Veho mukana Kovasen ”Tolpalla tavataan” -taksitapahtumassa

Kovanen jatkaa perinteikästä yhteistyötä Vehon ja Mercedes-Benzin kanssa. Veho on mukana Kovasen ”Tolpalla tavataan”-taksitapahtumassa sunnuntaina 28.1.2018 klo 11-16 Helsingin Jäähallissa.

Tapahtumassa on koeajettavissa mm. Mercedes-Benz E-sarja sekä suositut Vito ja V-sarja. Näiden lisäksi kalustonäyttelyssä on mahdollisuus tutustua Mercedes-Benz tila-autojen korirakentamiseen ja sen eri vaihtoehtoihin. Lisäksi tapahtumassa ovat läsnä Vehon ammattitaitoinen myynti- ja huoltohenkilöstö kertomassa lisää Mercedes-Benz-mallistosta ja Vehon palvelulupauksesta.

Uusia Mercedes-Benz-takseja toimitettiin 741 kappaletta vuonna 2017, ja markkinaosuus oli 28,9 prosenttia (+ 16,3 %).  Suomen suosituin taksimalli on edelleen Mercedes-Benz E-sarja 464 auton toimituksilla (+33,7%). Listan kolmantena on Sprinter 137 autolla.


Vääksyn kanavan avattavan sillan korjaustyö alkaa

Viime kesänä reistaillut Vääksyn kanavan avattava silta korjataan kuluvan talven aikana. Työt alkavat maanantaina 29.1.2018 ja vaikuttavat liikennejärjestelyihin.

Korjauksessa koneiston laakerit korjataan. Korjaustyöt rajoittavat liikennettä sillalla.

Suurin sallittu ajoneuvon paino on 12 tn ja raskaalle liikenteelle on järjestetty kiertotie. Sillalla on liikenteenohjaus ja ainoastaan toinen kaista käytössä. Nopeusrajoitus on 20 km/h.

Urakointiaika on 29.1.2018 – 13.4.2018. Silta on normaalisti käytössä vesiliikennekauden alkaessa 4.5.2018. Urakoitsijana toimii Meritaito Oy.


RaideJoke liikkeelle pahoissa merkeissä


Volvo Neobus, 260 matkustajaa.

Ensin oli Helsingin Metro, jonka rakentaminen päätyi lahjussyytteisiin ja vankeustuomioon. Sitä seurasi Länsimetro täynnä sekoiluja, huonoa hallintoa, miljoonamääräisiä budjettiylityksiä ja vuosien mittaisia myöhästymisiä. Hämäryyksillä ei ole loppua vieläkään.

Seuraavana on RaideJokeri. Sitä aletaan rakentaa valheellisilla väittämillä ja uskontoon verrattavalla vanhalla joukkoliikennetekniikalla. Kaikki ennusmerkit ovat ylen huonoja.

Samalla nykyaikainen ratkaisu, BRT, kehittyy rajusti kuluttamalla vain murto-osan energian tarpeesta, haitallisista päästöistä ja käyttökustannuksista ja tarjoamalla aivan eri luokan joukkoliikenteellistä joustavuutta RaideJokeen verrattuna.

Auto, tekniikka ja kuljetus 1/18 paljastaa hämäyksiä. Lue niin tiedät! Lehti ilmestyy 2. helmikuuta.



Lakot vaikuttavat myös ulkomaan rahtiliikenteeseen

Työ- ja elinkeinoministeriö on päättänyt siirtää 29.1.2018 uhkaavia satamalakkoja kahdella viikolla. Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n ja Suomen Merimies-Unioni SMU ry:n jäseninä olevia Turun, Naantalin, Rauman, Kokkolan ja Oulun satamissa työskenteleviä nosturinkuljettajia ja satamavalvojia koskevat työnseisaukset voidaan siten toteuttaa vasta 12.2.2018, mikäli työriitaa ei saada aikaisemmin ratkaistua. DSV:n mukaan lakon vaikutukset laivaliikenteeseen ovat vielä osittain epäselviä ja toisaalta lakon osapuolet jatkavat neuvotteluja sovun saavuttamiseksi. Toteutuessaan lakolla on vaikutusta Ruotsin, Norjan, Tanskan ja osittain Iso-Britannian liikenteeseen.

