TIP-Trailer services

Junamatkustus 10 prosentin kasvussa

Elokuussa kotimaan kaukoliikenteen junissa matkustettiin 1,1 miljoonaa matkaa, joka on 10 % viime vuotta enemmän. Erityisesti Helsingistä matkustettiin Itä- ja Keski-Suomeen. Myös VR lähijunien matkustus on kasvanut vuoden alusta 10 %.

Kaukoliikenteessä matkustus kasvoi eniten Helsingin ja Kuopion (+16 %), Helsingin ja Joensuun (+16) sekä Helsingin ja Jyväskylän (+15 %) välillä. Ratatyökausi jatkui elokuulle, ja näkyi kaukoliikenteen täsmällisyyshaasteina erityisesti rantaradalla ja pääradalla. Tilanne on korjaantunut vaiheittain töiden valmistuttua, ja syyskuussa kaukoliikenne on kulkenut 87,3 % täsmällisyydellä.

Helsingin ja Pietarin välillä liikennöivissä Allegro-junissa suomalaisten matkustajien määrä jatkoi kasvua jalkapallon MM-kisojen jälkeenkin. Elokuussa suomalaisten matkustus kasvoi 10 % ja myös turistien määrä nousi hieman. Venäläisten matkustus Allegrossa taas väheni 9 %.


ZF: Kuolleen kulman tutka varotoimenpiteillä kaupunkiajoon

ZF esittgelee Hannoverin IAA:ssa oman ratkaisunsa nk. kuolleen kulman tutkasta kuorma-autoihin (Side Vision Assist). Se valvoo auton koko kylkeä ja varoittaa muista liikenteeseen osallistuvista, jotka ovat törmäysvaarassa. Laite välittää kameran kuvan ohjaamoon. Järjestelmä voidaan kytkeä väistöohjaukseen ja suorittamaan hätäjarrutus. Järjestelmää pidetään tärkeänä turvallisuustekijänä myös autonomisesti kulkeville autoille.


DHL hyödyntämään aurinkopaneelia perävaunuissa

Aurinkopaneeli perävaunun katolla vähentää rekan polttoaineen kulutusta noin 5%. Samalla se vähentää CO2-päästöjä ja rekan huoltokustannuksia. Ensiesittely tapahtuu Hannoverin IAA-näyttelyssä, DHL ilmoittaa.

Uusi ratkaisu on syntynyt yhteistyössä TRAILAR-nimisen yrityksen kanssa. Sen folionohuet huippunykyaikaset aurinkopaneelit syöttävät energiaa akkuihin. Auton lisävarusteita kuten ilmastointia voidaan käyttää näin saadulla lisäenergialla.

(Vogel)



Sitra: Digitaalinen vallankumous ja poliittinen ohjaus mahdollistavat päästöjen puolittamisen vuoteen 2030

Maailman päästöt on mahdollista puolittaa vuoteen 2030 mennessä, mutta se vaatii johdonmukaista politiikkaa, laaja-alaista ilmastojohtajuutta ja digitaalisen vallankumouksen valjastamista vähähiilisyyden ajuriksi, toteaa torstaina 13.9. San Franciscon Global Climate Action Summit -ilmastohuippukokouksessa julkaistu selvitys.

Sitran päärahoituksella toteutettu selvitys kartoittaa eri sektoreilla (energia, maatalous ja ruuantuotanto, teollisuus, rakennukset ja liikenne) tarvittavat toimet kasvihuonekaasupäästöjen puolittamiseksi vuoteen 2030 mennessä. Selvityksen mukaan sähköntuotannon energiamurros voi seuraavan vuosikymmenen aikana tapahtua huomattavasti ennusteita nopeammin, kun uusiutuvien halpa hinta työntää fossiiliset polttoaineet ulos markkinoilta. Tahdin ylläpitäminen vaatii kuitenkin tiukkoja politiikkatoimia, kuten fossiilitukien poistoa ja hiilidioksidipäästöjen hinnoittelua. Muillakaan sektoreilla muutokset eivät nykytoimin tapahdu tarvittavaa vauhtia.

Lue lisää: Sitra: Digitaalinen vallankumous ja poliittinen ohjaus mahdollistavat päästöjen puolittamisen...


Amazon tilaa 20 000 Sprinteriä

Mercedes-Benzin uusi tuotantolaitos Charlestonissa Yhdysvalloissa on saamassa lentävän lähdön jo startista alkaen. Päätös tehdasinvestoinnista tehtiin maaliskuussa 2015, ja se on luomassa kaupunkiseudulle 600 uutta työpaikkaa. Koko tehtaan työntekijämäärä nousee 1 300:aan vuoden 2020 loppuun mennessä.

