TIP-Trailer services

Sähköautojen todelliset toimintamatkat testattiin

Euroopan eri maiden autoalan lehtiä edustava tuomaristo Autobest, espanjalainen verkkomedia coches.net ja Circuit de Barcelona-Catalunya järjestivät yhteistyössä testin sähköautojen toimintamatkoista. Toimintamatkoja testattiin kymmenellä Euroopassa myynnissä olevalla sähköautomallilla. Teslan S- ja X-mallien toimintamatkat olivat isoimpien akkujen ansiosta testin pisimmät ja ylittivät ainoina 400 kilometria. Säästeliäässä sähkönkulutuksessa taas kunnostautuivat Hyundai Ioniq EV 12,2 kW/h ja Volkswagen e-Golf 12,4 kW/h.

Suomea Autobest-tuomaristossa edustavan Ilta-Sanomien toimittajan Tommi Lempisen mukaan huomionarvoista testissä on muun muassa se, että uudet WLTP-toimintamatkat vaikuttaisivat pääsääntöisesti osuvan kohdilleen. Puolet testiautoista saavuttivat WLTP-toimintamatkat, mikä osoittaa, että ne ovat edelliseen NEDC-testisykliin verrattuna totuudenmukaisempia.

Lue lisää: Sähköautojen todelliset toimintamatkat testattiin


Vt 5 Mikkeli–Nuutilanmäki: Tuppuralan ja Visulahden välillä liikenne kiertotielle

Valtatie 5:llä Tuppuralan ja Visulahden välisellä tieosuudella puretaan kaksi kevyen liikenteen ylikulkusiltaa, minkä takia liikenne siirretään 6.–10.8.2018 välisenä aikana kiertotielle Launialaan. Työt pyritään saamaan valmiiksi mahdollisimman pian, joten tarve kiertotielle voi olla ennakoitua lyhyempikin.

Valtatie 5 on suljettu ja väliaikainen kiertotie on käytössä Tuppuralan eritasoliittymän ja Kinnarin eritasoliittymän välillä ainoastaan yöaikaan klo 23.00-05.00. Työmaa laajenee kohti Mikkeliä, mikä näkyy ja kuuluu myös asukkaille sekä muille tienkäyttäjille. Tuppuralan eritasoliittymän parannus ja Kinnarin uuden eritasoliittymän rakentaminen vaikuttavat alueella liikkumiseen merkittävästi vähintään vuoden ajan. Alueelle rakennetaan muun muassa yhdeksän uutta siltaa ja noin 3 kilometriä melusuojauksia.

Valmistelutyöt 13.8. alkavia louhinnan räjäytystöitä varten käynnistyvät 6.8. kallion porauksilla. Räjäytystöistä aiheutuu liikenteelle enintään 8 minuutin pysäytyksiä noin 1–3 kertaa päivässä. Pysäytyksiä ei tehdä ruuhka-aikoina klo 6.30-8.30 ja 14.30-17.30. Louhintojen aktiivisin vaihe kestää ennakolta puoli vuotta. Louhintoja tehdään parannettavalla tieosuudella vaiheittain kaikkiaan noin 1,5 vuoden ajan.


Lontoossa asetetaan nopeusrajoitukseksi 30km/h

Nopeusrajoitusten mukana tulevat uudistetut kadut, nopeuskamerat ja nopeusvalvonta, kaikki osana uutta Safe System- lähestymistapaa. Nopeusrajojen lisäksi pormestari on asettanut tavoitteeksi Lontoon teillä kuolleiden tai vakavasti loukkaantuneiden määrän vähentämisen 65 prosentilla vuoteen 2022 mennessä vuoden 2005-9 tasolle. Lontoon linja-autojen aiheuttamien kuolemien tai linja-autoissa kuolleiden nollatoleranssi on erillinen tavoite, joka on asetettu vuoteen 2030.

Kaikki uudet linja-autot Lontoossa varustetaan tästä vuodesta lähtien älykkäillä nopeusavustustekniikoilla onnistuneiden testien jälkeen. Kaupunki kokeilee autojen automaattista hätäjarrutusta sekä parantaa suoraan ja epäsuorasti kuljettajien näköaluetta.

On myös tarkoitus ottaa käyttöön tähtiluokitusjärjestelmä kuorma-autoille, joiden seurauksena kuorma-autot, joissa ei ole viimeisintä turvatekniikkaa, voidaan kieltää tulemasta kaupungin keskustaan.



