Rauman meriväylän syvennys ja konttiterminaalin laajennus valmis vuoden lopussa

Rauman satamassa keväällä 2016 käynnistyneet hankkeet ovat edenneet yli puolen välin ja loppusuora häämöttää. Lähes 65 miljoonan euron investoinnit tehostavat ulkomaankaupan kuljetuksia ja lisäävät merkittävästi Suomen 3. suurimman konttisataman kapasiteettia.

Väyläsyvennyshankkeessa ruopataan ja louhitaan valtava määrä massoja sekä väylällä että satama-altaissa. Ruoppaustöistä on nyt valmiina puolet ja louhintatöistä yli 80 prosenttia. Ruoppausurakoitsijana toimii Wasa Dredging Oy.

Rauman väylä on valittu pilottikohteeksi Liikenneviraston älyväyläprojektiin, joka on osa valtakunnallista liikenteen digitalisaatiohanketta. Valmistuttuaan väylällä on modernia tekniikkaa navigoinnin turvallisuutta palveleviin tarkoituksiin.

Konttiterminaalityömaalla taas on viimeisen vuoden aikana ruopattu laiturin edustaa, sekä täytetty merta lähes 400 000 kuution verran. Mekittävä etappi oli tammikuun 2017 lopulla, kun viimeiset 71:sta laiturin tukielementistä saatiin asennettua 14 metrin syvyyteen.

Konttiterminaalissa rakennetaan tällä hetkellä laiturin reuna- ja nosturipalkkia. Samaan aikaan asennetaan nosturikiskoja niin, että jatkossa konttinosturit voivat työskennellä koko 520 metrin laiturin pituudella. "Ensimmäisiä osia uudesta laiturista ja konttikentistä voidaan ottaa käyttöön jo heinä-elokuun vaihteessa" iloitsee Rauman Satama Oy:n toimitusjohtaja Hannu Asumalahti.


VR:n lähiliikennealue laajenee Tampereelle

VR:n lähiliikennealue laajenee 19.6. Riihimäeltä Tampereelle. Samalla lähijunien lippujen hinnat laskivat uudella alueella keskimäärin 20 prosenttia kaukojuniin verrattuna jo 14.6. alkaen. Uudistuneet lähiliikenteen kausi- ja sarjaliput tulevat myyntiin VR Lähijunat -mobiilisovellukseen sekä verkkokauppaan.

Maanantaista lähtien Helsingin ja Tampereen välillä kulkee R-juna, Helsingin ja Lahden välillä Z-juna ja Riihimäen ja Lahden välillä täysin uusi G-juna. Lippua ei voi ostaa enää junasta, vaan se tulee olla hankittuna ennen matkan alkua, niin VR:n kuin HSL:n lähiliikennealueilla.

Lähiliikenteen aikatauluihin ei tule suuria muutoksia tässä yhteydessä. R-junaan tulee lauantaille lisävuoro, joka lähtee Riihimäeltä kohti Tamperetta kello 20.41. Vastaavasti Tampereelta Helsinkiin kello 19:37 lähtevä juna muuttuu vaihdottomaksi. Illan viimeinen junavuoro Riihimäeltä Tampereen suuntaan sen sijaan aikaistuu tunnilla. Lisäksi ruuhka-aikoina Helsingin ja Riihimäen välillä kulkeva D-juna alkaa pysähtyä 19.6. alkaen Tikkurilassa.


Valkovenäjä: Kuorma-autoilta ajo kielletty kuumalla!

Kun lämpötila kohoaa yli +25C, kuorma-auton kuljettajat joutuvat pakkolevolle. Ajokielto on voimassa 23.5. - 31.8. 2017 välisenä aikana. Se koskee kaikkia ajoneuvoja, joiden akselipaino ylittää 6 t kun ulkoilämpötila ylittää +25C kello 11.00 - 20.00 välisenä aikana.

Ajokielto ei koske km-maksun alaisia teitä, eläinkuljetuksia, lääke- ja  pilaantuvia elintarvikekuljetuksia, hälyytys- ja pelastuspalveluajoja ja henkilökuljetuksia.



Saksa: Streetscooter-Ford Transit tulee!