Mercedes-Benz Vans on solminut toimitussopimuksen peräti 20 000 uudesta Sprinteristä verkkoyhtiö Amazonille. Yhtiön tunnuksilla varustettuja autoja käyttävät kuriiri- ja jakeluyhtiöt, jotka ovat mukana Amazonin Delivery Service Partner -palvelussa. Amazon päätyi laajentamaan alkuperäistä kalustotilaustaan Mercedes-Benziltä.

- Yhdysvallat on jo Sprinterin toiseksi tärkein markkina-alue. Uusi tuotantolaitoksemme nopeuttaa ja joustavoittaa asiakastoimituksiamme Pohjois-Amerikassa entisestään, Mercedes-Benz Vansin pääjohtaja Volker Mornhinweg sanoo.


Turun tulevaisuuteen vahvasti vaikuttava joukkoliikenneratkaisu valmistumassa

Turussa pitkään selvitetty hanke rakentaa kaupunkiin raitiotie tai superbussi alkaa olla valmis päätöksentekoon. Lisäselvitykset ovat nyt valmistuneet ja ne esitellään Turun kaupunginhallitukselle maanantaina 17.9.2018.

Raitiotien ja superbussin vertailua on tarkennettu kaupunginhallituksen keväällä edellyttämin tavoin sekä muun saadun lisätiedon perusteella. Kaupunginhallitukselle esitetään valmistuneen raportin lähettämistä lausunnoille siten, että kirjalliset lausunnot on annettava 2.11.2018 mennessä.

Työn laadinnan aikana taustaoletukset erityisesti Turun kasvunopeuden ja määrän osalta ovat muuttuneet merkittävästi. Turun uusimman väestöennusteen mukainen kapasiteettitarve edellyttäisi vuonna 2040 viittä minuuttia tiheämpää vuoroväliä, muutoksia linjastorakenteessa, superbussin muuttamista raitiotieksi tai raitiovaunujen pidentämistä, joilla olisi myös merkittävä taloudellinen vaikutus.

Turun joukkoliikenneratkaisun tueksi on laadittu selvitys myös muiden pohjoismaisten kaupunkien raitiotie- ja superbussiratkaisuista. Raitiotiekaupungeista haastateltiin Lundin, Bergenin, Aarhusin ja Odensen edustajia sekä kehittyneen bussiratkaisun kaupungeista Helsingborgin, Malmön, Stavangerin, Trondheimin ja Aalborgin edustajia. Lisäksi haastateltiin pääkaupunkiseudun HSL:n ja Malmön seudun Skånetrafikenin edustajia.


WABCO eTrailer hyödyntää jarrutusenergiaa

Perävaunujen jarrujen valmistaja WABCO esittelee syyskuussa IAA-hyötyajoneuvonäyttelyssä perävaunuihin tarkoitetun eTrailer-energianhallintajärjestelmän. Järjestelmä käsittää genenaattori-sähkömoottorilla varustetun peravaunun akselin, akun ja hallintalogiikan.  Energianhallintajärjestelmä muuntaa jarrutuksessa vapautuvaa liike-energiaa sähköksi, joka varastoidaan perävaunuun sijoitettuun akkuun. Sähköä voidaan käyttää avustamaan yhdistelmän liikkeellelähtöä, kiihdyttämistä tai mäennousua. WABCO eTraileria saa ohjauskäskynsä vetoautosta ISO-väylän kautta. WABCO kertoo, että lyhyillä ajomatkoilla järjestelmän avulla voidaan saavuttaa korkeimmillaan 20 % ja pitkillä ajomatkoilla 10 % polttoaineensäästö. 

Niin WABCO:n kuin Boschin järjestelmät muuttavat jarrutusenergiaa sähköksi. Sähkö varastoidaan akkuun ja käytetään joko kylmäkoneessa tai perävaunun liikkumiseen. Liikkuminen voi tarkoittaa yhdistelmän ajamista jarrutusenergialla. Bosch on varautunut terminaaleissa tapahtuvaan perävaunun itsenäiseen liikkumiseen. WABCO:n on liittänyt paketti perävaunun ajonvakautuksen.


Scania tukee uusien liiketoimintamallien kehittämistä

Scania ryhtyy 10-vuotiseen yhteistyöhön Tukholman Kauppakorkeakoulun kanssa tavoitteena kehittää uusia liiketoimintamalleja tulevaisuuden kuljetusten ekojärjestelmille.

