Auto, tekniikka ja kuljetus – 40 vuotta

1500 DAF XF kuorma-autoa Girteka Logisticsille

Girteka Logistics on tilannut 1500 uutta DAF XF -kuorma-autoa. Aiemmin tänä vuonna Girteka Logistics sai käyttöönsä jo 500 DAF XF -vetoautoa. Vilnassa Liettuassa päämajaansa pitävä Girteka Logistics on perustettu 90-luvun puolivälissä. Yhtiön kalusto koostuu yli 5 600 kuorma-autosta, 5 800 perävaunusta ja yli 13 000 työntekijästä.

1500:n DAF XF Girteka Logistics -autot varustetaan 12,9 litran PACCAR MX-13 -moottorilla (365 kW / 480 hv) yhdessä uuden TraXon-automaattivaihteiston kanssa. Kuorma-autoilla on viimeisimmät teknisen ratkaisut, mukaan lukien ennakoiva vakionopeussäädin PPC, ennakoiva vaihteenvaihto, kaistavahti, AEBS ja eteenpäin kohdistuva törmäysvaroitusjärjestelmä FCW.


Kunnat eivät halua pitkiä yhdistelmiä keskustoihin ilman lupaa

Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo nopealla aikataululla saattaa voimaan asetuksen, joka sallisi jopa yli 34-metristen ajoneuvoyhdistelmien käytön liikenteessä ilman erillistä lupamenettelyä. Nykyinen enimmäispituus on 25,25 metriä. Suomi olisi ensimmäinen maa Euroopassa, joka sallisi yli 30-metriset rekat.

Kuntaliiton mukaan tämä tarkoittaisi sitä, että ylipitkät rekat saisivat ajaa millä tahansa kadulla, jos kunta ei ole sitä erikseen kieltänyt. Tämä olisi kunnille iso ylimääräinen kustannuksia aiheuttava työsarka.

- Suurimmalla osalla kuntien katuja jouduttaisiin muutoksen takia määrittämään ja merkitsemään ajoneuvojen pituusrajoitukset ja saatettaisiin joutua myös kehittämään järjestelyjä lupien myöntämiseksi, yhdyskuntatekniikan asiantuntija Hanna Kemppainen Kuntaliitosta kiteyttää.

Lue lisää: Kunnat eivät halua pitkiä yhdistelmiä keskustoihin ilman lupaa


Analytiikalla älyä Volvon rekkoihin

Volvo Trucks ja SAS kehittävät Volvon rekkojen käytettävyysaikaa parantavaa analytiikkaratkaisua. Kaikkiin Volvon moottoreilla varustettuihin rekkoihin on asennettu jo vuodesta 2013 vakiona auton toiminnasta tietoa keräävä laitteisto. Se tarjoaa myös etäyhteyden vikakoodien ja diagnoosien välittämiseen huoltokumppaneille ja rekan omistajille.

Ohjelmiston havaitessa vikakoodin, rekkaan asennetut sensorit välittävät reaaliaikaisesti dataa Volvon asiantuntijoille. Käytössä oleva data yhdistettynä tietoon rekan ympärillä vallitsevista olosuhteista, kuten sijainnista ja lastausasteesta, auttavat Volvon asiantuntijoita tekemään tarkkoja diagnooseja. Volvo Trucksin asiantuntija voi datan avulla ratkaista, voiko rekalla jatkaa ajoa huoletta vai ohjataanko se lähimmälle korjaamolle täsmälliseen huoltoon. Näin vikatilanteita voidaan ennakoida, jo ennen kuin kuljettaja on niitä edes havainnut ajossa.

- Ohjelmisto on nostanut esiin datavirrasta meille monia ennestään tuntemattomia seikkoja, jotka yhdistettynä insinööripuolen osaamiseemme auttavat meitä ymmärtämään, mitä kussakin tilanteessa tapahtuu. SASin tarjoama alusta mahdollistaa miljoonien tietueiden reaaliaikaisen käsittelyn. Sen ansiosta olemme onnistuneet alentamaan keskimäärin vian havainnointiin kuluvaa aikaa 70 prosentilla ja korjausaikaa 25 prosentilla, Volvo Trucksin Pohjois-Amerikan kytkettyjen ajoneuvojen palvelujohtaja Conal Deedy sanoo.

