Pohjoismaiden neuvosto: Autojen lataus- ja tankkausasemaverkostoa laajennettava

Päästöttömien kulkuneuvojen lataus- ja tankkausasemaverkostoa on laajennettava Pohjoismaiden välisten pääväylien varrella. Näin ehdottaa Pohjoismaiden neuvoston Kestävä Pohjola -valiokunta osana päästöttömän liikenteen edistämiseksi tehtävää työtä.

Kestävä Pohjola -valiokunta keskittyi Helsingborgissa 27.–28. kesäkuuta pitämässään kesäkokouksessa erityisesti kestävään infrastruktuuriin. Valiokunta osoittaa päästöttömän autoilun edistämistä koskevan ehdotuksensa sekä Pohjoismaiden hallituksille että Pohjoismaiden ministerineuvostolle. 

Norjan hallitukselle suositetaan, että se yhdessä muiden Pohjoismaiden hallitusten kanssa laajentaa NOBIL-tietokantaa siten, että se kattaisi sähkön lisäksi muita päästöttömiä polttoaineita. Tanskan ja Islannin hallituksille puolestaan suositetaan, että ne solmivat sopimuksen tankkausasemien merkitsemisestä NOBIL-tietokantaan niin, että tietokanta kattaisi kaikki Pohjoismaat.

Lue lisää: Pohjoismaiden neuvosto: Autojen lataus- ja tankkausasemaverkostoa laajennettava


Atk 5/17: Kolme juttua kuohuttavat! Heräävätkö poliitikot?

Valtion teitä on 78 000 km. Niitä korjataan alvariinsa, vuodesta toiseen samoja paikkoja.

Valtion teihin liittyy 350 000 km:n mittainen yksityisteiden verkosto. Valtion teihin liittyvistä yksityisteistä jopa 79%:ssa ei ole toimivia tierumpuja liittymäkohdissa. Valtionteiden ojissa virtaava vesi patoutuu yksityisteiden liittymiin ja imeytyy niistä valtionteiden runkorakenteisiin. Seurauksena valtionteiden rungot pettävät, tienpinnat pettävät, ja veronmaksajien rahoilla korjataan uudestaan ja uudestaan samoja ura- ja painumakohtia valtion teissä. Hullujen hommaa. Lue miksi. Tieverkko on karannut valtion käsistä. Minne? Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/17 niin tiedät.

Ammattikuljettaja ajaa jopa yli 150 000 km vuodessa kaikissa keleissä, kaikkina vuoden- ja vuorokaudenaikoina siinä missä yksityisautoilija ajaa keskimäärin hiukan yli 15 000 km kelejä ja oloisuhteita valikoiden. Ammattikuljettajalla on käytännössä yli kymmenen kertaa enemmän riskiä erehtyä harmittomiin liikennerikkeisiin kuin yksityisautoilijalla. Käytännössä ammattikuljettaja menettää ajokorttinsa paljon helpommin kuin yksityisautoilija. Seuraukset ovat ammattiautoilijan kohdalla kuitenkin täysin epäinhimilliset verrattuna yksityisautoilijaan.

Tätä on Suomessa jatkunut vuosikymmenestä toiseen ilman että poliitikkomme reagoivat hirvittävään vääryyteen - kehuvat vain arvopohjaansa hallitustamme ja ministereitämme myöten. Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/17 ja ihmettele.

Suomen maavoimat tekevät kuorma-autojen jättkauppoja. Niitä ostetaan kerralla jopa 200-400 kpl. Mikään kuljetusyritys ei yllä samoihin miljardikauppoihin. Maailman suurimmat kuorma-autojen valmistajat kumartavat kaksin kerroin maavoimiemme ostajien edessä.

Maavoimien kuoirma-autoilta vaaditaan etenkin maastokelpoisuutta. Maailman suurimmat kuorma-autonvalmistajat valmistavat autonsa pitkissä sarjoissa. Maastokelpoisuusvaatimusten täyttämiseksi niiden runkoja, jousituksia ja akseleita joudutaan erikseen vahvistamaan. Suomalainen Sisu tekee kaiken tarvittavan jo heti Karjaan tehtaan lattialla, koska Sisun vahvimmat toiminta-alueet ovat puunkuljetuksissa ja yliraskaissa maa-aineskuljetuksissa, pettävillä metsäteillä ja hiekkamontuissa.

