Entistä tehokkaampi moottori Volvo FE:lle

Volvo FE on nyt saatavana 350 hv:n / 1 400 Nm:n moottorilla ja uudella etuakselilla jopa yhdeksän tonnin akselipainolla. Uudistus tekee Volvo FE:stä yhden Volvo Trucksin monipuolisimmista malleista ja vahvan vaihtoehdon vaativampiin jakelukuljetuksiin, jätekuljetuksiin ja kevyeen maansiirtoon. Volvo FE 350 on suunniteltu 44 tonnin kokonaisyhdistelmämassoille.

D8K 350 Euro 6 -moottori on saatavana kaikkiin ohjaamoihin, myös matalalattiaohjaamoon. Moottori voidaan yhdistää Volvon I-Shift -vaihteistoon tai täysautomaattiseen vaihteistoon.

Volvo FE 350 tulee saataville kaikilla Euro 6 -markkina-alueilla. Myynti aloitetaan kesäkuun lopussa, ja tuotanto alkaa syyskuussa. Lisäuutisia FE-mallistosta julkaistaan vaiheittain syksyn 2017 aikana.

Dieselillä toimivan Volvo FE 350:n esittelyn yhteydessä Volvo Trucks laajentaa myös kaasumoottoria suosivien asiakkaiden valinnanmahdollisuuksia. CNG-käyttöinen Volvo FE 320 on nyt saatavilla päiväohjaamolla, lepo-ohjaamolla, makuuohjaamolla tai matalalattiaohjaamolla.


Saksa: Daimler rakentaa uusia tehtaita Puolassa ja Venäjällä

Puolan uudessa tehaassa Daimler valmistaa nelisylinterisiä moottoreita.Venäjän tehtaassa valmistetaaan SUV´eja ja E-luokan henkilöautoja. Valmistuksen on määrä alkaa kummassakin tehtaassa 2019.

Venäjän tehdas rakennetaan Moskovan läheisyyteen. 2016 Mercedes on myynyt 37 000 uutta autoa. Määrä on 15% pienempi kuin vastaava myynti 2015. Daimler uskoo autokaupan kasvuun Venäjällä. Kuorma-autopuolella Daimler rakentaa jo nyt yhdessä Kamaz´n kanssa ajoneuvoja Venäjällä.

Puolan Jawor´ssa rakennettava moottoritehdas tulee vastaamaan maailmanlaajuisesti kasvavaan Mercedes-autojen kysyntään. Tuotanto koskee perinteisiä hybridi- ja polttomoottoriautoja. Tehdas valmistautuu myös tulevaisuudessa sähköautojen kasvavaan kysyntään.

 


Saksa: Eettinen komitea ei osaa ratkaista autonomisen liikenteen ongelmia

Saksan liikenneministeri Alexander Dobrindt´n asettama autonomisen liikenteen eettinen työryhmä on antanut ensimmäisen lausuntonsa. Työryhmä toteaa, ettei se osaa antaa suosituksia nk. kriittisten tilanteiden varalta. Sellaiseksi on nähty mm. tilanne, jossa autonomisen auton on tehtävä sekunnin murto-osassa valinta väistääkö ihmisen/ihmisjoukon vai vastaantulevan ajoneuvon päälle. Syylliseksi ei yksioikoisesti voida nähdä ajoneuvon kuljettajaa.

Ohjelmointi joka valitsee pienimmän vahingon, on käytännössä mahdotonta. Jokainen valinta onnettomuustilanteissa, joka lähtee onnettomuusuhrien henkilökohtaisista ominaisuuksista (ikä, sukupuoli, ruumiillinen tai henkinen tila), on ehdottomasti kiellettävä. Samoin uhrien lukumäärän vaikutus.

Lausunnossaan työryhmä esittelee joukon periaatteita, joihin ei löydy vastauksia tällä hetkellä. Tietokoneet tulevat ohjaamaan yhä useampia toimintoja autoissa ja liikenteessä, mutta kuljettajan tulee aina voida puuttua tapahtumien kulkuun, on keskeinen päätelmä.



