EU: D1-kortilla 22 matkustajaa!

EU-parlamentin liikennevaliokunta ehdottaa D1-bussiajokortilla kuljetettavien matkustajien enimmäismäärän korottamista 22 matkustajaan.

Kuuden matkustajan lisääminen nykyisestä 16 matkustajasta ei johtaisi merkittäviin muutoksiin nk. Midi-kokoluokan bussien rakenteisiin. Yleinen 8 m pituus riittäisi ilman ratkaisevia muutoksia 22 matkustajalle. Muutoksella ei liioin olisi vaikutuksia bussien liikenneturvallisuuteen.

Seuraavaksi ehdotusta käsitellään EU:n liikenneministerikolouksessa


Mersun pakettiautojen myyntiverkosto laajenee pääkaupunkiseudulla

Mercedes-Benz vastaa pakettiautojen kasvavaan kysyntään ja vahvistaa myyntiverkostoaan. Pääkaupunkiseudulla myynti laajenee Vehon liikkeisiin Espoon Olarissa ja Mercedes-Benz Airportiin Vantaalla. Molemmissa liikkeissä tuotevalikoimaan kuuluu koko Mercedes-Benz-paketti- ja tila-autojen sekä kevyiden kuorma-autojen laaja mallisto: Citan, Vito, Sprinter, V-sarja sekä juuri lanseerattu uusi X-sarja.

Veho Olarissa pakettiautomyynnistä vastaa tuotepäällikkö Janne Ihalainen ja Veho Mercedes-Benz Airportissa tuotepäällikkö Antti Lievonen.

Olarin ja Mercedes-Benz Airportin liikkeiden lisäksi Mercedes-Benzin pääkaupunkiseudun myyntiverkostoon kuuluu Vehon liikkeet Espoon Lommilassa, Helsingin Herttoniemessä sekä Vantaan Ansakujalla. Koko maan laajuisesti Mercedes-Benzillä on Suomessa 32 pakettiautojen myyntipistettä.        


EU: Ei ammattipätevyysdirektiiviä ka- ja la-kuljetuksille 100 km säteellä

Kuorma- ja linja-auton ammattimaiseen ajamiseen (C- ja D-ajokortit) sovellettavaa nk. CPC- eli ammattipätevyysdirektiiviä ollaan muuttamassa EU-parlamentin toimesta. Muutokset vaikuttavat Suomessa myös LVM:n ja Trafin tulkintoihin, jotka osin ovat olleet ko. direktiiviäkin kömpelömpiä ja mielivaltaisempia.

EU-tason muutoksista on tihkunut niukasti tietoa. Päällimmäisenä on, että "jotain tarttis tehdä" koko EU:ta haittaavan ja nopeasti kasvavan ammattikuljettajapulan torjumiseksi.

Siihen liittyen EU-parlamentin kuljetusvaliokunta on paljastanut ehdotuksen ammattipätevyysvaatimuksen poistamisesta 100 km säteellä tehtäville kuorma- ja linja-autokuljetuksille. Poikkeus olisi sovellettavissa kuljettajiin, joiden päätoimena ei ole ammattimainen ka:n tai la:n kuljettaminen.

Ehdotus on kohdannut vastustusta kuljetusalan edunvalvontajärjestöjä edustavan ETSC:n taholta. ETSC pelkää poikkeusluvan houkuttelevan väärinkäytöksiin, epäreiluun kilpailuun ja johtavan liiketurvallisuuden kannalta pahoihin seurauksiin. Nähdään että kaupallisia ka- ja la- kuljetuksia voisi suorittaa kuljettajilla, jotka eivät vuosikausiin ole ajaneet ko. ajoneuvoja. Suomesta ETSC:n jäseniä ovat mm. Liikenneturva, Trafi ja Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuuskeskus.

Myös Tispol (Euroopan liikennepoliisien yhteiselin) vastustaa ehdotusta liikenneturvallisuuteen vedoten.

