Auto, tekniikka ja kuljetus – 40 vuotta

SKAL: Kuljetusyrittäjät vaativat realismia päästökeskusteluun

Ilmastopoliittisen työryhmän toimenpideohjelman sisältämät keinot liikenteen päästöjen poistamiseksi eivät ole realistisia, arvioi SKAL. Kuljetusyritysten edunvalvoja vaatii, että tavaraliikenteen kaluston erityispiirteet ja niiden soveltuvuus vaihtoehtoisille käyttövoimille otetaan huomioon keskustelussa.

- Kuljetusala haluaa ehdottomasti olla mukana torjumassa ilmastonmuutosta. Nyt tarvitaan todellisuuspohjaa laskelmiin ja rakentavaa keskustelua, sanoo toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

Lue lisää: SKAL: Kuljetusyrittäjät vaativat realismia päästökeskusteluun


Houkutus Infra-alalle

Liikenne- ja infra-alan toimijat ovat yhdistäneet voimansa nuorille suunnatussa #Infrasankarit-kampanjassa. Tavoitteena on tuoda esiin infra- ja liikennealan merkityksellisyyttä, monipuolisuutta ja ammattilaisten arkea.

Alan vetovoimaisuuden parantaminen ja tietoisuuden lisääminen nuorten keskuudessa koetaan liikenne- ja infra-alalla erittäin tärkeäksi. Kampanjalla tavoitellaan erityisesti peruskoulun ja lukion päättäviä, jotka pohtivat ammatinvalintaa. Infra-alan työn merkityksellisyyttä tuodaan esille kampanjassa vahvasti. #Infrasankarit-kampanjan näkyvin osa on somevideo, joka kertoo infrastruktuurin merkittävästä roolista yhteiskunnassa ja esittelee alan monipuolisia työnkuvia.

– Viestimme on kirkas: Infra- ja liikennealalla pääsee rakentamaan parempaa yhteiskuntaa. Me varmistamme ihmisten elämän sujuvuuden ja elinkeinoelämän toimintamahdollisuudet. Ja töitä riittää taatusti tulevaisuudessakin, MANK ry:n projektipäällikkö Antti Knuutila sanoo.

Työhön Infra-alan tulevaisuuden puolesta tarvitaan kaikkien panosta; järjestöjen, yritysten, sekä koulutusten järjestäjien. Yhteistyöllä saadaan aikaan tulosta.

-Houkuttelevat oppimisympäristöt, hyvin markkinoitu koulutus, selkeät koulutuspolut, sekä oppilaitosten ja yritysten välinen yhteistyö tuo koulutukseen laatua ja vetovoimaa, Knuutila kertoo.

Lue lisää kampanjan toteutuksesta 21.12 ilmestyvästä uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä!


Miljoonia tonneja ilmansaasteita turhaan

Pääkaupungin vihreä liikennesuunnittelu luo kasapäin turhia liikennetukoksia. Ne panevat tuhansittain autoja tupruttelemaan ilmoille kaikkein kuluttavimmalla ajotavalla tonneittain ilmastonmuutosta edistäviä päästöjä vuorokaudessa. Vastaavaa heikkotasoista suunnittelua ei ole muualla Euroopassa. Tahalliseksi kiusanteoksi, autoilija sanovat sitä Helsingissä. Samalla Helsingin liikennepoliisi vain katselee. Se ei ymmärrä välittää eteenpäin syitä ja seurauksia.

Auto, tekniikka ja kuljetus 10/2018 kartoitti 11 pahaa tukoskohtaa pelkästään Helsingin länsilaidalla. Lue että opit - myös välttämään



Yli 3000 uutta ammattikuljettajaa vuodessa

Puolustusvoimien "autokoulu" on Suomen suurin. Se antaa "ilmaiseksi" ammatin yli 3000 varusmiehelle: 2000 kuorma-autonkuljettajaa C-ajokortilla, 1000 CE-yhdistelmäkortillista ja 200 bussikuljettajaa DE-ajokortilla. Koulutuspaikkoja on 10 eripuolilla Suomea. Se maksaa paljon Puolustusvoimien budjetista. Varusmiesajan jälkeen sijoittuminen kuljetusalalle ei ole ongelmatonta ja hyödyntämättömäksi jäävä voimavara on suuri. Sen luulisi kiinnostavan myös Valtiovarainministeriöä ja Työmininisteötä erityisen paljon.

