Scania Syystalkoot

Limoges päätyi Iveco Crealis IMC trollikkaan

Ranskan Limousine-maakunnan pääkaupunki, 206 000 asukkaan Limoges on uudistamassa noin 30 johdinbussia, nk. trollikkaa, käsittävää kalustoaan. Ensihankinta on kohdistunut Hannoverin IAA-näyttelyssä esiteltyyn Iveco Crealis IMC (In-Motion-Charging) johdinbussiin. Iveco Crealis IMC asetetaan liikenteeseen kaupungin vilkkaimmin liikennöidyille reiteille.

Crealis IMC ei hukkaa aikaa akkujensa lataukseen. Ne latautuvat ajon aikana johdinjärjestelmän välityksellä. Bussi kykenee toimimaan 25 %- 40 % reitistä pelkällä akkuvoimalla.

Iveco Crealis IMC on syntynyt yhteistyössä Euroopan johtavana johdinbussien valmistajana (yli 15 000 kpl valmistettu ja myyty) pidetyn Skoda Electricin kanssa. Myös Iveco on jo valmistanut ja myynyt yli 800 johdinbusssia eurooppalaisiin suurkaupunkeihin, viimeksi 49 trollikka-Crealista Italian Bolognaan. IMC-bussia tullaan valmistamaan sekä 12 m pitkästä Urbanway:sta että 18 m pitkästä nivel-Crealis´sta.

 


Destia toteuttaa Vt 12 Eura–Raijala parannushankkeen

Destia parantaa Valtatietä 12 välillä Eura–Raijala Varsinais-Suomessa. Syyskuussa alkaneessa hankkeessa tie levennetään ja tien kantavuutta parannetaan.

- Urakka sisältää myös pohjavesisuojauksen rakentamisen, millä vähennetään pohjavesialueen pilaantumisriskiä. Myös alueen viisi siltaa uusitaan ja kevyen liikenteen olosuhteita parannetaan rakentamalla uusi alikulkukäytävä, kertoo Destian työpäällikkö Eetu Väisänen.

Valtatie 12 on osa kansainvälistä liikenneverkkoa. Valtatie toimii Rauman Sataman ja koko seudun teollisuuden kuljetusten pääreittinä sisämaahan. Liikennemäärästä noin 15-20 prosenttia on raskaita ajoneuvoja, ja määrän ennustetaan kasvavan merkittävästi tulevien vuosien aikana.

Valtatien turvallisuus ja sujuvuus paranevat hankkeen valmistuttua vuoden 2019 lopulla.


Ruotsi: Kaasu ja etanoli nousussa, Scanialta 13-litran etanolimoottori

Yhä useammat kuljetusliikkeet reagoivat kovan suosion saanutta HVO-polttoainetta vastaan sen palmuölypitoisuuden vuoksi. Yhä useampi on siirtyy käyttämään ED95 etanolia ja LNG kaasua raskaan kalustonsa polttoaineena.

Samalla Scania tuo markkinoille uuden 13-litran ED95-etanolimoottorin. "Se on ihanteellinen moneen käyttötarkoitrukseen ja toimii yhtä hyvin sekä kaukoliikenteessä että rakennustyömailla. ED95:llä toimiva moottori vähentää CO2-päästöjä jopa 90% verrattuna fossiilidieseliin. Myös typpi- ja hiukkaspäästöt vähenevät merkittävästi Euro6-rajoista", Scania ilmoittaa.

Ruotsin etanolituottaja Sekab laajentaa kovaa vauhtia etanoliasemaverkostoa. Vastaavasti suomalainen Gasum laajentaa voimalla kaasutankkausverkostoa Suomen lisäksi sekä Ruotsissa että Norjassa.

(Transportnet.se)



Miljoonas Volvo FH kuorma-auto toimitettiin asiakkaalle IAA:ssa

Volvo Trucksin lippulaiva, Volvo FH, viettää tänä vuonna 25-vuotisjuhlaansa. Volvo FH on yksi kuljetusalan suurimmista menestyksistä koskaan. Volvo FH kuorma-autoja on valmistunut tehtaalta jo yli miljoona kappaletta. Miljoonas Volvo FH luovutettiin syyskuun 19. päivänä Volvon osastolla IAA-messuilla Hannoverissa.

Volvo FH25 juhlamalli luovutettiin Gesukolle, kylmäkuljetuksiin erikoistuneelle saksalaiselle kuljetusyritykselle.

