Scania summer trucks

Kiina: Järeä autonominen Strolling Dragon valmis tieliikenteeseen

Kiinan kaupallisen jättiläisen Suning Holdings Group:n tytäryhtiön Suning Logistics:n järeän luokan autonomisen rekkaveturin Strolling Dragonin (Vaeltava Lohikäärme) testit on saatettu pisteeseen, jossa auto on läpäissyt Kiinan logistiset vaatimukset ja on valmiina SAE Level IV (Taso 4) autonomiseen toimintaan tieliikenteessä ja lastauspaikoilla.

Strollin Dragon kykenee havaitsemaan esteet yli 300 metrin matkalta myös suurissa nopeuksissa. Miehittämätön kuorma-auto tekee äkkipysähdyksiä ja väistää esteitä 25 m/s nopeudesta ja on turvallinen kulkija jopa 80 km/t nopeudessa.

Seuraavan kehitysaskeleen, SAE Level V, tavoiteraja on noin vuonna 2025. Se edellyttää täysin automatisoitua sähkökuorma-autoa kuljettamaan ja jakamaan rahtia vuorokauden ympäri ilman ihmisen valvontaa.

Huhtikuussa 2018 Suning Logistics esitteli autonomisen jakelurobottinsa "Biu:n". Se voi työskennellä ympärivuorokautisesti. Tavaratalojen robottiverkoston laajennuksella sekä jakeludrone-verkostollaan Suning Logistics on rakentamassa logistisen verkoston, joka on hyvää vauhtia kehittymässä kokonaan autonomiseksi.


Scania otti STS:n yhteistyökumppaniksi

Scandinavian Transmission Service (STS) Ruotsin Steningsundissa kuuluu Euroopan johtaviin yrityksiin vaihteistojen ja voimansiirtokomponenttien peruskorjaajana. Vuosittain peruskorjataan noin 5000 vaihdelaatikkoa henkilö- ja pakettiautoihin.

Pari vuotta sitten STS aloitti vastaavat toiminnot myös kuorma-autoille. Nyt STS on tehnyt läpimurron myös sillä alueella Scanian hyväksyttyä STS:n työkumppanikseen. Ensimmäiset peruskorjatut planeettavaihteistot toimitettiin Scanialle huhtikuussa. Scania tarjoaa peruskorjattuja osiaan myyntiin Scania vaihtojärjestelmän "Scania Service Exchange" kautta.


USA:n aloittama autotuonnin selvitys huolestuttaa EU:ssa

Euroopan autovalmistajien järjestö ACEA on ilmaissut huolensa Yhdysvaltain aloittamasta kansalliseen turvallisuuteen liittyvästä tutkimuksesta koskien ajoneuvojen ja niiden osien maahantuomista. ACEA:n pääsihteeri Erik Jonnaertin mukaan autonvalmistajan Atlantin molemmin puolin ovat kansainvälisiä toimijoita.

- Kaikilla autoteollisuuden kauppaa rajoittavilla toimilla on vakavia negatiivisia vaikutuksia, ei pelkästään Euroopan Unioniin, vaan myös Yhdysvaltoihin ja maailman talouteen, Jonnaert sanoo.

ACEA:n mukaan eurooppalaiset autonvalmistajat eivät pelkästään vie tuotteita Yhdysvaltoihin, vaan niillä on huomattavasti tuotantoa siellä. EU:n ja USA:n välinen autoteollisuuteen liittyvä kaupankäynti vastaa 10 prosentista alueiden välisestä kokonaiskaupasta.

- Olemme vakuuttuneita siitä, että ajoneuvojen tuonti EU:sta ei muodosta uhkaa Yhdysvaltain kansalliselle turvallisuudelle, Jonnaert toteaa.



