Berlingon kolmas sukupolvi Genevessä

Citroën Berlingosta nähdään kolmas sukupolvi maaliskuussa 2018 Geneven autonäyttelyssä. Uudistuneen Berlingon juuret juontavat pitkän matkaa aina 1950-luvulle asti. Myyntiin uusi Berlingo saadaan vuoden 2018 toisella puoliskolla – ensin henkilöautona ja hyötyajoneuvomallin seuratessa perässä.


Hiabin Puunkuormauskiertue 2018 käynnistyy huhtikuussa

Hiab sekä Volvo Trucks ja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry käynnistävät 13. huhtikuuta vuoden 2018 Puunkuormauskiertueen. Sen ensimmäinen osakilpailu järjestetään Tampereella Mansen Mörinöillä 13.-14.4.2018. Osakilpailuja järjestetään yli 20 paikkakunnalla kesäkuun alkuun mennessä. Puunkuormaajamestari selviää Jämsässä järjestettävillä FinnMetko-messuilla 31.8.2018.  Finaaliin osallistuu viisi parasta entisen läänijaon mukaista lääninmestaria sekä kilpailuaikojen perusteella viisi parasta osallistujaa.

Tänä vuonna Puunkuormaajamestari-kilpailussa on tehty uudistuksia. Niistä tärkein koskee naisten mestaruuden voittajaa, joka ratkaistaan vasta elokuussa FinnMetkon yhteydessä.  Naisten finaaliin pääsee kuusi parasta osakilpailuaikojen perusteella.

Tutuksi tullut LOGLIFT 118S -puutavaranosturi toimii kilpailunosturina sekä karsinnoissa että finaalissa. Kiertueella on tänä vuonna mahdollisuus myös koeajaa uutta sähköohjattua LOGLIFT 150Z -nosturia. Kiertuepaikkakunnilla on esillä runsaasti myös muiden yhteistyökumppaneiden kalustoa sekä henkilöstöä. Yhteistyökumppaneista Volvo viettää 90-vuotisjuhlia ja Volvon koeajokiertue kulkee Puunkuormaajamestari-kilpailun mukana. Koeajettavana on Volvon mallistoa raskaisiin kuljetuksiin. 


Renault Trucks sähkökuorma-autot myyntiin 2019

Renault Trucks lanseeraa sähköajoneuvojen malliston vuonna 2019. Mallistossa hyödynnetään kokemusta, jota on kertynyt kymmenen vuotta kestäneessä sähkökuorma-autojen testaustyössä todellisissa olosuhteissa asiakaskumppanien kanssa. Nämä täysin sähkökäyttöiset, kaupunkiympäristöön ja kaupunkien lähialueille tarkoitetut kuorma-autot valmistetaan Renault Trucksin tehtailla Blainville-sur-Ornessa, Ranskan Normandiassa.

Lanseerauksessa myyntiin tulevat D- ja D Wide mallit. Kokeellisten ajoneuvojen lisäksi Renaultilla on ollut markkinoilla 4,5 tonnin sähkökuorma-auto jo vuodesta 2010: Electric Maxity

Paitsi että Renault Trucks on päässyt pitkälle asiakkaiden käyttötehtävien ja markkinoiden vaatimusten ymmärtämisessä, yhtiö voi myös ottaa hyödyn irti Volvo Groupin mittavista kehitys- ja tutkimusresursseista. Renault Trucks voi muun muassa hyödyntää käytössä hyviksi todettuja teknologioita sekä valjastaa käyttöönsä synergiaetuja, sillä yhtiössä on sähkökäyttöisten ajoneuvojen kehitystyötä myös muilla osa-alueilla, muun muassa linja-autojen parissa. Näiden mittakaavaetujen ansiosta Renault Trucks uskoo voivansa tarjota asiakkailleen kustannustehokkaan ajoneuvomalliston vuonna 2019.

Renault Trucksin tehtaille Blainville-sur-Orneen Ranskan Normandiaan rakennetaan erillinen kokoonpanolinja täysin sähkökäyttöisten kuorma-autojen valmistusta varten.



