Scania summer trucks

Volvo ja Renault Trucks kuorma-automyynti siirtyy Mikkelissä Raskasparille

Raskaspari vastaa 4.6.2018 alkaen Volvo ja Renault Trucks kuorma-autojen myynnistä Mikkelin toimialueella. Kuorma-automyynti siirtyy muutoksen myötä Auto-Kilta Trucksilta Raskasparille.

Raskaspari Oy toimii jatkossa Mikkelin, Kotkan ja Kouvolan alueella valtuutettuna Volvo ja Renault Trucks huoltona sekä automyyjänä. Nyt solmittu sopimus täydentää Raskaspari Oy:n liiketoimintaa ja vahvistaa Raskasparin kasvustrategiaa.

- Yrittäjävetoisina haluamme kehittää toimintaamme asiakaslähtöisesti. Ketteränä toimijana meillä on hyvät mahdollisuudet tehdä paikallisia investointeja, niin henkilöstöön kuin asiakaspalveluun. Nyt muutosvaiheessa, pitkän yli 20 vuoden kokemuksen omaava myyntipäällikkömme, Ahti Pakkanen, tulee vastaamaan Kotkan lisäksi myös Mikkelin kuorma-automyynnistä. Tavoitteemme on kuitenkin rekrytoida Mikkeliin oma myyjä, joka keskittyy alueen asiakkaiden kokonaisvaltaiseen palvelemiseen, Raskaspari Oy:n toimitusjohtaja Kalle Salonen kertoo.

Kuorma-automyynnin siirtyminen Raskasparille on loogista Mikkelissä, sillä Raskaspari hoitaa siellä jo Volvo ja Renault Trucks kuorma-autojen huoltotoiminnot.

Auto-Kilta Trucks Oy jatkaa kuorma-automyyntiä Savonlinnan ja Lappeenrannan alueella, jossa Auto-Kilta Trucks Oy toimii valtuutettuna Volvo ja Renault Trucks huoltona sekä kuorma-automyyjänä.


Kalmarilta ja Yaralta digitaalinen ja päästötön lastinkäsittelyjärjestelmä

Cargoteciin kuuluva Kalmar toimittaa Yaralle Norjan Porsgrunnissa sijaitsevaan laitokseen maailman ensimmäisen digitaalisen lastinkäsittelyratkaisun, joka käsittää automaattiset laitteet, ohjelmiston ja palvelut. Toteutus mahdollistaa Yara Birkeland -konttilaivan autonomisen, kustannustehokkaan ja päästöttömän toiminnan. Tilaus on kirjattu Cargotecin 2018 toisen neljänneksen tilauskantaan ja toimituksen arvioidaan valmistuvan vuoden 2020 toisella neljänneksellä.

Kalmar toimittaa autonomisen lastaus- ja purkuratkaisun Yara Birkelandiin sekä kuljetusjärjestelmän lannoitetehtaalta laiturialueelle. Kalmarin ratkaisu koostuu automaattisesta kiskoilla liikkuvasta mobiilipukkinosturista (AutoRMG), kolmesta pikalatausteknologiaa hyödyntävästä Kalmar FastCharge(TM) AutoStrad-konttilukista, FastCharge-latausasemasta sekä niihin kuuluvista automaatio- ja turvallisuusratkaisuista. Ratkaisu otetaan käyttöön vaiheittain automaatiota lisäämällä. Lopputuloksena on täysin autonominen, päästötön sekaliikenneratkaisu teolliseen ympäristöön. Kalmar tukee Yaraa myös kattavalla huoltosopimuksella. Kalmar Care -huoltosopimukseen kuuluvat konttilukkien kokonaishuolto varaosineen käyttöaikatakuulla sekä kiskoilla kulkevan automaattisen mobiilipukkinosturin ennakoiva huolto. Lisäksi Kalmarin asiantuntijat vastaavat koko ratkaisun toiminnan, automaation ja ohjelmiston tuesta.

