Tampereen valtatien valaistusta uusitaan 8 - 11.8.2017

Valaistustyö sulkee 8-11.8.2017 klo 18.00-6.00 joka ilta keskimmäiset ajokaistat Tampereen valtatiellä Turussa välillä Vahdontie-Pohjoiskaari. Kaistat avataan takaisin liikenteelle aamulla klo 6.00 mennessä.

Poikkeuksellinen nopeusrajoitus 50 km/h koko urakan ajan molemmissa ajosuunnissa. Paikalla liikenneopasteet. Työkoneita liikenteen seassa.


Mazda satsaa polttomoottoriin uudessa tulevaisuusvisiossa

Mazda Motor Corporation julkisti tänään pitkän aikavälin Sustainable Zoom-Zoom 2030 -vision, joka määrittää suuntaviivat yhtiön teknologian kehitykselle vuoteen 2030 saakka. Osana uutta visiota Mazda suunnittelee myös seuraavan sukupolven Skyactiv-X-moottorin lanseerausta vuonna 2019.

Uuden vision puitteissa Mazdan tavoitteena on muun muassa yhtiön autojen keskimääräisten well-to-wheel-hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoden 2010 tasosta 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä ja 90 prosentilla vuoteen 2050 mennessä. Mazdan mukaan parhaat tulokset saavutetaan, kun vähäpäästöisen polttomoottoriteknologian kehityksen hedelmät yhdistetään voimalinjan muiden osien tehokkaaseen sähköistämiseen. Vuodesta 2019 alkaen Mazda alkaa lanseerata myös sähköautoja ja muuta sähköistä voimansiirtoteknologiaa sellaisilla markkina-alueilla, joilla suuri osa sähköenergiasta tuotetaan uusiutuvilla tai päästöttömillä energianlähteillä tai joilla tietynlaisten polttomoottoriautojen myyntiä rajoitetaan ilmansaasteiden vähentämiseksi.

Osana Mazdan tulevaisuus visiota yhtiö esittelee Skyactiv-X-moottorin, joka on Mazdan mukaan maailman ensimmäinen kaupalliseen käyttöön tarkoitettu bensiinimoottori, jossa hyödynnetään puristussytytystä, eli polttoaine-ilmaseos syttyy spontaanisti männän puristuksessa. Skyactiv-X-moottorin pitäisi Mazdan mukaan vähentää kulutusta 20–30 prosentilla ja lisätä vääntöä 10–30 prosenttia nykyiseen SKYACTIV-G-bensiinimoottoriin verrattuna.

Lue lisää: Mazda satsaa polttomoottoriin uudessa tulevaisuusvisiossa


Kesän aikana yli kaksi miljoonaa junamatkaa

Junamatkustuksen suosio on jatkanut kasvuaan kesän aikana. Kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin yli kaksi miljoonaa matkaa, kokonaisuudessaan matkamäärät ovat tänä vuonna kasvaneet +8 prosenttia. Kesällä matkustettiin erityisesti Säästölipuilla, joita oli tarjolla kaksinkertainen määrä.

Kesä oli täynnä erilaisia tapahtumia, joihin VR varautui ylimääräisillä junilla. Festarijunat Provinssirockiin Seinäjoelle ja Ilosaarirockiin Joensuuhun olivat suosittuja viime vuosien tapaan. Myös Kotkan meripäivät ja Mikkelin asuntomessut vetivät lomakansaa raiteille ja matkamäärät moninkertaistuivat. VR:än internetsivuilla vierailtiin yli kuusi miljoonaa kertaa ja kaukoliikenteen lipuista ennätykselliset 80 prosenttia ostettiin sähköisistä itsepalvelukanavista.

Vuonna 2014 aloitettu ohjausvaunukalustohankinta on saatu päätökseen ja junissa on noin 1700 uutta, 200 km/h nopeudella kulkevaa asiakaspaikkaa.

Myös VR:n lähiliikenteen matkamäärät ovat voimakkaassa kasvussa, kesän kasvu oli yli 20 prosenttia. Kasvua edesauttoi lähiliikennealueen laajentuminen Riihimäeltä Tampereelle asti. Samalla uuden alueen hinnat laskivat niin ikään noin 20 prosenttia.



