TIP-Trailer services

Mercedes Lab1886 Elmiassa

Mercedes-Benz tuo autonomisen Lab1886 kuorma-auton näytösajoon suljetulla alueella Ruotsin Elmia-näyttelyssä. Lisäksi Mersu järjestää joukon keskustelutilaisuuksia autonomisen kuorma-auton aiheesta.

Lehdistötiedotteessa Mersu toteaa monien uskovan, että autonominen kuorma-auto tulee liikenteeseen ennen henkilöautoa. Mersu kuitenkin uskoo autonomisen kuorma-auton tulevan ensisijaisesti suljetuille alueille esimerkiksi kuljetuksiin teollisuusalueilla eri rakennusten väliin. Vastaavasti kehitetään esimerkiksi auraista lentokentillä neljällä aura-autolla, joista ensimmäisenä kulkevalla on kuljettaja ratissa ja kolme seuraavat sitä autonomisesti.

Mersun Lab1886 kuorma-auto kiertää nyt Eurooppaa lähinnä " keskustelemassa" ammattiväen kanssa tulevaisuuden vaatimuksista, tarpeista ja mahdollisuuksista.

(Trailer.se)


Tutkijat: Täysautonominen auto odotuttaa vielä vuosikymmeniä

Suuri yleisö ryntää teknisen kehityksen edelle yhä uudestaan. Tämä koskee erityisesti kulkuneuvokehitystä. Sähköauton tie 1900-luvun alusta on parhaita esimerkkejä. Autonominen auto ei jää siitä varjoon.

Jos huimimpiin ennusteisiin olisi ollut uskominen, autonominen auto olisi täällä jo nyt. Yhä uudestaan luvataan täysin omillaan liikenteessä toimeen tulevan autonomisen auton toteutuvan jo vuonna 202X - mm. Volvon ja Audin taso 5:n autonomisten autojen tuloon.

Kansainväliset tutkimuslaitokset suhtautuvat täysautonomisen auton tuloon yhäsuurella varauksella. Saksalainen Fraunhofer IAO mainitsee vuoden 2025, Saksan teknisten tieteiden akatemia ennustaa vuotta 2030 ja alan kansainvälinen konsulttitoimisto Oliver Wyman vuotta 2035. Samalla moni arvostettu sisäpiirin toimija uskoo täysautonomisen auton tuloon vasta 2050, jopa sitäkin myöhemmin.

Ei riitä, että autonominen auto selviytyy nykyliikenteen kaikista tilanteista. Myös liikenne saa uusia tekijöitä ja kehittyy teknisesti ihmisen ohjaamana koko ajan. Autonomiselta autolta vaaditaan keinoäly, joka myös oppii kaiken aikaa uutta ja hallitsemaan lliikennekehityksen uusia asioita. Haasteita luonnehtii mm. tunnetun Nutonomy start-up yrityksen johtaja Karl Iagnemma: "Välttämättömän kehityksen viimeisen prosentin ratkaisu voi kestää yhtä kauan kuin edeltäneen 99 %:n".

Tärkeimpänä onnistumisen edellytyksenä pidetään riittävän suorituskykyistä tietoverkkoa. Vasta alkuaskelia tapaavassa 5G:ssä nähdään mahdollisuuksia autonomisen auton lopulliseen tuloon. 

(Lähde: Vogel)


Autonominen sähkö-konttialus Yara:lle

Maatalouskemikaaleja ja keinolannoitteita valmistava Yara on tilannut autonomisen akkuvoimalla kulkevan konttialuksen. Tavoitteenaon korvata sillä 40 000 vuotuista kuorma-autokuljetusta ympäristövaikutuksineen tehtaalta Heröyasta Brevikin ja Larvikin satamiin.

Aluksen rakentajiksi on valittu norjalaiset laivanrakentajat Vard ja Kongsberg. Yara maksaa 250 miljoonaa Norjan kruunua ja valtiollinen Enova tukee 130 miljoonalla. Alus saa nimen Yara Birkeland. Se valmistuu vuonna 2020 ja muutetaan asteittain täysautonomiseksi vuoteen 2022 mennessä.

(Transportnet.se)



Juutinrauman silta kasvattaa suosiota

Ensimmäisellä vuosipuoliskolla 2018 Juutinrauman sillan ylitti keskimäärin 47 kuorma-autoa vuorokaudessa. Kasvua on 3,6 % edellisvuoden vastaavasta. Tulos tarkoittaa samalla, että 51,7 % kuorma-autoliikenteestä valitsi sillan autolauttojen sijaan. 

