Teboil

Ajokorttipalvelujen sähköistäminen jatkuu

Alle 45-vuotiaat kuorma- tai linja-auton ajokortin haltijat voivat uudistaa ajokorttinsa Trafin sähköisessä asiointipalvelussa. Uudistamisen yhteydessä ei tällöin tarvitse toimittaa lääkärinlausuntoa. Uudistamisen voi tehdä aikaisintaan 6 kuukautta ennen ajokortin voimassaoloajan päättymistä ja kortin haltijan pitää olla alle 45-vuotias nykyisen kortin voimassaoloajan päättyessä.  

Palvelun käyttö edellyttää, että viranomaisrekisterissä on käytettävissä sähköisessä muodossa oleva valokuva ja nimikirjoitusnäyte. Lisäksi hakijan vakituisen asuinkunnan pitää olla Manner-Suomessa ja väestötietojärjestelmässä on oltava voimassa oleva osoite. Ajokortin uudistaja ei myöskään saa olla ajokiellossa. Sähköisen palvelun kautta uudistaminen maksaa 30 euroa. Uuden ajokortin saa postitse kotiin noin neljän arkipäivän kuluttua tilauksesta.

Lue lisää: Ajokorttipalvelujen sähköistäminen jatkuu


Volkswagen I.D.CROZZin uudistettu malli

Volkswagen esittelee ensi viikolla Frankfurtin autonäyttelyssä edelleen kehitetyn mallin I.D.CROZZ sähköautosta. Uudelleenmuotoiltu konseptiauto perustuu täyssähköautojen arkkitehtuuriin ja tuo esille puhtaat mutta voimakkaat muotoilulinjat. Erityisesti auton etu- ja takaosan muotoilu antavat nyt viitteen siitä millainen tuotantomalli voisi olla. Auton muotoilulle luonteenomaista ovat leveä konepelti ja kaareltaan suuret, korostetut etulokasuojat sekä kiiltävän mustaksi viimeistelty katto. Kompaktin kokokoinen sähköinen voimansiirto ja lattiaan sijoitettu integroitu litiumioniakusto luovat tilaa – aikaan saadaan avarat ns. Open Space -sisätilat, jossa on neljä muunneltavaa erillisistuinta.


Vaihtoehtopolttoaineajoneuvojen rekisteröinnit nousussa

Vuoden 2017 toisella vuosineljänneksellä vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien ajoneuvojen kysyntä jatkoi nousuaan Euroopassa. Rekisteröinnit kasvoivat 38 prosentilla edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

EU:ssa rekisteröitiin yhteensä 204 502 vaihtoehtoisilla voimanlähteillä varustettua ajoneuvoa. Se oli 5,1 prosenttia kaikista autoista. Sähköautoja (ECV) rekisteröitiin 1,2 prosenttia.

Propaanilla ja maakaasulla käyvien autojen määrä lisääntyi niin ikään 3,3 prosenttia, mikä johtuu suurelta osin 23,7 prosentin noususta nestekaasukäyttöisten autojen rekisteröinneissä.

Suurimmat nousut nähtiin Saksassa (91,9) ja Espanjassa (80,7) prosenteilla. Ranskan (28,6), Iso-Britannian (24,4) ja Italian (18,1) kasvu selittyy lähinnä sähkö- ja hybridiautojen rekisteröinneillä.



Jeep Compassille viisi tähteä EuroNCAP -turvallisuusluokituksessa

Uusi Jeep Compass on saanut täydet viisi tähteä EuroNCAP turvallisuusluokituksessa. Citymaasturi sai täydet tähdet kaikissa turvallisuuskategorioissa, mukaanlukien aikuisten turvallisuus, lasten turvallisuus, jalankulkijoiden turvallisuus sekä ajoturvallisuus.

Saavutusta kirkastaa se, että vuonna 2017 EuroNCAP:in kriteerejä tiukennettiin entisestään. Compassissa yhdistyvät Jeep® -merkin maasto-ominaisuudet, turvallisuusominaisuudet, muotoilu ja teknologia.

