Scania Syystalkoot

Autonlatauspisteet kauppakeskukselle välttämättömyys

Sähköautojen määrän kasvu kiihtyy Suomessa tulevina vuosina. Latauspisteiden tarjoaminen onkin välttämättömyys tulevaisuuden kauppakeskuksille. Viikonlopun ruokaostoksia tekevä perheenisä tai perheenäiti valitsee jo nyt ostospaikkansa sen perusteella, missä voi samalla ladata auton. Tunnin mittaisen kauppareissun, kenkäostosten tai vaikka pidemmän leffateatterivierailun aikana sähköautoa ehtii ladata helposti 50 kilometrin edestä.

Kauppakeskus Itis valmistautuu tulevaisuuteen tarjoamalla jo nyt asiakkailleen mahdollisuuden ladata sähköautoja turvallisesti ja helposti. Asiakkaalle parasta on, että lataaminen onnistuu ilman tunnistautumista tai maksua.

Itiksessä haetiin ratkaisua sisälle parkkihalliin, jonne ensivaiheessa asennettiin 8 latauspistettä. Itiksen latauslaitteet on kytketty Canalis-virtakiskoon, jonka myötä latauslaitteita voidaan vaivatta asentaa lisää. Muuntojoustavan sähkönjakeluratkaisun ansiosta valmius laajentaa järjestelmää on olemassa ja siten tulevaisuudessa investointikynnys on paljon pienempi.

Lue lisää: Autonlatauspisteet kauppakeskukselle välttämättömyys


Tietöitä Turussa

Päällystystyö jatkuu Raunistulan puistotiellä 25. - 30.10.2018. Tietyö aiheuttaa merkittävää haittaa liikenteelle vielä maanantaina sekä tiistaina Raunistulan puistotiellä, välillä Tampereentie - Markulantie. Ajokaistoja on suljettu ja kavennettu molemmissa ajosuunnissa. Päivittäinen työaika klo 8.30 - 15.00. Paikalla liikenteenohjaajat ja työkoneita liikkuu liikenteen seassa. Autoilijoita kehotetaan käyttämään vaihtoehtoisia reittejä, koska liikenne tulee ajoittain ruuhkautumaan.

Lisäksi kalastajankatu on suljettu liikenteeltä 29.10.2018 alkaen. Kadunrakennus-, sekä viemäri- ja vesijohtotyö, sulkee ajoradan ja kevyen liikenteen kulun Kalastajankadulla, Amiraalistonkadun puoleisesta päästä. Kulku tonteille ainoastaan Malminkadun suunnasta. Kiertotie moottoriajoneuvoille sekä kevyelle liikenteelle Mittarinkadun kautta. Työn arvioitu kesto 31.12.2018 saakka.


Pohjolan Liikenne keskittyy jatkossa sopimus- ja lähiliikenteeseen

Valtaosa Pohjolan Liikenteen liikevaihdosta tulee sopimusliikenteestä. Markkinaehtoisen pikavuoroliikenteen osuus Pohjolan Liikenteen toiminnasta on pientä ja sen tilanne on ollut haastava jo vuosia. Markkinatilanteen muutos on tuonut merkittävästi lisää vuorotarjontaa Pohjolan Liikenteen pääreiteille, alentanut lippujen hintoja ja tehnyt toiminnan taloudellisesti vaikeaksi.

Pohjolan Liikenne on kasvattanut toimintaansa sopimusliikenteessä viime vuosina erityisesti pääkaupunkiseudulla. Yhtiölle valmistui vuonna 2017 moderni Pasilan bussivarikko, joka mahdollistaa kaupunkiliikenteen kasvun. Varikolla on muun muassa valmiudet laajamittaiseen sähköbussiliikennöintiin.

Pikavuoroliikenteessä on puolestaan jatkunut jo pitkään vaikea markkinatilanne, minkä vuoksi Pohjolan Liikenne aloittaa yhteistoimintaneuvottelut 1.11.2018. Yhteistoimintaneuvotteluissa tarkastellaan mahdollista pikavuoromarkkinoilta vetäytymistä ja panostamista jatkossa sopimus- ja lähiliikenteen kehittämiseen ja kasvuun.

Lue lisää: Pohjolan Liikenne keskittyy jatkossa sopimus- ja lähiliikenteeseen



Lindex-vaatekauppa valitsi DHL:n hoitamaan tavaraliikennettään

Ruotsalainen muotiketju Lindex on valinnut DHL Global Forwardingin hoitamaan kaiken tavaraliikenteensä. Lindexin tuotteita on saatavilla noin 490 myymälässä 18 eri markkina-alueella sekä sähköisen kaupankäynnin kautta 30 maassa.