- Olemme ajaneet Volvon kuorma-autoilla vuodesta 1976. Volvo FH on kehittynyt jatkuvasti. Ymmärsimme alusta alkaen, että olimme valinneet tulevaisuuteen keskittyvän tuotemerkin. Emme vakuuttuneet pelkästään Volvo FH: n polttoainetehokkuudesta tehokkaan vaihteiston ja moottorin ansiosta, vaan myös tuotteen ajettavuudesta ja sen erilaisista turvallisuusominaisuuksista, Gesukon toimitusjohtaja Marco Reinhard sanoo.

Lue lisää: Miljoonas Volvo FH kuorma-auto toimitettiin asiakkaalle IAA:ssa


Ruotsi: Turvallista varastoa ei ole!

Ruotsalainen turvallisuusasiantuntija, professori Daniel Ekwall varoittaa varastojen omistajia: mikään varastorakennus ei tarjoa turvaa taitavimpien varastovarkaiden toimilta.

EU-selvitysten mukaan rahtikuljetuksiin kohdistuvien varkauksien kustannukset EMEA-alueella (Eurooppa, Keski-Itä, Afrikka) nousevat vähintään 8,2 miljardiin euroon vuodessa menetysten, vahinkojen ja kohonneiden vakuutusmaksujen seurauksena. Ruotsissa vuotuisten kustannusten arvioidaan kohoavan jopa miljardiin kruunuun vuodessa ja rahtikuljetusten varkausilmoituksia tehdään jopa 3000 kpl vuodessa. Vain noin kaksi prosenttia menee oikeuskäsittelyyn, koska "varkauksia ja petoksias pidetään toisarvoisena rikollisuutena. Vakuutusyhtiöt joutuvat ottamaan kovimman tärskyn", Ekwall toteaa.

Ruotsissa varkauksien toteuttajien tukikohdan ja rikospaikan väli on matkaa-aikana alle kaksi tuntia. Suuret varkaudet edellyttävät toimivaa ja nopeaa varastetun tavaran välitysketjua. Ruotsin poliisin tiedon mukaan "ulkoinen rikollisuus" tulee maista kuten Liettuasta, Bulgariasta ja Romaniasta.


Ruotsin satamat hylkäsi satamatyöntekijöiden tupotarjouksen

Ruotsin satamatyöntekijöiden liitto (Hamnarbetarförbundet) on esittänyt Ruotsin satamille (Sveriges hamnar) tuposopimusta lähtökohtana kuljetustyöntekijöiden  (Transportarbetarförbundet) kanssa tehty sopimus.

Satamatyöntekijät halusivat kuitenkin kolme lisäystä sopimukseen: olisi tehtävä säännöllisesti riskiarvioita ennen työpaikoilla tapahtuvia muutoksia; haluttiin työnantajien kantavan nykyistä suurempaa vastuuta työssä vammautuneiden työntekijöiden kuntoutuksesta; haluttiin kieltoa rekrytointiyrityksiltä pestattavalle työvoimalle mahdolisella paluuoikeudella irtisanotun työntekijän tilalle.

"Ruotsin satamat puolustaa ruotsalaista koko maan kattavaa tuposopimusta työrauhavelvoitteella. Koska Ruotsin satamilla jo on maan kattava tuposopimus suurimman ammattiliiton eli kuljetustyöntekijöiden (Transportarbetarförbundet) kanssa, emme tee toisenlaista sopimusta toisen ammattiliiton kanssa", Ruotsin satamien neuvottelujohtaja Joakim Ärlund perusteli satamatyöntekijöiden kanssa käydyn neuvottelutapaamisen jälkeen.

(Transportnet.se)


Kevytautosta uusi vaihtoehto nuorten liikkumiseen

Hallituksen esitys toisi liikenteeseen uuden enimmäisnopeudeltaan 45 kilometriin tunnilta rajoitettujen henkilöautojen luokan. Näitä ns. kevytautoja saisivat ajaa 15 vuotta täyttäneet mopoautokortilla. Laki astuisi voimaan ensi vuoden marraskuussa. Tavoitteena on parantaa nuorten kuljettajien turvallisuutta ja tarjota nuorille vaihtoehtoja omaehtoiseen liikkumiseen.

