Suurimmat kuorma-autonvalmistajat Volvo, Daimler, Paccar ja International Motors ovat nostaneet kanteen Yhdysvaltain Kalifornian osavaltiota vastaan. Yhtiöt pyrkivät estämään tiukkojen päästömääräysten täytäntöönpanon. Nämä määräykset oli aiemmin julistanut mitättömiksi Yhdysvaltain presidentti Donald Trump, Reuters raportoi.
Kuorma-autonvalmistajat väittävät liittovaltion tuomioistuimeen jättämässään valituksessa joutuneensa “ristitulitukseen” sen jälkeen, kun Trump päätti perua poikkeusluvat, jotka oli myönnetty entisen Yhdysvaltain presidentin Joe Bidenin hallinnon aikana.
Näiden poikkeuslupien ansiosta osavaltio sai laatia omat, liittovaltion normeja tiukemmat päästömääräyksensä.
Valituksen mukaan Trumpin päätös perua Yhdysvaltain ympäristönsuojeluviraston (EPA) hyväksyntä Kalifornian suunnitelmalle on aiheuttanut sääntelyepävarmuutta.
Suunnitelman tavoitteena oli lisätä nollapäästöisten raskaiden kuorma-autojen myyntiä ja vähentää typenoksidipäästöjä.
Valmistajat katsovat, että tämä epävarmuus aiheuttaa “korjaamatonta haittaa”, koska ilman selkeyttä sallituista ajoneuvomyyntimääristä he eivät pysty suunnittelemaan tuotantoaan tehokkaasti.
Kanne kohdistuu erityisesti Clean Truck Partnership -ohjelman täytäntöönpanoon. Kyseessä on vuonna 2023 käynnistetty aloite, jonka tarkoituksena on tarjota kuorma-autoteollisuudelle joustavuutta päästövaatimusten täyttämiseen samalla, kun se tukee Kalifornian päästövähennystavoitteita.
Kanteessa vastaajiksi on nimetty Kalifornian ilmansuojeluvirasto (California Air Resources Board) sekä kuvernööri Gavin Newsom.
Viimeisimpien tietojen mukaan Newsomin toimisto eikä virasto ole antanut lausuntoa kanteesta.
Yhdysvaltain liittovaltion kauppakomissio (Federal Trade Commission) on päättänyt Clean Truck Partnership -ohjelmaa koskeneen kilpailulainsäädäntöselvityksen. Komission mukaan ohjelmassa mukana olleet kuorma-autonvalmistajat ovat sitoutuneet pidättäytymään tulevaisuudessa kilpailua rajoittavista sopimuksista osavaltion viranomaisten kanssa.
Kanne liittyy laajempiin pyrkimyksiin, joilla Trumpin hallinto on rajoittanut Kalifornian toimivaltaa liittovaltion Clean Air Act -lain nojalla.
Hallinto pyrkii rajoittamaan osavaltion mahdollisuuksia asettaa liittovaltion määräyksiä tiukempia päästörajoja.
Lisäksi Trump on estänyt Kalifornian suunnitelman luopua pelkästään bensiinikäyttöisten ajoneuvojen myynnistä vuoteen 2035 mennessä. Osavaltio haastaa myös aktiivisesti Trumpin toimet oikeudessa.
Vuodesta 1970 lähtien osavaltio on saanut Clean Air Act -lain nojalla yli 100 poikkeuslupaa.
Heinäkuussa Yhdysvaltain ympäristönsuojeluvirasto (EPA) ehdotti moottoriajoneuvojen ilmastonmuutospäästöjä koskevien säädösten kumoamista. Perusteluna oli kuluttajien valinnanvapauden palauttaminen sekä mahdollisuus alentaa elinkustannuksia ajoneuvojen hintojen ja tavaraliikenteen kuljetuskustannusten laskiessa.
"Truckmakers sue California over emissions standards enforcement" on alun perin laatinut ja julkaissut Just Auto, joka on GlobalData-yhtiön omistama brändi.