Saksa: Hallitus ja autonvalmistajat "nyrkkitappelussa" pakokaasukokeista

Uutiset joiden mukaan Saksan autoteollisuus olisi tehnyt eläin- ja jopa myös ihmiskokeita autojen pakokaasuilla, järkytti viime viikolla koko maailmaa. Nyt uutiset ovat saaneet enemmän "lihaa luille".

Lue lisää: Saksa: Hallitus ja autonvalmistajat "nyrkkitappelussa" pakokaasukokeista


Ilkka Heiskanen VR Groupin strategia- ja kehitysjohtajaksi

VR Groupin strategia- ja kehitysjohtajaksi on nimitetty 1.3.2018 alkaen Ilkka Heiskanen (33). Hän on toiminut aiemmin konsernin logistiikkaliiketoiminnan eli VR Transpointin tuotantojohtajana vuodesta 2016 alkaen.
 
Strategia- ja kehitysjohtaja vastaa konsernistrategian valmistelusta, yrityskaupoista ja kehityshankkeista. Heiskanen on jatkossa VR Groupin johtoryhmän jäsen. Vuodesta 2014 konsernin strategiasta vastannut strategiajohtaja Patrick Hämelin siirtyy toisen yhtiön palvelukseen.
 
VR Transpointin tuotantojohtajaksi nimitetään samalla 1.3.2018 alkaen Nina Mähönen. Tuotantojohtaja johtaa rautatielogistiikan valtakunnallista palvelutuotanto-organisaatiota. Mähönen on aiemmin työskennellyt VR Transpointin suunnittelujohtajana.


Uusi Scania-keskus suunnitteilla Pirkkalaan

Pirkkalan kunta on varannut Scania Suomelle 29 500 m²:n suuruisen tontin, joka sijaitsee Linnakallion kunnanosassa valtatie 3:n välittömässä läheisyydessä. Tontille on suunnitteilla uusi Scania-keskus, joka korvaisi nykyisen Tampereella Lakalaivassa sijaitsevan korjaamon. 

Alustavien suunnitelmien mukaan noin 3200 m²:n suuruiseen Scania-keskukseen tulisi 15 raskaan kaluston huolto- ja korjauspaikkaa, varaosavarasto sekä asiakaspalvelu- ja myyntitoiminnot. Tonttikauppa varmistuu sen jälkeen, kun kunnan päätös on lainvoimainen ja kauppakirja allekirjoitettu. 



Cargotecille Business Service -keskus Bulgariaan

Cargotec juhlisti 30.1 uuden globaalin Cargotec Business Service (CBS) -keskuksensa virallista avaamista Bulgarian pääkaupungissa Sofiassa. Investointi on osoitus Cargotecin luottamuksesta paikallisten ammattilaisten kykyihin sekä Bulgarian tarjoamaan yhtiön kasvupyrkimyksiä tukevaan palveluosaamiseen.

CBS-keskus aloittaa 130 työntekijän voimin, mutta sen odotetaan lähivuosina laajentuvan merkittävästi. Tavoitteena on tarjota ja kehittää maailmanluokan globaaleja liiketoiminnan tukipalveluja talouden, henkilöstöhallinnon, tiedonhallinnan ja hankinnan saroilla.


Nykyistä pidemmät ajoneuvoyhdistelmät käyttöön

Suomi aikoo kasvattaa ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituuksia asetusuudistuksella. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan muutokset astuvat voimaan ensi syksynä. Kokeilut yleisesti sallittua pidemmillä ja painavammilla yhdistelmillä käynnistyivät vuonna 2013. Kokeiluista saatujen tulosten pohjalta Suomi aikoo sallia nykyistä pidemmät yhdistelmät koko tieverkolla.

Tarkoituksena on sallia yleisesti kokoluokaltaan kahden pitkän merikontin kuljetukseen soveltuva yhdistelmä sekä nykyistä pidempi puoliperävaunuyhdistelmä. Nykyisillä HCT (High Capacity Transport) -poikkeusluvilla liikennöitävät kahden kontin yhdistelmät ovat yli 30 metriä pitkiä. Muutos sallisi nämä yhdistelmät kaikkien käyttöön 76 tonnin painoisina. Mittojen tarkemmat arvot täsmentyvät valmistelun aikana.

SKAL edellyttää, että pituuden kasvattamisen tekniset yksityiskohdat määritellään yhdessä kuljetusalan kanssa nykyistä kalustoa hyödyntäen. Muutokset asettavat vaatimuksia myös tieverkolle. Tieverkkoa on kehitettävä muun muassa lisäämällä ohitusmahdollisuuksia ja keskikaideratkaisuja, jotta liikenteen sujuvuus ja turvallisuus voidaan taata isompien ajoneuvoyhdistelmien määrän kasvaessa.

