MAN - Vaihtoautot

Euroopan käytettyjen autojen markkinoiden arvoksi laskettiin 635 miljardia euroa vuonna 2024, mutta sitä varjostavat edelleen väärinkäytökset ja petokset: Käytetyistä autoista 4,9 %:ssa ajokilometrejä oli vääristelty ja 40 %:ssa oli havaittavissa vaurioita.

Euroopan parlamentti arvioi seitsemän vuotta sitten, että matkamittarihuijaukset voivat aiheuttaa 1,31–8,77 miljardin euron tappiot vuosittain. Tuoreempien tutkimustietojen mukaan tappiot ovat vuosittain noin 5,3 miljardia euroa. Monet tapauksista jäävät ilmoittamatta.

Rahallisten tappioiden lisäksi ajoneuvon vauriotietojen peittely voi lisätä turvallisuusriskejä käytettyjen ajoneuvojen ostajille.

Käytettyjen ajoneuvojen markkinoilla on jo olemassa ratkaisuja petosten estämiseksi, mutta yksityisen ja julkisen sektorin pitäisi pystyä yhteistyöhön EU:ssa, jotta vastatoimet olisivat tehokkaita.

Huijarit käyttävät hyväkseen myös Euroopan tietosuoja-asetusta

Käytettyjen ajoneuvojen markkinoilla toimivat huijarit käyttävät Euroopan tiukkoja tietosuoja-asetuksia edukseen tietyissä EU:n jäsenvaltioissa.

Tämä johtuu siitä, että yleisessä tietosuoja-asetuksessa, eli GDPR:ssä, henkilötiedot määritellään hyvin laajasti, minkä takia yritysten on hankalampi jakaa ajoneuvotietoja myös silloin, kun tietosuojariskit ovat alhaiset.

"Euroopassa voidaan kyllä löytää parempi tasapaino henkilötietojen suojaamisen ja scaleup-yrityksille toimivien ratkaisujen välillä, jotta nämä nopeasti kasvavat yritykset voisivat jatkaa skaalautumistaan ja kehittyä maailmanlaajuisesti kilpailukykyisiksi. Raha yksistään ei riitä – EU:n on myös vapautettava tietojen käyttöoikeuksia erityisesti puuttumalla tietojen epäsymmetriaan, joka liittyy esimerkiksi käytettyjen autojen kaltaiseen kauppatavaraan, jossa omistaja vaihtuu. Kun auto vaihtaa omistajaa, autoa koskevat tiedot jäävät jälkeen fyysisestä kauppatavarasta, mutta kuluttajien oikeutettu etu näihin tietoihin ei katoa mihinkään. Siksi tietojen pitäisi pysyä auton kanssa samalla viivalla. Tämä edellyttää tiedon pirstoutumisen kaltaisten laajempien ongelmien ratkaisemista. On varmistettava, että tiedot pysyvät kauppatavaran liikkeissä mukana omistajan vaihtuessa," sanoi ajoneuvon historiaraportteja tarjoavan Liettualaisen scaleup-yrityksen, eli carVerticalin, toimitusjohtaja Rokas Medonis.

Hän uskoo, että petosten torjuminen käytettyjen ajoneuvojen markkinoilla on tällä hetkellä erittäin vaikeaa. "Maat eivät aina jaa ajoneuvotietoja keskenään, monia ajokilometrimääriä tai vauriotietoja ei koskaan digitoida, eikä EU:ssa ole yhdenmukaistettua autokaupan seurantatapaa. Kaikkien näiden syiden vuoksi epärehellinen toiminta on helppo pitää salassa. Tämä on haitallista niin kuluttajille kuin rehellisille yritystoiminnalle. Samalla huijarit hyötyvät tilanteesta," sanoi R. Medonis.

Hajanaiset yhtenäismarkkinat asettavat tuontimaat heikkoon asemaan vientiautojen tietojen jakamisessa

Sitä vastoin Saksan, Italian, Belgian ja Alankomaiden kaltaiset maat ovat EUCARISin (eurooppalaisen ajoneuvo- ja ajokorttijärjestelmän) jäseniä, joilla on kattava sisämarkkinoiden autotietokanta. Näissä maissa silti rajoitetaan joidenkin historiatietojen jakamista vientiautoista.

