Veho myy Espoon Ford-liiketoiminnot Laakkoselle

Veho Oy Ab, Veljekset Laakkonen Oy ja Oy Ford Ab ovat sopineet liiketoimintakaupasta, jonka mukaan Laakkonen ostaa Veho Espoon Olarin toimipisteen Ford-liiketoiminnan. Veho Olari jatkaa Ford-jälleenmyyjänä Espoossa vuoden 2018 loppuun saakka. Veho Olarin Ford-henkilökunta siirtyy Laakkoselle vanhoina työntekijöinä 1.1.2019 alkaen. Kaupalla ei ole vaikutusta Vehon muihin Ford-liiketoimintoihin.

- Espoon Olarissa olimme tulossa tilanteeseen, jossa tontin rajat alkavat haitata asiakaspalvelua. Asiakasnäkökulmasta katsottuna on kaikkien osapuolten kannalta parasta vapauttaa tilaa kasvussa olevalle Mercedekselle sekä Škoda- ja Honda-liiketoiminnoille. Samalla Ford tulee saamaan oman myymälän Espooseen. Tällä muutoksella pystymme palvelemaan asiakkaitamme entistäkin paremmin, kaupan taustoja avaa Vehon Suomen henkilöautoliiketoimintojen johtaja Petri Aarnio.


Ruotsi: Kuljettajat yksimielisiä, talvitienpito alle arvostelun

- Nyt saa riittää. Ollaan myöhässä toimenpiteiden kanssa. Talvitienpito on huonontunut vuosi vuodelta, ammattikuljettajat sanovat. Liukkaudentorjunnassa säästetään jo mahdottomuuksiin asti, ja se kostautuu meille ja yhteiskunnalle.

Kent Svensson  on ajanut Norrlannissa 38 vuotta, Talvitienpito on nyt saavuttanut sellaisen alarajan, ettei kyetä edes pitämään E4 liikennekelpoisena vaikka säätiedotukset ovat varoittaneet liikenneongelmista päiväkausia, Svensson sanoo.

- Me tiedämme että alkaa sataa lunta. Iltapäivälehdet tietävät. Liikmennevirasto vatroittaa siitä kotisivuillaan, mutta ei panosta torjuntaan.

Ruotsin Trailer -lehti on haastatellut ammattikulkjettajia asiasta. Yksimielinen tuomio kuuluu: Tässä pelataan kovaa peliä muutaman kruunun säästämiseksi talvitienhoitossa.


Kalmarille tilaus Espanjaan

Cargoteciin kuuluva Kalmar on allekirjoittanut sopimuksen Noatum Container Terminal Bilbaon kanssa kahdesta rail-mounted gantry crane (RMG) satamanosturista.

Nämä ovat ensimmäiset toimitetut RMG nosturit sen jälkeen, kun tuote julkistettiin syyskussa.

Tilaus kirjattiin Cargotecin viimeiseen vuosineljännekseen, ja toimitus tapahtuu vuoden 2019 alkupuoliskolla.

Noatum Container Terminal Bilbao on suuren mittakaavan konttiterminaali, joka toimii yhdyskäytävänä konttikuljetuksissa koko Iberian niemimaalla sekä Lounais-Ranskassa ja tarjoaa vahvat intermodaaliset palvelut Espanjassa.

Uusia Kalmarin RMG.itä tullaan käyttämään intermodaalisissa toiminnoissa ratapihalla, jolla on neljä junanrataa, viisi konttien lastausriviä ja kaista kuorma-autoille.



Liikennevirasto: Huonolla kelillä moottoritiet vaarallisimpia

Huonot keliolosuhteet lisäävät uuden tutkimuksen mukaan onnettomuusriskiä etenkin moottoriteillä. Tulosten valossa kelin perusteella vaihtuvat nopeusrajoitukset ovat hyödyllisiä Suomen moottoriteillä.

Huonot keliolosuhteet, kuten liukkaus ja lumisateet, lisäävät onnettomuusriskiä moottoriteillä enemmän kuin muilla maanteillä. Moottoritiet ovat hyvällä kelillä turvallisempia kuin kaksi- ja monikaistaset tiet, mutta esimerkiksi kovassa lumisateessa asetelma kääntyy toisinpäin.

Tutkimuksen teki VTT ja sen tilaajina olivat Liikennevirasto ja Trafi. Tutkimus tehtiin uudella tilastollisella menetelmällä ja sen aineistona olivat Suomen pääteiden onnettomuudet vuosina 2014–2016 sekä saman ajanjakson liikennemäärä-, sää- ja kelitiedot. Tuloksia aiotaan hyödyntää esimerkiksi vaihtuvien nopeusrajoitusten kehittämisessä.