Lue lisää: Nykyistä pidemmät ajoneuvoyhdistelmät käyttöön


Finnlines laajentaa laivastoaan

Finnlines Oyj:n n kokonaan omistama ruotsalainen tytäryhtiö Rederi Aktiebolaget Nordö-Link on perjantaina 26.1.2018 ostanut Grimaldi-konsernilta Star-luokan matkustaja-rahtilaiva, MS Europalinkin.

MS Europalink-alukseen tullaan asentamaan pakokaasupesurit maaliskuun puolivälissä ja se tulee purjehtimaan Ruotsin lipun alla. MS Europalink siirtyy Finnlinesin Malmö–Travemünde-liikenteeseen. MS Europalink on rakennettu Fincantieri-telakalla Italiassa vuonna 2007 ja sen lastikapasiteetti on 4 215 kaistametriä ja matkustajakapasiteetti 554 matkustajaa.

Lue lisää: Finnlines laajentaa laivastoaan


Elon Musk myy myös liekinheittimiä

Tesla, Hyperloop ja Space X avaruustekniikkaa luova Elon Musk omistaa myös yhtiön nimeltä The Boring (engl. pitkästyttävä, poraava) Company. Sen päätoimiala on uudet liikennejärjestelmät ja tunnelirakenteet. Sivutuotteena yritys on ryhtynyt markkinoimaan kehittämäänsä liekinheitintä 500 US-dollarin hintaan. Elon Musk ensiesitteli itse julkisuudessa uuden tuotteensa. Hän suositteli liekinheittimensä käyttöä mm. juhlien vauhdittajana, pähkinöiden paahtamiseen ja Zombien torjumiseen.

Lue lisää: Elon Musk myy myös liekinheittimiä


VW Golf eniten myyty Euroopassa

2017 Euroopassa 1. VW Golf (483 105/-2%), 2, Renault Clio (327 395/+4%), seuraavina VW Polo, Ford Fiesta, Nissan Qashqai, Peugeot 208, VW Tiguan (+31%), Opel Corsa, Skoda Oktavia ja 10. Opel Astra (217 813/-14%)


Liikenteessä 3,1 miljoonaa autoa

Trafin mukaan Suomessa oli liikenteessä 3,1 miljoonaa autoa vuoden 2017 lopussa. Näistä henkilöautoja oli lähes 2,7 miljoonaa, pakettiautoja 319 000, kuorma-autoja 96 000 ja muita autoja 15 000.

Keskimääräinen liikennekäytössä oleva henkilöauto, pois lukien museoautot, oli 11,6 vuotta vanha, kun edellisvuonna henkilöauton keski-ikä oli 11,5 vuotta. Romutettuna tai tuhoutuneena rekisteristä poistettujen henkilöautojen keski-ikä oli 20,7 vuotta, kun se vuotta aikaisemmin oli 20,2.

Vuoden 2017 lopussa liikennekäytössä olevista henkilöautoista 72,0 prosenttia oli bensiinikäyttöisiä. Dieselin osuus oli 27,4 prosenttia ja vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus 0,5 prosenttia.


Liikennerikosten määrä laski vuonna 2017

Poliisihallituksen tiedotteen mukaan poliisin kirjaamien liikennerikosten kokonaismäärä jatkoi viime vuonna laskuaan. Vuonna 2017 liikennerikoksia kirjattiin yhteensä 108 636 eli kymmenisen prosenttia vähemmän kuin vuonna 2016. Suurin osa liikennerikoksista on perusmuotoisia liikenneturvallisuuden rikkomisia, joita kirjattiin 64 013 kertaa eli lähes 16 prosenttia edellisvuotta vähemmän.

Liikennerikkomusten määrä puolestaan nousi noin neljä prosenttia törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisten määrän pysyessä edellisen vuoden tasolla. Ylinopeuksien määrä on vähentynyt ja tämä näkyy myös seuraamusten määrän laskuna. Törkeiden tapausten osalta määrä pysyi ennallaan osittain siksi, että vuoden eräänä painopisteenä valvonnassa oli törkeiden tapausten paljastaminen.

Rattijuopumusten kokonaismäärässä tapahtui pientä nousua. Rattijuopumuksia kirjattiin 17 733 kappaletta eli kolmisen prosenttia enemmän kuin vuonna 2016.

Lue lisää: Liikennerikosten määrä laski vuonna 2017


Sisu Polar raskaiden maansiirtoautojen kärkeen

Päättyneen vuoden 2017 tuloksena Sisu nousi runsaan sadan auton ensirekisteröintimäärällä ja 8,5 % markkinaosuudella raskaiden, 4- ja 5-akselisten kuorma-autojen kotimarkkinoiden kolmoseksi. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli ennätykselliset 66 %. Sisu Polar Rock -maansiirtoautojen 71 kpl rekisteröintimäärä tuotti huikean 87 % kasvun ja 23 % markkinaosuuden. Kaikkein raskaimpiin tehtäviin suunnattujen, yli 550 hv maansiirtoautojen luokassa Sisu palasi 69 auton rekisteröintimäärällään markkinajohtajaksi.