Kaikkiaan moottoriliikenne lisääntyi 0,5 %. Päivittäinen meno-paluu henkilöliikenne väheni 5,3 % lähinnä lisääntyneiden junavuorojen ansiosta. Taloudellinen tulos parani 69 miljoonalla Tanskan kruunulla 535 miljoonaan.


Autoklinikan omistaja laajenee Norjaan

Werksta Group ostaa Oslossa toimivan, autojen kolarikorjaukseen erikoistuneen Bulk Bilskadeservice AS:n sen nykyisiltä omistajilta Lasse Skaretilta ja Trung Le’ltä. Molemmat omistajat jatkavat Werkstan palveluksessa. Bulkilla on toimipisteet Oslon keskustassa ja Gjerdrumissa lähellä Gardemoenin lentokenttää. Norjan korjaamoissa työskentelee yhteensä 25 ammattilaista. Yrityskaupan jälkeen Werkstalla on Pohjoismaissa jo 60 toimipisteen verkosto.

Werksta Group toimii Ruotsissa Werksta-brändin alla ja Suomessa Autoklinikka-nimellä. Yritys on kaksinkertaistanut toimintansa kahden viime vuoden aikana. 


SKAL-yhdistykset yhteistyöhön - Keski-Suomen kuljetusyrityksille palvelua Itä-Suomesta

Keskisuomalaisten tavaraliikenteen kuljetusyrittäjien oma toimialajärjestö SKAL Keski-Suomi ry, on solminut yhteistyösopimuksen sisarjärjestö SKAL Itä-Suomi ry:n kanssa. Sopimuksen nojalla yhdistys hankkii Itä-Suomesta mm. asiantuntija-, viestintä- ja edunvalvontapalveluja jäsenyritystensä hyväksi.

Järjestely tuo järjestöjen välille uutta synergiaetua ja mahdollistaa itsenäisten yhdistysten tehokkaan toiminnan. SKAL Keski-Suomi ry:n nykyinen toiminnanjohtaja Mikko Voutilainen siirtyy Etelä-Suomen Kuljetusyrittäjät ry:n toimitusjohtajaksi 1.9. alkaen.


Mercedes-Benzin minibussien uusi sukupolvi esittelyssä

Mercedes-Benz Sprinterin uudistuminen on tuonut uusia vaihtoehtoja myös minibussi-asiakkaille. Saatavana ovat uudet Sprinter City-, Sprinter Transfer-, Sprinter Mobility- sekä Sprinter Travel -sarjat. Nimensä mukaisesti ne tarjoavat vaihtoehdot esimerkiksi hotellien ja lentokenttien shuttle-kuljetuksiin, pienoislinja-autotarpeisiin tai turistikuljetuksiin. Esimerkiksi 8,5 metriä pitkä Sprinter City 75 tarjoaa tilat jopa 38 matkustajalle. Samaan aikaan Mercedesin minibussit ovat saavuttaneet 25 000 valmistuneen auton rajapyykin. Juhla-auto Sprinter City 65 on osa 30 auton sarjaa, joka toimitetaan Busitalia-yhtiölle Italian Salernoon. Mercedes-Benz-minibusseja on valmistettu 20 vuoden ajan. Autoja valmistuu 1 200–1 600 vuodessa, ja tehdas työllistää noin 260 ihmistä. Minibusseja toimitetaan yli 40 maahan, ja tärkeimmät markkina-alueet ovat läntinen Eurooppa, Australia sekä Kaakkois-Aasia.


DAF:ilta 3D kuorma-autojen kokoonpano-ohjelma

 

DAF Trucks tarjoaa uudenlaisen tavan luoda kuorma-auto verkossa. DAF:n uusi kuorma-autojen 3D-kokoonpano-ohjelma näyttää kaikki saatavana olevat akselien kokoonpanot ja ohjaamotyypit 3D-näkymässä, minkä lisäksi se sisältää myös kaikki mahdolliset tehdaslisävarusteet. Luodun kuorma-auton kokoonpanon voi jakaa suoraan jälleenmyyjälle ja päällirakentajalle, mikä lyhentää läpimenoaikaa ja takaa parhaan tehokkuuden.