Perjantaina 2.2.2018 SAK:n alaiset ammattiliitot järjestävät päivän kestoisen mielenilmauksen protestina hallituksen kaavailemasta ns aktiivimallista. DSV:n tiedotteen mukaan lakkopäivä vaikeuttaa suuresti rahtiliikennettä Suomessa sekä toimintaa terminaaleissa ja käytännössä hiljentää satamat. Tiedotteessa todetaan lakon vaikuttavan liikenteeseen siten, että perjantaina laivalähtöjä jää ajamatta sekä kappaletavaran vientinoudot siirtyvät normaalista torstaista keskiviikolle. Yhtiö tekee kappaletavarayksiköt valmiiksi jo torstai-iltaan mennessä. Osa- ja täyskuormien noutojen ja jakeluiden suhteen pyritään toimimaan normaalisti.


VW:n järeä linja kasvoi rajusti

VW-konsernin järeä linja - SCANIA, MAN ja VW Caminhoes e Onibus - kasvatti 2017 myyntiään 12 % 205 500:een yksikköön verrattuna edellisvuoteen.

MAN Truck&Bus kasvoi 8% 89 990 yksikköön. Scania kasvoi 12% 90 780 kuorma-ja linja-autoon. VW Caminhoes e Onibus kasvoi 27% 25 880 yksikköön.

Vetonaula on Euroopassa viime joulukuusta digiohjelma Rio.


Scanioihin tehtaalta Hankookin rakennustyömaarenkaat

Hankook toimittaa nyt viittä työmaakäyttöön suunniteltua rengasta Scanialle, esimerkiksi XT-sarjaan. Näihin kuuluvat ohjaavan akselin SmartWork AM06, SmartWork AM09 ja SmartWork AM15+. Vetoakselille toimitetaan SmartWork DM06:ta ja SmartWork DM09:ää.

Hyötyajoneuvojen valmistaja on osa Volkswagen-konsernia ja nyt Hankook on sen uusin OE- eli alkuperäisosavalmistus yhteistyökumppani. Yhtiö toimittaa Scanialle 26. rengaskokoa 22,5 ja 24 tuuman väliltä. Rakennustyömaakäyttöön tarkoitettujen renkaiden lisäksi toimitetaan e-cube MAX:ia, joka soveltuu kaukoliikennettä varten ja SmartFlex:iä, joka sopii kokovuotiseen ajoon keskiraskaille autoille.

Valikoima on erityisesti sovitettu eurooppalaisiin olosuhteisiin ja tarjoaa sekä ekologisia että taloudellisia etuja. OE-yhteistyö Scanian kanssa ei ole Hankookin ensimmäinen Volkswagen-konsernin raskaassa hyötyajoneuvosegmentissä. Rengasvalmistaja on toimittanut useita malleja myös MAN Truck & Bus -yhtiölle vuodesta 2015 lähtien.

- Odotamme innolla yhteistyötä Scanian kanssa. Meidän on keskityttävä maksimaaliseen kestävyyteen, kun suunnittelemme renkaita rakennustyömaalle; tässä suhteessa SmartWork-mallisto onnistui vakuuttamaan Scanian insinöörit täysin, Hankook renkaan Euroopan johtaja Han-Jun Kim kertoi.


UDV: Osa-autonomisissa autoissa suuri onnettomuusvaara!

Saksan liikennevakuutusyhtiöiden tutkimuskeskus UDV on julkistanut selvityksen, jossa se varoittaa osa-autonomisten autojen tuottamasta onnettomuusvaarasta liikenteessä.

Kestää vielä kauan, ennen kuin autonomiset autot ovat valmiit liikenteeseen. Osa-autonomisia autoja, joiden kulkua kuljettajan tulee valvoa, tulee kuitenkin kaiken aikaa yhä enemmän liikenteeseen. Niihin liittyy alati kasvavia riskejä, UDV sanoo.

Kykeneekö ihminen riittävän nopeasti reagoimaan ja saamaan auton hallintaansa, kun osa-aikainen automatiikka on kytkettävä tai kytkeytyy yllättäen pois? Siihen riittää että tiepinnan mekinnät, esimerkiksi keski- tai reunaviiva häviää. Myös lumisade tai lumilaikut tienpinnassa voivat äkkiä kytkeä osa-autonomiset toiminnot pois, UDV kysyy.

Kuljettajan pitää reagoida oikein neljän sekunnin sisällä. Tutkimuksemme osoittavat, että kuljettajilta kuluu 12 sekuntia tilanteen tajuamiseen ja oikeisiin toimenpiteisiin. Siihen liittyy suuria vaaroja, UDV varoittaa.


"BMW Isetta" legenda palaa sähkövoimalla!

