Postin pop up noutopisteet Pakilaan, Järvenpäähän ja Viherlaaksoon

Joulusesonki näkyy jo verkkokaupan pakettimäärässä. Posti avaa ensimmäiset pakettien väliaikaiset pop up -noutopisteet maanantaina 13.11. kolmeen paikkaan. Väliaikaiset noutopisteet täydentävät Postin palvelupisteverkostoa ja varmistavat asiakkaille sujuvan noutamisen.

Helsingin Pakilassa väliaikainen pop up -noutopiste sijaitsee Pakilan R-kioskin vieressä, Postin jakelun tiloissa, os. Pakilantie 58, 00660 Helsinki, avoinna ma-pe klo 10-20

Espoon Viherlaaksossa väliaikainen pop up -noutopiste toimii Viherlaakson Alepan aulassa, os. Kuusiniementie 1, 02710 Espoo, avoinna ma-la klo 10-20

Järvenpäässä väliaikainen pop up -noutopiste sijaitsee Pajalan K-Supermarkettia vastapäätä, Postin jakelun tiloissa, os. Wärtsilänkatu 4, 04410 Järvenpää, avoinna ma-pe klo 10-20

Pop up -noutopisteet on tarkoitettu helppoon noutamiseen, eikä niissä tarjota muita postipalveluja.

Joulun volyymipiikki paketeissa on suuri. Posti varautuu yli 30 % viikkovolyymin kasvuun. Sujuva pakettiliikenne varmistetaan lisäämällä henkilöstöä, kuljetuksia ja palvelupisteitä. Pakettiautomaatteihin on lisätty lokerotilaa 4 200 lokeroa, ja verkosto kasvaa yrityksiin ja taloyhtiöihin asennettavilla Smartpost-automaateilla. Posti palkkaa yli 3 500 jouluapulaista muun muassa asiakaspalveluun, lajitteluun ja kuljetukseen.


Maailman suurin merisilta Suomesta, rahdeissa mättää

Ensi vuodenvaihde sen paljastaa: ohittaako Helsinki-Tallinna merisiltana maailman tähän asti suurimman, Dover-Calais'n. Helsinki-Tallinna, 86 km, lähestyy 9,5 miljoonaa matkustajaa. Dover-Calais, 38 km, matkustajamäärät ovat laskussa noin 9,5 miljoonasta.

Rahdeissa Helsinki-Tallinna jää kuitenkin pahasti Dover-Calais'sta. Millä rahtimäärät saadaan vastaamaan matkustajamääriä? Ratkaisu olisi mahtava lisä Suomen vientiväylällä. Ongelmista suurimpia on Helsingin surkea liikennejärjestelmä, joka tulppaa Katajanokan sekä Etelä- ja Länsisataman. Kuka johtaa Helsingin liikennesuunnittelua?

Lue "Maailman suurin merisilta" teemassa Satamat ja kv-kuljetukset seuraavassa Atk 9/17 lehdessä, ilmestyy 17.11.


Vt 5 Mikkelin kohta: Työmaa hiljenee valmistumisen merkiksi

Tien valmistumisen myötä paranevat liikenneyhteyksien ja katuverkoston lisäksi myös maankäytön mahdollisuudet, tarjoten elinkeinoelämälle uusia suuntia kaupungin kehittämiseksi.

Ympäristö asetti tiukat vaatimukset suunnittelulle ja rakentamiselle hankkeen sisältämien monitahoisten ja laajojen ympäristörakentamistoimien vuoksi.

Vt 5 Mikkelin kohta -hankkeessa uusia siltoja rakennettiin 10 kappaletta ja parannettiin viisi nykyistä siltaa. Kolme eritasoliittymää nykyaikaistettiin, ja ajorata Mikkelin kohdalla muutettiin kaksiajorataiseksi valtatieksi noin neljän kilometrin matkalla. Pohjavesisuojauksia rakennettiin noin 2 kilometrin matkalla yhteensä 3,7 ha ja melusuojauksia 5,5 km. Lappeenrannan suuntaan johtava Ristiinantie kunnostettiin keskeisellä kaupunkialueella.