Suomessa odotetaan jännityksellä EU:n ammattipätevyysdirektiivin remonttien tulkintoja LVM:n ja Trafin toimesta. Ne ovat olleet osin direktiiviäkin tiukempia, ristiriitaisia ja maan elinkeinoelämän kilpailukyvyn kannalta haitallisia. Kuljetusalalla toivotaan, että tulkinnoista vastaava virkamiestaso jättäisi oman valtansa korostamisen ja näkisi paremmin maan yhteisen edun.



Raide-Jokeri-allianssi on nyt kasassa

Raide-Jokerin rakentamisprojektin osapuolet allekirjoittivat tänään kehitysvaiheen allianssisopimuksen. Kehitysvaiheen yhteisen allianssisopimuksen allekirjoittajia ovat Helsingin ja Espoon muodostama tilaajaorganisaatio, Siton, Rambollin ja VR Trackin muodostama suunnitteluryhmittymä sekä VR Trackin ja YIT:n muodostama toteuttajaryhmittymä.

Raide-Jokeri-allianssin muodostaminen alkoi keväällä suunnitteluryhmittymän kilpailutuksella. Toteuttajaryhmittymä valittiin lokakuussa. Allianssimalli sitouttaa sopimusosapuolet avoimeen yhteistyöhön, jolla pyritään saavuttamaan niin taloudellista, laadullista kuin aikataulullistakin etua.

Kehitysvaiheen allianssisopimuksessa osapuolet sopivat mm. allianssin organisoitumisesta, tehtävien suorittamisesta, kustannusten jakamisesta ja johtamisesta.

Lue lisää: Raide-Jokeri-allianssi on nyt kasassa


Mia Nykopp Trafin pääjohtajaksi

Valtioneuvosto on 30. marraskuuta 2017 nimittänyt Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin pääjohtajaksi varatuomari Mia Nykoppin. Nykoppin vuoden mittainen toimikausi alkaa 1.1.2018.

Mia Nykopp toimii tällä hetkellä Trafissa liikennejärjestelmä ja kehittäminen -toimialan johtajana. Trafin nykyinen pääjohtaja Kari Wihlman siirtyy Liikenneviraston pääjohtajaksi vuoden 2018 alusta.


Masats´n paineilmatoimiset tavaraluukut Van Hooliin

Irizar Groupiin kuuluva toinen bussivalmistaja Masats on kehitttänyt paineilmatoimisen bussin tavaratilaluukkujen avaus- ja sulkumekanismin. Belgialais-hollantilainene bussivalmistaja Van Hool on heti asentanut espanjalaisten kehittämän mekanismin käyttöön busseissaan valinnaisvarusteena.

Lue lisää: Masats´n paineilmatoimiset tavaraluukut Van Hooliin


Mersun X-sarjalle viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustestissä

Uusi X-sarja on saanut viisi tähteä riippumattomassa Euro NCAP -turvallisuustestissä. Mercedes-Benzin pickup sai kiitosta etenkin matkustajaturvallisuudesta, lasten turvallisuudesta, jalankulkijoiden suojaamisesta sekä avustinjärjestelmistä. 

X-sarjan testitulosten takana ovat etenkin jämäkkä runko, matkustajatilan suoja sekä rakenne, jossa auton keula ja peräosa pystyvät varastoimaan liike-energiaa törmäyksissä. Keskikoisten pickupien segmenttiin kuuluvaan X-sarjalaiseen on pakattu paljon turvallisuusjärjestelmiä.

Autossa on vakiona mm. seitsemän turvatyynyä sekä kaksi i-Size -standardin mukaista lasten turvaistuinta. Muita turvallisuusjärjestelmiä ovat aktiivinen jarrutusavustin Active Brake Assist, kaistavahti sekä liikennemerkkiavustin. Näiden lisäksi autosta löytyvät peräkärryn vakaaja, ilmanpainemonitori, hätäsoittoavustin, vakionopeudensäädin ja LED-ajovalot. Peruutuskamera ja 360-kamera ovat saatavilla lisävarusteina.


