Teboil

Mercedes-Benz paljasti ensimmäisiä yksityiskohtia uudesta Sprinteristä

Mercedes-Benz paljasti Pohjois-Amerikan hyötyajoneuvonäyttelyssä Atlantassa ensivilkaisun uudistuvasta Sprinteristä. Yleisö sai nähdä piirroskuvan, josta Sprinterin muotoilu tulee esiin.

Uudessa Sprinterissä tulee olemaan entistä monipuolisemmat kokovaihtoehdot ja uuden sukupolven liitettävyyspalvelut.

Mercedes-Benzin vuonna 2016 julkaisema adVANce-ohjelma pyrkii tarjoamaan sopivia liikkumisratkaisuja jokaiseen tarpeeseen. Tämä on otettu huomioon myös uudessa Sprinterissä.

Uuden Sprinterin ominaisuuksiin kuuluvat kehittyneet ajohallintajärjestelmät sekä liitettävyyspalvelut, jotka tuovat ajokaluston hallinnan ammattimaiselle tasolle. Myös Sprinterin laaja korivalikoima kasvaa entisestään; tarkoituksena on palvella yhä useampia aloja.

Mercedes-Benz Sprinter lanseerattiin vuonna 1995, jolloin se loi pakettiautojen markkinoille uuden ajoneuvosegmentin. Sprintereitä on myyty 3,3 miljoonaa kappaletta ympäri maailmaa ja se on Mercedes-Benz pakettiautojen myydyin tuote.

Uuden Sprinterin lanseeraus on Euroopassa vuoden 2018 ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Tarkempia tietoja autosta julkistetaan tulevina kuukausina.


Helsinki-Vantaalla robottibussikokeilu

Metropolia Ammattikorkeakoulu ja Finavia testaavat autonomisen piensähköbussin toimintaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kuskiton automaattibussi kuljettaa matkustajia arkipäivisin kahden parkkialueen välillä ja sillä pääsee Terminaali 2:een. Sähkökäyttöiselle robottibussille on tehty oma reitti, joka kiertää kevyen liikenteen väylästä erotetulla omalla kaistalla Lentäjäntie 1:n edestä Parkkihalli P5:n kautta parkkialue 4a/b:n edustalle ja takaisin. Robottibussia kokeillaan lokakuun ajan, alkaen maanantaista 2.10. ja keliolosuhteista riippuen jatkuen 2.11.2017 saakka.

Kokeilu on osa Finavian palvelukehitystyötä, jolla tähdätään yhä sujuvampaan matkustamiseen. Finavia testaa uusien teknologioiden mahdollisuuksia tulevaisuuden lentoasemaa varten. Sähkökäyttöiset bussit kytkeytyvät myös Finavian ilmasto-ohjelmaan, jonka tavoitteena ovat energiatehokkaat ja vähäpäästöiset lentoasemat.

Palvelun tuottamisesta ja pilotin toteuttamisesta vastaa Metropolia Ammattikorkeakoulu, jossa automatisoitujen robottibussien käyttömahdollisuudet ovat olleet tutkittavina SOHJOA-6aika -hankkeessa.


Mersu testaa pakettijakelua dronella

Mersu on ryhtynyt testaamaan pakettien jakelua droneilla pakettiautosta. Yhteistyökumppanina Zürichissä on dronetekniikkaan perehtynyt Matternet sekä sveitsiläinen verkkokauppa Siroop. Testattavat dronet on erikoisvalmisteita kaksi kiloa painavien pakettien lennättämiseen GPS kauko-ohjauksella. Tavoitteena on nettitilauksen vieminen perille kuuden tunnin sisällä.

Mersulle asia ei ole uusi. Se esitteli jo syyskuussa 2016 visionsa pakettijakelusta pakettiautosta droneilla. Nyt jatkuvat testaukset vahvistavat uskoa suuriin muutoksiin pikkupakettien jakelussa.