Luulo ei ole tiedon väärtti. Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 10/2018, niin tiedät. Lehti ilmestyy ensi viikon lopulla.


Tavaratila tarpeiden mukaan

Modul-System tekee monenlaisia varusteluita pakettiautoihin. Saatavilla on hyllyjä, työkalutelineitä ja lattiarakenteita. Koeajoimme uutta Toyota ProAcea jossa oli Modul-Systemin hyvin työmiehelle soveltuva hyllyvarustelu.

Hyllykköjen lokerikot ovat laadukasta materiaalia ja mekanismit valmistettu siten, että ne tuntuvat hyvin kestäviltä, eivätkä rämise ajettaessa. Itse ProAce on sekin asiallinen työkalu. Modul-System hyllyt on valmistettu ultralujasta teräksestä (UHSS), joka on sekä kevyttä että kestävää materiaalia, varmistaen törmäysturvallisuuden, suuremman kuormakapasiteetin ja pienemmän polttoaineenkulutuksen. Lue lisää Modul-Systemin mahdollisuuksista ja ProAcen ominaisuuksista 21.12 ilmestyvästä uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä!

Lue lisää: Tavaratila tarpeiden mukaan


Säätiedoilla älykkäämpää liikennettä

Kuva: Kari Mäenpää/Ilmatieteen laitos

Suomen korkea teknologinen osaaminen ja ymmärrys arktisten olosuhteiden luomista haasteista yhdistyvät Ilmatieteen laitoksen Pohjois-Suomessa käynnissä olevissa älyliikenteen testeissä, joissa kehitetään liikenneturvallisuutta parantavia sovelluksia.

Ilmatieteen laitos on kehittänyt Sod5G- ja Älykkäät Arktiset Rekat -hankkeissa tutkimus- ja talvitestausympäristön älykkään liikenteen sää- ja turvallisuuspalveluihin. Sodankylässä sijaitsevalla suljetulla talvitestausradalla voidaan testata olemassa oleviin matkapuhelinjärjestelmiin sekä tuleviin 5G- ja ITS-G5-verkkoihin perustuvaa viestintää ja palveluita.

- Kyseessä on ainoa puhtaasti arktisiin talviolosuhteisiin keskittynyt älyliikenteen testirata, jossa kerätään myös sääinformaatiota, vanhempi tutkija Timo Sulkuvaara Ilmatieteen laitokselta toteaa.

Lue lisää: Säätiedoilla älykkäämpää liikennettä


Nesteeltä robottitankkausasema!

Neste tuo ensimmäisenä Suomessa automaattikaupan ja robottitankkauksen liikenneasemalle. Pilottiasemalla Vantaan Siltamäessä testataan täysin uudenlaista asiakaskokemusta. Se on yksi visio tulevaisuuden liikenneasemasta, jossa ostokset hoituvat automaateista ja auton tankkaa robotti.

- Me Nesteellä olemme uteliaita kehittämään tuotteitamme ja palveluitamme tulevaisuuden tarpeita silmällä pitäen. Siltamäen pilottiasemalla on kyse nimenomaan tästä: asiakaskokemuksen täydellisestä uudistamisesta ja asiakkaiden nopeasti muuttuvien tarpeiden ja odotusten tunnistamisesta, Nesteen Marketing & Services -liiketoiminta-alueen johtaja Panu Kopra kertoo.

Lue lisää: Nesteeltä robottitankkausasema!


Scania, Iveco, Shell maakaasua edistämään

Viiden yrityksen yhteenliittymä BioLNG EuroNet tiedotti 6. joulukuuta pyrkimyksestään laajentaa LNG:n eli nesteytetyn maakaasun käyttöä tieliikenteen polttoaineena Euroopassa. Yhteenliittymä rakentaa uuden infrastruktuurin, jonka tarkoituksena on varmistaa LNG:n laajamittainen käyttöönotto.

Shell, Disa, Scania, Osomo ja Iveco antavat kukin oman panoksensa yhteiseen tavoitteeseen saada liikenteeseen 2 000 LNG-kuorma-autoa sekä rakentaa 39 LNG-tankkauspistettä Eurooppaan sekä nesteytetyn biokaasun BioLNG (LBG) -tuotantolaitos Alankomaihin.

