Saksa: Autonomisten autojen läpimurto vasta 2040 jälkeen

Deutsche Bank Research tutkimuslaitos on julkistanut selvityksen, jonka perusteella se ei usko autonomisten autojen mahdollisuuteen yleityä yleisessä liikenteessä ennen vuotta 2040. Ala kohtaa valtavia teknologisia haasteita tieliikenteen "kaoottisen" järjestelmän automatisoinnissa, tutkija Eric Heyman sanoo.

Koska myös jatkossa tieliikenteessä tulee jatkuvasti olemaan myös kokonaan digitalisoimattomia että vain osin digitalisoituja ajoneuvoja, odotettavissa on useamman vuosikymmenen kestävä ylimenokausi, Heyman perustelee.

Päinvastoin kuin sähköllä toimien ajoneuvojen kohdalla digitalisoidut autonomisten  ajoneuvojen ja niille sovitettu liikenne tulevat vaatimaan suuria panostuksia myös valtioilta, Heyman toteaa.


Belgia: Vankeutta ylikuormasta

Belgian eteläisen maakunnan Vallonian makiuntahallituksen  hyväksymä rangaistusluettelo tuntee sakkojen lisäksi myös vankeusrangaistuksia. Niinpä kuorma-autoilijaa, joka tavataan tien päältä suurella ylikuormalla uhkaa 8 vuorokauden - yhden vuoden mittainen vankeusrangaistus.

Kuorma-autoyrittäjien sekä ammattikuljettajien liitot ovat nostattaneet raivoisan vastalauseen. "Rangaistus ylikuormasta on kovempi kuin henkilölle, joka pahoinpitelee toista tavpoitteena aiheuttaa toiselle pysyvä ruumiinvamma", liitot toteavat.

Myös sakkorangaistukset kovenevat tuntuvasti. 500 kilon ylikuormasta langetettu sakko olisi 600 euroa kohoten siten, että yli kolmen tonnin ylikuormasta sakkoa olisi maksettava 75 000 euroa.

Myös oikeuslaitos on ehtinyt vastustaa kovaa rangaistusluetteloa. Esillä olleessa tapauksessa tuomari oli katsonut, ettei kuljettajalla ollut mahdollisuutta tarkistaa kuormansa todsellista painoa, ja hylännyt syytteen.


Jopa 40 prosenttia Euroopan kuolonkolareista tapahtuu töissä

Uusimmat luvut osoittavat, että kuolonkolarit eivät ole vähentyneet Euroopassa viimeisen kolmen vuoden aikana. Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto (ETSC) onkin ilmoittanut, että työnantajien, viranomaisten sekä koko Euroopan Unionin on otettava asiassa enemmän vastuuta. Heidän on löydettävä keinot kitkeä liikenteessä tapahtuneet kuolemaan johtaneet työtapaturmat.

Euroopan Unionin alueella kuoli 25,671 ihmistä liikenteessä viime vuonna. Jopa 40 prosenttia kuolonkolareista epäillään olevan työhön liittyviä.

ETSC:n toimitusjohtaja Antonio Avenoso kertoi, että vaikka Euroopassa on paljon hyviä esimerkkejä suuremmista ja pienemmistä organisaatioista jotka alkavat ottamaan tieturvallisuuden tosissaan, on tuhansia niitä, jotka eivät siitä vieläkään piittaa.

Myös poliisilla olisi parannettavaa, sillä kuolonkolarit tulisi rekisteröidä tarkemmin, jotta ongelman todellinen suuruus tulisi esille.

Sveitsi on parantanut eniten, vähentämällä vuonna 2016 kuolonkolareita 15 prosentilla.  Vuodesta 2010 kuolemat ovat vähentyneet 34 prosenttia ja vuodesta 2001 jo 60 prosenttia.



Ville Hanski Volvo CE Finlandin toimitusjohtajaksi

Volvo CE Finland on nimittänyt Ville Hanskin uudeksi toimitusjohtajaksi 1. elokuuta alkaen. Hän korvaa Mikael Wackströmin, joka on toiminut virkaatekevänä toimitusjohtajana sen jälkeen kun Hannu Hietikko jätti yrityksen marraskuussa 2016.

