Puunkorjuu- ja kuljetusyrittäjät valmistuvat yritysjohtamisen erikoisammattitutkintoon

UPM:n puunhankinnan ja metsätalouden toiminnassa sopimusyrittäjillä on keskeinen rooli puunkorjuussa ja kuljetuksissa metsästä tehtaille. Yrittäjien toiminnan laatu, pitkäjänteisyys ja menestys ovat tärkeitä myös urakanantajalle. UPM käynnisti metsälogistiikan toimittajayrittäjille suunnatun yritysjohtamisen valmennuksen toukokuussa 2016. Yhdessä Työtehoseuran kanssa toteutetun 1,5-vuotisen koulutuksen ensimmäinen osallistujaryhmä valmistuu 23.11.2017 yritysjohtamisen erikoisammattitutkintoon.

Koulutuksen sisällöissä on keskitytty korjuu- ja kuljetusyrityksen johtamiseen, strategiseen ajatteluun, talouden ja toiminnan kehittämiseen sekä johtajuuden vahvistamiseen. Lisäksi on syvennetty osaamista UPM:n sopimusyrittäjyydestä ja laatuvaatimuksista. Koulutuksen lopuksi yrittäjät ovat toteuttaneet ja johtaneet oman yrityksen toimintaan liittyvän kehitysprojektin.

Lue lisää: Puunkorjuu- ja kuljetusyrittäjät valmistuvat yritysjohtamisen erikoisammattitutkintoon


Kaivostoiminta kasvatti materiaalivirtoja

Tilastokeskuksen mukaan Suomen maaperästä ja kasvustosta irrotettiin materiaa vuonna 2016 kaikkiaan 317 miljoonaa tonnia, joka on 34 miljoonaa tonnia enemmän kuin vuonna 2015. Materiaalivirran kasvun taustalla oli kaivostoiminnan louhintamäärien kasvu ja käyttämättömän oton lisääntyminen.

Kotimaisten suorien panosten käyttö pysyi melko samalla tasolla edelliseen vuoteen nähden. Lisäksi Suomeen tuotiin tuotteita ja raaka-aineita noin 57 miljoonaa tonnia vuonna 2016, mistä aiheutui tuottajamaista arviolta 211 miljoonaan tonnin tuonnin piilovirta. Kaikkiaan suomalaisten luonnonvarojen kokonaiskäyttö oli viime vuonna 585 miljoonaa tonnia, joka oli 8,5 prosenttia enemmän kuin vuonna 2015.


Jättivarustamo valitsee LNG:n suurimmille aluksilleen

Maailman kolmanneksi suurin varustamo, ranskalainen CMA CGM on päättänyt varustaa tilaamansa 9 alusta (22 000 TEU) LNG-moottoreilla. Kaasulla toimivat alukset toimitetaan yhtiölle vuonna 2020. Yhtiön tiedotteen mukaan CMA CGM on ensimmäinen varustamo, joka varustaa jättimäiset konttialuksensa kyseisenlaisella moottorilla. CMA CGM tuskin jää viimeiseksi LNG-käyttöisiin aluksiin siirtyjäksi, sillä rikkipäästöjen rajoittaminen on aloitettu jo pohjoisilla merialueilla, kuten Itämerellä, ja se otetaan käyttöön muillakin merialueilla vuonna 2020.



Liikennekuolemissa Suomi on kaukana pohjoismaisesta tasosta

Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC:n tilastojen mukaan liikennekuolemien määrässä mitattuna Suomi laahaa liikenneturvallisuuden kehityksessä muiden Pohjoismaiden perässä. Suomessa tapahtui vuonna 2016 45,6 liikennekuolemaa miljoonaa asukasta kohden, kun vastaava luku Ruotsissa oli 27,4 ja Norjassa vain 25,9.

Norja on pystynyt tekemään suuren parannuksen vuoden 2010 liikennekuolemien määrästä (43,2 kuolemaa/miljoonaa asukasta) verrattuna Suomeen (50,8 kuolemaa/miljoonaa asukasta). Vuodesta 2001 koko Eurooppa, Suomi mukaan lukien, on autojen parantuneella turvallisuudella ja erilaisilla turvallisuussäädöksillä joka tapauksessa onnistunut vähentämään liikennekuolemien määrää roimasti. ETSC:n liikennekuolematilastoihin voi tutustua täältä.


