Scania kevätkiertue 2108

Pasadenan palolaitos ottaa käyttöön Nesteen uusiutuvan dieselin

Kaliforniassa sijaitsevan Pasadenan palolaitos on ottanut käyttöön Nesteen uusiutuvan MY-dieselin. Täysin uusiutuvista raaka-aineista valmistettu polttoaine otetaan käyttöön palolaitoksen kaikissa ajoneuvoissa vuoteen 2019 mennessä. Los Angelesista pohjoiseen sijaitsevan Pasadenan palopäällikkö Bertral Washingtonin mukaan siirtyminen uusiutuvaan dieseliin auttaa kaupunkia pääsemään tavoitteeseensa pienentää hiilijalanjälkeä.


Budweiser-panimo tilaa 800 vetypolttokennokuorma-autoa

Budweiser-olutpanimo Anheuser-Busch on tilannut Nikola Motor Companylta 800 vety-sähkökäyttöistä kuorma-autoa, joiden toimitukset aloitetaan vuonna 2020. Panimo pyrkii muuttamaan koko kuljetuskalustonsa uusiutuvaa energiaa käyttäviksi vuoteen 2025 mennessä.

Nikolalta kerrotaan, että vetypolttokennokuorma-autot pystyvät kulkemaan 800-2000 kilometriä ja niiden tankkaus kestää vain 20 minuuttia. Nikola ja Tesla ovat vasta ajautuneet oikeustaisteluun kuorma-autojen samankaltaisuuksista.


Göteborgin Taksi ja Volvo kokeilevat täysin uusiutuvaa dieseliä

Volvo Cars aloittaa yhdessä Taksi Göteborgin kanssa noin sataa autoa koskevan projektin, jossa testataan täysin uusiutuvista raaka-aineista valmistettua HVO100-dieseliä. Hankkeen aikana seurataan HVO100:n tankkaamisen vaikutuksia tavanomaiseen dieseliin verrattuna.

- Aiempien kokemuksiemme perusteella täysin uusiutuvalla polttoaineella ei ole ollut pitkän aikavälin vaikutuksia moottoreihimme, Volvo Carsin polttoaineasiantuntija Lisa Jacobsson Nilsson kertoo.

100 prosenttisen HVO:n käyttö ei vaadi minkäänlaisia muutoksia tai säätöjä hankkeen sadalle ajoneuvolle, jotka ovat lähinnä Vovlo V90:siä, D3 ja D4 -moottoreilla varustettuna.



MAN Trucksille merkittävä tilaus pelastusorganisaatiolta

Saksalainen pelastusorganisaatio THW on tilannut 210 MAN TGM 18.290 4x4 kuorma-autoa. Autot toimitetaan seuraavan neljän vuoden aikana.

MAN TGM 18.290 ovat nelivetoisia, lehtijousitettuja ja varustettuja miehistöohjaamoilla sekä 4200mm akselivälillä. Lisäksi sivussa on Freytagin nosto-ovi.


Scanian kevätkiertue 2018 puhtaampi kuin koskaan

Scanian suuri kevätkiertue 2018 on saavuttanut jo puolivälin. Kiertuekalustoon kuuluvat ajoneuvot käyttävät polttoaineenaan pelkästään Neste MY uusiutuvaa dieseliä. Uusiutuvan dieselin avulla kiertuekaluston CO2-päästöt ovat jopa 90 % pienemmät verrattuna normaalidieselin käyttöön.

Scanian kevätkiertue 2018 starttasi 9. huhtikuuta 2018 Scanian Nurmijärven toimipisteeltä. Kiertue on nyt kiertänyt Länsi-Suomen kautta pohjoiseen ja koeajoja kalustolla on tehty jo lähes 1000. Vapun jälkeen kiertueen ajoneuvot ovat koeajettavissa Rovaniemellä, jonka jälkeen kalusto jatkaa matkaa Kuusamon kautta Kajaaniin.