40-vuotias Ville Hanski on opiskellut Jyväskylän ammattikorkeakoulussa logistiikan insinööriksi ja hänellä on lisäksi MBA tutkinto Hankenin ruotsinkielisestä korkeakoulusta Helsingissä. Viimeksi Hanski on toiminut liiketoimintajohtajana Sisu Akselit Oy:ssa vastuualueinaan ajoneuvoakselistojen myynti, logistiikka, tuotekehitys ja valmistus. Tätä ennen erilaisissa myynnin ja viennin johtotehtävissä Roclan ja Fortacon (entinen Ruukki/Rautaruukki) organisaatioissa.


Kaasutankkausverkosto levittäytyi Hämeenlinnaan

Gasum on vihkinyt Hämeenlinnan ensimmäisen kaasutankkausaseman käyttöön tänään tiistaina 20.6.2017. Paroistentiellä sijaitseva asema avautui autoilijoiden käyttöön jo viime viikolla. Uusi tankkausasema tarjoaa paineistettua bio- ja maakaasua henkilö-, jakelu- ja jäteautoille sekä busseille. Kaasutankkausasema sijaitsee Helsinki-Tampere-moottoritien välittömässä läheisyydessä. 

Gasum kehittää avaa seuraavien vuosien aikana 35 uutta kaasutankkausasemaa. Suunnitteilla on useita asemia muun muassa pääkaupunkiseudulle, Turkuun, Ouluun ja Lahteen.


Perävaunu nurin Kiuruvedellä

Mutkainen ja kuoppainen tie sekä liian suuri tilannenopeus aiheuttivat 19.06 Kiuruvedellä onnettomuuden, jossa puutavarakuormassa olleen täysperävaunuyhdistelmän perävaunu kaatui pientareelle.

Perävaunun pankot repesivät irti ja puut levisivät ojaan. Vaunu pysyi kuitenkin kiinni kuorma-autossa ja kuorma-auto pystyssä.


Kuorma-autojen kuljetussuorite kasvoi vuoden alussa

Vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä kuorma-autoilla kuljetettiin tavaroita 58 miljoonaa tonnia, mikä oli yhtä paljon kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Maa-ainesten kuljetettu määrä väheni 7 prosenttia ja muiden kuin maa-ainesten kuljetettu määrä kasvoi 2 prosenttia verrattuna edeltävän vuoden vastaavaan neljännekseen. Tiedot ilmenevät Tilastokeskuksen laatimasta Tieliikenteen tavarankuljetukset -tilastosta.

Vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä kuorma-autojen kuljetussuorite oli 6,1 miljardia tonnikilometriä, mikä oli 16 prosenttia enemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Kuljetussuoritteista 94 prosenttia ajettiin ammattimaisessa liikenteessä ja 6 prosenttia yksityisessä liikenteessä.


Valtatie 22 Oulu - Kajaani - Vartius -hanke edennyt

Liikenneviraston Valtatie 22 Oulu–Kajaani–Vartius -hankkeen työt ovat edenneet suunnitellusti. Kajaanin pään parannuskohteet ovat jo valmistuneet ja Oulussa ollaan loppusuoralla töiden kanssa. Muhoksella ja Utajärvellä sen sijaan edessä ovat kiireisimmät ajat.

Hankkeen Oulun pään rakennusurakka sisältää valtatien 22 parantamisen Oulun sisääntulo-osuudella välillä Joutsentie–Konttisentie. Tavoitteena on lisätä liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.

Kajaanissa hankkeen työt ovat jo valmistuneet. Urakassa parannettiin valtateiden 5 ja 6 liittymän eli Sotkamontien eritasoliittymän kaistajärjestelyitä. Lisäksi valtatielle 5 rakennettiin kaksi väistötilaa Häikiönmäentien ja Pöyhölänniementien kohdille.

Muhoksella ja Utajärvellä töitä on käynnissä monessa kohdassa. Toteutettavissa kohteissa painottuvat erityisesti kevyen liikenteen turvallisuus ja sujuvuus.