Lue lisää: Analytiikalla älyä Volvon rekkoihin



Autotalo Laakkoselle 150 tila-autoa Carsportilta

Autotalo Laakkonen ja ylöjärveläinen Carsport Design ovat solmineet kaksivuotisen sopimuksen 150:n esteettömän Volkswagen Crafter- ja Caddy XXL -taksin sekä Crafter-retkeilyauton toimituksesta. Tilaus on Carsportin historian suurin.

Autotalo Laakkosen liiketoimintajohtaja Marko Pakarinen perustelee tilausta yhtiön pyrkimyksellä vastata asiakkaiden toiveisiin ja muuttuneisiin tarpeisiin.
– Haluamme tarjota kotimaassa sisustettuja, tasokkaita tila-autoja heti toimitukseen koko Suomessa, Pakarinen sanoo.

Carsport Designin toimitusjohtaja Ari Jonasson kertoo, että tilaus tukee perheyhtiön kasvutavoitteita sekä helpottaa tuotannon suunnittelua.
– Tämä sopimus on meille erittäin merkittävä, sillä se kattaa viidenneksen yhtiömme seuraavien kahden vuoden tuotannosta, Jonasson painottaa.


Yhdistelmien enimmäispituuden lisääminen etenee

Suomi saa jatkaa pitkät ajoneuvoyhdistelmät sallivan asetuksen valmistelua. Euroopan komissio on vastannut Suomen lähettämään ennakkoilmoitukseen ja ilmoittanut Suomen asetusehdotuksen olevan EU-sääntelyn mukainen.

Asetuksella kasvatettaisiin yhdistelmien suurin sallittu pituus 34,50 metriin, kun se nykyisin on 25,25 metriä.

Normaalia pitempiä tai raskaampia HCT-kuljetuksia (High Capacity Transport) on kokeiltu vuodesta 2013 lähtien Trafin myöntämillä poikkeusluvilla. Kokeiluista saatujen kokemusten perusteella mittojen kasvattamisesta on merkittävää hyötyä erityisesti merikonttien kuljetuksessa, kappaletavaraliikenteessä ja elintarvikekuljetuksissa.

Liikenne- ja viestintäministeriö ryhtyy lisäksi valmistelemaan myös traktorin ja sen perävaunun yhdistelmän mittoja ja käyttöä koskevien säännösten muuttamista.

Lisätietoja

johtava asiantuntija Erik Asplund, 050 463 7034


Keski- ja Itä-Suomen Scania Suomi Oy:lle uusi aluejohtaja

MMM, insinööri Jari Mononen on nimitetty 3.12.2018 alkaen Scania Suomi Oy:n Keski- ja Itä-Suomen aluejohtajaksi. Hän on aiemmin toiminut muun muassa Profile Vehicles Oy:n konsernin myynti- ja markkinointijohtajana sekä Ponsella viestintäjohtajana. Jari Monosen toimipaikka on Jyväskylän Scania-keskus.

 

 


Toyotalle PSA-yhteistyössä kompakti pakettiauto

Toyota Motor Corporation (TMC) ja Groupe PSA (PSA) ilmoittivat tänään laajentavansa yhteistyötään Euroopan markkinoilla. Loppuvuodesta 2019 PSA laajentaa Toyota Motor Europe NV/SA:lle (TME) tarjottavaa hyötyautomallistoa Euroopassa tuottaen Toyotalle Toyota-merkkistä CDV-segmentin pakettiautoa Vigon (Espanja) tehtaaltaan.

PSA ja TME aloittivat yhteistyönsä keskikokoisella pakettiautolla vuonna 2012, kun Toyota Proacen tuotanto alkoi Groupe PSA:n Hordainin tehtaalla Ranskassa. Syventyvän yhteistyön tavoite on molempien yhtiöiden vahvuuksien hyödyntäminen sekä kompaktin että keskikokoluokan hyötyajoneuvoissa Euroopassa ja tuotekehitys- ja tuotantokustannuksien optimointi. Toyota osallistuu tuotekehitys- ja tuotannollisiin investointeihin jatkossa kevyiden hyötyajoneuvojen (alle 3,5 t kokonaismassa) suhteen.

