TIP-Trailer services

Simo Laukkanen kolmanneksi Volvo Trucks Driver Challenge 2018 maailmanfinaalissa

Volvo Trucks Driver Challenge 2018 kuljettajakilpailun maailmanfinaali järjestettiin 13.-14.2018 Göteborgissa. Finaaliin osallistui 33 kuljettajaa eri maista. Voiton vei Piotr Krahel Puolasta, toiseksi sijoittui Bert Johansson Ruotsista ja kolmanneksi ajoi maitoautoa työkseen ajava Simo Laukkanen Kuljetus Laukkanen Ky:stä.

Kuudetta kertaa tänä vuonna järjestetty Volvo Trucks Driver Challenge –ajotaitokilpailu keskittyi polttoainetaloudellisuuteen, tuottavuuteen sekä turvalliseen ajotapaan. Kokonaisuutena kilpailussa mitataan kaikkia kuljettajan jokapäiväisessä työssään tarvitsemina taitoja. Kuljettajien ajotaidoilla on suuri merkitys yrityksen tuottavuuteen ja tuloksentekoon. Kuljettajat vaikuttavat ammattiosaamisellaan suuresti myös teiden turvallisuuteen. Kuljetusala kasvaa jatkuvasti, ja ammattitaitoisista kuljettajista on maailmanlaajuisesti iso pula.

Simo Laukkanen, Kuljetus Laukkanen Ky: ”Kisatilanteet avaavat silmät omalle kehittymiselle”

Volvo Driver Challenge nostaa kuljettajien ammattiosaamisen merkitystä esiin. Simo Laukkanen korostaakin, kuinka tärkeää on pysyä mukana kuljetusalan jatkuvassa kehityksessä.

”Koskaan ei pidä tuudittautua siihen, että osaisi jo kaiken, vaan pyrkiä analysoimaan omia taitoja ja etsiä kehityskohteita.”, Simo Laukkanen pohdiskelee. Laukkanen toteaa myös, että Driver Challengen kaltaiset ajotaitokilpailut ovat erinomaisia paikkoja löytää omia ammatillisen kehittymisen paikkoja.

”Vaikka tuli hyvä sijoitus, niin heti alkoi päässä analyysi, mitä olisi pitänyt tehdä toisin. Tärkeää ei niinkään ole se, että näkee, mitä osaa, vaan että näkee, mitä voi vielä oppia.”, Laukkanen avaa omaa kehitysfilosofiaansa.
Simo Laukkanen kiittelee Volvo Trucks Driver Challenge 2018 –ajotaitokilpailun järjestäjiä hyvistä kisajärjestelyistä ja hienosta elämyksestä. ”Kisakokonaisuus oli luotu erinomaisen hyvin ja ensimmäisen päivän harjoittelut toivat kivan rentouden koko tapahtumalle, jonka jälkeen itse kisaosuuksien ajaminen tuntui jopa leppoisalta”.

Simo nautti kilpailussa myös verkostoitumisesta muiden maiden kuljettajien kanssa ja kuunteli suurella mielenkiinnolla minkälaisella kalustolla ja minkälaisissa tehtävissä muissa maissa työskennellään.


Volvo Trucks Driver Challenge 13.-14.9.2018

· Kilpailu on järjestetty joka toinen vuosi vuodesta 2009 lähtien
· Kisaan osallistui 12 000 kuljettaja eri puolilta maailmaa ja jokaisen maan voittaja pääsi maailmanfinaaliin, johon osallistui 33 kuljettajaa.
Fokusalueet tämän vuoden kisassa olivat polttoainetaloudellinen, tuottava sekä turvallinen ajotapa.
Maailmanfinaalissa ajettiin Volvo FH ja FMX autoilla kahdella radalla, joista toisella mitattiin polttoainetaloudellisuutta ja toisella tuottavuutta.


