Auto, tekniikka ja kuljetus – 40 vuotta

Ruotsi: Pakettiautoissa suuria ylikuormia

Ruotsin poliisin liikennepartiot raportoivat ylikuormien lisääntymisistä tienvarsitarkastuksissa. Eniten ylikuormia tavoitetaan enintään 3500 kg:n kokonaipainoluokan autoissa.

Esimerkiksi kelpaa 7.1. Tukholman liikennepoliisin suorittamassa tarkastuksessa, jossa alle 3500 kg:n kokonaipainoluokan pakettiauto painoi 6420 kg. Samassa tarkastuksessa todettiin toisen samaan painoluokkaan kuuluvan auton kantavan 179 prosentin ylikuormaa.

Suomessa tiedetään vallitsevan samankaltainen tilanne, jossa henkilöauton ajokortin oikeutuksella hyödynnetään pakettiautoja roimilla ylikuormilla. Suomen poliisi ei suorita tarkastuksia liikenteessä muiden pohjoismaiden tapaan. (Toim.huom.)


VW Hyötyautot paransi tulostaan maailmanlaajuisesti vuonna 2018

Volkswagen Hyötyautojen maailmanlaajuiset T-mallisarjan, Crafterin, Caddyn ja Amarokin toimitukset vuonna 2018 olivat 499 700 kappaletta, joka oli 0,4 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Vuosi 2018 oli yrityksen historian yksi menestyksekkäimmistä. Kasvua tuli erityisesti päämarkkinalla Länsi-Euroopassa.

- Vuosi 2018 oli meille jälleen hyvä ja paransimme vielä viime vuoden hyvää tulosta. Voimme olla tästä ylpeitä. Saavutamme tuotteillamme kasvua niin päämarkkina-alueellamme Euroopassa kuin joillakin Euroopan ulkopuolisilla markkinoilla. Tämä on selkeä merkki tehokkuudestamme, luotettavista ajoneuvoistamme ja jälleenmyyjiemme vahvasta suorituksesta. Aloitamme vuoden 2019 optimistisina ja olemme luottavaisia, että pystymme jatkamaan kasvu-uralla myös tänä vuonna, sanoo Volkswagen Hyötyautojen myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Heinz-Jürgen Löw.

Länsi-Euroopassa toimitettiin asiakkaille 337 000 ajoneuvoa (+1,5 %), sisältäen kotimarkkinan Saksan 127 700 (+4,1 %) ajoneuvoa. Kasvua tuli myös Afrikan +19,8 % (19 300), Etelä-Amerikan + 7,5 % (44 400) ja Aasian ja Tyynenmeren alueella +1,9 % (26 800). Epävakaasta markkinatilanteesta johtuen toimitukset laskivat Pohjois-Amerikassa (Meksiko) -8,2 % (9 600) ja Lähi-idässä -38,0 % (19 000).

Vuonna 2018 Volkswagen Crafteria toimitettiin asiakkaille 58 500 (+24,4 %) kappaletta, T-mallisarjaa toimitettiin 202 200 kappaletta (-1,9 %) ja Caddyä 158 000 (-4,7 %) sekä Amarokia 81 000 (+2,7 %).


MacGregorilta kansilaitteita laivaston raskaaseen sarjaan

Cargoteciin kuuluva MacGregor on solminut sopimuksen kansilaitteiden toimittamisesta Yhdysvaltojen Naval Sea Systems Command (NAVSEA) T-ATSX-luokan alukseen, joka rakennetaan Gulf Island -telakalla Houmassa, Louisianan osavaltiossa. Yhdysvaltojen laivasto luottaa MacGregorin kestäviin ja luotettaviin ratkaisuihin sekä ainutlaatuiseen globaaliin huoltopalveluverkostoon. Tilaus on kirjattu Cargotecin vuoden 2018 neljännen vuosineljänneksen tilauskantaan ja laitteiden toimitus on suunniteltu vuoden 2020 ensimmäiselle vuosineljännekselle.

Tämä sopimus Gulf Island -telakan kanssa sisältää seitsemän aluksen optiot. Telakka on Gulf Island Fabrication Inc:n tytäryhtiö. Hinaus- ja pelastusalus (T-ATSX) on uuden luokan alus, jota käytetään maailmanlaajuisesti merivoimien avomerihinauksissa, pelastusoperaatioiden tukemisessa ja vedenalaisissa pelastustehtävissä.