Avant-kuormaajille myönnetty Avainlippu-tunnus kotimaisuudesta

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Avant-kuormaajille Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa valmistetuista tuotteista. Avainlippu voidaan myöntää Suomessa valmistetuille tuotteille ja Suomessa tuotetuille palveluille. Avainlipun käyttöoikeus edellyttää, että tuotteen kotimaisuusaste eli suomalaisten kustannusten osuus tuotteen omakustannusarvosta on vähintään 50 prosenttia.

Laskelmassa otetaan huomioon kaikki tuotteeseen kohdistuvat kustannukset. Tällä laskentatavalla Avantin kotimaisuusaste on yli 80 prosenttia.

Kotimaisen tuotteen hankinta koetaan yhä useammin yhteiskunnallisena vaikuttamisena ja arvovalintana, joka edesauttaa suomalaista kilpailukykyä ja hyvinvointia.

- Avantilla on lisäksi jo vahva ja hyvä brändi kotimaan markkinoilla, ja olemme tunnetusti suomalainen toimija. Avainlippu-tunnuksella haluamme tuoda suomalaisuutta esille entistä vahvemmin niin kotimaan markkinoilla kuin kansainvälisestikin. Maailmalla arvostetaan suomalaista laatua. Olemme ylpeitä tuotteistamme ja siitä työstä, jota täällä teemme, Avantin myyntijohtaja Jani Käkelä toteaa.


Aurora Rail Oy:lle toimilupa rautateiden tavarankuljetukseen

Liikenne- ja viestintäministeriö on myöntänyt Aurora Rail Oy:lle toimiluvan rautatieliikenteen tavarankuljetuksia varten. Toimilupa tulee voimaan 1. heinäkuuta. Yhtiö voi toimiluvan mukaisesti harjoittaa vaihtotyöliikennettä Suomen rataverkon ratapihoilla.

Aurora Rail Oy:n on tarkoitus ottaa haltuunsa Easmar Logistics Oy:n nykyinen rautatieliikennetoiminta ja laajentaa toimintaa Kouvolan ratapihalta Suomen rataverkon kaikille ratapihoille.

VR-Yhtymä Oy:llä on toimilupa rautateiden henkilö- ja tavarankuljetuksiin. Fennia Rail Oy:llä on toimilupa koko rataverkolla tapahtuviin tavarankuljetuksiin ja Ratarahti Oy:llä toimilupa paikallisiin tavarankuljetuksiin.


Mittavat paalutustyöt käyntiin Vt 1:llä Espoossa

Maaliskuun lopulla käynnistynyt Vt 1:n parantaminen Espoossa Kirkkojärven kohdalla etenee. Viime viikkoina työmaalla on aloiteltu mittavia paalutustöitä, jotka jatkuvat elokuulle asti.

Koko urakassa paalulaattoja tehdään kolmessa eri kohdassa yhteensä 23 500 m2. Paalutusta on yhteensä 80 000 metriä, josta tänä vuonna saadaan valmiiksi yli puolet. Paalutustyöt tehdään Suomen vilkkaimpiin kuuluvan tieosuuden kupeessa, mikä nostaa myös niiden työturvallisuuskriteerejä. Erityishuomio on työalustan vakaudessa ja oikeissa työskentelytavoissa.

Lue lisää: Mittavat paalutustyöt käyntiin Vt 1:llä Espoossa


Suomi isännöi Euroopan suurinta liikenteen TKI-konferenssia

Suomelle on myönnetty Euroopan merkittävimpiin kuuluvan Transport Research Arena (TRA) -konferenssin isännyys vuonna 2020. Tapahtuman odotetaan tuovan Helsinkiin tuhansia osallistujia.

TRA2020 -konferenssi tuo laajasti esille liikenteen ja liikkumisen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa (TKI). Vuoden 2020 konferenssin teemana on liikenteen ja liikkumisen murroksen mahdollistaminen otsikolla "Enabling the Change – Transport and mobility (r)evolution for Smart, Green and Integrated Society".

