Rolls-Royce menee maastoon, Cullinan esitellään 2018

BMW:n tytäryhtiö Iso-Britanniassa, Rolls-Royce ilmoitti jo kolme vuotta sitten aikovansa valloittaa myös maastoajomarkkinat omalla huipputuotteella ja vähättelevänsä SUV-nimitystä. RR:n tarjoama vastine on " all-terrain, high-sided vehicle" eli lähinnä "korkearakenteinen maastoajoneuvo".

Uutuuden nimeksi on nyt ilmoitettu "Cullinan". Muita tietoja salataan yhä. Korin arvellaan kuitenkin lepäävän uudella aluminikehyksellä kesällä 2017 esitellyn uuden Phantom'n tapaan. Ja että "Cullinnan tulee viihtymään missä tahansa maastossa". Ensiesittely luvataan loppuvuodelle.


EU: Erikoistukea akkuteknologian kehittämiseen

EU valmistelee 23.2. julkistettavaa strategiaa EU-alueen akkuvalmistajien yhteistyön edistämiseksi tavoitteena jouduttaa akkuteknologian kehitystä. "Sähköliikenteen (E-Mobility) kannalta kennot ja akut ovat keskipisteessä. Joka kuvittelee, että näitä tulevaisuudessa vain ostetaan, on sokea, jopa lapsellinen. Sen vuoksi euroopalaisten yritysten on tehtävä yhteistyötä yli kansallisten rajojen", strategian tarvetta perustellaan energiakomissaari Maros Sefcovic'n toimistosta.

EU-komissio tulisi tietyin ehdoin tukemaan akkuteollisuutta. Vuoteen 2025 mennessä arvioidaan akkumarkkinoiden vuositasoksi 250 miljardia euroa. Tuolloin Euroopan tulee olla vahvasti edustettuna markkinoilla, Sefcovic korostaa.


Saksa ilmaiseen lähijoukkoliikenteeseen

EU:n uhkavaatimus Saksalle pahiten saastuneiden kaupunkien ilmanlaadun parantamiseksi on nostanut esille ajatuksen maksuttomasta joukkoliikenteestä yksityisautoilun vähentämiseksi. Kaupunkeja motivoitaisi myös "muiden tarpeiden tukemisella" ryhtymään liikennejärjestelyihin autojen päästöjen vähentämiseksi. Raskaalle kuorma-autoliikenteelle olisi luotava "vähäpäästövyöhykkeitä".

Ilmanlaadun parantamisen koekaupungeiksi tulisivat Bonn, Essen, Herrenberg, Reutlingen ja Mannheim.

Joukkoliikenteestä vastaavien yritysten taholta on luonnollisesti heti esitetty tarve lipputulojen korvaamisesta julkisella tuella.



Niinivirralle toinen sähkökuorma-auto

Niinivirta European Cargo Oy jatkaa toimintaansa kohti päästötöntä jakeluliikennettä. 12.2.2018 yhtiö ottaa käyttöön toisen 100 prosenttisesti sähköllä toimivan jakelukuorma-auton. Auto tulee pk-seudun jakeluliikenteeseen ja on Emoss B.V:n valmistama, kuten yhtiön ensimmäinen sähköinen jakeluauto Tampereella. Auton alustana toimii tällä kertaa MAN 18250. Molemmat sähköiset kuorma-autot on varustettu IoT-tekniikalla joka mahdollistaa kehitystyön edistyneen kaupunkilogistiikan ympärillä.

Niinivirran uuden sähkökuorma-auton kokonaispaino on 18 tonnia ja moottorin teho 230 kW. Auton akuston kapasiteetti on 200 kWh, latausteho 44 kW ja ajosäteen täydellä akulla pitäisi olla 250 kilometriä.