Keskeinen tekijä testituloksessa on erikoislujasta teräksestä valmistettu turvakehikko, joka varmistaa poikkeuksellisen vääntölujuuden parantaen matkustajien turvallisuutta. Lisäksi autossa on yli 70 erilaista aktiivista ja passiivista turvallisuutta lisäävää järjestelmää.

Keskeiset turvajärjestelmät ovat vakiovarusteena koko Euroopassa myytävässä Compass-mallistossa. Niihin kuuluvat aktiivisen ajon apujärjestelmät kuten automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijoiden tunnistuksella sekä kaistavahti, joiden tekniikka perustuu tutka- ja kamerateknologioiden yhdistämiseen. Järjestelmät tunnistavat ennakoivasti mahdolliset törmäysvaarat ja varoittavat kuljettajaa äänin, merkkivaloin ja kuljettajan tuntoaistiin vetoavin varoituksin. Tarvittaessa järjestelmä auttaa myös pitämään auton ajokaistalla sähköisen ohjaustehostimen avulla.

Suomeen uusi Jeep Compass saapuu lokakuun aikana.

Lue lisää: Jeep Compassille viisi tähteä EuroNCAP -turvallisuusluokituksessa


Citroën ja Peugeot saavat uuden konseptimyymälän

Suomen ensimmäinen myös täysin verkkokauppana toimiva autoliike Autoverkkokauppa.fi laajentaa lokakuussa uusien autojen merkkivalikoimansa, kun myyntiin tulevat Citroën- sekä Peugeot-merkit.

Lokakuun aikana avautuu Autoverkkokauppa.fi nimen alle uusi, Suomen ensimmäinen eksklusiivinen Citroën- ja Peugeot-konseptimyymälä Helsingin Herttoniemeen. Myymälästä palvellaan molempien merkkien henkilöauto- ja tavara-autoasiakkaita, tavara-autojen saadessa myymälään oman tilansa. Kyseessä on täydenpalvelun Citroën- ja Peugeot-talo, sillä saman katon alta löytyvät myös merkkihuolto- sekä varaosapalvelut.

Netissä toimivaan verkkokauppaan Citroën ja Peugeot tulevat loppuvuoden aikana.

- Haemme uudenlaisia tapoja toimia ja meille tärkeintä on kyetä tarjoamaan jokaiselle Citroën- ja Peugeot-kuljettajalle positiivinen kokonaisvaltainen kokemus merkkiemme parissa. Saavuttaaksemme tämän, tarvitsemme yhteisiin tavoitteisiin sitoutuneita vanhoja sekä valikoituja uusia jälleenmyyjiä. Uusi konseptimyymälä on meille ainutlaatuinen mahdollisuus. Samalla uskon verkkokaupan oleva merkittävästi läsnä autoalan tulevaisuudessa, kommentoi Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolle.


Uuden Nissan Leafin toimintamatka 378 kilometriä

Nissan julkisti tänään uuden version sähköautostaan Leafistä. Leafin toimintamatkaa on kasvatettu 378 kilometriin yhdellä latauksella. Uuden Leafin myynti käynnistyy Euroopassa tammikuussa 2018. Lisäksi Nissan lanseeraa vuoden 2018 lopulla isommalla moottori- ja akkukapasiteetilla varustetun version niille asiakkaille, jotka haluavat ajaa Nissan Leafillään tätäkin pidemmälle.

Uuden Leafin sähköinen voimalinja parantaa auton suorituskykyä entistä suuremman tehon ja väännön ansiosta. Uuden voimalinjan täydentää litiumioniakku, joka tuottaa enemmän tehoa ja lisää energian varastointikapasiteettia. Entistä paremman energiataloudellisuuden lisäksi uusi sähköinen voimalinja tarjoaa suorituskykyä 110 kW:n huipputehon muodossa. Suurin vääntö on nyt 320 Nm, joten myös kiihtyvyys on parantunut.

Uusia teknologioita uudessa Leafissä on muun muassa ajoavustinjärjestelmä ProPILOT, täysin itseohjautuvan pysäköinnin mahdollistava ProPILOT Park ja kiihdytyksen ja jarrutuksen yhdistävä e-Pedal.