Unimog puhdistaa kiskot lumesta

Suomen rautateiden rakentamisesta ja kunnossapidosta vastaava VR Track on saanut käyttöönsä sekä tiellä että kiskoilla liikkuvan Unimog-kaksitieajoneuvon. Erikoisvarusteltu Unimog voi ajaa tietä pitkin tasoristeykseen ja liikkua siitä suoraan työkohteeseen kiskoja pitkin.

Unimog U427 Road-Rail-kaksitieajoneuvossa on 220 kW:n tehoinen 6-sylinterinen moottori. Auto on varusteltu 12 tonnimetrin nosturilla, lumiauralla ja -lingolla sekä harjalaitteella, jotka soveltuvat erityisesti käytettäviksi rautatieympäristössä. Unimog toimii missä tahansa Suomen 6000 kilometrin pituisilla kiskoreiteillä – sekä tarvittaessa länsirajan toisella puolella Ruotsissa, sillä sen raideleveys on tarvittaessa säädettävissä Suomen 1524 millistä Ruotsin 1435 milliin. Unimogin etuina ovat selvästi perinteistä raskasta ratakonekalustoa edullisemmat huolto- ja operointikustannukset.


Hankook paransi liikevaihtoaan vuonna 2017

Rengasvalmistaja Hankook Tiren liikevaihto (5,34 miljardia euroa) kasvoi vuonna 2017 2,9 % verrattuna vuoteen 2016. Tulosta paransivat ennen kaikkea OE-segmentin laajentuminen ja 17-tuumaisten sekä sitä suurempien renkaiden myynnin kasvu erityisesti Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Suurten (yli 17-tuumaisten) renkaiden myynti muodosti 48,4 % yhtiön kokonaisliikevaihdosta ja niiden myynti nousi 3,9 % edellisestä vuodesta.

Hankook Tiren käyttökate (621,8 miljoonaa euroa) pieneni 28 %, mihin vaikuttivat raaka-aineiden hintojen nousu ja muut vastaavat tekijät.


Ilmailun ilmastovaikutusta voidaan pienentää lentoreiteillä

Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA:n mukaan ilmailu aiheuttaa 2 prosenttia maailmanlaajuisesti ihmisen tuottamista CO2-päästöistä. Saksan valtiollisen ilmailun ja avaruuden tutkimuslaitos DLR:n tutkijan Volker Grewen mukaan ilmakuljetusten vaikutus ilmastonmuutokseen on kuitenkin noin 5 prosenttia, johtuen lentokorkeuden aiheuttamasta lyhytkestoisesta ylimääräisestä lämmitysvaikutuksesta.

Lentoliikenne aiheuttaa sekä CO2- että NOx-päästöjä. NOx-päästöjen ilmastovaikutus on lyhyt, minuuteista tunteihin, kun taas CO2-päästöt säilyvät ilmakehässä yli 100 vuotta. Grewen mukaan lyhytaikaiset NOx-päästöt lämmittävät päivittäin maapalloa kuitenkin voimakkaammin kuin kaikki ilmailun 40-luvulta lähtien tuottamat CO2-päästöt yhteensä.

- Typen oksidien tiivistymisvanoja voidaan välttää lentämällä hieman korkeammalla tai matalammalla, tai hieman eteämpänä tai pohjoisempana lentoalueesta. Pienellä kiertotiellä on mahdollista pienentää ilmailun ilmastovaikutusta dramaattisesti muiden kuin CO2-päästöjen osalta, Grewe toteaa.


DAF myi ennätysmäärän kuorma-autoja Euroopan ulkopuolelle

Vuonna 2017 DAFin Euroopan markkinaosuus raskaiden ajoneuvojen segmentissä (yli 16 tonnia) oli 15,3%:n tasolla, ja kevyiden ajoneuvojen segmentissä se nousi 10,5%:iin. Tämän lisäksi Euroopan ulkopuolella rekisteröitiin ennätykselliset 9 000 DAF kuorma-autoa, ja PACCAR-moottoreiden myynti linja-autojen valmistajille saavutti uuden ennätystason.

