Teboil

Suurta teräsrakennelmaa liikuteltiin Göteborgin satamassa

Vaikuttavan kokoista, 24 metriä pitkää ja 34 metriä leveää teräsrakennelmaa siirrettiin Göteborgin satamassa. Rakennelma painoi lisäksi 95 tonnia.

Raskaisiin kuljetuksiin erikoistunut Tabergs Åkeri AB otti haasteen vastaan. Siirtoon käytettiin kuvan Volvo FH16 750 rekkaveturia.


Monipuolinen Mixto

Auto tekniikka ja kuljetus testasi uutta Mercedes-Benz Vito Mixtoa. Siitä löytyy tilaa sekä matkustajille, että tavaroille. Ajomukavuudesta ei myöskään olla tingitty.

Lue tarkempi katsaus 22. syyskuuta ilmestyvästä Auto tekniikka ja kuljetus lehden numerosta 7/17.


ACEA: Sähköautoja 1,2% koko myynnistä EU:ssa

Kaudella 1-6/2017 EU:ssa myytiin 417 894 vaihtoehtoista polttoainetta käyttäviä autoja. Sähköllä kulkevia oli koko myynnistä 1,2%.

Henkilöautojen myynti kasvoi 4,7% (8 miljoonaa autoa). Koko maailmassa myytiin samana aikana 39 miljoonaa henkilöautoa, kasvua 3,5%. Dieselien vastatuulessa bensa-autoilla oli 48,5%:n markkinaosuus EU-myynnissä.

Hyötyautojen myynti kasvoi 4,1%. 1,2 miljoonaa uutta hyötyautoa rekisteröitiin. EU:ssa valmistetujen hyötyautojen vienti kasvoi 5,5%. Viennin arvo oli 5,4 miljaria euroa.



Kommunikointi autonomisten autojen kanssa Fordin syynissä

Ford ja Virginia Tech -yliopiston Transportation Institute tekevät yhteistyötä testatakseen autonomisille autoille suunniteltua kommunikointitapaa ihmisten kohtaamiseen. Tutkimuksessa kerättiin ihmisten aitoja reaktioita autonomisen auton kommunikointiin julkisilla teillä.

Fordin tavoitteena on huomioida erilaiset todelliset tilanteet, jotta autonomiset ajoneuvot voivat käyttää teitä ihmisten kanssa turvallisesti. Tutkimuksen tarkoitus on löytää mahdollisimman tehokas autonomisen ajoneuvon ja muiden tienkäyttäjien välinen kommunikointitapa.

Tutkijat harkitsivat ensin tekstin käyttämistä, mutta se vaatisi, että ihmiset ymmärtävät samaa kieltä. Symboleiden käyttö hylättiin, koska kuluttajien tiedetään tunnistavan ne huonosti. Lopulta päädyttiin valosignaaleihin. Suuntavilkut ja jarruvalot ovat jo yhdenmukaisia ja niitä ymmärretään universaalisti. Tehokkaimpana visuaalisena kommunikointitapana pidettiin innovatiivista ja uutta valojärjestelmää, jonka avulla autonominen auto voi kertoa muille, toimiiko se autonomisessa ajotilassa, aikooko se väistää vai lähteä liikkeelle.

Lue lisää: Kommunikointi autonomisten autojen kanssa Fordin syynissä


Ruotsi: Rangaistusohjeistusta laajennettiin kansainvälisten kuljetusten rikkeistä. Suomi: Ei huolta.

Transportstyrelsen Ruotsissa on julkaissut päivitetyn, laajennetun ohjeistuksen laittomien kuljetusten rangaistusmaksuihin. Ohjeistus kasvattaa luetteloa rangaistusmaksun alaisista ulkomaalaisten kuljetusyritysten tekemistä kuljetusrikkeistä.

