Scania Syystalkoot

10 ensimmäistä K-Latausasemaa avataan syksyllä

K-ryhmä avaa kuluvan syksyn aikana 10 ensimmäistä K-Lataus-verkostoon kuuluvaa sähköautojen latausasemaa K-kauppojen yhteyteen eri puolille Suomea. Ensimmäisten joukossa sähköautojaan pääsevät uusilla latauspisteillä lataamaan Turun K-Citymarket Länsikeskuksen asiakkaat, kun kaupan yhteydessä avataan tänään torstaina 25. lokakuuta K-ryhmän kolmas ja Turun seudun ensimmäinen uusi latausasema.

Syksyn aikana avattavat 10 latausasemaa ovat lähtölaukaus suurprojektille, sillä kokonaisuudessaan K-Latauksen verkosto kattaa vuoden 2019 lopussa lähes 400 sähköautojen latauspistettä yli 70 latausasemalla muodostaen merkittävän osan koko Suomen latauspisteverkostosta.

Lue lisää: 10 ensimmäistä K-Latausasemaa avataan syksyllä


Flydubain ensimmäinen lento laskeutuu Helsinkiin

 

Flydubai on ensimmäinen Yhdistyneiden arabiemiirikuntien kansallinen lentoyhtiö, joka tarjoaa päivittäisiä suoria lentoja Dubain ja Helsingin välillä. Virallinen reitinavauslento lähti 23.10 Dubain kansainväliseltä lentoasemalta (DXB) ja laskeutui Helsinki-Vantaan lentoasemalle (HEL) hieman ennen puoltayötä. Ensimmäinen flydubain lento Helsinkiin lennettiin 11.10.2018.

Dubai houkutteli viime vuonna 15,8 miljoonaa turistia, mutta suurin osa lennoista on tähän saakka ollut kausiluonteisia. Uusien suorien lentojen ansiosta matkustajat pääsevät kaupunkiin aiempaa helpommin. Matkustajilla on myös mahdollisuus jatkolentoihin Dubaista satoihin kohteisiin ympäri maailman.

 


Continentalin uusi talvirengasinnovaatio - Kuminasta

Pitäisikö nastat kieltää? Tätä keskustelua on käyty paljon Suomessa ja nyt viime viikkoina myös Ruotsissa. Continental on esittelyt uuden, Suomessa yritysryhmäänsä kuuluvan, Tikka Spikes Oy:n valmistaman kumirunkoisen nastan. Esityksen mukaan ContiFlexStud-nasta parantaa jääpitoa, pienentää tien kulumista sekä on hiljaisempi ja kestävämpi kuin perinteinen kovametallinasta. Mistä todellisuudessa on kysymys, siihen paneudutaan Auto, tekniikka ja kuljetuksen marraskuussa julkaistavassa numerossa.



HCT:n testaus alkaa Ruotsissa

Ruotsin Transportstyrelsen (kuljetusvirasto) on myöntänyt Volvolle ja Kinnarps´lle luvan viideksi vuodeksi testata HCT-yhdistelmää. Testikuljetukset toteutetaan Duo-projektin nimellä Skillingarydin, Jönköpingin ja Kinnarpin välillä. Ko. välillä ajetaan nyt noin 1000 km/vuorokausi. HCT-yhdistelmällä ajomäärä halutaan vähentää 750 km:iin vuorokaudessa vähentämällä kuljetuksia yhdellä/vuorokausi.

Kinnarpsin yhdistelmään kuuluu kolme kpl 7,82 m pitkää lavaa. "Tämä yhdistelmä seuraa vetoautoa hyvin tarkasti ja sillä on hyvät kulkuominaisuudet tien päällä", projektin johtaja ja Volvon HCT-asiantuntija Lena Larsson sanoo.

(Transportnet.se)


43 Iveco Crossvay CNG kaasubussia Hollantiin

Yli 200 bussin yhtiö Egged Bus System on tilannut 43 kpl Iveco Crossway CNG matalalattiabussia yli 40 000 päivittäisen matkustajan kaupunkilinjoilleen Haagissa ja Rotterdamissa. Iveco Crossway CNG on toistaiseksi ainoa kaasulla toimiva matalalattia-kaupunkibussi.

Katolle sijoitetulla 1260 litralla (4315 litran säiliöissä) CNG:tä Iveco Crossway:t kulkevat linjan luonteesta johtuen 500-600 km/tankkaus. Bussien moottorina on Cursor 9 NP. Busseissa on 43 istumapaikkaa ja ilmastointi.