MM Ajotaitokilpailut Belgiassa 28.-30.9.2018 – Suomella vahva edustus

Raskaan liikenteen ammattikuljettajien ajotaidon MM-kilpailut käydään Belgiassa 28.-30.9.2018. Ajotaidon MM-kilpailut järjestetään joka toinen vuosi kansainvälisen kuljettajajärjestö UICR:n jäsenmaissa. Edellisen kilpailun järjesti Rahtarit ry Suomen Jyväskylässä kesällä 2016. Suomi on isännöinyt kilpailua myös vuosina 1979 ja 1984.

Belgian kilpailu on järjestyksessään 31. ja sinne odotetaan yli 140 kilpailijaa 13 eri jäsenmaasta. Rahtarit ry:n ja samalla Suomen virallinen edustusjoukkue on valittu SM Ajotaito 2016 ja 2017 tulosten perusteella. Joukkue on kokonaisuudessaan erittäin vahva koostuen niin kilpailukonkareista kuin ensikertalaisistakin. Mukana on myös neljä hallitsevaa maailmanmestaria: Harry Winqvist (kuorma-autosarja), Pentti Havi (linja-autosarja), Jukka Haanpää (täysperävaunusarja) ja Petri Haikara (taloudellinen ajo).

MM-tasolla paremmuudesta kilpaillaan seitsemässä eri sarjassa: kuorma-auto, linja-auto, puoliperä, täysperä, nuoret (maks. 21 v.), pakettiauto sekä taloudellinen ajo. Rahtarit ry lähettää kilpailuun täyden joukkueen, joka tarkoittaa kolmea kuljettajaa sarjoissa A, B, C ja D. Lisäksi joukkueessa on lähtökohtaisesti yksi edustaja jokaiseen muuhun sarjaan sekä tänä vuonna vielä puolustavat maailmanmestarit. Joukkuetta johtaa Hanna Haanpää.

Suomea MM-joukkueessa edustavat:
A – kuorma-autosarja: Alanen Ville, Leppänen Sami, Winqvist Harry ja Haikara Petri
B – linja-autosarja: Havi Pentti, Komonen Matti, Punkero Jaakko ja Sulin Timo
C – puoliperävaunusarja: Hakala Sami, Jaakola-Siimes Jouni ja Siekkinen Jouni
D – täysperävaunusarja: Haanpää Jukka, Korpelainen Jyrki, Rahkola Vesa ja Sikkara Tero
E – nuorten sarja: Juutilainen Roope
F – pakettiautosarja: Kima Timo
Eco – taloudellinen ajo: Haikara Petri ja Pohjoiskoski Petri


Perävaunu vinossa ja piirturi karkeasti väärennettynä Simossa, sakoilla selvisi

Poliisi kertoo Simossa pysäytetyn ulkomaalaisen ajoneuvoyhdistelmän kuljettajan syyllistyneen useisiin rikkomuksiin.

Poliisi sai sunnuntaina päivällä ilmoituksen, jonka mukaan Oulusta Kemin suuntaan ajava ajoneuvoyhdistelmä oli kallellaan oikealle. Ilmoittaja epäili, että kuorma oli siirtynyt kuormatilassa.

Poliisi pysäytti yhdistelmän Maksniemessä. Kuormana oli rakennustarvikkeita, jotka olivat päässeet liikkumaan puutteellisen sidonnan vuoksi sivusuunnassa siten, että kuorma oli tulossa osittain pressun läpi.

Samalla tehdyssä tarkastuksessa selvisi, että kuljettaja oli myös näpelöinyt ajopiirturia. Se näytti kuljettajan olevan levossa, vaikka hän oli yhdistelmän ratissa. Tällä säätämisellä kuljettaja olisi poliisin mukaan voinut ajaa vaikka halki Suomen ilman, että ajoaika olisi tullut täyteen.

– Voi vain kuvitella millain "pommi" tällainen yhdistelmä on tien päällä missä sidonta on puutteellinen ja kuljettaja yrittää ajaa kellon ympäri väsyneenä, poliisi kirjoittaa tiedotteessa.

