Sähköautot muodostavat yhä vain pienen osan maailman henkilöautokannasta. Ajoneuvojen määrä kuitenkin kasvaa selvästi, ja myös vuosittaiset ensirekisteröinnit jatkavat nousuaan. Yllättäviä havaintoja löytyy myös Kiinan tilastoista.
Maailmanlaajuisesti sähköautojen määrä kasvoi viime vuonna noin kolmanneksella. Vuoden vaihteessa rekisterissä oli 55,8 miljoonaa täyssähköautoa, plug-in-hybridia tai sähköautoa, jossa on range extender -toiminto, kertoo Baden-Württembergin aurinko- ja vetyenergiatutkimuskeskus (ZSW). Näistä yli puolet, 31,4 miljoonaa, sijaitsee Kiinassa.
Selvästi perässä tulevat Yhdysvallat 6,4 miljoonalla ja Saksa 2,6 miljoonalla sähköautolla. Myös Iso-Britannia ja Ranska, joissa kummassakin on noin 2,1 miljoonaa, sekä Norja noin miljoonalla sähköautolla, kuuluvat seitsemän numeroisen sähköautokannan maihin.
Kiinnostava, mutta myös haastava näkökulma on sähköautokannan kasvu, johon on otettu mukaan myös poistuneet autot. Tässä näkyy ensimmäistä kertaa vuosien voimakkaiden kasvujen jälkeen lasku: vuonna 2024 sähköautokanta kasvoi 13,8 miljoonalla, kun se vuotta aiemmin oli vielä 14,2 miljoonaa. Tämä yllättää, sillä uusien rekisteröintien määrä kasvoi edelleen selvästi. Näiden välillä on nyt 3,7 miljoonan auton ero, joka johtuu pääasiassa Kiinasta, kun aiempina vuosina ero oli vain muutamia satoja tuhansia.
Globaalisti sähköautot ovat edelleen harvinaisia. Saksan ympäristöhallinnon (UBA) mukaan viime vuonna maapallolla oli rekisterissä 1,342 miljardia henkilöautoa. Henkilöautokanta on yli 50 vuodessa kasvanut yli viisinkertaiseksi: vuonna 1978 rekisterissä oli 275 miljoonaa autoa.
Yllättävää Kiinassa
ZSW:n Andreas Püttner kertoo, että heitä itseäänkin yllättivät Kiinan tilastot. Hän arvelee, että suurta eroa uusien rekisteröintien ja sähköautokannan kasvun välillä selittää useiden tekijöiden yhdistelmä.
Kiinassa on kasvamassa yhä suurempi vanhempien sähköautojen määrä, mikä tarkoittaa myös sitä, että enemmän autoja hajoaa tai päätyy romutukseen. Tähän vaikuttaa vahvasti se, että Kiinassa on laaja ja nopeasti kehittyvä mallivalikoima, jossa on entistä parempaa digitekniikkaa ja pidempi toimintamatka, ja kuluttajat haluavat jatkuvasti uusimpia malleja.
Lisäksi Püttner mainitsee, että Kiinan vertailuluvuissa edellisiltä vuosilta on myös epävarmuutta, mikä vaikuttaa luonnollisesti myös laskettuun sähköautokannan kasvuun.
Kolme saksalaista valmistajaa TOP 10 -listalla
Valmistajien osalta BYD on vahvistanut asemaansa. Kiinalaisen merkin kertyneet rekisteröintiluvut ovat nyt 10,6 miljoonaa autoa, mikä on selvästi enemmän kuin toisena oleva Teslan 7,3 miljoonaa ja kolmantena olevan Volkswagenin 4,3 miljoonaa.
Myös BMW ja Mercedes-Benz ovat TOP 10 -listalla: BMW on kuudennella sijalla noin 2,5 miljoonalla autolla ja Mercedes-Benz kahdeksannella sijalla 1,6 miljoonalla. Näiden valmistajien sähköautokannan kokonaistilastoja ei ole saatavilla, mutta ne todennäköisesti ovat selvästi rekisteröintimääriä pienemmät.