Scania summer trucks

Renault Trucks: Tatuointia ja tankkausta Power Truck Show:ssa

10.-11.8.2018 Power Truck Show:n Renault Trucks osastolla U140 nähdään näyttävien suomalaisten asiakasautojen lisäksi Renault Trucksin pääkonttorilta Suomeen saapuva uusi T-sarjan esittelyauto « Renault Trucks T High TATTOO ». Kustomoitujen autojen kesän huipputapahtumassa Renault Trucksin osastolla on menossa mukana Battery Energy Drink -energiajuomat.

Lue lisää: Renault Trucks: Tatuointia ja tankkausta Power Truck Show:ssa


Volvo FH LNG 6X2 - Kaasun käyttö monipuolistuu

Raskaan kaluston päästökeskustelu on vauhdittanut vaihtoehtoisten käyttövoimien kehittelyä. Biopolttoaineiden rinnalle lähijakeluun on tulossa puhtaita sähköautoja. Kaasun käytössä Iveco on ollut markkinoilla jo muutaman vuoden. Nyt Volvo on laajentanut kuorma-autojen polttoainekäytön myös kaasuun.

Kaasu-Volvossa käytetään polttoaineena nesteytettyä maakaasua. Kaasu voi olla joko puhdasta maakaasua, biokaasua tai niiden yhdistelmää. Puhtaimmat päästöarvot saavutetaan puhtaalla biokaasulla, jota on harvemmin saatavilla. Moottorin perusrakenne pohjautuu tuttuun D13-dieselmoottoriin, jonka rakennetta ja osia on hyödynnetty jopa 90 prosenttisesti.

Aiemmin esiteltiin jo lähinnä kevyempään jakeluliikenteeseen soveltuva mallisto. Nyt koeajoon saatiin kaukoliikenteeseen rakennettu Volvo FH LNG 6X2-malli. Lue koeajo juuri ilmestyneestä Auto, tekniikka ja kuljetus (5/2018) -numerosta.


Kokemuksia sähkökuorma-autosta

Niinivirta European Cargo Oy hoitaa jakelukuljetuksia Helsingin seudulla sähkökäyttöisellä kuorma-autolla. Ajoneuvon on rakentanut hollantilainen Emoss, alustana on saksalainen MAN. Yhtiöllä oli jo aiemmin käytössä Tampereen seudun jakeluajossa saman valmistajan DAF:n alustalle rakentama kuorma-auto. Siitä saadut hyvät kokemukset edesauttoivat auton hankinnassa Helsingin jakeluun, Niinivirta päätyi Emossin sähkökäyttöiseen. Lue juuri ilmestyneestä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä Niinivirran kokemuksista sähkökuorma-auton käytöstä.



Sähköisiä Freightlinereita testikäyttöön asiakkaille Yhdysvalloissa

Daimler Trucks esitteli kaksi täysin sähköistä Freightliner kuorma-autoa aiemmin tässä kuussa. Daimler on julkistanut luovuttavansa ensimmäiset sähkökuorma-autot kahdelle asiakkaalle Yhdysvalloissa. Penske Truck Leasingille ja NFI Industriesille luovutetaan 30 Freightliner eCascadia ja eM2 kuorma-autoa. Tämän lisäksi vasta perustettu E-Mobility Group käyttää kymmentä täyssähköistä Freightliner kuorma-autoa tutkimus ja kehitys tarkoituksessa. 

- Yhteistyö Penske Truck Leasing Corporationin ja NFI Industriesin kanssa mahdollistaa uuden tärkeän vaiheen käynnistämisen sähkökuorma-autojen kehityksessä. Kehitämme parhaita ratkaisuja sähköiseen liikenteeseen yhdessä asiakkaidemme kanssa, toteaa Daimlerin Trucks and Buses -osaston johtoryhmän jäsen Martin Daum


Suomeen kolme huippunopeaa sähköautojen latausasemaa

K-ryhmä ja IONITY tuovat Suomeen kolme huippunopeaa suurteholatausasemaa sähköautoille. Markkinoiden tehokkaimmat latausasemat tulevat K-ryhmän kauppapaikkojen yhteyteen Helsingistä Turun, Tampereen ja Lahden suuntaan kulkevien moottoriteiden varsille. Suurteholatausasemat ovat osa IONITY:n Euroopan laajuista latausverkostoa ja ne täydentävät aiemmin kesäkuussa julkaistua uutta K-Lataus-verkostoa.