EU:n suurimmasta käytettyjen autojen vientimaasta Saksasta kaupataan lähes kaksi miljoonaa käytettyä autoa vuodessa. Virallisissa vientikauppaa koskevissa tiedoissa nämä luvut on kuitenkin aliarvoitu kuusi kertaa pienemmiksi. Maa tarjoaa rajoitetusti tietoa vedoten GDPR:ään liittyviin ongelmakohtiin. Saksan autoliikenneviranomainen, Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), käyttää kehittyneitä ajoneuvojen rekisteröintijärjestelmiä, joiden avulla ajoneuvohistoriaa voidaan seurata yksityiskohtaisesti. Käyttöoikeudet tietoihin pysyvät rajoitettuina, eikä tietoja käytetä yleisen edun suojaamiseen.

Belgia ja Alankomaat toimivat samoin, sillä molemmissa maissa on kehittyneet kansalliset autotietokannat, kuten "Car-Pass", "Nationale Auto Pas" tai RDW (Alankomaiden ajoneuvoviranomainen), jotka ovat huomattavasti vähentäneet matkamittaripetoksia kansallisella tasolla. Toisaalta ne rajoittavat kattavaa tiedonjakamista vientiautoista, minkä vuoksi ostajat muista EU:n jäsenvaltioista ovat alttiimpia huijausyrityksille.

Italia ei myöskään säännöllisesti jaa tietoja käytettyjen autojen vaurioista muille EU-maille.

Joissakin Euroopan maissa esiintyvä käytäntö, jossa kotimaa asetetaan etusijalle, vaarantaa kuluttajansuojan ja laajemmat yhtenäismarkkinoille asetetut tavoitteet koko EU:ssa. Samoista muutamista länsimaista tuodaan paljon autoja, joten tämä saavutettavuuden puute vaarantaa lisäksi muiden maiden kuluttajat erityisesti Itä-Euroopassa.

Avoimuus ja yksityisyys voivat toimia rinnakkain. Pohjoismainen esimerkki

EU:sta löytyy hyviä käytännön esimerkkejä siitä, kuinka avoimuus ja yksityisyys voivat toimia rinnakkain.

Ruotsi ja Suomi ovat onnistuneet löytämään tasapainon yksityisyyden ja käytettyjen autojen tietojen jakamisen välillä. Näissä maissa on löydetty tavat suojata oman maan kuluttajien lisäksi myös muiden maiden kuluttajien edut, kun auto siirtyy maasta toiseen.

Ruotsin Liikennevirastosta ja Suomen Traficomista auton ostajat saavat helposti ajoneuvohistoriat, mukaan lukien ajokilometrit, omistustiedot ja katsastustiedot. Avoimuuden kannalta on olennaista, että tiedot ovat saatavilla autonumeron yhteydessä, kun auto poistuu maasta, ja että molemmat maat toimittavat nämä tiedot.

Yhdistynyt kuningaskunta tarjoaa myös avoimen pääsyn ajoneuvotietoihin. Tämä tukee vahvoja tarkastuskeinoja, jotta ostajat voisivat välttyä petoksilta. Vaikka Yhdistyneen kuningaskunnan markkinat ovat enimmäkseen kansalliset, sen tiedonjakomalli on hyvä esimerkki yksityisyyden ja läpinäkyvyyden tasapainottamisesta.

Ehdotuspyyntö EU:n laajuisesta selkeydestä ja tietojen jakamisesta

Ihmisten suojelemiseksi EU:n on määriteltävä ja yhdenmukaistettava tietolain, avoimen tietodirektiivin ja GDPR:n väliset suhteet. Avoin, EU:n laajuinen viitekehys ajoneuvotietojen käytölle auttaisi vähentämään petoksia, palauttamaan luottamuksen ja tukemaan oikeudenmukaisen digitaalisen talouden tavoitteita.

"Selkeämmät säännöt ja paremmat tiedon jakamisen käytänteet suojaavat ostajia, tukevat rehellisiä yrityksiä ja vahvistavat Euroopan digitaalista taloutta. Kysymys: onko tärkeämpää suojata tietoja, jotka eivät paljasta henkilötietoja mutta auttavat ostajia ymmärtämään auton todellisen kunnon, vai suojella myyjiä, jotka haluavat piilottaa tärkeitä faktoja?" kysyy Rokas Medonis.

 

Taustatietoja

 

carVertical toimii 35 maassa ja hankkii tietoja yli 900 maailmanlaajuisesta tietokannasta, kuten lainvalvonnasta, valtion rekistereistä, rahoituslaitoksista ja ilmoituksista. Yritys käsittelee miljoonia ajoneuvojen historiaraportteja vuosittain ja pystyy näin tarjoamaan tietoja alan kehityksestä, kattavia ennusteita ja ainutlaatuista analytiikkaa käytettyjen autojen markkinoista.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!