NAVSEA-vaatimusten mukaisesti aluksessa on oltava vähintään 118 tonnin pollariveto. MacGregorin kansilaitetoimitus sisältää hinaus- ja vetovinssin, offshore-nosturin ja erilaisia Triplex-apulaitteita. Toimitukseen sisältyy miehistön koulutus ja integroidut logistiikkapalvelut.

MacGregorin maailmanlaajuinen korkeasti koulutettujen huoltohenkilöiden verkosto on asiakkaiden palveluksessa 24 tuntia päivässä 365 päivänä vuodessa. MacGregorin laitteita on useissa erilaisissa merivoimien aluksissa, muun muassa yli 200 Sealift Command  -aluksessa, telakointi- ja maihinnousualuksissa sekä logistiikan tuki- ja rannikkovartioston laivoissa.



Raahen sataman kokonaisliikenne vahvassa kasvussa

Raahen satamassa kävi vuonna 2018 yhteensä 600 laivaa. Määrä on kasvanut vuotta aiemmasta, jolloin sataman kautta kulki 541 laivaa. Raahe on tavaraliikenteeltään Perämeren toiseksi suurin satama.

Tavaraliikennettä oli yhteensä 5,5 miljoonaa tonnia, joten verrattuna edellisvuoden tulokseen, 4,9 milj.tonnia, kasvoi kokonaistavaraliikenne vuoden 2018 aikana noin 600.000 tonnia. Tuonnin osuus tavaraliikenteestä on 4,5 milj. ja viennin 1,0 milj. tonnia, kun vuoden 2017 vastaavat luvut olivat 3,99 ja 0,9 miljoonaa tonnia.

Puutavaraa ja haketta vietiin Raahen Satamasta yhteensä noin 197. 600 m³. Kasvua tällä sektorilla syntyi lähes 95%, kun vuoden 2017 vienti oli 101.400 m³.

-Raahen satama odottaa myös vuodelle 2019 tavaraliikenteeseen hyvää virettä ja hienoista kasvua, toteaa sataman toimitusjohtaja Kaarlo Heikkinen.


Muutoksia VR Groupin johtoryhmässä

Liikennejohtaja Petri Auno on irtisanoutunut VR Groupin palveluksesta siirtyäkseen toisen yhtiön palvelukseen. Petri Auno on työskennellyt VR Groupissa vuodesta 1999 ja jatkaa vielä kesäkuuhun 2019.

-Haluan kiittää Petriä hyvistä työvuosista VR Groupissa ja toivotan lämpimästi onnea uusiin haasteisiin, sanoo VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson

Uuden, vankkaa rautatieosaamista omaavan liikennejohtajan haku on käynnistetty VR Groupin sisältä.


Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä

Ajoneuvoyhdistelmien suurin sallittu pituus tieliikenteessä nousee 25,25 metristä 34,50 metriin. Suurin sallittu massa 76 tonnia säilyy ennallaan. Lisäksi tiellä saa käyttää uudentyyppisiä, nykyisistä poikkeavia ajoneuvoyhdistelmiä. Valtioneuvoston asiaa koskeva asetus tulee voimaan 21. tammikuuta 2019.

Muun ajoneuvon kuin linja-auton suurin tiellä sallittu pituus nousee 12 metristä 13 metriin, puoliperävaunun uusi vetopituus on 18 metriä ja varsinaisen perävaunun pituus 16 metriä.

Kuorma-auton ja puoliperävaunun yhdistelmän suurin sallittu pituus nousee 16,50 metristä 23 metriin. Auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmän suurin tiellä sallittu pituus on jatkossa 20,75 metriä nykyisen 18,75 metrin sijaan.

Ennen asetusmuutosta nykyisistä poikkeavan mittaisia ja painoisia niin sanottuja HCT-rekkoja on kokeiltu vuodesta 2013 lähtien. Suurimpien sallittujen massojen osalta nykyisen tieverkon alustava tarkastelu osoitti, ettei nykyistä suurinta sallittua yhdistelmämassaa (76 tonnia) ole mahdollista korottaa kestävästi koko tieverkolla. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom voi jatkossakin myöntää yleisesti sallitut raja-arvot ylittäville ajoneuvoyhdistelmille määräaikaisia poikkeuslupia.

Lue lisää: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä


Volvon etäyhteydet, logistiikka ja huoltopalvelut kehittyvät

Volvo on investoinut merkittävästi kuorma-autojensa etäyhteyksien kehittämiseen. Tällä hetkellä etäyhteys on vakiovaruste kaikissa uusissa Volvo kuorma-autoissa. Maailmassa on noin miljoona etäyhteydellä varustettua Volvoa, ja määrä kasvaa 100 000:lla joka vuosi. Volvon Truck Monitoring Center valvoo etäyhteyden yli kuorma-auton komponenttien kuntoa.

