Nopeuden automaattivalvontalaitteisto vaihtuu

Poliisi on hankkimassa uutta automaattista liikennevalvontalaitteistoa. Automaattivalvontalaitteistoilla valvotaan ajoneuvojen nopeuksia ja liikennevaloissa punaisia päin ajamista. Nopeuden mittaustekniikka vaihtuu, kun luovutaan tien pintaan sahattavista induktiosilmukoista. Mittaustekniikka voi perustua joko laservaloon tai olla kehittyneempää tutkatekniikkaa. Nykyisiä automaattivalvontalaitteistoja käytetään niiden elinkaaren loppuun asti.

Poliisihallitus julkaisee kesäkuussa hankintailmoituksen kilpailuttaakseen vuoden 2017 aikana automaattisen liikennevalvontalaitteiston hankinnan. Kilpailutus sisältää kiinteisiin valvontapisteisiin sijoitettavan automaattivalvontalaitteiston sekä laitekotelot tarvikkeineen ja varaosineen, autoihin asennettavan automaattivalvontalaitteiston tarvikkeineen ja varaosineen sekä huolto- ja korjauspalvelut laitteistojen osalta.

Hankintasopimuksen arvo viiden vuoden sopimuskaudelle (sis. kahden vuoden optiovuodet) on noin 6 - 8 miljoonaa euroa ja se sisältää myös Liikenneviraston sopimuskauden aikaisia hankintoja. Koko sopimuskauden aikana automaattivalvontalaitteistoja tullaan hankkimaan arviolta 150 kappaletta. Sopimuskausi on määrä alkaa alkuvuodesta 2018.


Talvimerenkulun tutkimuksista tietoa jääluokkamääräysten kehittämiseen

Suomen ja Ruotsin viranomaiset ovat yhdessä rahoittaneet talvimerenkulun tutkimusta yli neljän vuosikymmenen ajan. Laaja tutkimustoiminta on tuonut konkreettista hyötyä talvimerenkulun parantamiseen. Nyt tutkimustuloksista on saatu suoraan hyötyä esimerkiksi jääluokkamääräysten kehittämiseen.

Jääluokkamääräyksissä määritellään jäissä liikkuvan aluksen minimikoneteho, rungon lujuus sekä koneiston ja potkurin lujuus. Jääluokkamääräyksillä pyritään siihen, että Itämerellä liikennöivillä aluksilla on riittävät ominaisuudet jäissä liikkumista varten, jotta talviliikenne olisi turvallista ja mahdollisimman sujuvaa.

-Tällä kertaa tutkimustietoa hyödynnettiin ruoripotkurilaitteiden mitoituskuormien määrittämisessä sekä terästä sitkeämmän pallografiittivaluraudan murtolujuuden uusien kriteerien asettamisessa. Pallografiittivalurautaa käytetään laivojen kuljetuskoneistojen osissa, kertoo erityisasiantuntija Lauri Kuuliala.

Trafi on nyt lähettänyt jääluokkamääräysten uuden version lausuntokierrokselle ja samalla lausunnoille on lähtenyt myös määräys jääluokkien vastaavuudesta. Ehdotetuilla jääluokkamääräysten muutoksilla on tarkoitus selkeyttää nykyisiä määräyksiä. Kokonaan uutena mukaan ehdotetaan ruoripotkurilaitteiden mitoitusta koskevaa osiota.


Viherrakennustyö Helsinginkadulla 16 - 20.6.2017

Viherrakennustyö Helsinginkadulla sulkee ajokaistan 16-20.5.2017 välillä Tuomaansilta-Suntionkatu. Työ tapahtuu keskisaarekkeella ja vasen ajokaista on suljettu työmaan kohdalta. Työmaa liikkuu päivittäin.

Työajat ovat pe. klo 8.00-15.00 ja ma. ja ti. klo 6.00-15.00. Työtä ei tehdä viikonloppuna. Paikalla liikenneopasteet, työkoneita liikkuu liikenteen seassa.



Käyttöauto Oy:lle energiatehokkuus palkinto

Käyttöauto Oy:lle myönnettiin 15.06.2017 kunniamaininta ansiokkaasta toiminnasta ja tunnollisesta sitoutumisesta Elinkeinoelämän energiatehokkuussopimuksen Autoalan toimenpideohjelmaan kaudella 2008–2016.

Työ- ja elinkeinoministeriö, ympäristöministeriö, Energiavirasto ja Motiva palkitsivat yrityksiä ja kuntia tuloksellisesta ja esimerkillisestä energiatehokkuustyöstä Finlandia-talolla. Samalla juhlittiin energiatehokkuussopimusten 20 menestysvuotta ja uuden sopimuskauden käynnistymistä.