Deutsche Post, Saksan Posti, on sopinut yhteistyöstä Streetscooterin ja Saksan Fordin kanssa sähkö-Transitin valmistuksesta Saksan Postin pakettijakeluun. Uuden Posti-Transitin valmistus alkaa jo heinäkuussa ja vuoden 2018 loppuun mennessä valmistuu vähintään 2500 Posti-Transit sähkö-jakeluautoa. Posti-Transitista tulee lukumäärältään suurin keskikokoluokan sähköllä toimiva jakeluauto Euroopassa, Saksan Posti ilmoittaa.

Samalla Saksan Postin Streetscooter pakettiauton tuotantomäärä on nousemassa 20 000:een vuodessa rajusti kasvaneen ulkopuolisen kysynnän johdosta.


Maanopeusennätys 1 228 kilometriä tunnissa aiotaan rikkoa

Bloodhound SSC on auto, joka on suunniteltu varta vasten rikkomaan tämänhetkinen maanopeusennätys.

Autoa testataan ensimmäisen kerran lokakuussa Cornwallin lentokentällä Englannissa, jossa on mahdollista ajaa ainakin 322 km/h.

Se on varustettu rakettimoottorilla ja Eurofighter Typhoon -hävittäjän EJ200 suihkumoottorilla, joiden avulla ajoneuvon toivotaan testien jälkeen saavuttavan jopa 1 600 kilometrin tuntinopeuden Afrikan aavikolla.


Ruoan verkkokauppaostokset kerrostalojen aulatiloihin

Kauppahalli24:n kautta kotiin voi tilata tuoretta ruokaa, lihaa, kalaa ja kasviksia. -Kylmäketju ei katkea, sanoo myynti- ja markkinointijohtaja Hanna-Kaisa Risku Kauppahalli24.stä.

Nyt ensimmäisenä Suomessa ruoan verkkokauppaostokset voi tilata suoraan kerrostalojen aulatiloissa oleviin Smartpost-automaatteihin.

Smartpost-automaatit lisäävät vaivattomuutta, kun ei tarvitse olla kotona vastaanottamassa toimitusta. Ruokaostokset voi napata kotiin tullessaan oman talon aulasta.

-Kauppahalli24:stä tilatut ruuat toimitetaan Smartpost-automaatteihin erillisissä kylmälaatikoissa, ne varmistavat toimitukselle katkeamattoman kylmäketjun. Ruokaa toimitetaan tiistaista perjantaihin. Kaikilla tuotteillamme on tuoreustakuu, Risku lisää.

Lue lisää: Ruoan verkkokauppaostokset kerrostalojen aulatiloihin


SKAL: Kuljetusalan kasvun edellytykset turvattava

Kuljetusmäärät Suomessa kasvavat ja kuljetusyritykset tarvitsevat työvoimaa. Näkymät tulevaan ovat kuljetusyrityksissä valoisimpia sitten vuoden 2011. Kasvun esteeksi ei saa muodostua rapistuva tieverkosto, muistuttaa Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry liittokokouksessaan Lappeenrannassa. Myös kuljettajakoulutuksen aloituspaikat on turvattava.

SKAL:in mukaan vastoin julkisuudessa esitettyjä arvioita, logistiikan digitalisaatio ei poista raskaan liikenteen kuljettajan ammattia eikä kuorma-autoja. Kun kuljetuksen hallinta sähköistyy, muuntuvat kuljettajan tehtävät sen sijaan entistä monipuolisemmiksi ja vaativammiksi. Kuljettajalla on oltava hallussaan laaja osaaminen liikenteen, ajoneuvon ja kuorman hallintaan sekä viestintään liittyvistä järjestelmistä.

Kuljettajakoulutuspaikkojen määrää ei saa alentaa nykyisestä. Raskaan liikenteen kuljettajan ammatti on vaativa, vastuullinen ja tärkeä myös tulevaisuudessa, SKAL:in julkilausumassa mainitaan.

Lisäksi SKAL haluaa tuoda esille, että tiestön korjausvelan maksamista on jatkettava rivakasti. Tiestön kunnolla on suuri merkitys koko maan kilpailukyvylle. Toimiva ja hyväkuntoinen tieverkko pienentää liikenteen päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta. Panostus tieverkkoon on investointi tulevaisuuteen ja maamme hyvinvointiin.


