Teboil

Norra siirtyy väliaikaisesti Finnairin omistukseen

Finnair ostaa StaffPoint Holding Oy:ltä (StaffPoint) ja Kilco Oy:ltä 60 prosenttia Nordic Regional Airlines AB:n (Norra) osakkeista. Finnair omistaa Norrasta ennen kauppaa 40 prosenttia, ja kaupan myötä Norra siirtyy väliaikaisesti kokonaan Finnairin omistukseen. Kaupalla ei ole vaikutusta Norran toimintaan eikä henkilöstöön.

Norra operoi Finnairin ostoliikennettä 24:lla ATR- ja Embraer-lentokoneella kotimaan- ja Euroopan-reiteillä. StaffPoint ja Kilco vetäytyvät Norran omistajuudesta 5.10.2017 tiedotetun StaffPointin omistusjärjestelyn vuoksi. Finnairin tavoitteena on löytää uusi enemmistöomistaja Norralle.

- Viime vuodet ovat osoittaneet, että yhteisyritysmalli toimii hyvin kotimaan ja lähialueiden ostoliikenteessä. Tavoitteenamme on löytää uusi, teollinen kumppani kehittämään kanssamme Norran toimintaa, sanoo Finnairin operatiivisen toiminnan johtaja Jaakko Schildt.

Kaupan toteutuminen edellyttää Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksyntää.


Norra digitalisoi lentokoneiden ohjaamot Toughpad-tableteilla

Suomalainen Nordic Regional Airlines tehosti toimintaansa hankkimalla lentäjilleen Panasonicin vahvistetut Toughpad FZ-G1 -kannettavat. Vahvistetut kannettavat pidentävät laitteiden elinkaarta ja vähentävät niiden huoltotoimenpiteistä koituvia kuluja.

Lentokoneiden ohjaamot digitalisoituvat vauhdilla. Toughpadien käyttöönotto on Norran ensimmäinen mittava laitekannan päivitysprojekti.

- Meillä on 24 lentokonetta, joista jokaisessa on kaksi Toughpadia, yksi kummallekin lentäjälle. He hyödyntävät niiden avulla muun muassa karttoja, yhtiön käsikirjoja ja muita operatiivisia tietoja, sekä käyttävät muutamaa työssä vaadittavaa sovellusta, sanoo operoinnin tukiosaston johtaja Norran Jarno Ruotsalainen.

Lue lisää: Norra digitalisoi lentokoneiden ohjaamot Toughpad-tableteilla


Pertti Korhonen Finrail Oy:n hallituksen puheenjohtajaksi

Finrail Oy:n hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi on valittu DI Pertti Korhonen. Korhonen on toiminut aiemmin mm. Outotec Oyj:n ja Elektrobit Oyj:n toimitusjohtajana sekä erilaisissa johtotehtävissä Nokia Oyj:ssä. Nykyään Korhonen toimii useiden pörssi- ja kasvuyhtiöiden hallituksissa, kuten DNA Oyj:n ja Finpro Oy:n hallituksen puheenjohtajana sekä Tekesin johtokunnan puheenjohtajana. Finrail Oy:n hallituksen muut jäsenet ovat Pia Björk, Kimmo Mäki, Yrjö Poutiainen, Kaija Sellman ja Pekka Timonen.



Helsingin Sataman meriliikenne osoittaa talouden hyvää kasvua

Helsingin meriliikenteen kasvu jatkuu voimakkaana. Tammi–syyskuussa Helsingin Sataman kautta kuljetettiin rahtia yhteensä 10,5 miljoonaa tonnia. Kasvua viime vuoden vastaavaan aikaan oli siten 12,7 %. Tuontia siitä on 5,5 miljoonaa tonnia (+ 13,2 %) ja vientiä 5,0 miljoonaa tonnia (+11,5 %).

Helsingin Sataman kautta kulkee pääasiassa yksikköliikennettä, eli merikonteissa, kuorma-autoissa ja perävaunuissa kulkevaa rahtia. Syksyllä alkaneen Metsä Groupin Äänekosken tehtaan selluviennin odotetaan näkyvän vasta vuoden viimeisellä neljänneksellä sekä irtotavara- että yksikköliikenteen tilastoissa.

Matkustajia Helsingin Sataman säännöllisessä linjaliikenteessä oli tammi-syyskuussa 9 miljoonaa. Luvussa oli hieman kasvua edelliseen vuoteen verrattuna (+1,8 %).


Renault Trucks Suomen myyntijohtajaksi Pasi Gerpe

Pasi Gerpe (39) on nimitetty Renault Trucks Suomen myyntijohtajaksi ja Volvo Finland Ab:n johtoryhmän jäseneksi 6.11.2017 alkaen. Pasi Gerpe tulee tehtävässään vastaamaan Renault Trucks kuorma- ja pakettiautojen myynnistä Suomessa ja raportoi Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklundille.