Valtatie 5 on itäisen Suomen pääväylä, jota pitkin kulkee päivittäin noin 15 000–20 000 ajoneuvoa. Mikkelin keskusta-alueen ohittava tie toimii sekä Itä-Suomen alueen kannalta tärkeänä runkoyhteytenä ja Mikkelin kaupungin sisäisen liikenteen väylänä. Väylän käyttäjämäärän on arvioitu kasvavan 1,5-kertaiseksi vuoteen 2030 mennessä

Liikenne kulkee nyt sujuvasti Mikkelin kautta pitkälle tulevaisuuteen. Viitostien kehittämistoimet jatkuvat Juvan suuntaan. Mikkeli–Juva-hankkeen rakennustyöt alkavat vuonna 2018 ja tieosuuden on suunniteltu valmistuvan vuoteen 2021 mennessä.



Vain 53 miljoonasta kiinni: Hangosta Suomen ykkössatama!


Koverharin satama: 600 ha laajennukseen, suroa väylä sisään Itämeren ulapalta. 75 km Paldiskiin.

Jo VR-pääjohtaja Eino Saarinen sen aikoja sitten totesi: "Ei voi ymmärtää, miksei Suomen valtio sijoita Hangon satamaan: suora väylä sisään Itämeren ulapalta, lähimpänä Euroopan tärkeitä markkinoita, jääesteistä vapaa läpi talven!"

Sitä ymmärtää vielä vähemmän, kun Hangon satamaan on liitetty jättimahdollisuuksien Koverhar, junaraiteiden kantokyky on suurinta 100 tonnin luokkaa maassa, ja paljon muuta. Jopa EU antaa taloudellista tukea hangon sataman kehittämiseksi. Vain ei Suomen valtio.

Vain 53 miljoonaa euroa puuttuu Suomen valtiolta, että viimeinen sähköistys saadaan aikaan raiteille, ja rahat tulisivat moninkertaisesti valtiolle takaisin verotuloina.

Lue "Mahdollisuuksien tyhjiö" teemassa Satamat ja kv-liikenne seuraavassa Atk 9/2017 lehdestä, ilmestyy 17.11.


Länsimetro aloittaa vihdoin liikennöinnin

HSL ilmoitti tänään, että Helsingin metron Ruoholahti-Matinkylä -osuus, eli Länsimetro, avataan matkustajaliikenteelle lauantaina 18.11.. Ensimmäinen juna metron uudella osuudella lähtee matkaan Matinkylästä kohti Vuosaarta aamulla kello 5.09. HKL jatkaa tulevan viikon aikana metron käyttöönoton valmistelevia töitä. Asemilla tehdään esimerkiksi koneistojen, laitteiden ja järjestelmien tarkastuksia, huoltoja ja koekäyttöjä. Samoin koeajot koko metrolinjalla jatkuvat varsinaisen matkustajaliikenteen alkuun saakka.


Clever-E.ON: Pikalatausverkko Euroopan halki

Tanskalainen sähköalan toimija Clever ja saksalainen energiayritys E.ON ovat sopineet yhteistyöstä, jolla syntyy sähköajoneuvoille pikalatausverkko Norjasta Tanskan läpi Saksaan, Ranskaan, Italiaan ja myös Isobritanniaan. Suurin osa 180 latausasemasta sijoittuu Saksaan. EU tukee projektia 10 miljoonalla eurolla.

Pikalatausasemat sijoitetaan voittopuolisesti moottoriteiden varsille. Ne tarjoavat 150 kW:n lataustehoa. Sähkö-henkilö/pakettiauton akut latautuvat näin täyteen 20-30 minuutissa. Latausasemaan asennetaan 2-6 latauspistettä.  Latausasemiin liitetään mahdollisuus lisätä tehoa 350 kW: iin. 

