- Ensimmäiset 12 Kuplaa luovutettiin omistajilleen 9.6.1950 Senaatintorilla
- Vuonna 2025 Suomen teillä liikkuu noin 370 000 Volkswagenia
- Myös Volkswagen Transporter täyttää 75 vuotta
Volkswagen on kuulunut suomalaiseen katukuvaan jo 75 vuoden ajan. Monille Volkswagen tarkoitti pitkään yksiselitteisesti Kuplaa – autoa, josta tuli nopeasti suomalaisten autoilijoiden suosikki. Volkswagenin ikoniset mallit ovat vuosien saatossa rikkoneet ennätyksiä, luoneet muistoja ja jättäneet pysyvän jäljen autoilun historiaan. Juhlavuotta 2025 vietetään tapahtumien ja kampanjoiden siivittämänä.
Alkutaival
1940-luvun lopulla Merimies-Unionin jäsenet toivat ensimmäiset Kuplat tuontilisensseillä. Virallinen maahantuonti alkoi 9.6.1950, kun Autola Oy luovutti Senaatintorilla 12 Kuplaa uusille omistajilleen.
Vuonna 1949 julkistettiin Volkswagen Transporter, joka saapui Suomeen vuonna 1950. Vaikka tuontisäännöstely hankaloitti sen alkutaivalta Suomessa, esimerkiksi vuonna 1952 Helsingin olympialaisten käyttöön saatiin muutama Sambabus.
Vuoden 1950 lopussa Suomessa oli rekisterissä 26 814 henkilöautoa, joista 119 oli Volkswageneita. Kesäkuussa 2025 Volkswageneiden määrä on kasvanut jo 370 247:ään, eli lähes 12 prosenttiin koko Suomen autokannasta.
Myyntiverkosto ennen ja nyt
Ensimmäinen myymälä avattiin Malminrinteelle Helsinkiin vuonna 1952, ja piiriedustajia toimi 14 paikkakunnalla. Tänä päivänä Volkswagenia myydään ympäri Suomen 37 jälleenmyyjän kautta, ja valtuutettuja huoltoliikkeitä on 50. Maahantuonnista vastaa nykyään K-Auto Oy.
Kuplan valtakausi ja aika sen jälkeen
Vuonna 1968 rekisteröitiin 100 000:s Suomeen myyty Kupla. Volkswagenin suomalaisvaiheisiin kuului myös 70-luvun alkaessa Heinolassa sijaitsevan Plan-Sellin tiloissa valmistetut 48 Kuplaa mallimerkinnällä VW 1200 L.
Kuplan aikakausi alkoi väistyä 1970-luvulla muiden mallien, kuten Passatin (1973) ja Golfin (1974), myötä. Kuplien maahantuonti päättyi vuonna 1975, ja niitä tuotiin Suomeen yhteensä yli 127 000 kappaletta.
Passatista tuli yksi Suomen suosituimmista autoista, ja nyt siitä on jo myynnissä yhdeksäs sukupolvi. Kaikkiaan Suomen teillä liikkuu yli 51 000 Passatia.
Transporter on puolestaan noussut pakettiautojen ikoniksi. Vuonna 1971 esiteltiin mm. T2 Westfalia Helsinki, jonka erikoisuutena oli auton takakulmassa sijainnut pöytä. Transporterin eri versioita on Suomessa liikenteessä yli 52 000 kappaletta, ja malli on edennyt seitsemänteen sukupolveensa.
Golfista tuli myös nopeasti kansansuosikki. Suomessa niitä on edelleen liikenteessä yli 104 000. Golf on myös harvinainen malli, jota on ollut saatavilla kaikilla käyttövoimilla: bensiini, diesel, kaasu, etanoli, sähkö ja ladattava hybridi. Golf on kautta aikain Suomen suosituin Volkswagen-malli, ja nyt myynnissä on sen 8. sukupolvi.
Vuonna 1975 esiteltiin Polo, joka ehti kuudenteen sukupolveen ennen kuin sen myynti Suomessa päättyi vuonna 2024. Myynnin päättymisestä huolimatta Polo on edelleen tuttu näky Suomen teillä, jossa niitä liikkuu yli 32 000 kappaletta. Polon sähköinen seuraaja, ID.2, tulee markkinoille vuonna 2026.
Uusia malleja ja sähköinen aikakausi
1980-luvulta alkaen Volkswagen on esitellyt lukuisia uutuusmalleja, kuten Jetta, Vento, Bora, Touareg, Phaeton, Touran, EOS, Tiguan, up!, Sharan sekä hyötyautot Amarok, Caddy, California ja Crafter.
Vuonna 2016 Pariisin autonäyttelyssä esiteltiin I.D.-konseptiauto, joka aloitti Volkswagenin sähköautojen uuden aikakauden. Nyt yhteen markkinoiden laajimmista sähköautomallistoista kuuluu mm. ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID.7 Tourer ja ID. Buzz. Näistä erityisesti nelivetoiset ID.4 ja ID.7 Tourer ovat nousseet suomalaisten sähköisiksi suosikeiksi.
Rallia ja jalkapalloa
Volkswagen on ollut aktiivinen myös autourheilun parissa. Ensimmäinen esiintyminen Jyväskylän Suurajoissa oli jo vuonna 1952, ja ensimmäinen rallivoitto tuli Hankirallista vuonna 1955. Vuosina 2013–2016 Volkswagen voitti rallin MM-sarjan kuljettajien ja valmistajien mestaruudet Polo R WRC:llä.
Urheilu on myös ollut aina lähellä Volkswagenia ja vuodesta 2017 alkaen Volkswagen on ollut osa suomalaista jalkapalloperhettä Palloliiton yhteistyösopimuksen myötä.
Suomen Volkswagen-autokanta
Vuonna 2025 Suomessa liikennekäytössä olevista Volkswagen-malleista:
- 48 % kulkee bensiinillä
- 41 % dieselillä
- 5 % sähköllä
- 6 % muilla käyttövoimilla (ladattava hybridi, kaasu, etanoli)
Suosituimmat värit ovat valkoinen (23 %), harmaa (22 %) ja sininen (14 %). Autoista 79 % on etuvetoisia, 15 % nelivetoisia ja 6 % takavetoisia. Yli kaksi kolmasosaa Volkswageneista on yksityisomistuksessa. Suomen kunnista eniten Volkswageneita on Huittisissa, jossa Volkswageneiden osuus on jopa 16 % autokannasta.
Volkswagenin mallisto on kehittynyt jatkuvasti ja mukautunut ajan haasteisiin. Vuonna 2025 myydyistä autoista sähköautojen osuus on jo yli 40 % ja ladattavien hybridien 17 %.
Katse tulevaan
Volkswagen on ollut vahva osa suomalaista autoilua 75 vuoden ajan – ja jatkaa kehittymistään vastaamaan tulevaisuuden tarpeisiin. Volkswagen ei ole koskaan historiansa aikana ollut vain harvoille vaan aina kaikille. Sitä Volkswagen tulee olemaan myös tulevaisuudessa.
Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., 040 578 3924.