Kiertuekalustoon kuuluu seitsemän koeajettavaa ajoneuvoa. Lisäksi mukana ovat tavaroiden kuljettamiseen tarkoitetut autot ja tankkausyhdistelmä. Yhteensä siis 10 ajoneuvoa. Kiertueen lähestyessä puoltaväliä, koeajoja oli tehty 986 ja polttoainetta oli kulunut 24 522 litraa. Normaalidieselillä tästä olisi syntynyt 64 472 kg CO2-päästöjä. Uusiutuvan dieselin käytön avulla kiertueen tuottamat CO2- päästöt olivat vain vajaat 6500 kg (Tiedot: Scanian FMP-palvelu).


Vesa Nurmi DAF-kuorma-automyyjäksi Vantaalle

 

Vesa Nurmi (44) on nimitetty DAF-kuorma-automyyjäksi Nordic Truckcenter Oy:hyn toimipaikkanaan Vantaan toimisto. Aiemmin Vesa on toiminut autoalan myynnin tehtävissä, ja hänellä on myös pitkä kokemus kuljetusalasta. Vapaa-aikansa Vesa viettää mielellään muun muassa moottoriurheilun toimitsijan tehtävien parissa.

-Kiinnostus DAFia kohtaan on lisääntynyt, ja kasvavan kysynnän vuoksi tarvitsemme lisää myyntivoimaa etenkin tänne pääkaupunkiseudun alueelle, ja olemme erittäin tyytyväisiä saatuamme Vesan osaksi tiimiämme. sanoo Nordic Truckcenter Oy:n maajohtaja Sampsa Rouhiainen.


Volvo esittelee toisen sähkökuorma-automallin

Volvo Trucksin mallisto laajenee jälleen uudella sähkökuorma-autolla. Kolme viikkoa sitten yhtiö esitteli ensimmäisen täysin sähkökäyttöisen kuorma-auton, Volvo FL Electricin. Volvon uusi FE Electric on suunniteltu raskaampaan kaupunkijakeluun ja jätekuljetuksiin, ja sen kokonaismassa on 27 tonnia. Mallin myynti alkaa Euroopassa vuonna 2019.

Auton voimansiirtolinja koostuu kahdesta enimmäisteholtaan 370kw sähkömoottorista ja Volvon 2-vaihteisesta vaihteistosta. Sähkömoottorien vääntömomentti on enintään 850 Nm. Taka-akselin vääntömomentti enintään 28 kNm. Virtalähteinä toimivat 200–300 kW litiumioniakut jotka mahdollistavat jopa 200km toimintasäteen. Lataukseen on saatavana kaksi erilaista latausjärjestelmää CCS2: suurin latausteho 150 kW (DC) ja pienteholataus, suurin latausteho 22 kW (AC). Latausaika on tyhjästä akusta täyteen varaukseen (300 kWh): CCS2 150 kW, n. 1,5 tuntia, pienteholatauksella n. 10 tuntia.

Ensimmäinen Volvo FE Electric on jäteauto, joka otetaan käyttöön alkuvuodesta 2019 Hampurissa. Siinä on erikoisvalmisteinen päällirakenne, joka on kehitetty yhteistyössä Faunin kanssa.

Uusi Volvo FE Electric tulee saataville useana eri versiona erityyppisiä kuljetustehtäviä varten. Esimerkiksi Volvon matalalattiamalli helpottaa kulkua ohjaamoon ja antaa kuljettajalle avaran näkyvyyden muuhun liikenteeseen. Myös työympäristön laatu paranee, sillä melutaso on alhainen eikä tärinää synny. Akkukapasiteetti voidaan optimoida yksilöllisiin tarpeisiin, ja akut ladataan sähköverkosta tai pikalatauspisteistä.


950 Citaroa Berliiniin

Berliinin julkisen liikenteen operaattori BVG on tehnyt kaikkien aikojen suurimman Citaro-tilauksen. 950 Citaro-kaupunkibussin toimittaminen tulevina vuosina on samalla suurin BVG:n tekemä kalustotilaus. Tilaukseen kuuluu 600 nivelbussia ja maksimissaan 350 normaalia bussia.

