DB Schenker avaa uuden terminaalin Poriin

DB Schenker avaa Porin Honkaluotoon (Rahtitie 2) uuden terminaalin, joka palvelee koko Satakunnan aluetta kansainvälisissä ja kotimaan kuljetuksissa. Rakennetusta pinta-alasta 2800 neliömetriä on lämmintä terminaali- ja toimistotilaa, minkä lisäksi on rakennettu 1000 neliömetrin lämmittämätön halli. Yhteensä investoinnin arvo on yli neljä miljoonaa euroa. DB Schenker muuttaa Satakunnan uuteen terminaaliin Porin Helmentieltä ja Rauman Hakunintieltä maanantaina 12.2.2018.

Uusi terminaali parantaa DB Schenkerin toimintaedellytyksiä ja antaa tilaa kasvulle Porissa ja laajemmin koko Satakunnassa. Terminaali on neljänneksen vanhaa Porin terminaalia suurempi. Rakentamisessa on huomioitu ekologiset tekijät ja siinä käytetään ympäristön kannalta kestäviä ratkaisuja. Aiempien kiinteistöinvestointien tapaan myös Poriin rakennettiin geoenergiaa hyödyntävä lämmitys- ja viilennysjärjestelmä. Lisäksi sähköntuotannossa käytetään aurinkoenergiaa, jota täydennetään vesivoimalla. Näin terminaali toimii täysin hiilineutraalisti. Hiilijalanjälkeä pienennetään myös moderneilla rakenneratkaisuilla kuten led-valaistuksella, oviautomatiikalla ja vedenkulutusta vähentämällä.

Kiinteistöinvestointien lisäksi DB Schenkerillä on parhaillaan käynnissä noin 20 miljoonan euron kalustoinvestointi, johon kuuluu muun muassa kaksi normaalia pidempää HCT-ajoneuvoyhdistelmää. 


Ruotsin SKALin uusi työkalu

Uusi digitaalinen työkalu antaa tietoa ja rohkaisee ilmoittamaan poliisille seksi- ja ihmiskauppaepäilyistä Ruotsin teillä. Aloite tulee Värmlannin Lääninhallitukselta ja poliisilta yhteistyössä Sveriges Åkeriföretag järjestön kanssa ja kohdistuu ensi sijassa ammattikuljettajiin.

- Ammattikuljettajat ovat joka päivä tien päällä. Rikollisuus kulkee teillämme. Jos vain ammattikuljettajamme tietävät mitä tarkkailla, he voisivat vihjaista poliisille rikosepäilyistä. Digitaalisella työkalulla ammattikuljettajat saavat koulutusta ja ohjausta poliisilta miten havaita ja toimia epäilyttävissä tapauksissa. Mitä useampi oppii näkemään epäilyttäviä tilanteita ja toimimaan sen mukaan, auttaa meitä kaikki saavuttamaan turvallisemman ja tasa-arvoisemman yhteiskunnan, Sveriges Åkeriföretagin paikallisjohtaja Thomas Broström sanoo.


Arctic Test 2018 - lava-autot maastossa

Auto, tekniikka ja kuljetuksen vuoden 2018 Arctic Test keskittyi lava-autoihin. Ajankohta oli 31.1-9.2 jolloin myös säät suosivat kirpakalla pakkasella. Testissä mukana olivat Nissan Navara, Toyota Hilux, Isuzu D-Max, VW Amarok, Mitsubishi L-200, Fiat Fullback ja Ford Ranger.

Testit koostuivat maantieajosta ilman lastia, maastoajosta, maantieajosta lastin kanssa, peräkärryn vedosta sekä kiihtyvyys ja ohjaamomelutesteistä. Lastina toimi 500 kiloa soraa. Lisäksi joka testiaamuna tehtiin kylmästarttaus- sekä ohjaamonlämpenemis kokeita. Maastotestit ajettiin Mil-Safarit Oy:n tiluksilla Pornaisissa. Testi tarkkoine yksityiskohtineen julkaistaan 9.3. ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerossa.

Lue lisää: Arctic Test 2018 - lava-autot maastossa



Hyundain sähkö-SUV:ille luvataan 470 kilometriä toimintamatkaa

Hyundai Motor on julkistanut ensimmäisen kuvan uudesta täyssähköisestä SUV-mallistaan, joka paljastetaan helmikuun 27. päivä. Hyundai Motor on ensimmäinen autonvalmistaja Euroopassa, joka ottaa kompaktin täyssähkö-SUV:n sarjatuotantoon. Uutuus on tulossa Euroopan markkinoille kesällä 2018.