Sisu vain on järjestelmällisesti syrjäytetty Suomen maavoimien kuorma-autokaupoissa jo liki 10 vuotta, koska Sisu ei kykene tarjoamaan samaa hyvää maavoimien kuorma-autojenostajille kuin maailmaa valloittavat jättivalmistajat. Sisu on pakotettu hakemaan toimeerntulonsa ja elinehtonsa Suomen rajojen ulkopuolelta. Silti Suomen Puolustusselonteko 3/2017, Huoltovarmuuskeskus ja asevelvollisuuslaki 89 pykälä edellyttävät, että Suomessa säilyy mahdollisen kriisiajan varmistuksena oma kuorma-autotehdas. Hommassa on pahasti astian maku. Lue Auto, tekniikka 5/17 niin tiedät!

 


Kiinan suurimmissa konttilaivoissa ABB:n turboahtimet

20.000 kontin tilavuuksisen COSCO Shipping Tauruksen moottorit ahdetaan ABB:n turboilla. 

Suurin Kiinassa rakennettu konttilaiva valmistettiin Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co, Ltd:n toimesta maailman neljänneksi suurimmalle konttilaivavalmistajalle COSCO Shipping Lines Co. Ltd:lle. Kymmenen vastaavaa laivaa on tekeillä.

COSCO Shipping Taurus on 400 metriä pitkä ja 58.6 metriä leveä. Sen 20.000 kontin kapasiteetista 1000 on myös mahdollista jäähdyttää. Laiva tulee liikennöimään Aasiasta Eurooppaan.



Hiekkakäärme

Volvo FMX 10x4 XPRO:lla on viisi akselia, kolme ohjaavaa ja kaksi vetävää, ja 13 vaihdetta eteen ja kuusi taakse. Se on 10,4 metriä pitkä, lavaa on yli seitsemän metriä, ja se kääntyy kuin markan kolikolla. Yhtä mielenkiintoisia ovat I-Shift automaattivaihteisto lisävarusteineen sekä polttoaineen kulutus. Koeajossa pitkän auton käsittely tuntui lapsellisen helpolta peruutusta myöten. Lue lisää ajokokemuksista Volvo FMX 10x4 XPRO:n koeajosta uusimmasta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä (5/17).


Typpeä autojen renkaisiin!

Erilaisten ajoneuvojen renkaisiin - järeistä työkoneista ja rekoista keveisiin henkilöautoihin - on mm. Oulun talousalueella alettu täyttää typpeä ilman sijaan. Typellä on monta etua verrattuna ilmaan. Se ei reagoi ulkoilman lämpötilan vaihteluihin samaan tapaan kuin ilma renkaissa. Se ei karkaa renkaasta kuin ilma. Se hidastaa renkaan ikääntymistä, jne. Sillä on monta etua.

Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/17, joka ilmestyi 28.6., niin tiedät!


Scania pärjäsi saksalaistestissä

Saksalainen LastautoOmnibus-lehti kutsui eurooppalaiseen puoliperävaunujen luksusvetureiden vertailutestiin seitsemän valmistajaa uusimmilla ja hienoimmilla tuotteillaan. Lehden tekemään vertailutestiin osallistuivat lopulta DAF XF510FT, Mercedes Actros 1848LS, Scania S500A ja Volvo FH500. Jokaisella vetäjällä oli omat vahvuutensa, mutta kokonaispistemäärässä kisan vei uusi Scania S 500. Scanian vahvuuksia ovat muun muassa hyvä ajosuorite vähäisellä kulutuksella, ajettavuus, hyvä ajomukavuus ja parantunut kuljettajan paikka. Lue testiraportti ja tulokset uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä (5/17).


Nimityksiä VR:llä

KTM, DI Marko Hyvärinen, 48, on nimitetty VR Groupin taloudesta, rahoituksesta, hankinnasta ja IT:stä vastaavaksi johtajaksi (CFO) sekä konsernin johtoryhmän jäseneksi.