Edellinen luettelo käsitteli vain kabotaasirikkomuksia. Uusi ohjeistus lisää rangaistaviin yhdistettyihin kuljetuksiin liittyviä rikkeitä. Yhdistetyt kuljetukset ovat kansainvälisiä kuljetuksia kaikilla eri kuljetusmuodoilla, joissa kuljetusketjun ensimmäinen tai viimeinen osuus kulkee tieverkossa.

(Entä Suomessa? Tullin ja poliisin mielestä Suomessa ei ole huolta rikkeistä kansainvälisissä kuljetuksissa siten kuin kaikkialla muualla EU:ssa. Toim.huom.)


MacGregorille kelluvien satamaramppien tilaus Ranskasta

Cargoteciin kuuluva MacGregor on saanut tilauksen yhdeltä maailman suurimmista maa- ja vesirakennusyrityksistä, Bouygues Travaux Publicsilta suunnitella, valmistaa ja asentaa kolme satamaramppia Ranskaan. Tilaus on kirjattu Cargotecin kolmannen neljänneksen saatuihin tilauksiin ja MacGregorin laitteet toimitetaan vuoden 2020 aikana.

Satamarampit asennetaan Calais'n satamaan. Calais on yhdessä Doverin kanssa maailman vilkkain ro-ro-liikennettä palveleva satama.  Kunkin kelluvan satamarampin rakentamiseen tarvitaan 1 500 tonnia rakenneterästä.


Postille ensimmäinen etanolidiesel-kuorma-auto

Postin logistiikkapalveluja tuotetaan nyt myös kotimaisen RED95-etanolidieselin voimalla Lohjan ja Helsingin seuduilla. Etanolidieselmoottorilla varustetun 18-tonnisen kuorma-auton hankinta liittyy Postin tavoitteisiin testata vaihtoehtoenergia-ajoneuvoja ja ottaa parhaita ajoneuvoratkaisuja normaaliin työkäyttöön.

RED95-etanolidiesel soveltuu hyvin jakelu- ja joukkoliikenteen kalustolle, jossa on Scanian etanolidieselmoottori. RED95 vähentää raskaan liikenteen fossiilisia CO2-päästöjä jopa 90 prosenttia sekä lähipäästöjä jopa 80 prosenttia. Raskaan liikenteen testit Suomessa ovat osoittaneet RED95:n olevan suorituskyvyltään hyvä ja toimintavarma myös Suomen sääolosuhteissa. Sitä käytetään tällä hetkellä muun muassa HSL:n joukkoliikenteessä olevissa etanolibusseissa Helsingissä. Scanian etanolidiesel-teknologiaa on käytetty jo yli 20 vuotta Ruotsissa.

Lue lisää: Postille ensimmäinen etanolidiesel-kuorma-auto


Ruotsi: Automaattisia puhalluskokeita satamiin

Ruotsin hallitus on tekemässä ohjelmaa satamien varustamiseksi automaattisilla puhalluskokeilla. Asiasta kertoi Ruotsin infrastruktuuriministei Tomas Eneroth

- Liikennevirasto on hyvin tietoinen hallituksen suunnitelmasta raittiustarkistusten suhteen ja sillä on ohjelma työn alla tehtävän toteuttamiseksi, Liikenneviraston kansallisen suunnittelun johtaja Ann-Sofi Atterbrand vahvistaa.

Toisena tehtävänä Liikennevirastolla on suunnitelma liikenteen turvallisuusstandardin ISO 39001 toteuttamiseksi.

(Trailer.se)


Parempaa palautusten hallintaa UPS:ltä

UPS Returns® Manager tarjoaa kauppiaille näkyvyyttä palautuksiin verkkohallintatyökalulla. Kuluttajat voivat luoda palautuslähetyksen valtuutetuille paketeille miltä tahansa UPS:n seurantapalvelun sivulta.

Yhtiö ilmoitti tarjoavansa ilmaisen verkkotyökalun, UPS Returns® Manager:in, joka sallii verkkokauppiaiden räätälöidä palautuslähetykset toimintamalliensa mukaisiksi.

