kymmeniä euroja päivässä? Tällainen parkkipaikkojen ja latauspisteiden AirBnB-palvelu on luotu Aalto-yliopiston koordinoimassa bIoTope-projektissa, jossa Helsingin osuutta vetää Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium. 

Palvelu toimii kännykkäsovelluksella, joka on yhdistetty parkkipaikan älykkääseen sähköauton lataustolppaan. Palvelu perustuu avoimiiin rajapintoihin, mikä tuo siihen toisenkin nerokkaan ominaisuuden: sähköautoilija voi ladata autoaan kaikissa latauspisteissä ilman erillistä asiakkuutta latauspistettä ylläpitävän firman kanssa. Sovellus osaa myös automaattisestu hakea vapaat parkkipaikat kaupungilta. Kaapelitehtaalla kaikkien kaupunkilaisten käytössä olevan parkkipaikka- ja latausratkaisun on tehnyt Parkkisähkö Oy. Ratkaisun sovellus on koodattu bIoTope-projektissa.

Lue lisää...


Telia: Polttoainetta säästyy jopa kymmenen litraa sadalla

Telia tuo tänään markkinoille logistiikka-alalle kehitetyn Telia Connected Vehicle -palvelun, joka tuo älyn raskaaseen kalustoon ja auttaa muun muassa ekologisen ajotavan edistämisessä. Täysin uudenlainen digitaalinen alusta auttaa raskaan liikenteen toimijoita vähentämään polttoaineen kulutusta jopa 12 prosenttia.

Telia on kehittänyt raskaan liikenteen toimijoille digitaalisen alustan, jonka päälle voidaan rakentaa uudentyyppisiä palveluita logistiikka-alalle. Telia Connected Vehicle -alusta perustuu Telian Fältcom-ratkaisuun, josta yhtiöllä on yli 20 vuoden kokemus julkisen liikenteen puolelta.

Lue lisää...