- Euroopan taloudet jatkavat hyviä suorituksiaan, joka on johtanut voimakkaaseen kuljetustoimintaan ja kuorma-autojen kysyntään, DAF Trucksin toimitusjohtaja Preston Feight toteaa.

Raskaassa segmentissä DAF on Euroopassa markkinajohtajan asemassa Alankomaissa (30,3%), Iso-Britanniassa (28,2%), Puolassa (19,8%) ja Unkarissa (24,5%). Kevyessä luokassa DAF on markkinajohtaja Iso-Britanniassa sekä Alankomaissa.


Neste: Tankkaa Apple Paylla

Nesteen asemilla tankkaaminen on mahdollista entistä useammalla eri maksuvaihtoehdolla, kuten Apple Payn kaltaisilla mobiililompakkosovelluksilla sekä lähimaksuominaisuuksilla varustetuilla korteilla. Näiden lisäksi Nesteen mobiilisovellus, Neste-äppi, mahdollistaa maksamisen nyt myös American Expressin luottokorteilla. Mobiilimaksaminen Neste-äpissä on tähän asti ollut mahdollista Visan sekä Mastercardin credit- ja debit -korteilla käyttäjän pankista riippumatta sekä Neste-kortilla. 

Mobiililompakolla voi maksaa jo kaikilla Neste K- ja Neste Automaatti -asemilla, jotka sijaitsevat yleensä Citymarketien ja K-Supermarketien yhteydessä. Tavoitteena on, että mobiililompakolla maksaminen on mahdollista vielä vuoden 2018 aikana myös muilla Nesteen asemilla Suomessa ja Baltian maissa. Apple Payn lisäksi Neste K ja Neste Automaatti -asemilla toimivia mobiililompakkoja ovat muun muassa Nordea Pay ja Pivo.

Mobiililompakolla ja lähimaksukortilla tankkaaminen ovat osa Nesteen asemien maksutapojen palettia, johon kuuluvat myös käteismaksut, korttimaksut pankki-, luotto- ja polttoainekorteilla sekä Nesteen sovelluksella Neste-äpillä maksaminen.

 


Talviteiden hoito saa kaksi miljoonaa lisää

Tiestön talvihoitoon osoitetaan välittömästi kahden miljoonan euron lisärahoitus. Rahoitus myönnetään osana liikenne- ja viestintäministeriön ja Liikenneviraston yhteistä teiden talvihoidon tehostamisohjelmaa.

Talvihoidon tasoa nostettiin jo kuluvan vuoden alusta yli 600 tiekilometrillä korottamalla hoitoluokkaa merkittävimmillä tieosuuksilla. Kohteet valikoituivat tärkeyden mukaan eri puolilta maata. Korotus merkitsi noin 0,5 miljoonan euron lisäpanostusta talvihoitoon vuositasolla.

Liikennevirasto nostaa vielä kuluvan talven aikana talvihoidon tasoa nostamalla hoitoluokkaa pääosin vähäliikenteisemmällä tieverkolla arviolta noin 700-1400 tiekilometriä, sekä käyttämällä lisärahoitusta palveluhiekoituksiin ja täsmähoitoon erityisesti raskaan liikenteen reiteillä. Rahoitusta käytettäisiin myös laadunvalvonnan tehostamiseen. Kohteet valitaan yhteistyössä ELY-keskusten kanssa.

Talvihoidon tason nosto rahoitetaan sisäisesti siirtämällä kunnossapitoon varatuista rahoista kaksi miljoonaa euroa teiden päällystämisestä tiestön talvihoitoon. Siirto vähentää päällystystöitä muutamia kymmeniä kilometrejä. Tiestöä päällystetään vuosittain yhteensä noin 3000 kilometriä riippuen siihen käytössä olevan rahoituksen määrästä.

Lue lisää: Talviteiden hoito saa kaksi miljoonaa lisää


Ammattikuljettajien mielenosoitus 16.2. klo. 12 teiden hoidosta

Raskaan liikenteen hätähuuto: SKAL kutsuu kaikki ammatikseen tiellä liikkuvat hiljaiseen hetkeen 16.2. klo 12

Kuluva talvi on vaatinut ihmishenkiä johtuen tienpinnan liukkaudesta. Myös raskaan liikenteen ammattilaisia on menehtynyt onnettomuuksissa, jotka olisi voitu välttää turvallisissa tieolosuhteissa.