EBS on Csad Karvina kuljetusyhtiön jälkeen toinen Iveco Crossway CNG:n tilaaja.


MAN sähköbussitehdas Puolaan

Traton, VW-konsernin kuorma- ja linja-autoyhtiö, sijoittaa 27,4 miljoonaa euroa uuteen MAN sähköbusseja valmistavaan tehtaaseen. Uusi tehdas rakennetaan Puolan Starachowiceen, jossa täyssähköisten MAN Lion´s City E 12 ja 18 nivel-kaupunkibussien sarjavalmistus alkaa vuoden 2020 jälkipuoliskolla.

MAN matalalattia-kaupunkibusseja on jo parin vuoden aikanba valmistettu yli 1700 kpl Starachowicen tehtaalla. Koko tehtaan uudistus valmistuu 2021 loppuun mennessä.

MAN E-bussit varustetaan sähkö-keskimoottorilla ladattavaksi varikko-latausasemalla. Lyhyt kaupunkibussi saa peräti 480 kWh moottoritehon ja E-nivelbussi 640 kWh-tehon siinä  missä sähköbussien tehot yleisesti sijoittuvat 240 -350 kWh teholuokkaan. Toisena erikoisuutena MAN E-bussien akkupaketit sijoitetaan peräosan sijaan  katolle, mikä antaa lisää istumapaikkoja ja valoa bussin takaosaan.

MAN lähtee investointiin uskoen, että vuoteen 2030 mennessä 66% aikataulun mukaan toimivista busseista kaupunkilinjoilla on sähköbusseja.


Kaasu- ja sähköautot yleistymässä – tankkausasemista pulaa

Lähivuosina markkinoille on tulossa yhä enemmän uusia kaasu- ja sähköautomalleja. Kuluttajien valtavirta ei kuitenkaan osta hyviäkään autoja, ellei tankkaus- ja latauspaikkoja saada tuntuvasti lisää.

- Uusia kaasuautomalleja on tulossa lisää markkinoille. Jo nyt niiden hinta on parhaimmillaan jopa alempi kuin vastaavassa bensiiniversiossa, sanoo johtava tutkija Juhani Laurikko Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:stä.

Laurikon näkemys perustuu selvitystyöhön, jota hän on tehnyt valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan "Sähkö- ja kaasuautojen kustannustehokkaat edistämistoimet – GASELLI” -hankkeessa.

- Jos vuosien 2016–2018 myyntikehitys jatkuu samansuuntaisena, on realistista saavuttaa 50 000 kaasuauton kanta vuoteen 2030 mennessä, jos vain tankkausasemia saadaan riittävästi, Laurikko toteaa.

Kaasuautoille asetettu tavoite, 50 000 autoa vuoteen 2030 mennessä, vaikuttaa saavutettavalta. On kuitenkin todennäköistä, että melko suuri osa näistä on käytettyjä autoja. Tämä tarkoittaa, että niiden vaikutus autokannassa jää lyhyemmäksi kuin uutena ensirekisteröidyillä autoilla. Nykyisin markkinoilla oleva kaasuautovalikoima on kohtalaisen hyvä etenkin eri korimallien suhteen, mutta valikoimasta puuttuvat suurikokoiset autot. Markkina on selkeästi saksalaisten konsernien hallitsema, eli esimerkiksi japanilaiset tai korealaiset kaasuautot puuttuvat kokonaan vaihtoehdoista. Oletettavaa onkin, että markkinan puutteita paikataan käytettyjen autojen tuonnilla etenkin Saksasta ja Ruotsista.

Lue lisää: Kaasu- ja sähköautot yleistymässä – tankkausasemista pulaa


Sisun asema puu- ja bioenergiakuljetuksissa vahvistuu

Metsäteollisuuden positiivinen kehitys on parantanut kuljetussektorin tulevaisuudennäkymiä ja johtanut investointien kasvuun. Metsäteollisuuden kuljetustehokkuutta parantaneet, vuonna 2013 toteutetut mitta- ja massauudistukset nostivat ajoneuvoyhdistelmämassat 60 tonnista 76 tonniin. Sisu Polar -malliston suurten sallittujen teknisten massojen ansiosta ajoneuvot olivat valmiita uudistukseen ilman merkittäviä tuotemuutoksia.

