Uber: Lentävät taksit Los Angelesiin 2020

Uber on julkistanut tietokoneella tuotetun videon lentävästä taksistaan, jonka se ilmoittaa esittelevänsä kolmen vuoden sisällä matkustajia lennättävänä Los Angelesin yläpuolella. Yleiseen käyttöön Uber uskoo saavansa drone-tekniikkaan perustuvan lentotaksinsa vuoteen 2028 mennessä.

Ilmailualan suuret valmistajat kuten Embraer, Bell Helicopters, Pipistrel, Aurora Flight Sciences ja Mooney Aviation tulevat valmistamaan ja toimittamaan Uberin lentävää taksia. Uber hallitsee softaa, jolla taksi tilataan ja ottaa provision kuljetuksesta samaan malliin kuin taksitoiminnassaan maan pinnalla.

- Yritämme saada kaupunkeja mukaan osallistumaan kehitykseen, Uber-johtaja Jeff Holden sanoo selittäen, miksi juuri Los Angeles ja Dallas ovat mukana jo alusta saakka.

UberChopper tunnetaan entuudesta toiminnastaan helikoptertaksi-tarjoajana massatapahtumissa kuten Coachella Music Festivalilla ja Hamptonissa.


Bob Lutz: Autoteollisuuden loppu häämöttää

Autoteollisuuden eläviin legendoihin kuuluva, maailman suurimpia autonvalmistajia johtanut Bob Lutz ennustaa lopun häämöttävän Daimlerille, BMW:lle, Toyotalle, GM:lle, Fordille ja muille autojäteille. Tulevaisuus kuuluu Uberin, Lyftin, Amazonin tapaisille pieniä ja suuria autonomisia kuljetusvälitystä tarjoaville yrityksille.

85-vuotias viimeksi GM:ää vetänyt Lutz jakaa näkemyksensä tulevaisuudesta Automotive News -lehden haastattelussa.

Lutzin näkemyksen mukaan autonominen kuljetusvälineistö tekee 20 vuoden sisällä vähitellen lopun nykyisestä autoteollisuudesta. Autonomisten kuljetusvälineiden vallattua 20-30% osuuden tieliikenteestä, onnettomuustilastot tulevat osoittamaan, että ihminen on 99,9-prosenttisesti syyllinen onnettomuuksiin. Johdonmukainen seuraus on, että lainsäätäjä pyrkii kieltämään ihmisiä kuljettamasta ajoneuvojaan.

- Luonnollisesti edessä on ylimenokausi, esimerkiksi viisi vuotta, jona autonomistajille annnetaan aikaa paalata tai muulla tavalla poistaa autonsa liikenteestä, Lutz ennustaa.


Conti varoittaa tuijottamasta vain sähköautoon

- Sähköauto ei riitä yksin ratkaisemaan alennettuihin CO2-arvoihin pääsyä, Continental-johtaja Elmar Degenhart varoittaa. Tehokas ympäristönsuojelu edellyttää sähköauton, nykyistä puhtaampienn diesel- ja bensamoottorien, polttokennon sekä synteettisten polttoaineiden yhdistelmää, Degenhart sanoo viitaten EUn suunnitelmiin pudottaa CO2 raja-arvoja 2022-2030 välillä 30% nykyisestä.

Rengas- ja autonosajätti Continentalin mukaan tulevaisuudessa vaaditaan miljardipanostuksia akkukehitykseen ja riittävään akkutuotantoon. Degenhartin mukaan tarvitaan 2050 mennessä 500 miljardia euroa 165 uuden 40 gigaWh:n akkutehtaan perustamiseen.



18 Heuliez GX 437 Elec'iä Trondheimiin

CNH Industrial on saanut ensimmäisen suuren tilauksen Heuliez sähkö-kaupunkibussilleen Norjan Trondheimin kaupungilta. Heuliez GX 437 Elec on 18 m pitkä 130 matkustajapaikkaa tarjoava kokonaan ruostumattomasta teräksestä valmistettu kaupunkibussi, varustettu litiumtitanat-akuilla ja 160/200 kW sähkömoottorilla. Tehokkaalla jarruenergiavarauksella sen ilmoitetaan suoriutuvan poikkeuksellisen pitkästä toimintamatkasta. Bussit toimitetaan ostajalle keväällä 2019.