Finnairin kehitys Aasian reiteillä jatkui heinäkuussa

Finnairin kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) mitattuna kasvoi heinäkuussa 11,6 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta, ja liikenne myydyillä henkilökilometreillä (RPK) mitattuna kasvoi 13,6 prosenttia. Matkustajia oli kuukauden aikana 1,12 miljoonaa eli enemmän kuin koskaan aiemmin (aiempi ennätys kesäkuulta 1,10 miljoonaa). Finnairin matkustajakäyttöaste kasvoi heinäkuussa 90,2 prosenttiin. 

Finnairin suurimman liikennealueen eli Aasian kapasiteetti kasvoi heinäkuussa 14,8 prosenttia, ja liikenne kasvoi 19,8 prosenttia korkean matkustajakäyttöasteen (92,6 prosenttia) myötä. Reittitarjonta oli pääpiirteissään sama kuin vertailukaudella, mutta erityisesti vuoroja Tokioon ja Hongkongiin oli edellisvuotista enemmän. Amerikan-liikenteen kapasiteetti pysyi suunnilleen viimevuotisella tasollaan ja Euroopan-liikenteen kapasiteetti kasvoi 10,8 prosenttia muun muassa uusien kesäkausireittien ja neljän uuden A321-kapearunkokoneen myötä. Kotimaanliikenteen kapasiteetti kasvoi 6,3 prosenttia mutta liikenne supistui 7,8 prosenttia suurimpien kotimaanreittien käyttöasteiden laskun takia.

Lue lisää: Finnairin kehitys Aasian reiteillä jatkui heinäkuussa


Itäväylä palautuu vähitellen vanhaan uomaansa

Helsingissä Kalasataman keskuksen Redin rakennustöiden vuoksi tilapäiselle kiertotielle siirretty Itäväylä palautetaan takaisin entiselle reitilleen vaiheittain keskiviikkona 9.8.2017 klo 21.00 alkaen, kun idän suunnasta keskustaan kulkeva liikenne palautuu suoristetulle Itäväyllälle. Autoliikenne idän suunnasta Pasilaan siirtyy suoristetulle Itäväylälle 16.8.2017 alkaen. Keskustasta sekä Pasilasta itään kulkeva autoliikenne palautuvat suoristetulle Itäväylälle ja Hermannin rantatie avautuu liikenteelle 1.9.2017 alkaen.

Itäväylä kulkee Kalasatamassa Redin työmaan kohdalla katetussa tilassa. Syksyn aikana liikenne saatetaan pysäyttää työmaan kohdalla joidenkin työvaiheiden vuoksi mutta pysäytykset ovat kestoltaan lyhyitä.


Kobelcon myynti vaihtaa omistajaa

Kesko-konserniin kuuluva Konekesko Oy on sopinut myyvänsä Kobelco-liiketoimintansa KH-Koneet Oy:n perustamalle yhtiölle. Kaupan yhteydessä Kobelco -edustussopimus Suomen osalta siirtyy ostajalle 1.9.2017 alkaen. Konekesko jatkaa Kobelcon edustajana Baltian maissa tytäryhtiöidensä kautta.

Osana liiketoimintakauppaa ostaja vuokraa Konekeskon Vantaan Hakkilassa sijaitsevan pääkorjaamon, josta tulee valtakunnallinen Kobleco Center. Pääosa luovutuksen kohteena olevassa liiketoiminnassa työskentelevistä henkilöistä siirtyy kaupan myötä ostajalle vanhoina työntekijöinä. Osa siirtyy KH-Koneiden kumppaniyritysten palvelukseen, mutta jatkavat Kobelco -asiakaskunnan palveluksessa.


Telia testaa valokuitukaapeleiden asentamista mikro-ojitustekniikalla

Mikro-ojitus on Suomessa uusi, käytössä olevia menetelmiä ympäristöystävällisempi ja tehokkaampi rakennusmenetelmä. Telia on kokeillut mikro-ojitusta aiemmin vuosien 2011–2012 aikana. Viime vuosina Telia on rakentanut valokuitua pääosin perinteisin tavoin Avoin kuitu -mallilla.

Valokuidun asentaminen on tähän asti Suomessa pääosin toteutettu kaivamalla ja auraamalla. Materiaalivaihdot ovat perinteisissä valokuidun asentamismenetelmissä suuria ja työn toteutus on ollut hidasta, sekä onnistunut vain kesäisin.

Mikro-ojitus (micro trenching) tarkoittaa käytännössä kuitukaapeleiden asentamista timanttisahattuun uraan, joka tehdään noin 40 cm syvyyteen eli hieman lähemmäs pintaa kuin perinteisissä menetelmissä. Kuidun asennus onnistuukin kaksi tai jopa kolme kertaa nopeammin. Mikro-ojituksen testaus toteutetaan yhdessä Empower TN Oy:n kanssa Helsingin Länsi-Pakilassa.