Täysin uusi Kona electric tulee markkinoille kahdella vaihtoehtoisella tehoversiolla ja sähkömoottorilla, joka lupaa lähes 470 kilometrin toimintamatkan (WLTP-mittaustavan mukaan).


Citroën kasvattaa verkostoaan eri puolilla Suomea

Vuoden 2017 toisella puoliskolla Auto-Bon Oy:n maahantuomat, PSA Groupin valmistamat automerkit Peugeot sekä Citroën paransivat kumpikin tilauskantaansa Suomessa. Vastaavasti vuoden 2018 alku on tuonut positiivisia signaaleja ensirekisteröintilukuihin sekä kasvua edellisvuoden vastaavaan aikaan.

Kummallekin merkille on asetettu voimakkaat kasvutavoitteet ja tavoitteiden tueksi Citroën-verkosto jatkaa uudistumistaan.

Autokeskus Oy:n toimipisteissä Konalassa, Hämeenlinnassa sekä Turussa avautuu Citroën-huolto helmikuun alusta alkaen. Citroën-huoltopiste avataan myöhemmin myös Autokeskus Raisioon. Samaan aikaan Raision nykyiset huoltopisteet jatkavat toimintaansa ja Citroën-asiakkaille on tarjolla entistä kattavampi palvelu. Konalan huoltopiste palvelee Helsingin lisäksi myös espoolaisia.

Lue lisää: Citroën kasvattaa verkostoaan eri puolilla Suomea


VV-Autotalot lanseerasi CAARA Vaihtoautot -palvelun

VV-Auton vähittäiskauppayhtiö VV-Autotalojen CAARA-palvelut laajentuvat edelleen verkosta vaihtoautomyymälään – uusi lanseerattu palvelu on CAARA Vaihtoautot.

CAARA Vaihtoautot yhdistävät VV-Autotalojen Volkswagen-, Audi- ja SEAT-Centereiden vaihtoautomyymälät ja digitaalisen palvelun. CAARA Vaihtoautot tarjoavat laajan merkkivalikoiman vaihtoautoja sekä mahdollisuuden niiden hankkimiseen joko vaihtoautomyymälästä tai verkosta. Vaihtoauton voi ostaa alusta loppuun verkossa tai ostotapahtuman voi suorittaa loppuun myymälässä.

Lue lisää: VV-Autotalot lanseerasi CAARA Vaihtoautot -palvelun


Nokian Renkaat jälleen vastuullisimpien yritysten joukkoon

Nokian Renkaat on valittu jälleen maailman vastuullisimpien yritysten joukkoon. Yhtiö on listattu autokomponenttitoimittajien kategoriassa Bronze Class -luokkaan RobecoSAMin viime viikolla julkaisemassa kestävän kehityksen vuosikirjassa 2018. Vastuullisuusasiantuntija RobecoSAMin vuosittaista arviointia pidetään erityisen luotettavana ja kattavana selvityksenä kestävän kehityksen toteutumisesta yrityksissä eri puolilla maailmaa.

Nokian Renkaat pokkasi tänä vuonna myös Industry Mover -palkinnon. Palkinto jaetaan yritykselle, joka on alallaan parhaiten onnistunut edistämään kestävää kehitystä tukevia toimintojaan vuoden aikana.

Nokian Renkaiden erinomainen kehitys huomioitiin jo viime vuonna, kun yhtiö sai Dow Jonesin kestävän kehityksen arvioinnissa merkittävästi edellisvuotta paremmat ja lähes kaksi kertaa toimialansa keskiarvoa korkeammat vastuullisuuspisteet ollen näin vastuullisin Dow Jones Sustainability World -indeksiin valittu rengasvalmistaja.

– Olemme tehneet määrätietoista työtä kestävän kehityksen eteen monella saralla ja onnistuneet sisällyttämään sen luontevaksi osaksi globaaleja toimintojamme. Tuntuu hienolta saada tunnustusta tästä pitkäjänteisestä työstä. Huomionosoitukset antavat myös lisäpontta jatkaa valitsemallamme tiellä ja kannustavat meitä entistä vastuullisempiin suorituksiin, sanoo vastuullisuudesta Nokian Renkailla vastaava Teppo Huovila.

