Auto, tekniikka ja kuljetus – 40 vuotta

Uusi valtatie Keski-Suomen kasvavien liikennemäärien tarpeisiin

Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet-hankkeessa uudistettiin valtatietä 4 ja sen tieyhteyksiä sekä peruskorjattiin 47 km rataa välillä Jyväskylä-Äänekoski. Perjantaina 11.1.2019 liikenne pääsi kulkemaan uutta paranneltua Nelostietä Myllyntauksesta Äänekosken kaupungin kohdalle. Samalla liikenteelle otettiin myös Tärttämäen ja Myllyntauksen sillat sekä Äänekosken kaupungin eritasoliittymä, joka toimii Äänekosken kaupungin pääliittymänä.

Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet-ratahanke painottui noin 47 kilometrin mittaiselle Jyväskylä-Äänekoski välille, joiden välillä rataosuus myös sähköistettiin. Parannustöihin sisältyi perusparannuksen lisäksi tunnelien korjauksia, siltojen uusimisia, turvalaitteiden lisäämistä ja tasoristeysten parantamista. Hankkeessa parannettiin myös Tampere - Orivesi rataosuuden liikenteen välityskykyä ja korjattiin tunneleita välilllä Jämsänkoski - Jyväskylä. Rataosuus valmistui aikataulussaan elokuussa 2017.

Valtatietä 4 uudistetaan välillä Hirvaskangas-Mämme yhteensä 15 km. Tien välityskykyä parannetaan muuttamalla valtatie 4 välillä Myllyntaus–Äänekosken keskustan liittymä kolmen kilometrin matkalla 2 + 2 kaistaiseksi. Muilla hankkeeseen sisältyvillä osuuksilla tie muutetaan keskikaiteelliseksi 1 + 2 ja 1 + 1 kaistaiseksi tieksi.

Lue lisää: Uusi valtatie Keski-Suomen kasvavien liikennemäärien tarpeisiin


Hyvinkäälle luomubiokaasun tankkausasema

Energiayhtiö Nivos avaa Hyvinkään Palopurolle luomubiokaasun julkisen tankkausaseman. Yhdessä viereisen Knehtilän luomutilan kanssa Palopuron tankkausasema ja biokaasulaitos muodostavat Suomen mittakaavassa ainutlaatuisen agroekologisen symbioosin, jossa luomutilan viljelyn sivuvirrat hyödynnetään luomubiokaasun tuottamiseen.

Helsingin yliopiston mallinnukselle pohjautuva Palopuron hanke on niittänyt mainetta ulkomailla asti ja ollut Suomen esimerkkinä YK:n ilmastokokouksessa. Erilaisia toimijoita yhdistävä hanke syntyi tarpeesta ryhtyä konkreettisiin tekoihin kestävän maatalouden ja energian puolesta.

Tankkausaseman tulevia käyttäjiä ovat kaasuautoilijat, joiden määrä kasvaa Suomessa huimaa vauhtia. Kaasuautoiluun houkuttelee paitsi vähäpäästöisyys, myös sähköautoilua toistaiseksi edullisemmat kustannukset.

Lue lisää: Hyvinkäälle luomubiokaasun tankkausasema


FREJA Suomi aloitti maakuljetukset LBG-rekalla

Joulukuun 2018 alusta lähtien FREJAn kuljetuksia on Suomessa hoidettu biokaasulla. FREJA aloitti yhteistyön Gasumin kanssa irtoperäliikenteessä ajamalla kuljetuksia Ivecon Stralis NP -puoliperäveturilla. Yhteistyön taustalla on elokuuhun 2020 asti jatkuva CIVITAS ECCENTRIC -hankkeeseen kuuluva ja osin EU-rahoitteinen tutkimus, joka tuottaa tutkittua tietoa kaasun käytöstä raskaan liikenteen kuljetuksissa. CIVITAS ECCENTRIC -hankkeessa kehitetään puhdasta liikkumisjärjestelmää testaamalla biokaasuautoja sekä biokaasun käytön kasvamista logistiikassa. 

- Toimintasäteemme on noin tuhat kilometriä, ja Gasumin tankkausasemia löytyy esimerkiksi Turusta, pääkaupunkiseudulta ja Jyväskylästä, joten tankkaaminen onnistuu kuljetusreitin varrella helposti, FREJAn liikenteenhoitaja Antti Setälä kertoo.