Lue lisää: Kevytautosta uusi vaihtoehto nuorten liikkumiseen


Suomi saa 29,9 miljoonaa euroa EU:n rahoitustukea liikennehankkeille

Suomesta haettiin tukea neljään eri hankkeeseen, joille kaikille myönnetään EU:n väylä- ja liikennehankkeiden Verkkojen Eurooppa -välineen rahoitusta (CEF - Connecting Europe Facility). Suomeen kohdistettavan tuen määrä on 29,9 miljoonaa euroa. EU investoi yhteensä lähes 700 miljoonaa euroa kestävään ja innovatiiviseen liikenteeseen.

HaminaKotkan satama saa tukea 11,1 miljoonaa euroa. Eastern Baltic Hub -hankkeessa kehitetään sataman yhteyksiä osana Skandinavian ja Välimeren välistä liikennekäytävää. Gasum Oy saa 2,9 miljoonaa euroa vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfrastruktuurin rakentamiseen. Nordic LNG/CNG -hankkeessa laajennetaan nesteytetyn ja paineistetun maakaasun jakeluasemaverkkoa Suomessa.

Tukea myönnetään kahdelle kansainväliselle yhteistyöhankkeelle, jossa on suomalainen osapuoli. TWIN-PORT 3 -hankkeessa kehitetään Helsingin ja Tallinnan välistä laivaliikennettä ja satamatoimintaa. Rahoitusta myönnetään 21,4 miljoonaa euroa, josta suomalaisten hakijoiden osuus on 15,8 miljoonaa euroa. EU investoi myös ilmailualan toimijoiden tietoverkkojen turvallisuuden kehittämiseen 232,2 miljoonaa euroa. Tästä Suomessa tukea myönnetään 90 000 euroa ANS Finland Oy:lle eurooppalaisen lennonvarmistusjärjestelmän kehittämiseen.

Euroopan komissio ehdotti 695,1 miljoonan euron investointia 49 avainhankkeeseen kestävän ja innovatiivisen liikenneinfrastruktuurin kehittämiseksi kaikissa liikennemuodoissa. Valitut hankkeet mahdollistavat muun muassa vaihtoehtoisten polttoaineiden ja sähköautojen käytön, nykyaikaistavat Euroopan ilmaliikenteen hallintaa ja kehittävät vesiliikennettä ja rautatieliikennettä. Verkkojen Eurooppa -ohjelman komitea hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti 27.9.2018.


Gardner Denver esitteli uuden kompressoritekniikan

 

Gardner Denver on paljastanut uuden kompressoriratkaisunsa kuljetusmarkkinoille, joka soveltuu parhaiten uusimpien hybridiajoneuvojen (HEV) ja täyssähköautojen (FEV) vaatimuksiin painonsa, kokonsa, äänitasonsa, energiatehokkuutensa ja kestävyytensä puolesta.

Autonvalmistajien ollessa kasvavassa paineessa kaupallisten toimijoiden suunnalta kehittämään ympäristöystävällisempiä ratkaisuja, on Hydrovane TX02 -kompressori suunniteltu eurooppalaisen ECOCHAMPS-aloitteen mukaan. Se on 26 yhteistyökumppanin yhteenliittymä, jonka tavoitteena on kehittää tehokkaita, kompakteja, kevyitä, kestäviä ja kustannustehokkaita hybridivoimalinjoja keskisuuriin ja raskaisiin kuorma-autoihin sekä linja-autoihin.

Paineilma on kriittinen elementti pneumaattisissa jarrujärjestelmissä ja ilmajousituksissa suurissa hyötyajoneuvoissa. Monet nykyään markkinoilla olevista kompressoreista perustuvat vanhempiin tekniikoihin, jotka ovat raskaampia ja äänekkäämpiä, ja ovat riippuvaisia ​​suuren kapasiteetin jäähdytysjärjestelmästä. Tämä voi johtaa lisäkustannuksiin Gardner Denverin uusiin ratkaisuihin verrattuna, jotka ovat kevyempiä, ja sisältävät modulaarisen jäähdytysjärjestelmän.

Kompressori, joka käyttää uutta optimoidun pyörivän siivekkeen tekniikkaa, voidaan räätälöidä yksilöllisesti ajoneuvojen vaatimusten mukaan. TX02 pystyy toimimaan vaihtelevilla nopeuksilla jopa nopeuksilla 3 000 kierr/min, painealueilla 7,5, 10 ja 13,5 baaria ja tilavuusvirta voi olla jopa 450 l/min valitusta mallista riippuen. Näin autonvalmistajat voivat valita ratkaisun, joka vastaa heidän tarkkoja tarpeitaan.

