Sukkela Suzuki

Suzuki on lanseerannut hybridivoimalinjaisen Swift GLX- mallin. Hybridin saa romutuspalkkiota hyväksi käyttämällä lähes samaan hintaan kuin GL version. GLX:ssä on lisäksi selvästi parempi varustelutaso, joten siinä on hyvin rahalle vastinetta.

Suzukin uudessa tulokkaassa on lisäksi kokoonsa nähden hyvät tilat sisällä, sekä neliveto. Lue uudesta 02.02.2018 ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä ajotuntumat ja tarkempi katsaus Swiftistä.


Testissä SsangYong Rexton

Suomessa vähemmän tunnetun automerkki SsangYongin uudistettu maasturi yllättää positiivisesti. Rexton on varteenotettava haastaja oikeiden maastureiden luokkaan, Toyota Land Cruiserin ja Jeep Grand Cherokeen kaltaisten maastoautojen rinnalle.

Autossa hyvää oli muun muassa kattava vakiovarustelu ja halvempi hinta kilpailijoihin nähden. Lue lisää korealaismerkin "comebackista" uudesta 02.02.2018 ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä!


DB Schenker IoT-yhteistyöhön Ciscon kanssa

 

DB Schenker ja Cisco tekevät yhteistyötä logistiikkateollisuuden suunnan muuttamiseksi. Yhteistyössä kehitetään, testataan ja otetaan käyttöön useita esineiden internetiin (IoT) ja muihin innovatiivisiin logistiikan teknologioihin liittyviä sovelluksia. 

Digitalisaatio muuttaa yhteiskuntaa ja siten myös logistiikkaa eli sitä, miten tavaroita kuljetetaan, varastoidaan ja turvataan kaikkialla maailmassa. DB Schenker ja Cisco uskovat, että kuljettamisessa, varastoinnissa ja tullauksessa sekä jakelun loppuvaiheessa tapahtuu voimakkaita ja laajoja muutoksia. Ne muuttavat jo nyt molempien yritysten globaalia liiketoimintaa. DB Schenker ja Cisco pyrkivät ohjaamaan tätä muutosta yhdessä ja jatkamaan omien alojensa innovaatiotyön kärjessä.

Alkaneessa yhteistyössä tutkitaan teknologioita, joka avaavat uudenlaisia mahdollisuuksia varastonnin ja kuljetusprosessien optimointiin. Teksasin Houstonissa on aloittanut toimintansa yhtiöiden yhteinen innovaatiolaboratorio, jossa testataan ja kaupallistetaan uusia logistiikan teknologioita. 

DB Schenker ja Cisco testaavat muun muassa sensoripohjaisia ratkaisuja, reaaliaikaisen paikannuksen järjestelmiä, robotiikkaa ja automaatiota, älylaitteita, videoanalytiikkaa, lisättyä todellisuutta, energian- ja omaisuudenkäytön hallintaa sekä kasvontunnistusta. Innovaatiolaboratoriossa DB Schenkerin henkilökunta testaa sovelluksia ja tuotteita varastoympäristössä. Koekäytön aikana arvioidaan teknistä käyttökelpoisuutta että arvonmuodostusta varastointi- ja toimitusketjuympäristössä. 



Koiviston Autolle 51 uutta Scania-bussia

Scania Suomi toimittaa Koiviston Auto -konsernille 51 Scania Citywide LE Suburban -linja-autoa. Kahdeksan autoa tulee Koskilinjat Oy:lle Rovaniemen kaupungin sisäiseen liikenteeseen ja 43 linja-autoa Helsingin Bussiliikenne Oy:lle.

Helsingin Bussiliikenteelle toimitetaan sekä kaksi- että kolmiakselisia linja-autoja. Kaksiakselisten autojen alustatyyppi on K280UB4x2 ja niissä on 7 litran moottori. Autot ovat 12,9 metriä pitkiä, istuinpaikkoja on 44. Busseja toimitetaan 18 kappaletta.