Kuljettajalle määrättiin sakkoja ja ajokieltoa paljastinlaiterikkomuksesta, lievästä väärennyksestä, sosiaalilainsäädännön rikkomuksesta ja liikennerikkomuksesta. Matka jatkui vasta, kun kuorma oli sidottu uudestaan ja paikalle järjestetty kortillinen kuljettaja.

(Vain Suomessa näin vähällä. Ruotsissa olisi tullut roima sakko kuljetusliikkeelle, mahdollisesti myös tilaajalle ja huolintaliikkeelle, ja kuljettajalle ehdollinen vankeus, mahdollisesti myös karkoitus ja määräaikainen maahantulokielto. Toim.huom.)



Hiab tuo markkinoille Multilift Ultima -koukkulaitteen

Hiab tuo markkinoille seuraavan sukupolven MULTILIFT Ultima -koukkulaitteen ja useita uusia innovaatioita, jotka parantavat laitteen tuottavuutta, helppokäyttöisyyttä ja turvallisuutta. Hiabin uutta MULTILIFT Ultimaa edeltävä MULTILIFT XR -sarja teki MULTILIFT-koukkulaitteista alan markkinajohtajan. 

- Raisiolaiset Terhon veljekset kehittivät vaihtolavalaitteen vuonna 1947 ja kaupallistivat sen vuonna 1949. Siitä lähtien MULTILIFT-brändi on ollut alansa johtava toimija. MULTILIFT Ultima vahvistaa pitkää innovaatioperinnettämme. MULTILIFT Ultimassa hyödynnetään huippuluokan teknologioita. Kamerat, älykkäät anturit sekä edistykselliset liitettävyysominaisuudet tekevät laitteen käytöstä helpompaa ja turvallisempaa, kertoo Hiabin MULTILIFT-tuotelinjan myynnin ja tuoteliiketoiminnan johtaja Henri Janhonen.

Lue lisää: Hiab tuo markkinoille Multilift Ultima -koukkulaitteen


Brasiliassa hyödynnetään automaatiota sokeriruokopelloilla

Automaatioteknologiaa sisältäviä Mercedes-Benz kuorma-autoja käytetään Brasiliassa sokeriruo'on puinnissa. Osana yhteistyöprojektia brasilialaisen maatalousteknologiavalmistaja GrunnerTechin kanssa, Mercedes-Benz do Brazil on varustanut 18 Mercedes-Benz Axor 3131 kuorma-autoja erityisesti automaattiseen käyttöön sokeriruokopelloilla. Axoriin on laitettu Level 2 -automaatiotasoa edellyttävää teknologiaa. Ajoneuvo valvoo itsenäisesti nopeutta ja välimatkaa sekä pitkittäistä että poikittaista ohjausta. Vaikka kuljettaja pysyykin ajoneuvon ohjaimissa, ei hänen tarvitse hallita ohjauspyörää koko ajan. 


MAN voitti ensimmäisen Truck Innovation -palkinnon

MAN Truck & Bus on voittanut Truck Innovation Award 2019 -nimityksen Level 4 -tason kuljettajamattomilla aFAS-kuorma-autoillaan. Palkinnon antoi International Truck of the Year (ITOY) -tuomaristo Hannoverin IAA-näyttelyssä. Uusi palkinto huomioi hyötyajoneuvoalalla tapahtuvan nopean teknologisen muutoksen.

aFAS-kuorma-autot ovat ensimmäisiä, jotka operoivat ensimmäisinä SAE Level 4 -tason teknologialla normaalin liikenteen joukossa. Kyseessä on turva-auto, joka automaattisesti seuraa edessä kulkevaa tienhoitoautoa.

ITOY-toimittajat olivat vaikuttuneita siitä, että aFAS-kuorma-autoilla on jo takanaan testiajoa julkisilla teillä ilman onnettomuuksia yli 4 000 kilometriä. Valintaa puolsi myös projektin liikenneturvallisuuden parantaminen sekä se, että kyseessä on ensimmäinen kyseisen automaatiotason ajoneuvo julkisilla teillä Europassa.


