New Yorkin osavaltio on ilmoittanut laajentavansa sähköisten koulubussien ohjelmaa 200 miljoonan dollarin lisärahoituksella. Tämä uusi investointierä toteutetaan New York School Bus Incentive Program -ohjelman (NYSBIP) kautta, ja se on kolmas osa vuoden 2022 Clean Water, Clean Air, and Green Jobs Environmental Bond Act -lakipaketin 4,2 miljardin dollarin kokonaisuudesta.
Tavoitteena on nopeuttaa siirtymistä päästöttömiin koulubusseihin osavaltion alueella ja tukea samalla tarvittavan latausinfrastruktuurin sekä sähköistämisstrategioiden kehittämistä.
NYSERDA tukee sähköisiä koulubusseja
Ohjelmaa hallinnoi New York State Energy Research and Development Authority (NYSERDA), ja se tarjoaa kannustimia koulupiireille ja yksityisille liikennöitsijöille päästöttömien ajoneuvojen hankintaan. Ajoneuvojen lisäksi ohjelma kattaa Level 2 -latureiden ja DC-pikalatureiden asennukseen tarkoitettuja tukia sekä rahoitusta kaluston sähköistämissuunnitelmien laatimiseen. NYSERDA:n mukaan nämä toimenpiteet on suunniteltu helpottamaan taloudellista ja toiminnallista siirtymää kohti sähköistä koulukuljetusta.
Tukikelpoiset toimijat voivat saada rahoitusta, joka kattaa jopa 100 prosenttia sähköbussin tai sähköistetyn bussin lisäkustannuksista verrattuna diesel- tai bensiiniversioihin. Tuki vähennetään suoraan ajoneuvon ostohinnasta tilauksen yhteydessä, ja latausinfrastruktuuritukea voi hakea erikseen NYSERDA:n kautta.
Etusijalle asetetaan koulupiirit, joilla on suurempi tarve, sekä alueet, jotka on määritelty heikommassa asemassa oleviksi yhteisöiksi New Yorkin Climate Justice Working Group -työryhmän kriteerien perusteella. Lisätukea on tarjolla myös vanhojen polttomoottoribussien korvaamiseen, pyörätuolikuljetuksiin soveltuvien ajoneuvojen hankintaan sekä vehicle-to-grid -ominaisuuksilla varustettujen bussien käyttöönottoon. Koulupiirit, jotka laativat sähköistämissuunnitelman, voivat myös saada lisätukea.
Ohjelman käynnistymisen jälkeen NYSBIP on vastaanottanut hakemuksia 88 koulupiiriltä, kattaen yhteensä 529 sähköbussin hankintaa. Näistä 406 bussia on menossa 50:lle etusijalle asetetulle koulupiirille. Lisäksi 400 koulupiiriä työskentelee suoraan NYSERDA:n kanssa omien sähköistämissuunnitelmiensa laatimiseksi tulevia vuosia varten.
Kattavaa tukea ja ohjeistusta sähköistämiseen
Rahoituksen lisäksi NYSERDA on julkaissut kattavan oppaan kaluston sähköistämisen suunnittelun ja toteutuksen tueksi. Oppaassa käsitellään muun muassa kokonaiskustannuksia, latausinfrastruktuurin suunnittelua sekä yhteistyötä paikallisten energiayhtiöiden kanssa. Uudet säädökset edellyttävät myös, että sähköbussien valmistajat toimittavat varmennetut toimintasädearviot, jotta ajoneuvot täyttävät todellisen käytön vaatimukset.
Koulubussiohjelma on osa laajempaa, 3 miljardin dollarin arvoista investointia liikenteen sähköistämiseen New Yorkin osavaltiossa. Muita käynnissä olevia ohjelmia ovat muun muassa EV Make Ready, EVolve NY, Charge Ready NY 2.0, Drive Clean Rebate, New York Truck Voucher Incentive Program sekä DC Fast Charger -ohjelma. Näillä aloitteilla pyritään vähentämään päästöjä, lisäämään puhtaiden ajoneuvojen saatavuutta ja rakentamaan kestävämpää ja resilientimpää liikennejärjestelmää koko osavaltioon.