Lue lisää: FREJA Suomi aloitti maakuljetukset LBG-rekalla



Ensimmäisenä Euroopassa - DS Crossbackin hybridi Suomessa myyntiin

DS 7 Crossback SUV:n myynti Suomessa alkoi vuoden 2018 lopulla. Tammikuun toisena viikonloppuna avautuvat DS:n oman myymälän, ekslusiivisen DS Store Helsingin ovet Vantaan Petikossa, jonka jälkeen automaailmaan tauon jälkeen palannut ranskalainen ylellisyys on kaikkien saatavilla.

Markkinoille DS 7 Crossback tuli ensin tehokkailla ja vähäpäästöisillä bensiini- ja dieselmoottorivaihoehdoilla, mutta myymälän avautumisen kunniaksi Suomi aloittaa ensimmäisenä Euroopassa DS 7 Crossback SUV E-TENSE 4x4 nelivetoisen lataushybridin ennakkomyynnin jo nyt. DS 7 Crossback E-TENSE 4x4 lataushybridi -mallisto vastaa lähes täysin muuta DS 7 Crossback -mallistoa, mutta tuo asiakkaalle nelivetoisen lataushybridin perinteisten voimalinjojen rinnalle.

Lue lisää: Ensimmäisenä Euroopassa - DS Crossbackin hybridi Suomessa myyntiin


Ervasalo siirtyy Ruotsin DHL Expressenin toimitusjohtajaksi

Peter Ervasalo on valittu Ruotsin DHL Expressin uudeksi toimitusjohtajaksi. DHL Expressenin Suomen osastoa aiemmin johtanut Ervasalo on ollut DHL:n palveluksessa vuodesta 2008. Sitä ennen Ervasalo on ollut TNT:n ja UPS:n palkkalistoilla.

Uudessa roolissaan Ervasalo jatkaa DHL Expressin Euroopan johtoryhmän jäsenenä ja raportoi suoraan DHL Express Europan toimitusjohtaja Alberto Nobisille


Uusi FordStore hyödyntää aurinkoenergiaa ja maalämpöä

Autokonserni Laakkonen vahvistaa asemaansa Suomen suurimpana Ford-autojen jälleenmyyjänä avaamalla uuden FordStore-liikkeen Espooseen. Liike sijaitsee kauppakeskus Liilan naapurissa.

Uudessa liikerakennuksessa hyödynnetään kestäviä ratkaisuja. Koko rakennus, jonka kokonaistilavuus on 35 095 kuutiota, lämpiää maalämmöllä. Maalämpökaivoja on kaikkiaan kolmetoista. Kiinteistön tarvitsema sähköenergia tuotetaan osittain aurinkopaneeleilla. Tontin toiseen päätyyn on jätetty rauhoitettu alue liito-oraville.

Uusi liike on Laakkosen kolmas FordStore Suomessa, aiemmat palvelevat Helsingin Herttoniemessä ja Turussa. Lisäksi Laakkosella on täyden palvelun Ford-liike Porvoossa.

Uuden FordStore Laakkonen Espoon kutsuvierastilaisuudessa torstaina avajaissanat lausui Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä. Yleisöavajaisia vietetään tänä viikonloppuna 12.-13.1. FordStore Espoon osoite on Martinsillantie 14.


ABAX Driving Behaviour turvallisemman ajotavan tukena

ABAX on lanseerannut uuden tuotteen: ABAX Driving Behaviour -ajotapapalvelu. Palvelun avulla yrityksesi pystyy seuraamaan ja kehittämään kuljettajien päivittäistä ajokäyttäytymistä, joka voi lisätä yrityksesi tehokkuutta sekä turvallisuutta. Tehokkaasti ja turvallisesti hyödynnetty ajokalusto kuluttaa vähemmän polttoainetta, tarvitsee harvemmin huoltoja, on ympäristöystävällisempi ja joutuu harvemmin onnettomuuksiin.

