Teboil

Solaris sähköbusseilla yli kolme miljoonaa kilometriä

Bussimaailman isoihin valmistajiin rakettina noussut puolalainen Solaris on poikkeusilmiö ei yksin menestyjänä. Perinteisten bussien laajan valikoiman lisäksi se valmistaa menestyksellä myös raitiovaunuja täyssähkö- ja hyridibussien lisäksi.

Vuonna 2001 se toi markkinoille johdinbussinsa, Trollino'n. 2006 oli vuorossa Euroopan ensimmäinen sarjavalmisteinen hybridisähköbussi Urbino Hybrid. 2011 tuli ensimmäinen täyssähköbussi, Urbino 8,9 LE electric.

Tänä vuonna Solaris on myynyt täyssähköbussejaan suurella menestyksellä. Niitä on nyt 80 kpl ympäri Eurooppaa ylittäessään akkusähköllä kolmen miljoonan kilometrin rajan.

 


GigaVaasa-tehdasalue mahdollistaisi mittavat akkutehdashankkeet kesällä 2018

Merkittävien akkutehdassijoittumisten valmistelu Vaasan seudulle on edennyt konkretiatasolle. Hankkeelle on nyt olemassa tehdasalue ja käytännössä akkutehdashanke voitaisiin käynnistää jo kesällä 2018. Vaasan kaupunki, Mustasaaren kunta ja GigaVaasa-työryhmä ovat edistäneet asiaa tiiviissä yhteistyössä.

Akkutehtaan rakentamiselle on keskeistä riittävän suuri tontti ja siihen liittyvät muut toiminta-edellytykset. Vuoden 2017 alussa Vaasan seudulla tunnistettiin neljä mahdollista sijaintipaikkaa, joista Vaasan lentokentän takana oleva alue valittiin jatkotyön kohteeksi muun muassa hyvien logististen edellytysten ja aikataulusyiden vuoksi. Mustasaaren ja Vaasan yhteinen noin 400 hehtaarin NLC Vaasa-alue oli jo kaavoitettu osayleiskaavatasolla. Vaasan kaupunki alkoi vuoden alussa selvittää myös lentokentän itäpuolisen noin 500-600 hehtaarin NIA-alueen soveltuvuutta suurteollisuus- ja akkutehdasalueeksi.

Työtä mittavien GigaVaasa-investointien mahdollistamiseksi on tehty tauotta viime vuoden joulukuusta alkaen. Mukana on ollut laaja joukko kuntien ja kehittäjäorganisaatioiden edustajia Vaasan seudulta, konsulttivoimia lähinnä Helsingistä sekä mittava joukko EnergyVaasa-ekosysteemin yritysten innostuneita osaajia.

- Nopean toimintamme vuoksi voimme nyt julkistaa GigaVaasa-hankkeen sijainnin, laajuuden sekä aikataulun. Tällainen satojen hehtaarien T/Kem-kaavamerkinnän mukainen akkutehtaille soveltuva yhtenäinen alue, jolla on lisäksi logistisesti erinomainen sijainti Suomen akkuraaka-aineiden keskellä, on ainutlaatuinen Pohjoismaissa ja koko Euroopassa, toteaa toimitusjohtaja Ulla Mäki-Lohiluoma Oy Vaasa Parks Ab:stä.

Lue lisää: GigaVaasa-tehdasalue mahdollistaisi mittavat akkutehdashankkeet kesällä 2018


Ketterää kuljettamista uudella Dacia Dokkerilla

Testaamamme Dacia Dokker pikkupakettiauto osoittautui positiiviseksi yllätykseksi. Dokker hoitaa hommansa kaupunkikuljetusautona varsin mallikkaasti, kilpailijoita halvemmasta hinnasta huolimatta. 

Lue tarkemmat tiedot 22. syyskuuta ilmestyvästä Auto tekniikka ja kuljetus lehden numerosta 7/17.



Irizarin sähkösatsaus

Vierailimme Irizarin uudella, vielä hieman salaisella sähköbussitehtaalla Adunan pikkukaupungissa Pohjois-Espanjassa. Tehtaan pinta-ala on 18,000 m² ja koko alueen testiratoineen 37,000 m². Irizar on investoinut pytinkiin 75 miljoonaa.

Lue uudesta Auto tekniikka ja kuljetus lehdestä 7/17, mitä valkoinen komistus sisäänsä kätkee.