Lue lisää: Uuden Nissan Leafin toimintamatka 378 kilometriä


Cramo lanseeraa uuden vihreän tuotelinjan

Cramo laajentaa vuokrattavien rakennuskoneiden- ja laitteiden tuotevalikoimaansa EcoFleet-tuotelinjalla. EcoFleet on Cramon oma nimike, jonka alle kootaan eri laitevalmistajien vähäpäästöisiä laitteita ja koneita. Tuotelinja lanseerataan ensimmäisenä Suomessa, mutta tavoitteena on viedä tuotelinja myös muihin Cramon toimintamaihin Pohjois- ja Keski-Euroopassa sekä Baltiassa. 

EcoFleet-tuotelinjan valikoima laajenee jatkuvasti sitä mukaa, kun valmistajat saavat uutta tekniikkaa hyödyntäviä vähäpäästöisempiä tuotteita markkinoille. Kriteerit täyttävät tuotteet pyritään ottamaan Cramolla nopeasti käyttöön.

- Viranomaiset sallivat tietyissä tuotelinjoissa tietyt päästötasot. Jotta tuote voidaan sisällyttää EcoFleet-tuotelinjaan, tulee sen alittaa nämä tasot merkittävästi, kertoo Cramon maanrakennuskoneet-yksikön päällikkö Joni Ihalainen.

Lue lisää: Cramo lanseeraa uuden vihreän tuotelinjan


Ensimmäiset 3D-tulostetut varaosat kuorma-autoihin Mercedes-Benziltä

Mercedes-Benz on vienyt 3D-tulosteet uudelle tasolle ja tuonut markkinoille metallista printatut varaosat kuorma-autokalustoon. Ensimmäinen 3D-osa on termostaatin kuori, joka on tarkoitettu vanhempiin kuorma-autoihin ja Unimog-malleihin.

3D-osavalmistus on kustannustehokas, nopea ja joustava tapa pienempien varaosasarjojen valmistamiseksi, ja nykyisen printtaustekniikan ansiosta monimutkaistenkin osien tulostaminen onnistuu lähes nappia painamalla.

Prosessi vähentää kalliiden työkalujen, koneiden ja varastotilan tarvetta sekä kuljetuskustannuksia.

-Takaamme 3D-metalliosille samat käyttöominaisuudet, luotettavauuden, kestävyyden ja kustannustehokuuden kuin perinteisesti tuotetuille varaosillekin, johtaja Andreas Deuschle Mercedes-Benz Trucksista vakuuttaa.


Euroopan kappaletavaratuotteet uudistuivat

Uudet maakuljetustuotteet ja päivitetty verkosto yhdistävät DB Schenkerin 430 toimipistettä 38 Euroopan maassa. Tämän ansiosta toimitusajat nopeutuvat huomattavasti Euroopan merkittävimpien talouskeskusten välillä, jopa 24 tuntiin. Uusi suorituskykyinen tuote sisältää palvelutakuun.

Nyt kaikki Euroopan talouskeskukset on kytketty toisiinsa päivittäisillä yhteyksillä. Tämä mahdollistaa lähetysten nopeamman jakelun ja parantaa näin eurooppalaisten yritysten tuotannon joustavuutta. Asiakkaat voivat myös valita kahdesta helposta tuotevaihtoehdosta (DB SCHENKERsystem ja DB SCHENKERsystem premium), jotka on yhtenäistetty koko Euroopassa.

-DB SCHENKERsystem on paras ratkaisu silloin, kun yritykset haluavat lähetyksensä perille nopeasti ja luotettavasti kaikkialla Euroopassa, sanoo Christian Drenthen, DB Schenkerin maakuljetuksista vastaava johtaja. "Jos tärkeintä on nopeus, DB SCHENKERsystem premium on uusi ratkaisumme eurooppalaisille yrityksille. Sillä asiakkaamme saavat käyttöönsä nopeimman tiekuljetusverkoston ja hyötyvät alan luotettavimmasta palvelusta – suoritustakuulla.

