Auto, tekniikka ja kuljetus – 40 vuotta

Ford Transit Custom on Vuoden Pakettiauto Suomessa 2019

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden Vuoden Pakettiauto Suomessa 2019 on Ford Transit Custom. Uusitun Ford Transit Customin tuotanto alkoi kuluneen vuoden alussa ja asiakastoimituksia päästiin tekemään vuoden ensimmäisen puoliskon aikana.

Ford Transit Customin ajo-ominaisuudet ovat kohdallaan ja uudistumisen myötä kuljettajaa avustavien järjestelmien määrä on kasvanut runsaasti. Avustavat järjestelmät parantavatkin jo hyvällä tasolla olevaa ajokokemusta.

Lue lisää: Ford Transit Custom on Vuoden Pakettiauto Suomessa 2019


Automaailmasta vaikutteita saanut helikopteri

Volkswagen-konsernin vuonna 2010 ostama Italdesign Giugiaro osaa tehdä muutakin kuin suunnitella autoja. Italdesign on nimittäin ollut mukana suunnittelemassa venäläisen VR-Technologiesin VRT500 helikopteria. VRT500 on kevyt, yksimoottorinen ja kuusipaikkainen helikopteri.

Italdesignin vaikutuksesta helikopterin suunnittelu ja muotoilu ottaa vaikutteita automaailmasta, kun taas tekniset ratkaisut tulevat helikopteriteollisuudesta. VRT500:n etuosa on muotoiltu näyttäväksi ja aerodynaamiseksi. Etuosa on suunniteltu niin, että se sulautuu saumattomasti runkoon sekä ulkonäön että aerodynamiikan puitteissa.


Ruotsi: Miljoonalla autoilijalla liikennevaarallinen näkö

Näöntarkastus yhteistyönä Bioptik´n  ja Bilprovning autotestauksen kesken on valmistunut vuodelta 2018. 10 vuoden aikana on testattu yli 24 000 autoilijan liikennenäköä. Joka vuosi tulokset ovat olleet yhtä pelottavia.

Vuoden 2018 näkötestaukset todistivat, että ihanteellisissakin olosujhteissa joka 6. autoilijan näkö oli sameinen jo kahden metrin etäisyydellä. Joka 10. autoilijan näkö ei olisi riittänyt täyttämään ajokorttivaatimuksen edellyttämän. Yhdeksän kymmenestä olivat sitä mieltä, että näkötarkastuksen tulisi olla edellytys joka ajokortin uusimiselle.

(Trailer.se)



Iveco valmis maailman kovimpaan rallikilpailuun

Team Petronas De Rooy Iveco osallistuu 41. Dakar-ralliin neljällä Iveco Powerstarilla. Tiimin kuljettajina toimivat Dakar-rallin kaksinkertainen voittaja Gerard De Rooy, Afrikan Eco Race 2018 -voittaja Federico Villagra, Dakar 2018:n neljän etapin voittaja ja menestyksekkäin kuljettaja Ton van Genugten sekä kokenut Maurik van den Heuvel.

Valmistelut maailman vaativimpaan rallikilpailuun ovat täydessä vauhdissa: Ajoneuvoille on suoritettu lähtötarkastukset Le Havressa ja ne on lastattu Peruun menevään laivaan. Kaksi ykköskuljettajaa, Gerard De Rooy ja Federico Villagra sekä kaikkien aikojen vahvin Petronas De Rooy Iveco -tiimi pyrkivät uusimaan viime vuoden Afrikan Eco Racen ja Dakarin vuosien 2012 ja 2016 voitot.

Lue lisää: Iveco valmis maailman kovimpaan rallikilpailuun


Ruotsi: Ennätysvauhtia kalterien taakse

Viime maanantaina Jönköpingin Sähkö-Gigantissa pidätetty 54-vuotias ulkomaalainen kuorma-autonkuljettaja sai kahdessa päivässä tuomionsa rattijuopumuksesta ja ravistelee kaltereita tuomion mukaan kaksi kuukautta.

Sähkö-Gigantin henkilökunta heräsi epäilemään miehen "raittiutta" ja hälytti poliisin paikalle. Verikoe osoitti 1,44 promillen humalatilaa.

Poliisi kiitteli jälkeenpäin Sähkö-Gigantin valppaita myyjiä. "He ovat todella kiitoksen ansainneet. Jos homma pelaa tällä tavalla, liikenneturvallisuus on voittanut paljon", Jönköpingin poliisin ryhmäpäällikkö Markus Anefur sanoi.