Käyttöauto liittyi energiatehokkuussopimukseen vuonna 2012. Yritys onnistui jo vuosina 2013–2016 toteutetuilla energiatehokkuustoimilla ylittämään energiansäästötavoitteensa 171 prosenttisesti siirtymällä energiatehokkaampaan valaistukseen valtaosassa 11 paikkakunnalla toimivista toimipakoistaan. Vuosittainen säännöllinen raportointi ja energiatehokkuustoimenpiteiden toteuttaminen useana vuonna on hoidettu erityisen määrätietoisesti.

Käyttöauto Oy on parantanut kannattavuuttaan tekemällä isoja investointeja energiatehokkuuteen. Järjestelmällinen työ energiansäästön eteen alkoi jo vuonna 2002, kun yhtiö otti käyttöönsä ISO 14001 -ympäristöjärjestelmän.

Myös sähkön, lämmön ja liikennepolttoaineiden kulutuksen seurannan kehittäminen on tärkeää. Energiaa säästävillä toimilla yritys säästää noin 350 000 euroa vuodessa.


Elinkeinoelämän tyytyväisyys väyliin ja kuljetuksiin nousi

Noin 82 % kyselyyn vastanneista rahdinantajista ja kuljetusalan ammattilaisista on tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä kuljetustensa toimivuuteen ja turvallisuuteen. Tulos on parantunut pari prosenttia aikaisemmasta tutkimuksesta, joka tehtiin vuonna 2015.

”Varsinkin tieliikenteen yhteydet satamiin, lentoasemille ja raja-asemille saivat tänä vuonna vastaajilta paljon aikaisempaa paremmat arviot”, toteaa Liikenneviraston asiakkuuspäällikkö Anu Kruth.

Tutkimuksesta selvisi myös, että elinkeinoelämä kokonaisuutena on varsin tyytyväinen kauppamerenkulun väyliin. ”Monet vastaajat kiittelivät vesiväylien palvelutasoa, turvallisuutta ja kustannustehokkuutta”, Kruth huomauttaa.

Alemman tieverkon ja rautateiden kunnossa parantamisen varaa

Suomen väyläverkon korjausvelka on Liikenneviraston arvion mukaan tällä hetkellä noin 2,5 miljardia euroa. Ei siis ihme, että elinkeinoelämä antoi tutkimuksessa myös risuja väylien kunnosta. Varsinkin rataverkon ja alemman tieverkon kunnossa olisi vastaajien mukaan parantamisen varaa. Kuljetuspalvelujen tarjoajat olivat arvioissaan hieman kriittisempiä kuin rahdinantajat.


Porvoo ottaa Neste MY:n koko dieselkalustoonsa

Porvoon kaupunki ottaa ensimmäisenä suomalaiskaupunkina Nesteen 100 %:sti jätteistä ja tähteistä valmistetun Neste MY uusiutuvan dieselin käyttöön koko dieselkalustossaan tämän vuoden aikana. Kaupungin kuntatekniikka ja maksuton kesäbussi Rinkeli siirtyvät käyttämään tuotetta välittömästi.

Neste MY uusiutuvalla dieselillä voidaan saavuttaa jopa 90 prosenttia pienemmät kasvihuonekaasupäästöt polttoaineen koko elinkaaren aikana perinteiseen fossiiliseen dieseliin verrattuna.

Neste MY uusiutuvaa dieseliä voi siirtyä käyttämään ilman mitään muutoksia ajoneuvoihin. Se on täysin yhteensopiva nykyisten diesellaatujen kanssa eli sitä voidaan lisätä polttoainesäiliöön, vaikka säiliössä olisi vielä perinteistä dieseliä jäljellä.

Nesteen kehittämän NEXBTL-teknologian avulla voidaan valmistaa huippulaatuista, uusiutuvaa dieseliä ja muita uusiutuvia tuotteita lähes mistä tahansa jäterasvasta tai kasviöljystä.


Shell Karjaa avattiin 13.6.

Yli 20 miljoonaa asiakasta 30 vuoden aikana palvellut Shell Raasepori Karjaa avattiin täysin uudistettuna huomenna tiistaina 13.6. klo 9.  Suomalainen energiayhtiö St1 on tehnyt asemalla mittavan remontin, jossa sekä aseman ulko- että sisätilat kokivat muodonmuutoksen. Remontin myötä asema lämmitetään nyt polttoöljyn sijasta St1 Lähienergian toimittamalla maalämpöratkaisulla, joka huolehtii myös aseman jäähdytyksestä kesäisin.

