Teboil

Mersu uudistaa, sijoittaa, keskittää bussituotantoaan

Kun Vuoden Kaupunkibussin valitseva kansainvälinen Bus & Coach of the Year tuomaristo teki vertailutestinsä Brysselin keskustassa kuudella kaupunkibussilla, vain Mercedes kulki kaasulla. Sillä ei ollut kilpailukykyistä sähköbussia. Kaikki sen kilpailijat kulkivat sähköllä.

Mersu korjaa nyt suuntaa rajusti. Omistaja Daimler sijoittaa 340 miljoonaa euroa bussituotantoonsa. Mannheimin tehdas keskittyy jatkossa kaupunkibusseihin ja sähkövoimaan. Neu-Ulmin tehdas keskittyy täysin turisti/matkabusseihin ja autonomiseen ajoon. Rahoista 200 miljoonaa on varattu uuteen tekniikkaan.

Daimlerin bussituotanto työllistää noin 18 000 työntekijää, joista 3440 sijoittuuMannheimiin ja 3860 Neu-Ulmiin. Lisäksi tehtaita on mm. Tsekissä. Daimler-bussien vuotuinen liikevaihto oli viimeksi 4,2 miljardia euroa.

Kortrijkin Kansainvälisessä Bussinäyttelyssä 20-25.10. Mersu esittelee uuden Citaro sähköhybridibussinsa. Se tulee uudella sähköhydraulisella ohjauksella. Valmistaja lupaa 8,5% vähemmän polttoaineen kulutusta hybridinä.

Myös kaksi muuta Mersu-uutuutta on näytillä: MB Tourismo RHD ja Sprinter City minibussi. Sprinter Cityä tarjotaan Jopa 7,36 pitkänä 15,3 m kääntöympyrän halkaisijalla ja pitkin pituuttaan matalalla kynnyksellä.


Konttijunaliikenne Kouvolasta Xianiin käynnistyy noin kuukauden päästä

Railforum 2017 –seminaarin avannut Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikka kertoi, että kontti-junaliikenne Kouvolasta Kiinan Xianiin käynnistyy viikolla 45.

-Kouvola tarjoaa uuden konseptin logistiikkaan: kilpailukykyisen nopean kuljetuskäytävän Aasian ja Pohjois-Euroopan välille sekä tehokkaan ja modernin intermodaaliterminaalin, jossa kuljetusmuotoa voidaan vaihtaa joustavasti. Säännöllinen konttijunaliikenne Kouvolasta Xianiin käynnistyy viikolla 45.

Uusi reitti tuo tehokkuutta ja kilpailuetua siitä, että Kouvolassa on mahdollista käsitellä erikoispitkiä, yli kilometrin pituisia konttijunia. Raideliikenne tarjoaa aidosti kilpailukykyisen ja nopean vaihtoehdon Aasian merikonttiliikenteelle ja avaa täysin uusia mahdollisuuksia alan yrityksille ja toimijoille. Kouvola on myös EU:n ainoa suomalainen liikenteellisen ydinverkon rautateiden terminaalikeskus.

Railforum 2017 -seminaariin osallistuu reilut 200 henkilöä kymmenestä eri maasta ja sadasta eri yrityksestä tai organisaatiosta. Asiantuntijapuheenvuorot ja keskustelut tarjoavat alan viimeisintä tietoa rautatiehubeista, Railgate Finland –kuljetuskäytävästä Pohjois-Euroopan ja Aasian välillä sekä intermodaalisista ja älykkäistä kuljetuksista.


STARK tehostaa logistiikkatoimintoja – keskusvarasto ja tuotanto Postille

DT Finland Oy (STARK-ketju) siirtää Lahden keskusvarastonsa sekä varastopalvelujen tuotannon Postille. Stark-ketjun keskusvarastot siirtyvät Postin varastokeskukseen Orimattilan Pennalaan vuoden 2018 alussa. Yhteistyösopimuksen myötä keskusvaraston toiminnoissa työskentelevät henkilöt siirtyvät vanhoina työntekijöinä 1.10.2017 Postin sisälogistiikkaan erikoistuneeseen tytäryhtiöön, Flexo Palvelut Oy:n.

