Scania kevätkiertue 2108

Sähköbussit kolminkertaistivat myyntinsä 2016-2017


Proto Solaris Trollino 24 johdinbussi, tulossa myös sähkö- ja vetybussina.

Euroopassa myytiin 376 sähkö-, plug-in, hybridi- ja vetybussia vuonna 2016. Seuraavana vuonna, 2017, myynti oli kasvanut 1051 yksikköön. Tänä vuonna arvioidaan myytävän jo lähemmäs 2500 sähköbussia.

Kansainvälinen joukkoliikennejärjestö UITP arvioi dieselbussien osuudeksi 47,7% Euroopan uusien bussien myynnissä vuonna 2020. Vain 10 vuotta myöhemmin, 2030, dieselbussien myynnin osuus olisi enää vain 7,7%!

Samalla UITP arvioi 2020 sähkö- ja vetybussien osuudeksi 24,2% ja vuonna 2030 jo peräti 57,7%!

Auto, tekniikka ja kuljetus 4/18 kertoo tarkemmin sähköbussien tulevasta läpilyönnistä Euroopassa. Lehti ilmestyy toukokuun 16. päivä.

 


Uusi sähköbussi testikäyttöön Helsingissä

Toukokuussa Helsingissä otetaan testikäyttöön kaupunkisähköbussi, jonka koekäytöllä selvitetään voivatko Helsinkiin jo rakennetut sähköbussien pikalatauspisteet toimia useiden valmistajien autojen lataamisessa. Uusi bussi on vasta toinen HSL-alueella käyttöönotettu pikaladattava täyssähköbussimalli.

Testijakson aikana bussi kuljettaa asiakkaita normaalissa liikenteessä HSL-linjalla 51 Hakaniemestä Malminkartanoon. Liikennöinti tehdään yhteistyössä Pohjolan Liikenteen ja VDL Bus & Coach:n kesken.

Testi on ajankohtainen, sillä kaupunkiliikenteeseen soveltuvia sähköbusseja tulee olemaan tarjolla useilla eri valmistajilla ensi vuonna. Sähköbussien laajaan käyttöönottoon on myös kiinnostusta. Ne vähentävät merkittävästi kaupunkiympäristön päästöjä. Lisäksi ne ovat tavallisiin diesel-käyttöisiin busseihin verrattuna hiljaisia ja ovat siksi hyvä vaihtoehto kaupunkien joukkoliikenneratkaisuihin.

Asia kiinnostaa myös liikennöitsijöitä, sillä sähköbussien laajempi käyttöönotto voi lisätä kaupunkien joukkoliikenteen tarjontaa. Sähköbussien laajemman käyttöönoton hidasteena ovat olleet akkujen lataamiseen liittyvät haasteet. Akkuja on ladattava usein, koska niiden ajokapasiteetti on rajallinen. Ongelmaa on ratkaistu rakentamalla tiettyjen sähköbussilla liikennöitävien linjojen päätepysäkeille pikalatauspisteitä nopeaa latausta varten. 

Lue lisää: Uusi sähköbussi testikäyttöön Helsingissä


Fordin teknologia mahdollistaa sokean "tuntea" maisemat

Ford on kehittänyt teknologian, jolla myös näkövammaiset pystyvät nauttimaan ajomatkan maisemista. Autonikkunaan integroitu järjestelmä kuvaa maiseman ja tuottaa sen ikkunalle sormin tunnettavina värinöinä. Järjestelmä on yhteydessä myös auton äänijärjestelmään ja kertoo yksityiskohtia maisemasta.

Kättä ikkunalla pitäen sokea pystyy näin tuntemaan jopa 255 erilaisen intensiteetin värinöitä, jotka piirtävät esimerkiksi ulkona näkyvät vuoret. Video teknologiasta on nähtävissä täällä.



Ennätyksellisen suuri tavarajuna kuljettaa SSAB:n teräskeloja

VR Transpoint ja SSAB ovat luoneet uudenlaisen, tehokkaaksi viritetyn toimintamallin tehtaiden välisiin kuljetuksiin. Tähän asti teräskeloja on kuljetettu kahdella junalla päivässä Raahesta Hämeenlinnaan. Jatkossa sama määrä kulkee yhdellä suurella junalla, niin kutsutulla Megajunalla.

