Scania kevätkiertue 2108

Iveco kiertueelle koko malliston kanssa

Iveco kevätkiertue 2018 matkaa toukokuun aikana halki Suomen. Kiertueen päätähtinä toimivat uusi Stralis X-WAY -mallisto ja Iveco Natural Power -maakaasuautomallisto. Kiertueella on mukana myös kaksi kertaa kansainvälisellä Van of the Year -palkinnolla palkittu Iveco Daily -hyötyautomallisto.

Natural Power -maakaasuautomallistosta kiertueella ovat yhtä aikaa esillä sekä koeajettavina Iveco Daily -umpipakettiauto, Iveco Eurocargo -kuorma-auto ja Iveco Stralis 460 NP -rekanvetäjä. Täysin uusi Iveco Stralis X-WAY tarjoaa kokoluokkansa parasta kantavuutta. Mallissa yhdistyvät alhainen polttoainetalous ja uusimmat kuljettajaa tukevat turvallisuustekniikat. Kiertueella Stralis X-Way mallisto esittäytyy 68-tonnin kokonaismassaan kuormatun 8-akselisen maansiirtoyhdistelmän sekä 4-akselisen, Palfinger -koukkulavalaitteella varustetun koukkuauton voimin. Maansiirtoyhdistelmän voimanlähteenä on polttoainetaloudellinen 12,9 litran Cursor 13 -moottori, joka kehittää 570 hevosvoiman tehon ja 2 500 Nm vääntömomentin laajalla pyörintänopeusalueella 1000-1605 r/min.

Koeajokiertueelle osallistuva CNG/LNG -maakaasumoottorilla varustettu Iveco Stralis AS440S46NP -rekkaveturi on ensimmäinen pitkän matkan kuljetuksiin suunniteltu kaasukuorma-auto. Se on varustettu uusimman sukupolven 460 hevosvoimaisella Cursor 13 NP -moottorilla. Uutta on myös automaattinen 12-nopeuksinen Hi-Tronix -vaihteisto, joka tuo mukanaan uusia toimintoja, kuten GPS-pohjaisen, ennakoivan vakionopeudensäätimen, HI-CRUISEn. Parhaimmillaan jopa 1600 km yltävä toimintasäde mahdollistaa teoreettisen matkan Suomen halki ilman tankkausta.

Iveco Natural Power -maakaasuautomalliston kevyempää päätä edustaa hiljattain uudistunut Iveco Eurocargo, joka esittäytyy kiertueella jakeluautovarusteltuna mallina. Koko jälleenmyyjäverkoston kiertävä  Iveco Kevätkiertue 2018 käynnistyy toukokuun 2. päivänä Espoosta. Sieltä kiertue jatkaa Turun ja Tampereen kautta Seinäjoelle. Toukokuun aikana kiertue pysähtyy yhteensä 18 eri paikkakunnalla ja päättyy 25.5. Lahteen.

Lue lisää: Iveco kiertueelle koko malliston kanssa


Renault trucks vahvistaa optitrack-järjestelmäänsä

 

Renault Trucksin valikoimaan tulee myös uusi Optitrack+ ‑versio, jonka hydraulimoottorit helpottavat työntekoa erittäin vaativissa olosuhteissa. Järjestelmän hydraulipaine on aiemman 420 baarin sijaan nyt 450 baaria, joten pyörien enimmäisvääntömomentti on 7 prosenttia aiempaa suurempi. Tämä uusi ominaisuus tuo lisää vetotehoa, mikä helpottaa ajoneuvon hallintaa vaativassa ajossa – muun muassa suurilla hyötykuormilla ja jyrkissä mäissä.

Jotta liikkeellelähtökyky ja ajoneuvon kokonaishallittavuus on paras mahdollinen myös kaikkein vaativimmissa tilanteissa, Renault Trucks on täydentänyt järjestelmää lisätehoa tuottavalla ominaisuudella. Kun kuljettaja kytkee tämän toiminnon päälle, etupyörien ilmanpainetta nostetaan (enimmäissuuruuteen 450 baaria), jolloin liikkeellelähtöön tarvittava vääntömomentti on paras mahdollinen.

Optitrack-järjestelmä kytkeytyy pois päältä, kun ajoneuvon nopeus saavuttaa 50 km/h (verrattuna aiemman version 40 km/h:iin) ja kytkeytyy jälleen automaattisesti päälle 20 km/h:n nopeudessa. Kuljettajan ei siis enää tarvitse kytkeä järjestelmää erikseen päälle ja pois.