Ruotsi: Niin humalassa ettei kyennyt puhaltamaan

Ruotsin poliisi pidätti viime viikolla kuorma-auton kuljettajan epäiltynä ajosta alkoholin vaikutuksen alaisena. Mies näet ei pidätyksen yhteydessä kyennyt humalatilastaan johtuen puhaltamaan poliisin tarjoamaan alkometriin.

Kuljettaja oli pysäytetty kello 17 tienoilla torstaina valtatiellä 117 Hässleholmin pohjoispuolella. Puhelimella soitettu ilmoitus perustui slovakialaisen kuorma-auton "heiluvaan ajoon". Poliisin todettua miehen kykenemättömäksi puhalluskokeeseen hänet toimitettiin sairaalaan verikokeeseen. 42-vuotiasta serbian kansalaista epäillään nyt törkeästä rattijuopumuksesta.

(Trailer.se)


Nissan e-NV200 sähköpakettiautoja kuljettamaan hävikkiruokaa

Helsingin Kalasatamaan 20.9. aukeava Suomen ensimmäinen hävikkiruokamyymälä WeFood osallistuu ruokahävikin vähentämiseen myymällä elintarvikkeita ja tuotteita, jotka muuten päätyisivät jätteeksi. Kauppa huomioi ympäristön kaikessa toiminnassaan, myös kuljetuksissa. Hävikkiruokakuljetukset ajetaan yhteistyökumppanin Nissanin ajon aikana päästöttömällä e-NV200-sähköpakettiautolla.

Nissan e-NV200:n toimintamatka yhdellä latauksella on yhdistetyssä ajossa 200 km ja kaupunkiajossa jopa 301 km (WLTP), mikä kattaa WeFoodin tyypilliset päivittäiset ajotarpeet ja mahdollistaa täysin sähkökäyttöisen lähijakelun. 4,2 kuutiometrin suuruiseen tavaratilaan mahtuu kaksi täyttä eurolavaa. Hiljainen sähköpakettiauto vähentää omalta osaltaan myös meluhaittoja.

WeFood-myymälä ohjaa vuodessa arviolta 50 000 kiloa hävikkiruokaa hyötykäyttöön.


Saksa: Sähköauto vetää huonosti

Saksan hallitus siirtää Kehityskatsaus 2018:ssa miljoonan sähköauton tavoitteensa vuoteen 2022. Alun alkaen jo vuonna 2010 lukkoon lyödyn miljoonan sähköauton takaraja oli 2020. Vaikka liittokansleri Angela Merkel jo pari vuotta sitten totesi tavoitteen epärealistiseksi, liittovaltion hallitus piti vielä huhtikuussa tänä vuonna kiinni 2020:sta takarajana. Tuolloin Saksan teillä kulki todellisuudessa vain 290 571 sähköautoa. Vaikka tänä vuonna elokuun loppuun mennessä on voimakkaiden tukitoimien avittamina ilmestynyt 132 686 uutta sähköautoa liikenteeseen, sekään ei riitä vakuuttamaan, että miljoonan tavoite saavutettaisiin jo 2020.

Sähköautojen menekin esteinä nähdään Saksassa taloudellisistakin tuista huolimatta niiden korkea hinta ja lyhyt toimintamatka. Selvityksen mukaan miljoona sähköautoa edellyttäisi 70 000 tavallista ja 7000 pikalatauspistettä. Tällä hetkellä käytettävissä julkisesti ja osin julkisesti avoimia latauspisteitä on vain 13 500, joista 13% pikalauspisteitä.

Hallitus ilmoittaa nyt tavoitteeksi 100 000 latauspistettä vuoteen 2020 mennessä.