Nimityksiä Scanialla

Pentti Juutinen on nimitetty Kuusamon Scania-keskuksen korjaamovastaavaksi 21.5.2018 alkaen. Tero Kokko on nimitetty Kuusamon Scania-keskuksen työnjohtajaksi/varaosamyyjäksi 21.5.2018 alkaen.

Oulun Scania-keskuksen korjaamovastaavaksi on nimitetty Ari Pyykkönen.


Nokian Renkaat aloittaa teknologiakeskuksen rakentamisen Espanjassa

Nokian Renkaat on käynnistänyt uuden testi- ja teknologiakeskuksen rakentamisen Espanjassa. Ensimmäiset testiradat valmistuvat ensi vuonna, kokonaisuudessaan Santa Cruz de la Zarzassa sijaitsevan teknologiakeskuksen arvioidaan avautuvan vuonna 2020.

Nokian Renkailla on oma testikeskus Ivalossa ja Nokialla. Nyt rakentuva teknologiakeskus sijoittuu lämpimiin olosuhteisiin Espanjan sydämeen, mikä mahdollistaa kesä- ja talvirenkaiden ympärivuotisen testaamisen. Yhtiön tavoitteena on kehittää entistä turvallisempia, toimivampia ja ympäristöystävällisempiä renkaita. Pääpaino on korkean nopeusluokan kesärenkaissa, jotka ovat erityisen kysyttyjä Nokian Renkaiden kasvumarkkinoilla Keski-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.

Kolmensadan hehtaarin testialueelle rakentuu yli kymmenen testirataa, joilla tutkitaan renkaan kestävyyttä ja käyttäytymistä modernia testaustekniikkaa hyödyntäen. Aluetta kiertävällä ja seitsemän kilometriä pitkällä ovaaliradalla renkaita voidaan testata jopa 300 kilometrin tuntinopeudessa. Lisäksi radoilla on mahdollista suorittaa monia renkailta vaadittavia hyväksyntätestauksia, kuten märkäpito- ja melutestejä.

Lue lisää: Nokian Renkaat aloittaa teknologiakeskuksen rakentamisen Espanjassa


Ilpo Korhonen VAK Oy:n toimitusjohtajaksi

VAK Oy:n toimitusjohtajaksi on 1.8.2018 alkaen nimitetty insinööri, MBA Ilpo Korhonen. Yhtiön nykyinen toimitusjohtaja Lassi Virtanen jatkaa hallituksen puheenjohtajana.

Ilpo Korhonen on aiemmin työskennellyt Valmet Automotive Oy:n palveluksessa 30 vuotta eri johtotehtävissä ja viimeiset 10 vuotta yhtiön toimitusjohtajana. VAK Oy:n tiedotteen mukaan Korhonen omaa vahvan osaamisen liikkeenjohdon tehtävistä ja pitkän kokemuksen teollisten tuotantoprosessien johtamisesta.


Hyötyajoneuvojen rekisteröinnit palasivat kasvun tielle

Maaliskuun laskun jälkeen hyötyajoneuvojen myynti EU:ssa kasvoi voimakkaasti huhtikuussa. Hyötyajoneuvoja rekisteröitiin EU:n alueella lähes 200 000 kappaletta, mikä on 9,6 prosenttia enemmän vuoden takaiseen. Huhtikuun rekisteröinnit kasvoivat voimakkaimmin Espanjassa (22 %) ja Saksassa (14,5 %). Vuoden 2018 neljän ensimmäisen kuukauden aikana hyötyajoneuvojen ensirekisteröinnit ovat kasvaneet 4,3 prosenttia. Vuoden alusta on rekisteröity kaikkiaan 822 481 hyötyajoneuvoa.