Lue lisää: Toyotalle PSA-yhteistyössä kompakti pakettiauto


Norwegianille yhä enemmän suoria lentoja

Norwegianin ensimmäinen lento Lontoon Gatwickin ja Rio de Janeiron välillä lennetään 31. maaliskuuta 2019. Uusi reitti liikennöidään neljä kerta viikossa ja sille on yhteydet Norwegianin Helsingistä lähtevillä lennoilla.

Norwegian lentää jo tällä hetkellä suorilla lennoilla Lontoon Gatwickin ja Argentiinan pääkaupungin Buenos Airesin välillä. Suuren kysynnän ansiosta Norwegian lisää lähtöjä ja alkaa lentää Buenos Airesiin päivittäin 3. joulukuuta alkaen. Lokakuussa Norwegian aloitti Argentiinan sisäiset lennot ja vuoden loppuun mennessä Norwegian tulee liikennöimään kuutta kotimaan lentoa Buenos Airesista: Córdoba, Mendoza, Iguazú, Neuquén, Bariloche ja Salta.

Norwegian lanseerasi ensimmäiset kaukoreittinsä vuonna 2013 Tukholman ja New Yorkin sekä Oslon ja New Yorkin välillä. Sitä mukaa kun yhtiölle on toimitettu lisää uusia Boeing 787 Dreamliner -koneita, on mannertenvälisten reittien määrä noussut yli 60 reittiin.

Norwegian tulee liikennöimään Lontoon Gatwickin ja Buenos Airesin välistä yhteyttä neljä kertaa viikossa (maanantaisin, keskiviikkoisin, perjantaisin ja sunnuntaisin) 31. maaliskuuta 2019 alkaen. Reitti operoidaan yhtiön 787 Dreamliner -koneilla.


Autonomiset linja-autot tielle Skotlannissa

Skotlannissa testataan ensimmäistä autonomista linja-autolaivuetta. Täysikokoisten, itseohjautuvien matkustajabussien valmistus aloitetaan vuoden 2019 aikana ja niiden odotetaan aloittavan testiliikennöinnin vuonna 2020. Kokeilussa viisi ADL:n valmistamaa bussia ajaa Fifen ja Edinburghin välistä reittiä. 

Stagecoachin operoimat linja-autot kulkevat automatisaation tasolla neljä, eli kyydissä tulee olla kuljettaja varmistamassa ja hoitamassa hankalimmat ajosuoritteet. Projekti on saanut 4,35 miljoonan punnan rahoituksen valtiolta, minkä lisäksi lisärahoitusta tulee Stagecoachilta, Transport Scotlandilta, linja-autojen valmistajalta ADL:lta, Fusion Processing Ltd:ltä, ja ESP Groupilta.


Karjaalla kohistaan: Sisu GTP:n "Bear" yleiseen myyntiin?

Karjaalta kuuluu kummia: Latvian armeijan vertailutestien voittajasta, suomalaisesta Sisu GTP:stä tehdään siviilimuunnos yleiseen tie- ja maastoliikenteeseen!

Sisu kuorma-autotehtaan protopajan tuottama maastokulkukelpoinen erikoisjoukkojen pikamenijä Sisu GTP on ilmoitettu voittajaksi Latvian armeijan vertailutesteissä, joihin oli kutsuttu 12 maailman vahvimpien sotilasvaltojen vastaavat ajoneuvot (vrt. Sisu GTP:n koeajo: Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2018). Nyt odotetaan myös Suomen puolustusvoimien kiinnostuksen heräämistä.

Samalla Sisu kuorma-autotehtaan ja protopajan kotipaikkakunnalla, Karjaan kaupungissa, ollaan tietävinään, että tehtaalla suunnitellaan Sisu GTP:stä siviiliversiota ilman panssarointia;  kevytrakenteisempana ja teknisiltä yksityiskohdiltaan, akseleiltaan ja vetolinjaltaan sovellettuna yleiseen tie- ja maastoliikenteeseen. Kyseessä olisi 100 auton numeroitu erikoissarja.

