Auto, tekniikka ja kuljetus – 40 vuotta

Tekoälyllä tehoa liikennehäiriöiden tunnistamiseen

Liikennevirasto ja Tieto toteuttivat keväällä̈ 2018 kokeilun, jossa testattiin tekoälyn ja nousevan LiDAR-mittausteknologian käyttökelpoisuutta liikennevirtojen analysoinnissa. Sensorifuusioon perustuva kokeilu osoitti, että tekoälyn avulla voidaan analysoida liikennevirtaa ja tuottaa reaaliaikaista tietoa liikenneturvallisuuden tueksi ilman merkittäviä lisäkustannuksia.

Tavallisuudesta poikkeavat liikennetilanteet muodostavat merkittävän liikenneturvallisuusriskin. Tällä hetkellä liikennetilanteiden automaattinen valvonta perustuu vahvasti kameraperustaiseen videodataan ja kehittyneimmät ratkaisut kohdentuvat lähinnä tunneleiden turvallisuuden valvontaan. Tekoälyä ja sensoridataa yhdistäviä järjestelmiä ei käytetä vielä yleisesti tavallisuudesta poikkeavien liikennetilanteiden reaaliaikaiseen valvomiseen. Sensorifuusiota hyödyntävät ja automaattisesti tekoälyn avulla dataa analysoivat järjestelmät voivat jatkossa tuoda uusia mahdollisuuksia turvallisen tienpidon helpottamiseksi.

Lue lisää: Tekoälyllä tehoa liikennehäiriöiden tunnistamiseen


Taksi Helsingille yhteistyökumppani

Taksi Helsinki on tehnyt yhteistyösopimuksen Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa toimivan Länsi-Suomen Lähitaksi Osk:n taksivälityksen siirtymisestä Taksi Helsingin palvelukeskukseen. Taksi Helsingin ja Länsi-Suomen Lähitaksi Osk:n yhteistyösopimus sisältää matkaketju- sekä teknologiayhteistyötä ajovälityksen osalta. Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella taksitilaukset voi tehdä 1.2.2019 alkaen numerosta 0100 0700. Numero ohjautuu Taksi Helsingin palvelukeskukseen, josta taksitilaukset välitetään Varsinais-Suomeen sekä Satakuntaan.

Ensi vaiheessa palvelu ei kata koko aluetta, mutta kesäkuuhun 2019 mennessä numerosta 0100 0700 voi tilata taksin aina Turkua ja Poria myöten. Puhelinpalvelun lisäksi asiakkaat voivat kesästä alkaen tilata taksin Varsinais-Suomessa sekä Satakunnassa myös ilmaisella 0100 0700 -sovelluksella. 0100 0700 -sovellus on Taksi Helsinki -sovelluksen kevytversio, joka on kehitetty erityisesti valtakunnallisille toimijoille. 


Kevytautot tulevat sittenkin

Kevytautot tulevat jo ensi vuonna, uusi laki hyväksyttiin eduskunnassa. Laki astuu voimaan 1. marraskuuta 2019. Lain puolesta äänesti 167 ja vastaan 12 kansanedustajaa.

Kevytautojen kuljettaminen onnistuu AM-kortilla. Autojen maksiminopeus on 60 km/h ja niillä ei saa ajaa moottori- tai moottoriliikennetiellä. Kevytautoiksi voi muuttaa vain varsin uusia henkilöautoja. Auton tulisi olla 2014 jälkeen käyttöönotettu.



Volvo Lasvagnar sai uuden toimitusjohtajan

Volvo Lastvagnar yhtiön pitkäaikainen toimitusjohtaja Claes Nilsson menee eläkkeelle 1.1.2019. Uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty Volvo Lastvagnarin Eurooppa-johtaja Roger Alm. Hänestä tulee samalla Volvon konsernijohdon jäsen. Alm tuli Volvo Lastvagnarin palvelukseen 1989. 

Sen jälkeen hän on ollut monessa huipputehtävässä, muun muassa vastuussa Volvo kuorma-autojen myynnistä Latinalaisessa Amerikassa ennen Eurooppa-johtajaksi tuloa.


