Sisu toimi kranaatinheitinjärjestelmän alustana

Sisu Auto otti osaa ampumaharjoitukseen, jossa panssaroitu Sisu 8x8 vaihtolava-auto toimi alustana 120 mm kranaatinheitinjärjestelmälle. Yhdistelmä on erittäin helposti liikuteltava ja ketterä tulivoiman lähde. Harjoituksen aikana kranaatinheitin ampui onnistuneesti sekä suoraa että epäsuoraa tulta.

Testin tuloksena panssaroitu Sisu 8x8 osoittautui erinomaiseksi myös tähän tarkoitukseen, kuten moniin muihin tehtäviin joita auto luotettavasti suorittaa päivittäisessä käytössään.


Muutoksia Trafin maksuihin

Sähköisen asioinnin lisääntyminen tuo muutoksia Liikenteen turvallisuusviraston Trafin perimiin maksuihin. Merkittävimmät muutokset koskevat ajokortteja ja tutkintoja.

Liikenne- ja viestintäministeriö muutti asetusta Trafin maksullisista suoritteista 15. kesäkuuta. Hinnat ovat voimassa asetuksen voimassaoloajan eli 31.12.2017 saakka.

Sähköinen ajokorttilupahakemus on uusi suorite, josta peritään 30 euroa. Maksu tulee voimaan 17.8.2017. Ensimmäisessä vaiheessa palvelua voivat käyttää alle 45-vuotiaat C- ja D-korttien uusijat ja A- tai B-ajokorttiluokan korottamista hakevat yli 18-vuotiaat.

Kuorma- ja linja-autonkuljettajien ammattipätevyyskokeet voi suorittaa sähköisesti 1.7.2017 alkaen. Samalla perustason ammattipätevyyskokeesta aletaan periä nykyistä alempaa 50 euron maksua. Aiempi hinta oli 80 euroa. Suullisesta kokeesta perittävä maksu alenee 100 euroon aiemmasta 150 eurosta.

Myös ADR-ajolupakokeen voi suorittaa sähköisesti heinäkuun alusta lähtien. Sähköisesti suoritettavasta kokeesta peritään 50 euroa. Nykyinen koemaksu paperilla suoritetusta kokeesta säilyy 90 eurona, suullisen kokeen maksu on 100 euroa (ennen 200 euroa). Muutos tulee voimaan 1.7.2017.

Puolustusvoimissa suoritetun kokeen kirjaaminen Trafin järjestelmään maksaa jatkossa 10 euroa.

Lisätietoja

ylitarkastaja Pirjo Karttunen, 0295 34 2605

 


Gällivare Arctic Truck Show 30.6.-1.7.

Pohjoisen Ruotsin Gällivare Truckmeet on kasvanut ja vaihtanut nimeä tälle vuodelle. Suomalaistenkin truckerien suosima keskiyön auringon näyttely ja tapaaminen keräsi viime vuonna yli 3000 kävijää sateesta huolimatta Suomesta, Ruotsista ja Norjaasta.



2000 VW-dieseliä GAZ:lle

Volkswagenin Saltzgitterin moottoritehdas ja venäläinen GAZ ovat sopineet suuresta dieselmoottorikaupasta. Vuodesta 2019 lähtien VW toimittaa 2000 kpl VW 2,0 TDI dieselmoottoria asennettaviksi GAZin keveisiin hyötyautoihin. Kyseeseen tulevat aivan ilmeisesti umpipakettiauto GAZ Gazelle sekä sen avolava- ja pikkubussimallit.

VW:n moottoritehdas Saksan Saltzgitterissä tuottaa jopa 7000 kpl 200 erityyppistä bensa- ja dieselmoottoria 3-sylinterisestä aina 16-sylinteriseen. Tuotannon alusta 1970 tehdas on valmistanut yli 57 miljoonaa moottoria.


Liikenteenohjaustoiminnot valtion osakeyhtiöksi

Liikennevirastossa nykyisin hoidettavat tie-, meri- ja rautatieliikenteen liikenteenohjaustoiminnot yhtiöitetään valtion osakeyhtiöksi 1.1.2019 alkaen. Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti 13. kesäkuuta Liikenneviraston liikenteenohjaustoimintojen yhtiöittämisestä. Valtion kokonaan omistaman erityistehtäväyhtiön omistajaohjaus tulee liikenne- ja viestintäministeriön vastuulle.

