Volkswagen Crafter on Vuoden Pakettiauto Suomessa 2018

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden Vuoden Pakettiauto Suomessa 2018 on Volkswagen Crafter. Volkswagen Crafterin toinen sukupolvi esiteltiin vuoden 2016 loppupuolella ja Suomeen ensimmäiset rantautuivat vuoden 2017 alussa. Uusi malli on Volkswagenin itse suunnittelema ja tuotanto tapahtuu Crafteria varten rakennetussa tehtaassa Puolassa. Toisen sukupolven Crafter sai heti ilmestyessään International Van of the Year 2017 -palkinnon.

Lue lisää: Volkswagen Crafter on Vuoden Pakettiauto Suomessa 2018


Sisu Polar on Vuoden Kuorma-auto Suomessa 2018

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden Vuoden Kuorma-auto Suomessa 2018 äänestyksen voittaja on Sisu Polar. Sisu Polar saa arvostusta muun muassa monipuolisuudestaan ja sopivuudestaan koviinkin työtehtäviin. Kiitosta Sisu saa räätälöityvyydestä. Sisu Polar tehdään juuri tilaajan tarpeiden mukaiseksi, aina rungon vahvisteista ja lavakiinnitysrei’istä lähtien. Näin Polar kestää raskaammissakin ja erikoista rasitusta vaativissa työtehtävissä.

Lue lisää: Sisu Polar on Vuoden Kuorma-auto Suomessa 2018


Uudistetussa Nissan e-NV200:ssa pidempi toimintamatka

Nissan esittelee kevään aikana Euroopassa päivitetyn e-NV200-version, jonka toimintamatka yhdellä latauksella on yhtiön mukaan peräti 60 prosenttia entistä pidempi uuden 40 kWh:n akun ansiosta. e-NV200:n kuormakapasiteetti on pysynyt samana pidemmästä toimintamatkasta huolimatta. e-NV200:n sähkömoottorin suurin teho on 80 kW ja vääntömomentti 254 Nm.

Uusi 40 kWh:n akku pidentää e-NV200:n toimintamatkan 280 kilometriin NEDC-testisyklin mukaan mitattuna. Uudistettu e-NV200 kävi läpi myös uuden WLTP-testauksen, jotta testattu toimintamatka vastaisi tarkemmin tosielämän käyttötilanteita. WLTP-testeissä toimintamatka yhdellä latauksella vaihteli yhdistetyn ajon 200 kilometristä jopa 301 kilometriin kaupunkiolosuhteissa. e-NV200 hyödyntää samaa akkuteknologiaa kuin Euroopassa äskettäin lanseerattu uusi Nissan Leaf.

Lue lisää: Uudistetussa Nissan e-NV200:ssa pidempi toimintamatka



Nikola valmistamaan kuorma-autoja Arizonaan

Nikola Motor Company ilmoitti tiistaina aloittavansa vety-sähkökuorma-autojensa valmistuksen Buckeyen kaupungissa Arizonassa. Yhtiö on valinnut 500 hehtaarin, miljoonan neliömetrin laitosalueen, joka sijaitsee Phoenixin länsipuolella, ja lupaa lisäävänsä alueelle yli 2000 työpaikkaa.

Uusi nollapäästöinen tuotantolaitos on jo suunnitteilla ja rakentamisen odotetaan käynnistyvän vuoden 2019 loppuun mennessä. Nikola sanoo, että heillä on jo 8000 ennakkotilausta kuorma-autoilleen.


Daimler myi vuonna 2017 lähes 3,3 miljoonaa ajoneuvoa

Daimler AG ylitti vuonna 2017 kasvutavoitteensa ja myi yhteensä 3 273 933 miljoonaa ajoneuvoa (+9 %). Mercedes-Benz-henkilöautojen myynti kasvoi 8 %, pakettiautojen 12 %, kuorma-autojen 13 % ja linja-autojen 9 %. Mercedes-Benz-henkilöautojen suosiota siivitti laaja SUV-mallisto sekä E-sarjan menestys. Daimler Trucks hyötyi NAFTA-talousalueen voimakkaasta kysynnästä.

Daimler AG:n liikevaihto kasvoi 164,3 miljardiin euroon (2016: 153,3 miljardia). Vertailukelpoinen liikevoitto oli 14,7 miljardia (2016: 12,9 mrd.) ja tilikauden tulos ennätykselliset 10,9 miljardia euroa (2016: 8,8 mrd.). Tulos kasvoi 24 prosenttia.

Lue lisää: Daimler myi vuonna 2017 lähes 3,3 miljoonaa ajoneuvoa


Vuosaaren satamassa kiertotielle 5.-8.2.