Dayton laajentaa kuorma-auton renkaiden valikoimaa

Bridgestonen Euroopassa valmistamat Dayton-renkaat tarjoavat kustannustietoisille kuljetusyrityksille tarvittavan suorituskyvyn. Dayton-renkaiden valmistuksessa hyödynnetään Bridgestonen prosessin- ja laadunvarmistusta.

Uudet keskikokoiset D550S- ja D650D-renkaat on suunnattu kevyisiin (3,5–7 t) ja keskiraskaisiin (7,5–16 t) kuorma-autoihin, joita käytetään yleisesti alueellisessa jakelutoiminnassa, vuokrakalustossa, muuttoautoissa ja rakennusteollisuudessa.

Näitä ajoneuvoja käytetään pääasiassa kaupunki- ja paikallisajossa, jossa vietetään vähemmän aikaa maantiellä. Uudet Dayton-renkaat onkin suunniteltu vastaamaan jakelutoiminnan haasteisiin, kuten reunakiveyksiin hankautuminen, toistuvat pysähdykset ja kiihdytykset sekä toistuvien lyhyiden ajojen rasitukset erilaisilla tienpinnoilla.

Vankka ohjaavan akselin rengas D550S yhdistää epätasaisen kulumisen eston ja luotettavan käsiteltävyyden niin märällä kuin kuivalla ajoalustalla. Urien kivenpoistajat auttavat pitämään arvokkaan rengasrungon kunnossa pinnoitusta varten.

Vetävän akselin D650D takaa hyvän veto- ja jarrutuspidon, ja sen palakuvio auttaa ehkäisemään kuviopalojen epätasaista kulumista.

Kummankin mallin hoikka jalkaosa keventää renkaan painoa ja vähentää polttoaineen kulutusta kestävyydestä tinkimättä. Renkaissa on myös M+S- ja vuorisymbolimerkinnät eli niitä voi käyttää huoletta vuoden ympäri.


Amazon: Pakettijakelua linjabusseilla

Verkkokauppajättiläinen Amazon ja kuljetusyritys Go-Ahead ovat yhdessä lontoolaisten logistiikkayhtiöiden kanssa kehittämässä suunnitelmaa pakettiboksien sijoittamista bussipysäkeille Lontoossa. Suunnitelmalla halutaan antaa lisätyötä päiväsaikaan vähemmän käytetyille bussilinjoille.

Lontoon liikenne on kärsinyt uusista ruuhkista, jotka ovat johtuneet verkkokaupan kasvusta ja pakettien jakeluliikenteen lisääntymisestä. Go-Aheadin ajatuksena on parantaa pakettien jakelua pakettiboksiasemilla. Lontoon bussien hyödyntämissuunnitelma iskee bussimatkojen vähenemiseen Lontoossa. Viime vuonna Lontoon 2,3 miljardia bussimatkaa oli 2% edellisvuotta vähemmän.

(Transportnet.se)


Uusi nopea rautatieyhteys Kouvolasta Kiinaan

DB Schenker laajentaa verkostoaan ja on vahvasti mukana myös uudessa Kouvola Xi'an -raideliikenteessä. Yhtiö tarjoaa täysille konteille nopean ja kustannustehokkaan yhteyden Suomen ja Kiinan välillä ovelta ovelle.

Suora junayhteys Kiinaan sopii asiakkaalle, joka tarvitsee merikuljetusta nopeampaa, mutta lentokuljetusta edullisempaa kuljetuspalvelua. Raidekuljetus Kouvolan ja Xi'anin välillä kestää noin kymmenen päivää.

DB Schenker tarjoaa myös kappaletavara- ja osakuormakuljetukset kattavasti Kiinaan niin viennissä kuin tuonnissa.


