MAN - Vaihtoautot

CarVerticalin asiantuntijat tekivät tutkimuksen selvittääkseen, missä maissa on suurin riski ostaa käytetty auto, jossa on avoimia takaisinkutsuja.

Tutkimuksessa analysoitiin yrityksen käyttäjien tammikuun 2023 ja syyskuu 2024 välisenä aikana ostamia ajoneuvon historiaraportteja ja laskettiin niiden raporttien osuus, jotka sisälsivät tietoa auton takaisinkutsuista. Yrityksen tietojen avulla voidaan tunnistaa, oliko takaisinkutsu ratkaistu, ratkaisematon vai onko sen tila tuntematon.

Miksi joitakin autoja kutsutaan takaisin korjattavaksi?

Takaisinkutsut ovat yleinen ilmiö autoteollisuudessa, ja ne koskevat kaikkia valmistajia jossain vaiheessa. Turvatyynyt, turvavyöt, jarrut ja sähköjärjestelmät ovat yleisimpiä syitä. Vaikka monet tehdaspuutteet ovat vähäisiä, jotkin niistä voivat aiheuttaa kriittisiä turvallisuusriskejä, jolloin ajoneuvon käyttö ei ole suositeltavaa.

”Kun autoista tulee yhä modernimpia ja niissä on entistä enemmän sähköisiä komponentteja, takaisinkutsut yleistyvät. Onneksi nämä ongelmat ratkaistaan yleensä ajoneuvon säännöllisen huollon yhteydessä, jolloin kuljettajille aiheutuu vain vähän haittaa”, sanoo carVerticalin automarkkinoiden asiantuntija Matas Buzelis.

Joillakin valmistusvirheillä voi kuitenkin olla vakavia seurauksia. Vuonna 2013 uutisoitiin maailmanlaajuisesti japanilaisen Takata-yhtiön valmistamista viallisista turvatyynyistä, jotka tekivät miljoonista ajoneuvoista vaarallisia. Autonvalmistajat, kuten BMW, Chrysler, Ford, Honda, Mazda, Nissan ja Toyota, kutsuivat Takata-turvatyynyillä varustettuja autoja takaisin korjausta varten. Tästä huolimatta kuolemantapauksia ja loukkaantumisia sattui, ja vielä vuosikymmenen jälkeen käytettyjen autojen markkinoilta löytyy edelleen ajoneuvoja, joissa on nämä vialliset turvatyynyt.

Suurin osa takaisinvedoista Suomessa ratkaisematta

carVerticalin Suomessa tarkastamista autoista 10 prosenttia oli palautettu vähintään kerran. Näin Suomi sijoittuu tutkimuksessa mukana olleista 26 maasta sijalle 7.

Noin 40,6 prosentissa näistä autoista viat on korjattu, mutta suurin osa autoista on edelleen liikenteessä ratkaisemattomina tai tuntemattomassa tilassa.

”Käytettyä autoa ostettaessa on tärkeää tarkistaa, onko valmistaja antanut kyseistä ajoneuvoa koskevan takaisinkutsun, ja jos on, onko ongelma korjattu. Ratkaisemattomien takaisinkutsujen huomiotta jättäminen voi vaarantaa turvallisuuden ja johtaa ajan mittaan mekaanisiin ongelmiin”, Buzelis selittää.

Etelä-Euroopan maissa takaisinkutsuprosentti on korkein

Tutkituista maista Portugalissa (18,2 %) ja Kreikassa (17,6 %) oli eniten takaisinkutsuttuja ajoneuvoja, ja seuraavina olivat Espanja (14,5 %), Bulgaria (13,9 %) ja Saksa (11,5 %).

Niiden autojen määrä, joiden takaisinkutsut on ratkaistu, vaihtelee eri maissa. Portugalissa 38 % omistajista vastasi takaisinkutsuilmoituksiin, kun taas Kreikassa vastaava luku oli 50,2 %, Espanjassa 42,2 %, Bulgariassa 42,6 % ja Saksassa 48,5 %. Nämä luvut osoittavat, että monet kuljettajat eivät ota valmistusvirheitä vakavasti ja jättävät ne huomiotta.

Alhaisimmat takaisinkutsuprosentit havaittiin Yhdistyneessä kuningaskunnassa (3,1 %), Belgiassa (3,1 %) ja Yhdysvalloissa (3,2 %).

Kun otetaan huomioon ratkaisemattomien takaisinkutsujen suuri osuus ja ajoneuvotekniikan monimutkaistuminen, kuluttajien on tärkeää toimia ennakoivasti käytettyä autoa ostaessaan. Siksi ostajien olisi hyödynnettävä verkkotietokantoja takaisinkutsuhistorian seurantaan, tarkistettava korjaukset ja varmistettava sekä valmistajilta että valtuutetuilta jälleenmyyjiltä, että ajoneuvo on turvallinen.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!