- Yhteistyösopimuksen myötä Posti vastaa tulevaisuudessa Starkin tuotevarastoinnista, varastointiin liittyvästä käsittelystä ja varastoinnin kehittämisestä kokonaispalveluna, kertoo DT Finland Oy:n toimitusjohtaja Harri Päiväniemi.



Hätäviestipalvelu eCall nopeuttaa avun perilletuloa onnettomuuksissa

Koko EU:n laajuinen henkilö- ja pakettiautojen eCall-hätäviestipalvelu etenee. Ensi vuonna liikenteessä tavataan autoja, jotka soittavat onnettomuuden sattuessa automaattisesti suoraan hätäkeskukseen. Lokakuun alusta kaikilla unionin alueen hätäkeskuksilla tulisi olla valmius ottaa vastaan autojen onnettomuustilanteissa automaattisesti lähettämiä viestejä.

-eCall-palvelun käytön on arvioitu vähentävän Suomessa vuosittaisia liikennekuolemia 4-5 %, kun apu pääsee aikaisempaa nopeammin paikalle, kertoo johtava asiantuntija Anna Schirokoff Trafista.

-Onnettomuustilanteissa eCall lähettää hätäkeskukseen datapaketin, mikä sisältää tietoa muun muassa ajoneuvon kulkusuunnasta, sijainnista, ajoneuvotyypistä sekä myös siitä, onko hälytys tehty manuaalisesti vai automaattisesti. Näiden tietojen avulla pystymme välittämään onnettomuuspaikalle lähimmän ja tarkoituksenmukaisimman avun, sanoo Hätäkeskuslaitoksen teknisten palvelujen johtaja Jukka Aaltonen.

Maaliskuun 2018 jälkeen tyyppihyväksytyt henkilö- ja pakettiautomallit tulee olla varustettuja eCall-palvelulla ja onkin arvioitu, että ensimmäiset palvelua hyödyntävät autot tulevat liikenteeseen Suomessa ensi vuoden aikana.


Continental esitteli uuden digitaalisen rengasvalvontakeskuksen

Uusi järjestelmä mahdollistaa kuljetus yrittäjän tarkastelemaan ja seuraamaan kaikkien autojensa rengaspaine- ja lämpötilatietoja yhdestä verkkosivustolla.

Kaikki tiedot, joita kuljetusyrittäjä saattaisi tarvita, (matalapainehälytykset, korkean lämpötilan hälytykset jne.), kerätään renkaiden sisäpuolelle asennetuilla antureilla. Rengasanturit toimivat suoraan lukijan kanssa, joka on kuljetusyrityksen pihan ovella. Aina kun auto tulee tai poistuu pihalta, lukija hakee tietoja antureista ja lähettää ne web-portaaliin.

Continental mukaan järjestelmä säästää aikaa ja rahaa, sillä se tehostaa renkaiden huolto-ohjelmia, parantaa polttoainetehokkuutta ja estää kalliita rengasrikkoja.

-34 prosenttia raskaasta kalustosta liikkuu liian tyhjillä renkailla, kertoo Yhdysvaltojen Continentalin varatoimitusjohtaja Paul Williams. Oikein täytetyillä renkailla saavutettaisiin yhden prosentin polttoainesäästö, 15 prosentin kulumissäästö ja 20 prosentin säästö renkaan eliniässä. Puhumattakaan tienvarteen jäämisestä ja renkaiden vaihdosta siellä, Williams lisää.

Rengasantureita on tottakai mahdollista myös jälkiasentaa ajoneuvojen renkaisiin.


"Kaikille kenkää" paljastaa Länsimetron suhmuroinnin yksityiskohdat

Toimittaja Tommy Pohjola on käynyt peräänantamattoman kamppailun Länsimetron rakentamisesta vastaavien poliitikkojen ja virkamiesten laiminyöntien ja leväperäisen vastuunkannon paljastamiseksi. Se on vaatinut rikosilmoituksia ja tutkintapyyntöjä laittomasti salaisiksi julistettujen asiapapereiden avaamiseksi aina Korkeimman Hallinto-oikeuden päätöksiä myöten.