-DHL:n kanssa työskenteleminen tarjoaa meille luotettavan toimitusketjun. Tämän optimoinnin ansiosta saavutetaan kustannussäästöjä ja pystymme kiinnittämään huomiota muiden osa-alueiden parannuksiin, kuten liiketoiminnan digitaalisen puolen kasvattamiseen, Lindexin liikenne- ja tullipäällikkö Maria Fransson sanoo.

DHL Global Forwarding hoitaa tavaraliikenteen konsolidointia ja jakelua Lindexille. Lasteja on kuljetettava 240 tehtaalta yhteen kolmesta alueellisesta jakelukeskuksesta Ruotsissa, Tšekeissä ja Saudi-Arabiassa. Tähän yhtiö käyttää sekä meri, lento, että rautatieliikennettä.


Kiinalaisten raskaiden renkaiden lopullinen polkumyyntitulli voimaan

Tullin mukaan yritysten, jotka tuovat kiinalaisia linja-autoissa tai kuorma-autoissa käytettäviä uusia tai uudelleen pinnoitettuja pneumaattisia kumisia ulkorenkaita, on pitänyt maksaa lopullista polkumyyntitullia 23.10.2018 lähtien. Polkumyyntitullin määrä kerrotaan EU:n virallisen lehden numerossa L 263, 22.10.2018. Tulli vaihtelee eri myyjäyritysten välillä, ja se on voimassa viisi vuotta. Yksilöllisen polkumyyntitullin soveltaminen edellyttää pätevän kauppalaskun esittämistä. Komissio valvoo sellaisten perävaunujen ja puoliperävaunujen pyörien tuontia, jotka on varustettu linja-autoissa tai kuorma-autoissa käytettävillä uusilla tai uudelleen pinnoitetuilla pneumaattisilla kumisilla ulkorenkailla.

Yrityksen on tässä vaiheessa maksettava polkumyyntitullit myös väliaikaisen polkumyyntitullin aikana tuomista tavaroistaan. Käytännössä Tulli vapauttaa asetetut vakuudet ja lähettää asiakkaalle polkumyyntitullia vastaavan suuruisen jälkikantopäätöksen. Lopullisen polkumyyntitullin ylittävät vakuutena olevat määrät vapautetaan.


Helsingin Satama Oy eriyttää aluspalvelut omaksi tytäryhtiökseen

Helsingin Satama Oy valmistautuu EU:n satamapalveluasetuksen vaatimusten voimaantuloon eriyttämällä asetuksen piiriin kuuluvat aluspalvelutoiminnot omaan tytäryhtiöönsä. 1.1.2019 lähtien Helsingin Satama Oy:n omistama uusi yhtiö, Etelä-Suomen Satamapalvelu Oy, hoitaa alusten kiinnitys- ja irrotusliiketoimintaa. Yhtiön palvelukseen siirtyy vanhoina työntekijöinä noin 60 henkilöä.

Yhtiön toimitusjohtajana aloittaa muiden tehtäviensä ohella Helsingin Satama Oy:n tekninen johtaja Kari Noroviita.

- Uusi toimintamalli mahdollistaa toiminnan kehittämisen aikaisempaa tehokkaammin. Tämä avaa kiinnostavia mahdollisuuksia laajentaa palveluja sekä sisällöllisesti että alueellisesti, Noroviita toteaa. 

Yhtiöittämisellä ei ole välittömiä vaikutuksia nykyisiin palveluihin.

- Asiakkaiden kanssa tulemme käymään tarkempia keskusteluja aluspalveluidemme yhtiöittämisestä jo loppuvuoden aikana, Noroviita vahvistaa.

Pitkään valmistellun EU:n satamapalveluasetuksen vaatimukset tulevat voimaan 24.3.2019. Ne edellyttävät mm. kiinnitys- ja irrotustoiminnan avaamisen kilpailulle. Järjestelyllä varmistetaan toiminnan läpinäkyvyys markkinoilla.


Postin pakettivolyymit pysyivät ennätystasolla

Postin kolmas neljännes oli vahva kirjevolyymien laskusta huolimatta. Osoitteellisten kirjeiden määrä Suomessa laski 12 prosenttia. Postin oikaistu liiketulos heinä-syyskuussa parani 2,2 miljoonaa euroa edellisvuodesta yhteensä 5,8 miljoonaan euroon. Konsernin oikaistu liiketulos tammi-syyskuussa vahvistui 23,4 miljoonaan euroon.

Verkkokauppa on kasvanut Suomessa noin 10 prosenttia viimeisen vuoden aikana, mikä on siivittänyt Postin välittämät pakettivolyymit ennätykselliseen kasvuun. Suomen ja Baltian maiden pakettivolyymi kasvoi 9 prosenttia ja kuluttaja (B2C) -pakettivolyymi kasvoi 12 prosenttia. Tämän vuoden aikana Posti on toimittanut jo yli 31 miljoonaa pakettia asiakkailleen.