Suurteholatausasemat tarjoavat sähköautoilijoille 350 kW:n lataustehon. Se tarkoittaa, että 15 minuutissa voi ladata noin 300 kilometrin ajomatkan, kun ladattava sähköauto hyödyntää koko lataustehoa. Nykyiset pikalaturit tarjoavat 50 kW:n lataustehon. Kaikilla kolmella suurteholatausasemalla on latauspiste neljälle autolle.

IONITY on Volkswagenin, BMW:n, Daimlerin ja Fordin yhteisyritys, jonka tavoitteena on rakentaa tehokas, kattava ja helppokäyttöinen sähköautojen suurteholatausverkosto läpi Euroopan. Latausverkostoon rakennetaan noin 400 suurteholatausasemaa vuoteen 2020 mennessä. Ne toimivat eurooppalaisella CCS-latausstandardilla ja tukevat monen eri merkin sähköautoja.

Lue lisää: Suomeen kolme huippunopeaa sähköautojen latausasemaa


Espoo-Salo-oikoradan yleissuunnittelu alkaa

Espoon ja Salon välisen oikoradan yleissuunnittelu alkaa toden teolla. Tarjouskilpailun perusteella valittujen Sitowise Oy:n, Pöyry Finland Oy:n ja Ramboll Finland Oy:n kanssa allekirjoitettiin radan yleissuunnitelman sopimukset torstaina 28.6.2018.

Suunnitteluhanke käynnistyi kolmen kuukauden kehitysvaiheella ja nyt edetään varsinaiseen suunnittelun toteutusvaiheeseen. Espoo–Salo-oikoratahankkeessa ratavälille suunnitellaan 95 kilometriä täysin uutta junarataa. Oikorata on osa Helsinki–Turku nopea junayhteys -hanketta, jonka muut osat ovat Espoo-rata, Salo–Turku-rataväli ja Turun ratapihat.

– Tämä on tärkeä virstanpylväs hankkeen etenemiselle. Ratageometrian ohella suunnitellaan muun muassa tunneleita, siltoja, teitä ja katuja sekä selvitetään radan vaikutukset ja rakennuskustannukset. Radan yleissuunnittelu kestää vuoden 2020 loppuun, jonka jälkeen oikoradalle tehdään vielä lakisääteinen ratasuunnitelma ennen rakentamispäätöstä, projektipäällikkö Heidi Mäenpää Liikennevirastosta kertoo.

Toteutuessaan nopea Helsinki–Turku-junayhteys toisi lisää sujuvuutta ihmisten liikkumiseen, uusia mahdollisuuksia alueiden kehitykseen ja kasvuun sekä yhdistäisi Suomen rataverkon tiiviimmin osaksi kansainvälisiä liikenneyhteyksiä.


AutomotiveINNOVATIONS 2018: Volkswagen palkittiin innovatiivisimpana suurista autonvalmistajista

Volkswagen nimettiin kolmannen kerran peräkkäin innovatiivisimmaksi suurista autonvalmistajista. Volkswagen palkittiin myös Vaihtoehtoiset käyttövoimat, Autonominen ajaminen ja turvallisuus sekä Perinteiset käyttövoimat -kategorioissa. Palkinnot jakaa vuosittain riippumaton Center of Automotive Management -tutkimuslaitos yhteistyössä tilintarkastusyhtiö PricewaterhouseCoopersin kanssa. Palkitseminen perustuu AutomotiveINNOVATIONS-yhteistutkimukseen, jossa on analysoitu viimeisen seitsemän vuoden ajalta autobrändien teknistä innovatiivisuutta ja tulevia kehityssuuntia.