Merkittäviä edistysaskelia hiilidioksidipäästöjen alentamiseksi

Premium-rengasvalmistajana Nokian Renkaat haluaa olla suunnannäyttäjä vastuullisena ja kestävään kasvuun tähtäävänä yrityksenä. Yhtiön yhtenä vastuullisuustavoitteena oli vähentää vuoteen 2020 mennessä liikenteen CO2-päästöjä 500 miljoonalla kilolla alentamalla renkaiden vierintävastusta seitsemällä prosentilla. Tämä tavoite täyttyi jo vuonna 2017 reilusti ennen asetettua määräaikaa, samoin kuin tavoite vähentää tuotannon CO2-päästöjä 20 prosentilla.

Nokian Renkaiden tavoitteena on myös kaikkien merkittävien kumin prosessoijakumppanien auditointi sekä kaatopaikkajätteen nollataso tuotannossa syntyville jätteille vuoteen 2020 mennessä. Nokian-tehtaalla tuotantojäte kierrätetään jo nyt kokonaisuudessaan ja Venäjän-tehtaallakin lähes 90 prosenttisesti. Tutustu lisää Nokian Renkaiden vastuullisuustyöhön.

RobecoSAM arvoi vuosittain yli 2 000 pörssiyrityksen vastuullisuutta taloudellisesta, sosiaalisesta ja ekologisesta näkökulmasta. Tämän vuoden Sustainability Yearbookiin tarkasteltiin yrityksiä 43 eri maasta ja 60 teollisuudenalalta. Lue lisää RobecoSAMin vuosikirjasta 2018.

 


Venevienti vetää

Talouden elpyminen niin Suomessa kuin laajemmin ovat piristäneet veneiden viennin hyvään vauhtiin. Suomen venevienti on kasvanut viime vuonna llähes 10 prosenttia. Pienvenepainotteisen myynnin arvo on noin 250 miljoonaa euroa. Lähes 9000 kappaleen viennistä 4000 menee Ruotsiin ja 3000 Norjaan.

Yksi vientiin menevien veneiden valmistajista on Fenix Marin. Fenix Marin on vuonna 2004 perustettu yksityinen venevalmistaja, joka vastaa Yamarin-veneiden tuotannosta. Markkinointi tapahtuu Yamaha Europe Nv:n ostaman Inhan tehtaat Oy:n kautta, jolle Kesko myi Busterin valmistuksen ja Yamarin tuotemerkin vuoden 2016 lopussa. Valkeakoskella 4500 m2 tuotantotiloissa valmistuu 65 ammattilaisen toimesta 6-8 venettä per päivä kokoluokasta riippuen. Tuotannosta valtaosa menee vientiin. Mallistossa on useita eri malleja alkaen 4,6 metristä aina 7,5 metriin. Rakenne painottuu nyt alumiinirunkoisiin, lujitemuovikansirakenteisiin, Yamaha Cross-malleihin, joiden osuus on jo 2/3-osa tuotannosta. Alumiinirungot valmistaa alihankintana Campnou-yritys Ähtärissä.


Talvikunnossapitoa edelleen kehitettävä

Viime vuosina talvet ovat muuttuneet sekä liikenteen että tienpitäjän kannalta erittäin haastaviksi. Hankalat olosuhteet, pahimpana sateet kylmille tienpinnoille ja nollan molemmin puolin sahaava lämpötila aiheuttaa tienkäyttäjille vaikeita ajokelejä.

Palautetta on tullut runsaasti sekä kansalaisilta että sidosryhmiltä. Kritiikki on kohdistunut olosuhteiden lisäksi myös laatuvaatimuksiin ja urakoiden toimintaan ja valvontaan.

Palautetta ei ole kuunneltu toimettomana, vaan talvikunnossapitoa on tehostettu. Vuoden vaihteessa nostettiin talvihoitoluokkaa eli käytännössä parannettiin laatua 700 km matkalla. Urakoiden valvontaa on tehostettu tilaajan valvontaohjeen päivityksen ja digitaalisen raportointi ja valvontatyökalun Harjan myötä. Lisäksi Liikenneviraston Liikennetilannepalveluun on avattu kansalaisille karttanäkymä, josta näkee kunkin tien talvihoitotoimenpiteet viimeisen 3 vrk ajalta.