Ensimmäinen Streetscooter Ruotsiin

Huhtikuussa 2018 perustettu start-up yritys Adayservice Göteborgissa saa käyttöönsä ensimmäisen sähkötoimisen Streetscooter kaappiauton Ruotsissa. Adayservice on erikoistunut kokoamaan ja kuljettamaan huonekaluja.

Lue lisää: Ensimmäinen Streetscooter Ruotsiin


Ruotsi lakkautta uunituoreen lentoveron

Ruotsin edellinen hallitus perusti demarien, ympäristöpuolueen ja vasemmistopuolueen voimin lentoveron viime kesänä. Vaikka Ruotsissa ei vieläkään ole vaalien jälkeen uutta hallitusta, on jo selvää, että maltillisen kokoomuksen ja kristillisdemokraattien budjettiehdotuksen tultua hyväksytyksi, lentovero kuopataan 1.7.2019 vain vuoden vanhana.

Matkanjärjestäjät ja elinkeinoelämä vastustivat raivoisasti lentoveroa alusta alkaen. Vain puoli vuotta sen voimaan astumisesta tiedetään jo, että se lakkautetaan. Lakkautuspäätöksestä tullaan varmasti käymään kovaa köydenvetoa heti Linköpingissä pidettävästä vuotuisesta kuljetusalan suurtapahtumasta, Transportforum'sta lähtien 9-10.1.2019.


Poliisille uusia panssaroituja ajoneuvoja

Poliisihallitus on hankkimassa vuosien 2018-2019 aikana poliisiyksiköiden käyttöön 15 kappaletta panssaroituja Mercedes-Benz G280 CDI LAPV 5.4 -ajoneuvoja. Autot on hankittu Hansel-sopimustoimittaja Veho Oy:ltä puitesopimuksen mukaisena hankintana. Ajoneuvoja tullaan sijoittamaan Suomen kaikkiin yhteentoista poliisilaitokseen.

Kyseiset uudet ajoneuvot ovat kuorma-autoiksi rekisteröitäviä panssaroituja poliisiautoja. Autoissa on Poliisihallituksen mukaan Suomen poliisille riittävä suojaustaso. Autot ovat väritykseltään tummansinisiä ja niissä on poliisin hälytysajoneuvojen normaali tekninen varustus.

Lue lisää: Poliisille uusia panssaroituja ajoneuvoja


Mikko Rantakare Volvo Truck Centereiden Länsi-Suomen aluejohtajaksi

Mikko Rantakare (48) on nimitetty Volvo Finland Ab:ssa Volvo Truck Center Länsi-Suomen aluejohtajaksi. Rantakare aloitti tehtävässään 3.12.2018. Volvo Truck Center Lännen alueeseen kuuluu Volvo Truck Center Turun, Forssan ja Porin toimipisteet. Mikko vastaa kuorma-automyynnin sekä jälkimarkkinaliiketoiminnan johtamisesta Länsi-Suomen alueella. Rantakare raportoi Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklundille.

Rantakare on toiminut autoalalla lähes koko työuransa ajan. Ennen Volvo Truck Center Länsi-Suomen aluejohtajaksi siirtymistään Rantakare toimi huoltokorjaamon päällikkönä Turussa. 

Rantakareen päätoimipisteenä on Volvo Truck Center Turku.


Nissan Europen keskusvaraston sähköstä aurinkoenergialla 70 %

Nissan vahvisti tänään ottaneensa keskusvarastotiloissaan käyttöön Alankomaiden laajimman joukkorahoitetun aurinkopaneelikaton.

Amsterdamissa sijaitsevan Nissan Europen keskusvaraston (Nissan Motor Parts Center, NMPC) katolle asennettu aurinkopaneelikennosto koostuu lähes 9 000 aurinkopaneelista ja tuottaa jopa 900 kotitalouden sähköntarpeen verran uusiutuvaa energiaa. Aurinkopaneelikaton ansiosta keskusvaraston hiilidioksidipäästöt vähenevät huomattavasti, arvioiden mukaan vähennykset ovat jopa 1,17 miljoonaa kiloa vuodessa.

Tämä valtava aurinkopaneelikennosto pystyy kattamaan jopa 70 prosenttia NMPC:n vuosittaisesta energiantarpeesta ja se onkin merkittävä edistysaskel Nissanin tavoitteissa pyrkiä kestävää kehitystä edistäviin toimintoihin. Merkittävää on myös se, että osa paneeleiden tuottamasta energiasta ohjataan suoraan kansalliseen sähköverkkoon.