Peugeot "Changan" HiLuxin, Alaskanin ja Amarokin haastajaksi

Isojen PickUpien suosion raju kasvu myös Euroopassa on pannut liikettä myös PSA-konserniin. Tuskin on uutinen Renaultin uudesta Alaskan pickupista kiirinyt maailmalle, kun myös PSA ilmoittaa uudesta isosta pickupista. Sen on määrä valmistua Kiinassa yhteistyössä Changan autonvalmistajan kanssa. Autoa tehdään aivan uudelle pohjalevylle vuodesta 2020 alkaen Dingzhoun kaupungissa. 

Yhteistyö Changanin kanssa on alkanut PSA:n DS-merkkisten autojen valmistamiseksi. Kiinan myöntämään valmistuslisenssiin sisältyy lupa valmistaa myös tavara-autoja. 

Uusi "iso" Peugeot pickup täydentää mallistoa, johon jo kuuluu yhteistyökumppani Dongfengin kanssa sarjavalmistettava pickup. Se puolestaan on kiinalais-japanilaista yhteistuotantoa nimellä ZNA New Rich ja on jo myynnissä Afrikassa. Viennistä muualle kuin Afrikkaan ei sen osalta ole suunnitelmia.


Dieselmanipuloinnin lasku VW:lle USA:ssa nyt 25,1 miljardia euroa

Dieselmanipulointi USA:ssa maksaa VW-konsernille yhä enemmän. 2,0 litran dieselien takaisinkutsu ei ole sujunut suunnitelman mukaan. Se kasvatti laskua VW:lle vuoden kolmannella neljänneksellä 2,5 miljardilla eurolla 25,1 miljardiin euroon.

Manipuloinnin juridinen käsittely jatkuu yhä lisäkorvausvaateina eräissä osavaltioissa. Asian oikeuskäsittely jatkuu vielä myös Saksassa.

 Bensamoottoreista uusi ongelma

Noin puolta miljoonaa VW-ajoneuvoa bensamoottorilla, noin neljännes kaikista vuosina 2009-2017 USA:ssa myydyistä, uhkaa kovat rapsut softa-muutosten ilmoituslaiminlyönnistä VW-konsernin maksettaviksi. Jos mallivuodesta toiseen siirryttäessä myös moottorin softaan tulee muutoksia, siitä pitää USA:ssa tehdä ilmoitus tyyppihyväksynnästä vastaavalle viranomaiselle. 

(Vogel)


Alibaba valloitti Cainiaon

Maailman suurin verkkokauppa Alibaba panostaa rajusti parantaakseen kuljetus-, logistiikka- ja jakelutoimintojaan. Se on lisännyt omistusosuuttaan Kiinan suurimpiin kuuluvassa kuljetus- ja logistiikkayritys Cainiaossa enemmistöosakkaaksi ja määräävään asemaan. Kaikkiaan Alibaba aikoo investoida noin 120 miljardia Ruotsin kruunuissa jakelutehonsa lisäämiseksi Kiinassa ja muualla maailmassa.

Kesko on ilmoittanut yhteistyöstä Alibaban kanssa elintarvikevientinsä merkittävästä kasvattamisesta Kiinassa.

(Transportnet.se)


Finnlines hyötyy Naantalissa

Naantalin satama on aloittanut rakennustyöt pidentääkseen nykyistä 178 metrin laituria 228 metriin parantaakseen satamainfrastruktuuria Hanke tukee Finnlinesin suunnitelmia laajentaa liikennettään Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä mahdollistaen samalla Finnlinesin isompien alusten liikennöinnin satamaan varmistaen samalla tehokkaamman sataman käytön. Myös Kapellskärin satamaan Ruotsissa on investoitu ja siellä on nyt yhteensä viisi modernia laituripaikkaa.

Rakennustyöt Naantalissa on aloitettu syyskuussa 2017 ja ne on suunniteltu valmistuvan huhtikuun 2018 loppuun mennessä. Naantalin sataman mukaan meneillään oleva satamainvestointiohjelma tulee olemaan yhteensä noin 4 miljoonaa euroa.