Lue lisää: Postin pakettivolyymit pysyivät ennätystasolla


Suuri tuki kuorma-autojen turvallisuusvaatimuksille USA:ssa

Uusi kansallinen tutkimus USA:ssa osoittaa ylivoimaista tukea kuorma-autojen turvallisuusvaatimuksille, kuten automaattisille hätäjarruille ja nopeudenrajoittimille. Viimeaikaisten kuolonkolarien määrä huomioon ottaen ei tule yllätyksenä, että amerikkalaisilta tulee laaja tuki järkevien ratkaisujen löytämiseksi onnettomuuksien vähentämiseksi.

National Highway Traffic Safety Administrationin (NHTSA) uudet onnettomuustilastot paljastavat, että vuonna 2017 Yhdysvaltojen teillä tapahtui 4761 kuorma-auton aiheuttamaa kuolemaan johtanutta kolaria. NHTSA:n tiedoista käy ilmi 41 prosentin nousu näissä onnettomuuksissa vuodesta 2009. Tämä ei ole hyväksyttävä suuntaus, koska olemassa on jo teknologioita, joilla nämä onnettomuudet voitaisiin estää.

Äänestystuloksia olivat muun muassa se, että 79 prosenttia äänestäjistä suosi suurien kuorma- autojen nopeuksien rajoittamista 105 kilometriin tunnissa, 45 prosenttia suosi sitä voimakkaasti ja vain 13 prosenttia vastusti sitä. Automaattisen hätäjarrutusteknologian asentamisen kannalla oli 82 prosenttia äänestäjistä, 50 prosenttia kannatti sitä voimakkaasti ja ainoastaan yhdeksän prosenttia vastusti sitä.

Lue lisää: Suuri tuki kuorma-autojen turvallisuusvaatimuksille USA:ssa


Sisu ennätyksiin viisiakselisella Polarilla

Sisu tekee uusia ennätyksiä raskailla 5-akselisilla Polar kuorma-autoilla, joilla kolme akselia on nostettavissa. Samanlaisia ei ole Sisun kilpailijoilla. Nämä Sisun 5-akseliset menevät pääasiassa raskaiden koneiden vetoon ja sorakuljetuksiin.

Sisun 5-akselisia Polareja kolmella nostettavalla akselilla on Suomen teillä jo alun toista sataa. Sisun itselleen asettama myyntiennätys, 140 myytyä ennen vuoden loppua, on näköpiirissä.

- Autot ovat vastanneet tarkoitustaan soramontuissa, pehmeällä pinnalla, ja erikoiskuljetuksissa. Myynnin hieno kehitys keroo tyytyväisyydestä ostajakunnassa, jossa tieto tuntuu leviävän tehokkaasti suusta-suuhun menetelmällä, Sisu Auton markkinontijohtaja Petri Kananen toteaa.


Hyötyautokaupalla hyvä vuosi huonosta syyskuusta huolimatta

ACEA:n tilastojen mukaan hyötyautokauppa kääntyi syyskuussa EU:ssa laskuun, viiden kuukauden kasvulukujen jälkeen. Hyötyautojen rekisteröinnit laskivat edellisuodesta 5,2 prosenttia syyskuussa ja laskua siivitti erityisesti pakettiautosegmentti (-6 %). Eniten hyötyautorekisteröinnit laskivat Italiassa (-17,8 %) ja laskua oli kaikissa suurimmissa EU-valtioissa, pois lukien Saksa (+1,1 %). Suomessa hyötyajoneuvoja rekisteröitiin syyskuussa kaikkiaan 1 563 kappaletta, mikä on 9,4 prosentin lasku viime vuoden syyskuun rekisteröinteihin.

Huolimatta syyskuun laskusta, vuoden yhdeksän ensimmäistä kuukautta on sujunut hyötyautokaupan suhteen positiivisissa merkssä. Tammi-syyskuussa on EU:ssa rekisteröity kaikkiaan yli 1,8 miljoonaa hyötyautoa, mikä on 3,6 prosenttia viime vuotta paremmin. Suomessa hyötyautorekisteröintien määrät ovat nousseet vuoden 2017 ensimmäisestä yhdeksästä kuukaudesta 0,7 prosenttia 15 078 rekisteröintyyn hyötyautoon.


Saksa: Ensimmäinen täyssähkö-matkabussi linjaliikenteessä

Eturivin bussiyhtiö Flixbus on esitellyt kehittämänsä täyssähköisen matkabussin, joka asetetaan linjaliikenteeseen välille Mannheim-Frankfurt. Bussilla on 300 km:n toimintamatka. Akkupakettien koon ja painon vuoksi matkustajapaikkoja on vain 40 toivomuksella, että matkustajat välttäisivät suuria matkalaukkuja bussin kokonaispainon ja rajoitetun matkatavaratilan vuoksi.

