Teboil

Vuosaaren sataman tunnelit suljetaan 9.10.

Kehä III Vuosaaren sataman päässä sijaitsevat maantietunnelit suljetaan tunnelilaitteistojen testausten vuoksi maanantaina 9.10.2017 klo 12.00 - 21.00. Liikenne ohjataan kiertoteitse Kallvikintien kautta.

Lue lisää: Vuosaaren sataman tunnelit suljetaan 9.10.


Uudet sähköveturit tavaraliikenteen palveluksessa

VR Groupin Sr3-sähköveturi mahdollistaa uudenlaiset ja tehokkaat toimintamallit tavaraliikenteessä. Uusi työjuhta monipuolisine ominaisuuksineen on otettu käyttöön muun muassa Metsä Groupin biotuotetehtaan sellukuljetuksissa Äänekoskelta Vuosaaren satamaan.

Sr3-sähköveturi on suunniteltu Suomen olosuhteisiin ja suomalaisen teollisuuden tarpeisiin. Se soveltuu sekä raskaaseen tavaraliikenteeseen että nopeaan matkustajaliikenteeseen. Työjuhta pystyy vetämään aiempaa suurempaa, yli 2 000 tonnin tavarajunaa. Veturin ominaisuuksia on hyödynnetty alusta alkaen uudenlaisissa kuljetusratkaisuissa.

Uudessa Sr3-veturissa on sähkömoottorin lisäksi kaksi dieselmoottoriyksikköä, joiden avulla veturi pystyy kulkemaan myös lyhyillä sähköistämättömillä rataosuuksilla sekä satama- ja tehdasraiteilla. Lisäksi veturissa on radio-ohjauslaitteisto, jonka avulla kuljettaja voi liikuttaa veturia sen ulkopuolelta ja työskennellä itsenäisesti ilman muuta ratapihahenkilökuntaa.    

– Veturin monipuoliset ominaisuudet mahdollistavat uudenlaiset ja kilpailukykyiset logistiikan ratkaisut. Kuljetusketju voidaan hoitaa yhdellä veturilla alusta loppuun, koska erillisiä dieselvetureita ei tarvita. Aikaa säästyy, kun välivaiheita jää pois. Tämä näkyy asiakkaalle logistisena tehokkuutena, VR Transpointin rautatielogistiikan myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen toteaa.

VR Groupin tavoitteena on parantaa rautateiden matkustaja- ja tavaraliikenteen energiatehokkuutta 20 prosenttia vuoteen 2020 mennessä.


Nankang kehitti uuden pohjoismaisen talvirenkaan

Rengasvalmistaja Nankang tuo markkinoille täysin uuden SW-8-nastarenkaan tänä talvena. Renkaassa on 70 prosenttia enemmän nastoja kuin edellisessä mallissa sekä innovatiivinen kitkakumiseos, joka tuo lisäturvallisuutta lumella ajoon.

Nankang testasi SW-8-rengasta moneen kertaan Ivalossa, talvirenkaiden testaukseen erikoistuneessa Test Worldissa löytääkseen Pohjolan talveen parhaiten sopivan kitkakumiseoksen. Nankang SW-8:ssa yhdistyvät nastarenkaan jääturvallisuus suuremman nastamäärän ansiosta sekä kitkarenkaan erinomaiset pito-ominaisuudet lumisella tienpinnalla uuden kumiseoksen myötä. Nankang SW-8 on nastoitettu suomalaisilla Tikka-nastoilla täysautomaattikoneilla.



FPT Industrialin moottorit uusiin Iveco Daily Bluepower malleihin

FPT Industrialin ponnistukset päästöjen vähentämiseksi jatkuvat. Yhtiö on kehittänyt uusia moottoreita vastaamaan yhä kiristyviin päästövaatimuksiin. 

Uusimmat luomukset 2,3 litrainen F1A Diesel SCR RDE Ready ja 3,0 litrainen F1C Natural Gas tulevat Ivecon Daily Bluepower malleihin.

F1A Diesel tarjoaa monia etuja sekä valmistajille että käyttäjille. Se yhdistää normaalin dieselmoottorin ominaisuudet ja kategoriansa pienimmät päästöt, mikä tekee siitä tällähetkellä ainoan dieselmoottorin, joka täyttää vuonna 2020 voimaan tulevat reaaliaikaisten päästöjen raja-arvot.