ABAX Triplog -laitteen kiihtyvyysmittari tunnistaa seuraavat ajotapahtumat: rajut jarrutukset, kiihdytykset sekä tiukat käännökset oikealle ja vasemmalle. Kun kiihtyvyysmittari saavuttaa tietyn kynnyksen, ABAX-laite lähettää viestin järjestelmään, joka kirjaa ajotapahtuman ja analysoi tiedot. ABAX Driving Behaviour pisteyttää kuljettajan ajosuorituksen, joka perustuu näihin ajotapahtumiin. ABAX Driving Behaviour on lisäpalvelu, joka toimii ABAX Triplog -sähköisen ajopäiväkirjan kautta, joten uutta laitetta ei tarvitse hankkia.

Ajotapahtumat kirjautuvat myös Googlen integroituun karttaan. Näet tarkalleen, milloin ja missä tapahtuma tapahtui, ja voit kysyä kuljettajalta lisätietoja tapahtumasta. ABAX Driving Behaviour tehostaa yrityksesi jokaista ajoneuvoa. Huolimattoman ajon ja huonojen ajotapojen vähentämisen seurauksena yrityksesi vähentää ajoneuvojen huollon tarvetta ja polttoaineen kulutusta.

Työkalu muodostaa yhteenvedon keskeisistä ajotapahtumista, ja pisteyttää jokaisen kuljettajan niiden perusteella. Pystyt nopeasti visualisoimaan ja vertaamaan huonoja ajotapoja, ja lisätä ajokoulutusta niille osa-alueille, joissa sitä eniten tarvitaan. Näin kehität ajokalustosi suorituskykyä ja pienennät onnettomuusriskiä.


Akkusähkökuorma-autoista ei ole ratkaisuksi Suomen kuljetuksissa

Akkuteknologian kehittyessä myös sähkökuorma-autoja on tulossa kaupallisesti tarjolle. Ne kuitenkin sopivat Suomen oloihin huonommin kuin Keski-Eurooppaan, koska täällä kuljetuksissa käytetään raskaita täysperäkuorma-autoja. Lisäksi suurten akkujen tarvitsemien latausasemien rakentaminen vaatisi muutoksia paikallisiin sähköverkkoihin. Ratkaisu kuljetusten sähköistämiseen voikin Suomessa löytyä pääteiden sähköistämisestä, ehdottaa tuore tutkimus.

Henkilöautojen sähköistäminen etenee nopeasti. Useat kuorma-autovalmistajat, kuten Daimler, Volvo ja Tesla, ovat viime aikoina esitelleet myös suurempia, jakelukuorma-autoiksi tai puoliperävaunujen vetoautoiksi sopivia akkusähköautoja.

- Sähkökuorma-autot ovat aiemman tutkimuksen mukaan elinkaarikustannuksiltaan dieselkäyttöisiä edullisempia kevyiden jakelukuorma-autojen kokoluokassa. Akkukustannusten pieneneminen voi tehdä myös suuremmista sähkökuorma-autoista taloudellisesti kannattavia, Assistant Professor Heikki Liimatainen Tampereen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernestä kertoo.

Vernen tutkijat tarkastelivat yhteistyössä ETH Zürichin kollegojen kanssa sähkökuorma-autojen potentiaalia Suomessa ja Sveitsissä. Applied Energy -journaalissa julkaistujen tulosten mukaan nykyisellä akku- ja latausteknologialla sähkökuorma-autot voisivat Sveitsissä vähentää kuorma-autojen päästöjä 28 prosenttia, mutta Suomessa vain 13 prosenttia.

- Suuri ero maiden välillä johtuu siitä, että Sveitsissä pääosa kuljetuksista tehdään puoliperävaunuilla, mutta Suomessa raskaammilla täysperävaunuyhdistelmillä, Liimatainen selittää.

Lue lisää: Akkusähkökuorma-autoista ei ole ratkaisuksi Suomen kuljetuksissa


Uuden Opel Zafira Lifen kuvat julkistettu

Opelin monikäyttöisen tila-auton, Opel Zafira Lifen uusimman sukupolven ensimmäiset kuvat on julkistettu. Uutuudesta on saatavana kolme eri pituutta, joista jokaisen voi valita jopa 9-paikkaisena. Se esitellään virallisesti Brysselin autonäyttelyssä 18. tammikuuta. Mallisto kasvaa myöhemmin täyssähköversiolla, joka tulee markkinoille vuonna 2021.