TX02 on suunniteltu helpottamaan ajoneuvoon integroimista. 22 kg painollaan ja markkinoiden pienimmillä melu ja tärinä ominaisuuksilla se voidaan sijoittaa mihin tahansa ajoneuvossa.


Trailer Innovation 2019: Suomen Delete SkipUp yllätysmenestyjä!

Trailer Innovation -palkinto on suunniteltu edistämään innovaatioita perävaunujen ja ajoneuvokorirakennuksen aloilla. Deleten SkipUp -lavajärjestelijä tuli kilpailussa toiseksi Body-kategoriassa. Palkinnot jaettiin pe 21.9.2018 IAA Nutzfahrzeuge -tapahtumassa.

Trailer Innovation palkintoa on jaettu vuodesta 2002. Palkinnon tarkoitus on antaa tunnustusta perävaunujen ja ajoneuvokorirakentamisen innovaatioille Euroopassa. VDA on ollut alusta lähtien palkinnon tukija, ja Trailer Innovation Awards on olennainen osa IAA Nutzfahrzeuge -tapahtumaa.

Kilpailun tuomaristossa on 16 jäsentä, jotka ovat suurten eurooppalaisten kuljetusalan lehdistön edustajia. Jokainen tuomariston jäsen toimii itsenäisesti antaen pisteitä osallistujille. Pisteytyksessä huomioidaan erikseen mm. innovaatio, turvallisuus ja kustannustehokkuus.

Delete osallistui kilpailuun uudella SkipUp lavajärjestelijällä. SkipUp -lavan avulla työmaalla oleva täysi vaihtolava voidaan korvata tyhjällä lavalla samalla, kun täysi lava nostetaan auton kuljetettavaksi. Keksintö tehostaa työmaalogistiikkaa, ja logistiikan päästöt voivat jopa puolittua. Myös lavojen säilyttämiseen tarvittavan lavakenttätilan tarve vähenee merkittävästi, sillä SkipUp mahdollistaa kolmen lavan säilyttämisen päällekkäin.

Lue lisää: Trailer Innovation 2019: Suomen Delete SkipUp yllätysmenestyjä!


Koiviston Auto on ostanut Onnibusin

Koiviston Auto -konserni on ilmoittanut ostaneensa OnniBus.com Oy:n koko osakekannan. Onnibusin liikevaihto on noin 30 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä on 230. Linja-autoja yhtiöllä on 68. Koviston Auton mukaan OnniBus-brändi säilyy ja sen liikennettä tullaan kehittämään OnniBus.comin nykyisen johdon voimin.


Nissan varoittaa kovasta Brexitistä

Brittilehti Guardianin mukaan Nissan on viimeisin autovalmistaja, joka varoittaa kovan brexitin vaikutuksista tuotantoonsa. Nissanin Pohjois-Englannin Sunderlandissa toimiva tuotantolaitos työllistää lähes 8 000 henkilöä ja valmistaa Euroopan markkinoille muun muassa Leafiä ja Qashqaita. Nissanin toimitusjohtaja Carlos Ghosn kuvaa Nissanin brittiläisiä toimintoja eurooppalaisena sijoituksena, joka sijaitsee Britaniassa.

Kova brexit, ilman tullisopimuksia, toisi WTO:n säännösten mukaisesti autonosille 4,5 prosentin ja autoille 10 prosentin tullimaksut EU:n ja Britannian välisessä kaupassa. Nissan turvautuu tällä hetkellä päivittäin miljooniin maiden välisiin nopeisiin ja tullimaksuttomiin varaosien toimituksiin.

Toyota, BMW ja PSA ovat jo aiemmin tällä viikolla varoittaneet todennäköisesti vähentävänsä toimintojaan Britanniassa kovan brexitin astuessa voimaan.


PETOKE-projektilla lisää yhteistyötä, avoimuutta ja säästöjä liikenteen kehityshankkeisiin

PETOKE on Liikenneviraston, Infra ry:n, VTT:n ja 19 kaupungin yhteinen tutkimus- ja kehitysprojekti. Rakennushankkeen sidosryhmien välistä vuorovaikutusta ja yhteistyötä kehittämällä pyritään lisäämään innovatiivisuutta ja tuottavuutta rakennusurakoissa.