DAF:n kuorma-autojen 3D-kokoonpano-ohjelman käyttämät tiedot haetaan verkosta suoraan DAF:n alkuperäisistä luonnoskuvatiedostoista. Sen ansiosta tiedot ovat täysin oikeat, mikä on ainutlaatuista autoteollisuudessa. Verkkopohjainen 3D-kokoonpano-ohjelma mahdollistaa optimaalisen kuorma-auton luomisen jokaiseen käyttötarpeeseen. Kaikki mahdolliset kuorma-auton ja alustan kokoonpanon muunnelmat voidaan luoda verkossa: siinä voi olla kaksi, kolme tai neljä akselia, yksikkö- tai paripyörät, kääntyvä tai kääntymätön teliakseli sekä Day, Sleeper, Space tai Super Space Cab -ohjaamo. Lisäksi valittavissa ovat kaikki tehdaslisävarusteet. Ohjelma mahdollistaa myös komponenttien, kuten polttoainesäiliöiden, pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiden ja akkukoteloiden, tarkan sijoittelun ja tarkastelun.

Virtuaalista kuorma-autoa voi kääntää 360 astetta verkkopohjaisen ominaisuuksien valintaprosessin aikana, minkä ansiosta on mahdollista tarkistaa heti, sopivatko valittu alusta, ohjaamo ja lisävarusteet käyttökohteeseen ja mahdolliseen päällirakenteeseen. Erityistä hyötyä tästä on päällirakentajalle, joka näkee heti, ovatko oikeat komponentit niiden optimaalisissa sijainneissa.

DAF-jälleenmyyjä auttaa tarvittaessa mielellään kuorma-auton teknisten tietojen kanssa. Kuljetusyritys voi myös lähettää valitun kokoonpanon suoraan DAF-jälleenmyyjälle kilpailukykyistä tarjousta varten. Kuorma-auton 3D-kokoonpano-ohjelma on saatavana eurooppalaisilla DAF-verkkosivustoilla mukaan lukien Nordic Truckcenter Oy:n kotisivut www.nordictruckcenter.fi


SISU Polar Hybrid -mallisto vie kuorma-autojen huipputehot uuteen luokkaan

Raskaiden kuorma-autojen tulevaisuus on nyt nähtävissä ja koettavissa loppukesän messuilla. Sisu Polar Hybrid puuauton ensiesittely tapahtui Sisun osastolla Power Truck Show:ssa. Hybrid Sisuihin pääsee kuitenkin tutustumaan myös elokuun lopussa FinnMETKO näyttelyssä Sisun osastolla numero 17.

Alkuvuonna aloitettu Sisu Polar Hybridien myynti on lähtenyt odotetun vahvasti käyntiin. Nyt ensimmäiset Hybridi Sisut rullaavat tuotantolinjalta ulos ja lähtevät töihin, missä asiakkaat pääsevät ulosmittaamaan Hybridien todelliset edut. -Joka kymmenes alkuvuonna myydyistä SISU Rock- ja Timber -malleista on ollut Hybrid-tekniikalla varustettuja. Tämän ansiosta uusia tehopakkauksia nähdään kuluvan syksyn aikana ympäri Suomea, summaa liiketoimintajohtaja Petri Kananen.

Ensimmäisen sukupolven Sisu Polar Hybrid kehittää yhdessä dieselmoottorin kanssa yhteistehoa yli 600 kW (900 hv). Dieselmoottorin tyhjäkäyntikierroksilta alkaen on vääntömomenttia tarjolla yli 3000 Nm ja maksimivääntömomentti 3600 Nm on tarjolla kierrosnopeusalueella 1000-1800 rpm. Rinnakkaishybridijärjestelmän tuottama ennen näkemättömän laaja vääntömomenttialue ja suuri huipputeho parantavat kuorma-auton käytettävyyttä. Jarrutusenergian varastointi ja uudelleen hyödyntäminen kiihdytyksissä ja ylämäissä parantaa raskaan ajoneuvoyhdistelmän polttoainetaloutta ja samalla vähentää kuorma-auton tuottamia hiilidioksidipäästöjä.

Sisu Polar Hybrid erottuu muusta mallistosta ohjaamon sisälle tulevasta Sisu PowerControl hallintapaneelista ja erillisestä PowerTouch näppäimestä, joka on sijoitettu ergonomisesti vaihdevalitsimen yhteyteen. Energiavarastona käytettävät superkondensaattorit sijaitsevat keskitetysti ohjaamon takana. Ne eivät syö kuormatilaa, eivätkä hankaloita muiden komponenttien sijoittelua. Hybrid-järjestelmä mahdollistaa muun muassa liikkeellelähdöt kytkintä kuormittamatta, nopean heijaamisen ja hidastintoiminnot. Järjestelmä sisältää myös älykkään käynnistystoiminnon, jolla dieselmoottori voidaan käynnistää sähkömoottorin avulla aina kun energiavarastoissa on kapasiteettia käytettävissä.