Uusi tutkimuskeskus on saanut nimen Scania Center of Innovation and Operational Excellence. Sen johtamiseen on pestattu dosentti Martin Sköld, joka yhdessä tutkijoiden kanssa hakee ratkaisuja kuljetus- ja logistiikka-alan ekojärjestelmien vaatimuksiin.

- Sekä teollisuus että kuljetuspuoli seisovat suurten muutosten edessä. Muutokset vaativat tulevaaisuudessa uusia  liiketoimintamalleja ekojärjestelmien puitteissa, Scania konsernijohtaja Henrik Henriksson perustelee.


Gasum: 50 kaasutankkausasemaa lisää Pohjolaan

Gasum ilmoittaa rakentavansa 2020 mennessä 50 uutta nestemäisen kaasun tankkausasemaa raskaille ajoneuvoille Suomi-Ruotsi-Norjaan. Uudet tankkausasemat sijoitetaan raskaiden kuljetusten solmukohtiin.

Gasumin ilmoitusta tervehditään ilolla kaasulla kulkevien raskaiden ajoneuvojen käyttäjien piirissä Kaasuautojen pitkät toimintamatkat ovat saavuttaneet suosiota palmuöljy-, HVO-, Bio- ja sähköauto-arvostelujen varjossa.

- Luonnonsuojeluviraston alkuvuonna 2018 myöntämä investointituki on todistus kaasumarkkinoiden suurista mahdollisuuksista raskaiden kuljetusten matalapäästöisenä polttoaineena, Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen sanoo.

(Transportnet.se)


MAN E-TGE täyssähköllä kaupunkijakeluun

MAN esittelee Hannoverin IAA:ssa uuden E-TGE täyssähkö-jakeluautonsa, joka on kehitetty yhdessä VW:n kanssa. Sen sähkötoiminen vetolinja on sovitettu kaupunkijakeluun.

MAN E-TGE tulee 3,5 tonnin pakettiautona ja 4,25 tonnin kuorma-autona 950 - 1700 kg hyötykuormalla. Toimintamatkaksi ilmoitetaan 160 km tavoitteena käytännössä äänetön ja päästötön kaupunkijakelu ympäri vuorokauden.


Ruotsi: Lisää sähköistettyjä teitä!

Ruotsissa on tällä hetkellä kaksi sähköistettyä koetietä raskaille kuljetuksille: Arlandassa ja Sandvikenissä, kumpikin muutaman kilometrin mittaisia.

Lue lisää: Ruotsi: Lisää sähköistettyjä teitä!


Liikenteenohjaus- ja hallintapalvelut valtionyhtiöksi

Valtioneuvosto antoi päätöksellään 13.9.2018 liikenne- ja viestintäministeriölle valtuudet perustaa uusi valtion kokonaan omistama osakeyhtiö, allekirjoittaa yhtiön perustamissopimus ja muut perustamiseen liittyvät asiakirjat sekä merkitä valtion puolesta kaikki yhtiön osakkeet.

Perustettavan erityistehtäväyhtiön nimeksi tulee Traffic Management Finland Oy. Sen toimialana ovat meri-, rautatie- ja tieliikenteenohjaus ja -hallinta sekä niihin liittyvä tiedon keruu, hallinta ja hyödyntäminen.

Eduskunta hyväksyi 27.6.2018 lain Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalveluiden muuttamisesta osakeyhtiöksi. Laki tulee voimaan ja yhtiö aloittaa operatiivisen toimintansa 1.1.2019. Lain mukaan valtioneuvosto voi ennen lain voimaantuloa ryhtyä lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.


Renault Trucksin IAA-osastolla sähköä ja sporttia

Renault Trucks esittelee uuden täysin sähkökäyttöisen Z.E.-mallistonsa tulevilla IAA-messuilla. IAA messut järjestetään 20.-27.9.2018 Hannoverissa. Renault Trucksin 1 700 m2:n suuruisella messuosastolla on uuden Z.E. –malliston lisäksi esittelyssä ajoneuvoja Euro 6 -mallistosta, uusimmat tutkimus- ja kehitystyön tulokset, sekä juuri julkistettu erikoismalli Renault Trucks T High Renault Sport Racing.

Uuden Z.E. malliston autot ovat kaupunkikäyttöön suunniteltuja kuorma-autoja. Messuilla voi tutustua mm. uuteen D Wide Z.E. jäteautoon. Osastolla esitellään yhteensä seitsemän ajoneuvoa. Renault Trucks on jo pitkään pitänyt sähköajoneuvoja yhtenä ratkaisuna kaupunkien ilmanlaatu- ja meluongelmiin. Kaukokuljetuksissa Renault Trucks uskoo dieselin pysyvän ajoneuvojen pääasiallisena energianlähteenä vielä useamman vuoden ajan. Renault Trucks jatkaa siksi tutkimustyötään dieselin energiatehokkuuden parantamiseksi. Messuilla esitellään yksityiskohtia Renault Trucksin FALCON (Flexible & Aerodynamic Truck for Low CONsumption) -tutkimusprojektista.