Tämän kolmivuotisen kilpailuedun lisäksi voimansiirto on täysin uudistettu viimeisen vuoden aikana vähentämällä kitkaa, optimoimalla jäähdytysjärjestelmä ja lisäämällä vaihtelevan tilavuuden öljypumppu. Lisäksi mallissa on FPT:n patentoitu SCR- jälkikäsittelyjärjestelmä päästöjen minimoimiseen. Tehoa ja vääntöä siinä on 85-114 hv ja 320-380 Nm.

F1C Natural Gas moottorissa on tehoa 136 hv ja vääntöä 350 Nm. Moottoria voidaan käyttää myös bio metaanilla, jolloin CO2 päästöt ovat lähes nollatasoa. Moottorissa on silti dieselmäiset ominaisuudet, mutta jopa 35 prosentin kokonaisvaltaiset säästöt.


Ruotsi: 1170 kg ylipainoa pakettiautossa. Tuttu ongelma myös Suomessa.

Liikennepoliisi punnitsi alle 3,5 tonnin pakettiautoja viime tiistaiaamuna Tukholman Årstan ympäristössä. Tuloksena oli koko joukko ylipainorikkomuksia ja ajokorttien hyllytyksiä. Enimmillään 3,5 tonnin kokonaispainolle hyväksytty pakettiauto painoi 4670 kg, ylipainoa 1170 kg.

Ongelma tunnetaan kasvavana myös Suomessa. Se johtuu osaltaan ajokorttin liittyvistä järjettömistä määräyksistä EU:sta lähtöisin. (Toim.huom.)


Arlandan sähkö-yhdistelmä kulkee jo akuilla

eRoadArlanda-projektin tekijät NCC, KTH, ABT, Elways ja Postnord ovat panneet sähköistetyn, E-traction yhtiön muuntaman järeän DAF-yhdistelmän jo koeliikenteeseen Arlanda-Rosensbergin välillä. Akkusähköllä ja sähkötoimisilla napamoottoreilla. Sähköpaketti painaa 1600 kg, josta akkujen paino on 600 kg.

Aloitusvaiheessa akut ladataan perinteisillä latureilla. Tulevaisuudessa tiehen upotettu sähkökisko ja tien varteen asennetut pikalaturit vastaavat akkujen tehon säilymisestä.

- Yhdistelmä toimii hienosti kuormattuna ja myös kuormaus ja kuorman purku on toteutunut virheettömästi, ABT:n Fabian Wrede ilmoittaa lehdistötiedotteessa.

(Transportnet.se)


Ford esitteli ladattavan Transit Custom -hybridin

Fordin uusi ladattava Transit Custom -hybridi on esitelty Cenex Low Carbon Vehicle 2017 -tapahtumassa. Ajoneuvo on suunniteltu auttamaan ilmanlaadun parantamista päästöjä vähentämällä, ja se on osa Cleaner Air for London -testihanketta. 12 kuukautta kestävässä testissä on mukana 20 uutta ladattavaa Transit Custom -hybridipakettiautoa. Testi alkaa vuoden 2017 loppupuolella.

Transit Custom -plug-in-hybridissä on hybridijärjestelmä sekä 1,0 litran Ford EcoBoost -bensiinimoottori. Lisäksi ajoneuvoihin tulee sijaintiperusteiset geofencing-palvelut, jotka voivat säätää ajoneuvon asetuksia sen sijainnin perusteella. Tämän avulla voidaan esimerkiksi varmistaa, että hybridijärjestelmä on vain sähköä käyttävässä ajotilassa, kun ajoneuvo saapuu kaupungin keskustaan.

Ford lupaa hybridi-Customille yli 50 kilometrin ajosädettä pelkällä sähkön voimalla ajettaessa, polttomoottorin kanssa auton toimintamatka kasvaa yhteensä 500 kilometriin. Transit Custom PHEV:in sarjatuotannon kaavaillaan alkavan vuonna 2019.


Cabonline rekrytoi 100 uutta taksikuskia

Kesällä Suomeen tulleen ruotsalaisen Cabonlinen liiketoiminta kasvaa vauhdilla. Yhtiö haluaa tarjota palveluitaan yhä useammalle asiakkaalle ja rekrytoi nyt sataa uutta kuljettajaa.