"Kaikille kenkää!" on suora jatko-osa Pohjolan kirjalle "Maan alla - Helsingin päätön metrohanke" ((Söderström & Schildts, 2014), joka julkaistiin suomeksi ja ruotsiksi. Pohjola joutui käymään postmodernin Don Quioten lailla toiseen rynnäkkön Länsimetron tuulimyllyjä vastaan. Länsimetron vetäjät, projektinjohtajina harjoittelija-tason poliitikot lupailevat taivaita kuluttaessaan suruttomasti veronmaksajien rahoja. Kulisseissa häärivät  liikemiehet ja taitavat keinottelijat, jotka pimittävät tietoa, levittävät valetietoaja selittävät mustan valkoiseksi ja pahimmankin hyväksi.

"Kaikille kenkää" haettava erillisrahoitusta!

Pohjolan kirja on uusi todiste siitä, mitä tapahtuu, kun puoluepolitiikan voimalla annetaan luonnontieteen harrastajille miljoonaprojktien johto käsiinsä. Samalla osoittautuu, että rakennusliikkeiden toimintaa tarkasteleva journalistiikka on siinä määrin rakennusliikkeiden ja-teollissuden ilmoitus- ja mainostulojen vanki, ettei rakennusalaa tohdita panna kunnolla tarkasteluun.

Pohjola hakee erillisrahoitusta Länsimetron suhmurointia julkisilla varoilla paljastavan kirjansa julkaisemiseksi! Hämmästyttä ettei edes Pohjolan työnantaja Hufvudstadsbladet -lehti ja sen rahoittajapiirit uskalla julkaista kirjaa, jonka sisällön ko. lehti on tapahtumien varrella julkaissut lehtiartikkeleina.

Ennen kuin Länsimetro toimii koko pituudellaan liityntäliikennettä myöten, "Kaikille kenkää" kirjalle on luvassa yhtä vahva jatko-osa. Sen verran on uusia uskomattomia yksityiskohtia jo paljastumassa.


Volvo Trucks: LNG markkinoiden paras ilmastoystävällinen vaihtoehto

Raskaiden kuorma-autojen hiilidioksidipäästöjä voidaan pienentää merkittävästi vaihtamalla diesel nesteytettyyn maakaasuun tai biokaasuun. Nesteytettyä maakaasua (LNG, Liquefied Natural Gas) käytetään nykyään pääasiassa teollisuudessa, mutta sillä on edellytykset kilpailukykyiseksi ajoneuvojen polttoaineeksi ja sen ympäristövaikutukset ovat suotuisia. Volvo Trucks panostaa jatkossa entistäkin enemmän raskaaseen alue- ja kaukokuljetuskäyttöön tarkoitettujen kaasukuorma-autojen kehittämiseen.

Raskaan kaupallisen liikenteen kasvihuonepäästöjen vähentäminen on haaste niin poliitikoille, kuljetuspalveluiden ostajille, kuljetusyrityksille kuin ajoneuvojen valmistajillekin.

Vaikka maakaasu onkin fossiilinen polttoaine, sen hiilidioksidipäästöt ovat 20 prosenttia dieseliä pienemmät. Biokaasulla ympäristövaikutuksia voidaan sen sijaan pienentää jopa 100 prosenttia.

LNG:tä mahtuu mukaan suuria määriä, joten toimintasäde riittää myös kaukokuljetuksille

Vaikka biokaasun tuotanto on toistaiseksi rajallista, maakaasun pitkän aikavälin saatavuus on globaalista näkökulmasta hyvä. Tämä on laajamittaisen yleistymisen ehdoton edellytys kilpailukykyisen hinnan lisäksi. Monissa Euroopan maissa maakaasu on jo dieseliä edullisempaa.


Ensimmäinen Eaton-Cumminsin yhteistyössä tekemä vaihdelaatikko esitelty

Eaton Cummins Automated Transmission Technologies esitteli ensimmäisen yhteistyössä suunnittelemansa automaattilaatikon Atlantassa.

Vaihdelaatikkoa kutsutaan nimellä Endurant- jolla voitaisiin viitata 12 vaihteisen automaatin kestävyyteen.

Laatikko on suunniteltu aina 50000kg painoihin asti, sekä 2 508Nm väännöille. Se on lisäksi lähes 48 kiloa kilpailijoitaan kevyempi.

Endurantia on testattu yli kolme miljoonaa kilometriä ja myös todella kylmissä olosuhteissa.

