MAN - Vaihtoautot

EU:n laajuisessa uusiin yli 8 tonnin sähköbussien rekisteröinteihin perustuvassa rankingissa vuonna 2024 Italiassa, Saksassa ja Espanjassa paikalliset brändit pääsivät voittajien korokkeelle ja ensimmäiselle sijalle uusien rekisteröintien osalta.

Iveco Bus toimitti eniten sähköbusseja Italiassa, Mercedes-Benz voitti Saksassa ja Irizar nousi Espanjassa voittajien korokkeelle.

Euroopassa (EU27, ICE, NO ja CH) rekisteröitiin 6 242 uutta sähköbussia. Yhdistyneen kuningaskunnan 1 601 uuden sähköbussin lisääminen tuo kokonaismääräksi 7 843 uutta BEV-bussia. Trendi on nouseva, kuten monet OEM-valmistajat vahvistivat.

Voittajat Italiassa, Saksassa ja Espanjassa eivät ole olleet menestyneitä vain akkusähköisten kaupunkibussien segmentissä, vaan ovat jo toimittaneet tai esittäneet vastaavia ajoneuvoja myös perinteisellke lnja-autosegmentille: Iveco Bus toimittaa BEV-Crosswayn sekä matala- että korkea-lattiamallina, Mercedes-Benz on ilmoittanut BEV-Intouron ensi-illasta Busworld 2025 -messuilla ja Irizar esitteli uuden i3 InterCity -bussin FIAA-messuilla Madridissa viime syksynä. Markkinaseurantaa tekevien asiantuntijoiden mukaan EU30-markkinoilla on vuosittainen rekisteröintimäärä 8 000–9 000 uutta bussia.

Jos haluaa olla tulevaisuudessa eturintamassa, täytyy tarjota BEV-linja-autoja.

Iveco Bus tarjoaa paitsi matala-lattia Crossway Elec LE:n myös korkea-lattiamallin Crossway Elec -bussin. Crossway-mallilla Iveco Bus hallitsee segmenttiä: 4 351 uusista yli 8 tonnin linja-autoista Länsi-Euroopassa (mukaan lukien Puola) vuonna 2023, italiansukuiset valmistajat ylittivät 50 prosentin markkinaosuuden. Kaksi uutta BEV-linja-autoa auttaa varmasti pitämään tämän johtavan aseman.

Mercedes-Benzin ja Setran linja-autoja rekisteröitiin yhteensä 2 106 kappaletta vuonna 2023 – 26,5 % markkinaosuudella verrattuna 54,8 %:iin Iveco Busista. Kolmanneksi vuonna 2023 tuli MAN. Lähes 82 prosenttia uusista yli 8 tonnin linja-autoista rekisteröitiin Ranskassa (2 478), Italiassa (2 171), Saksassa (1 132) ja Espanjassa (708). 

Crossway-ajoneuvot olivat kiistattomia markkinajohtajia kolmessa neljästä maasta, mutta eivät Espanjassa.

Kilpailijat – myös Kiinasta – ovat tunnistaneet segmentin suuren potentiaalin. Iveco Bus on johtava Italiassa, jota seuraavat Solaris ja Karsan. Kiinalaiset bussivalmistajat ovat jo pitkään vakiinnuttaneet asemansa Italian markkinoilla, vaikka BYD:n uusien rekisteröintien määrä Italiassa on laskussa; King Long, Yutong ja Yaxing ovat yhteensä viisi kiinalaista bussivalmistajaa, jotka kuuluvat kymmenen parhaan joukkoon.

Tilanne on erilainen Saksassa: Mercedes-Benz hallitsee uusien sähköbussien rekisteröintejä, jota seuraavat MAN ja Ebusco, tunnetut valmistajat Saksasta ja Alankomaista. BYD on jo viidentenä hyvin täytetyillä tilauskirjoilla vuodelle 2025.

Espanjassa kaksi kiinalaista valmistajaa, Alfabus ja BYD, seuraavat Irizaria voittajien korokkeella uusien BEV-kaupunkibussien rekisteröinneissä. Alfabusin ja BYD:n lisäksi esimerkiksi King Long ja Jiangsu ovat listattuina Espanjassa kolminumeroisilla uusilla rekisteröinneillä. Kiinalainen brändi Yutong oli jo voittajien korokkeella vuonna 2023 ja on nyt ottanut ykköspaikan vuonna 2024, myyden 1 092 uutta sähköbussia Euroopassa viime vuonna.

 

(Sustainable Bus)

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!