Rakennusalalla hyvistä tuloksista tunnetuksi tullutta allianssimallia on sovellettu ja tutkittu Liikennevirastossa jo useissa yhteyksissä. Allianssimallissa hankkeen keskeiset sidosryhmät vastaavat projektin suunnittelusta ja toteutuksesta yhteisellä organisaatiolla suunnittelun alusta lähtien. Tietoja jaetaan avoimesti osapuolten kesken ja päätöksenteko on yhtenäinen. Riskit ja hyödyt jaetaan mallissa yhteisesti sovitulla tavalla osapuolten kesken.

Liikennevirasto on selvittänyt allianssimallin onnistumisten syitä ja hyödyntänyt havaintoja omissa allianssiprojekteissaan. Jatkoa tälle on Liikenneviraston ja yhteistyökumppaneiden yhteinen PETOKE-projekti, Perinteisten toteutusmuotojen kehittämisprojekti.

PETOKE-projektin käytäntöjä testataan pilottiprojekteissa, joita on tähän mennessä käynnistynyt neljä hanketta. Hyvä esimerkki käynnistyneestä hankkeesta, jossa käytetään STk-urakkamuotoa uusia toimintatapoja hyödyntäen, on valtatie 4:n parantaminen välillä Kirri-Tikkakoski Jyväskylä. Hankkeessa rakennetaan moottoritietä 14,7 km.


Itärataa selvittävä ryhmä aloitti työnsä

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin toimeksiannosta aloitettu Itärataa selvittävä ryhmä kokoontui ensi kertaa keskiviikkona 3.10.2018. Tehtävänä on selvittää mahdollisuuksia linjaukselle, joka kulkisi Helsinki-Vantaan lentoasemalta Porvoon kautta Kouvolaan. Samaa rataa pääsisi jatkamaan rajan yli Pietariin.

Liikennevirastolla on aikaisempia selvityksiä Itäradasta, joita tässä yhteydessä on syytä päivittää ja tarkastella uudelleen. Työryhmän tehtävänä on lisäksi arvioida radan laajempia yhteiskunnallisia vaikutuksia. Määräaika on vuoden loppuun.

Itärata on nopeiden Helsinki-Tampere ja Helsinki-Turku –ratojen selvitystöiden ohella yksi Suomen tämän hetken tärkeimmistä tarkasteltavista ratahankkeista.

Ryhmässä on mukana edustajia liikenne- ja viestintäministeriöstä, Liikennevirastosta, Etelä-Karjalan liitosta, Etelä-Savon liitosta, Kainuun liitosta, Kymenlaakson liitosta, Pohjois-Karjalan maakuntaliitosta, Pohjois-Savon liitosta, Uudenmaan liitosta, Kouvolan kaupungista ja Porvoon kaupungista.


Wankelmoottori tekee paluun sähköautoon

Mazda lanseeraa kaksi akkusähköautoa. Toinen on täysin akkukäyttöinen, toinen yhdistetään Mazdan pieneen, kevyeen ja erittäin hiljaiseen wankelmoottoriin, joka toimii range extenderinä.

Range extender lataa tarvittaessa akkua pidentäen ajoneuvon toimintamatkaa, poistaen huolen toimintamatkan riittävyydestä, mikä mietityttää yhä useita akkusähköautoista kiinnostuneita.

Wankelmoottori on pienikokoinen, mutta tuottaa paljon tehoa mahdollistaen useita sähköistysratkaisuja jaetun pakkausasettelun avulla. Hyödyntämällä wankelmoottorin yhteensopivuutta kaasumaisten polttoaineiden kanssa, kiertomäntäkäyttöinen Range Extender on suunniteltu polttamaan myös nestekaasua ja toimittamaan sähköä hätätilanteissa.

Vaihtoehtoisten polttoaineiden, kuten paineistetun maakaasun, nestekaasun ja jopa vedyn lisäksi autoteollisuus tutkii myös nestemäisten kierrätyspolttoaineiden, kuten mikroleväpohjaisten biopolttoaineiden, kannattavuutta.

Mazda pitää viimeksi mainitun biopolttoaineen kehitystä ratkaisevan tärkeänä polttomoottorikäyttöisten autojen hiilineutraaliuuden saavuttamisessa ja on jo mukana yhteisissä tutkimushankkeissa Tokion teknologiainstituutin ja Hiroshiman yliopiston kanssa osana jatkuvaa teollisuuden, korkeakoulujen ja viranomaisten yhteistyötä.

Lue lisää: Wankelmoottori tekee paluun sähköautoon