Itsekalibroituva laite säätelee Optitrack-järjestelmän asetuksia vakituisesti, joten ajoneuvon suorituskyky on turvattu koko sen elinkaaren ajan. Järjestelmää on myös täydennetty uudella peruutusvaihteella (R2), jotta hallittavuus olisi paras mahdollinen kaikentyyppisissä maastoissa.

Ääriolosuhteissa käytettävissä kuorma-autoissa voidaan nyt hyödyntää tehostetun Optitrack+ ‑version ominaisuuksia. Optitrack+ -järjestelmässä käytetään uusia hydraulimoottoreita, jotka kasvattavat etupyörien vääntömomenttia 30 %. Tämä tehostettu versio tuottaa keskeytymätöntä vetotehoa, mikä helpottaa ajamista suurilla hyötykuormilla, jyrkissä mäissä ja pehmeissä maastoissa. Optitrack+ ‑järjestelmää suositellaan erityisesti maansiirtoon tai betonisoran kuljettamiseen vaikeissa olosuhteissa.

Lue lisää: Renault trucks vahvistaa optitrack-järjestelmäänsä


Toyota Forkliftiltä erittäin järeä trukkimallisto

Uusi säädettävä akselivälinen trukki on suunniteltu riittävän pieneksi navigoimaan ahtaisiin tiloihin ja se pystyy nostamaan jopa 36287 kiloa ollessaan säädetty pisimmälle akselivälilleen.

Uuden mallin varusteluun kuuluu pinottavat levynmalliset vastapainot, matalaprofiilinen rakenne, 2-vaihteinen hydrostaattinen vaihteisto ja 7- tuumainen LCD-monitoiminäyttö, joka lisää tuottavuutta, tehokkuutta ja mukavuutta, yhtiö totesi lausunnossaan. Lisäksi tärkeä uudistus on aiemmin mainittu säädettävä akselivälialue, jota pystyy säätämään vaakasuunnassa 36 tuumasta 48 tuumaan. 

Lisävarusteena on myös saatavissa langaton kauko-ohjain trukin käyttämiseksi ulkopuolelta, jossa on ajo-, ohjaus- ja nostotoiminto. Yhtiö sanoo, että langaton kauko-ohjain antaa lisää tarkkuutta arvokkaimpia lasteja varten ja vähentää työn tarkkailijoiden tarvetta.



Saksa: Ford aloittaa Streetscooter-myynnin

Saksan Postin kaupunkijakeluun kehittämä ja Aachenin kaupungissa Bombardierin entisessä raitiovaunutehtaassa valmistama "Rätti-Sitikan" jatkajaksi luonnehdittu omintakeinen sähköauto Streetscooter sai Work- Sekä Work L- malleilleen kolmanneksi mallikseen Work  XL -mallina kulkevan Ford sähkö-Transitin.

Nyt yhteistiö laajenee. Ford ottaa Saksassa noin 80 jälleenmyyjän voimin Streetscooter Work XL:n edustuksena, johon kuuluu myynnin lisäksi huoltovastuu ja jälkimarkkinointi.

2013 alkanut Streetscooter on ollut suuri menestys Saksan Postille. Siitä on tullut myös vientituote kaupunkijakeluihin mm. Itävallassa, Hollannnissa ja Belgiassa. Kaikkiaan Streetscootereita on jakelutehtävissä yli 5500 kaappiautoina ja avolavaisina pitkällä ja lyhyellä akselivälillä.

Menestyksen myötä Saksan Posti on avaamassa uuden Streetscooter-tehtaan Düren'ssä. Yhdessä Aachenin tehtaan kanssa tuotanto nousee 20 000 Streetscooteriin vuodessa.

Entä milloin Suomen Postille ensimmäinen Streetscooter? (Toim.huom.)


Volvo Trucks Driver Challenge 2018 ajotaitokilpailu alkaa

Volvo Trucks järjestää historiansa vaativimman ajotaitokilpailun kuljettajille. Suomen karsinnoissa pääpaino tulee olemaan taloudellisessa ajotavassa, maailmanfinaalissa kuljettajia arvioidaan tämän lisäksi myös ajotaidon ja turvallisuuden näkökulmasta.