Jatkossa Liikennevirasto ostaa liikenteenohjauspalvelut perustettavalta liikenteenohjausyhtiöltä. Samalla selkiytetään Liikenneviraston ja rautateiden liikenteenohjauksesta jo nykyään vastaavan Finrail Oy:n väliset suhteet.

Liikenteenohjaustoimintojen yhtiöittämisellä valmistaudutaan liikenteen digitalisaation, palveluistumisen, automaation sekä tiedon merkityksen lisääntymisen tuomiin muutoksiin. Samalla luodaan edellytykset asiakaslähtöisyyden parantamiselle.


Karjaalta kajahtaa: Uusi Sisu Super-Polar Mining 10x6 Tridem

Sisu täräytti maailmalle insinööritaitonsa uusimman tuotteen: Sisu Super-Polar Mining 10x6 Tridem.

10x6 vetorakenteessa on kolme ohjaavaa eli ykkös-kakkos-viides akseli eli kääntyy pennin lantilla. Lisäksi se on "oikea" Tridem eli myös 5. akselin singelipyörät vetävä ja ohjaava.

Moottorina on Mersun vahvin, 625 hv Voithin turbo retarderi kytkimellä ja PowerShift vaihteistolla. Alusta on Sisun oma Super Heavy Duty, puu/soranajossa kehitetty kaikkein rankimpiin olosuhteisiin runkorakennetta, akseleita ja jousitusta myöten.

Lava on Fliegl Corporation räätälöimä matalan painopisteen työntötyhjennyslava.

Suomen puolustusvoimien ja maanpuolustuksen hylkäämän Sisun omistaja ja toimitusjohtaja Timo Korhonen on juuri palannut 24. työmatkaltaan Kiinassa, jonne Sisu myy erikoisosaamistaan, kuorma-autojen extreme-maastokelpoisuutta, joka ei kelpaa Suomen valtiolle, ei maavoimillemme, ei maanpuolustuksellemme eikä isänmaallisuutta mielellään korostavalle puolustusministerillemme Jussi Niinistölle.


HSL ja Stara siirtyvät kokonaan uusiutuviin polttoaineisiin

Helsingin kaupungin hyötyajoneuvot ja HSL:n tilaama bussiliikenne siirtyvät käyttämään vain uusiutuvia polttoaineita vuoteen 2020 mennessä. Pääkaupunkiseudun bussit ja valtaosa Helsingin kaupungin työkoneista ja kuorma-autoista vaihtavat jäte- ja tähdepohjaisiin biopolttoaineisiin.

Keskeisten toimijoiden mukanaolo BioSata-hankkeessa mahdollistaa nopean siirtymisen biopolttoaineisiin. HSL, Stara, UPM, Neste, Teboil, St1, Työ- ja elinkeinoministeriö, Öljy- ja biopolttoaineala ry ja VTT pyrkivät yhdessä mahdollisimman laajaan biopolttoaineiden käyttöön. Hanke on osa pääkaupunkiseudun Smart & Clean -projektia, jonka tavoitteena on maailman houkuttelevin päästötön liikkuminen.

HSL:n pääkaupunkiseudun liikenteessä on noin 1 400 bussia, jotka kuluttavat noin 40 000 tonnia polttoainetta vuosittain. Staran omassa kalustossaan käyttämä polttoainemäärä on noin 2 000 tonnia. Suomessa tuotetaan kaikkiaan noin 500 000 tonnia biopolttoaineita vuodessa.


Suomelle ja Iranille lentoliikennesopimus

Trafin mukaan Suomi ja Iran neuvottelivat lentoliikennesopimuksen 12.-14.6.2017. Sopimus mahdollistaa suorat lennot Helsingin ja Teheranin välillä sekä code share –markkinointiyhteistyön.


Suomalaisilla koneilla ja laitteilla edelleen kysyntää Venäjällä

Suomalaisyritysten kasvava kiinnostus Venäjän markkinoita kohtaan näkyy lisääntyneinä kyselyinä Finnveran Pietarin-edustustossa. Venäjän talous on kääntynyt hienoiseen nousuun, mikä avaa haasteista huolimatta mahdollisuuksia suomalaisyrityksille. Finnveran arvion mukaan rahoituksen kysyntä Venäjän-kauppaan tulee vilkastumaan tänä vuonna.

–Venäjän oman tuotannon kehittäminen tarvitsee investointeja, joihin tarvitaan ulkomaista teknologiaa. Silloin tarvitaan koneita ja laitteita, joita Suomesta viedään eniten, sanoo tiimipäällikkö Anu-Leena Koskelainen Finnverasta.