Muita laatikon ominaisuuksia ovat sisäinen sähköjärjestelmä, joka suojaa johdot korroosiolta ja mahdollisilta muita vaurioilta. Lisäksi siinä on ennustava järjestelmä, joka ilmoittaa ajoissa, milloin kytkin on vaihdettava.


Renaultin vastaisku: Alaskan

PickUpien suosio on lähtenyt kovaan kasvuun Euroopassa. VW Amarok on ollut jo jonkin aikaa "Kukkulan kuningas" ison Toyota HiLuxin kanssa, mutta Renault ei aio jäädä vierestä katsojaksi. Se ilmoittaa tuovansa markkinoille ranskalaisen kilpailijan: Renault Alaskan.

Renault Alaskan on vahvasti Nissan, mutta ranskalaisin muunnoksin. Se tulee vain neliovisena, tilavalla pitkällä ohjaamolla, vahvalla dieselmoottorilla ja kovan luokan maastokulkukyvyllä. Myös varustetaso on perusmallista lähtien korkea. Moottoreina on tarjolla ahdettu nelisylinterinen 2,3 litrainen 163 hv:lla tai tuplaturbolla 190 hv:lla. Lava tarjoaa normaalin n. 1,5x1,5 m tilan.


Saksa: Yleisökato Frankfurtin IAA näyttelyssä

Maailman merkittävimmäksi autonäyttelyksi kohonnut Frankfurtin IAA koki juuri päättyneessä näyttelyssä kovan yleisökadon. Noin 810 000 kävijää tarkoittaa noin 13%:n pudotusta kahden vuoden takaisen näyttelyn 932 000 kävijästä.

Näytteillepanijoille tulos ei ollut yllätys. Pääjärjestäjä Saksan Autoteollisuusliitto VDA:n rahanhimoa on arvosteltu avoimesti. Näyttelytilojen hinnat on nostettu kattoon. Seuraukset näkyvät myös merkittävissä poisjäämisissä: Fiat-Chrysler, Volvo, Nissan, Infiniti, Mitsubishi, Peugeot, DS, Rolls Royce ja Tesla jättivät kokonaan tulematta.

Samaa kohtaloa ennustetaan myös VDA:n vuorovuosina järjestämälle Hannoverin IAA hyötyautonäyttelylle ensi vuonna.


Valtatie 21:n kunnostustyöt

Liikenneviraston Vt 21 Kolari–Kilpisjärvi -tiehankkeella aloitetaan tällä viikolla Palojoensuun sillan työt Enontekiöllä. Lisäksi hankkeen peruskorjaustöitä valmistuu lokakuussa Kolarin, Muonion ja Enontekiön kuntien alueilla.

Sillan nykyinen kansi puretaan, ja tilalle rakennetaan kokonaan uusi kansi. Uusittu silta otetaan liikenteen käyttöön kesällä 2018. Rakentamistöiden ajaksi ajoneuvoliikenne ohjataan kiertotielle nykyiselle kevyen liikenteen sillalle, jota pitkin myös kevyt liikenne kulkee. Enontekiön kunnan alueella jatkuu myös Äijäjoen uuden sillan rakentaminen, ja sen kiertotie on käytössä kuluvan vuoden loppuun saakka.

Ylläsjoen siltatyöt Kolarin kunnan alueella valmistuvat lokakuun aikana. Lisäksi lokakuun puoliväliin mennessä valmistuvat peruskorjaustyöt Muonion kunnan etelärajalta Palojoensuuhun sekä Kilpisjärven kylän ja Norjan rajan välisen osuuden päällystystyöt. Tavoitteena on saada tänä syksynä valmiiksi noin 110 kilometriä levennettyä valtatietä.

Kesäkaudella 2018 valmistuvat myös Peerajoen, Palojoensuun, Äijäjoen ja Sonkajoen siltatyöt. Valtatien peruskorjaustyöt Kolarin kunnan alueella Kolarin keskustan ja Muonion kunnan rajan välisellä osuudella tehdään kesäkaudella 2018.

Vt 21 Kolari–Kilpisjärvi -hanke on yksi erikseen rahoitettava korjausvelkakohde, joka on saanut valtion budjetista 35 miljoonaa euroa. Valtatie 21 on tärkeä elinkeinoelämän yhteys Norjaan. Kaikkien urakkakohteiden arvioidaan valmistuvan vuoden 2018 aikana.


