EU:n hyötyajoneuvomarkkinat hyvässä kasvussa toukokuussa

Tappiollisen huhtikuun jälkeen Euroopan Unionin hyötyajoneuvokauppa kääntyi taas kasvuun toukokuussa. Rekisteröintien määrä kasvoi viime vuoden toukokuusta niin paketti-, kuorma- kuin linja-autojen segmenteissä. Kasvua oli kaikilla suurilla EU-markkinoilla paitsi yhteismarkkinasta eroa tekevällä Isolla-Britannialla (-2,6 %). Kaiken kaikkiaan hyötyajoneuvojen rekisteröinnit kasvoivat EU:ssa 9 % viime vuoden toukokuusta. Hyötyautoja rekisteröitiin toukokuussa 204 770 kappaletta.

EU:n hyötyajoneuvomarkkinat kasvoivat vuoden 2017 ensimmäisen viiden kuukauden aikana 4,6 %, myös tällä aikavälillä Iso-Britannia kävi yleiseurooppalaista trendiä vastaan 3,8% laskulla hyötyajoneuvojen rekisteröinneissä.


Cummins lupailee täysin sähköistä voimansiirtolinjaa

Cummins on ilmoittanut, että heillä tulee olemaan täysin sähköinen voimansiirtolinja saatavilla asiakkailleen vuoden 2019 lopussa.

Cumminsin toimitusjohtaja Tom Linebarger kertoi, että yhtiö on lisännyt panostustaan sähköistämiseen unohtamatta kuitenkaan dieseltekniikkaa, jonka yhtiö niin ikään uskoo pysyvän markkinoilla vielä pitkään.

Linebarger painotti sitä, että Cummins ei ole vain dieselmoottorivalmistaja, jona monet sen ovat oppineet tunnistamaan, vaan paljon enemmän.

-Olemme teknologiayhtiö. Keskitymme innovaatioon ja kehitykseen, Linebarger sanoi.


Saksa: Kuorma-autoista varastetaan jo 1,2 miljardin euron edestä vuodessa

Kuljetusrikollisuus on rajussa kasvussa EU:ssa, Transported Asset Protection Association (TAPA) raportoi. Saksa ja Isobritannia kärsivät eniten. Joka 9. kuormavarkaus EU:ssa kohdistuu Saksaan. Varkauksien arvo nousee yli 1,2 miljardin euron pelkästään Saksassa. Kansantaloudellinen menetys on nelin-viisinkertainen.

Varkaudet tapahtuvat pääasiassa kuorma-autojen lepo- ja pysäköintipaikoilla. Varkauksien tekijät tulevat pääasiassa entisistä itäblokin maista. Varastettu tavara siirretään tavallisimmin varkauden kohteeksi joutuvasta kuorma-autosta tai yhdistelmästä varkaiden paketti- tai kuorma-autoon.



BMW investoi lisää USA:han, Trump sai sormilleen

BMW ilmoitti keväällä jätti-investoinneista Meksikon San Luis Potosin tehtaaseensa, jossa 2019 aletaan tuottaa BMW 3-sarjan autoja. USA:n presidentti Trump vastasi siihen, että BMW:n on turha kuvitella voivansa myydä halpamaa-Meksikossa valmistamiaan BMW-autoja USA:han. Trump määräisi niille 33% tuontiveron. Samalla Trump moitti Saksaa heikosta jenkkiautojen myynnistä ja vaati Saksaa myymään enemmän amerikkalaisia autoja. Siihen BMW:n johto kehotti USA:ta valmistamaan parempia autoja.

BMW on nyt ilmoittanut 600 miljoonan dollarin lisäinvestoinnista Etelä-Carolinan Spartanburgin autotehtaaseen USA:ssa. Spartanburgin tehdas oli 25 vuotta sitten BMW:n ensimmäinen ulkomainen tehdassijoitus. Viime vuonna Spartanburgissa valmistettiin 411 000 X-sarjan BMW:tä, joista suurin osa meni USA:sta vientiin. Uusi investointisuunnitelma lisäisi Spartanburgin tehtaalle vuoteen 2021 mennessä 1000 uutta työpaikkaa nykyisten 8000 työpaikan lisäksi.

USA:n autoalan markkina-asiantuntijat pitävät uuden investointisuunnitelman jälkeen BMW:tä Trumpin uhitteluille liian suurena tekijänä USA:n autoteollisuudessa.

 


Junaliikenteen velvoiteliikenteestä sovittu vuosille 2018-2019

Liikenne- ja viestintäministeriö on tehnyt päätöksen junaliikenteen velvoiteliikenteestä ajalle 10.12.2017–14.12.2019. Velvoiteliikenne jatkuu samansisältöisenä kuin kuluvana vuonna.

VR:llä on henkilöjunaliikenteen yksinoikeus. Tämän yksinoikeuden vastineeksi VR on velvoitettu ajamaan myös ns. velvoiteliikennettä, joka ei ole liiketaloudellisesti kannattavaa, mutta josta valtio ei erikseen suorita korvausta. Velvoiteliikenteestä voi koitua yksinoikeussopimuksen mukaan VR:lle enintään 20 miljoonan euron tappio.