Suomalaisyritysten näkymät Venäjästä ovat aiempaa positiivisemmat. Vaikka Venäjä on kääntynyt protektionistiseen suuntaan ja suosii kotimaista tuotantoa tuonnin korvaus -ohjelmallaan, se voi avata mahdollisuuksia suomalaisille vientiyrityksille. Muun muassa EU:n Venäjän-kaupalle asettamat sanktiot ovat edelleen voimassa, mutta ne huomioiden kaupankäynti on mahdollista.


Nopeuden automaattivalvontalaitteisto vaihtuu

Poliisi on hankkimassa uutta automaattista liikennevalvontalaitteistoa. Automaattivalvontalaitteistoilla valvotaan ajoneuvojen nopeuksia ja liikennevaloissa punaisia päin ajamista. Nopeuden mittaustekniikka vaihtuu, kun luovutaan tien pintaan sahattavista induktiosilmukoista. Mittaustekniikka voi perustua joko laservaloon tai olla kehittyneempää tutkatekniikkaa. Nykyisiä automaattivalvontalaitteistoja käytetään niiden elinkaaren loppuun asti.

Poliisihallitus julkaisee kesäkuussa hankintailmoituksen kilpailuttaakseen vuoden 2017 aikana automaattisen liikennevalvontalaitteiston hankinnan. Kilpailutus sisältää kiinteisiin valvontapisteisiin sijoitettavan automaattivalvontalaitteiston sekä laitekotelot tarvikkeineen ja varaosineen, autoihin asennettavan automaattivalvontalaitteiston tarvikkeineen ja varaosineen sekä huolto- ja korjauspalvelut laitteistojen osalta.

Hankintasopimuksen arvo viiden vuoden sopimuskaudelle (sis. kahden vuoden optiovuodet) on noin 6 - 8 miljoonaa euroa ja se sisältää myös Liikenneviraston sopimuskauden aikaisia hankintoja. Koko sopimuskauden aikana automaattivalvontalaitteistoja tullaan hankkimaan arviolta 150 kappaletta. Sopimuskausi on määrä alkaa alkuvuodesta 2018.


Talvimerenkulun tutkimuksista tietoa jääluokkamääräysten kehittämiseen

Suomen ja Ruotsin viranomaiset ovat yhdessä rahoittaneet talvimerenkulun tutkimusta yli neljän vuosikymmenen ajan. Laaja tutkimustoiminta on tuonut konkreettista hyötyä talvimerenkulun parantamiseen. Nyt tutkimustuloksista on saatu suoraan hyötyä esimerkiksi jääluokkamääräysten kehittämiseen.

Jääluokkamääräyksissä määritellään jäissä liikkuvan aluksen minimikoneteho, rungon lujuus sekä koneiston ja potkurin lujuus. Jääluokkamääräyksillä pyritään siihen, että Itämerellä liikennöivillä aluksilla on riittävät ominaisuudet jäissä liikkumista varten, jotta talviliikenne olisi turvallista ja mahdollisimman sujuvaa.

-Tällä kertaa tutkimustietoa hyödynnettiin ruoripotkurilaitteiden mitoituskuormien määrittämisessä sekä terästä sitkeämmän pallografiittivaluraudan murtolujuuden uusien kriteerien asettamisessa. Pallografiittivalurautaa käytetään laivojen kuljetuskoneistojen osissa, kertoo erityisasiantuntija Lauri Kuuliala.

Trafi on nyt lähettänyt jääluokkamääräysten uuden version lausuntokierrokselle ja samalla lausunnoille on lähtenyt myös määräys jääluokkien vastaavuudesta. Ehdotetuilla jääluokkamääräysten muutoksilla on tarkoitus selkeyttää nykyisiä määräyksiä. Kokonaan uutena mukaan ehdotetaan ruoripotkurilaitteiden mitoitusta koskevaa osiota.


Viherrakennustyö Helsinginkadulla 16 - 20.6.2017

Viherrakennustyö Helsinginkadulla sulkee ajokaistan 16-20.5.2017 välillä Tuomaansilta-Suntionkatu. Työ tapahtuu keskisaarekkeella ja vasen ajokaista on suljettu työmaan kohdalta. Työmaa liikkuu päivittäin.

Työajat ovat pe. klo 8.00-15.00 ja ma. ja ti. klo 6.00-15.00. Työtä ei tehdä viikonloppuna. Paikalla liikenneopasteet, työkoneita liikkuu liikenteen seassa.