Kalmarilta ahtausyhteistyösovellus Ocean Network Express -yhtiölle

Cargotecin Kalmar toimittaa XVELA-ahtausyhteistyösovelluksen Ocean Network Express -yhtiölle.

Kalmar-liiketoiminta-alueeseen kuuluva XVELA on sopinut rahtialusten lastaussuunnitteluun kehitetyn yhteistyösovelluksen toimittamisesta Ocean Network Express Pte. Ltd. ("ONE") -yhtiölle. Tilaus on kirjattu Cargotecin 2017 neljännen vuosineljänneksen tilauskantaan. Sopimus on tärkeä askel Cargotecin ja Kalmarin strategiassa kasvattaa ohjelmistoliiketoimintaa.

XVELA toimii itsenäisenä yksikkönä osana Navista, joka on johtava ohjelmisto- ja pilvipalveluratkaisujen tarjoaja satamaoperaattoreille ja rahtialuksille. XVELA on pilvipohjainen yhteistyöalusta, joka mahdollistaa terminaalien, rahtialusten ja näiden kumppaneiden paremman viestinnän ja toimintojen keskinäisen synkronoinnin.

"Haluamme nostaa tehokkuutemme uudelle tasolle ja tarjota asiakkaillemme entistä parempaa palvelua. Uskomme, että XVELA:n innovatiivinen yhteistyöratkaisu tekee tämän mahdolliseksi, kun voimme työskennellä entistä tehokkaammin kumppaneidemme kanssa maailmanlaajuisesti", kerrotaan Ocean Network Express -yhtiöstä.

ONE suunnittelee aloittavansa toimintansa huhtikuussa 2018, jonka jälkeen ONE-ahtaussuunnittelijat siirtyvät käyttämään XVELA-pilvipalvelua. 


Valmet Automotive laajentaa Turkuun

Valmet Automotive laajentaa suunnittelupalvelujaan ja avaa keskiviikkona 9.11. uuden tuotekehitys- ja suunnittelutoimiston Turkuun. Turun toimipaikan erikoisosaamisaluetta ovat muun muassa sähköajoneuvoihin liittyvät ratkaisut.

Turun toimipaikka tarjoaa tuotekehitys- ja suunnittelupalveluja ja täydentää Valmet Automotiven tarjontaa Uudessakaupungissa. Valmet Automotiven tuotekehityksen strateginen painopiste on sähköisen liikenteen ratkaisuissa, ja Turun toimipaikka tukee myös autotehtaan yhteyteen valmistuvaa akkutehdasta.

Uuden suunnittelutoimiston sijoittamista Turkuun puoltavat erinomaiset liikenneyhteydet sekä Valmet Automotiven laajentuva yhteistyö Turun korkeakoulujen kanssa. Toimipaikka Turussa laajentaa myös Valmet Automotiven työssäkäyntialuetta aina pääkaupunkiseudulle asti.


Finnairin Norra-kaupalle hyväksyntä

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on hyväksynyt Nordic Regional Airlines AB:n osakkeita koskevan kaupan, jossa Finnair ostaa 60 % yhtiön osakkeista StaffPoint Holding Oy:ltä ja Kilco Oy:ltä. Kaupan odotetaan toteutuvan marraskuun 2017 aikana, ja sen myötä Norra siirtyy väliaikaisesti kokonaan Finnairin omistukseen. Finnairin tavoitteena on löytää uusi enemmistöomistaja Norralle.


Älykäs nopeusavustin pakolliseksi Lontoon busseihin

Lontoon liikennevirasto vaatii Intelligent Speed Assistance (ISA)- systeemin pakolliseksi busseihinsa vielä tämän vuoden aikana. Tulokseen tultiin onnistuneen testijakson jälkeen.