Kiina pyrkii haastamaan ilmailun jättiläiset

Yhdysvaltojen ja Kiinan ilmailuviranomaiset tekivät alan tuotteita koskevan molemminpuolisen kauppasopimuksen ennen USA:n presidentti Donald Trumpin Kiinan vierailua. Sopimus mahdollistaa amerikkalaisten ilmailualan tuotteiden helpomman pääsyn houkutteleville markkinoille, mutta avaa myös ovea Kiinan tuotteille läntisille markkinoille, varsinkin C919-matkustajalentokoneelle. Suuria matkustajakoneita valmistaa tällä hetkellä käytännössä vain Boeing ja Airbus, ja kiinalainen C919 pyrkii kilpailemaan maailmanlaajuisesti samoilla markkinoilla.

Sopimus on ensiaskel C919:n viennissä Kiinan ulkopuolelle, mutta projektilla on lakiteknisten ongelmien lisäksi vielä teknisiäkin esteitä voitettavana. Uutistoimisto Reutersin mukaan kiinalaista matkustajakonetta piti alunperin alkaa luovuttaa asiakkaille vuonna 2016, mutta aikataulua on lykätty vuoteen 2020. C919:n teknologia on myös monelta osin, muun muassa moottorin, riippuvainen länsimaisista valmistajista.


Allison ylitti 500 000 automaattivaihteiston rajan

Allison 4000-sarjan automaattivaihteistojen valmistus alkoi 1993 USA:n Indianapolis´n tehtaassa. Pehmeä siirtyminen vaihteelta toiselle parhaalla vääntömomentilla saavutti nopeasti suuren suosion jäte-, sora-, jakelu-, hälytys-, linja- ja asuntoautojen vaihteistona. Laatu- ja kestävyys myös käytettyjen autojen kaupoissa vahvisti Allisonin menestystä.

Vuonna 2005 alkoi 4000-sarjan vaihteistojen valmistus Unkarin tehtaassa tyydyttämään kysyntää Euroopassa.

23.11.2017 Allison tiedotti ylpeänä 4000-sarjan vaihteiston rikkoneen 500 000 kappaleen rajan.


Vt1 Kirkkojärvi: Liikenne uusille kaistoille tulvan alta perjantaina

Turun moottoritiellä Kirkkojärven kohdalla Espoossa siirretään Turun suuntaan kulkeva liikenne uusille kaistoille perjantaina. Kaistoilla on edelleen 60km/h nopeusrajoitus keskeneräisten töiden takia.

Samalla Helsinkiin päin kulkevat kaistat siirretään entiselle linjalleen pohjoisemmaksi. Nopeusrajoitus on 60km/h.

Viime päivien sateinen sää on nostanut jälleen tulvariskiä alueella. Ottamalla uudet kaistat ennakkoon liikenteelle saadaan liikenne turvattua, vaikkakin tulevaa matalammalla nopeudella.

Uusilla kaistoilla mm. kaidetöiden viimeistely jatkuu ja ne valmistuvat joulukuun puolivälissä.


Euroopan suurin raskaiden ajoneuvojen akkutehdas avattu

Saksalainen akkuvalmistaja Akasol on avannut Euroopan suurimman hyötyajoneuvojen akkutehtaan. Saksaan Langeniin avattu puoliautomaattinen tuotantolaitos valmistaa litiumioniakkuja hyötyajoneuvoille. 10 miljoonan euron investointi tuo 150 työpaikkaa Frankfurtin ympäristöön.

600 MWh:n kapasiteetin tuotantolaitos voi valmistaa vuodessa akkujärjestelmiä 3 000 täyssähkö-, hybridi- tai muulle raskaalle hyötyautolle. Akasol voitti hiljattain kaksi kilpailutusta, joiden myötä yhtiö valmistaa litiumioniakkujärjestelmät kahdelle linja-autonvalmistajalle, noin 10 000 bussiin muutaman vuoden aikana.


Hyötyautojen myynti kasvaa rajusti Euroopassa, Brexit luo takapakkia

Hyötyautomyynnin kasvu jatkuu rajuna Euroopassa. Lokakuussa kasvua oli syyskuuhun verrattuna 10,8%. Edellisvuoden lokakuuhun verrattuna keveiden hyötyautojen kasvua oli 12,8%. Tammi-lokakuussa kasvua oli 4,1% eli 2,05 miljoonan yksikön verran.

Myös keskiraskaita ja raskaita kuorma-autoja myytiin lokakuussa 4,2% enemmän eli 35 263 yksikköä.