Uusi MB Tourismo myyntiin syksyllä

Uusi Tourismo tulee kolmella eri kokonaispituudella kaksi- tai kolmiakselisena. Matkustajapaikkoja on aina 59 paikkaan. Moottoritehot ovat valittavissa 260 kW:n tehosta aina 335 kW:iin. Yli 95 km/h nopudesta auton kori laskeutuu 20 mm ilmavastuksen pienentämiseksi. Paino on 200 kg entistä pienempi. Erilaisin varustein Tourismo soveltuu sekä reitti- että vaativaan tilausliikenteeseen. Autoon on saatavissa koko joukko erilaisia turvallisuutta, ajon hallintaa ja ajomukavuutta parantavia varusteita. Tuotanto alkaa lomakauden jälkeen syksyllä.


Saksa: Lumihiutalemerkintä pakolliseksi talvirenkaissa

Saksassa 1.6.2017 annetun määräyksen mukaan tulee kaikkien 1.1.2018 jälkeen valmistettujen talvirenkaiden täyttää 3PMSF-talvikelpoisuusvaatimukset ja kantaa nk. lumihiutale-merkintää. Ennen 31.12.2017 valmistetuille talvirenkaille myönnetään ylimenokausi 30.9.2024 saakka.

1.6.2017 ajamisesta jäisellä tienpinnalla, lumen tai loskan liukastamalla tai jään tai paannejään peittämällä tienpinnalla rangaistaan 60 euron sakolla, minkä lisäksi ajoneuvon omistajaa rangaistaan 70 euron sakolla.

Ajoneuvoissa joissa on kuljettajan lisäksi enemmän kuin kahdeksan matkustajapaikkaa sekä yli 3,5 tonnia painavilla ajoneuvoilla tulee olla vetopyörien lisäksi myös ohjaavissa pyörissä hyväksytyt talvirenkaat. Tämä vaatimus astuu voimaan viimeistään 1.7.2020.


VW vahvistaa yhteistyötä GAZin kanssa

Tavoitteissaan vahvistaa ja laajentaa hyötyautojensa markkinointia Volkswagen Truck & Bus on julkistanut laajan yhteistyösopimuksen venäläisen GAZ-Group´n kanssa. Kysessä on osien, komponenttien kauppa sekä kokoonpanon ja yhteisten tuotantokonseptien kehittäminen.

Tähän mennessä GAZ on jo tuottanut noin 200 000 Volkswagen ja Skoda autoa, ja yli 7000 GAZ-bussia on varustettu Scania- ja MAN-komponenteilla. GAZ on Venäjän suurin pakettiauo-, bussi-, kuorma- ja henkilöautovalmistaja.


Saksa: Autonomisten autojen läpimurto vasta 2040 jälkeen

Deutsche Bank Research tutkimuslaitos on julkistanut selvityksen, jonka perusteella se ei usko autonomisten autojen mahdollisuuteen yleityä yleisessä liikenteessä ennen vuotta 2040. Ala kohtaa valtavia teknologisia haasteita tieliikenteen "kaoottisen" järjestelmän automatisoinnissa, tutkija Eric Heyman sanoo.

Koska myös jatkossa tieliikenteessä tulee jatkuvasti olemaan myös kokonaan digitalisoimattomia että vain osin digitalisoituja ajoneuvoja, odotettavissa on useamman vuosikymmenen kestävä ylimenokausi, Heyman perustelee.

Päinvastoin kuin sähköllä toimien ajoneuvojen kohdalla digitalisoidut autonomisten  ajoneuvojen ja niille sovitettu liikenne tulevat vaatimaan suuria panostuksia myös valtioilta, Heyman toteaa.


Belgia: Vankeutta ylikuormasta

Belgian eteläisen maakunnan Vallonian makiuntahallituksen  hyväksymä rangaistusluettelo tuntee sakkojen lisäksi myös vankeusrangaistuksia. Niinpä kuorma-autoilijaa, joka tavataan tien päältä suurella ylikuormalla uhkaa 8 vuorokauden - yhden vuoden mittainen vankeusrangaistus.