1000 uutta työntekijää Uudenkaupungin autotehtaaseen

Valmet Automotive arvioi rekrytoivansa Suomessa vuoden 2018 aikana 1000 henkilöä tuotanto- ja toimihenkilötehtäviin. Rekrytointitarpeeseen vaikuttaa Mercedes-Benzin uuden A-sarjan tuotannon käynnistyminen Uudessakaupungissa. Myös toimihenkilötarve on useita kymmeniä.

Valmet Automotiven autotehtaalla Uudessakaupungissa työskentelee tällä hetkellä noin 4000 henkilöä. Uuden A-sarjan tuotantoon tullaan rekrytoimaan tuotantohenkilöstöä hitsaamon, maalaamon, kokoonpanon sekä sisäisen logistiikan tehtäviin. Valmet Automotive kouluttaa henkilöt tehtäviinsä.

Lue lisää: 1000 uutta työntekijää Uudenkaupungin autotehtaaseen


Audi-Porsche: Miljardeja E-kehitykseen


Audi Aicon on Audin autonomisen sähkö-urheiluauton konseptimalli.

800 työntekijää keskittyy kehittämään ensiaskeleena sähköllä toimivaa urheiluautoa Audi-Porsche yhteisprojektissa.

- Vuoteen 2025 mennessä alustan, akkupakettien, sähkömoottorien, elektroniikan ja softan kehitykseen tullaan sijoittamaan miljardeja, Audi-johtaja Rupert Stadler sanoo Stuttgarter Zeitung lehdelle.

(Vogel)


Formula E kasvaa rajusti, Nissan mukaan ensimmäisenä japanilaisena

Formula E on samalla tavalla autotekniikan tärkein kehityspaja kuin olivat aikanaan autourheilu, Monte Carlon ralli ja Formula 1 polttomoottoriautoille.

Nissan on ensimmäinen japanilainen autonvalmistaja, joka on mukana Formula E -mestaruuskisojen viidennellä kaudella vuoden 2018 loppupuolella.

Formula E-sarjan viidennellä kaudella joukkueet kilpailevat uuden alustan / akun yhdistelmällä ja uusilla voimalinjoilla, jotta kesken kilpailun tapahtuvat autojen vaihdot voidaan eliminoida. Vaihdot olivat ennen osa Formula E -kilpailuja.

Nissanin osallistuminen Formula E -sarjaan ajoittuu sopivasti kilpailun uusien teknisten sääntöjen tultua voimaan. Formula E -kilpa-auto on linjassa Nissanin Intelligent Mobility –vision kanssa siitä, mistä autot saavat käyttövoimansa, kuinka niillä ajetaan ja kuinka ne integroituvat osaksi yhteiskuntaa. Nissan on maailman myydyimmän sähköauton Nissan LEAFin valmistaja.

Nissan esittelee uuden Formula E -kilpa-autonsa Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä 6. maaliskuuta.


Neste MY diesel vähensi kasvihuonepäästöjä vuodessa yli 20 miljoonaa kiloa

Kokonaan jätteistä ja tähteistä valmistettu Neste MY uusiutuva diesel™ on vähentänyt ilmastopäästöjä Suomessa jo vuoden ajan. Tänä aikana se on auttanut suomalaisia autoilijoita, yrityksiä, kaupunkeja ja tapahtumia vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä yli 20 miljoonaa kiloa, joka vastaa lähes 7 000 henkilöauton vuosittaisia päästöjä.

Lue lisää: Neste MY diesel vähensi kasvihuonepäästöjä vuodessa yli 20 miljoonaa kiloa


Goupil sähköhyötyajoneuvot Wihurilla

Goupil-G1 on pelkistetty malli ilman hyttiä. Se soveltuu hyvin sisäkäyttöön esimerkiksi teollisuuslaitoksiin huolto ja tavaran kuljetukseen, jossa ympäristön päästö/melu halutaan vähäisiksi. Jousituksen ansiosta kuljettajamukavuus ja kuormankantokyky ovat huippuluokkaa.