Power Truck Showssa ensiesittelyssä ensimmäinen SISU Hybrid asiakasauto

Sisu Auto on menossa mukana Power Truck Shown osastolla U117- U118. Paikalla on ensiesittelyssä ensimmäinen Sisu Hybrid asiakasauto sekä kattava valikoima Sisu Polar kuorma-autoja.

Power Truck Show on vakiinnuttanut asemansa Suomen ja Pohjoismaiden yhtenä suurimpana kuljetusalan messu- ja autonäyttelytapahtumana. Power Truck Show pidetään Kauhavan Alahärmässä 10.–11 elokuuta 2018.

Tapahtumapaikkana toimii Suomen suurin messuareena ja viihtyisä Powerparkin huvipuistoalue ympäristöineen. Näyttelypäivät ovat yleisölle avoinna perjantaina kello 10.00-18.00 ja lauantaina 10.00-23.00. Paikalle odotetaan 35 000 kuljetusalasta sekä rakennelluista ja maalatuista rekoista kiinnostunutta kävijää.


Traton, VW:n raskaat, kovassa nousussa

VW-konsernin raskaat, Scania ja MAN, tekevät kovaa nousua. Samalla suuren yleisön on syytä oppia nimi "Traton", VW-konsernin hyötyautopuolen uusi nimi.

1-6/2018 Traton, elI Scania ja MAN, myi maailmalle 112 130 ajoneuvoa, kasvua edellisvuoteen 16 %. Tuloksesta MAN vastasi 49 040 ajoneuvon myynnillä, kasvu 18 %. MANin osalta suurin menestyjä oli Brasilian MAN, joka 17 340 ajoneuvon myynnillään kasvoi peräti 48 %. Scania myi puolestaan 46 780 kuorma-autoa ja bussia, kasvua 7 %.

Kun Tratonin tulos jaetaan kuorma- ja linja-autoihin, kuorma-autoja myytiin 97 710 kpl, kasvua 12 %, ja linja-autoja 11 250 kpl, kasvua peräti 33 %.

Tratonin tärkein markkina-alue on Eurooppa, EUn ja EFTAn 30 maahan myytiin liki 57 000 ajoneuvoa, kasvua 6 %. Venäjälle myytiin 4900 ajoneuvoa, kasvua 32 %. Aasia ja Kiina laimensi menestystä 7100 ajoneuvon myynnillä, vähennystä -6 %.

(Vogel)

 


Ford pakettiautojen rekisteröintitilaston kärjessä heinäkuussa ja koko vuoden alusta

Kuluva vuosi on ollut Fordille menestyksekäs. Merkki kipusi pakettiautojen rekisteröintitilaston kärkeen toukokuussa ja kärkipaikka on pysynyt myös kesä- ja heinäkuun ajan. Heinäkuun hyvän tuloksen myötä Ford nousi myös kumulatiivisissa pakettiautorekisteröinneissä tilaston kärkeen 2.324 kappaleen rekisteröinnillä ja 24,4 prosentin markkina-osuudellaan.

Tulokseen on siivittänyt muun muassa kattava jälleenmyyjäverkosto ja uusi mallisto. Koko Fordin hyötyajoneuvomallisto uudistuu 18 kuukauden aikana. Vuoden 2018 aikana on jo esitelty uudet Ford Transit Custom ja Ford Tourneo Custom –mallit. Pienempiin tavara- ja henkilökuljetustarpeisiin soveltuvat Ford Transit Connect ja Ford Tourneo Connect –mallit esitellään vielä tämän vuoden aikana. Vuonna 2019 uudistuvat Ford Transit ja Ford Ranger. Lisäksi ensi vuonna markkinoille tulee Transit Customista plug-in-hybrid –malli. Ford pakettiautot ovat vakiinnuttaneet asemansa Euroopan laajuisesti, merkin ollessa jo kolmena vuonna peräkkäin Euroopan myydyin pakettiautomerkki.


Peterbilt luhtivuoteella

Peterbilt on esitellyt uusimman mallinsa 579 UltraLoftin, joka luovutettiin OklahomaCitystä toimivalle Freymiller Trucking yhtiölle. UltraLoftilla on korotettu makuuohjaamo kaukorahteihin suunnitellulla Peterbilt 579:llä.