– Renkaat ovat myös tulossa etävalvonnan piiriin. Tekoäly, koneoppiminen ja algoritmit mahdollistavat tulevaisuudessa entistä edistyksellisempien palveluiden kehittämisen, Volvo Finland Ab:n jälkimarkkinajohtaja Tommy Lindholm sanoo.

Lindholm korostaa, että huoltoverkosto, palvelut ja etäyhteydet varmistavat kuorma-auton käyttöasteen. Merkitys on niin suuri, että kuorma-auton hankinnassa kannattaa huomioida huoltopalvelujen vaikutus. Ne varmistavat, että auto on tien päällä tuottavassa työssä.

Volvo investoi jatkuvasti myös verkostonsa kehittämiseen, jotta palveluiden laatu voidaan varmistaa. Vantaan Volvo Truck Centerin viereiselle tontille rakennetaan par aikaa uutta logistiikkakeskusta, joka valmistuu vuoden 2019 loppuun mennessä. Se parantaa varaosien saatavuutta entisestään koko Suomessa.

– Olemme lanseeranneet Truck Monitorin -palvelun, joka valvoo etäyhteyden kautta tiettyjen komponenttien tilaa. Suomi on ensimmäinen maa, jossa Volvo seuraa raskaiden kuorma-autojen (76 GCW) komponentteja etäyhteyden avulla. Algoritmi analysoi datan ja kertoo, milloin komponentit tarvitsee vaihtaa, Lindholm kertoo.

Tämä palvelu on tarjolla vuonna 2018 toimitettuihin ja sitä uudempiin autoihin. Truck Monitoring Center sijaitsee Belgian Ghentissä. Paikallinen Service Center ottaa tarvittaessa yhteyden asiakkaaseen ja suunnittelee, mitkä komponenttien vaihdot tehdään huollon yhteydessä.

Lue lisää: Volvon etäyhteydet, logistiikka ja huoltopalvelut kehittyvät


AGCO Powerin moottoritehtaalle yli 100 miljoonan euron investointi

Maatalouskoneiden ja -palveluiden suunnittelija, valmistaja ja myyjä AGCO toteuttaa laajan investointiohjelman AGCO Powerin moottoritehtaalla Linnavuoressa. Viidelle vuodelle ajoittuvien investointien avulla kehitetään täysin uusi moottoriperhe, hankitaan tuotantokoneita ja työkaluja, uudistetaan prosesseja sekä laajennetaan kokoonpanotehdasta. Yhdessä tuotekehitykseen jo tehtyjen investointien kanssa investointiohjelman kokonaissumma nousee merkittävästi yli 100 miljoonaan euroon.

- AGCO Power on tärkeä osa AGCO-konsernia ja tulemme lisäämään AGCO Powerin moottoreiden käyttöä AGCO:n traktoreissa, leikkuupuimureissa ja muissa koneissa. Investointi myös parantaa mahdollisuuksia tarjota AGCO Powerin moottoreita konsernin ulkopuolisille asiakkaille, sanoo moottoreista vastaava AGCO:n varapääjohtaja Helmut Endres.

Uudet moottorit ovat aiempaa polttoainetaloudellisempia, puhtaampia ja helpompia valmistaa. Ne täyttävät viimeisimmät päästömääräykset. Uusi moottoriperhe on myös monikäyttöisempierilaisiin työkone- ja maantiekäyttöihin. Uuden moottoriperheen valmistus alkaa uudistetulla tehtaalla vuonna 2022. 

Lue lisää: AGCO Powerin moottoritehtaalle yli 100 miljoonan euron investointi


Hertz-vuokraamoketju kasvatti tarjontaansa 542 uudella Ategolla Saksassa

Hertz-autovuokraamoille Saksassa toimitettiin vuoden 2018 lopussa viimeiset 55 kappaletta kaikkiaan 542 Mercedes-Benz Ategon sarjasta. Kaikkiaan Hertzillä on näin käytössä noin 1 200 Mercedes-Benz kuorma-autoa yli 7,5 tonnisten segmentissä. Uudet ja entiset autot sijoittuvat 7,5- ja 15-tonnisten kuorma-autojen painoluokkiin, joissa ne tunnetaan Mercedes-Benz kuorma-autojen avainasiakasjohtaja Oliver Kraftin mukaan hyvästä kuormankantokyvystään ja helposta käsiteltävyydestään erityisesti urbaanissa ympäristössä.

