MAN ja Scania ovat vaikeassa markkoinatilanteessa ksvattaneet sähkökuorma-autojen myyntiä. Myyntimäärät ovat yhä melko pieniä, mutta kyse on kuitenkin selkeästä kehityssuunnasta.
TRATON-brändien sähkö- ja kokonaismyynti: MAN
MAN aloitti tänä vuonna eTruck-malliensa toimitukset, ja sarjatuotannon virallinen käynnistys juhlistettiin kesäkuussa. ICCT:n mukaan MAN saavutti vuoden 2025 ensimmäisen neljänneksen aikana vaikuttavan 15 prosentin markkinaosuuden yli 12-tonnisten sähkökuorma-autojen segmentissä. Münchenissä päämajaansa pitävä valmistaja kertoo myyneensä yhteensä noin 800 sähköajoneuvoa – mukaan lukien myös sähköbusseja. Tarkkaa lukua myydyistä sähkökuorma-autoista ei siis ole saatavilla.
MANin tulokset vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla
Vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla MAN kirjasi tilauskertymän kasvua 43 prosenttia – tilauksia kertyi yli 52 000. Tästä huolimatta kuorma-autojen myynti laski 9 prosenttia. Liikevaihto supistui 6 prosenttia, ja myös oikaistu liiketulos heikkeni 155 miljoonaa euroa.
Scanian H1/2025-luvut
Pohjoismaista tarkasteltaessa Scania Groupin liikevaihto laski 10 prosenttia, ja myyntimäärät vähenivät 5 prosenttia hieman yli 24 600 ajoneuvoon. Scania onnistui silti säilyttämään "vahvan aseman Euroopassa", pitäen 17,9 prosentin markkinaosuutensa vakaana raskaiden kuorma-autojen pienenevillä markkinoilla. MANin tavoin myös Scanian kokonaisvaltainen tilauskertymä kasvoi, erityisesti Euroopan vahvemman kysynnän ansiosta verrattuna vuoden 2024 toiseen neljännekseen.
Nollapäästöisten ajoneuvojen myynti kasvoi 117 ajoneuvoon, kun vuotta aiemmin vastaava luku oli 62. Nollapäästöisiä ajoneuvoja tilattiin yhteensä 156 kappaletta, kun vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla tilausmäärä oli 141.