Hyvärinen siirtyy VR:lle valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosastolta, jossa hän on työskennellyt finanssineuvoksena vuodesta 2015 lähtien vastaten useiden valtionyhtiöiden omistajastrategisesta ohjauksesta. Hyvärisellä on 20 vuoden kokemus johtotehtävistä pankki- ja sijoitusalalta mm. Nordeasta ja FIMistä, jossa hän toimi seitsemän vuotta CFO:na ennen siirtymistään valtioneuvoston kansliaan.

Hyvärinen on ollut myös VR Groupin hallituksen jäsen keväästä 2017. Hän aloittaa uudessa tehtävässä alkusyksyn aikana.


VW ja Porsche testaavat sähkökuorma-autoja tehdaskuljetuksissa

Komponenttien ja autonosien kuljetukset VW:n Zwickaun tehtaalla vaativat päivittäin yli 700 kuorma-autokuljetusta ja yli 15 000 km:n ajoa. CO2:n, pienhiukkasten ja äänitason alentamiseksi VW ja Porsche testaavat kuluvasta kesäkuusta lähtien Zwickaun ja Leipzigin tehtaiden kuljetuksissa täyssähköistä kuorma-autoa.

Molemmat rekanvetäjät vetävät helposti 40 tonnin kokonaispainoa jopa 80 km/t nopeudella ja 70 km:n toimintamatkalla. Alihankkijoiden etäisyys tehtaista on keskimäärin 25 km. Testi jatkuu käytännössä vuoden 2018 loppuun. Zwickaun tehtaan kuljetukset tehdään suurelta osalta kaupunkiympäristössä.


Saksa: EU:n uusi kabotaasiesitys ei riitä

Saksan kaikki kuljetuss- ja logistiikkayhdistykset - AMÖ, BGL, BWVL ja DSLV -  arvostelevat ankarasti EU:n esitystä uudeksi kabotaasidirektiiviksi. Uusi direktiivi sallisi rajattoman määrän kuljetuksia vieraalla maaperällä viiden vuorokauden sisällä entisen kolmen kuljetuksen seitsemän vuorokauden sisällä sijaan.

Ilman kuukausittain rajoitettua viiden-vuorokauden-jaksojen lukumäärää uusi direktiivi johtaisi käytännössä "systemaattisesti pysyvään kabotaasitoimintaan". Lisäksi uusi direktiiviesitys edellyttää uusimman digitaalisen valvonnan tehokasta toteuttamista, liitot toteavat ykskantaan.

 


Saksa ja Itävalta: Ammattikuljettajien jälkikasvu puuttuu!

Saksan huolinta- ja logistiikkayhdistys DSLV on nostattanut hätähuudon: nykyisistä amattipätevyyskoulutuksen suorittaneista ammattikuljettajista 2/3 poistuu 15 vuoden nsisällä eläkkeelle! 2016 ammattikuljettajia oli 1,5 miljoonaa. Heistä miljoona kuljettajaa oli iältään 45-vuotiaita tai vanhempia. Keskimääräinen eläköitymisikä on 60 vuotta.

Työllisyysviranomaisten mukaan vapaiden kuljettajatyöpaikkojen lukumäärä on muutaman vuoden aikana kasvanut 44% ja oli 16 000 kesäkuussa 2016. Samalla kuljettajiksi hakeutuv ien määrä on pudonnut 30%. Yhä vähemmän nuoria haluaa kuorma-auton kuljettajiksi. Yhtenä syynä pidetään myös Saksan puolustusvoimien ammattikuljettajakoulutuksen lakkauttaminen. Sen myötä valmistuu vuosittain 15 000 ammattikuljettajaa vähemmän kuin ennen.

Itävallan Keskuskauppakamarin kuljetus- ja logistiikkajaos hälyttää vastaavasti, että 8000-10 000 ammattipätevää autonkuljettajaa, logistiikka-  ja kuljetusalan ammattilaista puuttuu alalta Itävallassa. Keskuskauppakamari syyttää suoraan maan vastaavia viranomaisia ankarasta byrokratiasta, joka on johtanut vajeeseen.

- Työntekijöitä vaaditaan jatkuvasti täyttämään byrokraattisia tehtäviä, heitä valvotaan sekunnin tarkkuudella ja rangaistaan minuutin tarkkuudella. Byrokratiaviidakkoa on harvennettava, Keskuskauppakamari vaatii.