Norjassa pikalatausasemat sijoitetaan YX huoltoasemaverkostoon.


Robottiautopalvelu aloittaa Arizonassa

Googlen sisaryhtiö Waymo aloittaa Uber-tyylisen taksiajon autonomisilla autoilla yhtiön mukaan muutaman kuukauden sisällä. Yhtiö on testannut palvelua julkisilla teillä Arizonassa. Palvelu on alussa avoin käyttäjille, jotka olivat mukana Phoenixissä tehdyissä koeajoissa. Waymon itseohjautuvalla teknologialla varustetuissa Fiat Chrysler Pacifica -minibusseissa on aluksi asiakkaiden lisäksi mukana yhtiön työntekijä.


Puunkorjuuyrityksille uusi palvelu johtamisen tueksi

Puunkorjuualan Koneyrittäjille valmistetaan uutta Koneyrittäjien Datapankki -palvelua. Sen avulla yritys voi seurata omia tuottavuuden tunnuslukujaan ja verrata niitä muiden palveluun liittyneiden yritysten keskimääräiseen tasoon. Datapankki-palvelun tuotanto on tarkoitus aloittaa ensi vuoden alussa.

Työaika- ja tuottavuustietoa kerätään palveluun liittyneistä metsäkoneista yhteiseen tietovarastoon, josta sitä jalostetaan palvelun ostaneen yrityksen käyttöön. Yksittäisen yrityksen tieto on vain sen itsensä käytössä, mutta palvelu tuottaa käyttäjälle keskimääräistä vertailutietoa kaikista palveluun liittyneistä alan yrityksistä.

Palveluun liittynyt koneyritys saa Datapankista raportteja omasta toiminnastaan. Poimintaraporttien avulla yritys voi tarkastella toimintaansa hyvinkin yksityiskohtaisesti esimerkiksi työkoneittain tai hakkuutavoittain. Palvelun tavoitteena on helpottaa ja parantaa puunkorjuuyritysten toiminnan raportointia ja näin tukea yrityksen johtamista.

Lue lisää: Puunkorjuuyrityksille uusi palvelu johtamisen tueksi


Goodyear saattanut loppuun yrityskaupan Ventech Systemsistä

Goodyear ilmoitti tänään saaneensa valmiiksi aiemmin ilmoitetun yrityskaupan Ventech Systems GmbH:sta. Ventech on johtava yritys automaattisen rengastarkastuksen alalla. Andre Weisz on nimitetty Ventech Systemsin toimitusjohtajaksi.

Ventech Systems tarjoaa täysin automaattisen renkaiden tarkastusjärjestelmän, joka tarkistaa nopeasti ja helposti rengaspaineen, kulutuspinnan syvyyden ja ajoneuvon painon linja-autoille, kuorma-autoille, autoille ja muille ajoneuvoille.

Saksan Dorstenissa sijaitseva yritys integroidaan Goodyear Proactive Solutions:iin Euroopassa, Lähi-idässä ja Afrikassa.

Goodyear käynnisti Proactive Solutions -ratkaisun viime vuonna. Se tarjoaa laajan valikoiman hallintaratkaisuja, jotka tukevat kuljetusyrittäjiä ja kuljettajia turvallisuuden parantamiseksi, polttoaineen käytön vähentämiseksi, hiilijalanjäljen pienentämiseksi ja kaluston digitaalisen muutoksen tukemiseksi.

Tämä hankinta varmistaa, että Goodyearilla on kaikki tarvittavat palvelut oman kattonsa alla. Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasyrityksistä. Se työllistää noin 65 000 ihmistä ja valmistaa tuotteitaan 48 toimipisteessä 22 maassa eri puolilla maailmaa. Sen innovaatiokeskukset Akronissa, Ohiossa ja Colmar-Bergissä, Luxemburgissa pyrkivät kehittämään huipputeknologian tuotteita ja palveluja, jotka pyrkivät asettamaan alan teknologian ja suorituskyvyn standardit.