Jokainen elämä on korvaamaton. Työnsä vuoksi ajavilla ovat keskimääräistä suurempi riski loukkaantua huonoissa keliolosuhteissa, sillä heillä ei yleensä ole muita vaihtoehtoja kuin olla tien päällä. Nykyisissä talvioloissa, tienpinnan lämpötilan ja kosteuden vaihdellessa, edes ammattilaisen ennakoiva ajotapa ei takaa turvallista matkaa.

SKAL vaatii tiestön talvihoidon perusteellista uudistamista vastaamaan nykyisiä vaihtelevia ja vaativia talviolosuhteita. Siihen tarvitaan tienhoidon toimintatapojen, laatuvaatimusten ja valvonnan muutosta. Päättäjien on tunnustettava, että tieverkko on kansalaisten liikkuvuuden ja elinkeinoelämän kannalta ensiarvoisen tärkeä väylästö, joka tarvitsee talvioloissa erityistä huomiota ja riittävää rahoitusta.

Lue lisää: Ammattikuljettajien mielenosoitus 16.2. klo. 12 teiden hoidosta


Telakoinnin viivästymisellä vaikutusta Ruotsin liikenteeseen

DSV:n tiedotteen mukaan Turku-Tukholma -reitillä liikennöivän Baltic Princessin telakointi on myöhästynyt ja laiva palaa liikenteeseen vasta lauantaina 24.02.2018. Alunperin laivan telakoinnin piti päättyä torstaina 22.02. Lautta-aikataulussa on muutoksia 22.-24.02. eikä Turusta ei ole lähtöjä perjantaina 23.02. Lauttamuutokset vaikuttavat myös Ruotsin tuonti- ja vientiliikenteeseen ja viiveet ovat mahdollisia.


Meriliikenteen viennin kasvu reipasta vuonna 2017

Liikenneviraston mukaan ulkomaan meriliikenteen vienti- ja tuontikuljetukset lisääntyivät vuonna 2017 edelliseen vuoteen verrattuna. Vientikuljetuksissa kasvua oli 6,4 prosenttia ja tuonnissa 1,7 prosenttia. Myös matkustajamäärät ulkomaan meriliikenteessä lisääntyivät.

Ulkomaan meriliikenteessä kuljetettiin tavaraa vuonna 2017 yhteensä 98,8 miljoonaa tonnia. Vientiä oli 51,5 miljoonaa tonnia ja tuonnin osuus 47,3 miljoonaa tonnia.

Viennissä lisääntyivät erityisesti malmien, lannoitteiden, kappaletavaran, metallien ja sahatavaran kuljetukset. Vanerin ja viljan kuljetukset puolestaan vähentyivät hieman vuoteen 2016 verrattuna. Tuonnissa lisääntyivät raakaöljyn, kappaletavaran, kemian teollisuuden ja raakamineraalien kuljetukset, kun taas malmien, metallien ja öljytuotteiden kuljetukset vastaavasti vähentyivät.

Lue lisää: Meriliikenteen viennin kasvu reipasta vuonna 2017


Rakentaminen yhä kasvussa Pohjoismaissa

Pohjoismaiden yhteenlasketut rakennusinvestoinnit ovat kasvaneet parina edellisenä vuonna peräti yli kymmenen prosentin vauhtia. Rakennusteollisuuden tietotteen mukaan tänä vuonna kasvu hidastuu kuitenkin selvästi ja jäänee pariin prosenttiin. Hyvää kehitystä tukee viime vuoden voimakas kasvu asuntoaloituksissa, joka kerryttää volyymiä hyvin vielä tänäkin vuonna. Myös infrarakentamisen näkymät ovat myönteiset, erityisesti Norjassa.