 


Cummins sähköistämään Kamazin hyötyautomallistoa

Venäjän hyötyautoylpeys Kamaz on löytänyt amerikkalaisen Cumminsin sähköistämään sen kuorma-, linja- ja pakettiautomallistoa. Kahden suuren välinen aiesopimus allekirjoitettiin 20.9 2018.

Kamaz on parhaillaan kehittämässä akkupaketin sähkövoimalla kulkevaa kuorma- ja linja-automallistoaan. Cummins puolestaan kehittää täyssähkö- ja hybridivetolinjaansa kaupallisiin tarkoituksiin.

Cumminsilla ja Kamazilla on takanaan jo vuodesta 2016 alkanut 50/50 yhteistyö Cummins ISB-sarjan dieselmoottorien tuottamiseen ja ISL-sarjan moottorien osalta sama vuodesta 2017.

Täsyssähkö- ja hybridiyhteistyön tulokset tullaan testaamaan Kamazin kaupunkibusseissa sekä jakelu- ja raskaissa kuorma-autoissa. Testivaiheen jälkeen kumppanit arvioivat seuraavana askeleena kaupallista yhteistyötä kuluttajamarkkinoilla.

 


Hyundai kehittää vety-kuormaautonsa sarjatuotantoon

Hyundai kehittää yhdessä sveitsiläisen H2 Energy vetyspesialistin kanssa polttokenno/vety kuorma-autoa peräti 1000 kuorma-auton sarjatuotantoon. Ensimmäiset asiakkaatkin ovat jo olemassa, Hyundai paljasti Hanoverin IAA-näyttelyssä.

"Fuel Cell Electric Truck" on lähivuosina sarjatuotantovalmis. Sillä on kahdeksan vetysäiliötä yhteensä 32,86 kg:n teholla. Moottori kehittää 476 hv ja autolla on yli 400 km toimintamatka, Hyundai kertoi.

Hyundai toi jo vuonna 2013 markkinoille ensimmäisen vety-henkilöautonsa, ix35 Fuel Cellin. Sen jälkeen yhtiö on tuonut jo toisenkin vety-henkilöautonsa, Hyundai Nexon markkinoille.


Alstom: Vetyjuna liikenteeseen

Euroopan suurimpiin junavalmistajiin kuuluva Alstom esitteli maailman ensimmäisen Coradia iLint polttokenno-vetyjunan 16.9. Saksan Niedersachsenin Bremervördessä. Alstomin tehtaalla Salzgitterissä valmistettu juna on varustettu polttokennoilla, jotka muuttavat vedyn ja hapen sähköksi moottoreille, joilla juna kulkee.

Kaksi Alstom vetyjunaa aloittivat saman tien aikataulunmukaisen liikenteen Niedersachsenissa heti ensiesittelyä seuraavana päivänä 17.9.


Renault EZ-PRO - tulevaisuuden autonominen jakeluajoneuvo

Hannoverin hyötyajoneuvonäyttelyssä esitellään Renaultin visio ratkaisusta tulevaisuuden tavarankuljetuksiin. Renault EZ-PRO on sähköllä ja autonomisesti liikkuva, useamman eri toimijan jaettavissa oleva kuljetusratkaisu. EZ-PRO on muunneltavissa helposti erilaisiin käyttötarpeisiin ja asiakkaiden aikataulujen ja toiveiden mukaan. Uudenlaiseen ajatteluun perustuva EZ-PRO on jatkoa Renaultin tulevaisuuden visioille SYMBIOZ ja EZ-GO.

Joustavaan tavaroiden kuljettamiseen suunniteltu moduulirakenteinen EZ-PRO on räätälöitävä kuljetusratkaisu, joka on kehitetty jakeluyhtiöille, logistiikkaoperaattoreille, vähittäiskaupoille ja loppukäyttäjille. Se sopii myös ammatinharjoittajille, yrittäjille tai vaikkapa kahvilan pitäjille. Järjestelmään kuuluu kaksi erilaista yksikköä, joista toinen on autonomisesti toimiva johtoyksikkö ja toinen kuljettajaton robottiyksikkö. Kumpikin ovat muunneltavissa valtavaan määrään eri käyttötarkoituksia.