Lue lisää: Euroopan kappaletavaratuotteet uudistuivat


Helsinki–Riihimäki-raidehanke edennyt kesän aikana

Helsinki–Riihimäki-hankkeessa on saatu onnistuneesti päätökseen kaksi merkittävää työvaihetta, joista liikenteellisesti vaikuttavin on Keravan ratapihan lisäraiteen valmistuminen. Uusi raide palvelee erityisesti Äänekosken uuden tehtaan kuljetuksia. Järvenpäässä puolestaan saatiin valmiiksi pohjanvahvistustyöt paalutuksineen, jotka tehtiin erittäin tiukalla aikataululla.

Kesän tavoitteena oli saada Ainola–Purola välin erittäin haastavat pohjavahvistustoimenpiteet tehtyä uuden läntisen lisäraiteen osalta sinä aikana, kun nykyinen läntinen raide oli pois käytöstä kolmen kuukauden liikennejärjestelyn ajan.

Noin kilometrin matkalle jouduttiin rakentamaan yli 10 000 m² pysyvää teräsponteilla toteutettua tukiseinää, jota hyödyntäen paalutettiin yli 22 kilometriä paalulaattojen paaluja. Paalujen varaan on valettu lähes 10 000 m² teräsbetonilaattaa.

Kesän ajan liikenteeltä suljettuna ollut laituriraide 1 palaa käyttöön sekä Järvenpäässä että Saunakalliossa lokakuun 2. päivä.

Helsinki–Riihimäki hankkeen työt käynnistyvät seuraavaksi Riihimäen suunnalla, jossa uusitaan koko henkilöratapihan raiteistot ja rakennetaan matkustajien käyttöön korkeat laiturit. Kokonaisuudessaan hanke jatkuu vuoteen 2020, jolloin se valmistuessaan mahdollistaa sujuvamman liikenteen sekä taajamajunavuorojen lisäämisen tällä rataosalla.


Fiat: Alfa Romeo ja Maserati eivät myynnissä

FCA-johtaja Sergio Marchionne on kumonnut viime viikolla maailmalle levinneet tiedot Alfa Romeon ja Maseratin myynnistä. Vahvoina tarjoajina on mainittu Kiinan suurimmat autonvalmistajat.

Samalla kerrotaan, että FCA olisi myymässä ajoneuvosähkökomponenttien valmistajan Magneti Marellin.

 


VW: Ducati ei myynnissä nyt

VW-konsernin 2012 ostama ja Audiin liittämä italialainen moottoripyörävalmistaja Ducati on ollut myyntilistoilla. Työntekijäjärjestöjen vastalause ja myös VW-konsernijohdon erimielisyys strategisista linjanvedoista ovat kutenkin pysäyttäneet myyntisuunnitelmat.

Samalla ostajiksi ilmoittautuneet amerikkalainen ATV-valmistaja Polaris sekä italialainen perheyhtiö Benetton ovat hermostuneet odottamiseen. Kauppahinnaksi on arvioitu huhtikuusta lähtien 1,5 miljardia euroa. 2016 Ducatin liikevaihto oli n. 730 miljoonaa euroa ja tominnallinen voitto n. 100 miljoonaa euroa.


Tuplanastarengas tuo pitoa talveen

Nokian Renkaat tuo alkavaan talvirengassesonkiin lähes 200 uutta tuotetta, johtotähtenä Hakkapeliitta-tuoteperheen uusin ja edistyksellisin nastarengas, Nokian Hakkapeliitta 9. Laajasti uudistunut talvivalikoima sisältää nasta- ja kitkarengasvaihtoehtoja pienistä ja keskikokoisista perheautoista suuriin SUV-katumaastureihin, tehokkaisiin urheiluautoihin ja jämeriin pakettiautoihin. Premium-talvirenkaita on saatavilla myös suosiota koko ajan kasvattaviin sähkö- ja hybridiautoihin.

Nokian Hakkapeliitta 9 on Nokian Renkaiden teknologisesti edistyksellisin talvirengas. Sen suorituskyky perustuu nastakonseptiin, joka antaa talven tuiskussa matkaavalle erinomaisen pitkittäispidon lisäksi ylivertaista sivuttaispitoa. Renkaassa käytetään kahta erityyppistä ja eri tavoin toimivaa nastaa. Ulkoreunoilla olevat nastat on suunniteltu pitämään auto tiukasti tiellä liukkaissa kaarteissa ja kaistanvaihdoissa, keskialueen nastat maksimoivat pidon jarrutuksessa ja kiihdytyksessä. Renkaassa käytetään tiekosketusta vaimentavia Eco Stud -nastatyynyjä, jotka yhdessä erikoismuotoiltujen nastojen kanssa tekevät ohjaustuntumasta miellyttävän vakaan ja pitävät äänitason maltillisena.