Systeemi todettiin erityisen tehokkaaksi 20mph eli noin 30km/h nopeudessa.

Ainut ongelma todettiin alamäissä, jossa bussi saattoi silti vielä ylittää nopeusrajoituksen. Tämä johtui siitä, että vaikka kuljettaja ei pysty sulkemaan järjestelmää, järjestelmällä ei myöskään ole yhteyttä jarruihin. Systeemi vain estää kuljettajaa kiihdyttämästä, kun nopeusrajoitus on saavutettu. Jarruttaminen kuljettajan täytyy vielä hoitaa itse.

Seuraavaksi järjestelmää aiotaankin kehittää autonomisen jarrujärjestelmän lisäksi visuaalisilla- ja äänivaroituksilla.


Kaliforniassakin nyt "sähkötie"

Siemensin asentamaa teknologiaa kutsutaan dynaamiseksi lataukseksi ja se on samantyyppinen kuin jo ruotsissa oleva Gävlen sähkötie.

Tie kulkee Los Angelesin ja Long Beachin satamien välillä. Testeissä tiellä on sekä täyssähkö, LNG hybridi, että dieselhybridi kuorma-auto.

Kokeilun taustalla on lähinnä pyrkimys ilmanlaadun parantamiseen alueella.


Ponssen Kiinan tytäryhtiö 10 vuotta

Ponssen Kiinan tytäryhtiö, Ponsse China, juhlii tänä vuonna 10-vuotista toimintaansa. Ponssen tarina Kiinassa sai alkunsa vuonna 2007, kun Stora Enso valitsi kumppanin puunkorjuun mekanisointiin.
 
- Kun sitouduimme yhteistyöhön Stora Enson kanssa, sitouduimme samalla olemaan lähellä asiakasta kuten ponsselaisuuteen kuuluu. Tytäryhtiön perustamispäätös etelä-kiinalaiseen Guangxin provinssiin oli näin ollen selkeä. Kymmenen vuoden aikana tänne on syntynyt mekaanisen puunkorjuun kulttuuri ja ammattitaito, Ponsse Chinan toimitusjohtaja Risto Kääriäinen kertoo. 

Konetoimitusten ja huolto- ja varaosapalveluiden lisäksi Ponsse China vastaa asiakkaiden kuljettajakoulutuksista. Stora Ensolle yhtiö on kouluttanut kymmenen vuoden aikana yli 180 metsäkoneenkuljettajaa.

Lue lisää: Ponssen Kiinan tytäryhtiö 10 vuotta


Neste päivittänyt Bahrainissa valmistetun perusöljyn sopimuksen

Neste ja Bapco päivittivät Bahrainissa valmistettuihin Group III -luokan perusöljyihin liittyvän kaupallisen yhteistyösopimuksen. Uusi kaupallinen sopimus määrittelee päivitetyn mallin yhteistyölle vuodelle 2018. Se turvaa Nesteelle merkittävän osan yhteisyrityksen perusöljylaitoksen tuotannosta vuonna 2018 ja mahdollistaa perusöljytoimitusten jatkumisen yhtiön koko asiakaskunnalle. Samalla se tarjoaa Bapcolle mahdollisuuden lanseerata oman tuotebrändin globaaleille markkinoille 1. tammikuuta 2018 alkaen. Neste omistaa Bahrainin laitoksesta edelleen 45 prosentin osuuden, Bapco ja OGHC yhteensä 55 prosenttia.

Bahrainin laitoksen tuotanto täydentää Nesteen Porvoon jalostamon yhteydessä sijaitsevan perusöljylaitoksen volyymejä ja takaa Nesteen NEXBASE(TM)-nimellä myytävien Group III -luokan perusöljyjen riittävyyden yhtiön globaaleille asiakkaille.


MAcGregor aloittaa yt-neuvottelut

Cargoteciin kuuluva MacGregor ilmoittaa suunnitelluista toimenpiteistä saavuttaa noin 13 miljoonan euron vuosisäästöt ja käynnistää niihin liittyvät yhteistoimintaneuvottelut.