Megajunan paino kuormassa on peräti 5 200 tonnia. Ennätyksellisen suuri kotimaanliikenteen juna kykenee kuljettamaan kerralla jopa 3 800 tonnia terästä, eli sen kuljetuskyky kasvaa yli 50 prosenttia aiempaan verrattuna. Junassa on 52 vaunua, ja sen pituus vetureineen on 690 metriä. Vuosittainen kuljetusmäärä Megajunalla on yli miljoona tonnia.

Uuden toimintamallin taustalla ovat Pohjanmaan radan parannustyöt sekä akselipainon nosto 25 tonniin maaliskuun lopussa. Kun sallitut akselipainot kasvavat, junavaunuun voi lastata entistä enemmän kuormaa.

Lue lisää: Ennätyksellisen suuri tavarajuna kuljettaa SSAB:n teräskeloja


Täyssähköinen Peterbilt 579 näytillä ACT Expossa

Peterbilt esittelee sitoutumistaan vaihtoehtoisiin energiaratkaisuihin Advanced Clean Transport (ACT) messuilla Long Beachilla Kaliforniassa. Mallin 579 täyssähkörekkaveturi on esillä Peterbiltin osastolla.

Näyttelyn jälkeen kuorma-auto otetaan käyttöön Long Beachin satamassa. Täyssähköisessä veturissa on 490 hevosvoimaa, 322 kilometrin toimintasäde ja sen akut latautuvat alle viidessä tunnissa. Akkujen teho on 350-440 Kwh. Auto on yksi kahdestatoista rekkaveturista, jotka Peterbilt on rakentanut yhteistyössä Transpowerin, California Air Resources Boardin ja Long Beachin sataman kanssa. Osan rahoituksesta tarjosi myös California Climate Investments (CCI), joka taistelee osavaltiotasolla ilmastonmuutosta vastaan.

California Climate Investments tukee jopa miljardeilla dollareilla kasvihuonekaasupäästöjä vähentäviä hankkeita. Heidän tavoitteenaan on parantaa taloutta ja kansanterveyttä, sekä suojella ympäristöä. Heidän tukiohjelmansa tuo taloudellista kannustusta teollisuudelle investoimaan puhtaaseen teknologiaan ja kehittämään innovatiivisia tapoja vähentää saastumista. 


Finnlines tilaa kolme ympäristöystävällistä roro-alusta

Finnlines jatkaa operatiivisen toimintansa kehittämistä ja on tilannut kolme roro-alusta kiinalaiselta Jinling-telakalta. Ensimmäisten laivojen odotetaan valmistuvan vuosina 2020-2021.

Kokonaisinvestointi tulee olemaan yli 200 miljoonaa euroa.

Lue lisää: Finnlines tilaa kolme ympäristöystävällistä roro-alusta


Trafista, Viestintävirastosta ja Liikennevirastosta uusi Liikenne- ja viestintävirasto

Hallitus esittää, että Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Viestintävirasto sekä Liikenneviraston tietyt toiminnot yhdistettäisiin uudeksi virastoksi, Liikenne- ja viestintävirastoksi.

Nykyinen Liikennevirasto jatkaisi Väylävirastona.

Lue lisää: Trafista, Viestintävirastosta ja Liikennevirastosta uusi Liikenne- ja viestintävirasto


Country Sisters Power Truckiin 10.-11.8.

Tsekistä kotoisin oleva kuuden naisen countrybändi Country Sisters saapuu elokuussa Kauhavalle, Härmään Power Truck Show’hun. Country Sisters on perustettu jo vuosia sitten mutta nykyisellä kokoonpanolla yhtye on kiertänyt ympäri maailmaa esiintymässä vuodesta 2013 asti.

Country Sisters esiintyy Power Truck Show’ssa U4-alueen American Truck Stage lavalla sekä perjantaina että lauantaina. Yleisö pääsee nauttimaan countrymusiikista kumpanakin päivänä kaksi kertaa.