Veteraanikuorma-autoseura ry:lle ensimmäinen kunniapuheenjohtaja

Kolmekymmentä vuotta toiminut Veteraanikuorma-autoseura ry nimitti Tuusulassa 29.10.2017 pidetyssä syyskokouksessa yhdistyksen ensimmäiseksi kunniapuheenjohtajaksi kangasalalaisen Veikko Hoppulan, 69. Hoppula liittyi VETKUn jäseneksi sen perustamisvuonna 1987, tullen jo 1988 valituksi myös johtokunnan ulkopuoliseksi asiantuntijajäseneksi ryhdyttäessä valmistelemaan seuran ensimmäistä julkisuuspanostusta, matka-ajoa (Pitkä Keikka 1989 Rovaniemi – Lappeenranta).

Veteraanikuorma-autoseura valitsi tämän syyskokouksen yhteydessä myös kolme uutta kunniajäsentä kiitoksena heidän henkilökohtaisesta panostuksestaan suomalaisen kuorma-autoperinteen ja historiantallennuksen hyväksi.

Lue lisää: Veteraanikuorma-autoseura ry:lle ensimmäinen kunniapuheenjohtaja


Sähkö-nivelbussit tyrmäävät raideliikenteen kiihtyvästi


Irizar johdin-nivelbussi kaataa raidesuunnitelmia.

Sen jälkeen kun kansainvälinen Coach&Bus of the Year jury kaupunkibussien vertailutestissä 2016 Brysselin keskustassa ylisti Van Hool Excui City'n 18 m pitkän sähkö-nivelbussin kääntyvyyttä, ketteryyttä ja helppoa käsiteltävyyttä Vanhan kaupungin ahtailla ja kapeilla kaduilla, Van Hool on mennyt myyntimenestyksestä toiseen Excui Cityllään.

Van Hool tiedottaa jälleen uudesta myyntimenestyksestä. Belfast ostaa nyt 30 Van Hool Excui City diesel-hybridibussia. Toimitukset alkavat syyskuusta 2018. Bussit tulevat vastaamaan pikaliikenteestä Belfastin uudella "Glider" BRT-linjalla, joka yhdistää Itä- ja Länsi-Belfastin ja nk. Titanic-kortteliston 7-8 minuutin vuorovälein. Busseissa on 105 matkustajapaikkaa, ilmastointi, WiFi ja USB-liitännät.

Irizar, tuoreeltaan Vuoden Turistibussi 2018 voittaja i8 mallillaan, esittelee 18 m pitkän sähköjohdin-nivelbussinsa. Autoalan jätti, monialayritys Irizar Group on maailman merkittävimpiä myös sähköbussien valmistajia esiteltyään takavuosina i3 ja i4 hybridi-kaupunkibussinsa, sitten täyssähköisen i2 kaupunkibussin, joka on menestynyt paitsi Espanjan suurkaupungeissa myös Ranskassa.

Solaris, Vuoden Kaupunkibussi 2017 voittaja sähköbussillaan, on mennyt myyntimenestyksestä toiseen sähkö-nivelbussillaan ja sähköjohdin-nivelbussillaan etenkin Saksan kaupungeissa.

VDL kuuluu niin ikään uusiin suurmenestyjiin sähkökaupunki- ja nivelbussimalleillaan.

Volvo on menestynyt sähköhybridi-kaupunkibusseillaan Euroopan suurkaupungeissa. Myös sen täyssähkö- kaupunkibussi on saanut ostajia Euroopassa.

Linkkeri, suomalaisrakenteinen sähkö-kaupunkibussi odottaa edelleen ulkomaisia ostajia. Se esiintyi edukseen ja sai myönteisen vastaanoton lokakuussa Kortrijkin kansainvälisessä bussinäyttelyssä.