Gerpellä on pitkä tausta eri autoalan tehtävistä vuodesta 2001 lähtien, ja on viimeiset 5,5 vuotta toiminut kuorma-automaahantuonnin johtavissa tehtävissä.


Vaaratilanne Containerships VII:llä

Containerships VII:llä on ollut tulipalo akseligeneraattorissa konehuoneessa. Laiva oli matkalla Pietarista Helsinkiin.

Tilanne saatiin nopeasti haltuun, eikä se aiheuttanut henkilö- tai ympäristövahinkoja.

Laiva on nyt ankkuroituna Seiskarissa. Laivan henkilöstö tutkii, pääseekö laiva jatkamaan omin voimin Helsinkiin.


Suomalaiselle Aurelia Turbinesille merkittävä sopimus Iso-Britanniaan ja Irlantiin

Pieniä ja hyötysuhteeltaan maailman tehokkaimpia kaasuturbiineja kehittävä suomalainen Aurelia Turbines on solminut merkittävän yhteistyösopimuksen Greenray Energy Solutionsin kanssa. Brittiläinen Greenray on maailmanlaajuisesti toimiva kaasu- ja höyryturbiinijärjestelmien kokonaisratkaisujen toimittaja ja markkinoija. 

Aurelia Turbinesin ensimmäisen A400-kaasuturbiinimallin kaupallistaminen etenee myötätuulessa, kun yhtiö allekirjoitti markkinointiyhteistyösopimuksen brittiläisen Greenray Energy Solutionsin kanssa. Englannin Lincolnissa pääkonttoriaan pitävä Greenray on yksi maailman johtavista kaasu- ja höyryturbiinitoimijoista.  

Greenray ja Aurelia Turbines markkinoivat yhdessä A400-kaasuturbiinia Ison-Britannian ja Irlannin markkinoilla. Samalla tarkoitus on selvittää yhteistyömahdollisuuksia myös muissa maissa, missä Greenray on jo läsnä.

Aurelia Turbines on aloittanut kaasuturbiinien tuotannon Lappeenrannassa tänä vuonna. 


MAN TGE BMC taksiin ja erikoistehtäviin

VW Crafterin kaksoisveli MAN TGE tulee markkinoille 3 ja 5,5 tonnin kokonaispainoissa suoraan keskenään kilpailevina. MAN TGE:n odottaessa ensi vuoteen omaa pikkubussiaan, MAN:n BMC-osasto (Bus Modification Center) on tuotttanut oman erikoistakenteisen TGE-pikkubussin taksi-, limousine- ymv. erikoiskäyttöön kaksi- tai nelivetoisena.

Lue lisää: MAN TGE BMC taksiin ja erikoistehtäviin


VDL Sprinterit aloittivat Kuopiossa

Savonlinjan kesäkuussa tilaamat neljä VDL MidCity -linja-autoa ovat aloittaneet liikennöinnin Kuopion palveluliikenteessä lokakuun alussa. VDL toteutti Mercedes-Benz Sprinter 516 CDI -alustaan pohjautuvien autojen korimuunnokset.

Mercedes-Benzin valtuuttamana VDL jatkoi Sprintereiden koria 700 millimetrillä keskeltä autoa. Lopputuloksena syntyi kokonaispituudeltaan 8 metriset autot, joissa on poikkeuksellisen suuri esteetön matalalattia-osa, johon mahtuu helposti kaksi pyörätuolia. Pyörätuolipaikkojen lisäksi autoissa on 14 kiinteää turvavöillä varustettua istumapaikkaa sekä 4 klaffi-istuinta. Seisomapaikkoja on rekisteröity kymmenelle matkustajalle.

Kuopiossa ja muissakin keskisuurissa kaupungeissa toimiva palveluliikenne PALI on perinteisen linja-autoliikenteen ja taksiliikenteen välimuoto. PALIssa on erityisesti otettu huomioon iäkkäämpien ja toimintaesteisten henkilöiden esteettömyys tarpeet. Se onkin saavuttanut erityisesti vanhusväestön ja vammaisten suosion, vaikka onkin osa kaikille avointa


Olli Heikkinen Scania Suomi Oy:n markkinointi- ja lehdistöpäälliköksi

Olli Heikkinen on 2.10.2017 aloittanut uutena markkinointi- ja lehdistöpäällikkönä Scania Suomi Oy:ssä. Heikkinen on edeltäneet seitsemän vuotta ollut kuljetusliikenteen töissä. Sitä ennen hän toimi Suomen Scanialla mm. erikoismyynnin johtajana.


Uusi DAF LF City kaupunkijakeluun

DAF on esitellyt uuden 7,5 tonnin kuorma-auton Paccarin 156 hv moottorilla. Vaihteistona Eaton 5-vaihteinen käsivalintainen. Arvioitu kantavuus on 2,2 tonnia päällirakenteesta riippuen. Alustava hinta 69500€ alv0.


KAHA: Polttoainejärjestelmän puhdistus säännöllisesti!