- Luotamme kaluston uusimisessa erityisesti Mercedes-Benziin, koska meillä on siitä hyvät kokemukset koko kuorma-autosegmentissämme”, Hertz-ketjun kuorma-autokalustosta vastaava johtaja Joachim Verheugen sanoo.


Daimler Trucks toimitti viime vuonna yli 500 000 uutta kuorma-autoa

Vuosi 2018 oli yksi parhaista Daimler Trucksin historian aikana. Ennakkotietojen mukaan uusien kuorma-autojen myynti nousee yli puolen miljoonan kappaleen, kun vuonna 2017 luku oli 470 700 autoa. Marraskuun loppuun mennessä asiakkaille oli toimitettu jo 466 900 uutta autoa (+ 11 %). Vuoden 2018 kokonaismyyntiluvut julkaistaan 6. helmikuuta. Hyvä tulos on seuraus Daimlerin ja erityisesti Mercedes-Benzin menekistä Pohjois-Amerikassa, Euroopassa ja Brasiliassa, jonka lisäksi kasvu Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa on jatkunut kaksinumeroisin luvuin.


Renault Trucks tavoitteen mukaisessa kasvussa

Renault Trucks juhlii tänä vuonna merkin 125 -vuotista historiaa. Juhlavuoteen lähdetään Suomessa positiivisen kasvun ja uudistuneiden sekä parempaan polttoainetalouteen yltävien kuorma-autopuolen uutuuksien voimin. Renault Trucks kuorma-autojen myynti kasvoi vuonna 2018 kaikki kokonaispainoluokat yhteenlaskettuna peräti 24 prosentilla vuoden 2017 myyntiin verrattuna.

Vuosi 2018 sujui myönteisesti ja asetettujen kasvutavoitteiden mukaisesti. Raskaissa, yli 16 tonnin kuorma-autoissa Renault Trucksin myynti kasvoi liki neljänneksen edellisvuodesta. Pykälää kevyemmässä 6 - 16 tonnin kokonaispainoluokassa kysyntä pysyi tavoitteen mukaisesti edellisvuoden tasolla. Master pakettiautojen ja kevyiden 3,5 - 5,99 tonnin Master kuorma-autojen markkinat kasvoivat niin ikään odotusten mukaisesti, uusia asiakkuussuhteita rakentaen. 

- Asiakkaidemme osoittama kiinnostus ajan tasalla olevaa mallistoamme kohtaan paljastaa, että olemme tehneet oikeita asioita myynnin ja jälkimarkkinan kehityksen eteen. Nyt saavutettua lähes 25 prosentin kasvua kuorma-autojen ensirekisteröintien määrässä voidaan pitää erittäin positiivisena tuloksena Suomen haastavilla hyötyautomarkkinoilla, maahantuontiyhtiö Volvo Finland Ab:n Renault Trucks myyntijohtaja Pasi Gerpe sanoo.

Lue lisää: Renault Trucks tavoitteen mukaisessa kasvussa


Junaliikenteessä tapahtui vuonna 2018 vain vähän onnettomuuksia

Raideliikenteen turvallisuus oli hyvä vuonna 2018 sekä rautatie- että kaupunkiraideliikenteessä. Junaliikenteessä tapahtui vähän onnettomuuksia ja matkustajaturvallisuus säilyi hyvällä tasolla.

Alustavien tietojen mukaan vuonna 2018 tapahtui 26 tasoristeysonnettomuutta, mikä on jonkin verran vuosien 2013-2017 keskiarvoa 31,2 vähemmän. Vuonna 2018 tasoristeysonnettomuuksissa menehtyi 5 henkilöä, mikä vastaa vuosien 2013-2017 keskiarvoa.

Vaihtotöiden turvallisuus on 2010-luvulla kehittynyt hyvään suuntaan ja vaihtotyössä tapahtuvien onnettomuuksien ja vaaratilanteiden määrä on selvästi pienentynyt. Vuonna 2018 vaihtotöissä tapahtui kuitenkin jonkin verran vuotta 2017 enemmän onnettomuuksia ja vaaratilanteita lähinnä vuoden 2018 haastavista talviolosuhteista johtuen. Vaikka vaihtotyöpoikkeamien määrä on pitkällä aikavälillä vähentynyt, vaihtotöissä tapahtuu edelleen vuosittain useita vakavia onnettomuuksia ja vaaratilanteita.