Renault Trucks Optifuel Challengen Suomen osakilpailun voittaja selvillä

Taloudellisen ajotavan Optifuel Challenge Suomen osakilpailu järjestettiin Volvo Truck Center Vantaalla 15.9.2017. Voiton vei Transmito Oy:n kuljettaja Joakim Ehrnsten tuloksella 28,37 l/100km. Kilpailu ajettiin kahdella Renault Trucks T460 6x2 vetoautolla, joihin oli kytketty PNO:n puoliperävaunut. Yhdistelmät olivat kokonaispainoiltaan 30 tonnia ja ajoreitti 40km.

Renault Trucks Optifuel Challenge 2017 on maailmanlaajuinen kilpailu, johon osallistuu yhteensä yli 2 500 kuljettajaa. Jokaisen maan voittaja lähtee kisaamaan kansainväliseen finaaliin, joka järjestetään Madridissa 17.–19.10.2017. Suomea kisaan lähtee siis edustamaan Transmito Oy:n Joakim Ehrnsten.

Toiseksi sijoittui M. Transport Oy:n Marko Äijö tuloksella 29,55 l/100km, ja kolmanneksi Kuljetus Virtanen & Tenhu Oy:n Juha Virtanen, tuloksella 29,75 l/100km.

Kilpailussa käytetyissä Renault Trucks T460 6x2 vetoautoissa on 460 hevosvoiman moottorit, automatisoidut 12-vaihteiset Optidriver vaihteistot ja Optiroll-rullaustoiminnot.


Saksan Fordin ja Deutsche Bahn Connectin yhteistyö laajenee polkupyöriin

Saksan Ford ja Deutsche Bahn AG:n tytäryhtiö Deutsche Bahn Connect GmbH laajentavat yhteistyötään Saksassa autoista polkupyöriin. Ensi kuussa asiakkaat Kölnissä ja Düsseldorfissa saavat käyttöönsä 3 200 FordPass-polkupyörää Deutsche Bahnin Call a Bike -järjestelmän kautta. Saksan Ford on ensimmäinen autovalmistaja, joka osallistuu kaupunkipyöräpalvelun tarjoamiseen asiakkaille Euroopassa.

FordPass-mobiilisovelluksen avulla asiakkaat voivat rekisteröityä Call a Biken käyttäjiksi, löytää lähimmän vapaan pyörän ja maksaa sen käytöstä verkossa. FordPass-sovelluksella voi jo käyttää Fordin autojen yhteiskäyttöpalvelua sekä löytää vapaita parkkipaikkoja tai edullisimmat polttoainehinnat tarjoavat huoltoasemat.

Ford ja Deutsche Bahn Connect ovat tehneet vuodesta 2013 asti yhteistyötä autojen yhteiskäyttöpalvelun parissa. Deutsche Bahn Connect hoitaa palvelun operatiivisen toiminnan ja asiakaspalvelun.


Muutoksia Ford-jälleenmyyjäverkostossa Mikkelin ja Savonlinnan talousalueella

Oy Ford Ab ja Auto-Kilta Oy ovat solmineet jälleenmyyntisopimuksen koskien Mikkelin ja Savonlinnan talousalueiden Ford henkilö- ja hyötyajoneuvojen myyntiä sekä huoltopalveluita. Toiminta alkaa välittömästi Auto-Kilta Oy:n nykyisissä toimitiloissa. Samalla Vauhti-Vaunu Oy:n Ford-liiketoiminta paikkakunnilla lakkaa.

Auto-Kilta Oy:llä on jo pitkäaikainen kokemus Ford henkilö- ja hyötyajoneuvojen myynnistä sekä huoltopalveluista Lappeenrannan ja Imatran talousalueelle. Nyt laajentuvan Ford-liiketoiminnan myötä yritys tulee rekrytoimaan uusia työntekijöitä ja panostamaan investointeihin, jotka vastaavat laajentuvan toiminnan vaatimuksia.


Ruotsi: Tarvitaan kaupunkiympäristöjä toimivalla logistiikalla!

- Minulla on pelottavia esimerkkejä seurauksista, kun kaupunkisuunnittelu ja logistiset ratkaisut kulkevat eri tahtia, Chalmers'n kaupunkisuunnitteluprofessori Lars Marcus varoittaa. Hän esiintyy puhujana otsikolla "Tavarat - osa kaupunkia" (Godset - en del av staden) Ruotsin Messujen Logistik & Transport näyttelyssä 7-8.11. 