Suomalainen K.Hartwall on voittanut tuotekehityskilpailun

Suomalaisen K.Hartwall Oy Ab:n kehittämä postirullakko on voittanut englantilaisen pakettitoimijan neljä vuotta kestäneen tuotekehityskilpailun. Projektin ensimmäinen vaihe, joka sisältää K.Hartwallin uuden postirullakon käyttöönoton yhdellä Euroopan suurimmista logistiikkamarkkinoista on arvoltaan yli 18 miljoonaa euroa. Uuden postirullakon kehitys ja sarjavalmistus tapahtuu K.Hartwallin tehtaalla Sipoossa.

– Asiakkaamme uuden postirullakon ensimmäinen testisarja valmistettiin alkuvuodesta Sipoossa, minkä jälkeen se kävi läpi mittavan testiohjelman Englannissa. Uuden rullakon sarjavalmistus alkaa Sipoossa nyt syksyllä ja koko projektin työllisyysvaikutus tulee olemaan merkittävä seuraavien vuosien aikana. Uusi postirullakko avaa K.Hartwallille varmasti myös uusia mahdollisuuksia tulevaisuudessa, kertoo liiketoimintayksikön johtaja Eero Heinonen K.Hartwallilta.  

K.Hartwallin kehittämä uusi postirullakko on suunniteltu erittäin käyttäjäystävälliseksi, tukemaan uutta pakettiautomaatiota postiterminaaleissa sekä varmistamaan mahdollisimman tehokas täyttöaste myös kuljetuksessa.


Scania esittelee uuden sukupolven järeät

Scania jatkaa uuden kuorma-autosukupolven esittelyä – vuorossa on nyt erityisesti maansiirto- ja rakennusalaan liittyvät tuotteet sekä palvelut. Etulinjassa on Scania XT, järeä varustepaketti. XT:n voi valita kaikkien P-, G-, R- ja S-ohjaamojen yhteyteen, moottorista riippumatta. Scania XT:n perustana toimii erittäin järeä puskuri, joka ulottuu 150 mm auton eteen. Varustukseen kuuluu myös liukulevy ja ajovalojen suojaverkko, joten auto kestää pieniä töytäisyjä rakenteiden vaurioitumatta. Lisäksi Scania XT:n ostajat voivat täydentää autoa ulko- ja sisätilojen varustepaketilla.

- Scania XT-varustus on räätälöity erilaisissa tehtävissä oleviin maansiirto-, rakennus- ja metsäkuljetusautoihin, jotka usein joutuvat kestämään vaativia olosuhteita niin tiellä kuin maastossa, Scania Trucksin tuotejohtaja Anders Lampinen sanoo.

XT:n moottorivalikoima ulottuu Scanian hiljattain esittelemistä uuden sukupolven V8-moottoreista ja 9-litraisista rivimoottoreista kolmeen eritehoiseen viime vuonna esiteltyyn polttoainetaloudelliseen 13 litran moottoriin (joiden valikoima kasvoi alkukesästä Miller-nokka-akselilla ja SCR-pakokaasunkäsittelyjärjestelmällä varustetulla 370 hevosvoiman versiolla). Scanian uuden kuorma-autosukupolven moottorivalikoimassa on nyt kolmessa moottoriperheessä yhteensä kolmetoista Euro 6 -moottoria, teholtaan 280–730 hevosvoimaa. Kesäkuussa myyntiin tulleita moottoreita seurasi suurin osa niistä akseli- ja vaihteistokonfiguraatioista, jotka tarvitaan räätälöitäessä maansiirto- ja rakennusalan ajoneuvoja, täysipainoisia puutavarayhdistelmiä ja raskaiden kuljetusten vetoautoja.


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.