Nimikin olisi jo valmis: Sisu GT "Bear" eli Kontio, Sisun menneitten aikojen legendaarista kuorma-automallia mukaillen. Perusmalleja saattaisi ola kaksi, pick-uptyyppisiä lava-autoja 6-10 hengen ohjaamolla. Kelpaisi niillä metsästysporukoidenkin tuoda hirveä metsästä!

Sisu ei suinkaan olisi ensimmäinen, joka tekee sotilasajoneuvosta siviiliversion. Amerikkalainen Hummer lienee tuorein esimerkki. GM:n siviiliversio Hummer H1 perustui Yhdysvaltain asevoimien HMMWV erikoisajoneuvoihin. Hummeria valmistettiin vuosina 1992-2010. 2004 Hummeria alettiin myydä myös Eurooppan teille. Hummer H3 oli pienennetty nk. citymaasturi jokapäiväiseen käyttöön. Suomessa niiden ajaminen vaati kuorma-auton ajokortin. Hummer oli kuitenkin ylileveä ja kömpelö kulkija pohjoismaisilla teillä. Se saavutti silti varsin suuren suosion erikoisautona siviilikäytössä.


Toimiva paikannus ohjaa autoa ilman kuljettajaa

Automatisoitu ajaminen on muutakin kuin vain antureita, ohjauslaitteita ja isoja määriä tietojenkäsittelyä. Ilman älypalvelujen ylläpitäjää yksikään ajoneuvo ei pystyisi ajamaan itsenäisesti.

- Palvelut ovat vähintään yhtä tärkeitä automatisoidulle ajamiselle kuin laitteet ja ohjelmisto. Meidän täytyy kehittää kaikkia näitä alueita yhtä aikaa, jotta saamme itseohjautuvat autot turvallisesti ja luotettavasti teillemme, sanoo Boschin johtoryhmän jäsen Dirk Hoheisel.

Lähes kaikista muista autoteollisuuden teknologiaa ja palveluita tarjoavista kansainvälisistä yrityksistä poiketen Bosch tekee paljon sen eteen, että saavuttaisi läpimurron automatisoidussa ajamisessa. Tähän kuuluu muun muassa integroitujen ratkaisujen kehittäminen, kuten ajoturvallisuuteen vaikuttavan paikantamisen parantaminen.

Itseohjautuvat ajoneuvot voivat ajaa turvallisesti ainoastaan silloin, kun ne tietävät koko ajan oman sijaintinsa senttimetrin tarkkuudella. Bosch tarjoaa tähän maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen ratkaisun: laitteisto, ohjelmisto ja palvelut auttavat yhdessä arvioimaan ajoneuvon täsmällisen paikan

Lue lisää: Toimiva paikannus ohjaa autoa ilman kuljettajaa


LNG kulkee konttialuksissa

130:llä LNG-tankilla lastattu konttialus on seilannut Kiinassa Yangpun satamakaupungista Jinzhoun satamaan. Pilottikuljetus on Kiinan ensimmäinen yritys kuljettaa Hainanissa tuotetun LNG:n ylijäämäkapasiteettia säiliöissä maan pohjoisiin osiin. 130 käytettyä LNG-tankkia oli valmistanut CIMC ENRIC ja operaatiosta vastasivat yhteistyössä Kiinan valtiollinen taloussuunnittelutoimija NDRC, energiahallinto ja liikenneministeriö.

LNG:n kasvava kysyntä ja puutteelliset varastointimahdollisuudet ovat herättäneet kiinalaisviranomaiset kehittämään nestemäisen maakaasun tuotanto-, jakelu- ja varastointijärjestelmiä. Kansainvälinen energiajärjestö IEA arvioi Kiinan nousevan vuonna 2019 maailman suurimmaksi maakaasun viejäksi, ja maan vievän vuonna 2023 171 miljardia kuutiota maakaasua, josta LNG:n osuus on noin puolet.


Saksa: Hyötyautoilla aivan liikaa valovikoja yöajossa

Saksalaiset kuljetusalan järjestöt ZDK ja DVW ovat jälleen toteuttaneet jokavuotisen ajovalotarkastuksensa lokakuussa "Licht-Test 2018". Tarkastettuja hyötyautoja yöajossa oli yli 4700. Viallisilla ajovaloilla ajoi nyt 31% kaikissa eli käytännössä joka kolmas! Tulos oli kuitenkin parantunut edellisvuoden tuloksesta 1,5 prodenttiyksikköä.