Professori Marcus korostaa arkitehtuurin ja kaupunkirakenteen sekä logistiikan ja kuljetusten samanaikaista toteutusta.

- Siinä on meillä tämän päivän ongelma. Nämä kysymykset elävät usein omaa elämää uusien kaupunkiympäristöjen kehittämisessä, professori Marcus sanoo.

Hän nostaa esimerkiksi Göteborgiin suunniteltavan uuden vapaasataman.

- Siinä on tehty valmiita raideratkaisuja, jotka tulevat aiheuttamaan ongelmia kaupunkirakenteelle, Marcus toteaa.

Kaupunkikehityksessä trendinä on rakentaa tiiviimmin ja lähemmin. "Mutta silloin vaaditaan varikkoja kuljetuksia varten! Asukkaiden vaatimien tavaroiden on päästävä perille, samoin erilaisten kuljetusvälineiden. Nämä asiat on huomioitava jo aikaisessa vaiheessa kaupunkirakentamisessa", professori Marcus manaa.


USA: Siirrettävä lennonjohtotorni avaa uusia näkymiä

Hurrikaani Irman jäljiltä tuhoutunut Key West'n Kansainvälisen Lentoaseman lennonjohtotorni on saanut helikoterikyydillä USAn ilmailuviranomaisen FAA:n kehittämän siirrettävän lennonjohtotornin. Siihen on liitetty myös erikoisvalmisteinen perävaunu, joka tarjoaa lennonjohtohenkilöstölle teltan sijaan ilmastoidut mukavuustilat.

Irman jäljiltä toimitettiin myös Karibian St. Thomasin kentän vaurioituneen lennonjohtotornin tilalle siirrettävä lennonjohtotorni. Se jouduttiin hakemaan helikopterilla tilapäisesti parempaan suojaan hurrikaani Marian tieltä, minkä jälkeen se on palautettu palvelemaan St. Thomasin kansainvälistä lentoliikennettä.

Siirrettävä lennonjohtotorni on herättänyt suurta kiinnostusta ja kyselyjä ympäri maailmaa. Useammankin valmistajan kerrotaan suunnittelevan jopa sarjavalmistusta. Sen uskotaan avaavan uusia kehitysmahdollisuuksia paikalliskentille ympäri maailmaa.


Postille ensimmäinen lämpötilasäädelty HCT-jättirekka

Postin ensimmäinen HCT-jättirekka (High Capacity Transport) kuljettaa elintarvikkeita Helsinki-Riihimäki-Jyväskylä välillä. Elintarvikkeita kuljetetaan kahdessa eri lämpötilassa, pakastetuotteet -18 asteessa ja viileätuotteet +2 - +6 asteessa. Yhdistelmään mahtuu yhteensä 44 tonnia elintarvikkeita.

HCT-yhdistelmä on kahden puoliperävaunun ja vetoauton yhdistelmä, joka on toteutettu nykyisillä sarjavalmisteisilla kuljetusyksiköillä. Vetoautona toimii Mercedes-Benz Actros 2653 LS 6X4 F 13. Yhdistelmällä on pituutta lähes 32 metriä ja korkeutta 4,4 metriä. Suurin sallittu yhdistelmämassa on 76 tonnia. Rekassa on automaattinen kaistavahti, hätäjarruavustin sekä koko yhdistelmä on ajovakauden hallintajärjestelmän piirissä.

- Ennakoivalla ajotavalla tämäkin rekka matkaa hyvin miellyttävästi. Yhdistelmässä on noin 200 m3 kuljetuskapasiteettia, mikä on noin 30 prosenttia enemmän kuljetuskapasiteettia kuin niin sanotusti normaalikokoisissa rekoissamme. Tätä kautta voimme vähentää hiilidioksidipäästöjämme, Postin ajoneuvokalustosta vastaava päällikkö Matias Lehtomäki sanoo.


Daimler: Diesel on, ja pysyy!

Saksassa riehuvan diesel-kieltoaallon ja diesel-vastaisuuden keskellä Daimlerin pääjohtaja Dieter Zetsche ei jättänyt tulkinnan varaa ilmoittaessaan Saksan lehtikustantajien liiton vuosikokouksessa: "Tarvitsemme dieseliä saavuttaaksemme tieliikenteen CO2-tavoitteet. Meillä on puhtaammat dieselit jo sarjavalmiina."