Opel Zafiran ensimmäinen sukupolvi julkistettiin jo kaksikymmentä vuotta sitten, ja nyt on jo neljännen sukupolven aika. Uudessa Zafira Life -mallistossa on kolme pituusvaihtoehtoa: 4.6-metrinen ”Small”, 4.95-metrinen ”Medium” ja 5.30-metrinen ”Large”. Kaikki pituusversiot ovat saatavana jopa yhdeksänpaikkaisina. Medium- ja Large-mallien 35 senttimetriä pidempi (3.28 m) akseliväli takaa takamatkustajille ruhtinaalliset jalkatilat, mikä tekee uutuudesta vahvan kilpailijan D-segmentin tila-autoille.

Lue lisää: Uuden Opel Zafira Lifen kuvat julkistettu


Daimler jättää autonomisen ajon, sijoittaa puoliautomaattiseen

Daimler sijoittaa tulevina vuosina puoli miljardia euroa pitkälle automatisoitujen kuorma-autojen kehittelyyn. Vuoteen 2025 mennessä se haluaa tuoda markkinoille sellaisen. Pitkälle automatisoidulla Daimler tarkoittaa autoa, joka rajatuilla alueilla toimii yksin.

Tänä vuonna Daimler tuoda liikenteeseen ensimmäisen osa-automatisoidun kuorma-auton USA:ssa. Ratkaisussa auto osaa itsenäisesti jarruttaa, kiihdyttää ja ohjata. Tässä vaiheessa Daimler haluaa ohittaa kuljettajan, joka voi puuttua peliin ajosuorituksen aikana. Kyseisellä ratkaisulla ei kuljetusalalle vielä ole merkittävää etua tarjolla.

Samalla Daimler jättää jäähyväiset paljon huomiota saaneelle autonomiselle jonossa ajolle (platooning). Siinä mm. polttoainesäästöt ovat osoittautuneet paljon toivottua pienemmiksi. Vuonna 2016 Daimler oli muiden suurvalmistajien kanssa esittelemässä autonomista jonossa ajoa suurena tulevaisuuden lupauksena.

(Vogel)


Kotimaan kaukoliikenteessä 2018 yli 13 miljoonaa junamatkaa

Kotimaan kaukoliikenteen kasvu jatkui vuonna 2018 – matkustajia oli 5 prosenttia edellisvuotta enemmän. Vuonna 2018 kotimaan kaukoliikenteessä ylitettiin 13 miljoonan matkan raja, kasvu on jatkunut vahvana jo vuodesta 2016 alkaen. Eniten kasvua nähtiin Helsingin ja Kuopion välillä (14%) sekä Helsingin ja Joensuun välillä (10%).  Helsingin ja Lappeenrannan sekä Helsingin ja Turun väliset reitit kasvoivat 9%.

Myös Helsingin ja Pietarin välillä liikennöivän Allegron suosio pysyy ja viime vuonna junaa käytti lähes puoli miljoonaa matkustajaa.

Junamatkustuksen arvioidaan kasvavan edelleen sekä työ- että vapaa-ajan matkustuksen osalta. Kasvavat matkustajamäärät edellyttävät jatkuvaa asiakaskokemuksen kehittämistä. Vuonna 2019 VR tuo liikenteeseen 20 uutta kaksikerroksista, 200 km/h-nopeudella kulkevaa päivävaunua, joiden myötä saadaan 2200 asiakaspaikkaa lisää. Myös työmatkustajien suosima Ekstra-luokka ja hyttipaikat uudistuvat.


Van Hool tuo ensimmäisenä vedyn BRT-bussiin!

Toyota ensimmäisenä ja useammat suuret valmistajat perässä, myös Van Hool, ovat esitelleet polttokenno-vetybussinsa. Van Hool on ensimmäisenä liikkeellä BRT-väylille tarkoitetulla vety-nivelbussilla. Van Hool Exqui.City 18 FC on esitelty ja tulee linjaliikenteeseen 2019 loppupuolella Ranskan Pau'n kaupungissa. Samalla Van Hool esitteli myös usimman A330 FC vetybussinsa.