Liikennefoorumi: Autonomia ei tee liikenteestä automaattisesti turvallisempaa

Autonomisten ajoneuvojen nähdään tekevän teistä turvallisempia poistamalla inhimillisiin virheisiin perustuvat onnettomuudet. Kansainvälisen liikennefoorumin raportin mukaan väite, että autonominen ajo voisi vähentää 90 prosenttia onnettomuuksista, on testaamatta. Robotin ja ihmisen jaettu vastuu ajotilanteessa saattaa itse asiassa johtaa monimutkaisempiin ajopäätöksiin. Raportin mukaan riskejä ottamattomien kuskien parissa kolarien määrä saattaa kasvaa tilanteissa, joissa ihminen ottaa ajovastuun robotilta.

Automaattisten ajoneuvojen ongalmana on myös tietoturva- ja tietoliikenneongelmat. Raportin mukaan kolarien välttäminen ei pitäisi perustua pelkästään jaettuihin ulkoisiin viestintäkanaviin, vaan autonomiset ajoneuvot tulisi suunnitella niin, että kriittiset turvallisuusjärjestelmät olisivat toiminnallisesti itsenäisiä, eivätkä voisi epäonnistua tietoliikenneongelmien takia.

International Transport Forumin raportti on luettavissa kokonaisuudessaan täällä.


ITF: Vähemmän liikennekuolemia 2017 - jatkuuko kehitys?

International Transport Forum julkisti 23.5.2018 tiedon, jonka mukaan liikennekuolemat vähenivät 20:ssä jäsenmaassa 29:stä vuonna 2017 edellisvuoteen verrattuna.

2010-2016 vähennys on vain 3,6% kun YK:n kestävän kehityksen tavoitteena oli 30 %:n vähennys.

Suurimmat vähennykset saavuttivat Portugal (-39,9%), Liettua (-35,8%) ja Norja (-35,1%). 

Kolme huonointa 2010-2016 olivat USA (+13,5%), Argentina (+9,0%) ja Chile (+5,0%).

Pienimmät kuolleisuusluvut 100 000 asukasta kohti saavuttivat Norja (2,6), Sveitsi (2,6) ja Ruotsi (2,8).


Bioenergia takasi Suomen menestyksen päästöjen vähentäjänä

Suomen nettopäästöt ilmakehään pienenivät lähes 9 % vuonna 2017, vaikka talous kasvoi 2,6 %. Bioenergia oli merkittävä tekijä. Tilastokeskus julkisti 24.5.2018 pika-arvionsa Suomen kasvihuonekaasupäästöjen kehityksestä vuonna 2017.

Päästöt ilman maankäyttösektoria laskivat noin 5 % vuoteen 2016 verrattuna. Suomi vähensi hyvästä talouskasvusta (2,6 %) huolimatta päästöjään (ilman maankäyttösektoria) eniten EU:n jäsenmaista ensimmäisten tietojen mukaan.

Maankäyttösektorin hiilivarastojen kasvunopeus eli hiilinielu säilyi silti samalla vuoden 2016 tasolla, vaikka ennakkotietojen mukaan runkopuun hakkuukertymä Suomessa kasvoi. Suomen nettopäästöt eli päästöjen ja maankäyttösektorin hiilinielun erotus pienenivät 8,6 % verrattuna vuoteen 2016. Nettopäästöt ovat vuodesta 1990 lähtien vähentyneet 49 %. Euroopan unionin jäsenmaiden keskiarvo on 26 % ja kaikkien YK:n ilmastosopimuksen teollisuusmaiden keskiarvo 17 %.

Bioenergia oli vuonna 2017 jo yli 29 % Suomen energiankulutuksesta. Suurin osa (26,7 % Suomen energiankulutuksesta) tästä oli erilaisia puupolttoaineita, biopolttonesteitä oli 1,2 %, kierrätyspolttoainetta oli 1 %, ja muuta bioenergiaa 0,5 %. Fossiilisten polttoaineiden osuus oli vielä 36 % vuonna 2017 (Lähde: Tilastokeskus 2018).