Lue lisää: Kalmarilta ja Yaralta digitaalinen ja päästötön lastinkäsittelyjärjestelmä


Lion Electric esitteli sähköbussinsa

Amerikkalaisvalmistajan bussi eLionM on nyt tilattavissa ja sen hinta riippuu siitä, minkälaisen toimintamatkan siihen valitsee. Lion tarjoaa kahta akkuvaihtoehtoa käyttämällä joko yhtä tai kahta 80 kWh-akkupakettia, jotka antavat joko noin 120 tai 250 kilometrin toimintamatkat.

Kahden akkupaketin versio maksaa noin 250 000 dollaria, kun taas yrityksen isompi koulubussi, joka kuljettaa jopa 70 henkilöä, maksaa 350 000. Uusi pikkubussi kuljettaa 24 tai 30 ihmistä riippuen kokoonpanosta. eLionM käyttää 149 kW: n (200 HP) sähkömoottoria.

Ottaen huomioon, että yritys valmistaa omat alustansa, korinsa ja akkunsa, on se edennyt nopeasti. Toim.huom. Vähän ihmetyttää eikö MAN:illa ole mitään yrityksen nimipolitiikkaa vastaan.



Turun raitiotien kustannusarvioperusteet tarkentuivat

Turun raitiotien yleissuunnitelman tarkennus julkaistiin 5.2.2018. Turun kaupunginhallitus päätti tuolloin, että yleissuunnitelma lähetetään lausunnoille ja samalla tarkistetaan liikennöintikustannuslaskelmat ja superbussin latausjärjestelmän kustannusarvio. Kevään 2018 aikana on saatu paljon palautetta ja lisätietoa erityisesti superbusseihin liittyen. Turun kaupunginhallitus käsittelee tilannekatsausta kokouksessaan maanantaina 4.6.2018.

Merkittävimmät esitettävät muutokset 5.2.2018 julkaistuun aineistoon verrattuna koskevat liikennöintikustannuslaskelmia siten, että niitä tarkistettaisiin myös matkustusmukavuuden huomioivan mitoituksen mukaiseksi laadukkaan joukkoliikenteen varmistamiseksi. Tällöin matkustajakuormitukset ja vuorovälit olisivat lisäksi vertailukelpoisesti linjassa muun muassa Malmön matkustajakuormitusten ja vuorovälien kanssa.

Kaksinivelbussien ja raitiovaunujen osalta siirryttäisiin käyttämään Systemanalys för lokal kollektivtrafik i Malmö -selvityksen mukaista mitoitusta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että yhteen kaksinivelbussiin tai raitiovaunuun oletetaan mahtuvan vähemmän matkustajia kuin aiemmassa teknisessä enimmäismitoituksessa.

Kaupunginhallituksen päätöksen perusteella superbussin latausjärjestelmän kustannusarvio on tarkennettu VTT:n suosituksen mukaiseksi, mihin on lisätty Turku Energian kanssa tehtyjen selvitysten perusteella muuntamokustannuksia, liittymismaksuja ja johtokustannuksia. Kustannusarvioita on lisäksi tarkennettu raitiotie- ja superbussivarikon investointikustannusten sekä superbussivaihtoehdon vaatiman hulevesiviemäröinnin kustannusten osalta.

Lue lisää: Turun raitiotien kustannusarvioperusteet tarkentuivat


EU:ssa uudet ajo- ja lepoaikamääräykset heikentäisivät työehtoja

Kesäkuun 4. eli ensi viikolla EU-parlamentin kuljetusvaliokunta (TRAN) äänestää ehdotuksista uusiksi ajo- ja lepoaikamääräyksistä. Ehdolla on

- kuorma-ajton kuljettajille 3 viikon jatkuva ajo vain 2 päivän lepoajalla (nyt 2 viikkoa ajoa ja 3 päivää lepoa),

- linja-auton kuljettajille 16 tuntiin pidennetty ajoaika kahdesti viikossa,

- linja-auton kuljettajille 12-päiväinen yhtenäinen ajoaika ilman lepopäivää kansallisessa ja kansainvälisessä ajossa,

- mahdollisuus käyttää matalapalkka-kuljettajaa kansainvälisissä kuljetuksissa maissa, joissa kovempia määräyksiä ja korkeampia palkkatasoja.