Suomessa Driver Challenge 2018 järjestetään kutsukilpailuna Volvon kuljetusten tietojärjestelmä Dynafleetin kautta kerättyjen tietojen perusteella. Kisaan mukaan haluava kuljetusyritys voi myös olla yhteydessä Volvo Trucks jälleenmyyjään lisätietoja varten.

Suomen semifinaalit järjestetään touko–kesäkuussa 2018. Jokaisesta seitsemästä semifinaalista kaksi parasta pääsee 18. elokuuta järjestettävään Suomen finaaliin. Suomen mestari matkaa maailman finaaliin, joka järjestetään 13.–14. syyskuuta Ruotsin Göteborgissa. Siellä kuljettajat pääsevät näyttämään taitonsa ja kilpailemaan maailmanmestaruudesta.

Kilpailu ajatetaan kahdella Volvon Älykäs kuljetus -testijaksosta tutulla FH 6x2 -rekkaveturilla, joissa on kuorma päällä ajosuorituksen aikana. Nämä modernit tehdasstandardien mukaiset Volvo kuorma-autot yhdistävät suorituskyvyn ja polttoainetaloudellisuuden. Niissä on kaikkien saatavilla oleva varustus, kuten I-Shift -kaksoiskytkinvaihteisto, älykäs I-See -vakionopeudensäädin ja polttoainetaloudelliseksi optimoitu perävälitys.

Kilpailijat perehdytetään etukäteen Volvo kuorma-auton teknologiaan. Osallistujat voivat omassa työssään ajaa myös muilla merkeillä, jos niihin on asennettu Dynafleet-järjestelmä.

Lue lisää: Volvo Trucks Driver Challenge 2018 ajotaitokilpailu alkaa


Rahtarit ry on edelleen huolestunut raskaan kaluston pysäköintialueista

Rahtarit ry luovutti taukopaikka-adressin Liikennevirastolle ja Kuntaliitolle perjantaina 6.4.2018. Kuvassa vasemmalta: Rahtarit ry:n toiminnanjohtaja Suvi Puntti, Liikenneviraston Suunnittelu ja hankkeet -osaston toimialajohtaja Mirja Noukka, Rahtarit ry:n puheenjohtaja Timo Kima ja 1. varapuheenjohtaja Juha Nyberg, Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina sekä Liikenneviraston Hankesuunnitteluosaston johtaja Päivi Nuutinen.

- Ongelma on niin iso, ettei tiedä mistä ottaa kiinni. Tarvetta on niin pääväylillä kuin suurissa kaupungeissa ja etenkin Kehä III:n sisäpuolella, kuvailee Rahtarit ry:n puheenjohtaja Timo Kima.

Rahtarit ry keräsi lähes 2000 nimeä taukopaikka-adressiin, joka luovutettiin perjantaina 6.4.2018 Liikennevirastolle ja Kuntaliitolle. Liikennevirastolta adressin ottivat vastaan Suunnittelu ja hankkeet -osaston toimialajohtaja Mirja Noukka sekä Hankesuunnitteluosaston johtaja Päivi Nuutinen. Kuntaliitolta adressin vastaanotti varatoimitusjohtaja Timo Reina. Rahtarit ry:tä edustivat puheenjohtaja Timo Kima, 1. varapuheenjohtaja Juha Nyberg sekä toiminnanjohtaja Suvi Puntti.

Rahtarit ry:n mukaan kaiken kaikkiaan tarve pysäköidä on laaja ja moninainen. Esimerkiksi turistibussien kuljettajien tarve pysäköidä kaupunkialueella kasvaa kevät- ja kesäsesonkeina. Yhdistelmäkuljettajat puolestaan tarvitsevat taukopaikkoja ja yöpymiseen soveltuvia alueita. HCT (High Capacity Transport) -yhdistelmien laajempi käyttöönotto tulevaisuudessa lisää entisestään tarvetta perävaunujen pysäköimiseen, sillä on hyvin todennäköistä, että näitä esimerkiksi vetoauton ja kahden perävaunun yhdistelmiä otetaan käyttöön myös jakeluliikenteeseen. Kaupunkialueilla se tulisi tarkoittamaan perävaunulle parkkeeraustarvetta, sillä infrastruktuuri ei mahdollista pitkillä yhdistelmillä ajoa ja peruuttamista yhä tiiviimmiksi rakennettavilla alueilla.