Helsingin kaupunkiliikenteeseen tulevat 25 kolmiakselista teliautoa ovat alustatekniikaltaan mallia K280UB6x2*4. Niissä on 9 litran moottori ja autojen pituus on 14,5 metriä. Istuinpaikkoja on 52. Linja-autojen varusteluun kuuluvat muun muassa USB-latauspistokkeet matkustamossa.

Koskilinjat Oy:lle toimitetaan Rovaniemen sisäiseen liikenteeseen kahdeksan kaksiakselista Scania Citywide LE Suburban -bussia. Autot rakennetaan K280UB 4x2 -alustalle ja niissä on 7-litrainen moottori. Autojen kokonaispituus on 13 metriä ja istuinpaikkoja on 49. Linja-autot on varusteltu muun muassa pehmustetuin korkeaselkänojaisin matkustajapenkein.

Sekä Helsingin Bussiliikenne Oy että Koskilinjat Oy kuuluvat Koiviston Auto -konserniin. Scania Citywide LE Suburbania valmistetaan Scanian tehtailla Slupskissa Puolassa ja Lahdessa Suomessa.


Taksi Helsinki ja Vantaan Autolaite yhteistyöhön

Taksi Helsinki Oy ostaa kolmasosan Vantaan Autolaite Oy:stä. Yrityskaupan myötä Vantaan Autolaite tarjoaa palveluja TH-Autolaitteen nimellä.

Taksi Helsingin huoltoliiketoiminta siirtyy henkilöstöineen ja laitteineen TH-Autolaitteelle. Taksi Helsinki on Suomen suurin taksitoimija, jonka toimintaan kuuluu taksintilausvälitystoiminnan ohella myös taksien asennus- ja huoltotoiminnot. Vantaan Autolaite Oy on suomalainen ammattiliikenteen mittari-, kyydinvälitys- ja ajovalvontajärjestelmien asennuksiin keskittynyt palveluyritys.

TH-Autolaitteessa on yrityskaupan jälkeen palveluksessa 8 työntekijää ja toimitusjohtajana jatkaa Jyrki Pöyhönen. Taksi Helsinki Oy:n toimitusjohtaja Jari Kantonen toimii jatkossa TH-Autolaitteen hallituksen jäsenenä.

Yrityskauppa saadaan lopulliseen päätökseen 31.1.2018 ja uusi liiketoiminta käynnistyy 1.2.2018 alkaen. TH-Autolaite tarjoaa huoltopalvelua jatkossa Metsälässä osoitteessa Asesepänkuja 2 sekä myös Heikinlaaksossa osoitteessa Tatti 7.

Vantaan Autolaite Oy on liki kolmekymmentä vuotta palvellut suomalaisia taksiyrittäjiä ja ammattikuljettajia. Yrityskaupan myötä osaamiskenttä laajenee ja taksiautoilijat sekä taksinkuljettajat pääsevät hyötymään isommasta huoltotiimistä. Suurempi huolto-organisaatio tuo laatua, kattavampaa palvelua ja joustavampia huolto- sekä päivystysaikoja.


Toyotalta uusi älykäs automaattitrukki-mallisto

Toyota Material Handling lanseeraa laajan automaattitrukkien malliston Euroopan markkinoille. Uusien automaattitrukkien toimintaperiaate perustuu Toyotan lean-ajatteluun ja ne on suunniteltu automatisoimaan toistuva lavankäsittely. Mallisto tarjoaa uudentyyppistä tuottavuutta tarjoamalla ratkaisuja, jotka voidaan toteuttaa moduuleittain askel kerrallaan tai niillä voidaan automatisoida kaikki varaston materiaalinkäsittelytoiminnot.

Uusi Autopilot-sarja sisältää lavansiirtovaunun (LAE250), pinontatrukin (SAE160), työntömastotrukit (RAE160-250), keräilytrukin pinoamisominaisuudella (OAE120CB) ja raskaiden kuormien vetotrukin (TAE500). Mallisto kattaa kaikki varaston kaikki yleisimmät toiminnot tavaran siirrosta korkeavarastointiin.