Lue lisää: Sisun asema puu- ja bioenergiakuljetuksissa vahvistuu


Destia valittu urakoitsijaksi Turun kehätielle

Turun kehätien (Kt 40) parantaminen osuudella Kausela-Kirismäki käynnistyy vuoden 2019 alussa. Hankkeen urakoitsijaksi on valittu tarjouskilpailun jälkeen Destia Oy.

Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa kehätien Pukkilan ja Kirismäen välinen tieosuus rakennetaan nelikaistaiseksi. Tasoliittymät poistetaan rakentamalla Pukkilan eritasoliittymä ja Sippaan risteyssilta sekä parantamalla Kirismäen eritasoliittymää. Länsi-Avantientie rakennetaan valtatielle 10.

Kehätien rinnalle rakennetaan rinnakkaisteiden ja kevyen liikenteen verkosto. Myös melunsuojausta kohennetaan parannettavien kohteiden kohdalla.

Lue lisää: Destia valittu urakoitsijaksi Turun kehätielle


Talvinopeudet voimaan ennen viikonloppua

Maanteillä siirrytään talvinopeuksiin pääosin torstain 25.10. aikana. Samalla moottoriteiden vaihtuvien nopeusrajoitusten osuuksilla alkaa siirtymäaika, jolloin 120 km/h rajoitusta voidaan näyttää vielä valoisaan aikaan ja hyvissä keliolosuhteissa. Edellisistä vuosista poiketen tätä siirtymäaikaa voidaan olosuhteiden salliessa jatkaa marraskuun loppuun asti.

Talven ja pimeän ajan alennetut nopeusrajoitukset astuvat voimaan koko Suomessa viimeistään perjantaina 26.10. Tämä tarkoittaa, että valtaosalla moottoriteitä ja maanteitä ajonopeuksia alennetaan. Maanteillä nopeus lasketaan yleensä 80 kilometriin tunnissa. Sadan kilometrin nopeusrajoitus jää voimaan osalla vähäliikenteisistä maanteistä.

Joillakin tieosuuksilla nopeusrajoitus pudotetaan 70 tai 60 kilometriin tunnissa. Alempiin nopeuksiin vaikuttavat muun muassa tien huono kunto ja liikenteen suuri määrä.

Lue lisää: Talvinopeudet voimaan ennen viikonloppua


Volvo Kuorma-autoilla historiansa paras Q3

Volvo Trucks on saavuttanut historiansa menestyksekkäimmän kolmannen kvarttaalin eli vuosineljänneksen tuloksen. Heinä-syyskuussa se paransi tulostaan peräti 21% verrattuna edellisvuoden vastaavaan kilpailussa Daimlerin, Scanian, MAN:n kanssa. Loistava tulos syntyi huolimatta mallimuutosten aiheuttamasta vastatuulesta Pohjois-Amerikassa.

- Vielä meillä on kuitenkin tekemistä huoltotoimintojen kasvattamisessa kannattavuuden parantamiseksi, tulokseen tyytyväinen konsernijohtaja Martin Lundstedt toteaa.

Volvo Trucks vastaa raskaiden työkoneiden, kuorma- ja linja-autojen myynnistä. Volvo Cars henkilöautojen valmistajan omisti vuodesta 2009 Ford ja vuodesta 2010 kiinalainen autokonserni Geely, joka vuodesta 2017 kuuluu myös Volvo Trucks:n suurimpiin osakkeenomistajiin.

(Vogel)


Kaasuautoille "sähköautotuet" tiemaksuja myöten Saksassa

Saksa on päättänyt poistaa yli 7,5 tonnia painavilta hyötyautoilta tiemaksun ilmansaasteosuuden. Helpotus alentaa kaikilta painorajan ylittäviltä linja- ja kuorma-autoilta tiemaksuja 9,3 - 18,3 senttiä/km painoluokasta riippuen. Maksettavaksi jäävät tiemaksun infra- ja melukorvaukset. Päätös astuu voimaan 1.1.2019 ja jatkuu alustavasti kaksi vuotta. 

Päätöksellä arvioidaan olevan laajakantoiset seuraukset autokaupalle myös Saksan ulkopuolella johtuen Saksan keskeisestä sijainnista läpiajomaana.

Saksan kaasuautoille myöntämä helpotus on sama kuin sen jo aiemmin sähköautoille myöntämä helpotus. Vastaavasti heinäkuussa 2018 Saksan parlamentti myönsi 12 000 euron tuen LNG- ja 8 000 euron tuen CNG-ajoneuvon ostolle Saksassa.