BMW-Alphabet vetyautoon Toyotan kanssa

BMW:n tytäryhtiö Alphabet kehittää vetyautoa Toyotan avulla. Vuoden 2017 loppuun mennessä se toimittaa 30 Toyota Mirai vetyautoa useammalle suurasiakkaalle palvelu- ja yhteiskäyttöautoksi.

BMW:llä ei toistaiseksi tiedetä olevan omaa vetyautoa. Sen tytäryhtiö Alphabetin syventyminen Toyotan ensimmäiseen sarjavalmistettuun vetyautoon, Mirai'hin, nähdään BMW:n aloitteena ja kiinnostuksena polttokenno- ja vetyautotekniikan kehittämiseen yhteistyössä Toyotan kanssa.


DHL tilasi 10 Tesla Semi rekanvetäjää

Saksan Postin omistama DHL Supply Chain on tilannut 10 Tesla Semi rekanvetäjää USA:n markkinoille. Tesla Semit toimitetaan sille vuonna 2019.

Paitsi raskaan sähkö-rekanvetäjän testaminen on sen kuljettajilleen tarjoamantyöpaikkaviihtyvyys ollut ratkaisevia tekijöitä DHL:n valinnalle. Kuljettajapula on USA:ssa kasvanut nopeasti puutteesta kriisiin. American Trucking Associationin mukaan vuonna 2015 arvioitu 48 000 rekkakuljettajan puute on vuoteen 2020 mennessä kasvamassa liki 100 000:een.

Ennen DHL:ää ehti päivittäistavaraketju Walmart, 6000 kuorma-auton omistaja, ilmoittaa kiinnostuksestaan Tesla Semien kokeilemiseen Kanadassa. 


Uber yhä syvemmälle tappiosuohon

Tappiot eivät ole epätavallisia Uberilla. Toistaiseksi se ei vielä ole ollut koskaan plussalla, punaisissa talousluvuissa aina. 2017 kolmannella vuosipuoliskolla sen tappiot ovat kuitenkin laskeutuneet uudella tasolle. Uutistoimisto Reuters'n ja Financial Times -lehden mukaan sen liikevaihto 7-9/2017 kasvoi noin kahdella miljardilla US-dollarilla samalla kun sen tappio kasvoi 1,46 miljardilla dollarilla.

2017 toisella vuosineljänneksellä tappio oli 1,06 miljardia dollaria. Vuoden 2016 tuloksen, yli kolmen miljardin dollarin tappion, uskotaan ylittyvän 2017.

Tappiollisen toiminnan ja kielteisten otsikoiden lisäksi Uberin mainetta painaa massiivinen seksiskandaali, joka on johtanut perustajiin kuuluneen Travia Kalanick'n eroon.

(Vogel)


Venäjä: SKYF-drone kantaisi 250 kg!

Venäläinen ARDN -yhtiö kehittelee tavallista suurempaa dronea. SKYF-drone kantaisi 250 kg kuormaa, toimisi kahdeksan tuntia ja lentäisi 350 km 50 kg kuormalla huippunopeudella 70 km/t. 

Kuljetus- ja logistiikkatehtävien lisäksi SKYF pystyisi mm. lannan ja torjunta-aineiden levitykseen, palontorjuntaan sekä ruoka- ja lääkekuljetuksiin.

Suurikokoinen nelilapainen SKYF olisi helposti pakattavissa omaan kuljetuskonttiin ja palautettavissa 10 minuutissa lentokelpoiseksi.

SKYF-dronea on kehitelty vuodesta 2014 ja koelennätetty 2016. Hinnasta ja ensiesittelypäivästä ei ole ilmoitettu.