Se nousi maailmanmaineeseen 1955-62 BMW:n valmistamana kääpiöautona Isetta-nimellä. Se kuitenkin syntyi Vespojen ja Lambrettojen, skootterien, syntymämaassa Italiassa Iso SpA:n tekemänä. Siitä BMW:lle diminutiivimuodossa Isetta.

Isettaa tehtiin lopulta Saksan lisäksi Argentinassa, Brasiliassa, Belgiassa, Ranskassa ja Isobritanniassa - Velam-, De Carlo-, Romi-Isetta-, Heinkel- ja Trojan-nimisinä.

Nyt sveitsiläinen mikroautojen tekijä on tuomassa sen sarjatuotettuna sähköautona takaisin nimellä Microlino syksyllä 2018. Kaksipaikkaisen hinnaksi on ilmoitettu noin 12 000 euroa. 12 hv:n sähkömoottori antaisi sille huippunopeudeksi 90 km/t ja 0-50 km/t kiihtyvyydeksi 5 sekuntia. 8 kWh:n akku antaisi toimintamatkaksi 120 km ja 14,4 kWh:n akku 200 km. Valmistaja kertoo saaneensa noin 4600 ennakkotilausta sen jälkeen kun prototyyppi esiteltiin vuosi sitten Geneven autonäyttelyssä.

Aikanaan BMW toi markkinoille myös nelipaikkaisen Isettan.

 


USA: Tesla S autopilotilla päin paloautoa

Paloauto oli pysäköinyt tien varteen liikenneonnettomuuspaikalla, kun autopilotille kytketty Tesla S törmäsi siihen ennen kuin sen kuljettaja ehti ottaa auton komennon haltuunsa. Törmäystilanteessa Tesla S:n nopeus oli noin 105 km/t.

Itsenäisesti autopilotin ohjaamien autojen onnettomuudet herättävät yhä enemmän huolta. Yhteisenä tekijänä näyttää olevan, että auton kuljettaja ei ehdi tai huomaa ajoissa ottaa auto omaan hallintaansa. Viime toukokuussa sattui USAssa vastaavanlainen onnettomuus, jossa Tesla törmäsi autopilotin ohjaamana kuorma-autoon Teslan kuljettajan saadessa surmansa.

Tesla painottaa ohjeissa autojensa omistajille, että autopilotti on vain tarkoitettu kuljettajan tueksi eikä sen valvonnasta pidä luopua ajon aikana.


USA: Robotti-Letukka syytettyjen penkillä, kaatoi moottoripyöräilijän

USA:ssa autonomisesti ajanut Chevrolet Bolt on syytettyjen penkillä moottoripyöräilijän kaatamisesta tiheässä liikenteessä. Robotti-Chevrolet oli vaihtanut liikennevirrassa keskikaistalta vasemmalle kaistalle, mutta palannut takaisin - ilmeisesti havaittuaan aukon liian pieneksi - takaisin keskikaistalle. Keskikaistalla Chevroletin jättämään tilaan oli sillä välin ajanut moottoripyöräilijä, johon robotti-Chevrolet törmäsi.

Onnettomuustilanteessa Chevrolet Boltin nopeus oli 19 km/t ja moottoripyöräilijän nopeus 27 km/t.


Saksa: Rellu Zoe ylivoimainen 2017

Renault Zoe oli 2017 ylivoimaisesti eniten myyty sähköauto Saksassa 4322 kappaleella. Kakkoseksi päätynyt VW E-Golf myi 3026. Seuraavina eniten myytyjen listalla olivat Smart FourTwo Electric, Kia Soul EV, BMW i3, Tesla S, Tesla X, VW E-UP, Hyundai Ionic ja 10. sijalla Nissan Leaf 841 myydyllä kappaleella.


Neste selvitti: Liikenteen vaaratilanteet huolestuttavan yleisiä

Nesteen toteuttamasta kyselystä* selviää, että jopa 43 prosenttia vastaajista on ollut viimeisen vuoden aikana liikenteessä läheltä piti -tilanteessa. Vaaratilanteita aiheuttaa useimmiten ihminen: joko oma liikennekäyttäytyminen (32 % vastaajista) tai muut autoilijat (35 %).

Vastaajista 30 prosenttia myöntää heikentäneensä omalla käyttäytymisellään tieturvallisuutta viimeisen vuoden aikana. Heistä jopa yli puolet kertoo ajaneensa autoa väsyneenä (54 %), ajaneensa ylinopeutta (52 %) tai käyttäneensä kännykkää ajon aikana (51 %). Hieman alle puolet (44 %) on jättänyt liian pienen turvavälin edellä ajavaan autoon. “Useimmiten syy tahtoo löytyä edelleenkin ratin ja penkin välistä”, yksi kyselyyn vastanneista summaa.