HL Group Oy on ostanut automaalien maahantuojan Colornet Oy:n

Autovaraosien, automaalauksen ja teollisuustuotteiden maahantuotiin ja palveluihin erikoistunut HL Group Oy on ostanut 22.1.2018 päivätyllä kaupalla koko osakekannan Colornet Oy:stä. Yrityskaupassa siirtyvät Colornet Oy:n toiminta ja henkilöstö kokonaisuudessaan HL Groupille.

HL Groupin tuotevalikoima automaalien osalta kattaa kaupan jälkeen kaikki Axalta Coating Systemsin brändit: Cromax, Standox ja Spies Hecker. Valikoima laajenee myös teollisuusmaalien osalta uusien tuote-edustuksien myötä.


160 Toyota Prius+ -hybriditila-autoa Kovasen FixuTaxille

Taksialan toimija Cabonline Finland hankkii 160 kappaletta 7-paikkaisia Toyota Prius+ -hybriditila-autoja. Toyota Prius+ -autot tulevat käyttöön Kovasen lanseeraamalle uudelle FixuTaxille. Taksialan murros tuo vuoden 2018 aikana alalle uudenlaisia toimijoita. Ruotsalainen Cabonline osti kesällä Kovasen, Mankkaan Taksin ja Inva-Taksin.

FixuTaxi aloittaa toimintansa pääkaupunkiseudulla täydellä teholla, kun taksialaa säätelevä lakimuutos tulee voimaan Suomessa kesällä. Tavoitteena on laajentua myös muihin Suomen suuriin kaupunkeihin ensi vuoden aikana.


Äänekoski on vuoden 2018 rautatiekunta

Pro Rautatie ry on valinnut Äänekosken kaupungin vuoden 2018 rautatiekunnaksi. Pro Rautatie ry:n hallituksen mukaan Äänekoski ymmärtää raideliikenteen merkityksen ja haluaa kehittää sitä - myös henkilöliikennettä palvelevaksi.

Pro Rautatien hallitus mainitsee perusteluissaan, että Äänekosken junaliikenne on biotuotetehtaan käynnistyttyä ja Jyväskylä – Äänekoski -radan sähköistyksen valmistuttua noussut uudelle tasolle. Äänekoski on paikkakunta, jonka kehitykseen raideliikenne liittyy kiinteästi.

Kaupunki on johdonmukaisesti edistänyt henkilöliikenteen uudelleen aloittamista Äänekosken ja Jyväskylän välille. Liikenneministeriö on näyttänyt hankkeelle jo vihreää valoa, ja perustaa keväällä 2018 työryhmän asian edistämiseksi. Tavoitteena on käynnistää henkilöliikenne Äänekosken ja Jyväskylän välillä ainakin kokeiluna jo alkuvuodesta 2019.

 


Volvo Trucks myymään sähkökuorma-autoja 2019

Volvo Trucks haluaa vähentää kuorma-autojen määrää kaupunkien ruuhkaliikenteessä. Ensimmäiset sähköajoneuvot otetaan käyttöön yhteistyössä valikoitujen referenssiasiakkaiden kanssa vuoden 2018 aikana. Sähkökuorma-autot vähentävät melua ja pakokaasupäästöjä merkittävästi ja tuovat uusia mahdollisuuksia logistiikan hallintaan. Kuljetuksia voidaan ajaa nykyistä enemmän yöllä, jolloin kuorma-autot eivät kuormita ruuhka-aikojen liikennettä samalla tavalla.

– Sähköajoneuvot edistävät suoraan Volvo Trucksin pitkän aikavälin tavoitteita, jotka liittyvät kestävään kaupunkikehitykseen ja päästöttömyyteen, kertoo Volvo Trucksin toimitusjohtaja Claes Nilsson.