- Mikro-ojittamisella voidaan asentaa paljon enemmän valokuitua päivässä kuin kaivamalla. Mikro-ojittamalla rakentamisen haitta myös asukkaille on minimaalinen, koska työmaa tarvitsee vähemmän tilaa ja rakentamisaikataulu on nopea. Pinnoitteen kapean jälkipaikkauksen ja vähäisten materiaalisiirtojen ansiosta siitä syntyy matala hiilijalanjälki. Menetelmä on lisäksi kustannustehokas ja hoituu nopeasti, Pekka Piuva verkonrakentamisen yksiköstä kertoo.


Posti lisää lokeroita SmartPost automaatteihin

Suomalaisten suosimat pakettiautomaatit saavat lisää lokeroja kattavasti koko maassa. Kaikkiaan lokeroita lisätään 179 pakettiautomaattiin. Lisälokeroiden asennustyöt aloitetaan 7.8. ja laajennustyö kestää yhteensä kahdeksan viikkoa. Postilla on noin 500 pakettiautomaattia.

Asennuksen aikana pakettiautomaatilla on noin kahden tunnin käyttökatko. Posti pahoittelee tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.


Iphonen seuraavassa päivityksessä ajossa käyttöä rajoittava automoodi

ETSC:n (European Transport Safety Council) tutkimuksen mukaan neljä kymmenestä kuljettajasta käyttää puhelinta ajaessaan. Näiden huolestuttavien tulosten rohkaisemana Apple on tuomassa seuraavaan ohjelmistopäivitykseensä sisäänrakennetun automoodin, joka estäisi ajoa häiritsevien sovellusten kuten tekstiviestien käytön.

Moodi menee automaattisesti päälle sen tunnistaessa ajamisen. Se on kuitenkin helposti kierrettävissä painamalla "olen matkustaja" painiketta. Toivottavasti moodi kuitenkin tuo asian enemmän esille ja mahdollisesti vähentää puhelimen käyttöä ajaessa.

Monet maat kuten Ranska ja Australia harkitsevat rangaistusten kiristämistä puhelimen käyttöön liittyen. Viimeisimpänä Englanti tuplasi rikkeestä tulevat sakot.


Viikon luku: 28 916 708

Euroopan autonvalmistajien etujärjestö ACEA:n tilaston mukaan Euroopan Unionin teillä on lähes 29 miljoonaa pakettiautoa. Pakettiautojen valmistus on tärkeä teollisuudenala Euroopan Unionin alueella. Yhteensä 2,2 miljoonaa pakettiautoa valmistettiin 39:ssä Euroopassa sijaitsevassa kevyitä hyötyajoneuvoja valmistavassa tuotantolaitoksessa. Vientiin eurooppalaisista pakettiautoista päätyy 347 108 kappaletta ja vientikauppa on yli 4 miljardin euron arvoista.

Pakettiautot vastaavat 80 prosenttia EU:n koko hyötyajoneuvomarkkinoiden yksikkömyynnistä. Huolimatta kiristyvistä päästövaatimuksista ja vaihtoehtoisten voimanlähteiden kehittymisestä, 96 prosenttia uusista pakettiautoista on edelleen dieselkäyttöisiä.


Liikennevirasto aloittaa kunnostusruoppaukset Haukiputaalla

Kunnostusruoppauksessa palautetaan Virpiniemi-Toppilan rannikkoväylän kulkusyvyys 1,8 metristä 2,4 metriin. Työt alkavat elokuun alussa ja kestävät noin 2 kuukautta.

Virpiniemi-Toppilan väylä (Sudenreikä) kulkee Kraaselin saaren ja mantereen välistä Kiviniemen edustalta pohjoiseen. Väylä on mataloitunut vuosien saatossa. Ruopattavia massoja on noin 13 600 m3 ja massat koostuvat pääasiassa hiekasta. Kunnostusruoppauksen urakoitsijaksi on valittu kilpailutuksessa R-towing Oy Oulusta.

Väylää käyttää nykyisin pääasiassa runsas pienvenekalusto, matkailu- ja huviveneliikenne, mutta myös viranomais- ja pelastusliikenne. Hankkeen tärkeä tavoite on myöskin saada huviveneliikenne pois kauppamerenkulun väylältä.  