EZ-PRO tarvitsee edelleen ihmistä, kuljettajaa, joka hoitaa erikoistoimitukset ja johtaa robottiyksiköiden laivuetta. Renaultilla uskotaan, että ihminen pysyy tärkeänä osana kuljetusten ytimessä vielä pitkän aikaa. EZ-PRO edistää tulevaisuuden älykkäiden kaupunkien rakentamista, sillä se vähentää omalta osaltaan ruuhkia ja pakokaasupäästöjä. Muotoilussa on pyritty siihen, että EZ-PRO sulautuisi täydellisesti kaupunkikuvaan.

Kaikki EZ-PRO-yksiköt ovat 4,8 metriä pitkiä, 2,1 metriä leveitä ja 2,2 metriä korkeita. Peräti 3,88 metrin akseliväli varmistaa suuren, monikäyttöisen tilan. Autonomisesti liikkuvassa johtoyksikössä on tavaratilaa kuusi kuutiometriä. Täysin kuljettajattomissa robottiyksiköissä on kaksinkertainen kahdentoista kuutiometrin tavaratila. Suurin kantavauus on vastaavasti tonni ja kaksi tonnia.

Lue lisää: Renault EZ-PRO - tulevaisuuden autonominen jakeluajoneuvo


DAF ryhtyy ilmoittamaan hiilidioksidipäästöt

DAF ryhtyy ilmoittamaan uusien kuorma-autojen hiilidioksidipäästöt Euroopan komission asetuksen mukaisesti 1. tammikuuta 2019 alkaen. DAF valmistautuu asetuksen voimaantuloon ilmoittamalla sertifioidut hiilidioksidipäästöt ensimmäisen kerran tämän vuoden neljännellä neljänneksellä.

Tammikuusta 2019 alkaen kaikkien uusien raskaan sarjan 4 x 2 ja 6 x 2 Euro 6 -kuorma-autojen (>16 tonnia) hiilidioksidipäästöt on ilmoitettava Euroopan komission asetuksen mukaisesti. Muut ajoneuvokokoonpanot siirtyvät noudattamaan uutta lainsäädäntöä vuonna 2020. Ilmoituksen päästöarvot luodaan yhteisen Vecto-työkalun kautta. Koska kyseessä on standardisoitu ja sertifioitu prosessi, uusi hiilidioksidipäästöjen ilmoitusta koskeva asetus mahdollistaa sen, että kuljetusalan yritykset voivat vertailla useiden eri kuorma-auto-mallien ja jopa valmistajien välisiä hiilidioksidipäästöarvoja ennen uuden kuorma-auton tilausta.

DAF kehittää lisäksi tällä hetkellä vaihtoehtoisia, kestäviä sähkö- ja hybridikäyttöisiä voimansiirtolaitteistoja, jotka vähentävät päästöjä entisestään. Vaihtoehtoisia polttoaineita, kuten HVO:ta (vetykäsitelty kasviöljy), joiden uusimmissa versioissa ristiriidat ruoantuotannon kanssa on ratkaistu ja jotka tuottavat jopa 80 % vähemmän hiilidioksidipäästöjä, voidaan nyt käyttää DAF-kuorma-autoissa niin, etteivät ne vaikuta huolto-ohjelmaan.


Scania: CNG Interlink! 1000 km toimintamatka!

Scania esittelee IAA 2018 -näyttelyssä uuden nesteytettyä maakaasua käyttävän Interlink Medium Decker -linja-auton, jonka toimintamatka on jopa 1 000 kilometriä. Näin Scania laajentaa vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttömahdollisuudet ympäristöystävälliseen kaupunkien väliseen linja-autoliikenteeseen.

Lue lisää: Scania: CNG Interlink! 1000 km toimintamatka!