MAN - Vaihtoautot

Clean Industrial Deal tunnustaa kilpailukyvyn merkityksen hiilineutraaliustavoitteiden saavuttamisessa.

Se jättää kuitenkin huomiotta keskeiset alat, jotka tukevat teollisuutta ja tarjoavat välttämättömiä puhtaan liikkuvuuden palveluja. Kaikkien hiilidioksidipäästöjen vähentämisratkaisujen kustannustehokas toteuttaminen on yhtä lailla olennaista.

Euroopan komission ehdottama Clean Industrial Deal esittelee konkreettisia toimia, joiden avulla hiilineutraaliudesta voidaan tehdä kasvun ajuri. Siinä ei kuitenkaan huomioida logistiikkaketjun keskeisiä osia, jotka ylläpitävät EU:n teollisuutta. Tieliikenne on olennainen osa toimitusketjuja – mukaan lukien intermodaalinen liikenne sekä ensimmäisen ja viimeisen kilometrin kuljetukset – ja kestävää liikkuvuutta kokonaisuudessaan.

Lisäksi hiilidioksidipäästöjen vähentämistoimenpiteiden on oltava sekä tehokkaita että kustannustehokkaita. Nykyinen sähköverkko ei ole riittävä kattamaan laajamittaiseen ajoneuvojen sähköistämiseen liittyvää kysynnän kasvua, mikä herättää huolta energian saatavuudesta ja mahdollisista häiriöistä toimitusketjuissa.

IRU:n EU-johtaja Raluca Marian totesi:
"IRU pitää myönteisenä, että Clean Industrial Deal korostaa kilpailukyvyn merkitystä hiilineutraaliustavoitteiden saavuttamisessa. Se kuitenkin epäonnistuu täysin jättämällä huomiotta kriittiset alat, jotka tukevat valmistavaa teollisuutta ja tarjoavat elintärkeitä kestäviä liikkuvuuspalveluja."

"Harmonisointia kaivataan myös EU:n sähköverkkopaketissa, joka on suunniteltu vuodelle 2026. EU tarvitsee yhdenmukaisen toimintakehyksen, joka varmistaa sähköverkon parannukset ja tukee akkukäyttöisten ajoneuvojen laajaa käyttöönottoa, mukaan lukien etuoikeutettu pääsy kuljetusoperaattoreille", hän lisäsi.

Kysynnän edistämistoimet

Suunniteltu julkisia hankintoja koskevien direktiivien tarkistus, jonka mukaan viranomaisten on asetettava strategiset hankinnat etusijalle ja myönnettävä sopimuksia ympäristökriteerien perusteella, on positiivinen askel. Sen sijaan yritysajoneuvojen viherryttämisaloite herättää huolta.

Akkukäyttöisten sähköajoneuvojen (BEV) korkeat alkuinvestoinnit ja rajallinen latausinfrastruktuuri ovat edelleen merkittäviä esteitä yksityiselle sektorille. Julkiset hankinnat voivat vähentää investointien riskejä, kasvattaa mittakaavaetuja, alentaa BEV-ajoneuvojen kustannuksia yksityisille kalustoille ja lisätä markkinoiden luottamusta. On kuitenkin tärkeää tehdä selkeä ero julkisen ja yksityisen rahoituksen välillä.

Yritysajoneuvojen viherryttämisaloite voi johtaa hankintapakkoihin yksityisille kaluston omistajille. Nollapäästöajoneuvojen (ZEV) tavoitteiden asettaminen yksityisille toimijoille rajoittaisi omistusoikeuksia ilman selkeää perustetta, erityisesti kun tarvittavia tukitoimia ei ole vielä toteutettu.

"Markkinataloudessa kysyntää tulisi säännellä vain, jos markkinat eivät toimi, eikä tällaista markkinahäiriötä ole havaittavissa. Monet toimijat ottavat jo käyttöön nollapäästöajoneuvoja, kun olosuhteet ovat oikeat. Ensisijaisena tavoitteena tulisi olla kaikkien vihreiden kuljetusteknologioiden mahdollistavien ehtojen luominen, ei rajoittavien vaatimusten asettaminen", Raluca Marian sanoi.

Alakohtainen toteutus

Euroopan komissio on ilmoittanut, että Clean Industrial Deal toimii puitteina teollisuuden toimijoiden, mukaan lukien pk-yritysten, kanssa käytävälle vuoropuhelulle ja investointipäätösten ohjaamiselle. Erityisesti tieliikenteelle suunnattuja tulevia suunnitelmia odotetaan suurella kiinnostuksella.

Tammikuun lopulla käynnistetyn strategisen vuoropuhelun tulevaisuuden autoteollisuudesta pohjalta on määrä esitellä 5. maaliskuuta teollinen toimenpidesuunnitelma autoteollisuudelle. IRU kehottaa sisällyttämään kaikki olemassa olevat hiilineutraaliusratkaisut, mukaan lukien hiilineutraalit polttoaineet, kattavaan strategiaan. Tämä täydentäisi ehdotettua suunnitelmaa ja tukisi CO₂-standardisääntelyn kohdennettua tarkistusta, kuten komission puheenjohtaja Ursula von der Leyenin poliittisissa linjauksissa on esitetty.

Myös kestävän liikenteen investointisuunnitelmaa odotetaan innolla. Vaikka latausinfrastruktuurin laajentamiseen keskittyminen on tervetullutta, tarvitaan lisätoimia tieliikenteen hiilineutraaliuden mahdollistavien ehtojen luomiseksi.

Kaikkien vihreiden teknologioiden tukeminen sekä kannustimet yhdistetylle ja intermodaaliselle liikenteelle ovat olennaisia onnistuneen siirtymän kannalta.

 

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!