Atrian teurasjätteistä biokaasua

Työ- ja elinkeinoministeriö on myöntänyt 17.12.2018 Nurmon Bioenergia Oy:lle energiatukea enintään 9 364 000 euroa biokaasulaitoksen rakentamiseen Nurmoon parin kilometrin päähän Atrian elintarviketehtaasta. Laitos on tähän mennessä suurin biokaasun liikennekäyttöön suunniteltu hanke Suomessa.

Biokaasulaitos käyttäisi raaka-aineena maataloudesta syntyviä lantoja, teurastamon biojätteitä, elintarviketeollisuuden jäte- ja sivuvirtoja, ruokajätettä ja pakattuja elintarvikkeita sekä kasvibiomassoja.

Tuotannon käynnistyessä kaasua käytetään aluksi lähinnä teollisuuden polttoaineena ja kysynnän kasvaessa vuoteen 2025 mennessä lähes koko tuotanto käytettäisiin liikennepolttoaineena. Laitoksen täysi tuotantoteho vastaa 6 000 henkilöauton keskimääräistä energiankulutusta.

Lue lisää: Atrian teurasjätteistä biokaasua


Toyota julkaisi Proacen tarkastuskampanjoita

Toyota Motor Corporation julkaisi 18.12.2018 viisi tarkastuskampanjaa liittyen Proace- ja Proace Verso -malleihin. Yksittäiseen autoon voi kohdistua yhdestä neljään kampanjaa. Kampanjoiden piiriin kuuluu Suomessa kokonaisuudessaan 3 482 autoa. Tyoyota haluaa vaikuttaa tilanteeseen mahdollisimman nopeasti, mikäli autoissa havaitaan turvallisuuteen liittyviä potentiaalisia ongelmia. Toyotan tietojen mukaan Suomessa ei ole ollut yhtään tarkastuskampanjoihin liittyvää ongelmatilannetta.

Lue lisää: Toyota julkaisi Proacen tarkastuskampanjoita


HSY: Talvirengaskausi näkyy pääkaupunkiseudun ilmanlaadussa

Kuva: HSY/Suvi-Tuuli Kankaanpää

HSY:n mittausten mukaan pääkaupunkiseudun ilmanlaatua heikentää erityisesti liikenteen pakokaasut, katupöly sekä pientaloalueilla myös puunpoltto. Nastarenkaiden käyttöönotto on näkynyt ilmanlaadun mittauksissa tänä syksynä marraskuun puolivälistä lähtien.

- Mittaamme ilmasta muun muassa hengitettäviä hiukkasia, jotka ovat suurimmaksi osaksi katupölyä. Vaikka pahin pölykausi on keväisin, katupöly heikensi ilmanlaatua jo nyt syksyllä, erityisesti marraskuun puolivälissä nastarenkaiden aiheuttaman pölyn vuoksi, kertoo ilmansuojeluyksikön päällikkö Maria Myllynen HSY:stä.

Nastarenkaat kuluttavat voimakkaasti asfaltin pintaa, ja pölyä muodostuu, kun renkaat jauhavat asfalttia ja hiekoitushiekkaa. Kun tienpinnat kuivuvat, hiukkaset nousevat ilmaan.

Lue lisää: HSY: Talvirengaskausi näkyy pääkaupunkiseudun ilmanlaadussa


EU-tuella 14 uutta kaasutankkausasemaa

Euroopan unioni on myöntänyt Gasumille 2,9 miljoonaa euroa tukea kaasutankkausasemaverkoston laajentamistyöhön Suomessa. Tuki on merkittävä askel yhtiön pohjoismaisen kaasuekosysteemin rakentamiseen. Uusia asemia tarvitaan vastaamaan kaasuautojen kasvaneeseen kysyntään, ja jotta liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän ILMO45-loppuraportissa linjattuihin päästötavoitteisiin päästään.

EU:n väylä- ja liikennehankkeiden Verkkojen Eurooppa (Connecting Europe Facility) -hanke on myöntänyt Gasumille 2,9 miljoonaa euroa uusien kaasutankkausasemien rakentamiseen. Tuen myötä yhtiö jatkaa uusien tankkausasemahankkeiden toteuttamista ja pohjoismaisen asemaverkoston laajentamista.