Suunnitelmin kuuluu Smart Ocean Technology -divisioonan jakaminen Cargo Handling- ja Advanced Offshore Solutions -divisiooniin. Toimenpiteiden arvioidaan vaikuttavan erityisesti Norjan, Saksan, Kiinan ja Singaporen toimintoihin. 

Alustavien arvioiden mukaan tehostamistoimenpiteet voivat johtaa noin 190 työntekijän vähennyksiin globaalisti. MacGregor työllisti globaalisti 1 876 työntekijää syyskuun 2017 lopussa.

Lue lisää: MAcGregor aloittaa yt-neuvottelut


Varaosat digitaaliseen varastoon

Tällä hetkellä 5 prosenttia varaosista voitaisiin säilyttää digitaalisissa varastoissa. Tämä parantaisi ja nopeuttaisi osien saatavuutta ja säästäisi merkittävästi kustannuksia. Digitaalisuus mahdollistaa myös osien yksilöllisen räätälöinnin ja älyn lisäämisen.

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n ja Aalto-yliopiston johtamassa kaksivuotisessa hankkeessa selvitettiin yhdessä yritysten kanssa, kuinka digitaalisista varaosista saadaan liiketoiminnalle kilpailuetua.

Varaosat ja kaikki niihin liittyvä tieto voidaan säilyttää ja siirtää digitaalisesti. Saatavuus nopeutuu, kun uusi varaosa 3D-tulostetaan tarpeen mukaan lähellä loppukäyttäjää.

Tutkimushankkeessa havaittiin, että digitaaliset varaosat soveltuvat erityisen hyvin vanhoille sekä harvoin tarvittaville osille, joiden saatavuus tai varastoissa pitäminen ei ole kannattavaa.


Suomalaista älytieosaamista Kroatiaan

Jyväskylän ammattikorkeakoulu, etätunnistukseen erikoistunut Aksulit Oy ja Jyväskylän ammattiopisto tekevät yhteistyössä kroatialaisen Zagrebin yliopiston kanssa pilotteja älykkäistä liikennemerkeistä Kroatian maanteille. Menetelmä tulee säästämään työaikaa, sillä liikennemerkkien tarkastusnopeus kasvaa moninkertaisesti.

Menetelmässä liikennemerkit identifioidaan RFID-tunnisteella. Tarkastusautoon asennetaan lukijat, jotka lukevat liikennemerkkien tunnisteet automaattisesti niiden ohi ajettaessa. Tiedot tallentuvat tietokantaan, josta järjestelmä ilmoittaa huoltoyhtiölle, milloin liikennemerkki puuttuu, on väärässä paikassa, pitää poistaa tai vaihtaa. Asiakkaan toiminnanohjausjärjestelmä kerää tietoa myös muista tietolähteistä. Tämä mahdollistaa ilmoitukset vioittuneista tai käyttöikänsä päähän tulleista liikennemerkeistä.

Lue lisää: Suomalaista älytieosaamista Kroatiaan


25 irtisanotaan VR Groupin pääkonttorissa

VR Groupin konsernipalveluyksiköitä koskeneet yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet. Neuvottelut koskivat yhteensä 130 työntekijää pääkonttorissa Helsingissä. Neuvottelujen lopputuloksena 25 työntekijän työsuhde päättyy. Lisäksi tarkennetaan henkilöiden tehtävänkuvia ja vastuita. Alun perin arvioitiin HR-, IT-, talous- sekä ympäristöyksiköiden uudelleen organisoinnin vaikuttavan noin 30 työsuhteeseen.

Tavoitteena on parantaa yhtiön kilpailukykyä yhä kiristyvässä kilpailutilanteessa. Neuvottelujen piirissä ei ollut suoraan VR:n junaliikenteeseen tai palveluihin liittyvää henkilöstöä. VR Groupilla on yhteensä noin 7 500 työntekijää.