Belgialainen Van Hool on 70 vuotta vanha ajoneuvoja valmistava suuryritys, jonka tuotannosta 90% menee vientiin (1200 bussia vuodessa). Yrityksellä on tehtat Belgiassa, Makedoniassa ja USA:ssa, jossa 2020 avataan toinenkin tehdas. Tällä hetkellä valmistuu kolme vetybussia viikossa. Syyskuusta 2019 vetybussituotanto kasvaa yhteen bussiin päivässä.

VanHoolin mukaan vetybussi voi kuljettaa 2,4 kertaa enemmän energiaa menossa mukana kuin akkusähköbussi. Samalla latausaika lyhenee seitsemään minuuttiin akkusähköbussin yhden tunnin latausajasta.

Van Hool A330 FC vetybussia on ostetu 30 kpl Kölniin ja 10 kpl Wuppertaliin Saksassa.


RAM lava-autoista LPG-muunnoksia Eurooppaan

Dodgen ja RAM:in virallinen Euroopan toimittaja alkaa tehdä ajoneuvoista nestekaasukäyttöisiä (LPG) yhteistyössä vaihtoehtoisia polttoainejärjestelmiä kehittävän Prinsin kassa. KWA:n teknologiakeskuksessa Bremerhavenissa asennetaan Prins VSI-2.0 nestekaasumuunnoksia RAM lava-automallistoon ja Dodge Durangoihin.

KWA:n mukaan nestekaasun käyttö pienentää CO2-päästöjä 12 prosenttia ja kustannuksia 30 prosenttia bensiinimoottoriin verrattuna. LPG-järjestelmä asennetaan niin, että se ei vaikuta RAM lava-auton kuljetuskapasiteettiin. Suomessa LPG:n käyttö ajoneuvoliikenteessä ei ole verotusteknisistä syistä yleistä.


Ruotsi: Liikennekuolemia vastaan keskiaidoilla. "Raskaat pahimpia."

Liikennekuolemat lisääntyivät Ruotsissa vuonna 2018 edellisvuodesta lähes 30%.  Likkennevirasto (Trafikverket) haluaa nyt lisätä ajoratojen välistä aidotusta. Ruotsissa on tähän mennessä noin 5500 km pääteitä varustetuna keskiaidotuksella. Virasto haluaa jatkaa keskiaitojen rakentamista noin 100 km/vuosi.

- Meidän pitää keskittyä ajonopeuksiin, raittiuteen ratissa ja sääntöjen noudattamiseen, kuljetusviraston (Transportstyrelsen) pääjohtaja Jonas Bjelfvenstam sanoo.

- Tieinfran parantaminen on tärkeä tekijä. 55% autoilijoista ajaa liian kovaa ja pahimpia ovat raskaat kuorma-autot. 70% ei noudata nopeusrajoituksia, Trafikverket'n pääjohtaja Lena Erixon sanoo. Hän näkee nyt mahdolliseksi uuden kansallisen rahoitussuunnitelman puitteissa puuttua myös paikallisteiden kuntoon.

(Transportnet.se)


Ruotsi: Liikenteessä eniten kuolleita yhdeksään vuoteen

Vuonna 2018 kuoli Ruotsin liikenteessä alustavien tietojen mukaan 325 henkilöä. Kasvua edellisvuoden luvusta 253 on 72 kuollutta ja vuodelle 2018 asetetusta tavoitteesta 220 peräti 105 kuolonuhria. Vuoden 2018 toteutuma on korkein liikennekuolemien määrä sitten vuoden 2009.

- Tavoite liikennekuolemien puolittumisesta vuoteen 2020 mennessä näyttää valitettavasti vaikealta saavuttaa. Vasta tutkittuamme tarkasti liikennekuolemien syitä 2018 voimme ohjata toimenpiteitä, joilla on tehoa liikenneturvallisuuden parantamiseen, kuljetusviraston (Transportstyrelsen) pääjohtaja Jonas Bjelfvenstam sanoo lehdistötiedotteessaan.

Ajoneuvojen yksittäisonnettomuudet muodostavat edelleen suurimman kuolemaan johtaneen onnettomuusryhmän. Lukumäärä on jokseenkin sama kuin vuonna 2017. Kohtaamisonnettomuudet ovat kuitenkin lisääntyneet merkittävästi. Kuolleiden määrä ohitus- ja kohtaamisonnettomuuksissa on 63% suurempi 2018 kuin keskiarvo vuosina 2013-2017.

(Trailer.se)