EU pyrkii todennäköisesti myös laillistamaan EU-tuomioistuimen joulukuussa 2017 laittomaksi julistaman viikonloppulevon viettämisen kuorma-auton ohjaamossa pitkin teitä ja moottoriteitä.

(Trailer.se)

Missä Suomen AKT:n näkyvä vastalause? Toim.huom.


Ruotsi kehittää Geofencing'iä

Geofencingillä tarkoitetaan digitaalista alueellista aitaamista. Tavoitteena on ajoneuvojen, ajonopeuden, päästöjen, moottorityypin rajaamista ja valvontaa digitaalitekniikalla rajatuilla alueilla, esimerkiksi ydinkeskusta-, sairaala- ja koulualueilla.

- Geofencingillä kaupungit voivat luoda vihreitä vyöhykkeitä, joissa ajoneuvoja ohjataan digitaalisesti ja vaihtamaan esimerkiksi sähköenergiaan ja kulkemaan määrätyllä enimmäisnopeudella, Tukholman kaupungin edustaja Daniel Hellden sanoo.

- Geofencing tarjoaa mahdollisuuden tehostaa kuljetuksia, parantaa liikenneturvallisuutta ja ympäristösuojelua, Trafikverket'n Maria  Krafft lisää.

Ruotsin hallitus teki vuonna 2017 aloitteen Geofencingin kehittämiseksi kaupunkiympäristöissä. Trafikverketin johtamaan kehitystyöhön osallistuvat Tukholman ja Göteborgin kaupungit sekä Scania, Veoneer, Volvo Cars ja Volvo Group.


Voith Turbolta uusi sähköinen voimalinja busseille

Voith Turbo esitteli 25.5. uuden sähköisen voimalinjan. Sähköbusseihin tarkoitettu voimalinja on valmistettu alkujaan prototyyppinä Solaris Urbino kaupunkibussille. Se on nyt asennettavissa myös kilpailijoille rajoituksetta.

2250 Nm vääntöä ja 260 lW tehoa kehittävä nestejäähdytteinen magneettimoottori korkeateho-inverterillä antaa väkevää suorituskykyä eikä vaadi erillistä voimansiirtoa. Järjestelmä sopii hyvin myös nivelbusseihin. Järjestelmä on kevyt ja samalla myös äänitaso ja huoltovaatimukset vähäisiä. Kevyt rakenne säästää energian kulutusta ja kasvattaa toimintamatkaa. Esittelybussin toimintamatkan ilmoitetaan ylittävän 200 km.

Voith arvioi, että vuoteen 2030 mennessä sähköveto on hallitseva bussimarkkinoilla. Sähköbussimarkkinoiden odotetaan kasvavan merkittävästi kaikkialla maapallolla. Sähkö-kaupunkibussi on vasta ensimmäinen askel kohti päästötöntä kaupunki-ilmaa, Voith toteaa tiedotteessaan.


Neste osti I H Demeter B.V.:n

Neste on sopinut 51 prosentin hallinnasta eläinrasvoihin ja proteiineihin keskittyvän hollantilaisen I H Demer'n osakekannasta saaden samalla täyden määräämisoikeuden Demeteristä. Nykyiset omistajat jäävät yhtiöön vähemmistöosakkaina. Nesteen omistusoikeus odottaa kansallista hyväksyntää.