Valtatie 25:n varrella sijaitsevan aseman ulkoista ilmettä on uudistettu ja pysäköintialueita laajennettu. Shell Palvelumestari palvelee asiakkaita mittarikentällä.

Sisätilat ovat nyt entistä avarammat ja wc-tilat on kokonaan uusittu. Uudistuksen yhteydessä myös aseman palveluita parannettiin. Vilkkaalle asemalle lisättiin palvelevia kassapisteitä sekä asiakkaiden asiointia nopeuttava itsepalvelukassa. Teiden ammattilaisia varten on rakennettu uusi Rahtarisauna.


Nokian Renkaiden uusi E-Truck-sarja

Nokian E-Truck kuorma- ja linja-autonrenkaiden sarja on optimoitu pitkille ja keskipitkille matkoille normaaleissa sääolosuhteissa. Renkaat on suunniteltu toimimaan erinomaisesti sekä Keski-Euroopassa että pohjoismaisilla pääteillä.

- Nokian E-Truck -sarjan myötä haluamme tuoda uuden vaihtoehdon Euroopan markkinoille, kertoo Teppo Siltanen, Nokian Raskaiden Renkaiden tuotepäällikkö.

Nokian E-Truck-tuotteissa on erikoiskumisekoitus ympärivuotiseen käyttöön. Optimoitu urakuvio mahdollistaa matalan vierintävastuksen sekä taloudellisia ja ekologisia ajokilometrejä. Uusi Nokian E-tread-uudelleenpinnoitusmateriaalisarja täydentää Nokian E-Truck-sarjaa, ja sen avulla renkaalla on Nokian mukaan mahdollista ajaa jopa miljoona kilometriä.

Nokian E-Truck -renkaat tulevat myyntiin syksyllä 2017. Ensimmäiseksi saataville tulevat Euroopassa yleisimmin käytetyt kuorma- ja linja-autojen rengaskoot.


Nokian Renkaat julkistaa uuden talvirenkaan kaupunkilinja-autoille

Kaupunkien linja-autojen täytyy pysyä aikataulussa, säässä kuin säässä. Tulipa taivaalta vettä, lunta tai jäätä, kaupunki ei koskaan pysähdy. Uusi Nokian Hakkapeliitta City Bus -rengas on suunniteltu kestämään kaupunkien katujen kulutusta ja saapumaan ajoissa, jopa lumessa ja loskassa.

- Tämä on täysimittainen kaupunkibussirengas, jossa on syvä, aggressiivinen pintakuvio ja vahvistetut sivupinnat. Siinä on runsaasti kestävää kumia, kertoo Teppo Siltanen, Nokian Raskaiden Renkaiden tuotepäällikkö.

Hakkapeliitta City Bus -renkaiden sivupinnoistakin näkee, kuinka kuluneet ne ovat. Kun sivupinnan vahvuudenilmaisimet ovat kuluneet pois, rengas on vaihdettava. Renkaan talviominaisuuksiin on keskitytty ja siinä on Spiral Sipe System -lamellointi ja 3PMSF-merkintä.

275/70R22.5 on saatavilla vuoden 2017 syksyllä ja 295/80R22.5 vuonna 2018.


Pekka Sirviö Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtajaksi

Tampereen Raitiotie Oy:n hallitus on nimittänyt yhtiön toimitusjohtajaksi diplomi-insinööri Pekka Sirviön. Sirviöllä on pitkä kokemus joukkoliikenteen johtotehtävistä, ja hän on esimerkiksi vastannut HKL-Raitioliikenteen johtajana Helsingin kaupungin raitioliikenteen tuottamisesta. Sirviö toimii tällä hetkellä matkustuspalveluja tuottavan Transdev Finland Oy:n toimitusjohtajana.

Sirviö aloittaa uudessa tehtävässään 1.10.2017, johon asti Tampereen Raitiotie Oy:n vastaavana toimitusjohtajana jatkaa Janne Salonen.

 


Uusien autojen esittelytapahtuma saa ensi vuonna jatkoa

Autotuojat ry julkisti torstain tiedotustilaisuudessaan uuden nimensä Autotuojat ja -teollisuus ry (AT). Samalla vahvistettiin viime syksynä Messukeskuksessa järjestetyn Auto 2016 -tapahtuman saavan jatkoa marraskuussa 2018. Myös vuosittain järjestettävä Vuoden Auto Suomessa -gaala uudistuu nimeään myöten.