Alan vanhin vitsi: "Heräsi tankki tyhjänä"

Sitä sanotaan jo kuorma-autokuljetuksissa alan "vanhimmaksi vitsiksi" koko Euroopassa, tunnetaan myös Suomessa: "heräämistä tankki tyhjänä".

Tuorein, vain ei viimeinen, esimerkki tulee Ruotsista. Q8 huoltoaseman pihalla Kungsgatan´lla Kungsörissä kuljettaja heräsi rekkansa ohjaamossa, hieroi unet silmistään ja täräytti kiesin käyntiin jatkaakseen matkaa. Matkanteko jäi kuitenkin siihen moottorin sammuessa. Osoittautui että viimeiset runsaat 100 litraa dieseliä oli yön aikana juoksutettu imuletkulla säiliöstä.

Paikalliselle poliisille jäi todettavaksi, ettei ollut todistajia, ei epäiltyjä - eikä ollut ensimmäinen kerta. Poliisi totesi, että samanlaisia polttoainevarkauksia on sille ilmoitettu toistuvasti.


Ruotsi: Ankara vastalause varallisista teistä

Ammattikuljettaja on liikenneonnettomuustilaistoissa todettu Ruotsin vaarallisimmaksi ammatiksi. Tilastot nousevat taas pintaan puuauton kaaduttua ojaan kyljelleen kaksi viikkoa sitten tiellä 941 Smålannissa tienreunan pettäessä kuormatun auton alla. Tie on keskeinen väylä puunkuljettajille. Paikoin se on niin kapea, ettei kaksi vastakkain kulkevaa mahdu ohittamaan. Liikenneviraston suunnitelmien mukaan tietä parannetaan vuoteen 2029 mennessä.

Lue lisää: Ruotsi: Ankara vastalause varallisista teistä


Autonominen Scania testeissä Australiassa

Scania testaa autonomista kuljetusjnärjestelmäänsä suolakaivoksessa Australiassa. Testiautona on itseajava Scania XT 8x4 jäteauto.

Alkuvaiheessa itseajavan auton kulkua varmistaa henkilö ohjaamossa tarkkailen auton suorituskykyä ja kulkua. Testin edetessä mukaan tulee useampia autonomisia Scanioita kehittämään autojen koneesta-koneeseen ja toiminnasta-toimintaan yhteispeliä.

- Kaivokset tarjoavat ihanteellisen testiympäristön autonomisille kuolrma-autoille ja niiden käytölle. Olemme ilolla seuranneet autonomisen Scaniamme selviytymistä testin alkuvaiheessa. Kokemuksilla joita täällä saadaan useammankin itsenäisesti toimivan auton yhteistyöstä ovat ratkaisevia, kun kehitämme autonomisia ratkaisuja muihin kuljetussovellutuksiin, Scania Miningin johtaja Björn Winblad sanoo.


Kasvava peurakanta vaatii huomiota liikenteessä

Koko Suomen valkohäntäpeurakanta on kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa ja jatkaa edelleen voimakasta kasvuaan. Vahvin peurakanta sijoittuu maan lounaisosiin. Kannan suuruus korreloi onnettomuustiheyden kanssa ja liikenteessä onkin entistä tärkeämpää varautua muiden hirvieläinten ohessa myös peuroihin.

Peuraonnettomuuksia tapahtuu ympäri vuorokauden, mikä eroaa jonkin verran hirvionnettomuuksien tyypillisistä ajankohdista. Peurat ruokailevat tavallisesti varhain aamulla ja uudestaan illalla, jolloin ruokailu jatkuu pitkään yöhön asti. Peurat liikkuvat ravintopaikalta toiselle useita kertoja vuorokaudessa, mikä lisää teiden ylitysten määrää.

Lue lisää: Kasvava peurakanta vaatii huomiota liikenteessä


Käytettyjen litiumparistojen virtanavat on teipattava!

Litiumparistojen oikosulusta voi syntyä pahoja tulipaloja, kun paristojen suojaamattomat päät joutuvat kosketuksiin toistensa kanssa. Vastaavat palot voitaisiin välttää teippaamalla paristojen virtanavat ennen kierrätykseen viemistä.

– Litiumparistot ovat paristoista häijyimpiä. Niiden virtanavat ovat niin lähellä toisiaan, että ne reagoivat helposti osuessaan toisiin paristoihin. Siksi napojen teippaaminen on ehdottoman tärkeää, ja siitä muistutetaan myös paristonkeräyslaatikossa, Paristokierrätystä hoitavan tuottajayhteisö Recser Oy:n toimitusjohtaja Helena Castrén muistuttaa.