Kuorma-autoyrittäjien sekä ammattikuljettajien liitot ovat nostattaneet raivoisan vastalauseen. "Rangaistus ylikuormasta on kovempi kuin henkilölle, joka pahoinpitelee toista tavpoitteena aiheuttaa toiselle pysyvä ruumiinvamma", liitot toteavat.

Myös sakkorangaistukset kovenevat tuntuvasti. 500 kilon ylikuormasta langetettu sakko olisi 600 euroa kohoten siten, että yli kolmen tonnin ylikuormasta sakkoa olisi maksettava 75 000 euroa.

Myös oikeuslaitos on ehtinyt vastustaa kovaa rangaistusluetteloa. Esillä olleessa tapauksessa tuomari oli katsonut, ettei kuljettajalla ollut mahdollisuutta tarkistaa kuormansa todsellista painoa, ja hylännyt syytteen.


Jopa 40 prosenttia Euroopan kuolonkolareista tapahtuu töissä

Uusimmat luvut osoittavat, että kuolonkolarit eivät ole vähentyneet Euroopassa viimeisen kolmen vuoden aikana. Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto (ETSC) onkin ilmoittanut, että työnantajien, viranomaisten sekä koko Euroopan Unionin on otettava asiassa enemmän vastuuta. Heidän on löydettävä keinot kitkeä liikenteessä tapahtuneet kuolemaan johtaneet työtapaturmat.

Euroopan Unionin alueella kuoli 25,671 ihmistä liikenteessä viime vuonna. Jopa 40 prosenttia kuolonkolareista epäillään olevan työhön liittyviä.

ETSC:n toimitusjohtaja Antonio Avenoso kertoi, että vaikka Euroopassa on paljon hyviä esimerkkejä suuremmista ja pienemmistä organisaatioista jotka alkavat ottamaan tieturvallisuuden tosissaan, on tuhansia niitä, jotka eivät siitä vieläkään piittaa.

Myös poliisilla olisi parannettavaa, sillä kuolonkolarit tulisi rekisteröidä tarkemmin, jotta ongelman todellinen suuruus tulisi esille.

Sveitsi on parantanut eniten, vähentämällä vuonna 2016 kuolonkolareita 15 prosentilla.  Vuodesta 2010 kuolemat ovat vähentyneet 34 prosenttia ja vuodesta 2001 jo 60 prosenttia.


Ville Hanski Volvo CE Finlandin toimitusjohtajaksi

Volvo CE Finland on nimittänyt Ville Hanskin uudeksi toimitusjohtajaksi 1. elokuuta alkaen. Hän korvaa Mikael Wackströmin, joka on toiminut virkaatekevänä toimitusjohtajana sen jälkeen kun Hannu Hietikko jätti yrityksen marraskuussa 2016.

40-vuotias Ville Hanski on opiskellut Jyväskylän ammattikorkeakoulussa logistiikan insinööriksi ja hänellä on lisäksi MBA tutkinto Hankenin ruotsinkielisestä korkeakoulusta Helsingissä. Viimeksi Hanski on toiminut liiketoimintajohtajana Sisu Akselit Oy:ssa vastuualueinaan ajoneuvoakselistojen myynti, logistiikka, tuotekehitys ja valmistus. Tätä ennen erilaisissa myynnin ja viennin johtotehtävissä Roclan ja Fortacon (entinen Ruukki/Rautaruukki) organisaatioissa.


Kaasutankkausverkosto levittäytyi Hämeenlinnaan

Gasum on vihkinyt Hämeenlinnan ensimmäisen kaasutankkausaseman käyttöön tänään tiistaina 20.6.2017. Paroistentiellä sijaitseva asema avautui autoilijoiden käyttöön jo viime viikolla. Uusi tankkausasema tarjoaa paineistettua bio- ja maakaasua henkilö-, jakelu- ja jäteautoille sekä busseille. Kaasutankkausasema sijaitsee Helsinki-Tampere-moottoritien välittömässä läheisyydessä. 

Gasum kehittää avaa seuraavien vuosien aikana 35 uutta kaasutankkausasemaa. Suunnitteilla on useita asemia muun muassa pääkaupunkiseudulle, Turkuun, Ouluun ja Lahteen.