Lue lisää: Scania, Iveco, Shell maakaasua edistämään


Scanialta johdinkuorma-autoja Saksaan

Saksassa otetaan kolme eri tieosuutta yläpuolisilla voimajohdoilla koekäyttöön johdinkuorma-autoilla. Scania toimittaa kokeisiin yhteensä 15 johdinkuorma-autoa.

Ensimmäisenä käynnistyy johdinkuorma-autoliikenne Hessenin liittovaltiossa viiden kilometrin osuudella kumpaankin suuntaan autobahnalla A5. Seuraavana avataan kesällä 2019 testiosuus autobahnalla A1 Lübeckissä. Kolmas testitie avataan 2020 alussa Baden-Würtenbergissä valtatiellä B463.

15 Scaniaa varustetaan Siemensin valmistamalla pantografilla ohjaamon takaseinällä. Ensimmäinen sähköhybridi-Scania R540 toimitetaan Hesseniin toukokuussa 2019.

Scania on yhteistyökumppani tutkimusprojektissa, jota johtaa Volkswagen Group Research. Johdinjärjestelmällä ladataan akkupakettia, jonka varassa on mahdollista jatkaa ajoa ilman voimajohtimia esimerkiksi kuormauspaikalle, maaliikennekeskukseen , jne.

(Trailer.se)


Ruotsi: Kuljetusrikokset häiritsevät lepoa

Ruotsissa ilmoitetaan vuoden ympäri jo keskimäärin neljä murtoa vuorokaudessa kuorma-autoihin. Pelko ryöstetyksi tulemisesta, väkivallasta ja murrosta pilaa kuljettajien yöunia ja on tehnyt ammattikuljettajan työn ja ryöympäristön turvattomaksi selviää Aftonbladet -lehden artikkelista kuljetusrikollisuudesta Ruotsissa. "On kuljettajia jotka nukkuvat puukko tyynyn alla", Kuljetustyöntekijäliiton Gustaf Järsberg toteaa.

Syy kuljettajien unihäiriöihin ja väsyneenä ajamiseen on turvallisten lepopaikkojen puute. Tiukat ajo- ja lepoaikasäännöt pakottavat usein kuljettajia pysähtymään turvattomiin paikkoihin, koska ajoaikaa on liian vähän lähimpään turvalliseen taukopaikkaan.

- Periaatteessa ostajan ja myyjän tulisi sopia keskenään turvallisesta kuljetuksesta. On pelottavaa miten vähän turvallisuus painaa kun sopimuksia tehdään, Rutsin kuljetusyritysten liiton (Sveriges Åkeriföretag) Ingemar Resare sanoo. 

Lue lisää: Ruotsi: Kuljetusrikokset häiritsevät lepoa


Jakelukuljetusten tulevaisuus: Viimeiset kilometrit ratkaisevat

DHL ja Euromonitor'n yhteinen markkinatutkimus päätyy tulokseen, että kaupungistumisen ja verkkokaupan raju kasvu tekee viimeisten kilometrien tavarantoimituksista alati vaativampia ja ratkasevampia menestystekijöitä kuljetusalalla. Kaupungeissa arvioidaan asuvan yli 600 miljoonaa ihmistä ennen vuotta 2030. On-line myynti ja logistiikka joutuvat hakemaan uusia rohkeita ratkaisuja menestyäkseen kilpailussa.

Selvitys tunnistaa neljä pääasiaa, jotka muotoilevat viimeisten kilometrien tavarajakelua: lähiaöuejakelut, joustavat verkkojakelut, ajankohtaislogistiikka ja kehittynyt tekniikka. 

Suurkaupunkien asiakkaat vaativat nopeutta ja mukavuutta. Myyjien on sovitettava varastotoimintonsa, tehostettava paikallisia toimintojaan, teknisiä valmiuksiaan, henkilöstöään ja investoitava tarkalla harkinnalla. Kustannusten hallinnasta tulee entistä ratkaisevampi tekijä. Nopea ja kilpailukykyinen verkkokauppa on jatkuvasti hyvin vaikea ennustettava.


Klassista kulmikkuutta

Joidenkin jo epäiltyä, että G-Sarjan tuotanto olisi loppumassa, Mercedes-Benz tekikin päinvastaisen päätöksen uudistamalla mallin, ja vielä hyvällä maulla. G-Sarja on sen verran ikoninen äijäauto, että sen uudistaminen on varmasti ollut vastuullinen tehtävä.