Käyttöauto Oy:lle energiatehokkuus palkinto

Käyttöauto Oy:lle myönnettiin 15.06.2017 kunniamaininta ansiokkaasta toiminnasta ja tunnollisesta sitoutumisesta Elinkeinoelämän energiatehokkuussopimuksen Autoalan toimenpideohjelmaan kaudella 2008–2016.

Työ- ja elinkeinoministeriö, ympäristöministeriö, Energiavirasto ja Motiva palkitsivat yrityksiä ja kuntia tuloksellisesta ja esimerkillisestä energiatehokkuustyöstä Finlandia-talolla. Samalla juhlittiin energiatehokkuussopimusten 20 menestysvuotta ja uuden sopimuskauden käynnistymistä.

Käyttöauto liittyi energiatehokkuussopimukseen vuonna 2012. Yritys onnistui jo vuosina 2013–2016 toteutetuilla energiatehokkuustoimilla ylittämään energiansäästötavoitteensa 171 prosenttisesti siirtymällä energiatehokkaampaan valaistukseen valtaosassa 11 paikkakunnalla toimivista toimipakoistaan. Vuosittainen säännöllinen raportointi ja energiatehokkuustoimenpiteiden toteuttaminen useana vuonna on hoidettu erityisen määrätietoisesti.

Käyttöauto Oy on parantanut kannattavuuttaan tekemällä isoja investointeja energiatehokkuuteen. Järjestelmällinen työ energiansäästön eteen alkoi jo vuonna 2002, kun yhtiö otti käyttöönsä ISO 14001 -ympäristöjärjestelmän.

Myös sähkön, lämmön ja liikennepolttoaineiden kulutuksen seurannan kehittäminen on tärkeää. Energiaa säästävillä toimilla yritys säästää noin 350 000 euroa vuodessa.


Elinkeinoelämän tyytyväisyys väyliin ja kuljetuksiin nousi

Noin 82 % kyselyyn vastanneista rahdinantajista ja kuljetusalan ammattilaisista on tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä kuljetustensa toimivuuteen ja turvallisuuteen. Tulos on parantunut pari prosenttia aikaisemmasta tutkimuksesta, joka tehtiin vuonna 2015.

”Varsinkin tieliikenteen yhteydet satamiin, lentoasemille ja raja-asemille saivat tänä vuonna vastaajilta paljon aikaisempaa paremmat arviot”, toteaa Liikenneviraston asiakkuuspäällikkö Anu Kruth.

Tutkimuksesta selvisi myös, että elinkeinoelämä kokonaisuutena on varsin tyytyväinen kauppamerenkulun väyliin. ”Monet vastaajat kiittelivät vesiväylien palvelutasoa, turvallisuutta ja kustannustehokkuutta”, Kruth huomauttaa.

Alemman tieverkon ja rautateiden kunnossa parantamisen varaa

Suomen väyläverkon korjausvelka on Liikenneviraston arvion mukaan tällä hetkellä noin 2,5 miljardia euroa. Ei siis ihme, että elinkeinoelämä antoi tutkimuksessa myös risuja väylien kunnosta. Varsinkin rataverkon ja alemman tieverkon kunnossa olisi vastaajien mukaan parantamisen varaa. Kuljetuspalvelujen tarjoajat olivat arvioissaan hieman kriittisempiä kuin rahdinantajat.


Porvoo ottaa Neste MY:n koko dieselkalustoonsa

Porvoon kaupunki ottaa ensimmäisenä suomalaiskaupunkina Nesteen 100 %:sti jätteistä ja tähteistä valmistetun Neste MY uusiutuvan dieselin käyttöön koko dieselkalustossaan tämän vuoden aikana. Kaupungin kuntatekniikka ja maksuton kesäbussi Rinkeli siirtyvät käyttämään tuotetta välittömästi.

Neste MY uusiutuvalla dieselillä voidaan saavuttaa jopa 90 prosenttia pienemmät kasvihuonekaasupäästöt polttoaineen koko elinkaaren aikana perinteiseen fossiiliseen dieseliin verrattuna.

Neste MY uusiutuvaa dieseliä voi siirtyä käyttämään ilman mitään muutoksia ajoneuvoihin. Se on täysin yhteensopiva nykyisten diesellaatujen kanssa eli sitä voidaan lisätä polttoainesäiliöön, vaikka säiliössä olisi vielä perinteistä dieseliä jäljellä.

Nesteen kehittämän NEXBTL-teknologian avulla voidaan valmistaa huippulaatuista, uusiutuvaa dieseliä ja muita uusiutuvia tuotteita lähes mistä tahansa jäterasvasta tai kasviöljystä.


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.