Lue lisää: Käytettyjen litiumparistojen virtanavat on teipattava!


Uusi Traffic Management Finland vastaa kaikkien kulkumuotojen liikenteenohjauksesta

Vuoden 2019 alussa aloittaa toimintansa valtion liikenteenohjauskonserni Traffic Management Finland Group, jonka muodostavat emoyhtiö Traffic Management Finland Oy (TMF) sekä sen liikennemuotokohtaiset tytäryhtiöt.

Traffic Management Finland on valtion kokonaan omistama erityistehtäväkonserni, joka toimii liikenne- ja viestintäministeriön omistajaohjauksessa.

Lue lisää: Uusi Traffic Management Finland vastaa kaikkien kulkumuotojen liikenteenohjauksesta


Liikennepalvelulain ensivaikutuksista

Liikennepalvelulain tavoitteena on tehdä liikenteestä asiakkaille kokonaisvaltainen palvelu ja tarjota käyttäjille joustavuutta ja valinnanvapautta. Liikennepalvelulaki luo edellytykset liikenteen digitalisaatiolle ja uusille liiketoimintamalleille. Laki tuli pääosin voimaan 1.7.2018.

Lue lisää: Liikennepalvelulain ensivaikutuksista


Kirsi Karlamaa uuden Traficomin pääjohtajaksi

Valtioneuvosto on nimittänyt DI Kirsi Karlamaan 1.1.2019 toimintansa aloittavan Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin pääjohtajaksi viiden vuoden määräajaksi.

Liikenne- ja viestintävirastoon yhdistyvät Viestintävirasto, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ja osa Liikennevirastosta. Uusi virasto yhdistää asiantuntijoiden osaamisen ja tuo aiempaa paremman kyvyn vastata toimintaympäristön muutoksiin ja asiakkaiden tarpeisiin: ilmastonmuutos, digitalisaatio ja nopea teknologinen kehitys vaikuttavat myös liikenteeseen ja viestintään kohdistuviin vaatimuksiin.

Lue lisää: Kirsi Karlamaa uuden Traficomin pääjohtajaksi


Vaarallisten aineiden kuljetukseen liittyvä lainsäädäntö uudistetaan

Vaarallisten aineiden kuljetuksesta annettu laki (VAK-laki) uudistetaan. Nyt voimassa oleva laki on tullut voimaan vuonna 1994. Lainsäädännön uudistaminen on tärkeää, sillä toimintaympäristö ja olosuhteet ovat 25 vuodessa muuttuneet.

Uudistus parantaa liikenneturvallisuutta, vaikuttaa myönteisesti ympäristön tilaan ja mahdollistaa liiketoimintaa. Uudistuksessa otetaan huomioon myös liikenteen automaatio- ja digitalisaatiokehitys.

Tavoitteena on laki, joka on selkeä ja turvaa jatkossakin korkean kuljetusten turvallisuustason. Tavoitteena on myös, että laista ei aiheudu alan yrityksille tarpeetonta hallinnollista taakkaa.

Lue lisää: Vaarallisten aineiden kuljetukseen liittyvä lainsäädäntö uudistetaan


Bosch testaa Nesteen uusiutuvaa dieseliä

Bosch  kokeilee Nesteen uusiutuvaa dieseliä, jonka avulla ajoneuvojen kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää jopa 90 % dieseliin verrattuna.

- Uusiutuvista ja synteettisistä polttoaineista voi olla suurta hyötyä ilmastonmuutoksen hidastamisessa. Niillä saadaan aikaan nopeita ympäristövaikutuksia, sillä olemassa olevia ajoneuvoja tai infrastruktuuria ei tarvitse uusia, vaan esimerkiksi nykyiset ajoneuvot ja huoltoasemat voivat jäädä käyttöön, sanoo Boschin pääjohtaja Volkmar Denner.

Bosch on tutkinut jo jonkin aikaa uusiutuvia ja synteettisiä polttoaineita. Yrityksen dieselmoottoreiden polttoainetta kuljettavia osia, kuten polttoainepumppuja ja -ruiskuja, on testattu perusteellisesti, ja ajoneuvovalmistajat voivat ottaa ne käyttöön uusiutuvien ja synteettisten polttoaineiden kanssa.

Lue lisää: Bosch testaa Nesteen uusiutuvaa dieseliä