Lue lisää: Sisu Polar raskaiden maansiirtoautojen kärkeen


Luottamus kaivostoiminnan sääntelyyn heikkoa

Uusi kaivostoimintaan liittyviä asenteita kartoittava tutkimus osoittaa, että suomalaisten luottamus alan lainsäädäntöön ja julkiseen sääntelyyn on heikkoa. Kyselytutkimuksen mukaan noin 45 prosenttia vastanneista ei luota kaivostoiminnan ympäristövaikutusten valvonnasta vastaaviin viranomaisiin. Vastaajista runsas kolmannes ilmoittaa luottavansa viranomaisiin jonkin verran. Jyväskylän yliopistossa toteutettu tutkimus on osa Suomen Akatemian Mineraalivarat ja korvaavat materiaalit -akatemiaohjelmaa.

Tutkimuksen mukaan jopa 54 prosenttia vastaajista ei suhtaudu luottavaisesti siihen, että kaivostoimintaan liittyvällä ympäristölainsäädännöllä pystytään ehkäisemään toiminnan ympäristö- ja terveyshaittoja. Vastaavasti ympäristölainsäädäntöön ympäristö- ja terveyshaittojen ehkäisemisessä luottaa 29 prosenttia vastaajista.

Lue lisää: Luottamus kaivostoiminnan sääntelyyn heikkoa


Valmet Automotiven toimitusjohtaja luopuu tehtävästään

Valmet Automotive on ilmoittanut muutoksesta johdossaan. Yhtiön toimitusjohtaja Ilpo Korhonen luopuu tehtävästään 29.1.2018 ja jättää yrityksen 28.2.2018. Uuden toimitusjohtajan haku on käynnistetty. Väliaikaisesti Valmet Automotiven emoyhtiön toimitusjohtajan tehtäviä hoitaa Valmet Automotive -konsernin lakiasiainjohtaja Minna Huhtaniska.

- Tavoitteena vuodelle 2018 on taas uusi tuotantoennätys sekä satojen uusien työntekijöiden palkkaus. Nyt kun yrityksen toiminta ja palvelutarjonta on laajentunut merkittävästi niin Suomessa, Saksassa kuin Puolassa, ovat eväät vahvalle tulevaisuudelle omissa käsissämme. Menestyksen vaatimien toimenpiteiden toteuttamisen varmistamiseksi hallitus on katsonut ajankohtaiseksi tehdä muutoksen myös yrityksen johdossa, toteaa Valmet Automotiven hallituksen puheenjohtaja Jarkko Sairanen.


Scania sijoittaa akkukennotekniikkaan

Scania on sopinut Northvolt-yhtiön kanssa akkukennotekniikan kehittämisestä. Scania sijoittaa 10 miljoonaa euroa kehitystyöhön. Ajoneuvojen sähköistäminen etenee nopeasti. Raskaiden kuorma- ja linja-autojen akkupakettien lataaminen edellyttää samalla entistä tukevampia ja kustannustehokkaampia ja kestävämpiä akkukennoja.

- Sähköajoneuvot tulevat ratkaisemaan siirtymän fossilivapaaseen kuljetusjärjestelmään. Tämän päivän akkukennotekniikkaa on kehitettävä vastaamaan kuorma- ja linja-autoasiakkaiden vaatimuksia, Scanian toimitusjohtaja Henrik Henriksson perustelee.


Spektrikameralla itseajaville autoille parempi näkö

Hyperspektrikamera voi esimerkiksi erottaa raa’at avokadot kypsistä.

VTT kehitti erittäin kustannustehokkaan hyperspektriteknologian, joka mahdollistaa uudet tekoälysovellukset kuluttajalaitteisiin. Spektrierotteluteknologia hyödyntää lähi-infrapuna-alueen (VNIR) aallonpituuksia, joita jopa edulliset kännykkäkamerat pystyvät mittaamaan. Tämän ansiosta tekoälyä voidaan käyttää tulkitsemaan kuvien sisältämää ympäristön spektridataa, jota paljain silmin ei näe. aan kuvien sisältämää ympäristön spektridataa, jota paljain silmin ei näe. Teknologiaa voi käyttää monenlaisissa sovelluksissa. kuten esimerkiksi roboteissa ja itseajavissa autoissa, joiden täytyy osata luokitella visuaalista kamerainformaatiota oikein toimiakseen turvallisesti.

- Tulevaisuudessa entistä suurempi osa liikkumisvälineistä ja roboteista tulee olemaan autonomisia, jolloin tarve kameroiden tuottamalle kuvainformaatiolle osana laitteiden automatisoitua päätöksentekoa kasvaa. Autonomiset järjestelmät, joiden konenäkösovellukset perustuvat tekoälyn tulkitsemaan kameradataan, voivat olla entistä luotettavampia, kun kuvadataan yhdistyy kolmas informaation ulottuvuus eli spektridata, sanoo VTT:n tutkimustiimin johtaja Anna Rissanen.

Lue lisää: Spektrikameralla itseajaville autoille parempi näkö