Bioenergian käyttö Suomessa perustuu pääosin erilaisiin metsäteollisuuden ja -talouden sivuvirtoihin. Kotimaisen bioenergian käyttö parantaa Suomen kauppatasetta ja lisää työllisyyttä. Kansainvälisen uusiutuvan energian järjestön IRENA:n uusimpien tietojen mukaan yli 50 % uusiutuvan energian työpaikoista Euroopassa liittyy bioenergian käyttöön. EU:n uusiutuvasta energiasta noin kaksi kolmannesta oli bioenergiaa 2016.

Puun energiakäytöstä 2017 Suomessa kerrotaan tarkemmin Luonnonvarakeskuksen 24.5. julkistamassa tiedotteessa.


Venäjän 53. It-ohjusyksikkö pudotti M17 matkustajakoneen

Venäjän Kurskiin sijoitettu 53. ilmatorjunta-ohjusprikaatin Buk SA-11 "Gadfly" laukaisu- ja TELAR tutka-ajoneuvosta ammuttu it-ohjus pudotti MH17 Boeing 777-200ER matkustajakoneen Itä-Ukrainassa heinäkuussa 2014. Matkustajakone oli matkalla Amstedamista Kuala Lumpuriin. Kaikki koneessa olleet 298 matkustajaa ja miehistön jäsentä saivat surmansa. Suurin osa oli Hollannin kansalaisia.

Hollantilaisten johtama kansainvälinen tutkimuskomissio Joint Investigation Team (JIT) julkaisi tutkimustuloksensa virallisesti 24. toukokuuta 2018. Itsenäisistä tutkivista erikoistoimittajista koostuva Bellingcat-ryhmä tuli samaan tulokseen loppuraportissaan helmikuussa 2016. Se nimesi jo ampujaksi Venäjän 53. It-ohjusyksikön.

JIT onnistui jäljittämään 53. It-ohjusyksikön reitin Kurskista rajan yli ukrainalaiseen pikkukaupunkiin ennen tuhoisaa alasampumista, sekä sen jälkeisen paluureitin takaisin rajan yli Kurskiin.

JIT:n todistusaineistona esittelemään kuului muun muassa kaksi onnettomuuspaikan alueelta Itä-Ukrainasta löytynyttä Buk-ohjuksen osaa: rakettimoottorin pakojärjestelmään kuuluneen osa sekä osa ohjuksen kuorta, joissa molemmissa tunnisteita ja ohjukseen kuuluvaa tekstiä.

Fred Westerbeke, Hollannin yleinen syyttäjä, kertoi tutkimusten jatkuvan syyllisten paljastamiseksi. Tutkinnan alla olevista noin 100 henkilöstä "suuren osan vastuullisuus on muita selvempi", Westerbeke totesi lisäten, että tutkimusten jatkuessa syyllisyyden selvittely voi vaikeutua täsmällisempien tietojen julkistamisesta tässä vaiheessa.

Oikeudenkäynti syyllisiä vastaan käydään Hollannissa, koska valtaosa onnettomuudessa kuolleista matkustajista ja miehistöstä oli Hollannin kansalaisia. 

Venäjän viranomaiset eivät tähän mennessä ole antaneet mitään tietoa ampumiseen syyllistyneestä BUK TELAR joukko-osastosta saati sen liikkeistä ja vastaavasta henkilöstöstä. Venäjä ei ole vastannut yhteen ainoaan JIT-tutkijoiden esittämään kysymykseen. Venäjän valtio kiistää Venäjän osuuden matkustajakoneen alasampumisesta.

 

 


Ruotsi: Kuljettajille 1,5 miljoonan tuomio verovilpistä

Viisi puolalaista ammattikuljettajaa tuomittiin hallinto-oikeudessa verovilpistä 1,5 miljoonan kruunun korvauksiin verottajalle.

Kuljettajat toimivat Laholmissa Luke Transportilla miehitysyhtiön vuokraamina kuorma-autojen kuljettajina. Miehet olivat ansainneet 5,4 miljoonaa kruunua vuosina 2012-2014 maksamatta ansioistaan veroja.