Veneliikennettä pyydetään tarkkaavaisuuteen ja hiljentämään vauhtia ruoppaustyön kohdalla.


Volvolle kaksi Vuoden Kuorma-autopalkintoa Härmän Power Truck näyttelyssä

Volvo Trucks Finland eli Volvo Kuorma-autot Suomessa vastaanottaa perjantaina 11.8. Power Truck näyttelyn avajaispäivänä kaksi merkittävää Vuoden Kuorma-autopalkintoa. Kummassakin tapauksessa palkinnon saavuttama kuorma-auto on Volvo FH.

Pääpalkintona on Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden lukijoiden valitsema Vuoden Kuorma-auto 2017 Suomessa: Volvo FH.

Toisena palkintona jaetaan Kansainväliseksi Vuoden Kuorma-autoksi 2014 valitulle Volvo FH:lle jälkikäteen Suomen Volvo Kuorma-autojen palkintokaappiin myönnetty pienoispalkinto.

Palkintojen jakamaan on Suomeen saapunut International Truck of the Year (ITOY) järjestön puheenjohtaja, italialainen Gianenrico Griffini. Hän tutustuu Suomessa myös maamme erikoisuuteen, HCT-rekkoihin ja niistä saatuihin kokemuksiin, Speed Oy:n HCT-rekkojen antamiin kokemuksiin vuodesta 2013 lähtien sekä Sisu Autoon, sen sähhkö- ja kaivos-Sisuihin ja Euroopassakin noteerattuihin edistyksellisiin maastokulkuominaisuuksiin.

Vuodesta 1977 vuosittain Kansainvälisen Vuoden Kuorma-auton valtsevaan ITOY-tuomaristoon kuuluu 25 Euroopan maan kuorma-autoalan erikoistoimittajat. Liitännäisjäseninä ITOY:hin ovat lisäksi liittyneet Australian, Japanin, Kiinan, Brasilian, Etelä-Afrikan ja Iranin suurimmat kuorma-autolehdet.


Ruotsi: Vodkaa biodieselillä

Ruotsin suurinta alkoholisaavutusta, Absolut Vodkaa, kuljetetaan jatkossa vain elintarvike- ymv. biojätteistä valmistetulla "fossiilivapaalla" HVO dieselpolttoaineella. Absolut Vodka ilmoittaa ajavansa sillä omalla tavallaan ympäristön puhtautta. Alkoholia puhtaaseen ympäristöön.

Mitä vastaa Koskenkorva?

 


DHL: Pikajakeluihin StreetScooter ja e-NV200 Den Haagissa

Saksan Postin kehittämä ja jo sarjavalmistama sähköjakeluauto StreetScooter sekä Nissanin sähköpakettiauto e-NV200 ovat DHL Expressin valinnat pakettijakeluun Hollannin pääkaupungissa Den Haagissa. Saksan Postin DHL City-Hub konsepti ottaa näin uudem askeleen sähköisessä tavarajakelussa. Ensiaskel otettiin maaliskuussa 2017 Saksan Frankfurtissa ja Hollannin Utrechtissä.

City-Hub konseptin kolmas sähköjakelija on DHL Cubicycle - "rahtipolkupyörä" jonka tavarakori kantaa 125 kg rahtia erikoisvalmistetulla lavallaan.


Sprinterin uudet sähköversiot valmistetaan Düsseldorfissa

Mercedes-Benz on päättänyt uuden sukupolven sähkökäyttöisen Sprinterin valmistuksesta Düsseldorfissa sijaitsevalla tehtaallaan, josta muodostetaan Sprinter-osaamiskeskus. Tehtaaseen ja tuotantoon investoidaan 300 miljoona euroa ja paikallisesti on sovittu joustavasta työajasta ja tehokkuuden kehittämisestä. Sprinteriä on valmistettu 55 vuodessa yli 4 miljoonaa kappaletta, Düsseldorfissa tuotanto alkoi vuonna 1995. Viime vuonna Sprinter teki uuden myyntiennätyksen 193 400 myydyllä autolla. Lähivuosien aikana Mercedes-Benz Vans panostaa mallistonsa sähköistämiseen noin 150 miljoonaa euroa. Uuden sukupolven Vito ja Sprinter hyödyntävät samaa modulaarista teknologiaa, jota käytetään myös Mercedes-Benzin henkilöautomalliston tulevassa sähköistämisessä.


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.