Neste pitää Demeterin hallintaa tärkeänä askeleena varmistamaan riittävää jäte- ja raaka-ainevarantoa kilpailukykynsä säilyttämiseksi. Nesteellä on jo ennestään pitkä yhteistyöhistoria Demeterin kanssa. Uusi yhtiö saa nimen Neste Demeter B.V.

Demeter on perustettu 1924 Se on kasvanut suureksi kaupantekijäksi eläinrasvoilla ja proteiineilla. Demeterin verkostoon kuuluu noin 150 tuotantopistettä, joista se ostaa ja kuljettaa eläinrasvoja ja proteiineja omiin varastotiloihin.


600 000 kuorma-autonkuljettajan lakko lamautti Brasilian

Brasiliassa noin 600 000 ammattikuljettajaa menivät lakkoon polttoainehintojen takia. Viikon pituisen lakon jälkeen presidentti Michel Temer on ilmoittanut suostuvansa lakkoilijoiden vaatimuksiin alentaa dieselin hintoja.

Lakkoa edeltävällä viikolla polttoaineen hinnat olivat nousseet viisi kertaa. Kuljettajat ilmoittivat lakosta ja jopa tukkivat moottoriteitä ilmaistakseen tyytymättömyyttään. Maassa julistettiin hätätila ja armeija määrättiin avaamaan tietukkoja, kun maa kamppaili jo elintarvike- ja polttoainepulan kanssa. Lisäksi kansainvälisiä lentokenttiä jouduttiin sulkemaan eivätkä lääkelähetykset päässeet perille mikä sai presidentin myöntymään lakon termeihin.


Scania: Ammattiliikenne voi olla fossiillivapaata 2050

Scanian teettämän tutkimuksen mukaan fossiilivapaa kaupallinen liikenne ei ole pelkästään mahdollista Pariisin sopimuksen aikarajassa, vaan myös taloudellisesti kannattavaa yhteiskunnallisesta näkökulmasta katsottuna.

- Nollataso CO2-päästöissä on sektorillamme saavutettavissa Pariisin sopimuksen mukaisissa aikarajoissa, mutta se vaatii erittäin nopeaa muutosta ja todellista yhteistä sitoutumista sekä julkiselta että yksityiseltä sektorilta, Scanian toimitusjohtaja Henrik Henriksson toteaa.

Analyysin mukaan hiilipäästöjen poistamiseksi on useita eri keinoja. Scanian teettämä tutkimus kattaa kolme liikennesegmenttiä: pitkät kuljetukset, jakelun ja kaupunkibussit, sekä neljä maata: Ruotsin, Saksan, Kiinan ja Yhdysvallat.

- Pystymme vähentämään CO2-päästöjä yli 20 prosenttia toimimalla älykkäämmin olemassaolevalla liikennejärjestelmällä, esimerkiksi paremman reitittämisen tai rahdinhallinnan avulla. Lisäksi erilaiset polttoaine- ja voimansiirtoratkaisut vievät fossiilivapaaseen tulevaisuuteen. Biopolttoaineet vähentävät nopeimmin CO2-päästöjä, kun taas sähköistäminen on kustannustehokkainta, Henriksson sanoo.

Lue lisää: Scania: Ammattiliikenne voi olla fossiillivapaata 2050


KHO lykkäsi Malmin kentän asuttamista ja kaupunkibulevardeja

Korkein Hallinto-oikeus on päättänyt tarkistaa Helsingin kaupungin yleikaavaavastaan esitettyjä valituksia. Päätös voi antaa aikalisää jopa neljä vuotta kentän lentotoiminnalle. Samalla KHO päätti myös tarkistaa Helsingin Vihreiden hallitseman kaupunkirakentamisen kaupunkibulevardien perustamista vastaan tehtyjen valitusten lainmukaista käsittelyä kaupungin virkamiesvalmistelussa.