Kaksivuotisella sopimuksella ministeriö haluaa varmistaa junayhteyksien jatkuvuuden. Valmistelun aikana pyydettiin lausuntoja kunnilta, maakunnilta, ELY-keskuksilta ja liikennealan toimijoilta. Velvoiteliikenteen tarjontaan tehtiin lisäyksiä vuodelle 2017, ja nykyiseen tarjontaan on oltu tyytyväisiä.


Ports America Chesapeake tilaa mobiilipukkinostureita Kalmarilta

Cargoteciin kuuluva Kalmar on allekirjoittanut sopimuksen Ports America Chesapeake LLC:n kanssa kuuden mobiilipukkinosturin toimituksesta.

Nosturit toimitetaan vuoden 2018 ensimmäisellä vuosineljänneksellä Baltimoressa sijaitsevaan Ports America Seagirt -terminaaliin Marylandissa Yhdysvalloissa.

Ports America on Yhdysvaltojen suurin terminaalioperaattori, jolla on toimintaa yli 42 satamassa ja 80 eri toimipisteessä Pohjois-Amerikassa. Ports American Chesapeake Seagirt -terminaali käsittelee tällä hetkellä vuosittain noin 800,000 TEU:ta. Se on yksi neljästä Yhdysvaltojen itärannikon satamasta, jotka pystyvät vastaanottamaan vuonna 2016 avatussa Panaman kanavassa liikennöiviä Super-Post-Panamax-konttialuksia.

Nosturit toimitettaan täysin koottuina Kalmarin Taicangissa, Kiinassa, sijaitsevan yhteisyritys Rainbow-Cargotec Industriesin uudelta laiturilta tammikuussa 2018. 

Lue lisää: Ports America Chesapeake tilaa mobiilipukkinostureita Kalmarilta


Toyota Material Handling kasvattaa huoltoverkostoa

Toyota Material Handling Finland Oy:n huoltoverkosto laajentuu Kuopion ja Mikkelin talousalueille yhtiön siellä viime aikoina voimakkaasti kasvaneen asiakkaskunnan myötä.

Kuopion ja Mikkelin alueen kenttämekaanikkojen käytössä on trukkihuoltoon täysin varustellut huoltoautot. Huollot ja korjaukset pyritään suorittamaan kenttämekaanikkojen toimesta asiakkaan tiloissa trukin käytettävyyden optimoimiseksi. Mekaanikkojen osaaminen alueen trukkikantaan sopivaksi varmistetaan jatkuvalla koulutuksella Toyotan STEP (Service Technician Education Program) –ohjelman mukaisesti.

Nopean asiakaspalvelun varmistamiseksi Savon alueella kuten muuallakin Suomessa käytetään varaosien yö-jakelua. Kun Toyotan mekaanikko tilaa varaosan ennen kello kolmea iltapäivällä, niin Vantaalla sijaitseva keskusvarasto kerää osan vielä samana iltana. Tilatut osat kuljetetaan yön aikana ja jaetaan suoraan mekaanikkojen huoltoautoihin ja huoltopisteisiin ennen kello seitsemää seuraavana aamuna.


Etäluotsaus mahdolliseksi lakimuutoksen myötä

Luotsauslakia halutaan uudistaa sallimaan myös etänä luotsaaminen. Lakimuutoksen tavoitteena on poistaa etäluotsauksen kokeilun esteet ja mahdollistaa uusien teknologioiden kokeilu sekä tiedon laajempi hyödyntäminen luotsaustoiminnassa.

- Luotsaustoiminnassa voidaan aiempaa tehokkaammin hyödyntää digitalisaation tuomia mahdollisuuksia. Meriliikenne on automatisoitumassa ja luotsauksessa on tärkeää päästä kokeilemaan turvallisesti esimerkiksi etä- ja automaattiluotsauksen uusia teknologioita, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.

Luotsausta on jo nykyteknologian avulla mahdollista tehdä myös muualta kuin aluksesta käsin. Etänä luotsaamista ei kuitenkaan nykyisen lainsäädännön puitteissa ole mahdollista edes kokeilla. Nyt käynnistyvällä lakiuudistushankkeella luotsauslakia on tarkoitus päivittää sallimaan kokeiluhankkeet, ja mahdollisesti tulevaisuudessa myös kokonaan etänä tai automaattisesti tapahtuva luotsaaminen.

Luonnos uudesta luotsauslaista on tarkoitus lähettää lausunnoille vuoden 2017 lopulla. Eduskuntakäsittelyyn luotsauslain on määrä tulla kevään 2018 aikana.


Nesteen mobiilitankkaukseen credit- ja debit -maksuominaisuudet

Nesteen mobiilisovellus, Neste-äppi, mahdollistaa tankkaamisen nyt myös Visan sekä Mastercardin credit- ja debit -korteilla käyttäjän pankista riippumatta ensimmäisenä Suomessa. Mobiilisovellukseen voi myös liittää jo olemassa olevan Plussa-kortin. Sillä saa Plussa-pisteitä polttonesteiden ostoista kaikilla Nesteen kevyen verkoston asemilla Suomessa Neste Express -automaattiasemia lukuun ottamatta.

