MAN - Vaihtoautot

Liikenne- ja viestintäministeriön avaintavoitteet seuraavalle EU-vaalikaudelle

Liikenne- ja viestintäministeriö on valmistellut avaintavoitteensa tulevan Euroopan komission viisivuotisohjelmaan vaikuttamiseksi. Ne pohjautuvat E-kirjeessä E 58/2023 linjatuille valtioneuvoston yhteisille avaintavoitteille ja syventävät niitä LVM:n hallinnonalan asioiden osalta.

Liikenne- ja viestintäministeriö vaikuttaa EU:ssa aktiivisesti, ennakoivasti ja ratkaisuja esittäen. Osana ennakkovaikuttamista tulevan Euroopan komission viisivuotisohjelmaan liikenne- ja viestintäministeriö on julkaissut vaikuttamispaperit kolmesta keskeisestä aiheesta. Aiheet ovat:

Lue lisää...


Kaasuautoilijat ry:ltä raskaan liikenteen päästölaskuri

Kaasuautoilijat ry on julkaissut päästölaskurin raskaalle liikenteelle yhteistyössä OpenCO2.net palvelun kanssa.

Lue lisää...


Gasum avaa tankkausaseman Ruotsin Vänersborgiin yhteistyössä Centralenin kanssa

Energiayhtiö Gasum avaa maaliskuussa 2024 uuden tankkausaseman Ruotsin Vänersborgiin. Tankkausasema toteutuu Gasumin and logistiikkayhtiö Centralenin yhteistyön myötä. Gasum vastaa tankkausasemaverkostonsa laajentamisella biokaasun kasvavaan pohjoismaiseen kysyntään.

Lue lisää...



Kansanliike "STOP autoilijoiden kuritukselle" kansalaisaloitteet eduskuntaan 184 000 allekirjoittajan voimin


30 minuutissa saavutettavat työpaikat.

Stop autoilijoiden kuritukselle! -kansanliikkeen kansalaisaloitteet niin dieselin käyttövoimaveron poistosta kuin polttoaineiden valmisteveron kohtuullistamisesta etenevät eduskunnan käsittelyssä.

Liikkeen edustajat olivat 23.2. esittelemässä kahta, yhteensä 184 tuhatta allekirjoitusta sisältävää kansalaisaloitetta valtionvarainministeriön verojaoston julkisessa kuulemisessa. Molemmat aloitteet pureutuvat osittain samaan asiaan ja molempien tavoite on sama – liikkumisen hinnan kohtuullistaminen.

Lue lisää...


Ajolinjan Vuoden Ärjyin 2023 on Kuljetusliike K. Salosen Scania R 660

Ajolinja-lehden perinteistä Ärjykisaa, raskaan kaluston kauneuskilpailua, on järjestetty vuosittain vuodesta 1982. Uusimman lukijaäänestyksen voittaja, Vuoden Ärjyin 2023, on Kuljetusliike K.Salosen Scania R660 Kannuksesta. 

Lue lisää...


Stellantis Pro One laajentaa vetypakettiautojen tarjontaansa omalla tuotannollaan

Stellantis Pro One -hyötyajoneuvovalikoima laajentaa vetypolttokennoajoneuvojen tuotantokapasiteettiaan omalla tuotannolla, joka alkaa nyt sekä keskikokoisten että suurten pakettiautojen osalta Hordainissa (Ranska) ja Gliwicessä (Puola). Laajennettu valikoima ja lisääntynyt polttokennopakettiautojen oma, teollisen mittakaavan tuotanto vahvistaa Stellantiksen asemaa kiistattomana johtajana hyötyajoneuvojen päästöttömässä propulsiomoottorissa Euroopassa.

Lue lisää...


Daimler Truck lahjoittaa miljoona euroa Ukrainan asukkaille humanitaarisen avun jatkuessa

Jatkuvan solidaarisuuden osoituksena Daimler Truck AG jatkaa Ukrainan kansan tukemista ja lahjoittaa vielä miljoona euroa paikallisesti aktiivisille avustusjärjestöille: 700 000 euroa lahjoitetaan Yhdistyneiden Kansakuntien lastenrahastolle (UNICEF) ja 300 000 euroa Saksalle Punainelle Ristille, Deutsches Rotes Kreuz (DRK).

Lue lisää...