Ruotsi: Postnord avaa iltavuorojakelun

Postnord aloittaa uudern iltavuororjakelun syksyllä 2017  klo.18-21 välisenä aikana.

- Uusi iltajakelu ei peri lisämaksua vastaanottajilta. Samalla aloitamme myös lauantaijakelun palvelupisteisiimme yhtenä osana asiakaspalvelun parantamista, Postnordin konsernijohtaja Håkan Eriksson sanoo

Uudet palvelut toimivat 235 pisteessä Tukholman, Göteborgin ja Malmön alueella. Näin perjantaina verkkokaupasta ostettu tuote voidaan hakea palvelupisteestä lauantaina


Vuoden Kaupunkibussi 2019 valinta alkaa vertailutestillä 21-24.5. Zagrebissa

Vuoden Kaupunkibussin valitseva kansainvälinen Bus & Coach of the Year tuomaristo on ilmoittanut Kroatian Zagrebin kaupungiksi, jonka kaduilla ja bussilinjalla suoritetaan ensimmäinen vertailutesti. Vertailutestiin kutsuttavien kaupunkibussien ehdokasluetteloa aletaan täyttää 21-25.10.2018 Kortrijkin Kansainvälisestä Bussinäyttelystä. Koeajojen ja teknistren tietojen perusteella edetään äänestykseen, jonka 5-6 parhaaksi katsottua kutsutaan Zagrebiin vertailtaviksi.

Vuoden Kaupunkibussi 2019 on tarkoitus julistaa Hannoverin IAA hyötyautonäyttelyssä syksyllä 2018.


Hiab mukana Puunkuormaajamestari 2017 -kilpailun finaalissa

Cargoteciin kuuluvan Hiabin sekä Volvo Trucks ja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n järjestämän Puunkuormaajamestari 2017 -kilpailun finaali pidetään lauantaina 30.9.2017 Tuurissa Pohjanmaalla. 

Kiertuepaikkakunnilla on ollut koeajettavissa kamerateknologiaan perustuva HiVisionTM-ohjausjärjestelmä. Puutavaranosturin ohjaustoiminnon kuorma-auton ohjaamosta käsin mahdollistava HiVision on herättänyt suurta mielenkiintoa sekä kilpailijoiden että yleisön parissa. Uutuutta kävi testaamassa lähes 500 osallistujaa, joista on valittu Tuurissa pidettävään näytösluonteiseen kilpailuun viisi.

Puunkuormaajamestari 2017 -finaalissa kilpailevat viiden eri läänin mestarit sekä seitsemän nopeinta kilpailijaa aikojen perusteella. Osakilpailujen nopeimman ajan teki Itä-Suomen lääninmestari Samuli Rönkkönen. Ensimmäistä kertaa finaalitapahtumassa myös naiset sekä HiVision-testaajat kilpailevat näytösluonteisesti.

Yleisölle maksuton tapahtuma alkaa klo 10, jolloin alueella voi tutustua monipuoliseen yhteistyökumppaneiden kalusto- ja palvelutarjontaan. Puunkuormaajamestarifinaali starttaa klo 15.

Kaukoliikennejunien matkamäärät jatkavat kasvuaan

Tänä vuonna kotimaan kaukoliikenteessä on tehty jo 8 miljoonaa matkaa, kasvua koko verkostolla on 8 prosenttia. Joulukuussa alkavalla aikataulukaudella yhteydet Helsingistä Turkuun ja Turusta Tampereelle paranevat lisävuorojen myötä. Uudet vuorot parantavat myös yhteyksiä Turusta Oulun, Jyväskylän ja Porin suuntaan.

Helsingin ja Turun väliselle rantaradalle lisätään 12 uutta viikoittaista junavuoroa. Uudet vuorot Helsingistä Turun suuntaan sijoittuvat aamupäiviin, jolloin vuorotiheys on ollut harvempaa. Uudet vuorot Turusta Helsingin suuntaan sijoittuvat vastaavasti alkuiltapäivään.