Lue lisää: Rahtarit ry on edelleen huolestunut raskaan kaluston pysäköintialueista


Volvon raskaat kuorma-autot kiertueella

Volvo Trucks varaosat ja raskaiden kuorma-autojen koeajokiertue kiertävät Suomea koko kevään Puunkuormaajamestarikilpailun kanssa. Aitoja Volvo Varaosia esittelevä kiertue ja samalla raskaiden kuorma-autojen koeajokiertue kiertävät 20 paikkakuntaa. Kiertue alkaa 13. huhtikuuta 2018 Mansen mörinöistä ja päättyy 8. kesäkuuta Jyväskylään.

Volvo Raskaat -koeajokiertueella voi tutustua raskaisiin kuljetustehtäviin suunniteltujen kuorma-autojen lisäksi muun muassa ohjausta keventävään Volvo Dynamic Steering -ohjaukseen, haastavissa olosuhteissa liikkeellelähdön takaavaan ryömintävaihteistoon tai ilma- ja rautajousitukseen. Lisäksi Volvon asiantuntijat kertovat heti ajoon valmiista WoodPro -konseptiautoista.

Varaosakiertuetta varten on rakennettu näyttelyauto, jossa esitellään Aitojen Volvo Varaosien edut ja ainutlaatuista kahden vuoden täystakuuta Volvon asentamille varaosille.

Lue lisää: Volvon raskaat kuorma-autot kiertueella


Sisun maahantuoja Latviassa VV Line

Sisu Oy ja VV Line ovat sopineet Sisu Polarin maahantuonnista, myynnistä, huollosta ja jälkimarkkinoinnista Latviassa. VV Linellä on pitkä kokemus ja alan erikoistunetmus järeästä kuljetuskalustosta. Sisu Polar tulee myyntiin maa-aineskuljetuksiin, tienhoitoon ja puukuljetuksiin.

VV Line esittelee Sisu Polar 8x4 sora-auton 625 hv:n moottorilla, 16- vaihteisella automaativaihteistolla ja Sisun hydraulisella nostotelillä sikäläiselssä Auto2018 näyttelyssä. Esiteltävänä on myös Sisu GTP 4x4 panssaroitu joukkojenkuljetusauto, joka osallistuu Latvian armeijan samantyyppisten sotilasajoneuvojen vertailutestiin. Sisu GTP on selviytynyt 16 kansainvälisestä tarjokkaasta kuuden parhaan joukossa vertailun loppusuoralle.


Millainen vetokoukku sopii?

Hollantilaisen vetokoukkuvalmistajan, Brinkin, valikoimista löytyy kolmen tyyppistä koukkua; kiinteää, irrotettavaa ja kääntyvää. Koukkutyypin valintaan vaikuttaa merkittävästi käyttötarpeen määrä; jos koukkua tarvitaan jatkuvasti, kannattaa valita autoon kiinteästi asennettava vetokoukku.

Kiinteä vetokoukku
• Suositellaan, kun vetotarve on jatkuvaa
• Huoltovapaa ja helppo käyttää
• Kulkee aina käyttövalmiina mukana
• Edullisin vaihtoehto

Irrotettava vetokoukku
• Satunnaiseen vetotarpeeseen
• Kun koukkua ei tarvita, sen saa irti, joten se ei ole tiellä esimerkiksi peruutustilanteissa
• Suositeltava koukkutyyppi peruutustutkalla varustettuihin autoihin
• Tulee huoltaa ja irrottaa säännöllisesti
• Ole huolellinen koukun lukitsemisessa ja pidä avain tallessa!

Kääntyvä vetokoukku
• Yhdistelmä kiinteän ja irrotettavan koukun parhaista puolista
• Koukku kulkee aina toimintavalmiina mukana
• Saa käännettyä piiloon, kun sitä ei käytetä
• Asennus ei vaadi näkyvää puskurin leikkausta
• Rasvaa ja käännä säännöllisesti, jottei koukku jumiudu


Uusi Teboil Monitra Super 10W-40 maatilakoneille

Teboil Monitra Super 10W-40 -yleisöljy on suunniteltu erityisesti maatalouden vaativiin käyttöolosuhteisiin. Haminassa valmistettava uutuusöljy sopii sekä moottori- että voimansiirtokäyttöön monissa erimerkkisissä traktoreissa ja työkoneissa.