Tuomaristo kiinnitti huomiota siihen, että Volkswagen kehitti edellisvuoden aikana 62 yksittäistä innovaatiota. CAM:in ja PwC:n mukaan Volkswagenilla on suurista autonvalmistajista suurin osuus (26 %) globaaleista innovaatioista. Hyvinä esimerkkeinä mainittiin Volkswagen Arteonin kaistanvaihtoavustimella varustettu hätätilanneavustin Emergency Assist 2.0 (lisävaruste), Golf 1,5 TSI:n moottorin sammutettuna toimiva laajennettu rullaustoiminto sekä Volkswagen up! GTI:n bensiinimoottorin hiukkassuodatin.

Lue lisää: AutomotiveINNOVATIONS 2018: Volkswagen palkittiin innovatiivisimpana suurista autonvalmistajista


Freecolle 45 uutta perävaunua

TIP on toimittanut Freeco Oy:lle 40 uutta Kronen valmistamaa liukukapellivaunua sekä 5 uutta Schmitzin valmistamaa yksikköä. Freeco Oy on maantiekuljetuksiin erikoistunut yritys, joka tarjoaa yritysasiakkailleen kuljetuspalveluja sekä Suomen että Skandinavian, Baltian ja Euroopan alueella.

- Hyvä palvelutaso ja ammattitaito erilaisissa haasteissa ovat vakuuttaneet meidät. Sen vuoksi meille oli helppo askel kasvattaa kalustoamme TIP:n kanssa, Freeco Oy:n liikennejohtaja Henri Hoikkala toteaa.


Ruotsi: Autonominen puuauto T-log?


Einride T-log.

Einride, ruotsalainen start-up yritys joka on esitellyt autonomisen T-pod kuorma-auton, on kehittämässä siitä vahvojen huhujen mukaan autonomisen E-log puuauton.  Ny Teknik -lehden mukaan Einride on esitellyt uuden E-log mallinsa asiasta kiinnostuneille järjestetyssä kokouksessa Tukholmassa. Kokoukseen osallistunut henkilö on kuvaillut autoa autonomiseksi puuautoksi tehtävänä suorittaa kuljetuksia asemapaikasta toiseen yksinkertaisilla, automatisointiin sopivilla kuormilla.

Lue lisää: Ruotsi: Autonominen puuauto T-log?


VR Transpoint hankkii 200 uutta raakapuuvaunua

VR Transpoint vastaa metsäteollisuuden kasvaneeseen kysyntään hankkimalla 200 uutta raakapuuvaunua. Lisäksi investointiin sisältyy optio 100:sta uudesta raakapuuvaunusta.

Investoinnilla saavutetaan merkittävä lisäkapasiteetti jo sesongille 2018–2019. Noin puolet vaunuista valmistuu kuluvan vuoden loppuun mennessä ja loput alkuvuoden 2019 aikana. Lisäksi investointiin sisältyy optio 100:sta uudesta raakapuuvaunusta nyt hankittavan 200 vaunun lisäksi.

– Kotimaan raakapuun kuljetustarve on ollut koko vuoden korkealla tasolla ja sen ennakoidaan jatkuvan edelleen. Vaunuinvestoinnin tuomalla kapasiteetin kasvulla pystymme vastaamaan metsäteollisuuden kasvaneeseen asiakaskysyntään entistä paremmin, toteaa VR Transpointin johtaja Martti Koskinen.

Vaunukapasiteettia on jo kasvatettu ottamalla käyttöön lähes sata saneerattua raakapuuvaunua kuluvan vuoden aikana.