Lue lisää: Goupil sähköhyötyajoneuvot Wihurilla


Abidjaniin 50 Iveco 18 m nivelbussia 450 kaasubussin kaupassa


Iveco Crealis 18 CNG

Norsunluurannikon pääkaupungin liikenneyhtiö SOTRA on maan presidentin ja parlamentin varmistuksella ostanut 50 18 m pitkiä Crealis CNG kaasubussia ja 400 Crossway Low Entry CNG bussia. Keskeiseksi perusteeksi ilmoitetaan haitallisten päästöjen vähentäminen, maakaasun hyödyntäminen sekä Ivecon suurkaupunkiolosuhteisiin sopeutettu bussikalusto.

Milloin Suomeen ensimmäinen nivelbussi kaupunkiliikenteeseen? (Toim. huom.)


Tallinnatunneli 16 miljardilla 2040

FinEst Link -projekti julkisti kaksivuotisen selvityshankkeen tulokset Tallinnassa pitämässään loppukonferenssissa 7. helmikuuta. Laskelmia tunnelihankkeen toteuttamisratkaisuista, vaikutuksista ja kustannuksista olivat arvioimassa myös Viron pääministeri Jüri Ratas, liikenneministerit Anne Berner ja Kadri Simson, Helsingin ja Tallinnan pormestarit Jan Vapaavuori ja Taavi Aas sekä maakuntajohtaja Ossi Savolainen ja Harjun kuntien liiton hallituksen puheenjohtaja Andre Sepp.

Selvitystyön tekijät ovat Amberg Engineering, Sweco Finland, WSP, Ramboll Finland, Sito, Pöyry, Strafica, Kaupunkitutkimus TA, Inspira ja Rebel Group. Visuaalisen ilmeen on tehnyt Muotoilutoimisto Kairo.

Lue lisää: Tallinnatunneli 16 miljardilla 2040


Uusi Dacia Duster

Vuonna 2010 esiteltyä Dacia Dusteria on myyty pitkälti yli kaksi miljoonaa kappaletta, joista yli viisituhatta on tuotu Suomeen. Toisen sukupolven Dacia Duster on paremmin varusteltu, helpompi ajaa ja mukavampi.

Keulassa korkealle etupuskuriin ulottuva pohjapanssari muistuttaa Dusterin selviävän huonoillakin teillä. Pohjapanssari löytyy perästäkin. Etuvalot ovat uudet ja ne näyttävät eri toimintojen sijoittelun ansiosta aiempaa matalammilta. Kokonaisuuteen kuuluvat kolmeen sektoriin jaetut LED-päiväajovalot. Uuden Dusterin vyötärölinja on aiempaa korkeammalla ja lokasuojat tulevat hyvin vahvasti ulos kyljistä. Tuulilasin alareuna on viety 100 mm eteenpäin ja sitä on kallistettu aiempaa voimakkaammin. Muutoksella pienennetään ilmanvastusta, minkä lisäksi kori on entistä linjakkaampi ja matkustamoon on tullut lisää tilaa. Maavaraa autolla on 210 mm.

Ajoneuvossa on täysin uusi kojelauta. Keskiosassa näyttö on nostettu paljon entistä korkeammalle (74 mm), minkä ansiosta sitä on paljon helpompi katsoa. Uutta on myös Media Nav 3.0 Evolution -infotainment-järjestelmä.

Lue lisää: Uusi Dacia Duster


Meriliikenteen teollista internetiä kehitetään Lappeenrannassa

Lappeenrannan teknillisen yliopiston sovelletun matematiikan tutkijat, Ilmatieteen laitos ja teknologiayritys Eniram kehittävät uudessa Suomen Akatemian tutkimushankkeessa meriliikenteen teollista internetiä ja data-analytiikkaa.

Tutkimuksessa on tarkoitus kehittää laivojen kulun ja huollon optimointia digitaalisen tiedonkeruun ja analysoinnin avulla.