Uusien autojen esittelytapahtuma järjestettiin Suomessa ensimmäistä kertaa lähes kymmeneen vuoteen. Auto 2016 -tapahtuman erikoisuutena oli massiivinen koeajotilaisuus; ajettavana oli lähes 200 autouutuutta eri maahantuojilta. Viikonlopun aikana suoritettiin yli 2 500 koeajoa, joissa ajokilometrejä kertyi yli 20 000 km. Myös tulevassa 8.-11.11.2018 järjestettävässä Auto 2018 -tapahtumassa koeajot ovat keskiössä yhdessä automaahantuojien osastojen kanssa.


Ford avaa älykkään liikkumisen toimiston Lontooseen

Ford avaa älykkään liikkumisen innovaatiotoimiston Lontooseen, missä keskitytään kehittämään tulevaisuuden liikkumisen ratkaisuja Eurooppaan.

Fordin mukaan uudessa toimistossa työskentelevät yhtiön asiantuntijat pääsevät helposti yhteyksiin digiyritysten, akateemisten instituutioiden ja olemassa olevien kumppaneiden kanssa kehittäessään älykkään liikkumisen ratkaisuja, jotka vastaavat Euroopan suurien kaupunkien tarpeisiin.

Uusi toimisto sijaitsee Here East Campuksella, Queen Elizabethin Olympiapuistossa ja siellä työskentelee toimiston avauduttua myöhemmin tänä vuonna 40 ammattilaista. Ford on näin fyysisesti lähellä Lontoossa käynnissä olevia testejä, kuten myöhemmin tänä vuonna käynnistyvää ladattavien Transit-hybridien projektia. Olympiapuiston yksityistä tieverkostoa voidaan myös käyttää testitarkoituksiin.


Lappeenrannan kaupunki korvaa osan ajoneuvoistaan kaasuautoilla

Lappeenrannan kaupunki ja Gasum ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen, joka edistää biokaasuautoilua ja kestävää kehitystä Lappeenrannassa ja Etelä-Karjalassa. Sopimuksen mukaan Lappeenrannan kaupunkiyhtiöt korvaavat osan ajoneuvoistaan vähäpäästöisillä kaasuautoilla. Gasum toimittaa näihin autoihin kotimaista, edullista ja ympäristöystävällistä biokaasua. 

Gasumin ja Lappeenrannan kaupungin yhteistyösopimuksen mukaan kaupunki ja sen yhtiöt sitoutuvat hankkimaan ja käyttämään vuoden 2017 loppuun mennessä vähintään 20 biokaasukäyttöistä henkilö-, paketti-, kuorma- tai jäteautoa.

̶  Kaasuautoilun edullisuus ja ympäristöystävällisyys kiinnostaa tällä hetkellä monissa kunnissa ja kaupungeissa ja on hienoa, että Lappeenrannan kaupunki toimii tässä suunnannäyttäjänä, sanoo Gasumin myyntipäällikkö Juha-Matti Koskinen


Vt 4:n parannustyöt käynnistyvät Oulussa

Vt 4:n parannustyöt käynnistyivät toukokuussa Kempeleessä Zatelliitin liittymän rakentamisella ja kesäkuun aikana työt alkavat myös Oulussa. Moottoritielle rakennetaan molempiin suuntiin yhdet lisäkaistat Vt 22:n ja Vt 20:n välille. Melusuojausta parannetaan ja eritasoliittymiin rakennetaan uusia ramppeja ja kaistoja Kaakkurin, Lintulan, Laanilan, Linnanmaan ja Pateniemen kohdissa. Lisäksi Oulujoen yli tehdään uusi kevyen liikenteen silta.

Parannustyöt valmistuvat Kempeleen osalta 2018 ja Oulussa vuoden 2019 aikana. Oulussa työt etenevät vaiheittain ja muun muassa kolmannet kaistat valmistuvat jo 2018. Pääurakoitsija on Kempeleessä Lemminkäinen Infra Oy ja Oulussa Destia Oy. Valvontakonsulttina on Proxion CC Oy.


Finavialle erikoismaalattuja Cobus-busseja

Finavialle toimitetaan 11 kappaletta erikoismaalattuja Cobus-valmisteisia lentokenttäbussia. Busseissa on 129 kW:n moottorit ja Allisonin 6-vaihteiset automaattivaihteistot.

- Bussit ovat 14 metriä pitkiä ja 3 metria leveitä. Niissä on seisomapaikat 102 ihmiselle ja 8 istumapaikkaa, kertoo autot myynyt Juha Mäenpää Veholta.


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.