Mobiilimaksaminen on tällä hetkellä mahdollista yli 300 Nesteen Express, automaatti- ja Neste K -asemalla.


VDL: Luultua suurempi tulevaisuuden tekijä

Tuntuu että kaksi ennen pieninä pidettyä bussivalmistajaa - VDL ja Solaris - nousee aivan iholle alaa hallkitsevien suurten tekijöiden välistä. Kahdesta kohunousijasta VDL on jo tuttu tekijä pääkaupunkiseudun katuliikenteessä, ja muuallakin Suomessa.

Vähemmän tiedetään siitä, että kumpikin tekee myös erittäin menestyneitä sähköbusseja. VDL järjesti Hollannin Eindhovenissa Vuoden Bussijurylle tilaisuuden verrata rinnakkain erimittaisten VDL-bussien diesel- ja sähkövaihtoehtoja. Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/17, ilmestyy 28.6.


Onko tieverkko karannut valtion käsistä?

Päätiet on rakennettu pääasiassa enintään 40 tonnin kokonaispainoille. Nyt sallitaan koko maassa 76 tonnin kokonaispainot, mutta jo 35 nk. HCT-yhdistelmää (High Capacity Transport) ajaa pääteillämme erikoisluvalla jopa yli 100 tonnin painoisena. Vielä pahempia teiden murskaajia ovat 60 tonnia painavat yksikköpyörillä kulkevat. Niille ei tarvita edes lupia erikseen.

Liikenneministeriö salli painojen korotukset enempiä selvittämättä. Eikä maksajalta, Suomen veronmaksajilta saat valtionvarainministeriöltä edes kysytty!

Samalla päätieverkostoon liittyvät yksityis- ja pihatiet ovat jopa 79-prosenttisesti ilman toimivaa tierumpua. Pääteiden ojien vedet patoutuvat liittymiin, josta vesi tunkeutuu päätien runkorakenteeseen seurauksena tienpainuma ja vaurio päätiellä. Sitä sitten korjataan vuosi vuoden jälkeen yhä uudestaan valtion (lue: veronmaksajien) rahoilla.

Suomi maksaa kalliisti hölmöläishommasta ja Tieyhdistys huokaa syvään. Sen ehdotukset vain katoavat liikenne- sekä valtiovarainministeriöiden syvään kaivoon. Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/17, ilmestyy 28.6.


Uusi Crafter Suomen teillä

Uudesta Volkswagen Crafterista on Suomessa saatavilla ensimmäisenä etuvetomallit. Täysin Volkswagenin suunnittelemassa uudessa Crafterissa ajomukavuus on korkealla tasolla ja työominaisuuksiin on panostettu. Auto, tekniikka ja kuljetus koeajoi 140 hevosvoiman TDI-moottorilla varustetun Crafterin. Koeajo kokonaisuudessaan 28.6. ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä.


Uusi Ford Trucks 1848T: Sekoittaako markkinapakkaa?

Ford Transcontinental myllersi kuorma-automarkkinoita 1975-84. Ja Ford Cargo valittiin Vuoden Kuorma-autoksi 1982. 1990-jälkeen ei Ford ole tehnyt merkittävää jälkeä kuorma-automarkkinoilla.

Tekeekö nyt? Uusi Ford Truks 1848T E6 esiteltiin Romaniassa kesä-heinäkuun vaihteessa. Fordin tarkoituksena on palata kuorma-automarkkinoille. Vuoteen 2020 tarkoituksena on saada toiminnot käyntiin 50 maassa, varatoimitusjohtaja Lisa King paljastaa.

Martti Peltonen kävi koeajamassa. Viiden sivun raportti Auto, tekniikka ja kuljetus 5/17, ilmestyy 28.6.


Auto, tekniikka ja kuljetus ilmestyy 28.6.

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden 100 sivun kesäpaketti ilmestyy juhannuksen jälkeen.


Muutoksia liikennejärjestelyissä Lahdessa

Alaniitynkadun työmaa ja Jalkarannan alikulkukäytävän remontti muuttavat liikenteen reittejä 26.6 alkaen.

Kunnaksen kaupunginosan Alaniitynkadun alueen rakentaminen alkaa kadun pohjoispäästä. Työmaa vaikuttaa sekä ajoneuvoliikenteeseen että kevyen liikenteen reitteihin. Urakka kestää lokakuun 2017 loppuun saakka. Kaupunki toimii työn tilaajana ja urakoitsijana Kreate Oy.

Jalkarannan alikulkukäytävän korjaustyön takia Satamaradanpolun alittava alikulkukäytävä ja Satamaradanpolku ovat poissa käytöstä 31.8.2017 saakka. Työn tilaaja on Lahden kaupunki ja urakoitsija MPV-Infrarakenne Oy.


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.