Yhtiöllä on oma taksikoulu, jossa uudet kuljettajat koulutetaan työhön. Koulutus kestää kuukauden. Cabonlinella on Suomessa tällä hetkellä yhteensä noin 630 kuljettajaa ja 270 autoa. Yhtiö aikoo lisätä myös autojen määrää ensi vuonna, kun taksilain muutokset tulevat voimaan. Toimintaa on tarkoitus laajentaa muihin kaupunkeihin.

Cabonline osti alkukesästä etenkin yritys- ja yksityisasiakkaiden taksipalveluista tunnetut Kovasen ja Mankkaan Taksin sekä myöhemmin kesällä Inva-Taksin.


Finnlines on myynyt MS Finneagle aluksen

Finnlines Oyj on myynyt MS Finneagle ropax-aluksen Grimaldi-konsernille laivaston ja reittien optimointiin liittyvää strategiaansa noudattaen ja parantaakseen kannattavuuttaan. MS Finneagle oli rahdattuna Grimaldi-konsernille kesäkuusta 2017 alkaen. Aluksen luovutus Grimaldi-konsernille tapahtuu lokakuussa 2017.

Alus on rakennettu 1999 ja sen lastikapasiteetti on 2 459 kaistametriä ja matkustajakapasiteetti 835 matkustajaa. Yhtiön mukaan myynnillä ei ole vaikutusta Finnlinesin asiakkaille tarjoamaan merirahtikuljetus- tai matkustajaliikennepalveluiden palvelutasoon.


Hiab on saanut päätökseen brasilialaisen Argoksen kuormausnosturiliiketoiminnan oston

Cargotec-konserniin kuuluva Hiab on saanut päätökseen brasilialaisen Argos Guindastes Indústria e Comércio Ltda:n kuormausnosturiliiketoiminnan ostoon liittyvän virallisen prosessin. Kauppa julkistettiin 1.8.2017.

Argos on yksi Brasilian johtavista kuormausnosturivalmistajista. Yrityskaupan myötä Hiab lujittaa strategiaansa ja markkinajohtajuuttaan laajentamalla toimintaansa Brasilian markkinoille. Kauppa luo myös vankan perustan Hiabin koko aluetta koskevalle liiketoiminnalle. Jatkossa Hiabin kuormausnosturiliiketoiminta toimii Brasiliassa nimellä Hiab Brasil Guindastes e Serviços Ltda.

Argoksen kuormausnosturiliiketoiminnan tulos konsolidoidaan Cargoteciin kuuluvan Hiab-liiketoiminta-alueen tulokseen lokakuusta 2017 alkaen.


Volvo Trucksilta kaasukuorma-autot

Volvo Trucks julkistaa Euro 6 yhteensopivia raskaita kuorma-autoja, jotka toimivat nesteytetyllä maakaasulla tai biokaasulla. Suorituskyvyltään, ajettavuudeltaan ja polttoaineenkulutukseltaan nämä uudet raskaat kuorma-autot ovat Volvon dieselkäyttöisten mallien veroisia. Uusien kuorma-autojen hiilidioksidipäästöt ovat valitun polttoaineen mukaan kuitenkin 20–100 prosenttia dieselkäyttöisiä pienemmät.

Kaasukäyttöisissä ajoneuvoissa perinteisesti käytettävän otto-työkierrolla toimivan moottorin sijaan Volvo FH LNG- ja Volvo FM LNG kuorma-autojen voimanlähteenä on diesel-työkierrolla toimiva kaasumoottori. Volvon 460-hevosvoimainen kaasumoottori tuottaa 2 300 Nm:n enimmäisväännön, kun taas 420-hevosvoimainen versio tuottaa 2 100 Nm. Luku on sama kuin Volvon vastaavissa dieselmoottoreissa. Myös polttoaineenkulutus on Volvon dieselmoottoreiden veroinen mutta 15–25 prosenttia perinteisiä kaasumoottoreita pienempi.

Lue lisää: Volvo Trucksilta kaasukuorma-autot


Puunkuormauksen suomenmestaruus ratkesi Tuurissa

Puunkuormauksen suomenmestaruus 2017 ratkaistiin 30. syyskuuta käytävässä finaalissa Tuurissa Keskisen Kyläkaupalla. Kilpailun voitti Kai Sirén ajalla 06:33. Toiseksi tuli Petri Varkoi (07:00) ja kolmanneksi Reijo Niskanen (07:02). Alkukilpailujen perusteella ratkottiin myös veteraani- ja naistensarjojen voittajat. Veteraanisarjan voitti Kari Rahikka. Naistensarjan paras oli Maija Pohjankivi.