Uudessa makuuohjaamossa on lajissaan suurin kattokorkeus, eniten säilytystilaa ja samalla tilavimmat ylä- ja alavuoteet. Ohjaamo tekee tilaa markkinoiden suurimmalle mikroaaltouunille kuin myös 32 tuuman litteäTV:lle. Samalla entistä korkeamman ohjaamon parannetun aerodynammikan ansiosta saavutetaan 2 % alhaisempi ilmanvastus ja energiankulutus 220 lbs:n painonkevennyksen ansiosta, Peterbilt ilmoittaa.

(Trailer.se)


Lidlin Järvenpäähän rakentuvaan jakelukeskukseen rekrytoidaan syksyllä 200 työntekijää

Lidl aloittaa mittavan rekrytointikampanjan, jolla se hakee työntekijöitä Suomen kolmanteen, Järvenpäähän rakentuvaan jakelukeskukseensa. Syksyn 2018 aikana tavoitteena on palkata Järvenpään jakelukeskuksen palkkalistoille jopa 200 työntekijää. Jakelukeskus tulee valmistuttuaan työllistämään kaikkiaan noin 300 kaupan ja logistiikan ammattilaista. Pysyviin työsuhteisiin haetaan muun muassa trukkikuskeja, saapuvan tavaran laskijoita sekä kierrätyshallin ja keräilyn varastotyöntekijöitä.

Lidlin jakelukeskus on perinteinen, henkilövoimin toimiva läpivirtausvarasto, jossa tuotteet vastaanotetaan, keräillään myymälätilausten mukaisesti ja lähetetään edelleen myymälöille. Lisäksi jakelukeskuksessa toimii hallintoa ja kierrätysyksikkö. Työtä tehdään osastosta riippuen kahdessa tai kolmessa vuorossa.


Pakettiautojen rekisteröinnit vielä 2010-luvun ennätysuralla - Automaattivaihteistot valtaavat alaa

Pakettiautojen ensirekisteröinnit kääntyivät alkuvuoden kasvun jälkeen lievään vähenemään. Uusia pakettiautoja rekisteröitiin heinäkuussa 870, joka on 2,8 prosenttia viime vuoden heinäkuuta vähemmän. Pakettiautoja on heinäkuun loppuun mennessä ensirekisteröity yhteensä 9 521, joka on 2,8 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Viime vuonna ensirekisteröitiin enemmän pakettiautoja kuin kertaakaan 2010-luvulla, sillä ensirekisteröintien määrä kasvoi noin 15 500 pakettiautoon. Kuluvana vuonna rekisteröintimäärän ennakoidaan kasvavan hieman viime vuoteen nähden.

Kuorma-autoja ensirekisteröitiin heinäkuussa 243, mikä on 11,5 prosenttia enemmän kuin viime vuoden heinäkuussa. Tammi-heinäkuussa on ensirekisteröity 9,9 prosenttia enemmän kuorma-autoja kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Pienten alle 6 tonnin kuorma-autojen ensirekisteröintien määrä on ollut tänä vuonna selvässä kasvussa. Suuria yli 16 tonnin kuorma-autoja on ensirekisteröity lähes sama määrä kuin vastaavaan aikaan viime vuonna

Heinäkuussa rekisteröitiin 73 uutta linja-autoa. Linja-autoja on tänä vuonna ensirekisteröity 264, joka on 13,8 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Lue lisää: Pakettiautojen rekisteröinnit vielä 2010-luvun ennätysuralla - Automaattivaihteistot valtaavat alaa


Daimler ja Bosch kehittävät yhteisvoimin automaattista ajamista

Daimler ja Bosch yhdistivät voimansa 2017 kehittääkseen automaattista ajamista ja liikkumista kaupunkiympäristöissä. Uusin vaihe käynnistyy Yhdysvalloissa, jossa toiminta perustuu tekoälyä kehittävän Nvidian Drive Pegasus -palvelualustaan. Projektin tarkoituksena on lanseerata uudentyyppinen robottitaksipalvelu Kalifornian Piilaaksossa ensi vuoden aikana.

Automaattiset ajoneuvot ovat käytännössä pyörillä liikkuvia monimutkaisia tietokoneita, jotka tarvitsevat valtavasti laskentatehoa anturien, sensorien ja yksittäisten ECUjen (Electronic Control Units) tuottaman informaation käsittelemiseksi. Nyt solmitun sopimuksen mukaan Nvidia varustaa kokeiluautot tekoälyyn perustuvalla Drive Pegasus -alustalla, joka käsittelee kaiken auton ja sen eri järjestelmien automaattista ajamista varten tuottaman tiedon. Näin varustettu auto saavuttaa satojen miljardien yksittäisten laskutoimitusten tiedonkäsittelykapasiteetin sekunnin aikana. Teho vastaa vähintään kuuden synkronoidun ja täysin varustetun pöytätietokoneaseman yhteenlaskettua kapasiteettia.