(Transportnet.se)


eViton toimitukset alkavat ensi vuoden jälkipuoliskolla

Mercedes-Benz Vans tarjoaa pian täyssähkövaihtoehdon kaikista valmistamistaan pakettiautomalleista. Ensimmäinen uusi tuote on keskikokoluokan eVito, jonka testaamisen pilottivaihe käynnistyy Hampurissa ja Stuttgartissa ensi vuonna. Toimitukset alkavat vuoden 2018 jälkipuoliskolla. Mallisto laajenee vuonna 2019 esiteltävällä eSprinterillä ja Citanin täyssähköisellä mallilla.

Uusi eVito on toinen Mercedes-Benzin sähkötoiminen pakettiautomalli vuonna 2010 esitellyn Vito E-Cellin jälkeen. Saksassa tulokkaan tilauskirjat on avattu ja hinnat alkavat siellä 39 990 eurosta (veroton hinta). Ensimmäisten tuhannen auton tilauksiin sisältyy ilmainen huoltopaketti Wallbox-tyyppisine pikalatauslaitteineen.

Mercedes-Benz eViton akkukapasiteetti on 41,4 kWh, joka takaa autolle noin 150 kilometrin toimintamatkan latauksella. Epäedullisissa oloissa kuten alhaisissa lämpötiloissa ja täydellä kuormalla pitäisi päästä 100 kilometrin toimintamatkaan. Akku ladataan täyteen noin kuudessa tunnissa. Tehoa on tarjolla 84 kW (114 hv) ja vääntöä 300 Nm. Normaali huippunopeus on 80 km/h. Tarvittaessa käyttäjä voi valita myös 120 km/h huippunopeuden.

Uuden eViton kokonaispituus on joko 5140 milliä tai 5370 milliä. Autoon voi lastata jopa 1073 kilon hyötykuorman, ja tavaratilan suurin tilavuus on 6,6 kuutiometriä. Akku on sijoitettu lattian alle, joten koko kuormatila jää vapaaksi kuljetuskäyttöön. Suurin sallittu kokonaispaino on 3200 kiloa.


Suomi menestyi Global TechMasters Trucks 2017 -kilpailussa

Kansainvälinen Mercedes-Benz-kuorma-autohuollon Global TechMasters Trucks 2017 -finaalikilpailu järjestettiin Saksan Stuttgartissa 7.-10.11.2017. Ensimmäistä kertaa mukana ollut Suomen joukkue oli kilpailussa viides. Kilpailussa oli yhteensä kaksitoista maata. Yksilösarjoissa tulokset olivat vielä parempia: Jori Heino ja Jari Kossi Vehon Pirkkalan toimipisteestä nappasivat molemmat pronssisijat omissa kategorioissaan.

Kilpailussa mitattiin taitotasoa ja oman työprofiilin mukaista toimintaa niin yksilönä kuin tiiminä. Kilpailu piti sisällään kirjallisia monivalintatehtäviä sekä käytännön kilpailutehtäviä asiakaspalvelusta, kuorma-autohuollosta sekä vikadiagnooseista.  

Lue lisää: Suomi menestyi Global TechMasters Trucks 2017 -kilpailussa


Eckerö Linelle innovaatiolla 430 tonnin päästövähennykset

Eckerö Linen ja Gadlab Engineering -insinööritoimiston vuonna 2015 aloittama cleantech-pilottihanke on saatu menestyksekkäästi päätökseen. Hankkeessa m/s Finlandialle asennettiin absorptiojäähdytysjärjestelmä, Gadcooler, jonka avulla laivan koneiden hukkalämpöä kerättiin talteen ja hyödynnettiin laivan ilmastoinnissa.

Maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen teknologia on tuonut kahdessa vuodessa Eckerö Linelle merkittävät polttoainesäästöt ja päästövähennykset. Se on päätetty ottaa vakituiseen käyttöön.