Useat Suomessa käynnissä olevat edistykselliset hankkeet ja kokeilut, kuten automaattiajaminen sekä liikkuminen palveluna, ovat päättymässä konferenssin kynnyksellä, jolloin konferenssissa on esiteltävänä täysin tuoretta tietoa.

Transport Research Arena on liikennealan merkittävimpiin lukeutuva kaikki liikennemuodot kattava tapahtuma.

Lue lisää: Suomi isännöi Euroopan suurinta liikenteen TKI-konferenssia


Junaliikenteessä totaalikatkoja juhannuksena

Ratatyöt keskeyttävät pääradan junaliikenteen kokonaan eri puolilla Suomea juhannuksena. VR korvaa osan junavuoroista linja-autokyydeillä.

Junaliikenne on poikki juhannusaatosta 23.6. klo 12.00 alkaen sunnuntaihin 25.6. noin klo 12.00 saakka seuraavilla rataosilla:

Riihimäki–Tampere, Turku–Toijala, Tampere–Seinäjoki, Tampere–Jämsä.

Lisäksi vuorokauden totaalikatkot ovat seuraavilla väleillä:

Kokkola–Oulu, Oulu–Kontiomäki.

Jämsänkoski–Jyväskylä -välin totaalikatko taas kestää kuusi viikkoa alkaen niin ikään juhannuksesta 23.06.


Helsingin dronekieltoalueet merkitään kyltein

Helsingin keskustan alueella on kolme lentokieltoaluetta. Nämä koskevat kaikkea ilmailua, myös droneja. Kieltoalueet merkitään kesän 2017 aikana erityisillä kylteillä.

”Dronejen myynti on kasvanut valtavasti ja sen myötä myös harrastajien lukumäärät. Myös turistit käyttävät droneja pääasiassa kuvaamiseen. Harrastajat ja turistit eivät yleensä tunne ilmailun sääntelyä eivätkä siten välttämättä tiedä ilmailun kieltoalueista”, kertoo Trafin johtava asiantuntija Jukka Hannola.

Jos alueella lennättää ilman asianmukaista poikkeuslupaa, voi seurauksena olla lainmukainen rangaistus, ja dronen takavarikointi.


SKAL kehottaa raskaan liikenteen vinjettimaksun käyttöönottoa

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n järjestämä liikennelaskenta osoitti, että ulkomaisten kuorma-autojen määrä Suomen tieverkolla on yli 9 prosenttia. EU:n sisältä tulevien kuorma-autojen osuus on kasvanut 2,5 prosenttiyksikköä vuoteen 2012 nähden, mikä kertoo kabotaasiliikenteen kasvusta.

Liikennelaskennan perusteella tieverkkoamme käyttää päivittäin runsas joukko ulkomaisia kuorma-autoja, jotka eivät osallistu tienpidon kustannuksiin. Tiestön rahoituksesta vastaavat suomalaiset yritykset ja veronmaksajat. Hallitusohjelmaan kirjattu ja puoliväliriihen vahvistama tiemaksujärjestelmä eli vinjetti on tehokkain tapa kerätä rahoitusta tien käytöstä myös ulkomaisilta ajoneuvoilta. SKAL on esittänyt tiemaksumalliksi aikaperusteista vinjettiä ja samalla nk. ammattiliikenteen dieselin käyttöönottoa kuljetusyritysten kustannustaakan kohtuullistamiseksi.

Aikaperusteinen tiemaksujärjestelmä on pitkien välimatkojen Suomelle EU:n suosittamaa kilometriperusteista tiemaksumallia parempi. Suomen tulee yhteistyössä vaikuttaa siihen, että tiemaksujen keruun periaatteet säilyvät kansallisessa päätöksenteossa.

Lisäksi meidän tulee SKAL:in mukaan myös vaikuttaa liikkuvuuspaketin painotuksiin tuomalla voimakkaasti esiin tarve rajoittaa tulevaisuudessakin kuljetusten lukumäärää, sillä ulkomaisilla kuorma-autoilla suoritettava kabotaasi on tarkoitettu tilapäiseksi tavaraliikenteeksi.


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.