Calais: Pakolaiset kivittivät kuorma-autoja

Ranskan poliisi hajoitti viime syksynä noin 3500 pakolaisen leirintäpaikat Englannin Kanalin etelärannan Calais´n kaupungin laidalla. Pakolaisten tavoitteena oli tavalla ja hinnalla millä hyvänsä päästä salamatkustajina kuorma-autojen kanalitunnelin junien mukana Englantiin. Poliisin hajoitettua väkivaltaisiksi muuttuneet pakolaisleirit, niiden asukkaat vetäytyivät ympäristön metsiin.

Toukokuun lopulla noin 300 pakolaisen joukko sulki aikaisin aamulla ajotien Calais´n satamaan ja ryhtyivät kivittämään satamaan pyrkiviä kuorma-autoja. Useammasta kuorma-autosta särkyi tuulilasi ja renkaita vaurioitui lasinsiruista ajotiellä. Yksi kuljettaja loukkaantui lievästi ennen kuin poliisi hajoitti mieltään osoittaneen joukkion.

350-700 pakoilaisen kerrotaan palanneen Calais´n liepeille sen jälkeen kun paikalliset pelastusjärjestöt ovat vastoin kaupungin määräystä alkaneet jälleen jakaa pakolaisille ruokaa ja juomaa.


Autonominen Volvo kuorma-auto käyttöön sokeriruokoplantaasilla

Volvo on kehittänyt autonomisen kuorma-auton jota tullaan käyttämään sokeriruokosadon lisäämiseen Brasiliassa.

Autonomisuudesta on tässä tapauksessa monia hyötyjä ja se tulee helpottamaan kuorma-autojen kuljettajien työtä sokeriruokoplantaasilla.

Nykyään sokeriruokosato korjataan pelloilta puimureilla ja kuljettajien manuaalisesti ohjaamilla kuorma-autoilla, jotka ajavat vieretysten alhaisella nopeudella. Kuorma-auton kuljettajan kannalta tämä on haastavaa. Hänen on paitsi pysyttävä puimurin vauhdissa myös keskityttävä tarkkaan ajolinjoihin, jotta seuraavan vuoden sadon muodostava nuori kasvusto ei polkeennu. Tällä hetkellä noin neljä prosenttia sadosta menetetään sen vuoksi, että pelloilla liikkuvat ajoneuvot pakkaavat maa-aineksen tiiviiksi ja liiskaavat nuorta kasvustoa alleen.

Volvo Trucks on ratkaissut ongelman kuljettajan työtä helpottavalla järjestelmällä, joka automatisoi ohjauksen. Sillä varmistetaan, että kuorma-auto pysyy tarkalleen oikealla ajolinjalla. Kuorma-auto pääsee poikkeamaan asetetulta kurssilta sivusuunnassa enintään 25 mm.

Koska kuljettajan ei tarvitse keskittyä raskaaseen, väsyttävään ja jatkuvaa keskittymistä vaativaan tarkkuusohjaamiseen, valppaustaso paranee, stressi vähenee ja koko työrupeaman turvallisuus paranee.


Taina Pieski liikenne- ja viestintäministeriön strategiajohtajaksi

Liikenne- ja viestintäministeriön strategiajohtajan tehtävään on määrätty Taina Pieski kolmivuotiskaudeksi 1.10.2017 - 30.9.2020. Pieski on toiminut ministeriön viestintäjohtajana yli kahdeksan vuoden ajan.

Strategiajohtaja johtaa ministeriön strategioiden valmistelua sekä hallinnonalan konsernistrategiatyötä. Pieski johtaa ministeriön ennakointityötä ja koordinoi hallituksen kärkihankkeiden toimeenpanoa. Hän vastaa maakuntauudistuksen valmistelun koordinoinnista LVM:n hallinnonalalla. Strategiajohtaja Pieskin vastuulle kuuluu myös Suomen arktisen neuvoston puheenjohtajakauden koordinaatio LVM:n hallinnonalalla.