Lue lisää: Saksa: Ensimmäinen täyssähkö-matkabussi linjaliikenteessä


Tarkastusjaksolla kasvua raskaan liikenteen rikkeissä

Poliisi valvoi tehostetusti raskasta liikennettä koko maassa maanantaista sunnuntaihin 15.- 21.10.2018.

Ajo- ja lepoaikarikkeitä todettiin 250 kappaletta, joka on 67 tapausta enemmän kuin vastaavalla valvontajaksolla 2017 (+ 27%). Lisäksi ajopiirturirikkomuksia (esimerkiksi ei käytetty ajopiirturia lainkaan tai sitä käytettiin väärin) todettiin 74.

Ajoneuvojen kuntoon ja kuorman varmistamiseen liittyvät seuraamukset pysyivät vuoden 2017 tasolla. Epäkuntoisuuksiin liittyviä seuraamuksia kirjattiin 101 kappaletta, 14 tapauksessa matkanteko keskeytettiin vakavien puutteiden vuoksi. Kuorman varmistamisen riittämättömyydestä sakkoja kirjoitettiin 50:lle kuljettajalle (2017 48).

Kaiken kaikkiaan seuraamusten määrä kasvoi vuoden 2017 vastaavasta ajankohdasta. Nyt rikekirjauksia oli 399, kun niitä viime vuonna oli 338.

Lue lisää: Tarkastusjaksolla kasvua raskaan liikenteen rikkeissä


Ruotsi: Vaihdelaatikkomagneetti sekoitti piirturia

Ruotsissa alue Idän poliisi suoritti viime viikolla raskaan liikenteen tarkastuksia teillä numero 32 ja E4. Tarkastuksessa paljastui kuljettaja, joka oli asentanut magneetin vaihdelaatikon tuntumaan sekoittamaan piirturin toimintaa. Kuljettaja tunnusti tekonsa ja häntä odottaa sakkotuomio.

Piirturisormeilun lisäksi kirjoitettiin koko joukko sakkoja johtuen ylinopeuksista, ajo- ja lepoaikarikkomuksista, sakkorenkaista, ylikuormista, puutteellisesta kuormansidonnasta ja haljenneista jarrulevyistä. Ilolla todettiin, että kaikki tarkastetut kuljettajat puhalsivat 0-tuloksia.


Poroaitaa rata-alueelle Ruikka – Muurola – Rovaniemi

Liikennevirasto rakentaa omalle rata-alueelleen aitaa porovahinkojen ehkäisemiseksi ja rataturvallisuuden parantamiseksi. Aitaa rakennetaan n. 33 kilometrin matkalle. Luvallisten radanylityspaikkojen ja tieliittymien kohdille aitaan jätetään aukko tai portti ja ne ovat liikkujien käytettävissä entiseen tapaan.

Aidan rakennusta varten Liikennevirasto on kaatanut omalta alueeltaan myös puustoa. Poroaidan rakentamisen tavoitteena on vähentää porojen allejääntejä, joita on vuosittain ollut keskimäärin 90. Allejäänneistä aiheutuu paliskunnille merkittäviä taloudellisia haittoja, mutta samalla allejäännit aiheuttavat junille vaurioita ja heikentävät rautatieliikenteen täsmällisyyttä.

Liikenneviraston tiedossa on, että luvatonta radan ylitystä on alueella tapahtunut. Ihmisten liikkuminen rata-alueella ja radalla on paitsi vaarallista myös kiellettyä. Henkilöliikenteen junaliikenne on hiljaista ja vaikeasti havaittavissa. Juna ei voi väistää ja sen pysähtymismatka on aina useita satoja metrejä. Vuosittain junan alle menehtyy 60-80 ihmistä koko maassa. Nyt rakennettavalla aidalla parannetaan myös alueen asukkaiden turvallisuutta.


UPS:llä erinoimainen vuosineljännes

 

UPS: n puheenjohtaja ja toimitusjohtaja David Abney on ylistäneet yhtiön toimitusketjua ja rahtiliikennettä kolmannella vuosineljänneksellä, sanoen, että se oli "erinomainen tällä vuosineljänneksellä, sillä yksikkö tuotti kaksinumeroista kasvua tuloihin ja liikevoittoon". Hän lisäsi, että "UPS jatkaa huolitsijoidensa, tulli- ja tarjontaketjunratkaisujensa hyödyntämistä auttaakseen asiakkaita laajentamaan olemassa olevia yrityksiä ja saavuttamaan uusia markkinoita."

Yhtiö totesi, että viennin volyymi kasvoi kaikilla alueilla ja vienti kasvoi lähes kolme prosenttia viime vuoden 19 prosentin kasvusta. Se totesi, että vuoden kolmannella vuosineljänneksellä 2017 UPSn kasvu johtuu menestyksestä Euroopassa.