Ilkka Lehtikallio Renault Trucks kuorma- ja pakettiautomyyjäksi

1.4.2018 alkaen kuorma- ja pakettiautomyyjä Mika Saaren lisäksi Etelä-Suomen Renault Trucks kuorma- ja pakettiautoasiakkaita palvelee Ilkka Lehtikallio. Ilkan päätoimipisteenä on Volvo Truck Center Vantaa osoitteessa Osumakuja 4.

Ilkka on monelle Volvo Truck Center asiakkaalle jo ennestään tuttu, sillä hän on työskennellyt Volvo Truck Center Vantaalla

vuodesta 2011 korjaamo- ja varaosamyynnissä, sekä Vantaan asiakaspalvelutiimissä. Ennen uraa Volvo Truck Centerissä, Ilkka työskenteli neljä vuotta kuorma-auton kuljettajana jakelu- ja asennustehtävissä.

Sekä Mika Saari että Ilkka Lehtikallio palvelevat pääkaupunkiseudun, Porvoon, Hämeenlinnan, Raaseporin ja Riihimäen alueiden Renault Trucks
kuorma- ja pakettiautoasiakkaita. Molempien esimiehenä toimii Volvo Truck Center Etelän aluejohtaja Juha Tahvanainen.


Kuorma-autojen ensimmäisten CO2-standardien vastattava markkinoiden moninaisuutta

European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) vaatii kunnianhimoista, mutta realistista lähestymistapaa Euroopan komission ehdotukseen raskaiden hyötyajoneuvojen hiilidioksidipäästöstandardeista. ACEA on tyytyväinen, että nämä ensimmäiset EU:n hiilidioksidipäästöt on otettu käyttöön kuorma-autojen osalta, jotka ovat osa komission laajempaa strategiaa tieliikenteen päästöjen torjumiseksi.

Vuodesta 2019 alkaen kaikki EU:n raskaiden ajoneuvojen valmistajat tulevat käyttämään samaa laskentatyökalua (VECTO) ilmoittamaan monien erilaisten kuorma-autojen hiilidioksidipäästöistä. VECTO tarjoaa standardoidun, sertifioidun menetelmän kuorma- ja täysperävaunujen CO2-päästöjen ja polttoainetehokkuuden mittaamiseksi. Kuorma-autojen tulevien hiilidioksidimäärästandardien asettamisessa perustason olisi perustuttava tähän tilastollisesti vakaaseen VECTO-tietoon, jonka ensimmäiset arvot ovat saatavissa vuonna 2019.

Tätä silmällä pitäen ACEA:n jäsenet uskovat, että realistinen tavoitetaso olisi 16 prosentin pakoputkihiilidioksidipäästöjen vähennys vuosien 2019 ja 2030 välillä, ja välitavoitteena 7 prosenttia vuonna 2025.


Volvo Polestar 1 markkinoille 2019

Se ei ole halpa. Se maksaa vähintään 155 000 euroa: uusi Volvo Polestar 1, coupe-tyyppinen 2+2 paikkainen 600 hv:n sähkömoottori-bensamoottori (4-sylinterinen) hybridi. 500 kappaleen vuosituotantoon tähdätään. Suunnitteilla on myös plug-in hybridi Polestar 1.

Lue lisää: Volvo Polestar 1 markkinoille 2019


Airflow-Shell Starship 4500 km yhdellä tankkauksella!

Optimaalisella aerodynamiikalla raskas rekka-auto voisi säästää uskomattomasti polttoainetta. Amerikkalainen Airflow-yhtiö ja öljy-yhtiö Shell näyttävät mallia Starship-konseptirekallaan.

Erikoisvalmisteinen hiilikuitumantteli peittää sentintarkasti veturin ja perävaunun välin. Suippoperä pienentää perävaunun loppupään imun minimiin. Taka-akselien pyörät samoin kuin yhdistelmän pohja keulasta perään ovat kokonaan sileän pinnan peitossa. Automaattinen rengaspaineen säätäjä pitää renkaiden ilmanpaineet vierintävastuksen kannalta optimaalisena. Polttoaineen kulutusta vähentää sähkömoottoreita syöttävä 5000 W vahva aurinkokennomatto pitkin pituuttaan katolla. Moottorina on 400 hv:n R6 diesel.