Tiedonsiirtoverkosto käsittelee kaiken informaation, jonka keräävät yksittäiset tutkat, videokamerat, lidar-tutkat ja ultraäänisensorit. Yksittäinen videosensori, esimerkiksi Boschin kehittämä stereovideokamera, tuottaa 100 gigabittiä dataa vain yhden kilometrin ajomatkalla. Auton ECU-verkko kerää ja yhdistää dataa kaikista autoon sijoitetuista sensoreista anturifuusioksi kutsutussa prosessissa. Järjestelmä määrittelee auton sijainnin ja liikeradat 20 millisekunnissa. Vertailun vuoksi: kosketuksen tunne saavuttaa aivot 20–500 millisekunnissa.

Lue lisää: Daimler ja Bosch kehittävät yhteisvoimin automaattista ajamista


Kuorma-autojen SM-vetokisat Power Truck'ssa

Viime vuonna korkatulla vetoradalla järjestetään vakiokuorma-autojen ja viritettyjen kuorma-autojen SM-kilpailut 10.-11.8. Power Truck Show’ssa. Sekä vakiokuorma-autot että viritetyt kuorma-autot ovat liikenteessä olevia kuorma-autoja.

Lue lisää: Kuorma-autojen SM-vetokisat Power Truck'ssa


Ruotsi: Nordic Truckcenter toi TRP:n

Ruotsin DAF-maahantuoja (myös Suomen) on ryhtynyt Euroopan suurimman kuorma-autojen ja perävaunujen varaosien ja tarvikkeiden toimittajan, Truck & Trailer Parts'n (TRP) edustajaksi Ruotsissa. Samalla halutaan Ruotsiin avattavaksi maanlaajuinen riippumaton TRP-huoltoverkosto.

Lue lisää: Ruotsi: Nordic Truckcenter toi TRP:n


Ruotsi: 12% tieverkosta avattu 74 tonnille

1.7.2018 lähtien on 11 800 km Ruotsin valtion tieverkossa avattu kokonaispainoltaan 74 tonnin kuorma-autoille.

Tavoitteena on avata koko nk. BK1-tieverkko kaikkein raskaimmille kuorma-autoille. Siihen kuluu vielä aikaa koska 1/10 teistä 900 sillalla vaativat vahvistamista. Arvioidaan että 70-80% tärkeimmistä valtion omistamista teistä voidaan avata 74 tonnille vuoteen 2029 mennessä. Viranomaiset käyvät keskusteluja elinkeinoelämän kanssa 74 tonnille vahvistettavien teiden tärkeysjärjestyksestä.

(Transportnet.se)


Hiab laajentaa valikoimaansa ostamalla Efferin

Hiab on tehnyt sopimuksen kuormausnosturiyhtiö Efferin ostamisesta CTE Groupilta 50 miljoonalla eurolla. Efferin hankinnan myötä Hiab saa lisäystä kuormausnosturitarjontaansa ja laajentaa raskaiden nostureiden valikoimaansa etenkin yli 100 tonnimetrin segmentissä. Siirryttyään Hiabin omistukseen Effer jatkaa toimintaansa omalla tuotemerkillään ja omaa jakeluverkostoaan käyttäen. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaisten hyväksyntää, jonka arvioidaan tapahtuvan vuoden 2018 toisella vuosipuoliskolla. Efferin tulos yhdistetään Hiabiin hyväksyntäpäivän jälkeen.

Lue lisää: Hiab laajentaa valikoimaansa ostamalla Efferin


Finnlinesin vuoden 2018 ensimmäisellä puoliskolla kasvua - Alusten pidennysohjelma lähenee loppuaan

Finnlines Oyj:n vuoden 2018 ensimmäisen puoliskon tulos oli vahva ja liikevaihto kasvoi 11,5 prosenttia 289,1 miljoonaan euroon. Katsauskauden tammi–kesäkuu 2018 tulos kasvoi lähes 20 prosenttia ja oli 42,3 miljoonaa euroa. Tulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia (EBITDA) oli 78,3 miljoonaa euroa.

Lue lisää: Finnlinesin vuoden 2018 ensimmäisellä puoliskolla kasvua - Alusten pidennysohjelma lähenee loppuaan