”Emme voi tyytyä nykytilanteeseen, vaan talvikunnossapitoa on edelleen kehitettävä”, toteaa väylänpidon toimialajohtaja Jukka Karjalainen. Liikennevirasto, yhdessä ELY-keskusten kanssa, päivittääkin talvihoidon toimintalinjat tämän kevään aikana ja syksyllä 2019 alkaviin alueurakoihin on kehitteillä uusi urakointimalli. Toimintalinjatyössä tarkastellaan hoitoluokkien kriteerit, laatuvaatimukset ja toimenpideajat. Uudessa urakkamallissa korostuvat vuorovaikutus, nopeampi reagointikyky muutoksiin ja hinnoitteluperuste muuttuu tavoitehintapohjaiseksi eli työt maksetaan toteutumien mukaan.

Lue lisää: Talvikunnossapitoa edelleen kehitettävä


Kolmannen sukupolven Sprinter

Uusi Mercedes-Benz Sprinter esiteltiin Duisburgissa. Voimanlähteeksi kolmannen sukupolven Sprinteriin löytyy kaksi Mercedes-Benz OM651 turbodieselmoottoria: 4-sylinterinen 2,1-litrainen (114, 143, 163 ja 177 hv) ja 3-litrainen V6-moottori (190 hv). Mercedes-Benzin uusi OM654 dieselmoottori on tulossa Sprinteriin myöhemmin. Keskikulutus vaihtelee auton koosta, akselivälistä ja moottorista riippuen 6,9–9,7 litran välillä/100 km ja CO2-päästöt vastaavasti 181–253 grammaa/kilometri. Kaikki moottorit täyttävät Euro 6 -päästönormit. AdBlue-lisäainesäiliön koko on malliuudistuksessa kasvanut 18:sta 22 litraan.

Perinteisten taka- ja nelivetovaihtoehtojen lisäksi saatavana on nyt myös etuvetoinen Sprinter. Etuvetoratkaisun ansiosta auton kuljetuskyky on 50 kiloa suurempi kuin takavetomallissa. Kuormaustaso on 80 milliä matalampi ja ovet vastaavasti 80 milliä korkeammat kuin takavetoisessa sisarmallissa. Sprinter-etuvetomallien huoltoväli on 40000 kilometriä/2 vuotta, takavetoisten Sprinterien puolestaan 60000 kilometriä/2 vuotta.

Etuvetoisen Sprinterin vaihteistovaihtoehdot ovat 9-vaihteinen automaattivaihteisto momentinmuuntimella (ensimmäinen isojen pakettiautojen luokassa) sekä uusi 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Kaikkiin taka- ja nelivetomalleihin on saatavana 7G-Tronic-automaattivaihteisto varustettuna Drive Select -käsivalintatoiminnolla.

Lue lisää: Kolmannen sukupolven Sprinter


E-bussivalmistajat lisäävät rajusti tuotantoaan


Irizar ie tram.

Euroopan suurimpiin bussivalmistajiin noussut puolalainen Solaris esittelee 23-25.4. Krakovassa erikoislehdistölle neljä kaupunkiliikenteeseen tarkoitettua e-bussimalliaan 8,9 metrin e-Urbinosta 18 metrin Urbino 18 Electric nivelbussiin koeajojen merkeissä.

Solaris on myynyt jo yli 200 e-bussiaan Euroopan kaupunkeihin. Krakovan liikennelaitoksella on käytössä 26 e-bussia, joista 23 on Solaris'ia. Krakova on ostamassa lisää 160 sähköbussia.

Samalla Volvo ilmoittaa Krakovan ostaneen 12 Volvo hybridisähkö-nivelbussia. Kauppa nostaa Volvo sähköbussien määrän Puolassa 50:een.

Espanjalainen Irizar esittelee 10-12.5. erikoislehdistölle uuden sähköbusseihin erikoistuneen tehtaansa Espanjan Adunassa sekä kolme kaupunkiliikenteeseen tarkoitettua e-bussimalliaan. Päätähtenä on uusi Irizar ie tram sähkönivelbussi. Irizar on myynyt toista sataa e-bussiaaan Espanjan ja Ranskan kaupunkeihin.