Mercedes on onnistunut tehtävässä hienosti, sillä uusi G-Sarja yhdistelee juuri sopivassa suhteessa uusinta teknologiaa ja klassista tyyliä. Testasimme mikä 2019 vuosimallin G500 WLTP:ssä on uutta ja mikä ennallaan. Muun muassa kylkien vankat kolhusuojalistat, takaoveen sijoitettu varapyörä ja korostetut vilkkujen kotelot on säilytetty. Näiden lisäksi ovien alkuperäinen sulkemisääni, näkyvät ovien saranat ja alkuperäiset ovenkahvat tuovat tyylikästä kontrastia ja antavat aidon G-sarjan kädenpuristuksen. Kaikki muu onkin sitten modernia tekniikkaa, esimerkiksi etujousitusta on muutettu, ja koria levennetty. Selvitä tekniset yksityiskohdat Auto, tekniikka ja kuljetus lehden 21.12 ilmestyvästä numerosta!


Eurolava uudistui

Toimitusketjuratkaisujen asiantuntija CHEP on uudistanut klassista 1208-kuormalavaansa. Uudet eurolavat otetaan toimitusketjussa käyttöön vähitellen, kun ne alkavat kiertää CHEPin verkostossa.

CHEP on tehnyt merkittäviä laatuinvestointeja eurooppalaiseen kuormalavapooliin, minkä seurauksena klassista eurolavaa on uudistettu. Lavan uudet ominaisuudet parantavat laatua, suorituskykyä ja turvallisuutta. Uudistuksesta huolimatta lavan mitat ja toleranssit pysyvät muuttumattomina.

Uusissa eurolavoissa on käytetty leveämpiä päällyslautoja, jolloin lavojen kansi on 14 prosenttia peittävämpi kuin aiemmin ja peittää nyt 90,6 prosenttia kannen alasta. Kahden reunimmaisen laudan väliin jäävät raot on poistettu, mikä vähentää lavojen käsittelystä syntyvien sormi- tai käsitapaturmien riskiä.

Lue lisää: Eurolava uudistui


Liikennevirasto on vuoden alusta Väylä

Liikennehallinto uudistuu 1.1.2019 ja tuolloin Liikennevirasto muuttuu Väylävirastoksi. Virastosta ensisijaisesti käytettävä nimi tulee olemaan Väylä.

Väylä on noin 400 hengen asiantuntijavirasto, joka keskittyy tie-, rata- ja meriliikenteen väyläverkon suunnitteluun, kehittämiseen ja kunnossapitoon sekä liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen. Lisäksi se vastaa liikenteenohjauksen ja talvimerenkulun järjestämisestä. Väylä toimii liikennejärjestelmäsuunnittelussa maakuntien liittojen, kuntien, kaupunkiseutujen ja muiden toimijoiden ensisijaisena kumppanina.

Liikenneviraston pääjohtaja Kari Wihlman jatkaa Väylän pääjohtajana.

- Väylä on vahva tilaajavirasto, vuosibudjettimme on noin 2 miljardia euroa ja hallinnoimamme väyläomaisuuden arvo on 20 miljardia euroa. Työllistämme välillisesti yli 12 000 henkeä, sanoo pääjohtaja Kari Wihlman.


Polttoainesäästöjä Renault Trucksin 2019-mallistossa

Renault Trucks on esitellyt uudet Renault Trucks T-kuorma-auton ja D-jakeluautojen vuoden 2019 malliston. Ajoneuvot on varustettu uusilla Euro 6 Step D ‑moottoreilla. Renault Trucks D- ja D Wide ‑mallien DTI 5-, DTI 8- ja DTI 11-moottorit ja Renault Trucks T ja T High ‑mallien DTI 11- ja DTI 13 -moottorit ovat 1.9.2019 voimaan tulevien Euro 6 Step D ‑määräysten mukaisia.

Renault Trucksin mukaan T-sarjan polttoaineenkulutus vähenee kolme prosenttia uuden moottorin ja Eco-vakionopeudensäätimen uusien asetuksien ansiosta verrattuna aiempaan sukupolveen. Kiitos uuden moottorin, optimoidun aerodynamiikan ja uusien varusteiden, D- ja D Wide ‑jakeluautoissa polttoaineenkulutuksen luvataan tippuvan jopa seitsemän prosenttia edelliseen sukupolveen verrattuna. Lue lisää Renault Trucksin vuoden 2019 mallistosta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden vuoden viimeisestä numerosta.