Vain bussimarkkinat noteerasivat Euroopassa miinusta, peräti -12,4% vastaten 2841 yksikköä.

Hyötyautomyynnin kasvu edellisvuoteen varrattuna oli suurin Espanjassa, 20,9%, ja Ranskassa 18,6%. Saksassa myynti kasvoi lokakuussa 14,5%. Suurimmat takapakit syntyivä henkilöautomyynnin malliin myös hyötyautomyynnissä Isobritanniassa, -9,8%, ja Irlannissa -23,3%.

 


Toyota kiihdyttää polttokennotutkimusta

- Vety on tulevaisuuden energia. Siksi polttokennolla on erityisasema tulevaisuuden kuljetusratkaisuna, Toyotan hallintoneudoston puheenjohtaja Takshi Uchiyamada toteaa saksalaisen Handelsblatt-lehden haastattelussa.

Toyota oli Prius-mallillaan hybriditekniikan edelläkävijöitä jo 20 vuotta sitten. Tilanteessa jossa esimerkiksi VW-konserni ja Daimler vasta ovat mallistonsa sähköistämisen alkuvaiheessa, jo 40 prosentissa Toyota-autoissa Euroopassa on sähktoimisia komponentteja.

Uchiyamada myöntää, että vetyasemaverkoston luominen on vielä vaativampaa ja kalliimpaa kuin sähkölatausasemien. Toyota on kuitenkin varautunut hyvin vetyautojen vaatimuksiin sekä taloudellisesti että teknologiaosaamisen suhteen.

- Samalla jatkamme vahvasti myös sähköautojen kehittämisessä ja myymisessä kohteisiin kuten esimerkiksi Kiinan suurkaupunkeihin, jotka ovat välittömässä tarpeessa ilmansaasteiden takia.

Toyotan tavoitteena on vähentää ajoneuvojensa päästöjä 90% vuoteen 2050 mennessä.


DB Schenker tarjoaa varastotilaa Turussa

Tarjolla on joustava ja kustannustehokas ratkaisu vaihtuviin säilytystarpeisiin Pansiossa.

Erilaisten sopimuslogistiikan palveluiden kysyntä markkinoilla kasvaa jatkuvasti. DB Schenker tarjoaa lämmittämättömän tilan tuotteille monipuolisia varastointipalveluita. Säältä suojattua varastointitilaa on Pansiossa kolmessa eri hallissa kaiken kaikkiaan jopa 15 100 m2.

Varastointipalveluita saa itselle sopivaksi ajaksi ja niitä voi täydentää lisäarvopalveluilla. Pansion varastossa saatavilla ovat mm. tarroitukset, uudelleen pakkaamiset sekä erä- ja sarjanumeroseuranta. Varasto sopii myös esimerkiksi laivateollisuuden pitkille tuotteille tai autoteollisuuden sesonkien hallintaan. Kuormien purku hoituu kätevästi myös hallin sisällä. Varastojen hyvä sijainti mahdollistaa nopean jakelun kaikkialle Suomeen.


EU-Bienkowska: Diesel on aikansa elänyt

EU:n teollisuuskomissaari, puolalainen Elzbieta Bienkowska haluaa ohjata autonvalmistajat sähköautojen tuotantoon.

- Olen vakuuttunut, että diesel edustaa menneiden aikojen tekniikkaa. Teollisuusalan sääntelijöinä meidän kuuluu ohjata teollisuutta sähköautotuotannon laajentamiseen, Bienkowska sanoo saksalaisen Handelsblatt -lehden haastattelussa.

Bienkowska vaatii tarkempaa valvontaa teollisuudelle, ettei "Dieselgate" tapauksia pääse toistumaan. Ohjausta sähköautotuotannon lisäämiseen hän perustelee toteamalla, että "eivät kaikki ihmiset vielä vuonna 2030 voi liikkua autonomisilla ajoneuvoilla".

 


Saksa: Sähköautomäärä, km-vero, dieselvero

Seitsemän ympäristöalan professoreista koostunut työryhmä on antanut suosituksensa Saksan hallitukselle. Pääkohdat ovat: Vuoteen 2025 mennessä vähintään 25% uusista henkilö- ja pakettiautoista oltava sähköllä kulkevia; ajomatkaan perustuva kilometrivero on säädettävä voimaan; dieselveroa on korotettava vastaamaan sen todellisia päästöjä.

Toteutus edellyttää sähkölatausverkoston tuntuvaa kasvattamista valtion tuella. Samalla olisi kuljetusten siirtäminen raiteille tarpeen. Sähköautojen määrän kasvu edellyttäisi vaihtoehtoenergioiden tuotannon noipeaa lisäämistä. Asiaan liittyy välttämätön alueelliseen ja ajomatkaan perustuvan kilometriveron kehittäminen.