VW: Scania, MAN, Navistar verkostoitumaan RIO-ohjelmalla

VW Truck&Bus uskoo lujasti autonomiseen letkassa-ajoon ja logistiikka-ketjun verkostoitumiseen. Sen osana konsernin kehitysosasto  on toteuttamassa digitalisen, pilvi-perustaisen yhteistoiminnan Scanian, MANin ja Navistarin kesken RIO-ohjelmansa puitteissa. Samalla VW investoi startup-yrityksiin kuorma-autojensa tehokäytön kasvattamiseksi.

Scania on omalta osaltaan jo verkostoinut yli 280 000 Scaniaa asettaakseen asiakkaidensa käyttöön tietoja mm. polttoainekulutuksista, kulutusosien kestävyydestä, jne. VW haluaa nyt verkostoida samalla tavalla 650 000 Scaniaa, MANia ja Navistaria.

Kaikki uudet MANit on elokuusta 2017 varustettu yhteisellä pilvi-perustaisella RIO-ohjelmalla välittämään käyttäjilleen keskeisiä tietoja kuljetus- ja logistiikkatoiminnoista. RIO-boksi on jälkiasennettavissa jokaiseen kuorma-autoon. VW on vapauttamassa RIO'n koko logistiikkaketjuun auton merkistä ja kuljetuksen suorittajasta riippumatta.


Ranska: Dronevalvonta paljastaa satoja vaarallisia ohituksia

Amazon-yhtiön ehdottaessa olalla kannettavaa dronea jokaiselle liikennettä valvovalle poliisille Ranskan poliisi ei ole hukannut aikaa etäohjattujen dronejen käytössä päivittäisessä työssä. Bordeaux'ssa Lounais-Ranskassa poliisi käyttää droneja liikennevalvonnassa. Tuloksena on ollut satojen autoilijoiden sakotus vaarallisesta ohituksesta.

Kameralla varusteut dronet välittävät yläilmoista maahan laaja-alaista kuvaa liikennevirrasta. Kun dronekuva paljastaa vaarallisen ohituksen, drone seuraa ohittajaa, tarkentaa kuvaa liikennettä valvovalle polisille, joka pysäyttää ohittajan. Dronen ottama videokuva toimii todistusaineistona.

Poliisikapteeni Pascal Gensous kertoo jopa 15-20 autoilijaa pysäytetyn tunneittain liikennerikkomuksesta. Selvitys paljastaa, että samalla kun dronen avulla voidaan pysäyttää vaaralliseksi katsottuja kuljettajia liikennevirrassa, dronekuva ei paljasta ylinopeuksia.

Autoilijoiden oikeuksia ajavan järjestön "Neljäkymmentä miljoonaa autoilijaa" edustaja Pierre Chasseray vastustaa rajoittamatonta dronekäyttöä liikennevalvonnassa peläten ajoneuvojen kuljettajien yrittävän havaita yläilmoissa toimivat dronet ajon aikana.

Myös Isobritanniassa Kaakkois-Englannin poliisi on tuoreeltaan perustanut ensimmäisen 24-tunnin drone-yksikön. Käyttöön on otettu DJI Inspire droneja vahvalla kuva- ja zoom-tekniikalla. Droneja on tarkoitus käyttää paitsi liikenne- myös rikos-, etsintä-, tulipalo- ymv. onnettomuusvalvontaan aina salametsästyksen paljastukseen saakka.

Intiassa Lucknow'n kaupungissa poliisi käytti jo pari vuotta sitten dronea ruiskuttamaan pippurisumutetta mellakoivaa kansanjoukkoa vastaan.

(Rotor Daily)


Fordin kuljetuspalvelu laajentuu Lontooseen

Ford aikoo laajentaa viime vuonna hankkimaansa Chariot-kuljetuspalveluaan Eurooppaan aloittamalla toiminnan Lontoossa. Lontoossa Chariot-kuljetuspalvelu haastaa Uberin ja kaupungin taksi- sekä bussipalvelut ensimmäistä kertaa Yhdysvaltain ulkopuolella. Chariot on älypuhelinsovelluksella toimiva kuljetuspalvelu, joka eroaa muista vastaavista siinä, että se omistaa ajoneuvot, joina toimivat Ford Transitit.