Monet maataloudessa käytettävät traktorit ja työkoneet on suunniteltu käyttämään STOU-öljyä (Super Tractor Oil Universal). Tämäntyyppisessä öljyssä on yhdistetty moottori-, vaihteisto- ja hydrauliikkaöljyn ominaisuuksia samaan tuotteeseen.


Uusi Teboil Monitra Super 10W-40 tarjoaa STOU-öljyjen luokassa poikkeuksellisen laajaa suorituskykyä. SAE 10W-40 -viskositeettiluokan kuuluvana öljynä se säilyttää voiteluominaisuutensa laajalla lämpötila-alueella. Siksi se sopii perinteisiä 10W-30 -öljyjä paremmin ympärivuotiseen käyttöön vaativissa suomalaisissa käyttöolosuhteissa.
Hyvien kylmäjuoksevuusominaisuuksien ansiosta öljy voitelee luotettavasti kovillakin pakkasilla. Toisaalta suhteellisen korkea kuumaviskositeetti on hyödyksi erityisesti niissä vanhemmissa moottoreissa, joilla on taipumusta öljynkulutukseen.


Ruotsi: Toimituskontti, rakennuslogistiikan uusi tehostaja

Hilti, Schenker ja Qlocx ovat kehittäneet uuden ratkaisun, jolla toimituksia rakennuspaikoille voidaan toteuttaa kaikkina vuorokaudenaikoina.

Ajankäyttö ja turvallisuus ovat kaksi tehostusta kaipaavaa tekijää rakennuspaikoilla. Ammattilaisille on epämukavaa keskeyttää työntekoa vastaanottamaan ja kuittaamaan saapuneita kuljetuksia.Samalla saapuvat kuljetukset merkitsevät turvallisuusriskiä rakennusten kuormanpurkauspaikoilla, joilla usein on paljonkin autoja, tavaraa ja henkilöitä yhtaikaa liikkeellä.

Tulevaisuuden ratkaisu on tavarantoimituskontti, joka voi saapua rakennuspaikalle vuorokauden hiljaisina aikoina ja johon vain lähettäjällä ja vastaanottajalla on avauskoodi. Kontti avautuu vain digitalisella avaimella kahteen oveen. Ulkopuolinen ovi on vain Schenkerin kuljettajan avattavissa tietyn ajan digitalisella kertakäyttö-avaimella. Toinen ovi on kontin sisällä ja avattavissa rakennuspaikan vastaavan henkilön toimesta. Näin tavara voidaan toimittaa rakennuspaikalle ilman että vastaanottajan on oltava paikalla.


Scania sitoutuu puolittamaan hiilidioksidipäästönsä

Scania on asettanut kaksi tiukkaa tavoitetta, jotka pitää täyttää vuoteen 2025 mennessä. Ensinnäkin yhtiö puolittaa globaalin tuotantonsa hiilidioksidipäästöt, ja lisäksi sama tavoite asetetaan Euroopan ja Latinalaisen Amerikan maakuljetusten päästöille.

Kuorma-autovalmistaja työskentelee jatkuvasti kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Yhtiö haluaa täyttää sekä Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet että itselleen asettamansa kestävän kehityksen kuljetusjärjestelmän tavoitteet. Kunnianhimoisiin ympäristösuunnitelmiin kuuluu myös liiketoiminnan päästöjen ja kuljetusjalanjäljen pienentäminen.

Scania saavuttaa tavoitteensa optimoimalla tuotantoprosessejaan, parantamalla energiatehokkuutta ja siirtymällä uusiutuvien raaka-aineiden käyttöön. Vuonna 2017 Scania ilmoitti siirtyvänsä käyttämään fossiilitonta sähköä vuoteen 2020 mennessä.

Scanian päivittäiseen toimintaan liittyy valtavasti logistiikkapalvelujen käyttöä, ja toinen uusi tavoite liittyy yhtiön rooliin suurena kuljetuspalveluiden ostajana. Scania ottaa käyttöön mallin, jossa hiilidioksidipäästöillä on kuljetusratkaisun valinnassa yhtä suuri merkitys kuin hinnalla, ja pyrkii näin puolittamaan Euroopan ja Latinalaisen Amerikan maakuljetuspalveluidensa päästöt vuoteen 2025 mennessä.