- Myönnetty tuki mahdollistaa entistäkin paremmin kaasuinfrastruktuurin kehittämisen kasvavaa kysyntää vastaavaksi. Viimeisen parin vuoden aikana huimasti kasvanut kaasuajoneuvojen kysyntä niin kuluttaja- kuin yrityspuolellakin on osoittanut, että lisäasemille on tarvetta. Biokaasun liikennekäyttö edesauttaa myös Suomen kunnianhimoisten ympäristötavoitteiden saavuttamista, sanoo Jussi Vainikka, Gasumin biokaasuliiketoiminnan kehityspäällikkö.

Lue lisää: EU-tuella 14 uutta kaasutankkausasemaa


DAF CF Electric -kuorma-auto kauppaketjulle koekäyttöön

DAF Trucks on tänään toimittanut ensimmäisen täysin sähkökäyttöisen kuorma-autonsa Jumbolle, alankomaalaiselle supermarketketjulle. CF Electric on DAF:n ja VDL:n kehitysyhteistyön tulosta, ja Jumbo tulee käyttämään sitä Alankomaiden eteläosissa sijaitsevien myymälöidensä tavarantoimituksiin. Jumbon toimitusjohtaja Frits van Eerd vastaanotti DAF CF Electric -kuorma-auton avaimet DAF Trucksin puheenjohtajalta Harry Woltersilta ja VDL Groepin puheenjohtajalta ja toimitusjohtajalta Willem van der Leegteltä.

Ensimmäisen DAF CF Electric -kuorma-auton käyttöönotto on iso merkkipaalu DAF Trucksille, VDL:lle ja Jumbolle. Täysin sähkökäyttöisen DAF-hyötyajoneuvon toimitus käynnistää sarjan sähkö- ja hybridikuorma-autojen pitkän aikavälin kenttätestejä.

Lue lisää: DAF CF Electric -kuorma-auto kauppaketjulle koekäyttöön


Neste kehitti mobiilimaksun ammattiliikenteelle

Erilaiset vaihtoehdot maksamiseen Nesteen asemilla laajenevat jatkuvasti. Tammikuusta lähtien mobiilimaksaminen on mahdollista myös Nesteen yritysasiakkaille, jotka ovat olleet tiiviisti mukana sen kehitystyössä.

- Lanseerasimme puolitoista vuotta sitten Neste-äpin kautta tapahtuvan mobiilimaksamisen. Sen jälkeen olemme laajentaneet maksamisvaihtoehtoja ensin credit- ja debit -maksuominaisuuksille, ja tämän vuoden alussa vielä Apple Payn kaltaisille mobiililompakoille. Olemme saaneet paljon hyvää palautetta Neste-äpin kautta tapahtuvan maksamisen vaivattomuudesta, nopeudesta ja turvallisuudesta, Nesteen Head Of Digital Transformation Juho Korpela kertoo.

Tammikuussa lanseerattavat uudet yritysasiakkaille suunnatut maksamisen palvelut ovat täysin digitaaliset. Mobiilitankkauksen lisäksi uusi yritysasiakkaille suunnattu nykyaikainen mobiilimaksamisen palvelu tekee paperien pyörittämisestä turhaa, sillä laskut ja raportit saa vastedes kokonaan sähköisinä. Järjestelmän hallinta on reaaliaikainen, ja mobiilimaksut ovat sen kautta välittömästi asiakkaan käytössä.

- Digitaaliset palvelut kehittyvät nopeaa tahtia eteenpäin, ja myös yritysten on pysyttävä muutoksessa mukana. Yritykset pääsevät nyt hyötymään mobiilimaksamisen eduista, kun Neste-yrityskortin maksuominaisuudet voi asteittain liittää Neste-äppiin. Uudet maksamiseen liittyvät palvelut on kehitetty nimenomaan yritysasiakkaidemme tarpeita ajatellen, ja niiden avulla he voivat tehostaa raportointiaan ja liiketoimintaansa ympäri Suomen, Korpela jatkaa.

Lue lisää: Neste kehitti mobiilimaksun ammattiliikenteelle