Konecranes ja Symbio toivat robotit ja tekoälyn varastoon

Konecranes ja ohjelmistoyhtiö Symbio ovat sopineet yhteistyöstä, jonka avulla he yhdistävät Symbion teknologiaosaamisen Konecranesin varastonhallintaosaamiseen ja -järjestelmään. Yhteistyön ansiosta yritykset pystyvät tarjoamaan teollisuuden asiakkaille älykkäitä automatisoituja varastoja, jotka oppivat käyttäjien tarpeet.

Symbio ja Konecranes tarjoavat ratkaisua erityisesti paperi-, metalli-, kemian- ja autoteollisuuden asiakkaille. Tehtaille esimerkiksi kunnossapitovarastojen hallinta on kriittistä liiketoiminnan kannalta. 

Varaosien äkillinen ja ennakoimaton loppuminen on prosessiteollisuudessa yleinen ongelma. Yritykset pyrkivät sisäisesti jakamaan tietoa siitä, mitä varaosia milläkin tuotantolaitoksella on, mutta ne eivät aina pysty siirtämään osia paikasta toiseen riittävän nopeasti. Perinteinen tapa ratkaista ongelmaa on ollut ylimitoittaa varastotasot. Tämä taas sitoo kallista käyttöpääomaa ja usein johtaa vanhentuneisiin varaosiin.

Symbion ja Konecranesin mukaan he ovat edelläkävijöitä älykkään varaston kehittämisessä. Vastaavaa järjestelmää ei ole vielä saatavilla muilta toimijoilta.

Konecranesin Agilon sekä automatisoi varaston että tarjoaa läpinäkyvyyden kaikkeen siihen, mitä varastossa tapahtuu. Kaikki tämä tieto kootaan pilvipalveluun, jonka äly kykenee oppimaan käyttöprofiileja, ennakoimaan varastotasojen kehityksiä ja tarjoamaan näkyvyyden eri tuotantolaitoksiin.  Älykäs varasto siis tietää tarkasti jokaisen varastokappaleen, tuntee käyttäjiensä tarpeet, muistaa täydennysajat ja oppii mitoittamaan varastotasot todellisten tarpeiden mukaisiksi. 


Euroopan parlamentilta korkeampia turvallisuusvaatimuksia autoihin

Euroopan parlamentti vaatii parannuksia uusien autojen, pakettiautojen ja kuorma-autojen vakio turvallisuusvarusteisiin. Uusiin vaatimuksiin kuuluu automaattinen hätäjarrutus, älykäs nopeusrajotin ja turvavyömuistuttimet kaikissa penkeissä.

Turvallisuusaktivistit sanovat, että uusilla varusteilla voisi olla yhtä suuri vaikutus kuin turvavyöpakolla aikoinaan. Nyt tulisi kuitenkin toimia, koska tulee silti kestämään vuosia, ennenkuin suurimmassa osassa autoista on uudet tekniikat.

Noin 26000 ihmistä kuoli EU:n teillä viime vuonna, luku joka ei juuri ole muuttunut viimeisen kolmen vuoden aikana. Euroopan markkinoiden autoja koskevia pakollisia turvallisuusnormeja ei ole päivitetty sitten vuoden 2009.

Euroopan parlamentin raportissa tuodaan lisäksi esille lukuisia uusia turvallisuusmääräyksiä kuorma-autoille kuten kameroiden ja konenäön käyttö jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuuden parantamiseksi.

Lue lisää: Euroopan parlamentilta korkeampia turvallisuusvaatimuksia autoihin


Ilmastonmuutoksen hillintä korostuu Liikenneviraston ympäristöohjelmassa

Liikennevirasto on päivittänyt ympäristöohjelmaansa vuosille 2017-2020. Päivitetyn ohjelman tavoitteissa ja toimenpiteissä korostuvat ilmastonmuutoksen hillintä ja liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen. Viime vuonna julkaistun kansallisen ilmasto- ja energiastrategian myötä linjauksena on tehdä koko liikennejärjestelmästä pitkällä aikavälillä erittäin vähäpäästöinen.