- Sähkökuorma-autojen lanseeraaminen on erittäin odotettu ja hyvä uutinen myös Suomen osalta. Nesteytetyllä maakaasulla toimivien Volvo kaukoliikenne kuorma-autojen lanseeraus on osoittanut, että monet asiakkaat ovat erittäin kiinnostuneita ympäristöystävällisistä tuotteista. Odotamme myös suurta kiinnostusta sähköautojen osalta, Volvo Finland Ab:n Volvo Trucks myyntijohtaja Reino Manninen kertoo.

Tukholman kaupungin ja Kuninkaallisen teknillisen korkeakoulun hiljattaisessa Off Peak City Distribution projektissa tutkittiin yöaikaan tapahtuvien tavarakuljetusten vaikutuksia Tukholman keskustassa. Koska kuorma-autoilla ei tarvinnut ajaa ruuhka-aikoina, kuljetustehtäviin kuluva aika pieneni kolmannekseen normaalista.

Jotta elämänlaatua kaupunkiympäristöissä voidaan parantaa, kestäviä kuljetusratkaisuja on otettava käyttöön nykyistä enemmän. Kun logistiikka on kehittynyttä ja tiestöä voidaan hyödyntää tehokkaasti ilta- ja yöaikaan, useita pienempiä ajoneuvoja voidaan myös korvata suuremmilla ajoneuvoilla. Niitä tarvitaan määrällisesti vähemmän, jolloin päästöt ja liikenne vähenevät edelleen. Jakeluauton kuormakapasiteetti on hieman yli kymmenkertainen tavalliseen pakettiautoon verrattuna. Jos nykyistä suurempi osa kuljetuksista voidaan ajaa silloin, kun tienkäyttäjiä on liikkeellä vähemmän, myös onnettomuuksien riski pienenee merkittävästi.


Raskas liikenne tuottamaan liukkaustietoa autoilijoille

Viime vuoden lopulla lanseerattu uusi suomalaiskeksintö mustan jään havaitsemisesta on otettu käyttöön. Juuri alkaneessa EEE Innovationsin, Liikenneviraston ja Trafin kaksivuotisessa hankkeessa valjastetaan tuhat raskaan liikenteen ajoneuvoa liikenneturvallisuutta parantavaan datankeruujärjestelmään. Mukana on linja-autoja sekä rekka- ja kuorma-autoja, joihin asennettava ohjelmisto tuottaa reaaliaikaista liukkausdataa kuljettajien, liikennöitsijöiden ja muiden tienkäyttäjien hyödyksi.

Lue lisää: Raskas liikenne tuottamaan liukkaustietoa autoilijoille


Henkilö- ja pakettiautojen uudet katsastusaikavälit 20.5.2018

Uudet säännökset harventavat katsastusväliä ja ensimmäinen katsastus suoritetaan 20.5.2018 jälkeen käyttöönotettaville autoille nelivuotiaana, jonka jälkeen määräaikaiskatsastuksessa tulee käydä joka toinen vuosi aina kymmeneen vuoteen asti (4-2-2-2-1-malli). Tämän jälkeen auto tulee katsastaa vuosittain. Jo käytössä olevat autot siirtyvät uuteen katsastusaikaväliin vasta ensimmäisen, uuden katsastussääntelyn aikana suoritetun katsastuksen jälkeen eli nyt käytössä olevat, alle kolmivuotiaat autot katsastetaan ensimmäisen kerran kolmivuotiaina.

”Oma auton seuraava katsastusaika on helpoin tarkistaa Trafin sähköisestä palvelusta. Samat tiedot näkyvät tietenkin myös auton katsastus- tai rekisteröintitodistuksesta”, kertoo erityisasiantuntija Teemu Toivanen.

Jatkossa auton seuraava katsastuspäivä määräytyy edellisestä suoritetusta katsastuksesta, eikä enää auton käyttöönottopäivän mukaan. Jos esimerkiksi haluaa siirtää autonsa katsastusajankohdan kesälle, niin auton voi käydä katsastamassa kesällä, jolloin katsastusaika ajoittuu jatkossa myös samaan vuodenaikaan. Tätä katsastusajan rullaavuutta kannattaa hyödyntää myös käytettyä autoa ostettaessa, auton voi siis katsastuttaa niin osto- kuin myyntihetkelläkin”, muistuttaa Toivanen.