Ruotsi: Poliisiauto törmäsi vastaantulijaan, poliisi huumeessa

Kesäkuussa poliisiauto ajautui vastaantulevien ajoradalle ja törmäsi kuorma-autoon Ruotsin Hässleholmissa. Poliisiauton kuljettaja, nk. koirapoliisi, kuoli onnettomuudessa.

Onnettomuustutkinta on paljastanut, että poliisiauton kuljettaja oli huumausaineen ja lääkkeiden vaikutuksen alainen. Kuorma-auton kuljettaja vapautetaan kaikista syytteistä.

- Vaikka onnettomuustutkinta on lopetettu, monta kysymystä on vailla vastausta. Onnettomuudessa kuollut poliisi oli erittäin suosittu ja arvostettu toveripiirissä. Hänen henkilökohtaiset ongelmansa eivät paljastuneet meille, aluepoliisin päällikkö Carina Persson sanoo pahoitellen samalla kuorma-auton kuljettajan tahtomattaan kokemaa kovaa kohtaloa.


Ruotsi: Poliisi tiesi vaarasta, nainen kuoli

54 vuotias naisautoilija kuoli E22 tiellä Kumlan kohdalla törmättyään huonosti pysäköityyn kuorma-autoon. Poliisille ja Trafikverket:lle oli ilmoitettu kuorma-auton aiheuttamasta liikennevaarasta viisi tuntia ennen onnettomuutta.

- Asiasta tuli useampiakin puhelinsoittoja päivän aikana, Torbjörn Roos aluepoliisilta myöntää.

- Vastaava tieviranomainen ei ymmärtänyt tilanteen vakavuutta. Liikenneradiossa kerrottiin kuitenkin vaarallisesti pysäköidystä kuorma-autosta, Trafikverketin Katarina Wolffram toteaa.

(Trailer.se)


Scania kehitti uuden kivilavan - Intiassa

Uusi kevyt, tukeva 20,3 kuution kivi/soralava on kehitetty SSAB Shape:n kanssa sopimaan Scania P440 8x4 kaivosmallille. Keveytensä ansiosta lava kantaa suurempaa hyötykuormaa pienemmällä polttoaineen kulutuksella, Scania ilmoittaa.

SSAB:n kanssa kehitetty, muotoiltu ja testattu lava on yllättänyt suorituskyvyllään Intiassa, jonka markkinoille se alun perin kehitettiin. Lava on 20% perinteistä lavaa kevyempi ja kantaa noin 1,3 tonnia enemmän hyötykuormaa, SSAB:n liiketoimen johtaja Hans Kell sanoo.

(Trailer.se)


Ilmaliikenne: TriFan 600 menestys jatkuu, 60 uutta tilausta!

XTI Aircraft Companyn VTOL (pystysuoraan nouseva ja laskeva) henkilökuljetus-drone, sähkötoiminen TriFan 600 jatkaa menestystään Ft. Lauderdalen Kansainvälisessä Venenäyttelyssä 1-5.11.2017. Tiedotteessaan 9.11. XTI Aircraft ilmoittaa saaneensa St. Lauderdalessa 60 TriFan 600 tilausta.

- Veneomistajat, joilla on helikopterin laskeutumiseen sopiva kansi venessään, ovat löytäneet TriFanin, XTI:n johtaja Robert LaBelle iloitsee.

19.6. Pariisin kansainvälisen lentonäytöksen yhteydessä XTI julkisti ensimmäiset TriFan tilaukset. Esitellessään virallisesti lentävän TriFan prototyypin lokakuussa Las Vegasissa XTI sai "useita uusia tilauksia" LaBellin mukaan. TriFanin menestys perustuu VTOL-ominaisuuteen, suureen lentonopeuteen, pitkään toimintamatkaan ja liikelentokoneen tarjoamaan mukavuuteen, XTI ilmoittaa.