Trafi, Liikenne- sekä Viestintävirastoa yhteen uudeksi virastoksi

Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee hallinnonalan virastouudistusta. Ministeriö pyytää nyt lausuntoja luonnoksista valtioneuvoston asetuksiksi sekä luonnoksista valtioneuvoston ja liikenne- ja viestintäministeriön asetusten muuttamisesta. Lausuntoja voi jättää 23.11.2018 saakka.

Virastouudistuksessa Liikenteen turvallisuusvirasto, Viestintävirasto sekä Liikenneviraston tietyt toiminnot yhdistetään uudeksi Liikenne- ja viestintävirastoksi. Samalla Liikenneviraston jäljellä olevat toiminnot siirtyvät Väyläviraston tehtäväksi. Muutos edellyttää Liikenne- ja viestintäviraston ja Väyläviraston toimialoja koskevien asetusten sekä liikenne- ja viestintäministeriön asetusten muuttamista.

Lisäksi annetaan uusina seuraavat asetukset: valtioneuvoston asetus autojen polttoaineenkulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen ilmoittamisesta sekä valtioneuvoston asetus liikennetarvikkeiden kaupasta, asennuksesta ja korjauksesta.

Lue lisää: Trafi, Liikenne- sekä Viestintävirastoa yhteen uudeksi virastoksi


Liikennealan maakuntauudistuslait lausuntokierrokselle

Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja laeista, joilla pantaisiin täytäntöön maakuntauudistus liikennealalla. Lakiluonnokset liittyvät hallituksen esitykseen maakuntien perustamista ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen uudistusta koskevaksi lainsäädännöksi.

Ehdotetuilla laeilla toteutettaisiin maakuntalaissa tarkoitettujen liikennettä koskevien tehtävien, henkilöstön ja omaisuuden siirto valtiolta maakunnille, sekä eräiden tehtävien ja henkilöstön siirrot ELY-keskuksista Väylävirastoon ja Liikenteenohjausyhtiöön. Lausuntojen määräaika on 14.11.2018.

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset lakkaavat vuoden 2020 lopussa ja maakunnat aloittavat toimintansa vuoden 2021 alussa. Pääosa ELY-keskusten liikennevastuualueiden tehtävistä siirtyy maakuntien hoidettavaksi.

Nyt lausuntokierrokselle lähetetyt lakiluonnokset koskevat toimivallan siirtoa - erityisesti tienpitoa, liikennejärjestelmäsuunnittelua ja julkisen henkilöliikenteen järjestämistä. Esitykseen sisältyvien palveluiden ja tehtävien järjestämisvastuu siirtyisi maakunnille vuoden 2021 alusta.

Maakunnat hoitaisivat jatkossa tienpidon tehtäviä enintään yhdeksällä tienpitoalueella valtion kanssa tehtävien sopimusten mukaisesti. Väylävirasto toimisi edelleen tienpitäjänä ja vastaisi maantieverkon omistajan tehtävistä. Maakunnissa hoidettavien tienpidon tehtävien rahoitus järjestettäisiin erillisrahoituksena.

Lait tukevat hallituksen säädösten sujuvoittamisen kärkihanketta, ja ne on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2021.

Lue lisää: Liikennealan maakuntauudistuslait lausuntokierrokselle


Logistiikkakiinteistöjä kehittävä NREP Logicenters rakentaa Pohjoismaissa

Pohjoismainen modernien logistiikkakiinteistöjen kehittäjä ja omistaja NREP Logicenters laajentaa toimintojaan Suomessa ja Norjassa. Kesäkuussa 2017 NREP Logicentersin Rådesta Norjasta ostamallee alueelle on rakennettu logistiikkakeskus. 8 000 neliön logistiikkakeskus on nyt valmis vuokralaiselle, ruotsalaiselle vaatealan yritykselle New Wavelle. 

Suomessa NREP Logicenters rakennuttaa modernin tuotantolaitoksen Huhtamäen logistiikkakeskuksen yhteyteen Käikälän teollisuusalueelle. Kiinteistöstä ollaan kehittämässä energiatehokkaan rakentamisen taidonnäytettä. Rakentaminen aloitettiin heinäkuussa 2018 ja tuotantolaitos valmistuu vuoden 2019 aikana.