Turun ja Tampereen välille lisätään kymmenen vuoroa viikossa. Kello 18.05 Turusta lähtevä vuoro mahdollistaa matkan jatkamisen Ouluun asti nykyistä selvästi myöhemmin. Uudet vuorot Tampereelta Turun suuntaan palvelevat erityisesti työmatkustajia, sillä jatkossa Tampereelta ehtii perille Turun suuntaan jo viideksi klo 15.11. lähtevällä junalla.

Helsinki–Joensuu-vuoroja taas joudutaan rataosuuden heikon kunnon vuoksi hidastamaan 5-10 minuuttia 10.12.2017 alkaen. Erityisesti Lappeenranta–Joensuu-välillä on voimassa lukuisia radan heikosta kunnosta johtuvia nopeusrajoituksia, minkä vuoksi rataosan matka-aikaa joudutaan pidentämään. Rataverkkoa hallinnoi ja kehittää Liikennevirasto, jonka kanssa VR tekee tiivistä yhteistyötä.

Uudet aikataulut julkaistaan 12.10. ja ne tulevat voimaan 10.12. Aikataulut ovat voimassa 17.6.2018 asti.


Liikennevirastolta Suomen ensimmäinen julkisenhallinnon ICT-allianssihankinta

Liikennevirasto uudistaa tierekisterin nykyaikaiseksi tiestötietojärjestelmäksi, jonka avulla tieto valtion tieverkon kunnosta saadaan helposti käyttöön. Allianssihankinnan toteuttajaksi on valittu Solita Oy:n, Sito Oy:n sekä Ramboll Finland Oy:n muodostama Tietäjäryhmittymä.

Uuden tiestötietojärjestelmän rakentaminen alkaa lokakuussa ja valmista tulisi olla kolmen vuoden päästä. Uusi järjestelmä korvaa muun muassa vanhan tierekisterin. Hankkeessa luodaan myös kaikkia väylämuotoja palveleva suunnitelma- ja toteutumatietovarasto.

-Jatkossa saamme tien päältä kerättävän sekä suunnittelun ja rakentamisen aikana tuotetun tiedon sujuvammin käyttöömme, kertoo hankepäällikkö Mika Stenmark Liikennevirastosta.

Hankkeen kehittämisbudjetti on viisi miljoonaa euroa. Ensimmäisten toteutusten on tarkoitus valmistua ensi vuonna. Sopimukseen sisältyy myös viiden vuoden ylläpito-optio.

Liikennevirasto sai osallistumishakemukset yhdeksältä ryhmittymältä, joista se valitsi kolme varsinaiseen kilpailutukseen. Näiden kolmen tarjoajan kanssa virasto piti kehitystyöpajat ennen lopullisen tarjouspyynnön lähettämistä. Kilpailutus päättyi elokuussa ja sen voitti Tietäjä-ryhmittymä. Liikennevirasto allekirjoittaa sopimuksen ryhmittymän kanssa lokakuun alussa.


DHL maailman suurin kuljetus- ja logistiikkayhtiö, seuraavina K&N, Schenker, Robinson, DSV

Vuoden 2015 liikevaihdon mukaan mitattuna saksalainen DHL Logistics on yli 30 miljardilla USD:lla maailman suurin kuljetus- ja logistiikkayhtiö. DHL tunnetaan Saksan Postin logistiikkayhtiönä. 

Toiseksi sijoittui sveitsiläinen Kuehne & Nagel (21 mrd) ja kolmanneksi saksalainen DB Schenker (16,4 mrd). Schenker tunnetaan Saksan Rautateiden (Deutsche Bahn) logistiikkayhtiönä.

Neljäntenä oli USA:n C.H.Robinson (12,0 mrd) ja viidentenä tanskalainen DSV (11,2 mrd).