Suurin viallisten valojen ryhmä muodostui pääajovaloista, 22,8% (2017 22,4%). Näistä liian ylös suunnattuja oli 8,4 prodenttiyksikköä (2017 10,1%) ja liian alas suunnattuja 7,9% (7,8%). Yksisilmäisiä oli 5,5% (4,1%).

Takavaloissa oli virheellisiä 11,2% (9,3%). Jarruvaloissa oli viallisia 4,1% (4,3%).

Testituloksen perusteella ZDK ja DVW vetoavat jälleen kuljetus- ja logistiikkajärjestöihin ja niiden jäseniin, että ajovaloja valvottaisiin omistajien toimesta ja pidettäisiin kunnossa koko vuoden.

(Suomessa on Euroopan hankalimmat ajo-olosuhteet ja eniten pimeälläajotunteja. Milloin Suomessa toimeenpannaan Saksan tapainen järjestelmällinen valotarkastus pimeillä teillämme? Toim.huom.)


Dachserille uusi sertifiointi

Life Science & Healthcare -tuotteiden kuljettaminen on erittäin vaativaa; lääkkeet ja muut farmaseuttiset tuotteet ovat usein lämpötilaherkkiä ja kiireellisiä lähetyksiä, joita on käsiteltävä monimutkaisen sääntely-ympäristön mukaisesti. CEIV Pharma -sertifiointi on teollisuusstandardi, joka kattaa lääkeaineiden rahdinkuljettajien erityisvaatimukset turvallisten, oikeiden ja tehokkaiden lentorahtipalvelujen osalta.

-IATA-sertifiointi on maailmanlaajuisen lentorahtistrategian keskeinen tukipilari, kertoo Dachserin Jochen Müller, COO Air & Sea Logistics. Se tukee Life Science & Healthcare -asiakkaiden korkeimpia palvelu- ja laatustandardeja yhtenäisten prosessien ja yhteensopivan verkoston kautta.

Monimutkainen sertifiointiprosessi alkoi vuonna 2017: CEIV Pharma -sertifiointi edellytti sisäistä ja ulkoista koulutusta, lämpötilakontrolloitujen Life Science & Healthcare -kuljetusten käsittelymenettelyjen tarkastelua sekä kahden erillisen riippumattoman validoijan laajan arvioinnin näistä monimutkaisista prosesseista.

Lue lisää: Dachserille uusi sertifiointi


Tieturva 2 -koulutusohjelma uudistuu

Kurssi pysyy kaksipäiväisenä, mutta kurssipäivien kesto lyhenee hieman. Koulutusaika muuttuu siten, että ensimmäisen koulutuspäivän kesto on klo 8-16 ja toisen päivän kesto on klo 8-15. Myös Tieturva 2 -täydennyskoulutukseen tulee muutoksia. 1.1.2019 alkaen Tieturva 2 -pätevyyden uusiminen edellyttää kaksipäiväistä kertauskurssia niiltä, jotka ovat käyneet vanhanmallisen Tieturva 2 -koulutuksen. Liikenneviraston mukaan uutta aineistoa on niin paljon, ettei kertaaminen ole mahdollista yksipäiväisellä kertauskurssilla.

Ennen 31.12.2018 käydyt pätevyydet ovat voimassa niihin merkityn voimassaoloajan päätymiseen saakka. Tämä tarkoittaa sitä, että koulutuksen päivittäjien on käytävä Tieturva 2 -täydennyskoulutus ennen vuodenvaihdetta, mikäli he haluavat käydä vanhanmallisen ja yksipäiväisen täydennyskoulutuksen. Tammikuusta eteenpäin kaikki Tieturva 2 -koulutukset ovat kaksipäiväisiä.

Yksipäiväiset täydennyskoulutukset pyörivät Alertumilla vuoden loppuun saakka. Koulutuksiin voi ilmoittautua kurssihaun kautta osoitteessa www.alertum.fi/kurssihaku tai olemalla yhteydessä Alertumin asiakaspalveluun, joka palvelee sähköpostitse osoitteessa koulutus(at)alertum.fi sekä puhelimitse numerossa 010 320 5772.