36 tonnia painava Starship lähtee toukokuussa testattavaksi Kalifornia-Florida väliselle pääreitille. Tavoitteeksi ilmoitetaan 4500 km:n välin ajaminen yhdellä tankkauksella.


Nikola vaatii yli kaksi miljardia Teslalta mallivarkaudesta


Vasemmalla Tesla Semi, oikealla Nikola One.

Teslan ensimmäinen rekka ei ole ehtinyt tien päälle kun toinen futuristisen rekan tekijä, Nikola Motor, on nostanut vahingonkorvaussyytteen Arizonassa Teslaa vastaan.

Nikola vaatii Teslalta yli kaksi miljardia dollaria korvauksena kuuden eri muotoilupatentin rikkomisesta. Nikola osoittaa Teslan tuulilasin, oven, perämuotoilun, lokasuojien ja sivupeitteiden sekä kokonaismuotoilun rikkovan Nikolalle helmi-huhtikuussa myönnettyjä patentteja. Nikola syyttää Teslaa myös pääsuunnittelijansa värväysyrityksestä.

Nikola One on vetykuorma-auto, jonka sarjatuotannon on ilmoitettu alkavan 2022. Nikola One esiteltiin julkisuudessa 2016, Tesla ensi kerran 2017.

Nikola Two on niinikään jo työn alla. Vetykuormurilla on yhdessä Boschin kanssa kehitetty 320 kWh:n litium-ioni akkupaketti kuten edeltäjällään. Kummallakin on noin 735 kW:n (noin 1000 hv) sähkömoottori. Toimintamatkaksi Nikola ilmoittaa 800-1600 km. Tankkaus kestää ilmoituksen mukaan noin 15 minuuttia. Hinnasta ei ole annettu tietoa.


Ruotsi: TWS valitsi ensimmäisen Veloven, Norjassa jo 20

TWS Logistics on ottanut Malmössä käyttöön hollantilaisen nelipyöräisen jakelupolkupyörän Veloven. Kevyen rahtitavaran jakeluun kaupunkikeskuksissa kehitetty Velove on lyönyt läpi Hollannin ja Belgian isoissa kaupungeissa ennen kaikkea DHL:n väreissä.

TWS Logistics on edelleen kehittänyt Velovensa. Sen konttimainen päällirakenne on varustettu säädettävällä sisälämmityksellä. GPS-seurannalla on mahdollista seurata sen kulkua jakelutoimissa.

Lue lisää: Ruotsi: TWS valitsi ensimmäisen Veloven, Norjassa jo 20


Nimityksiä Veholla

Kimmo Heikkinen (39) on nimitetty Veho Hyötyajoneuvojen Pohjois-Suomen aluejohtajaksi 3.4. alkaen. Tehtävään Heikkinen siirtyi Wihuri Oy Witraktorilta, jossa hän on toiminut aluehuoltopäällikkönä Pohjois-Suomen alueella. Tehtävässään Heikkinen vastaa Oulun, Kokkolan ja Rovaniemen hyötyajoneuvojen liiketoiminnoista.

Tommi Mustonen (33) on nimitetty Veho Hyötyajoneuvojen maahantuontitoimintojen controlleriksi 3.4. alkaen. Mustonen vastaa talouden seuranta- ja suunnitteluprosesseista sekä tukee näiden prosessien päämiesyhteyksiä. Lisäksi hänen vastuulleen kuuluvat maahantuonnin talouden prosessien toimivuuden ja oikeellisuuden varmistaminen sekä näiden sisäinen valvonta.

Juha Aromaa (41) on nimitetty Mercedes-Benz pakettiautomaahantuontiin myyntipäälliköksi 13.4. alkaen. Tehtävässään Aromaa vastaa Mercedes-Benz tila-, paketti- ja kevyiden kuorma-autojen jälleenmyyjien kehityksestä ja tuesta.