Uusi määräaikaiskatsastussääntely koskee myös raskaita nelipyöriä (L7e).

 


Lakko uhkaa viittä satamaa

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ja Suomen Merimiesunioni SMU ovat antaneet lakkovaroituksen, joka koskee Oulun, Kokkolan, Rauman, Turun ja Naantalin satamia. Varoituksen mukaan lakko alkaisi maanantaina 29.1.2018 klo 6.00. 

Lakkoon menisivät satamayhtiöiden työntekijöistä satamavalvojat ja nosturikuljettajat. Lakon alkaessa satamien laivaliikenne pysähtyisi kokonaan, koska mm. laivojen kiinnittämistä ja irrottamista laiturista ei enää suoritettaisi.

Kuljetusyhtiö DB Schenkerin osalta lakko vaikuttaisi ensisijaisesti Skandinavian-kuljetuksiin, joissa käytetään Turun ja Naantalin satamia. Lakon alkaessa nämä kuljetukset pyritään ohjaamaan vaihtoehtoisille reiteille. Jos lakko laajenisi muihinkin satamiin, vaikutukset ulkomaan kuljetuksiin olisivat suuremmat. 


Fordilla paras myyntivolyymi sitten vuoden 2009

Ford myi Euroopassa viime vuonna yhteensä 1 358 100 ajoneuvoa Euroopan 20 merkittävintä maata kattavalla alueella markkinaosuuden ollessa 7,7 prosenttia. Kun mukaan lasketaan koko Euroopan markkina-alue, myynti oli 1 562 100 ajoneuvoa. Myyntivolyymilla laskettuna vuosi oli Fordin paras sitten vuoden 2009. Ford-hyötyajoneuvojen myynti kasvoi Euroopassa 7,2 prosenttia 352 200 kappaleeseen. Transit-tuoteperheen ajoneuvoja myytiin 287 600 kappaletta.

Fordin SUV-mallien myynti kasvoi viime vuonna 24,3 %. Euroopan 20 maan markkina-alueella niitä myytiin 230 600 kappaletta.

Fordin uudistunut Ford Tourneo -henkilökuljetusmallisto oli ensi kertaa esillä Brysselin autonäyttelyssä. Mallistoon kuuluvat viisipaikkainen Tourneo Courier, viisi- tai seitsenpaikkainen Tourneo Connect sekä kahdeksalle-yhdeksälle henkilölle tarkoitettu Tourneo Custom.

Fordin F-150-avolavamalli saa ensimmäistä kertaa voimanlähteekseen dieselmoottorin. Uudet 3,0 litran Power Stroke -dieselmoottorit valmistetaan Fordin Dagenhamin moottoritehtaalla Englannissa. Moottori tuottaa 253 hevosvoiman tehot ja 596 Nm:n väännön. F-150-diesel kykenee vetämään yli 5 000 kilon kuorman.


SEO täyttää 40 vuotta

Suomalainen Energiaosuuskunta täyttää tänä vuonna 40 vuotta. SEO aloitti toimintansa 17.11.1978, kun ensimmäiset 50 SEO-asemaa merkittiin rekisteriin. Nykyään SEO-asemia on Suomessa jo yli 200, ja verkosto ulottuu kattavasti koko maahan.

SEO:n perustamisen taustalla 40 vuotta sitten oli monen huoltoasemakauppiaan halu saada päättää enemmän itse omasta yritystoiminnastaan. Sama periaate pätee SEO:lla edelleen,  ja se onkin osuuskunnan pitkän iän salaisuus.

Juhlavuosi näkyy ennen kaikkea SEO-kauppiaiden järjestämissä juhlatapahtumissa, joita järjestetään kymmeniä kuluvan vuoden aikana. Ensimmäinen 40-vuotisjuhlan syntymäpäivätapahtuma on lauantaina 20.1. Koski TL:n SEO-asemalla.