- Teollisen internetin avulla laivat voisivat tulevaisuudessa kulkea ja niitä voisi huoltaa entistä ennakoidummin, taloudellisemmin ja oikea-aikaisemmin. Isot risteilijät voisivat esimerkiksi tarvittaessa muuttaa reittiään ja välttää huonoa säätä. Ilmailualalla näissä asioissa ollaan pitemmällä kuin meriliikenteessä, jonka piirissä eri toimijat ovat perinteisesti olleet toisistaan erillään, eli paljon on optimoinnin varaa, sanoo sovelletun matematiikan professori Heikki Haario LUT:sta.

Lue lisää: Meriliikenteen teollista internetiä kehitetään Lappeenrannassa


Avainta hyväksyi sovintoesityksen satamien työriidassa

Avaintyönantajat Avainta ry on hyväksynyt sovittelija Jukka Ahtelan 9. helmikuuta antaman sovintoesityksen viittä satamaa koskevassa työriidassa. Oulun, Kokkolan, Rauman, Naantalin ja Turun satamia koskeva, 12.2. klo 6 alkavaksi ilmoitettu lakko peruuntuu.

Sovittelun kautta syntynyt ratkaisu on raskas. Mikäli lakko olisi alkanut, vaikutukset vientiteollisuuteen ja kansantaloudelliseen tilanteeseen olisivat olleet erittäin voimakkaat heti lakon alusta lähtien. Lakko tukitoimineen olisi laajentunut välittömästi koskemaan koko satamakenttää ja levinnyt laajalle uhaten vientiteollisuuden tuotannon jatkumista alle viikossa käynnistymisestään.

Avaintan toimitusjohtajan Vesa Laineen mukaan työaikajärjestelyihin liittyvät muutokset tulevat aiheuttamaan toiminnassa merkittävää jäykkyyttä aiempaan verrattuna.

– Nämä rakenteelliset muutokset yhdessä palkankorotusten kanssa saattavat nostaa satamien kustannustasoa noin 25 prosenttia sopimuksen piiriin kuuluvissa toiminnoissa. Jouduimme kuitenkin arvioimaan, että vaikutukset vientiteollisuuteen ja kansantalouteen olisivat olleet poikkeuksellisen kovat, Laine toteaa.


Tavaravienti kasvoi viime vuonna

Suomen tavaraviennin arvo kasvoi 15 prosenttia vuonna 2017 Tullin ennakkotietojen mukaan. Vienti oli arvoltaan 59,5 miljardia euroa. Myös tuonnin arvo nousi, 13 prosenttia. Tavaratuonti oli arvoltaan 62,0 miljardia euroa. Edellisvuonna 2016 vienti laski neljä prosenttia, mutta tuonti kasvoi yhden prosentin. Vienti kasvoi vuositasolla viimeksi vuonna 2011. Kauppataseen alijäämä väheni viime vuonna edellisvuoteen verrattuna. Kauppatase jäi ennakkotietojen mukaan lähes 2,5 miljardia euroa alijäämäiseksi vuonna 2017.

Lähes kaikkien päätoimialojen vienti kääntyi kasvuun vuonna 2017. Kuljetusvälineiden vienti nousi päätoimialoista eniten, mutta myös metalliteollisuuden tuotteiden vienti suureni merkittävästi. Öljytuotteiden viennin arvo kasvoi myös kohonneiden vientihintojen myötä. Muun kemianteollisuuden vienti suureni maltillisemmin, paitsi lääkkeiden vienti, joka laski.

Myös tavaratuonti oli ripeässä kasvussa vuonna 2017. Kuljetusvälineiden ja erityisesti kuljetusvälineiden osien ja tarvikkeiden tuonti kasvoi merkittävästi. Teollisuuden tuotantotarvikkeiden sekä poltto- ja voiteluaineiden tuonnin arvon kasvu oli myös ripeää. Investointitavaroiden ja elintarvikkeiden tuonnin arvon nousu jäi laimeammaksi. Kulutustavaroiden tuonti sen sijaan laski.