Lue lisää: SISU Polar Hybrid -mallisto vie kuorma-autojen huipputehot uuteen luokkaan


Kalle Hakala Volvo Truck Center Itä-Suomen Aluejohtajaksi

Kalle Hakala (41) on nimitetty Volvo Finland Ab:ssa Volvo Truck Center Itä-Suomen aluejohtajaksi. Kalle aloittaa tehtävässään 27.8.2018. Volvo Truck Center Idän alueeseen kuuluu Volvo Truck Center Tampereen, Lahden, Kuopion sekä Jyväskylän toimipisteet.

Hakalan aloittamiseen asti Volvo Trucks myyntijohtaja Reino Manninen tukee Pasi Ojakangasta automyynnin osalta. Volvo Finland Ab:n
jälkimarkkinajohtaja Tommy Lindholm vastaa Idän jälkimarkkinoista Hakalan aloitukseen asti.

Kalle tulee vastaamaan Volvo Trucks sekä Renault Trucks kuorma-automyynnin sekä jälkimarkkinaliiketoiminnan johtamisesta Itä-Suomen alueella.
Hakala raportoi Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklundille.

Kalle Hakala on toiminut kuljetusalalla koko työuransa ajan. Uran alussa hän työskenteli Kuopiolaisen Experant Oy:n laatupäällikkönä ja sai ensikosketuksen ympäristöhuollon kuljetuksiin.

Viimeisimmäksi Kalle on toiminut liiketoimintajohtajana Urbaser Oy:ssä joka oli 12.6. asti nimeltään RenoNorden. Urbaser/Renonordenilla Kallen vastuulla on ollut kuljetusliiketoiminta kokonaisuudessaan.

Kallen päätoimipisteenä on 27.8.2018 alkaen Volvo Truck Center Kuopio (Mestarinkatu 3, 70700 Kuopio).


Ensimmäisen ajokortin hakeminen mahdollista nyt sähköisesti

Ajokorttilakiin ja kuljettajantutkintoon liittyvät muutokset tulivat voimaan heinäkuun alussa. Uudessa ensimmäinen ajokortti -palvelussa hakijalle voidaan myöntää ajokorttilupa, joka on voimassa kolme vuotta. Lupaa tarvitaan kuljettajantutkinnon kokeita varten.

Uudistusten myötä lääkärintodistusta ei enää vaadita ensimmäisen ajokortin hakemisen yhteydessä, vaan useimmissa tapauksissa oma vakuutus terveysvaatimusten täyttymisestä riittää. Tämä on osaltaan mahdollistanut ensimmäisen ajokortin hakemiseen tarkoitetun sähköisen palvelun käyttöönoton.

Ajokorttia voi hakea sähköisen palvelun kautta tietyin edellytyksin – keskeinen vaatimus on, ettei hakijalle ole aiemmin myönnetty ajokorttia Suomessa tai ulkomailla. Palveluun voi tunnistautua verkkopankkitunnuksilla tai mobiilitunnuksilla. Hakijan vakituisen osoitteen on sijaittava Manner-Suomessa.


SKAL-yhdistykset yhteistyöhön

Keskisuomalaisten tavaraliikenteen kuljetusyrittäjien oma toimialajärjestö SKAL Keski-Suomi ry, on solminut yhteistyösopimuksen sisarjärjestö SKAL Itä-Suomi ry:n kanssa. Sopimuksen nojalla yhdistys hankkii Itä-Suomesta mm. asiantuntija-, viestintä- ja edunvalvontapalveluja jäsenyritystensä hyväksi.

Järjestely tuo järjestöjen välille uutta synergiaetua ja mahdollistaa itsenäisten yhdistysten tehokkaan toiminnan. SKAL Keski-Suomi ry:n nykyinen toiminnanjohtaja Mikko Voutilainen siirtyy Etelä-Suomen Kuljetusyrittäjät ry:n toimitusjohtajaksi 1.9. alkaen.