Pitkän tähtäyksen tavoitteena Zetsche piti päästötöntä liikennettä. Daimlerilla olisi vuoteen 2022 mennessä tarjolla sähköllä toimiva vaihtoehto kaikista malleistaan.

Puheessaan Zetsche torjui ankarasti eurooppalaisen ympäristönsuojelujärjestö Transport & Environment'n poleemisen julkaisun "The true (dirty) story'n" väitteet dieselin CO2-haittojen määrästä ja alkuperästä verrattuna bensaan peräänkuuluttaen todellisia elinkaari-laskelmia ja käyttötapojen vertailua.

 


Kiina: Chery valmistelee Euroopan valloitusta

Chery, Kiinan suurin autoviejä, kuuluu samaan valmistajaryppääseen kuin Great Wall (maailman suurin SUVien valmistaja) ja Borgward. Sen "teollisuusvakoojat" ovat jo pitkään valmistelleet tuloa Eurooppaan tutkimalla muotoilu- ja tekniikkasuuntauksia.

Markkinakohteiksi ilmoitetaan Saksa, Ranska, Italia, Benelux ja Pohjoismaat. "Aseina" olisivat SUV-luokan autot, jotka kilpailisivat lähinnä Mazdan, Subarun, Skodan ja Seatin kanssa uusilla energioilla, telematiikalla ja digitalisoinnilla. Autot valmistettaisiin Kiinassa.

(Vogel)


Lappeenranta alkaa vuokrata autojaan

Lappeenranta lähtee ensimmäisenä kaupunkina Suomessa jakamaan kaupungin omistamia autoja. Käytännössä kaupunki laittaa aluksi 5–10 vajaakäyttöistä autoaan kuntalaisille vuokrattavaksi Shareit Blox Car -palveluun 20. syyskuuta 2017 alkaen.

Kaupunkikonsernin autoja voi kuka tahansa vuokrata silloin, kun kaupunki ei itse niitä tarvitse, pääasiassa iltaisin ja viikonloppuisin.

Lue lisää: Lappeenranta alkaa vuokrata autojaan


Liikenneverkolle 2 miljardia vuodelle 2018

Hallitus esittää liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle 3,36 miljardin euron määrärahoja vuodelle 2018. Lisäystä vuoden 2017 varsinaiseen talousarvioon on 134 miljoonaa euroa.

Liikenneverkolle esitetään 2,0 miljardia euroa, liikenteen tukemiseen ja ostopalveluihin 214 miljoonaa euroa, viestintäpalveluihin ja -verkkoihin sekä viestinnän tukemiseen 523 miljoonaa euroa, liikenteen viranomaispalveluihin 70 miljoonaa euroa, hallintoon ja toimialan yhteisiin menoihin 495 miljoonaa euroa sekä sää-, meri- ja ilmastopalveluihin 45 miljoonaa euroa.

Väylänpidossa panostetaan erityisesti liikenneväylien kuntoon ja laatuun. Liikenneverkon ylläpitoon eli perusväylänpitoon esitetään osoitettavaksi 1,4 miljardia euroa. Tästä määrärahasta 453 miljoonaa euroa on hallituksen strategisten kärkihankkeiden korjausvelan vähentämiseen kohdennettua rahoitusta.

Tavoitteena on korjausvelan kasvun taittuminen. Hallituksen korjausvelkaohjelmassa painottuvat korjausvelan hallinta, asiakkaiden tarpeet niin elinkeinoelämän kuin yksittäisten ihmisten näkökulmasta sekä digitalisaatio ja uudet palvelut.

Lue lisää: Liikenneverkolle 2 miljardia vuodelle 2018


Wei Jianjun: Jeep on kaupan, kun hinta on oikea!

Maailman suurimmaksi SUV-valmistajaksi tähtäävä kiinalainen Great Wall herätti taannoin suurta huomiota ilmoittamalla ostavansa Jeep-merkin ja valmistuksen Fiat-Cheyslerilta. Siihen FCA'n nopea vastaus: Jeep ei ole myynnissä!

Great Wall'n pääjohtaja Wei Jianjun eli kuten hänet lännessä tunnetaan, Jack Wei, Frankfurtin IAA autonäyttelyssä: "Myyminen ja ostaminen ovat osa autoteollisuutta. Jeepkin on myynnissä, kun hinta on oikea"!


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.