Lue lisää: KHO lykkäsi Malmin kentän asuttamista ja kaupunkibulevardeja


Inquire tulee Suomeen, avaa Helsingissä

Kotielekroniikan kotiinkuljetuksiin erikoistunut ruotsalainen logistiikka- ja jakelutehtäviin erikoistunut Inquire perustaa yhtiön Suomessa ja avaa toimipisteen Helsingissä. Ennestään Inquirella on Yhtiö Ruotsin lisäksi myös Norjassa. 

- Suomen kohdalla varmistamme omien ratkaisujemme toiminnan myös Suomen markkinoilla ja suomenkielisellä palvelulla Pohjoismaiden suurimpiin kotielektroniikka-ketjuihin kuuluvat asiakkaamme puolesta, Inquiren toimitusjohtaja ja omistajiin kuuluva Christer Strand sanoo.

(Transportnet.se)


Uumajan satama laajentaa

Ruotsin Uumajan satama tehostaa satamalogistiikkaansa ja kasvattaa rautatien ja sataman välistä rahtimäärää. Rautatielle rakennetaan noin kolme kilometriä uusia raiteita, kovapinnoitettuja alueita tulee lisää 10 000 m2, asvaltoitua varastointipintaa tulee lisää 20 000 m2 ja teitä 2,1 km lisää, 

- Haluamme lisätä sataman kapasiteettia ja ympäristöystävällisiä rahtikuljetuksia paremmalla logistiikalla. Se vahvistaa Norrlannin pohjoisosien kilpailukykyä, INAB'n toimitusjohtaja Bertil Hammerstedt perustelee.

Uumajan sataman laajennukset ovat omiaan tehostamaan myös Uumaja-Vaasa lauttayhteyttä sekä Uumajan ja Suomen satamien välisiä yhteyksiä.


Raskaan liikenteen pysäköintiä tehovalvotaan Jätkäsaaressa

Jätkäsaaressa on viime aikoina aiheuttanut keskustelua raskaiden ajoneuvojen luvaton pysäköinti ja kuljettajien yöpymiset ajoneuvoissa. Helsingin kaupunki, poliisi ja Helsingin Satama ovat nyt aloittamassa tehostettua valvontaa luvattoman pysäköinnin estämiseksi alueella.

Jätkäsaaressa alkoi tällä viikolla tehostettu pysäköinninvalvonta ja poliisin suorittama tehostettu valvonta. Poliisi kirjoittaa tarvittaessa sakkoja muun muassa liikenteen vaarantamisesta. Sakot voidaan periä myös ulkomaalaisilta kuljettajilta ja ne estävät maahan saapumisen, jos niitä ei ole maksettu. Raskaan liikenteen ajoneuvoja voidaan myös hinata alueelta pois, mikäli pysäköintivirhemaksuja kertyy.

Muina pysäköintiä selkeyttävinä toimenpiteinä alueelle toimitetaan kesäkuun alussa betoniporsaita, joilla katutilaa rajataan erityisesti niiden asuintalojen kohdalta, jossa luvatonta pysäköintiä ja yöpymisiä tapahtuu. Alueelle lisätään alueellisen pysäköintikieltomerkkien lisäksi myös erillisiä pysähtymisen kieltäviä merkkejä. Tekstit niissä ovat useilla eri kielillä sekä infograafina. Merkeissä kerrotaan selkeästi, että alueella ei saa pysäköidä, nukkua ja tyhjäkäyttää ajoneuvoja.

Lue lisää: Raskaan liikenteen pysäköintiä tehovalvotaan Jätkäsaaressa


Teboilin uusi 5W-30 sai Scania-hyväksynnän

Raskaille kuorma-autoille ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettu Teboilin uusi XLD EEV 5W-30 moottoriöljy on saanut virallisen Scania LDF-4 (Long Drain Field) hyväksynnän. Scania hyväksyy sen 9- ja 13-litraisiin Euro1-6 moottoreihinsa pidennetyillä vaihtoväleillä.

Öljy täyttää myös MB 228.51-, MAN M3677- ja Volvo VDS -4 suorituskykyvaatimukset.