Liikenneviraston ympäristöohjelman tavoitteissa korostuu liikenteen kasvun ohjaaminen ympäristön kannalta edullisempiin kulkumuotoihin, erityisesti kaupunkiseuduilla. Tällä vähennetään liikenteen hiilidioksidipäästöjä sekä ilman laatua heikentäviä päästöjä ja vähennetään liikenteen muita ympäristöhaittoja. Tavoitteena on myös vähentää laajaa keinovalikoimaa käyttäen maanteiden pohjavesiriskejä sekä maanteiden ja rautateiden meluhaittoja. Itämeren suojelemiseksi tavoitteena on estää meri-kuljetusten vakavat ympäristöonnettomuudet.

Liikenneviraston ympäristöohjelman 2017-2020 voi lukea täältä.


Arocs-mallistoon uusia vaihtoehtoja

Mercedes-Benz Arocs -mallisto laajentuu. Uusia vaihtoehtoja ovat aikaisempaa 100 milliä matalakattoisemmat, 2300 milliä leveät ClassicSpace M- ja L-ohjaamot. Ne soveltuvat käyttökohteisiin, joissa auton korkeus on rajoitettu tai kun päällirakenteet ulottuvat osin ohjaamon päälle. Kattokorkeus on jopa 280 milliä aikaisempaa pienempi autoissa, joissa käytetään OM 470 -moottoria, 320 milliä korkeaa moottoritunnelia sekä ClassicSpace-matalakatto-ohjaamoa. Arocseihin, joissa on 2500 milliä leveä ohjaamo, on nyt saatavana Home Line ja Style Line -tyylinen muotoilu ja varustetasot. Kaikkiaan Arocsiin on tarjolla kaksi ohjaamoleveyttä (2300 ja 2500 mm), kolme ohjaamopituutta (S eli 1700, M eli 2000 ja L eli 2300 mm) sekä kaksi moottoritunnelin korkeutta 2300 milliä leveissä ohjaamoissa (170 ja 320 mm).

Arocs tarjoaa myös uusia vaihtoehtoja jousitukseen ja voimansiirtoon. Tällaisia ovat esimerkiksi sähköinen Sertotwin-ohjaus sekä HAD (Hydraulic Auxiliary Drive) eli hydraulinen etuveto. Kun auto lähtee liikkeelle, HAD välittää etuakselin pyöränapamoottoreille jopa 450 baarin hydraulipaineen ja siten kaivattua lisäpitoa. Auton käsittelyssä pienillä nopeuksilla auttaa turbohidastinkytkin (TRC). Huhtikuusta 2018 alkaen kaksiakselisiin Arocs 4x2- ja 4x4-malleihin on saatavana myös uusi tehdasasenteinen hydraulinen kippijärjestelmä.

Lue lisää: Arocs-mallistoon uusia vaihtoehtoja


Ruotsi: Ajallisesti rajaton auton lukitseminen mahdolliseksi!

Sveriges Åkeriföretag, Ruotsin Kuljetusyritykset, kannattaa elinkeinoviraston esitystä ajoneuvon lukitsemiseksi 36 tunniksi.

- Meidän mielestä ei pitäisi olla mitään aikarajaa lukitsemiselle. Tämä pidennysehdotus on askel oikeaan suuntaan, puheenjohtaja Mikael Nilsson sanoo.

Ruotsin elinkeinovirasto (näringsdepartementet) esitti lain salliman lukitusajan, 24 tuntia, pidennystä 36 tuntiin. Perusteluissa viitataan lukitsemisen tarpeeseen esimerkiksi kabotaasirikkomuksissa.

Sveriges Åkeriföretag haluaa lukitsemisajan rajattomaksi siihen saakka, että syntyy peruspäätös ajon jatkumisen ehdoiksi.

Elinkeinoviraston ehdotukseen sisältyy myös esitys, jonka mukaan tullivirkailija voisi päättää kabotaasisääntöjen rikkomuksesta langetettavan rangaistusmaksun takuumaksusta (etukäteismaksusta).