MAN-varaosatakuu laajentui

MAN-alkuperäisosien takuu on nyt kaksi vuotta. Kahden vuoden takuu on voimassa kaikille korjauksille, jotka on tehty MAN-huoltokorjaamoilla 2017 alkaen, sisältäen ne korjaukset missä MAN Genuine Parts® -varaosia, MAN Genuine Parts Ecoline® -vaihto-osia tai MAN Genuine Accessories® -varusteita on asennettu. Uusi MAN-takuu kattaa myös työt ja asennetut alkuperäisvaraosat.


EU asetti uuden tavoitteen vakavien liikenneonnettomuuksien vähentämisessä

Euroopan unionin liikenneministerit ovat virallisesti sopineet asettaa tavoitteeksi puolittaa vakavat liikenneonnettomuudet EU:n teillä vuoteen 2030 mennessä.

Neuvoston tämänpäiväinen päätös tukee Vallettan esittelyä, joka julistettiin epävirallisessa ministerikokouksessa Maltalla 29.03.2017.

Ministerit myös kehottivat Euroopan komissiota esittämään uuden liikenneturvallisuusstrategian vuosille 2020-2030. Erityisen huolestuttavaksi mainittiin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kuolintapausten ja vakavien loukkaantumisten määrä vuosittain.


Scania tuo markkinoille uuden G- sarjan

Scania on ilmoittanut uuden sukupolven G-sarjan lanseerauksen. G-sarja tarjoaa erilaisia ​​kuljettajien turvallisuutta ja mukavuutta lisääviä ominaisuuksia.

Auto on hyvin monipuolinen sopien niin kaupunkikuljetuksiin, kaupunkien välisiin kuljetuksiin kuin lähettityyppiseen ajoon. G-sarja on saatavilla matalalla, normaalilla ja korkealla kattorakenteella, aluksi vain nukkumishytillä.

Sen ohjaamossa on monia yhteneväisyyksiä R-ja S-sarjojen kanssa, mutta siinä on matalampi istuma-asento. Eteenpäin sijoitettu kuljettajan penkki yhdistettynä matalampaan ohjaamonkorkeuteen tarjoavat erinomaisen näkyvyyden mahdollistaen samalla suuren nukkumatilan ja mukavuuden.

Sisustaa on uudistettu sähköherkkujen suhteen, tarjolla on monipuolinen valikoima kuljettajan elämää helpottavia optioita kuten jääkaappi, lisää säilytystilaa ja latauspistokkeita.


SKAL Kuljetusbarometri osoittaa myötäiseen

Ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen SKAL Kuljetusbarometri osoittaa kuljetusyrittäjien tavaramäärien ja liikevaihdon selvää kasvua. Tulos vahvistaa käsitystä noususuhdanteen alkamisesta ja Suomen kuljetusmarkkinoiden normalisoitumisesta. Noususuhdannetta tulee vauhdittaa hyvällä tienpidolla ja rakentamisella sekä varmistamalla kuljettajien ammattikoulutus myös tulevaisuudessa.

Lue lisää: SKAL Kuljetusbarometri osoittaa myötäiseen


Bosch: Tutkasignaalia hyödyntävä kartta automatisoituun ajamiseen

Tutkaa hyödyntävä karttaratkaisu mahdollistaa automatisoitujen ajoneuvojen sijainnin luotettavan määrittämisen tilanteessa kuin tilanteessa. Ratkaisu on yhteensopiva kaikkien tavanomaisten karttaformaattien kanssa. Ensimmäisten autojen odotetaan tuottavan dataa ”radar road signature” -järjestelmään Euroopassa ja Yhdysvalloissa viimeistään vuonna 2020.

Bosch ja hollantilainen navigointi- ja karttaratkaisuiden toimittaja TomTom ovat saavuttaneet läpimurron automatisoituun ajamiseen tarvittavien korkearesoluutioisten karttojen kehittämisessä. Boschin ratkaisu paikantaa ajoneuvon sijainnin ensimmäisenä maailmassa tutkasignaalin avulla, kun aiemmin tarkoitukseen on käytetty videodataa. Ratkaisu perustuu miljardeihin heijastuksiin, jotka syntyvät tutkan osuessa esimerkiksi suojakaiteeseen tai tienviittoihin. Tiedon avulla automaattiset automatisoidut ajoneuvot voivat määrittää tarkan sijaintinsa kaistalla muutaman sentin tarkkuudella.


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.