Perävaunu nurin Kiuruvedellä

Mutkainen ja kuoppainen tie sekä liian suuri tilannenopeus aiheuttivat 19.06 Kiuruvedellä onnettomuuden, jossa puutavarakuormassa olleen täysperävaunuyhdistelmän perävaunu kaatui pientareelle.

Perävaunun pankot repesivät irti ja puut levisivät ojaan. Vaunu pysyi kuitenkin kiinni kuorma-autossa ja kuorma-auto pystyssä.


Kuorma-autojen kuljetussuorite kasvoi vuoden alussa

Vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä kuorma-autoilla kuljetettiin tavaroita 58 miljoonaa tonnia, mikä oli yhtä paljon kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Maa-ainesten kuljetettu määrä väheni 7 prosenttia ja muiden kuin maa-ainesten kuljetettu määrä kasvoi 2 prosenttia verrattuna edeltävän vuoden vastaavaan neljännekseen. Tiedot ilmenevät Tilastokeskuksen laatimasta Tieliikenteen tavarankuljetukset -tilastosta.

Vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä kuorma-autojen kuljetussuorite oli 6,1 miljardia tonnikilometriä, mikä oli 16 prosenttia enemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Kuljetussuoritteista 94 prosenttia ajettiin ammattimaisessa liikenteessä ja 6 prosenttia yksityisessä liikenteessä.


Valtatie 22 Oulu - Kajaani - Vartius -hanke edennyt

Liikenneviraston Valtatie 22 Oulu–Kajaani–Vartius -hankkeen työt ovat edenneet suunnitellusti. Kajaanin pään parannuskohteet ovat jo valmistuneet ja Oulussa ollaan loppusuoralla töiden kanssa. Muhoksella ja Utajärvellä sen sijaan edessä ovat kiireisimmät ajat.

Hankkeen Oulun pään rakennusurakka sisältää valtatien 22 parantamisen Oulun sisääntulo-osuudella välillä Joutsentie–Konttisentie. Tavoitteena on lisätä liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.

Kajaanissa hankkeen työt ovat jo valmistuneet. Urakassa parannettiin valtateiden 5 ja 6 liittymän eli Sotkamontien eritasoliittymän kaistajärjestelyitä. Lisäksi valtatielle 5 rakennettiin kaksi väistötilaa Häikiönmäentien ja Pöyhölänniementien kohdille.

Muhoksella ja Utajärvellä töitä on käynnissä monessa kohdassa. Toteutettavissa kohteissa painottuvat erityisesti kevyen liikenteen turvallisuus ja sujuvuus.


Avant-kuormaajille myönnetty Avainlippu-tunnus kotimaisuudesta

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Avant-kuormaajille Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa valmistetuista tuotteista. Avainlippu voidaan myöntää Suomessa valmistetuille tuotteille ja Suomessa tuotetuille palveluille. Avainlipun käyttöoikeus edellyttää, että tuotteen kotimaisuusaste eli suomalaisten kustannusten osuus tuotteen omakustannusarvosta on vähintään 50 prosenttia.

Laskelmassa otetaan huomioon kaikki tuotteeseen kohdistuvat kustannukset. Tällä laskentatavalla Avantin kotimaisuusaste on yli 80 prosenttia.

Kotimaisen tuotteen hankinta koetaan yhä useammin yhteiskunnallisena vaikuttamisena ja arvovalintana, joka edesauttaa suomalaista kilpailukykyä ja hyvinvointia.

- Avantilla on lisäksi jo vahva ja hyvä brändi kotimaan markkinoilla, ja olemme tunnetusti suomalainen toimija. Avainlippu-tunnuksella haluamme tuoda suomalaisuutta esille entistä vahvemmin niin kotimaan markkinoilla kuin kansainvälisestikin. Maailmalla arvostetaan suomalaista laatua. Olemme ylpeitä tuotteistamme ja siitä työstä, jota täällä teemme, Avantin myyntijohtaja Jani Käkelä toteaa.


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.