Lue lisää: Renault Trucksin IAA-osastolla sähköä ja sporttia


Volvo Trucks esittelee itseohjautuvuuteen perustuvan tulevaisuuden kuljetusratkaisun

Volvo Trucks esittelee nyt uuden itseohjautuviin, sähkötoimisiin hyötyajoneuvoihin perustuvan kuljetusratkaisun, joka voi tehostaa kuljetuksia ja tehdä niistä puhtaampia ja turvallisempia. Pitkän aikavälin tavoitteena on tarjota nykyisiä ratkaisuja täydentävä ratkaisu yrityksille, jotka tarvitsevat toistuvia kuljetuspalveluita määrättyjen kuljetuskeskusten välillä.

Väestönkasvun ja kiihtyvän kaupungistumisen aiheuttamat liikenneruuhkat, saasteet, meluhaitat ja muut ympäristöongelmat ovat huomattavia haasteita. Kuluttaminen ja verkkokauppa ovat kasvussa ja kuljetusalalla vallitsee kuljettajapula, joten tehokkaille kuljetusratkaisuille on paljon kysyntää.

– Kuljetusalan koko potentiaalia ei vielä ole päästy hyödyntämään. Kaikki viittaa siihen, että kuljetusten globaali tarve kasvaa tulevan vuosikymmenen aikana merkittävästi. Vastaaminen tähän kysyntään kestävällä ja tehokkaalla tavalla edellyttää, että löydämme uusia ratkaisuja. Jotta voimme turvata tavaravirtojen sujuvuuden, meidän on myös hyödynnettävä olemassa olevaa infrastruktuuria nykyistä tehokkaammin. Kehittämämme kuljetusjärjestelmä voi olla tärkeä nykypäivän ratkaisuja täydentävä ratkaisu. Sen avulla voidaan ryhtyä selättämään monia haasteita, joita yhteiskunta, kuljetusyritykset ja kuljetusten ostajat kohtaavat, kertoo Volvo Trucksin toimitusjohtaja Claes Nilsson.

Volvo Trucksin tulevaisuuden kuljetusratkaisu on tarkoitettu säännöllisiin ja toistuviin tehtäviin, joille ovat ominaisia verrattain lyhyet matkat, suuret tavaramäärät ja toimitusten ehdoton täsmällisyys. Logistiikkakeskusten väliset kuljetukset ovat tästä tyypillinen esimerkki, mutta myös muunlaiset käyttötarkoitukset ovat mahdollisia.

Lue lisää: Volvo Trucks esittelee itseohjautuvuuteen perustuvan tulevaisuuden kuljetusratkaisun


Hiab lanseeraa uudistetut JONSERED-kierrätysnosturit

Hiab lanseeraa uudistetut JONSERED-kierrätysnosturit  IAA 2018 -messuilla Hannoverissa. Tuotteet kuuluvat Hiabin pitkän tähtäimen strategiaan jätteiden käsittelyn ja kierrätyksen alalla. Uudistettu JONSERED-kierrätysnosturivalikoima muodostaa osan Hiabin kattavaa tarjontaa jätteiden käsittelyssä ja kierrätyksessä. 

Tuoteperhe koostuu kuudesta nosturimallista, joiden kapasiteetti vaihtelee kymmenestä kuuteentoista tonnimetriin. JONSERED-kierrätysnosturi voidaan yhdistää MULTILIFT-koukkulaitteen kanssa yhdeksi kauko-ohjatuksi yksiköksi, joka tekee materiaalinkäsittelystä helppoa ja tehokasta. 

Kestävyydestään ja tuottavuudestaan tunnetut JONSERED-kierrätysnosturit sisältävät runsaasti laitteiden käyttöikää pidentäviä ratkaisuja ja ominaisuuksia. Asiakkaat voivat valita omiin tarpeisiinsa sopivimman vaihtoehdon kahdesta uudesta turvajärjestelmästä: Safety+R ja Safety+RS. Näistä Safety+R sisältää kaikki kriittiset turvallisuusominaisuudet, joiden lisäksi Safety+RS tarjoaa joustavuutta ja mukavuutta parantavia lisäominaisuuksia.

Lue lisää: Hiab lanseeraa uudistetut JONSERED-kierrätysnosturit