XPO Logistics investoi 165 Renault Trucksin sähköautoon

XPO Logistics vauhdittaa hiilidioksidipäästöjen vähentämissuunnitelmaansa uudella suurella tilauksella 165 Renault Trucks -sähköautosta. Tilaus sisältää 105 Renault Trucks E-Tech T 44 t -vetoautoa ja 60 Renault Trucks E-Tech D ja D Wide 16 ja 19 t kuorma-autoa.

Yhtiö aikoo tehdä noin 25 % Ranskan toimituksistaan ​​sähköautoilla vuoteen 2030 mennessä, mikä vähentäisi CO2-päästöjä yli 26 000 tonnia.

Lue lisää...


Posti otti käyttöön dieselkäyttöisestä sähköiseksi muunnetun kuorma-auton

Posti on ottanut jakeluliikenteessään käyttöön kuorma-auton, joka on muunnettu dieselkäyttöisestä sähkökäyttöiseksi. Auto on Suomen ainoa tavaraliikennekäytössä oleva käytetystä dieselautosta sähköiseksi muunnettu kuorma-auto.

Lue lisää...


EasyParkin ja Aimo Parkin yhteistyö laajenee

Aimo Parkin kohteissa pysäköinti muuttuu asiakkaille helpommaksi, kun Suomen suosituin pysäköintisovellus EasyPark tuodaan yhä laajemmin käyttöön Aimo Parkin kohteissa.

– Aimo Park haluaa tehdä asiakkailleen koko liikkumisen ketjun mahdollisimman helpoksi, ja tämä kattaa tietysti myös pysäköinnin. Yhteistyön laajeneminen on siis erinomaisesti linjassa strategiamme kanssa, sanoo Aimo Parkin toimitusjohtaja Juha Sirelius.

Lue lisää...


Intia: Tavarajuna kulki 70 km ilman kuljettajaa

Inytian Kathuassa tavarajuna jatkoi sunnuntaina 25.2.2024 matkaansa veturinkuljettajan ja apulaisen kiivettyä junasta henkilövaihdoista varten. Vaihtomiehistön ei onnistunut hyppäämään junaan, kun se jo oli kiihdyttämässä vauhtiaan alamäkeen vievällä radallaan.

Lue lisää...


Sveitsin hurja sähkö-Volvo


Designwerket HC 900 E mallin ensiesittelystä on pari vuotta.

Volvo omistaa enemmistön Designwerk-yhtiöstä. Se rakentaa suurakkuisia rekkavetureita FH-mallin pohjalta. Hurjin niistä on Designwerk HC 900 E.

Lue lisää...


EU:ssa merenkulun ympäristösääntely laajenee

Euroopan jäsenmaat, parlamentti ja komissio pääsivät 15.2.2024 alustavaan sopuun muutoksista alusten aiheuttaman ympäristön pilaantumisesta ja pilaamisrikoksista määrättävistä seuraamuksista annetusta nk. alusjäterikosdirektiivistä. Muutosten tavoitteena on tehostaa meriympäristön suojelua. Jäsenmaiden pysyvien edustajien komitea Coreper käsitteli alustavaa sopua 28.2.

Lue lisää...


Yutong U12 e-bussia testattiin Norjassa ja Kazakstanissa kylmään ilmastoon omistetulla tekniikalla

Yutong U12 -akku-sähköbussi on ollut äärimmäisen kylmän haasteessa Norjan Kirkenesissä valmistajan suorittamien testien aikana.

"Yutong U12:n 105 km:n live-testissä virrankulutus oli 1,56 kWh/km Kirkenesin jää- ja lumiympäristössä, jossa lämpötila oli -33 °C", Yutong toteaa.

Testejä on tehty myös Kazakstanissa, jossa Yutong E18PRO:n kerrotaan saavuttaneen 374 km:n toimintasäteen -25 °C:ssa.

Lue lisää...


Maailman ensi-ilta: Iveco Bus Crossway jälkiasennettiin vetykäyttöön

Iveco Bus Crosswayhin – myydyin luokka II Euroopassa – on jälkiasennettu vetypolttokenno GCK Mobility -korjaamossa Cournonissa (Puy-de-Dôme) Ranskassa. Ajoneuvo on hyväksytty tietuotantoon, mikä mahdollistaa sen massatuotannon.

Lue lisää...