IKEA-tavaratalojen yhteyteen kaasuautojen tankkausasemat

Jatkossa IKEA-ravintoloiden ruokahävikki jalostetaan biokaasuksi, jota voidaan tankata tavaratalojen yhteydessä sijaitsevilla asemilla. IKEA-tavaratalot Suomessa ovat maailmanlaajuisesti ensimmäisiä IKEA-yksiköitä, joiden yhteyteen rakennetaan kaasutankkausasemat.

Ensimmäinen yhteistyökumppani Gasumin rakentama ja operoima tankkausasema on tarkoitus avata Espoon Lommilassa sijaitsevan IKEA-tavaratalon tontille, jonka jälkeen tavoitteena on rakentaa tankkausasemat myös muiden tavaratalojen yhteyteen lähivuosina.

Tällä hetkellä kaasutankkausasemia on Suomessa 36. Hallituksen tavoitteena on, että Suomessa olisi 50 000 kaasuautoa vuoteen 2030 mennessä. Tankkausverkoston tulee olla kattava, jotta tavoite on mahdollista saavuttaa.


Logistiikan innovaatioita messukeskuksessa

LOGYiSCM on uusi toimitusketjun hallinnan (Supply Chain Management, SCM), hankintatoimen ja logistiikan päätöksentekijöiden ja yritysjohdon kohtaamispaikka. Tapahtuma järjestetään 11-12.10 Helsingin messukeskuksessa.

Palveluratkaisujen ytimessä on lisäarvon, asiakastyytyväisyyden ja liikevaihdon kasvattaminen.

Tapahtumassa on esillä muun muassa alan globaalit innovaatiot ja parhaat käytännöt, uutuuksia sekä älykkäitä ratkaisuja.

Messuilta on mahdollista saada kasvua liiketoimintaan ja lisäarvoa bisnekseen.

Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry ja Messukeskus. Lisätietoa löytyy: http://logyiscm.messukeskus.com/


Nikola-Bosch vetykuormurille huikeita suoritusarvoja

Järeimmän luokan vetäjät Nikola One, Nikola Two, tulevat suunnitelmien mukaan markkinoille 2021 yli 1000 hv:lla, 2700 Nm väännöllä ja 1300-1900 km:n toimintasäteellä.

Usalainen start-up yritys esitteli keväällä 2016 sähkömoottorilla toimivan kuorma-autonsa. Seuraavana oli vuorossa kaasuturbiinilla sähkönsä tuottava vaihtoehto. Kolmantena oli vuorossa polttokennolla sähkön tuottava malli.

Nyt on maailmanlaajuinen sähköalan jättiläinen Bosch lähtenyt mukaan Nikolan polttokennokuormurin kehittämiseen. Luvassa on useitakin moottoriratkaisuja ja vetotapoja pitkien matkojen vetäjälle. Bosch osallistuu myös polttokennon jatkokehitykseen.

(Vogel)


MacGregor toimittaa lastiluukkuja ja nostureita irtolastialuksiin Kiinaan

Cargoteciin kuuluva MacGregor on saanut kiinalaiselta Yangzijiang telakalta tilauksen lastiluukkujen ja nosturien toimittamisesta viiteen 62000 dwt:n irtolastialukseen (open hatch bulk carriers). MacGregorin toimitukset alkavat vuonna 2018 ja jatkuvat vuoteen 2019. Tilaus on kirjattu Cargotecin kolmennen neljänneksen saatuihin tilauksiin.

Tilaus sisältää lastiluukkujen pääkomponenttien suunnittelun ja 20:n nosturin toimittamisen, neljä nosturia kuhunkin alukseen. Kuhunkin nosturiin asennetaan aktiivinen lastinkääntämisen ohjausjärjestelmä (active rotation control), joka vakauttaa ja automaattisesti kääntää lastin ilmassa.

-Järjestelmän avulla lastia voidaan käsitellä nopeammin. Lisäksi se pienentää lastin vaurioitumisen riskiä ja tuo huomattavia energiasäästöjä, sanoo Leif Byström, Johtaja, Cargo Handling, MacGregor.


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.