Tilaus kasvattaa merkittävästi Mercedes-Benz-bussien määrää Saksan pääkaupungissa. BVG operoi 1 400 linja-autoa 154 reitillä. Tällä hetkellä näistä yli 300 on Mercedes-Benzejä. BVG:n busseissa matkusti viime vuonna 441 miljoonaa matkustajaa.


Suomen avaruustoimialaa halutaan kehittää

Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle selvityksensä Suomen avaruustoiminnan kehittämistarpeista. Lausuntoaika päättyy 4.6.2018. Selvityksessä tarkastellaan Suomen avaruustoimialan nykytilaa ja tarvetta kehittää sitä. 

Avaruustoiminta jakautuu Suomessa karkeasti neljään lohkoon: perinteiseen avaruusteollisuuteen, nanosatelliitteihin perustuviin järjestelmiin, satelliittinavigointiin sekä satelliiteista saatavaan tilannekuvatietoon, jolla on merkitystä etenkin turvallisuuden ja liikenteen kannalta.

- Suomessa kehitetään korkeatasoisia ratkaisuja avaruuden tutkimiseen ja hyödyntämiseen. Meillä on hyvät edellytykset avaruusliiketoiminnan merkittävälle kasvulle, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.

Lue lisää: Suomen avaruustoimialaa halutaan kehittää


St1 laajentaa HelmiSimpukan molempiin asemaketjuihinsa

Energiayhtiö St1 laajentaa Shell-asemilta tutun HelmiSimpukan myös St1-asemille. Täyden palvelun HelmiSimpukka-ravintoloiden ohelle on tuotu HelmiSimpukka Express -konsepti, jonka tuotevalikoima on yhtä laadukas, mutta hieman suppeampi. Uusi konsepti halutaan käyttöön kaikille palveluasemille – tavoitteena on kaikkiaan 150  HelmiSimpukka-aseman ketju.

St1:n jakeluasemaverkostoon kuuluu Pohjoismaissa kaikkiaan 1 400 St1- ja Shell-asemaa. Suomessa verkosto kattaa noin 480 jakeluasemaa – sekä miehitettyjä että automaattiasemia.


VDL otti ohjat omiin käsiin Pohjolassa


VDL SLFA electric.

VDL Bus & Coach ilmoitti viime vuoden lopulla ostavansa VDL Bus & Coach Nordic AB:n kaikki osakkeet ruotsalaiselta Björks & Bybergiltä. Kauppasopimus vahvistettiin 4. toukokuuta 2018. Osakkeet siirtyivät VDL Bus & Coachin omistukseen takautuvasti 1.1.2018 lähtien. VDL Bus & Coach Nordic, jolla on tytäryhtiöt Ruotsissa, Suomessa ja Norjassa, työllistää noin 60 henkilöä. VDL:n päätös ottaa koko osakepaketti omistukseensa on looginen askel yhtiön strategiassa olla suoraan edustettuna kaikilla Euroopan suurimmilla bussimarkkinoilla.

Lue lisää: VDL otti ohjat omiin käsiin Pohjolassa


Volvot jakamaan reaaliaikaisia ajoneuvotietoja

Premium-autonvalmistaja Volvo Cars ja kuorma-autonvalmistaja Volvo Trucks aikovat jakaa reaaliaikaisia tietoja laajentaakseen yritysten yhteystoimintoteknologiaa. Eri ajoneuvot voivat pilvipohjaisen järjestelmän avulla viestiä keskenään ja varoittaa kuljettajia lähistöllä olevista vaaratilanteista.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun Volvo jakaa turvallisuuteen liittyviä tietoja toisen yhtiön kanssa. Yhteistyö Volvo Trucksin kanssa on ensimmäinen askel kohti riittävän suurta yhdistettyjen ajoneuvojen määrää, jolla olisi huomattava vaikutus liikenneturvallisuuteen.