UPS:n yritysasiakkaat voivat nyt hallita palautuslähetyksiä ilman, että heidän tarvitsee integroida uutta teknologiaa omiin tietojärjestelemiinsä. Palvelua käyttävät kuluttaja-asiakkaat voivat itse tulostaa palautusrahtikirjan suoraan ups.com-sivuston seuranta-näkymässä (verkkosivu ja mobiili) sekä sähköpostista.

Returns Manager on saatavilla 44 maassa, mukaan lukien Suomessa, ja se antaa verkkokauppiaille arvokkaan työkalun hallita palautuksia kansainvälisessä markkinaympäristössä, missä kuluttajat palauttavat satojen miljardien edestä tuotteita takaisin vuosittain. Ei ole olemassa ilmaisia palautuksia, sillä useat arviot palautusten käsittelyn kustannuksista ovat 10–15 % myydyn tavaran arvosta.


Uusi Ford-jälleenmyyjä Kotkaan

Oy Ford Ab ja Ympäristön Auto Oy ovat solmineet jälleenmyyntisopimuksen koskien Kotkan talousalueen Ford henkilö- ja hyötyajoneuvojen myyntiä sekä huoltopalveluita. Toiminta käynnistyy mahdollisimman nopeasti Etelä-Kymen Auton yhteydessä Kotkassa. Samalla Vauhti-Vaunu Oy:n Ford-liiketoiminta paikkakunnalla lakkaa.

Ympäristön Auto Oy on toiminut pitkään valtuutettuna Ford henkilö- ja hyötyajoneuvojen myynti- ja huoltoliikkeenä Kouvolan alueella. Eteläiseen Kymenlaaksoon laajentuvan Ford-liiketoiminnan myötä yritys tulee rekrytoimaan uusia työntekijöitä ja panostamaan laajentuvan toiminnan vaatimuksia vastaaviin investointeihin.


Hankook Tire esittelee futuristisia konseptirenkaita

Rengasvalmistaja Hankook toi Frankfurtin IAA 2017 -messuilla näytteille futuristisia konseptirenkaitaan. Jokainen viidestä konseptirenkaasta heijastaa Hankookin suunnittelufilosofiaa, pyrkimystä kehittää uusia innovatiivisia teknologioita, jotka muokkaavat autoilun tulevaisuutta. Renkaiden kehitystyön teema oli ”Connect to the Connected World“, jonka pohjalta yritys haluaa luonnostella innovatiivisia rengasteknologioita tulevaisuuden liikkuvuudelle. Siihen liittyy useita liikkuvuuden kehityssuuntia, kuten car sharing (autojen yhteiskäyttö), autonominen ajaminen ja verkotetut ajoneuvot.

Projektin ”Design Innovation 2016” puitteissa, joka on Hankookin edistämisohjelma maailman johtaville muotoilukorkeakouluille, yritys aloitti yhteistyön Cincinnatin yliopiston kanssa viiden eri futuristisen konseptirenkaan kehittämiseksi. Tuloksena ovat ”Magfloat”, magneettikenttien käyttöön perustuva liikkumisväline, ”Flexup”, joka osaa nousta portaita, sekä ”iPlay”, kaksipyöräinen joustavalla ripustuksella. ”Shiftrac” tarjoaa erittäin hyvät kaarreajo-ominaisuudet, kun taas ”Autobine” mahdollistaa renkaiden automaattisen kiinnityksen tai irrotuksen matkustajien lukumäärän mukaan.


Solutrans Lyon 21-25.11. merkittäväksi hyötyautonäyttelyksi

Solutrans Lyon on Ranskan kansainvälinen hyötyautonäyttely siinä missä Equip Auto Pariisissa vastaa henkilöautopuolesta. Tänä vuonna Solutrans Lyon astuu merkittävän askeleen eteenpäin, kun sen yhteydessä jaetaan peräti kolme Kansainvälistä Vuoden Auto palkintoa: Vuoden Pakettiauto 2018, Vuoden PickUp 2018 sekä Vuoden Kuorma-auto 2018. Lisäksi jaetaan ranskalaispainoitteinen Vuoden Innovaatio-palkinto.