Seuraavina viiden kärkijoukon takana tulevat järjestyksessä CEVA (NL), Expeditors (USA), Dachser (DE), Panalpina (CH), XPO (USA), UPS (USA), J.B.Hunt (USA), Sinotrans (CN), SNCF Geodis (FR), Gefco (FR), Yusen (JP), Agility (KW), Bollene (FR), Toll (AU) ja USAn HUB 20. sijalla (3,5 mrd).

 


Hiab esittelee kuormankäsittelyyn suunnitellun digitaalisen ratkaisun

Cargoteciin kuuluva Hiab tuo markkinoille digitaalisen HiConnect(TM)-ratkaisun, joka on uusi innovaatio kuormankäsittelyalalla. Hiab lisää HiConnectin uutena ominaisuutena kuormankäsittelylaitteistoonsa. Sen avulla asiakas saa tietoa, jota hyödyntämällä hän voi tehostaa liiketoimintansa.

Ratkaisun avulla asiakkaat saavat reaaliaikaisen käsityksen laitteiston käyttöasteesta, toiminnasta ja kunnosta. Asiakkaat voivat hyödyntää näitä tietoja tehokkuuden optimoinnissa ja tarpeettoman seisonta-ajan minimoinnissa. Tällä hetkellä käytössä on rajallisesti ja usein manuaaliseen syöttöön perustuvaa tietoa laitteiston käyttöasteesta, kunnosta ja toiminnasta.

HiConnectia on kehitetty vuodesta 2015 alkaen läheisessä yhteistyössä ja pilottikokeiluissa useiden asiakkaiden kanssa. HiConnect-ratkaisuun kuuluu neljä liiketoiminnan kannalta tärkeää tietotasoa, jotka on mukautettu erilaisten liiketoiminnallisten tarpeiden ja kaluston koon mukaan. Vuoden 2017 viimeisen neljänneksen aikana Hiab tuo markkinoille HiConnect-jälkiasennusratkaisun, joka sopii tiettyihin jo markkinoilla oleviin HIAB-kuormausnostureihin ja MULTILIFT-vaihtolavalaitteisiin. Ratkaisu on suunnattu asiakkaille Yhdysvalloissa, Britanniassa, Ranskassa, Alankomaissa ja Saksassa. Vuoden 2018 aikana HiConnectin tarjontaa laajennetaan myös muille markkina-alueille.


Rauman meriväylästä tehtiin älykäs ja entistä turvallisempi

Meritaito Oy asensi Liikenneviraston ja Rauman sataman meriväylälle 33 älykästä merimerkkiä. Uudet merimerkit lisäävät väylän turvallisuutta ja säästävät rahaa. Ne myös tekevät meriväylästä yhden maailman uudenaikaisimmista. Suomi on kansainvälinen edelläkävijä meriväylien turvalaitteiden modernisoinnissa.

Meritaito on Rauman älyväyläprojektin urakoitsija ja SeaDatics järjestelmän kehittäjä. SeaDatics on järjestelmä, jolla valvotaan merenkulun turvalaitteiden tilatietoja ja tarvittaessa säädetään merimerkkien valotehoja. Kaikista valotehojen muutoksista jää muistiin tiedot. Jälkikäteen on siis mahdollista tarkistaa, kuka on tehnyt säätöjä, milloin ne on tehty ja mille intensiteetille valot on säädetty.

-Säätömahdollisuus lisää turvallisuutta, sillä luotsi voi valita juuri tilanteeseen sopivan valotehon koko väylälle tai vain yksittäiselle merimerkille. Esimerkiksi sumuisella kelillä merimerkin hämäräkytkin ei itse tietäisi, että valotehoa täytyy huonon näkyvyyden takia lisätä, toteaa Meritaidon asiantuntija Tero Tuominen.

Rauman meriväylän turvallisuuden parantaminen oli nyt erityisen tärkeää, sillä väylän kulkusyvyys kasvaa vuodenvaihteessa 10 metristä 12 metriin. Tämä tarkoittaa samalla, että satamassa käyvät alukset voivat olla huomattavasti nykyistä suurempia.

Lue lisää: Rauman meriväylästä tehtiin älykäs ja entistä turvallisempi


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.