ADAC: Plug-in hybridit pärjäsivät huonosti Ecotestissä

Saksan autoliiton ADAC:n Ecotestiin osallistuneet viisi plug-in hybridiä pärjäsivät odotettua huonommiin. Vain Toyota Prius 1,8  Plug-in hybridi selviytyi 3. sijalle ja sai 97 pistettä ja täydet viisi tähteä ennen täyssähköautoja Opel Ampera ja Nissan Leaf. Tuomaristo kiitteli Toyotan suorasuihkutusta sekä polttoaineen ja sähkön alhaista kulutusta

VW Passat Variant GTE sai kolme tähteä ja 67 pistettä. Myös Kia Optima GDI Plug-in hybridi sai kolme tähteä, 61 pistettä. Kumpikin sijoittui Ecoitestissä keskiluokkaan.

BMW 225xe iPerformance sai kaksi tähteä ja 45 pistettä. Volvo XC90 T8 TwinEngine sai vain yhden tähden ja 24 pistettä. Sijoitus oli testin häntäpäässä. Volvon haitaksi luettiin sen suuri paino.


Veneiden rekisteröinti helpottuu

Trafi ilmoittaa, että veneen tai muun vesikulkuneuvon luovutusilmoituksen tekeminen on mahdollista myös sähköisesti. Vesikulkuneuvon edellinen omistaja voi tehdä ilmoituksen omistajuutensa päättymisestä, jos uusi omistaja ei ole rekisteröinyt vesikulkuneuvoa nimiinsä. Luovutusilmoitus päättää myyjän velvollisuudet venettä tai muuta vesikulkuneuvoa kohtaan. Rekisteröintiin vaaditaan uuden omistajan henkilö- tai Y-tunnus. Omistajuudesta luopuminen on maksutonta.

Veneen uusi omistaja voi rekisteröidä veneen nimilleen ilman varmennetta Trafin sähköisissä palveluissa, jos vene on hänelle luovutusilmoitettu. Uudella omistajalla on 30 päivää aikaa rekisteröidä vene tai muu vesikulkuneuvo nimiinsä.


Internet-ajan logistiset haasteet

Ihmisten lisääntyvät vaatimukset ja internettiin siirtynyt kulutus monimutkaistavat kieltämättä kuljetustarpeita nykyään. Kuinka DB Schenkerin kaltainen ajan hermolla oleva kuljetusfirma hoitaa kuitenkin homman kotiin? Se selviää Schenker Oy:n toimitusjohtajan Göran Åbergin haastattelusta Auto tekniikka ja kuljetus lehden uusimmassa numerossa 5/17!


Saksa: Laajennettuja lauantai-ajokieltoja kuorma-autoille heinäkuussa

Saksan osavaltiot ovat saaneet oikeuden itsenäisesti määrätä laajennetuista lauantai-ajokielloista valitsemillaan pääteillä 1.7.-31.8. välisenä aikana. Kiellot koskevat kaikkia kokonaispainoltaan yli 7,5 tonnia painavia kuorma-autoja sekä perävaunua vetäviä kuorma-autoja kokonaispainosta riiuppumatta. Kielto on voimassa lauantaisin klo. 07-20 välisenä aikana. Syyksi ilmoitetaan liikenneruuhkien ja -ongelmien vähentäminen saksalaisten yleisenä kesälomakautena.


Ranska: Kuorma-auton kuljettaja kuoli törmäyksessä pakolaisten tiesulkuun

Ranskan Calais´iin Englanninkanalin rannalla leiriytyneiden tuhansien pakolaisten yritykset päästä Englantiin käyvät alati epätoivoisemmiksi. Uusimpiin keinoihin kuuluvat erilaiset esteet ajoteillä ja jopa tiesulut, jotka antavat pakolaisille mahdollisuuden piiloutua Englantiin matkaaviin autoihin.

Englantiin johtavan Eurotunnelin eteen pystytetty laiton tiesulku aiheuttii ensimmäisen kuolonuhrin, kun Puolassa rekisteröity kevyt kuorma-auto 20.6. kello 03.45 törmäsi siihen A16 valtatiellä kovalla nopeudella ja syttyi tuleen.  Törmäyksessä pahoin loukkaantunut kuljettaja ei selviytynyt ulos palavasta autostaan.


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.