Kilpailuautona toimi Volvo FH16 8x4R 750hv WoodPro tehdasvalmis puutavara-auto, jonka erittely on optimoitu suomalaisiin haastaviin ajo-olosuhteisiin. Kyseinen erittely oli suosituin "Volvon täydellinen puuauto" -kilpailussa, joka järjestettiin viime vuoden Puunkuormaajamestari 2016 -kilpailun yhteydessä. Puuauto on varusteltu I-Shift -ryömintävaihteilla, Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmällä ja markkinoiden suosituimmalla akselistoratkaisulla, ilmajousitetulla tridem-ratkaisulla. Päällirakenteet ja pankot on toimittanut Alucar ja perävaunut Jyki.


Nürburgringin ennätys uusiksi nelivedolla

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglion uusin saavutus on Nürburgringin radalla ajettu yhden kierroksen ennätysaika sarjavalmisteiselle nelivetoautolle. Stelvio Quadrifoglion ennätyksellinen kierrosaika radan 12,9 mailia (20,76 kilometriä) pitkällä pohjoisella osuudella oli 7 minuuttia 51,7 sekuntia. Aika on tasan kahdeksan sekuntia nopeampi kuin edellinen ennätys.

Kuljettajana ennätysautossa toimi Fabio Francia. Sama mies hankki Alfa Romeo Giulia Quadrifogliolle neliovisten sarjavalmisteisten autojen ennätyksen, 7 minuuttia 32 sekuntia, samaisella Nürburgringin radalla.

Stelvio Quadrifogliossa on käytetty paljon erikoiskeveitä ja erikoislujia materiaaleja, jotka mahdollistavat 50/50 -painojakauman, erinomaisen vääntöjäykkyyden, hiilikuidusta valmistetun kardaaniakselin ja äärimmäisen tarkan ohjauksen.

Suorituskyvyn sydän ja sielu on sen alumiinista valmistettu, 2.9-litrainen, 24-venttiilinen välijäähdytetty ja kahdella turboahtimella varustettu V6 moottori, joka tuottaa 510 hevosvoimaa. Moottori on yhdistetty kahdeksan nopeuksiseen automaattivaihteistoon joka pystyy Race-tilassa vaihtamaan vaihdetta ainoastaan 150 millisekunnissa.


Tavara-autojen rekisteröinnit edelleen nousussa, henkilöautojen laskussa

Tavara-autojen ensirekisteröinnit ovat edelleen kasvussa. Uusia pakettiautoja on tammi-syyskuussa rekisteröity 20,1 prosenttia viime vuotta enemmän. Syyskuussa rekisteröitiin 1 424 pakettiautoa, joka on 21,8 prosenttia viime syyskuuta enemmän. Kuorma-autoja ensirekisteröitiin syyskuussa 258, mikä on 6,5 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden syyskuussa. Uusia kuorma-autoja on tammi-syyskuussa rekisteröity yhteensä 5,4 prosenttia viime vuotta enemmän. Yli 16 tonnin kuorma-autoja on kuluvana vuonna ensirekisteröity 11,0 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Uusia linja-autoja rekisteröitiin syyskuussa 43. Linja-autoja on syyskuun loppuun mennessä tänä vuonna rekisteröity 403, joka on 11,4 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Syyskuussa ensirekisteröitiin 9 116 uutta henkilöautoa, joka on 5,5 prosenttia viime syyskuuta vähemmän. Ero vuoden 2016 tammi-syyskuun aikana rekisteröityjen autojen määrään nähden on pieni – syyskuun loppuun mennessä uusia henkilöautoja on rekisteröity 92 091, joka on noin 0,6 prosenttia viime vuotta vähemmän.

Lue lisää: Tavara-autojen rekisteröinnit edelleen nousussa, henkilöautojen laskussa


Esimakua traktori-Unimogista

Veho on tuonut Suomeen Saksassa traktoriksi rekisteröidyn Unimog-näyttelyajoneuvon, joka on esitteillä KoneAgria-näyttelyssä Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa 12.-14.10.2017. Suomessa Unimog voidaan rekisteröidä T1b-luokan traktoriksi vuoden 2018 alusta.

Monikäyttöisen työkoneen voi muuntaa moneen eri työtehtävään spveltuvaksi ja Veho hakeekin uutta asiakaskuntaa Unimogille erityisesti työkonemaailmasta.


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.