Ouluun avautuu Gasumin pohjoisin kaasutankkausasema

Gasum aikoo avata Limingantullin kaupunginosaan Ouluun uuden kaasutankkausaseman vuoden 2018 aikana. Uusi asema on osa yhtiön tavoitetta kasvattaa kaasutankkausverkostoa kymmenellä uudella asemalla vuosittain. Asemalta saa tankattua maa- ja biokaasua, jotka käyvät polttoaineeksi henkilö-, jakelu-, jäteautoihin ja busseihin.

Gasum suunnittelee niin ikään Oulun Äimärautioon raskaan kaluston tarpeita palvelevaa kaasutankkausasemaa, jossa olisi mahdollista tankata polttoaineeksi raskaille ajoneuvoille soveltuvaa nesteytettyä maakaasua (LNG) sekä nesteytettyä biokaasua (LBG). Tällä hetkellä raskaan liikenteen käyttämää LNG:tä voi tankata Suomessa raskaan liikenteen solmukohdissa sijaitsevilla tankkausasemilla Helsingissä, Jyväskylässä, Turussa ja Vantaalla.


Saksa: E-go autonominen sähkö-pikkubussi/pakettiauto sarjatuotantoon

ZF on yhdessä E-go Mobile start-up yrityksen kanssa kehittänyt sähkötoimisen autonomisen pikkubussi/pakettiauton E-go Mover'n sarjatutotantovaiheeseen. Sarjatuotannon on määrä alkaa vuonna 2019. Tuotannon määrä on alusta lähtien suunniteltu viisinumeroiseksi ja jatkossa miljoonaksi ajoneuvoksi vuodessa.

E-go Mover on 4,5 metriä pitkä eli SUV-tyyppisen henkilöauton mittainen. Siihen mahtuu enimmillään 15 matkustajaa. Sähkötoimisena kaupunkibussina se kulkee äänettömästi ja ilman päästöjä jopa 10 tuntia/lataus. Matkustajakuljettimena sen hinnaksi arvioidaan noin 60 000 euroa.

Lue lisää: Saksa: E-go autonominen sähkö-pikkubussi/pakettiauto sarjatuotantoon


Saksa: Autonomiset rekat säännölliseen reittiliikenteeseen!

Saksan Rautateiden (Deutsche Bahn) tytäryhtön Schenkerin autonomiset rekat aloittivat säännöllisen liikennöinnin kolme kertaa päivässä München-Nürnberg välillä 25,6,2018. Lähtölaukauksen "Maailman ensimmäiselle autonomiselle rekkajonolle"  kajauttivat liittovaltion liikenneministei Andreas Scheuer, MAN- johtaja Joachim Drees, DB:n hallituksen jäsenet Alexander Doll ja Sabina Jeschke.

Lue lisää: Saksa: Autonomiset rekat säännölliseen reittiliikenteeseen!


Helsinki: Autoistuminen on lisääntynyt!

Kaupunkialueiden tiivistymisestä huolimatta autoistuminen lisääntyy. Syinä nähdää täydennysrakentaminen ja väestökasvu. Se on johtanut päivittäisten matkakohteiden kuten työpaikkojen, koulujen ja kauppojen sijoittumiseen yhä kauemmaksi kodeista. Tätä todistaa  Suomen ympäristökeskuksen tuore selvitys yhteiskuntarakenteen muuttumisesta (Suomen Ympäristökeskuksen raportteja 13/2018: Katsaus yhdyskuntarakenteen kehitykseen Suomessa 1990-2016).

Lue lisää: Helsinki: Autoistuminen on lisääntynyt!


Ranska: Kaupunkipyörät ja -sähköautot kriisissä

Suurieleisesti perustettu pariisilainen sähkökimppa-autojärjestelmä Autolib' on tiensä päässä. Sen liiketoiminnan harjoittajalle Bollore'lle ei enää myönnetty 233 miljoonan euron tappiotakuuita. Autolib' perustettiin suurin toivein vuonna 2011 Pariisin miljoonakaupungin kärsiessä pahoin moottoriajoneuvojen pakokaasupäästöistä ja liikennekaaoksesta.

Lue lisää: Ranska: Kaupunkipyörät ja -sähköautot kriisissä