Roclan uudet energiatehokkaat matalakeräilijät helpottavat keräilytyötä

Matalakeräilijän ainutlaatuinen ohjausjärjestelmä reagoi välittömästi ja tarkasti kuljettajan ajotapaan ja ajonopeuteen, mikä lisää ajon turvallisuutta ja sujuvuutta sekä kokeneilla että aloittelevilla kuljettajilla. Älykäs kaarrehidastus säätää automaattisesti ohjauksen herkkyyttä ja kaarrenopeutta eri kuljettajien tarpeiden mukaisesti, minkä ansiosta trukki pysyy aina vakaana. 

Kuljettaja voi valita itselleen sopivimman ajo-otteen säädettävästä ohjauspyörästä tilanteen ja käyttötottumusten mukaisesti. Innovatiivinen ohjauspyörä kääntyy 100 astetta, minkä ansiosta trukki ohjautuu tarkasti ja vaivattomasti myös ahtaissa tiloissa. Ohjauspyörän edistyksellinen säätimien sijoittelu varmistaa, että trukkia on helppo ohjata yhdelläkin kädellä. Kuljettajan ajoasento säilyy hyvänä myös peruutettaessa suuren ja hyvin suunnitellun kuljettajantilan ansiosta.

Suuren kuljettajantilan ansiosta käyttäjä voi ajaa trukkia eri asennoissa ja liikkua sujuvasti trukin läpi, mikä lisää työn ergonomisuutta ja nopeutta. Kaasuvipujen toimintojen ja kuljettajan läsnäolon tunnistavan lattian ansiosta kuljettaja voi kiihdyttää välittömästi kun astuu trukkiin (lentävä lähtö). Turbo-toiminto lisää enimmillään 13 km/h kulkevan trukin kiihtyvyyttä, mikä nopeuttaa työskentelyä. Roclan matalakeräilijät suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa.

Lue lisää: Roclan uudet energiatehokkaat matalakeräilijät helpottavat keräilytyötä


Audi ja Ericsson testaavat 5G-teknologiaa autonvalmistuksessa

Audi ja 5G-teknologian edelläkävijä Ericsson ovat julkistaneet suunnitelmansa kokeilla ensimmäisenä maailmassa 5G-teknologiaa autojen valmistuksessa. Yhteisprojekti on ensimakua siitä, miten salamannopeat verkkoyhteydet mullistavat valmistavan teollisuuden prosesseja jo lähivuosina.

Audi ja Ericsson ovat aloittaneet Audin pääkonttorilla Saksan Ingolstadtissa sarjan toimintoja, jotka selvittävät 5G verkon hyödyntämisen mahdollisuuksia autoteollisuudessa. Audi ja Ericsson ovat allekirjoittaneet aiheesta aiepöytäkirjan. Tulevien kuukausien aikana molempien yhtiöiden asiantuntijat tekevät kenttätestejä Audin teknisessä keskuksessa Gaimersheimissa, Saksassa.

Lähivuosina aktivoituva 5G lisää mobiiliyhteyksien suorituskykyä vastaten kuluttajien ja teollisuuden tulevaisuuden tarpeisiin. Liiketoiminta- ja tuotantomalleja mullistava 5G-teknologia tarjoaa myös kuluttajille paremman ja nopeamman laajakaistakokemuksen.

(Ilmatieteen laitos ja VTT ovat Sodankylässä kehittäneet 5G-tekniikalla mm. tieverkon sää-, keli- ja kitkatietojen ajantarkkaa automaattista välitystä kulloisellakin tieosuudella kulkevalle tieliikenteelle. Toim.huom.) 


Ruotsi: Palveleva puhelin kaikille DAF-omistajille

Kaikki DAF-omistajat saavat päivystävän puhelinnumeron jonne soittaa, jos tien päällä tulee ongelmia. Päivystys toimii 24/7 riippumatta siitä, missä päin Ruotsia DAF-omistaja tai -kuljettaja autoineen on. Daf-edustaja Nordic Truckcenter on sopinut palvelusta Assistancekåren yrityksen kanssa.

Assistancekåren toteuttaa Ruotsissa jo vuosien takaa hinaus- ja käynnistysapua, lukkojen avaamisia, päivystyskorjauksia, ja kaikentyyppisten autojen kuljetuksia ympärivuorokautisesti. Assistancekårenin omistajina on 120 erillistä, yksityistä hinausyritystä, joilla yhteensä 157 tukikohtaa Kirunasta pohjoisessa Ystadiin etelässä.

DAF-sopimuksen mukaan Assistancekåren välittää ensimmäiseksi DAF-omistajan avunpyynnön lähimmälle DAF-korjaamolle.