Polttoainejärjestelmään kerääntyy helposti kosteutta ja kosteus edesauttaa tehokkaasti bakteerien ja karstan syntyä. Järjestelmään kerääntynyt bakteerimassa voi puolestaan aiheuttaa suuriakin ongelmia mm. tukkimalla pahimmillaan polttoainesuodattimen kokonaan. Nämä ongelmat voidaan helposti ennaltaehkäistä käyttämällä säännöllisesti polttoainejärjestelmän puhdistusaineita. Puhdas polttoainejärjestelmä kuluttaa vähemmän polttoainetta ja tuottaa vähemmän haitallisia päästöjä.

SONAX Diesel System Cleaner dieselajoneuvoille ja SONAX Fuel Injection & Carburetor Cleaner bensiiniajoneuvoille.


Ympäristöystävällisempiä autonrenkaita nanotäyteaineilla

Autonrenkaiden valmistuksessa käytetään kumin lujittamiseen useimmiten hiilimustaa. Rengasteollisuudessa tarvitaan kuitenkin sen rinnalle muita täyteainevaihtoehtoja, joilla voidaan parantaa renkaiden dynaamisia ominaisuuksia, kuten pitoa ja vierintävastusta.

- Hiilimustan korvaamiselle on myös ympäristöllisiä syitä. Sen valmistuksessa käytetään fossiilisia polttoaineita, joten myös siksi uusien täyteainevaihtoehtojen kehittäminen on tärkeää, kertoo Tampereen teknillisellä yliopistolla väittelevä Minna Poikelispää

Poikelispää tutki materiaaliopin alan väitöskirjassaan hiilimustan osittaista korvaamista nanotäyteaineilla. Hän käytti materiaaleina hiilinanoputkia sekä luonnosta peräisin olevia savimineraaleja, kerroksellisia silikaatteja ja halloysiittinanoputkia.

- Tavoitteena on parantaa sellaisten kumilaatujen ominaisuuksia, joita voidaan käyttää esimerkiksi raskaiden ajoneuvojen renkaissa, Poikelispää sanoo.

Savimineraaleista valmistetut nanotäyteaineet pienentävät kumin häviökerrointa korotetuissa lämpötiloissa.

- Renkaissa tämä pienentäisi vierintävastusta ja laskisi siten autojen polttoaineen kulutusta, Poikelispää sanoo.


Simeon kasvaa Ruotsissa

Kiitosimeon Oy on hankkinut Petroleum Logistics i Mittskandinavien Ab:n koko osakekannan 29.9.2017. Myyjänä on Östersundissa päätoimipaikkaa pitävä Lundstams Återvinning Ab. Ostetun yhtiön kautta Simeon vahvistaa markkinaosuuttaan polttonesteiden kuljetuksissa Ruotsissa.

Kiitosimeon Oy:n toimitusjohtaja Juha Lehtinen on myös tyytyväinen syntyneeseen kauppaan.

- Petroleum Logistics Ab:n eli tuttavallisemmin PLM:n osto tukee strategiaamme kasvattaa Ruotsin kuljetustoimintaamme. Olemme saaneet Simeonin joukkueeseen nyt hyvän lisän polttoainekuljetuksen ammattilaisia, joiden avulla pystymme palvelemaan nykyisiä ja tulevia asiakkaita laadukkaasti.

Simeonin Ruotsin maajohtaja Andreas Andersson vahvistaa Juha Lehtisen näkemykset.

- Tehty kauppa tuo runsaasti synenergiaetuja. Lisäksi meillä on mahdollisuus hyödyntää ja ottaa käyttöön Simeonissa PLM:n hyväksi todettuja toimintamalleja, Andersson sanoo.

Lue lisää: Simeon kasvaa Ruotsissa


Lahden seudun joukkoliikenteessä seniorilippukokeilu

Vanhusneuvosto on myöntänyt Lahden seudun joukkoliikennelautakunnalle Vuoden vanhusteko 2017 kunniakirjan seniorilippukokeilun järjestämisestä.

Vanhusneuvosto kiittää Lahden kaupunkia ja Lahden seudun joukkoliikennelautakuntaa rohkeasta kokeilusta tarjota kaikille vähintään 65-vuotiaille kaupunkilaisille oikeuden matkustaa alennettuun hintaan arkisin klo 9.00-14.00 sekä viikonloppuisin koko päivän ajan.

-Seniorilippu on hieno kädenojennus ikääntyville kaupunkilaisille, joka mahdollistaa helpon, turvallisen ja edullisen liikkumisen kaupunkialueella. Omalta osaltaan lippu edesauttaa ikäihmisten omatoimista kulkemista, asiointia ja sosiaalista kanssakäyntiä, Neuvosto lisäsi.

Seniorilippukokeilu jatkuu nykyisellään vuoden loppuun asti ja joukkoliikennelautakunta käsittelee loppuvuodesta, kuinka seniorilipun kanssa jatkossa toimitaan. Seniorilipun käyttäminen on ollut suosittua ja matkoja on elo-syyskuun aikana tehty lähes 42 000 kpl.


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.