MAN - Vaihtoautot

Autonvalmistaja Stellantis odottaa Yhdysvaltojen tullipolitiikan aiheuttavan merkittäviä lisäkustannuksia vuoden toisella puoliskolla. Yhtiön mukaan vuoden ensimmäisellä puoliskolla syntyi jo 0,3 miljardin euron verran erityiskustannuksia, ja toisella puoliskolla niiden odotetaan nousevan jopa 1,2 miljardiin euroon. Tiedot käyvät ilmi yhtiön Amsterdamissa antamasta lausunnosta.

Peugeotin, Fiatin, Chryslerin ja Opelin emoyhtiö oli jo aiemmin raportoinut miljarditappioista alkuvuoden aikana. Suurimmat kuluerät johtuivat keskeytetyistä malliohjelmista, teknisten alustojen arvonalentumisista sekä konsernin rakennemuutoksista. Uusi toimitusjohtaja Antonio Filosa odottaa kuitenkin operatiivisen liiketoiminnan paranevan loppuvuonna Yhdysvaltojen ja EU:n välisten tullisopimusten myötä.

Stellantiksen ennusteen mukaan liikevaihdon odotetaan kasvavan vuoden ensimmäiseen puoliskoon verrattuna. Saneeratuilla luvuilla tarkasteltuna operatiivinen voittomarginaali on yhtiön arvion mukaan matalalla yksinumeroisella prosenttitasolla – kun se ensimmäisellä puoliskolla oli vain 0,7 prosenttia.

Myös vapaan kassavirran kehityksen arvioidaan paranevan. Ensimmäisen kuuden kuukauden aikana Stellantis poltti teollisuusliiketoiminnassaan – eli ilman rahoituspalveluja – noin 3 miljardia euroa käteisvaroja.

Stellantis vahvisti aiemmin ilmoitetut liiketoiminnan keskeiset luvut. Liikevaihto laski 13 prosenttia ja oli 74,3 miljardia euroa. Toisella neljänneksellä myynti väheni 6 prosenttia, 1,4 miljoonaan ajoneuvoon. Koko ensimmäisen vuosipuoliskon aikana laskua kertyi 7 prosenttia, ja toimitukset jäivät noin 2,7 miljoonaan ajoneuvoon.

Erityisesti Pohjois-Amerikan markkinoilla – jotka ovat aiemmin olleet Stellantikselle erittäin kannattavia – yhtiö menetti edelleen asemiaan.

Stellantis on ollut jo pidempään kriisissä, sillä yhtiö ei ole enää onnistunut myymään suurikokoisia SUV-mallejaan ja pickup-ajoneuvojaan Pohjois-Amerikassa entiseen tapaan. Tämä kehitys johti lopulta myös entisen toimitusjohtajan Carlos Tavaresin syrjäyttämiseen, vaikka hän oli aiemmin ollut yhtiössä vaikutusvaltainen hahmo.

Stellantis syntyi ranskalaisen PSA-konsernin ja italoamerikkalaisen Fiat Chryslerin fuusiossa. Yhdysvaltojen markkinoilla yhtiöllä on vahva edustus neljän tuotemerkin – Chryslerin, Dodgen, Jeepin ja RAMin – kautta. Pitkään juuri kalliiden SUV- ja pickup-mallien myynti Yhdysvalloissa toi Stellantikselle valtaosan sen voitoista.

Myös Saksassa yhtiö on menettämässä näkyvyyttään ja läsnäoloaan. Allianz deutscher Stellantis-Partnerverbände -järjestön (edustaen mm. Opel-, Peugeot-, Citroën-, Jeep- ja Alfa-jälleenmyyjiä) tekemä jäsenkysely, jonka tulokset julkaistiin maanantaina, osoittaa, että merkittävä määrä jälleenmyyjiä suunnittelee toimipisteidensä sulkemista taloudellisista syistä. Samalla jälleenmyyjien keskuudessa turhautuminen konserniin on jälleen kasvamassa.

 

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!