Vuosaaren sataman maantietunneli A suljetaan huoltotöiden vuoksi 5.– 8.2.2018 klo 21.00 – 05.00. Liikenne ohjataan tänä aikana kiertoteitse Kallvikintien kautta.


Bosch kasvatti liikevaihtoaan vuonna 2017

Alustavien lukujen mukaan vuonna 2017 Boschin liikevaihto kasvoi 6,7 prosentilla 78 miljardiin euroon. Valuuttakurssivaikutukset huomioituna kasvu oli 8,3 %. Valuuttakurssivaikutusten negatiivinen vaikutus oli noin 1,2 miljardia euroa. Tulos ennen korkoja ja veroja (EBIT) kasvoi noin 5,3 miljardiin euroon vuonna 2017.

- Ylitimme kasvuennusteet ja paransimme kannattavuuttamme. Vuonna 2017 ylsimme kaikkien aikojen parhaaseen liikevaihtoon, Bosch-konsernin toimitusjohtaja Volkmar Denner sanoo.

Lue lisää: Bosch kasvatti liikevaihtoaan vuonna 2017


Uusitussa Volvo L350H:ssa parempi polttoainetehokkuus

L350H on Volvo Construction Equipmentin isoin pyöräkuormaaja, joka soveltuu monenlaiseen käyttöön kaivoksista ja louhoksista raskaaseen infrastruktuuriin. Volvo tuo markkinoille uudelleen suunnitellun ja uusimmalla innovatiivisella teknologialla varustetun L350H-mallinsa. Uusi Volvo L350H on polttoainetaloudeltaan jopa 20 prosenttia aikaisempaa mallia tehokkaampi.

Pitkä puomikokoonpano mahdollistaa 65 tonnin (70 tonnin) kuorma-auton kuormaamisen kuudella ajokerralla. Uusi Volvon materiaalinkäsittelykauha, tilavuus 10,7 m³ (14 yd³), parantaa Volvo CE:n mukaan tuottavuutta jopa 5 %. Kauha on suunniteltu sivuilta kuperaksi ja kuorman valuminen on estetty tehokkaammin.


Kaasuautoja ensirekisteröitiin 433 vuonna 2017

Suomen teillä alkoi kulkea viime vuonna 1 234 uutta kaasukäyttöistä ajoneuvoa, joista 433 oli ensirekisteröintejä. Vuonna 2016 kaasuautoja rekisteröitiin tästä määrästä vain neljäsosa (317 kpl). Suosituin ensirekisteröity malli viime vuonna oli Skoda Octavia (282 kpl), jota seurasivat Audin, Volkswagenin ja Seatin mallit kuten Audi A3 ja A4 (yht. 62 kpl), Volkswagen Caddy (29 kpl) sekä Seat Leon (20 kpl). Viimeisimpien arvioiden mukaan Suomessa on kaasuautoja jo peräti 3 500.

Lue lisää: Kaasuautoja ensirekisteröitiin 433 vuonna 2017


Kesko myy STILL Trukit

Kesko-konserniin kuuluva Konekesko Oy on sopinut myyvänsä STILL trukit -liiketoimintansa STILL Gmbh:lle. Liiketoiminnan siirto tapahtuu 1.2.2018. STILL perustaa Suomeen sivuliikkeen joka toimii osana STILLin Pohjoismaista myynti- ja huolto-organisaatiota.

”STILL Finland” jatkaa nykyisissä toimitiloissa Vantaan Hakkilassa osoitteessa Vanha Porvoontie 245. Luovutuksen kohteena olevan liiketoiminnan henkilöstö siirtyy kokonaisuudessaan kaupan myötä ostajalle vanhoina työntekijöinä. Suomen liiketoiminnan vetäjänä jatkaa Pekka Vaisto.


Metsäkonealalla neuvottelutulos

Metsäkonealan työehtosopimusneuvotteluissa saavutettiin neuvottelutulos uudeksi työehtosopimukseksi 31. tammikuuta.

Neuvottelutuloksen mukainen kaksivuotinen sopimuskausi alkaa 1.2.2018 ja päättyy 31.1.2020. Sopimus sisältää 1,6 prosentin suuruisen yleiskorotuksen palkkoihin molempina sopimusvuosina ja tekstimuutoksia metsäkonealan työehtosopimukseen.

Neuvottelutulos vaatii vielä Koneyrittäjien ja Teollisuusliiton hallitusten hyväksynnän.


Rajavartiolaitos isännöi Arktisen rannikkovartiostofoorumin kokousta

Arktisen rannikkovartiostofoorumin jäsenmaiden nelipäiväinen kokous järjestetään Helsingissä 30.1.-2.2.2018. Kokousviikko on osa Rajavartiolaitoksen Arktisen rannikkovartiostofoorumin puheenjohtajuuskauden ohjelmaa ja Arktisen merellisen turvallisuuden yhteistyön kehittämisen SARC-hanketta.