Luke Transportin mielestä kuljettajat olivat ulkomaalaisia yksinyrittäjiä. Verottajan mielestä kuljettajien tuli maksaa tuloveroa kuten ruotsalaisetkin työntekijät.

Hallinto-oikeuden päätöksen mukaan kuljettajat olivat verovelvollisia Ruotsissa. Elinkustannusten ja Puolaan suuntautuneiden kotimatkojen verovähennysten jälkeen viisi kuljettajaa tuomittiin yli miljoonan kruunun tuloveroihin ja noin puolen miljoonan kruunun verosakkoihin.


Ruotsi: Tiukennettu tilaajavastuulaki hyväksyttiin. Milloin Suomessa?

Ruotsin eduskunta hyväksyi 23.5.2018 hallituksen ja liikennevaliokunnan esittämän tiukennetun tilaajavastuulain. Laki langettaa kuljetuksen tilaajalle valvontavastuun.

"Tilaaja joka tekee sopimuksen kuljetuksen suorittajan kanssa kantaa myös tarkastusvastuun että kuljetus toteutuu määräysten mukaisilla luvilla. Jos kuljetus tapahtuu ilman vaadittavia lupia, voidaan kaikkia kuljetuksen tilaajia pitää vastuullisina, siis kaikkia tilaajia sopimusketjussa", laissa määrätään.

Myös pakkoseisonta-aikaa kasvatettiin 24 tunnista 36 tuntiin.

(Vastaavan tapaista tilaajavastuulakia, joka on muun muassa tärkein ja vahvin tekijä torjumaan laitonta kabotaasia, on Suomessa turhaan yritetty saada aikaan. Valtioneuvosto ei ole ottanut kuuleviin korviin kuljetusalan etujärjestöjen toivomuksia asian suhteen.  Syynä pidetään metsäteollisuuden ja EK:n lobbausta ja vaatimuksia saada mahdollisimman halpoja kuljetuksia koko maassa raaka-aineista alkaen vientituotteilleen. Toim.huom.)


Vuoden Kaupunkibussi 2019 valitaan Zagrebissa


Heuliez GX Elec

21 Euroopan maan bussitoimittajista koostuva kansainvälinen tuomaristo valitsee 21-24.5.2018 testiajojen perusteella Kroatian pääkaupungissa Zagrebissa Vuoden Kaupunkibussin 2018. Voittaja julistetaan ja palkitaan syksyllä Hannoverin IAA hyötyautonäyttelyssä.

Auto, tekniikka ja kuljetus edustaa Suomea Juhani Intosalmen asiantuntemuksella kansainvälisessä tuomaristossa.

Lue lisää: Vuoden Kaupunkibussi 2019 valitaan Zagrebissa


VW T-6 Transporterista Apple Jetstream

Apple on muuntamassa parikymmentä VW Transporteria VW-konserniin kuuluvalla Italdesign'llä autonomiseen ajoon sopiviksi. Muun muassa ohjaamoa ja istuimia muutetaan Applen piirrustusten mukaan.

Kehitteillä on lisäksi tärkeän ajotiedon nostaminen luettavaksi tuulilasista, lämpöä hylkivä polymeerikatto ja elekronisesti tummuvat ikkunat. Applen Jetstream-projektiin kuuluvat VW:t liittyvät Applen autonomisten autojen liikennetesteihin 2018 loppuun mennessä. Tosin jo nyt kuiskitaan yhtiön sisällä myöhästymisistä.

Applella on Kalifornian viranomaisten tuoreimpien lukujen mukaan yli 50 autonomisiksi muunnettua Toyota Lexusta testeissä ylesillä liikenneväylillä. iPhone-konserni keskittyy nyt autonomisten autojen teknologian kehittämiseen. Julkisuuteen tulleiden tietojen mukaan se olisi luopumassa oman autonomisen auton valmistuksesta.