Merkittävä osa laivojen käyttämästä polttoaineesta kuluu niiden jäähdytykseen etenkin kesäkuukausina. Uuden, helsinkiläisen laivasuunnitteluun erikoistuneen insinööritoimisto Gadlab Engineeringin tarjoaman teknologian avulla laivan koneistosta syntyvä hukkalämpö hyödynnetään ilmastoinnissa tarvittavan jäähdytyksen tuottamisessa väliaineena käytetyn myrkyttömän litiumbromidin avulla. Teknologia käyttää kemiallista jäähdytystä, eikä siksi vaadi juurikaan huoltoa.

Teknologiaa pilotoitiin Tekesin tukemassa hankkeessa, jossa Helsinki–Tallinna-väliä kulkevalle m/s Finlandialle asennettiin absorptiojäähdytysjärjestelmä. Koska jäähdytin vähentää polttoaineen käyttöä, sen avulla voidaan vähentää laivan hiilidioksidi-, rikkidioksidi- ja typenoksidipäästöjä. Teknologia toi pilotointivaiheessa Eckerö Linelle merkittävät polttoainesäästöt ja päästövähennykset: Kahden vuoden kokeilun aikana m/s Finlandia on käyttänyt 140 tonnia vähemmän polttoainetta, mikä on johtanut jopa 430 tonnia pienempiin päästöihin edellisvuoteen nähden. 

”Pyrimme jatkuvasti edistämään ympäristöystävällistä merenkulkua. Siksi uusien, ympäristöystävällisten ratkaisujen etsiminen ja käyttöönotto ovat tärkeä osa Eckerö Linen strategiaa.  On hienoa, että olemme saaneet ensimmäisenä maailmassa käyttöömme aivan uudenlaisen, kotimaisen innovaation, jonka avulla olemme päässeet lähemmäs meille tärkeitä ympäristötavoitteita. Olemme pilottihankkeen tuloksiin erittäin tyytyväisiä ja otamme ylpeinä innovaation vakituiseen käyttöön m/s Finlandialla”, iloitsee Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen.

 


A-Insinöörit suunnittelemassa Helsinki-Tallinna-tunnelia

A-Insinöörit on mukana yrityskonsortiossa, joka suunnittelee nopean merenalaisen junayhteyden rakentamista Helsingin ja Tallinnan välille. Toteutuessaan Helsinki-Tallinna-tunneli mahdollistaisi uuden kahden miljoonan asukkaan metropolialueen syntymisen. Yrityskonsortion muut jäsenet ovat Pöyry, Fira ja FinEst Bay Area Development. Konsortion jäsenillä on monialaista osaamista maanalaisesta rakentamisesta, rakentamisen prosesseista, sekä digitaalisten menetelmien hyödyntämisestä rakentamisessa.

-Haluamme olla mukana rakentamassa tulevaisuuden metropolia, joka mahdollistaa Helsingin ja Tallinnan alueen asukkaille ja vierailijoille täysin uuden ulottuvuuden elää, opiskella ja tehdä työtä, A-Insinöörien asiakkuus- ja vientijohtaja Timo Saanio kertoo.

Uusi Helsinki-Tallinna-metropolialue muodostaisi yli kahden miljoonan asukkaan talousalueen, taakse jäisivät muun muassa Amsterdam ja Tukholma. Helsinki-Tallinnan hyvä maantieteellinen sijainti Euraasian sydämessä voisi houkuttaa myös entistä enemmän sijoituksia Aasiasta ja Kiinasta, sekä mahdollistaa nopean taloudellisen kasvun.  

Yli 100 kilometrin pituinen tunneli tulisi valmistuessaan olemaan maailman pisin henkilö- ja tavaraliikenteeseen tarkoitettu tunneli. Tunnelissa käytettäisiin erityisen nopeita junia ja matka-ajan päästä päähän on suunniteltu olevan noin 20 minuuttia.