Hannover IAA pitää vielä ykkössijaa hyötyautojen suurimpana katselmuksena samoin kuin henkilöautopuolella Frankfurtin IAA-näyttely. Kumpikin avaa ovensa jokatoinen vuosi. Välivuosien näyttelykuninkuudesta on syntynyt kova kilpailu, jonka nyt Solutrans Lyon on viemässä nimiinsä Moskovan Comtrans-näyttelyn nenän edestä.


Van Hool raide-vetybusseja Pau'hun

Van Hool toimittaa kahdeksan vedyllä toimivaa pottokenno-raidebussia Ranskan Pau'n kaupunkiin. Bussit ovat 18,61 m pitkiä Exqui.City nivelbusseja. Matkustajapaikkoja on 125 kpl. Toimintasäteeksi BRT-tyyppisellä reitillä ilmoitetaan noin 300 km. Polttokennon antaman sähkövoiman lisäksi bussissa litiumakkupaketti tukemassa menoa. Latausajaksi ilmoitetaan ennätykselliset 10 minuuttia.

Ensimmäiset polttokenno-Exqui.Cityt toimitetaan Pau'hun loppuvuodesta 2019. Nähtäväksi jää tulevatko bussit kykenemään jatkamaan matkaa raiteilta myös kumipyörien varassa.


Nokian Renkaiden tehtaan rakennustyöt alkavat Pohjois-Amerikassa

Nokian Renkaat järjesti 20.9. rakennustöiden aloitustilaisuuden, jossa juhlistettiin yhtiön kolmannen tehtaan perustamista. Uusi tehdas on yhtiön ensimmäinen tuotantolaitos Pohjois-Amerikassa. Nokian Renkaiden tavoite on kaksinkertaistaa myyntinsä Pohjois-Amerikassa seuraavien viiden vuoden aikana.

Uusinvestointina rakennettava tehdas sijoittuu Daytoniin (Rhean piirikuntaan) Yhdysvaltain Tennesseessä. Vuotuinen kapasiteetti on 4 miljoonaa rengasta ja tehdasta on mahdollisuus laajentaa myöhemmin. Alueelle rakennetaan myös logistiikkakeskus, jonka varastokapasiteetti on 600 000 rengasta. Rakennustöiden on määrä alkaa alkuvuodesta 2018 ja ensimmäisten renkaiden odotetaan valmistuvan vuonna 2020.

Ensimmäisten uudessa tehtaassa tuotettujen renkaiden on määrä valmistua vuonna 2020. Vastatakseen Pohjois-Amerikan kasvavaan kysyntään, tehtaan tuotanto keskittyy Pohjois-Amerikkaan suunnattujen henkilö- ja kevytkuorma-autonrenkaiden valmistukseen. Koko 4 miljoonan renkaan valmistuskapasiteetti saadaan käyttöön vuoteen 2022 mennessä.


Elokuu nihkeämpi EU:n hyötyajoneuvomarkkinoilla

Kasvu himmasi EU:n hyötyajoneuvorekisteröinneissä elokuussa. Euroopassa yleisenä lomakuukautena rekisteröinnit kasvoivat vain 0,01 prosenttia, kun kahdeksan ensimmäisen kuukauden osalta kasvu on 3,7 prosenttia. Elokuun aikana linja-autojen rekisteröinnit kasvoivat peräti 17,8 prosenttia, kuorma-autojen taas laskivat 2,9 prosenttia. Kaiken kaikkiaan EU:ssa on rekisteröity tammi-elokuussa 1,6 miljoonaa hyötyajoneuvoa.


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.