Nesteen toteuttamaan kyselyyn vastasi 325 Nesteen autoilijapaneelin jäsentä (otos 1 987, vastausprosentti 16 %) 2.–9.11.2017 välisenä aikana.


Neste selvitti: Automaatti- tai robottiautot arveluttavat

Jos ihminen on useimmiten liikenteen vaaratilanteen takana, poistuisiko ongelma siirtymällä automaattiautoihin? Niiden odotetaan yleistyvän markkinoilla 2020-luvun alkupuolella.**

Nesteen kyselyn mukaan suomalaisten suhtautuminen itseohjautuviin ajoneuvoihin jakaantuu vahvasti kahtia: erittäin tai melko positiivisesti niihin suhtautuu 24 prosenttia vastaajista, negatiivisesti tai melko negatiivisesti jopa 40 prosenttia vastaajista.

Avoimista vastauksista selviää, että robottiautoja ei koeta kovin luotettaviksi ja turvallisiksi, varsinkaan Suomen sääoloissa. Monet kertovat haluavansa ajaa itse ja luottavansa auton ratissa ihmiseen tekniikkaa enemmän: “Ei kone pysty ajattelemaan samalla tavalla kuin elävä olento”, eräs vastaaja sanoo. Toinen epäilee liikennekulttuurin kypsyyttä: “En usko, että suomalainen liikennekulttuuri on vielä kolmen vuoden päästä valmis robottiautoihin.” Toisaalta osa kokee robottiautojen voivan parhaimmillaan vähentää inhimillisten virheiden määrää: “Itseohjautuviin ajoneuvoihin liittyy vielä paljon turvallisuusriskejä, vaikka parhaimmillaan ne estävät vaaratilanteet.”

Kyselyyn vastanneista 36 prosenttia ei kuitenkaan osaa kertoa kantaansa automaattiautoihin, sillä kuten eräs vastaaja toteaa: “Vaikea muodostaa mielipidettä tuotteesta, jota ei vielä ole.”

 

*Nesteen toteuttamaan kyselyyn vastasi 325 Nesteen autoilijapaneelin jäsentä (otos 1 987, vastausprosentti 16 %) 2.–9.11.2017 välisenä aikana.


Pakettiautosta invataksiksi

Verhoilu ja sisustus Lehto Oy tekee monenlaisia sisustojen muutostöitä autoihin kuin autoihin, mutta pakettiautot ovat nykyään suosituimpia. Lehdolla oli vuoden lopussa työn alla Ford Transit, joka muutettiin invataksiksi. Samalla sen sisustukseen tehtiin monia muita käyttömukavuutta parantavia päivityksiä.

Seurasimme mielenkiintoista projektia vaihe vaiheelta ja seuraavassa Auto, tekniikka ja kuljetus lehdessä onkin raportti kattavine kuvineen tästä muutostyöstä. Selvitä siis lehtemme 02.02. ilmestyvästä numerosta 1/18, mitä kaikkia työvaiheita pakettiauton sisustan perusteelliseen kustomointiin kuuluu.


Ensimmäinen 1A Super -jääluokan LNG-säiliöalus kastettu Suomessa

Porin kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen kastoi torstaina 25.1.2018 maailman ensimmäisen 1A Super -jääluokan LNG-säiliöaluksen, Coral EnergICEn. Kastetilaisuus järjestettiin Turun satamassa. 18 000 kuutiometrin LNG-säiliöaluksen rakensi Anthony Veder -varustamolle saksalainen Neptun Werft -telakka. Coral EnergICE on suunniteltu ja rakennettu toimimaan Itämeren olosuhteissa. Skangas käyttää alusta nesteytetyn maakaasun (LNG) kuljetuksiin omaan LNG-terminaaliinsa Porissa ja Manga LNG:n tuontiterminaaliin Torniossa.

Aluksen runko on vahvistettu murtamaan metrin paksuista jäätä, ja alus on varustettu generaattoreilla, jotka antavat sille lisävoimaa paksussa jäässä ja rankoissa talviolosuhteissa kulkemista varten. Lisäksi tämä edustava alus on varustettu kaksoispolttoainemoottorilla. Sen apu- ja päämoottorit voivat käyttää polttoaineenaan höyrystynyttä maakaasua, joten alus täyttää kaikki tulevat pakokaasupäästövaatimukset.