VDL vahvistaa organisaatiotaan

Rami Silván, 45, on nimitetty VDL:n käytettyjen autojen myyntipäälliköksi 3.4. alkaen. Hän siirtyy uuteen tehtävään toimittuaan yksityisyrittäjänä Turun Autokeskus Oy:ssä. Silvánilla on vankka linja-autoalan kokemus niin tekniikan, rakenteiden kuin käytönkin osalta. Hänellä on pitkä työhistoria mm. Carrus Deltan hyväksyntä- ja projekti-insinöörinä.

Tehtävässään VDL:llä Silván vastaa kokonaisuudessaan käytettyjen autojen kaupasta Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Lisäksi hän vahvistaa muuta myyntitiimiä, osallistuen myös uusien autojen kauppaan. Silvánin tavoittaa VDL:n Turun toimipisteestä yhdessä myyntipäällikkö Timo Vainion kanssa. Vainio keskittyy jatkossa uusien autojen myyntiin.

Korjaamo- ja varaosapäällikkö Vesa Savela on nimitetty jälkimarkkinointipäälliköksi 1.3. alkaen. Uudessa tehtävässään Savela ottaa kokonaisvastuun VDL:n jälkimarkkinatoimintojen strategisesta johtamisesta, kehityksestä ja pitkän aikavälin suunnittelusta Suomessa. Savelan alaisuudessa jatkavat Kotkan ja Kuopion korjaamot sekä varaosatoiminnot kokonaisuudessaan. Hän vastaa myös sopimuskorjaamoverkoston hallinnoinnista ja kehityksestä.

Työnjohtaja Juha Kuikka on 19.3. alkaen nimitetty huoltopalvelupäälliköksi vastaten jatkossa Vantaan ja Espoon korjaamoiden operatiivisen toiminnan johtamisesta. Uudella työnjaolla halutaan taata riittävät resurssit sekä jälkimarkkinoiden että korjaamotoiminnan johtamiseen.


Volkswagen alkuvuoden pakettiautomarkkinan ykkönen

Volkswagen oli pakettiautojen markkinajohtaja tammi-maaliskuussa 26,2 prosentin markkinaosuudella. Volkswagen-pakettiautoja rekisteröitiin tammi-maaliskuussa yhteensä 1 104 kappaletta. Vw ylsi ainoana merkkinä yli 1 000 pakettiauton rekisteröintiin.

Pakettiautojen mallikohtaisten rekisteröintien ykkönen oli edelleen Transporter 778 kappaleella. Kestomenestyjän osuus Suomen pakettiautomarkkinasta oli 18,5 prosenttia. Lähes joka viides Suomessa rekisteröity pakettiauto oli siis Volkswagen Transporter. Volkswagenin pakettiautomalliston kovin nousija oli kuitenkin uusi Crafter, jonka myynti kasvoi tammi-maaliskuussa peräti 119,1 prosenttia.

Volkswagen merkkinä ja Transporter mallina hallitsivat myös nelivetoisten pakettiautojen markkinaa. Nelivetoisissa pakettiautoissa Volkswagenin markkinaosuus oli peräti 41,0 prosenttia ja Transporterin 29,6 prosenttia.


Sisu GTP:t lähtivät Latviaan


Sisu GTP:t lähtivät Latviaan lavetilla huhtikuun alussa.

Sisu GTP:t, kaksi kappaletta, ovat Latviassa kohtaamassa maailman kovimman kansainvälisen panssariautojen vertailukilpailun. Toinen Sisu GTP lähti lavetilla Karjaan tehtaalta 10.4. Ensimmäinen oli silloin jo perillä.

Latvian puolustusministeriön tiedote paljasti 20.2.2018 salaperäisen Sisu GPT:n tulleen valituksi toiselle kierrokselle armeijan kevyen panssaroidun taktisen ajoneuvon suurhankintaa koskevassa tarjouskilpailussa. Latvian vaatimuksena oli mm. kevyt (alle 14 tonnia), nopea, miina- ja ballistisella suojauksella varustettu 4x4 vedolla varustettu joukkojenkuljetusajoneuvo. 

Ensimmäisellä valintakierroksella tarjokkaita oli 12. Jatkoon on hyväksytty nelipyörävetoiset ajoneuvot kuudelta valmistajalta: Paramount Group (Etelä-Afrikka), Israel Aerospace Industries Ltd. (Israel), UPB AS (Latvia), Otokar (Turkki), Sisu Auto Oy (Suomi), AM General (USA), Oshkosh Defence (USA).

Lue lisää: Sisu GTP:t lähtivät Latviaan