Finnlines: Ensimmäinen pidennetty alus toimitettu, 70M€:n päästövähennysohjelma edistyy

Finnlinesin alusten pidennysohjelma on täydessä vauhdissa Remontowa S.A.:n telakalla Gdanskissa Puolassa. Ensimmäinen pidennysprojekti on saatu päätökseen ja ensimmäinen Breeze-sarjan roro-alus on pidennetty nyt noin 30 metrillä.

Vuonna 2012 kiinalaisella Jinlingin telakalla valmistunut MS Finntide saapui Gdanskiin 25.9.2017. Suunnitelman mukaisesti alus leikattiin kahtia ja 30-metrinen välikappale sijoitettiin osien väliin. Tämän jälkeen osat hitsattiin kiinni uudelleen ja aluksen kapasiteetti kasvoi noin 1 000 kaistametrillä.

Lähes 30 prosentin lisäys kapasiteettiin vähentää merkittävästi polttoaineen kulutusta kuljetettua yksikköä kohden. Tämä lisää energiatehokkuutta ja auttaa vähentämään päästöjä.

Muutoksen jälkeen MS Finntiden pituus on 217,77 m ja sen lastikapasiteetti on 4 213 kaistametriä. Käytännössä siis laivaan voidaan lastata noin 1 km:n pituudelta enemmän rekkoja.

MS Finntiden pidennys on osa Finnlinesin tänä vuonna aloittamaa energiatehokkuuden parantamiseen ja päästöjen vähentämiseen tähtäävää investointiohjelmaa. Tämän 70 miljoonan euron investointiohjelman myötä Finnlines pidentää neljä Breeze-sarjan roro-alusta sisältäen option kahdesta aluksesta. Koko pidennysohjelma on valmis toukokuussa 2018.

MS Finntide palaa normaaliin liikenteeseen Uusikaupunki/Turku–Travemünde-reitille 26.11.2017. Seuraava pidennettäväksi menevä alus lähtee telakalle 28.11.2017.


Veho menestyy Ruotsissa, uusi Van ProCenter Tukholmaan

Kymmenen vuotta sitten Ruotsiin laajentuneen Vehon osuus maan Mercedes-Benzin myynnistä on noussut 12 prosenttiin. Vuonna 2008 Ruotsin osuus yhtiön liikevaihdosta oli kaksi prosenttia, yhteensä 40 miljoonaa euroa. Vuonna 2016 Ruotsin liikevaihto oli noussut 168 miljoonaan, mikä oli 12 prosenttia Vehon liikevaihdosta. Viime vuonna Veho työllisti Ruotsissa 175 henkilöä Tukholmassa, Karlstadissa ja Örebrossa.

Nyt Veho avaa Mercedes-Benzin ammattikäyttöön suunnattuihin kuljetusajoneuvoihin keskittyvän Van ProCenter -liikkeen Tukholmassa Veho Bil -myymälän yhteyteen 23. marraskuuta. Kungens Kurvan kaupunginosassa aukeava myymälä on Veholta merkittävä investointi Ruotsin ammattiajoneuvomarkkinoille. 

Autokauppojen painopiste on viime vuosina siirtynyt henkilöautoista yhä vahvemmin myös ammattikalustoon. Van ProCenter on Daimlerin ja Mercedes-Benzin sertifioima konsepti, joka velvoittaa myymälän tarjoamaan erittäin laajan palveluvalikoiman ammattiajoneuvoihin liittyen. Liikkeen avaaminen onkin Veholta merkittävä panostus Tukholman seudun paketti-autoasiakkaisiin.

Van ProCenterin henkilökunta on erikoistunut Mercedes-Benzin kuljetusajoneuvoihin, ja ymmärtää logistiikka-alan ammattilaisten tarpeet. Asiakkaalle Van ProCenter -liike tarjoaa ammattitaitoisen henkilökunnan lisäksi laadukkaat puitteet tutustua eri ajoneuvoihin. Koeajo järjestyy 24 tunnin sisällä, ja asiakkaan ulottuvilla on huomattavan laaja mallivalikoima. Tarjolla on myös kilpailukykyiset rahoitusratkaisut ammattiajoneuvon hankkimiseksi. Kuljetus-ajoneuvoihin erikoistuneet mekaanikot päivystävät myymälässä kattavien aukioloaikojen puitteissa. Kaikki toiminta tähtää siihen, että asiakkaan odotusaika liikkeessä on mahdollisimman lyhyt.