Rakennusteollisuuden mukaan poikkeuksellisen korkealle tasolle kohonnut asuntotuotanto on toiminut kasvun ajurina Suomen lisäksi naapurimaissa. Uusien asuntojen rakentamisen kiivain vaihe on nyt ohitettu. Norjassa ja Ruotsissa asuntojen hinnat kääntyivät laskuun viime vuonna. Asuntomarkkinoiden ylikuumenemisen vuoksi Oslossa ja Tukholmassa asuntojen hinnat olivat viime vuoden lopulla noin yhdeksän prosentin laskussa.

Kaikilla rakentamisen sektoreilla Suomi ei kuitenkaan pärjää yhtä hyvin kuin asuntojen uudistuotannossa. Maa- ja vesirakentamisessa kasvu on ollut erittäin vaatimatonta verrattuna esimerkiksi Norjaan ja Ruotsiin. Rakennusteollisuus RT:n pääekonomisti Sami Pakarisen mukaan ainakin osasyy näiden hyvään kehitykseen infrarakentamisessa löytyy harjoitetusta politiikasta. Molemmissa maissa on voimassa kahdentoista vuoden mittaiset liikenteen infrastruktuurin kehittämisohjelmat rahoituskehyksineen.

- Suomi antaa suotta etumatkaa muille Pohjoismaille infran suunnittelun lyhytnäköisyydellä. Tähän kotikutoiseen ongelmaan tarvitaan kokonaisuutta painottavia infrastruktuuripolitiikkoja, jotka ymmärtävät strategisesti keskeisten liikenneyhteyksien merkityksen. Onneksi Suomen isosta visiosta on viime aikoina tehty lupaavia esityksiä, kuten Lentorata ja Helsinki–Tallinna-tunneli, Pakarinen sanoo.


Vuosi 2017 hyvä teknisessä kaupassa

Teknisen Kaupan jäsenyritysten myynti oli nousujohteista läpi vuoden 2017. Teknisen Kaupan markkinakatsauksen mukaan koko vuoden osalta myynti kohosi 7,5 prosenttia edellistä vuotta korkeammalle ylittäen yhdeksän miljardin euron rajapyykin. Teollisuuden tuotteissa ja palveluissa tahti kiihtyi kvartaali kvartaalilta ja toimialan koko vuoden myynti nousi lähes yhdeksän prosenttia edellistä vuotta korkeammalle. Tuotteet ja palvelut rakentamiseen kasvattivat myyntiään runsaat neljä prosenttia. Kuluttajatuotteissa vuoden jälkimmäinen puolisko osoittautui ensimmäistä paremmaksi. Toimiala pääsi alkuvuoden negatiivisen kehityksen jälkeen reilun prosentin kasvuun.


Proventia perustaa tuotantotehtaan Tsekkiin

Pakokaasun puhdistusjärjestelmiä raskaisiin työkoneisiin ja ajoneuvoihin valmistava oululainen teknologiayritys Proventia perustaa tuotantotehtaan Tsekkiin. Brnon alueelle perustettavasta tehtaasta tulee yhtiön ensimmäinen oma ulkomainen tuotantoyksikkö. Uusi tehdas aloittaa toiminnan jo vuoden 2018 aikana.

Oman tehtaan perustaminen tuli ajankohtaiseksi uusien EU:n päästömääräysten mukaisten pakokaasun jälkikäsittelyjärjestelmien siirtyessä sarjatuotantoon 2019 alkaen.

- Proventian strategiana on valmistaa tuotteet pääsääntöisesti alihankintana, mutta tietyt erikoistuotteet ja komponentit valmistamme kuitenkin itse. Tuotantomäärien kasvaessa meidän on vahvistettava myös näiden tuotteiden valmistuskapasiteettiamme, kertoo Proventian toimitusjohtaja Jari Lotvonen.

- Tsekissä on paljon autoteollisuutta, vahvaa teknistä osaamista ja edulliset tuotantokustannukset. Hyvän sijainnin ansiosta voimme hyödyntää myös Puolan ja Slovakian osavalmistusta ja raaka-aineita. Lisäksi Tsekki on logistisesti lähellä myös asiakkaitamme Keski-Euroopassa, perustelee Lotvonen uuden tehtaan sijaintia.