Tarkat merikartat mobiililaitteisiin

Karttakeskuksen uuden navigointisovelluksen meri- ja maastokarttanäkymät muistuttavat ulkonäöltään painettua karttaa. Ympäristön hahmottamista helpottaa 3d-näkymä, jonka ansiosta karttaa voi katsella myös lintuperspektiivistä.

Loisto Mariner on Suomen meri- ja järvialueilla liikkuville veneilijöille tarkoitettu helppokäyttöinen navigointisovellus, joka toimii sekä Android- että iOS-käyttöjärjestelmissä. Sovelluksen suunnittelussa on ollut mukana veneilyn asiantuntijoita sekä Karttakeskuksen omassa tuotekehitystiimissä että avustaneessa testiryhmässä.

Loisto Mariner sisältää Suomen merialueiden sekä suurimpien sisävesien tarkat vektorimuotoiset merikartat, jotka perustuvat Liikenneviraston alkuperäisaineistoon.

Lue lisää: Tarkat merikartat mobiililaitteisiin


DAF Trucks esittelee 90-vuotisjuhlavuoden erikoismallin

DAF Trucks esittelee 90-vuotisjuhlavuoden erikoismallin uudesta XF-mallistaan. Erikoismallilla kunnioitetaan Hub van Doornen 90 vuotta sitten luomaa perustaa DAF:ille. Juhlavuoden erikoismallissa on korkealuokkaisia ominaisuuksia, ainutlaatuiset teippaukset ja hienostuneita ulkoisia design-osia. Kuorma-autossa on myös Super Space Cab -ohjaamo sekä PACCARin tehokkain 530 HV/390 kW MX-13-moottori.

90-vuotisjuhlavuoden mallia on saatavana vain rajoitettu 250 ajoneuvon erä. Saatavilla on vetoauto 4x2-rakenteella (FT) Manner-Euroopan markkinoille ja 6x2-rakenteella (FTG) Yhdistyneen kuningaskunnan ja Irlannin markkinoille. Jokaisella ajoneuvolla on oma yksilöllinen numeronsa, joka näkyy sekä ohjaamon koristeellisissa sisätiloissa että erityisessä valaistussa DAF-logossa, joka näkyy kun ovi on avoinna.

Lue lisää: DAF Trucks esittelee 90-vuotisjuhlavuoden erikoismallin


EU:n kuorma-autovalmistajat yhdessä platooningiin

EU:n kaikki kuusi kuorma-autovalmistajaa ovat liittyneet EU:n rahoittamaan Ensemble-projektiin. Sillä tavoitellaan teknisiä ratkaisuja, jotka mahdollistavat kolmen vuoden sisällä autonomisen letkassa ajamisen eli platooning'in.

- Meillä on jo nyt teknisiä ratkaisuja kahden automerkin paltooningiin. Meidän kannattaa kuitenkin kehittää järjestelmää, joka sallii platooningin kaikkien valmistajien kuorma-autojen kesken, Scanian autonomisten järjestelmien kehitysjohtaja Jan Dellrud sanoo.

Suurimmat ongelmat ovat tänään erimerkkisten kuorma-autojen keskinäisen tiedonvaihdon kehittämisessä.


Yleinen mielipide pysäytti kiinalaiset Ruotsissa

Kiinalainen Hong Kongissa päämajaa pitävä jättiyhtiö The Sunbase Group oli rakennuttamassa Ruotsin länsirannikolla Lysekil'iin (Uddevallan, Trollhättanin tasalla, puolivälissä Göteborg-Norjan raja) pohjoismaiden suurimman konttisataman kiinalaisia konttialuksia varten.

Nyt tuntuu, että satamaa ei tule. Satamasuunnitelma on herättänyt suurta huomiota sekä paikallisella että kansallisella tasolla. Paikalliset asukkaat ovat ankarasti vastustaneet suunnitelmaa peläten, että satama pilaa ainutlaatuista rannikkoluontoa.

Lysekilin kunnan mukaan vastustus on vaikuttanut asiaan mutta että kiinalaiset ovat itse tehneet vetäytymispäätöksen. Kotisivullaan kunta sanoo, että kiinalaisten sijoittajien vetäytymisen syynä on hankkeen saama kielteinen huomio sekä mediassa että sosiaalisessa mediassa.

(Transportnet.se)