Lue lisää: Junaliikenteessä tapahtui vuonna 2018 vain vähän onnettomuuksia


Metroauto ostaa Tampereen Citroën- ja Peugeot-liiketoiminnot Veholta

Veho Oy Ab ja Metroauto Oy ovat sopineet liiketoimintakaupasta koskien Veho Tampereen Citroën- ja Peugeot-liiketoimintaa. Veho panostaa vahvasti Mercedes-Benz henkilö- ja hyötyajoneuvoliiketoimintojen kehittämiseen Suomessa ja Ruotsissa. Liiketoimintakaupalla taataan Citroën- ja Peugeot-asiakkaille ensiluokkainen palvelu myös jatkossa.

- Mercedes-Benz henkilö- ja pakettiautomalliston laajentumisen myötä tulemme Tampereella keskittymään Mercedeksen kasvutavoitteiden sekä erinomaisen asiakaskokemuksen toteuttamiseen. Lisäksi jatkamme vauriokorjaamoliiketoimintaa muutoksitta. Olemme iloisia Citroën- ja Peugeot-asiakkaidemme puolesta Metroauton jatkaessa myyntiä ja huoltoa Tampereen talousalueella, kertoo Vehon Suomen henkilö- ja pakettiautoliiketoimintojen johtaja Kari Halonen.

Lue lisää: Metroauto ostaa Tampereen Citroën- ja Peugeot-liiketoiminnot Veholta


Volvo Kuorma-autot oli Suomen markkinajohtaja vuonna 2018

Volvo Kuorma-autot oli markkinajohtaja Suomen kuorma-automarkkinoilla kaikissa painoluokissa vuonna 2018. Vuonna 2019 kuorma-automyynnin volyymin ennakoidaan pysyvän viime vuoden tasolla.

Vuonna 2018 Volvo kuorma-autot oli suurin merkki Suomen kuorma-automarkkinoilla yli 10-, 16- ja 28-tonnisissa malleissa. Kuorma-autojen myynti oli kappalemääräisesti samaa luokkaa kuin vuonna 2017, sillä kokonaismarkkinat kasvoivat 1 prosentin.

– Myynnin kasvu oli suurinta raskaimmissa ajoneuvoissa. Suuremmat kokonaismassat kasvattivat 4- ja 5-akselisten kuorma-autojen kysyntää. Volvon kyky vastata asiakkaiden tarpeisiin kaikissa kolmessa painoluokassa oli vahva, Volvo Finland Ab:n myyntijohtaja Reino Manninen kertoo.

Lue lisää: Volvo Kuorma-autot oli Suomen markkinajohtaja vuonna 2018


"Näkymätön näkyväksi" -konseptiauto elektroniikkanäyttelyssä

Las Vegasin tämänvuotisessa kuluttajaelektroniikkaa esittelevässä CES-näyttelyssä (International Consumer Electronics Show) Nissan raottaa tulevaisuuden visiotaan ajoneuvosta, joka auttaa kuljettajaansa näkemään vaikeasti havaittavia kohteita. Oikeaa ja virtuaalimaailmaa yhdistävän teknologian avulla kuljettaja pääsee kokemaan todellisen tietoverkkoon kytketyn auton.

Invisible-to-Visible eli lyhyesti i2V hyödyntää tulevaisuuden teknologiaa, jonka perustana on Nissan Intelligent Mobility eli Nissanin visio siitä, kuinka autoilla ajetaan, mistä ne saavat käyttövoimansa ja kuinka ne integroituvat osaksi yhteiskuntaa. Nissanin ständillä nähtävä i2V havainnollistaa autoilun tulevaisuutta CES-näyttelyn kävijöille interaktiivisen ja kolmiulotteisen elämyksen avulla.

i2V avustaa autoilijaa yhdistämällä auton ulko- ja sisäpuolilla olevien sensorien keräämää tietoa pilvipalveluista saatavaan dataan. Tämän ansiosta järjestelmä seuraa ajoneuvon lähiympäristöä ja ennustaa myös sitä, mitä saattaa olla odotettavissa esimerkiksi rakennuksen toisella puolella tai kulman takana. Ajokokemuksesta tulee entistä miellyttävämpi myös interaktiivisen ja ihmisläheisen, auton sisätiloihin ilmestyvän avatar-hahmon ohjauksen ansiosta.

Lue lisää: "Näkymätön näkyväksi" -konseptiauto elektroniikkanäyttelyssä