Reaaliaikaisia ja nimettömiä tietoja jaetaan vuodesta 2018 lähtien valittujen Volvo-kuorma-autojen kanssa Ruotsissa ja Norjassa. Kuorma-autot käyttävät omia varoitusjärjestelmiään, ja Volvon henkilöautoissa hyödynnetään hätävilkkuvaroitustoimintoa.

Lue lisää: Volvot jakamaan reaaliaikaisia ajoneuvotietoja


Ensimmäinen Euroopassa: Autonominen Iveco Urbanway

Iveco ja RATP, Pariisin liikennelaitos, ovat esitelleet ensimmäisenä Euroopassa autonomisen kaupunkibussin. Itse ajava Iveco Urbanway kulkee autonomisesti Lagnyn monikerroksisen bussivarikon portilta haluttuun kerrokseen ja pysäköi peruuttamalla valittuun pysäköintiruutuun. Se myös lähtee pysäköintiruudusta itsenäisesti ja löytää tiensä varikon portille.

Betonisessa varikkorakennuksessa GPS-ohjaus ei toimi. Se on korvattu esiohjelmoidulla kartalla varikkoalueesta ja -rakennuksesta. Rakennuksen sisällä on tunnistuspisteitä joiden mukaan bussin viisi tutka- ja kamerayksikköä määrittävät bussin sijainnin.

Autonomiaprojektiin osallistuivat Ivecon ja RATPin lisäksi Ranskan Alternative Energies and Atomic Energy Comission. Kehitelmä on osa EUn (European Bus System of the Future) "Tulevaisuuden bussijärjestelmä" projektia.

Iveco ja RATP korostavat, ettei autonominen bussi vielä korvaa kuljettajaa varikon sisällä, mutta tulevaisuudessa odotetaan sen osoittautuvan taloudellisesti edullisimmaksi ratkaisuksi poistamalla varikon ahtaissa tiloissa sattuvat vahingot ja kolhut. RATP:lla ei tässä vaiheessa ole tarkoituksena käyttää autonomista bussia katuliikenteessä. Yritys on kuitenkin sitoutunut uusimaan ajoneuvokantaansa 2025 mennessä pelkästään vähä- tai 0-päästöisillä ajokeilla.


Uudella 190 kW:n V6-moottorilla varustettu Volkswagen Amarok

Volkswagen Amarokin Highline- ja Aventura -malliversiot tulevat mallistoon uudella 3,0 TDI V6 -moottorilla, jonka teho on 190 kW – lisäksi moottorissa on 10 kW:n overboost-toiminto – sekä vääntöä jopa 580 Nm. Uusi V6-moottori antaa suurimman väännön jo kierrosnopeudella 1 400–3 000 ja täysi teho saavutetaan kierrosalueella 3 250–4 000. Jatkuva 4MOTION-neliveto ja 8-vaihteinen automaattivaihteisto ovat vakiona sekä Amarok Highline- että Aventura -malleissa.

Lue lisää: Uudella 190 kW:n V6-moottorilla varustettu Volkswagen Amarok


Käytettyjen kaupan nuolenkärki

Volvo Trucks tuo käytettyjen kuorma-autojen Arrow Truck Sales-myyntikonseptin Eurooppaan. Pohjoisamerikkalaisen Volvo Group Holding North American tytäryhtiö Arrow Truck Sales, Inc. on perustettu vuonna 1950, ja se on kasvanut Pohjois-Amerikan johtavaksi keskiraskaiden ja raskaiden kuorma-autojen myyntikanavaksi.

Kysyimme Arrowin tulevalta osto- ja myyntijohtaja Mikko Nevalalta, kuinka konkreettisesti tämä muutos tulee Suomen kuorma-autokauppaan vaikuttamaan. Lue koko haastattelu uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus lehden numerosta 4/18!