Rajavartiolaitos vastaanotti Arktisen rannikkovartiostofoorumin (Arctic Coast Guard Forum, ACGF) puheenjohtajuuden maaliskuussa 2017. Kaksivuotinen puheenjohtajuus huipentuu keväällä 2019 Suomessa järjestettävään Arctic Coast Guard Week -tapahtumakokonaisuuteen, jonka aikana järjestetään myös foorumin toinen yhteistoimintaharjoitus. Foorumin ensimmäinen yhteistoimintaharjoitus, Arctic Guardian, järjestettiin Islannissa syyskuussa 2017.


Veneiden “airbnb” Skipperi rantautuu Suomeen

Skipperi lanseerattiin keväällä 2017 Suomessa sekä loppukesästä Ruotsissa. Aplikaation tavoitteena on saada niin veneet kuin ihmiset laitureilta vesille.

-Suomessa ja Ruotsissa veneet seisovat laiturissa yli 90% kaudesta, innokkaita ja osaavia veneettömiä veneilijöitä tälle kalustolle kuitenkin riittäisi”, sanoo toinen Skipperin perustajista Kristian Raij.

Skipperi on pyrkinyt tekemään veneen vuokraamisesta molemmille osapuolille mahdollisimman helppoa ja turvallista. Kaikki Skipperin käyttäjät tekevät vahvan tunnistautumisen kirjautuessaan palveluun, maksuliikenne ja vuokrasopimus hoituvat Skipperin puolesta. Veneen omistaja itse päättää kenelle vuokraa veneensä ja vuokraajan osaamisen voi arvioida helposti Skipperin omasta veneily-cv:stä.

Skipperi teki onnistuneen ensimmäisen vaiheen rahoituskierroksen. Kierroksen tavoitteet tulivat täyteen ja tulevaan kauteen lähdetään 230 000 € markkinointi- ja myyntikassalla.

Tulevalla kaudella veneen voi vuokrata myös kipparin tai opettajan kanssa, tai voi valita myös erilaisia opastettuja vesillä tapahtuvia retkiä kalastuksesta norpanbongaukseen. Valmisteilla on myös kolmannen maan avaaminen loppuvuodesta.


Uusi "Ässä"-Sisu tulee huhtikuussa

Sisun tehtaalla Karjaalla tuotekehktys on tehnyt uuden Sisu-muunnoksen. Sisu Polar Works "S":n. Se lähtee kilpailemaan maansiirto/tienhoito-sarjaan Mersun 530 hv:n moottorilla ja 12-vaihteisella automaattivaihteistolla ja varustukseltaan kehitetyllä standardisoinnilla.

Sisun tuotekehittely on selvittänyt maansiirto/tienhoitoautojen yleisimmät perusvarusteet. Näin Sisulla on voitu tilata lava- ymv. valmistajilta vakioituja varusteita entistä pitemmissä sarjoissa. Sillä on samalla saatu varusteiden hintoja alas tuntuvasti.

Uutta Sisu Polar Works S:ää syntyy huhtikuusta lyhyellä toimitusajalla. Nopeimmat tilaukset ovat sisällä ja huhtikuussa "Ässät" ovat tien päällä, Karjaan tehtaalta varmistetaan .

 


Täyssähköinen Jaguar I-PACE myyntiin maaliskuussa

Jaguarin ensimmäinen sähköauto, I-PACE, lupaa nopeaa latausaikaa ja suorituskykyä. Auto lanseerataan globaalissa livelähetyksessä maaliskuun ensimmäisenä päivänä.

Auton ominaisuuksiksi mainitaan 45 minuutin* pikalataus, hyvä suoristuskyky ja SUV:n käytännöllisyys. Jaguarin oma testikeskus Ruotsin Arjeplogissa toimi näyttämönä kun I-PACE läpi kävi mittavat pohjoisten olosuhteiden testit jopa -40°C pakkasessa.

Asiakkaat voivat käyttää verkkovirtaa auton akkujen sekä sisätilojen esilämmitykseen ennen matkaan lähtöä. Esilämmitys varmistaa auton maksimaalisen toimintamatkan, suorituskyvyn sekä matkustajien mukavuuden. Latauksen ja esilämmityksen voi ajastaa joko auton InControl-järjestelmästä tai puhelimeen asennettavasta sovelluksesta.

*Jaguar I-PACE pikalatauksessa auton lataaminen nollasta 80% täyttöasteeseen kestää alle 45 minuuttia kun käytetään 100kW tasavirtalatauspistettä.