Scania Syystalkoot

Ruotsi: Vodkapullo repsikkana

Maanantaina 12.11. keskiyön aikaan Smålannin poliisi sai soiton tien päältä. Soittaja kertoi kuorma-autosta joka ajoi "slalomia" E4-tiellä. 

Kun Region Syd'n poliisin onnistui pysäyttämään auton osoittautui, että 58-vuotiaalla liettualasella kuljettajalla oli viereisellä istuimella "kaverina" puolittain tyhjennetty vodkapullo. Mies puhalsi yli promillen. Hän tunnusti nauttineensa ajon aikana "seuralaisestaan". Poliisi pidätti myös seuralaisen.

 


Ensimmäinen sähköauto polttokennolla ja plug-in-hybriditekniikalla

Mercedes-Benz on asettanut virstanpylvään päästöttömien autojen saralla, kun ensimmäiset GLC F-CELL-ajoneuvot luovutetaan valituille asiakkaille Saksan markkinoilla. Mercedes-Benz GLC F-CELL on ainutlaatuinen maailmanlaajuisesti, sillä se sisältää sekä polttokenno- että ulkoisesti ladattavaa plug-in-tekniikkaa.

Mercedes-Benzin GLC F-CELL on ainutlaatuinen plug-in-hybridi, koska se voi kulkea myös pelkästään vedyllä. Citymaasturi soveltuu jokapäiväiseen käyttöön, eikä aiheuta ollenkaan hiilidioksidipäästöjä. Akun ja polttokennojen välinen vuorovaikutus, pitkä kantama ja lyhyt tankkausaika tekevät GLC F-CELL:stä käytännöllisen ajoneuvon. Kahdessa hiilikuitupäällysteisessä säiliössä ajoneuvon pohjassa on 4,4 kg vetyä. Standardoidun 700 barin tankkaustekniikan ansiosta tankkien täyttö onnistuu vain kolmessa minuutissa - yhtä nopeasti kuin polttomoottorilla varustetun auton tankkaus. Vetyä kuluu noin 1 kg / 100 km, joten GLC F-CELL saavuttaa noin 430 kilometrin toimintamatkan vedyllä. Hybriditilassa täydeen ladatulla akulla saadaan 51 lisäkilometriä. Tehoa GLC F-CELLissä on 210 hevosvoimaa.

Lue lisää: Ensimmäinen sähköauto polttokennolla ja plug-in-hybriditekniikalla


Crafterin maailmanlaajuiset toimitukset kasvaneet viidenneksellä

Volkswagen Hyötyautot on toimittanut maailmanlaajuisesti 409 300 ajoneuvoa tammi-lokakuussa. Viime vuoden tammi-lokakuun lukuihin verrattuna ajoneuvoja toimitettiin 0,4 prosenttia vähemmän, pääasiassa Euroopan WLTP-muutoksista johtuneiden toimitusmyöhästymisien sekä Turkin ja Meksikon epävakaiden markkinatilanteiden takia. Tammi-lokakuussa 2018 toimitettiin 165 900 T-sarjalaista (-2,5 %), 130 800 Caddya (-5,1 %), 67 700 Amarokia (+3,7 %) ja 45 000 Crafteria (+19 %).



Täyssähköisen eActrosin käyttötestit laajenevat Euroopassa

Mercedes-Benzin eActros-sähkökuorma-auton käyttötestit laajenevat nopeasti Keski-Euroopassa. Auton uusiin käyttäjiin lukeutuu esimerkiksi Meyer-Logistik, joka toimittaa sähköautolla elintarviketäydennyksiä Hampurin keskustan supermarketeille. Saksalainen EDEKA testaa autoa vastaavassa käytössä Berliinissä ja sen ympäristössä. Mannheimissa toimiva TBS Transportbeton puolestaan kokeilee eActrosin sopivuutta rakennustyömaiden märkäbetonikuljetuksiin. Täyssähköisen eActrosin toimintamatka latauksella on noin 200 kilometriä, ja auton litiumioniakkujen kapasiteetti on 240 kWh. Lataus kestää virtalähteestä riippuen 2–11 tuntiin. Autojen pilotointi kestää kaksi vuotta, ja siihen osallistuu yhteensä 20 kuljetusalan yritystä eri toimialoilta. Testattavat autot ovat sekä 18- että 25-tonnisia.

- Testiaika on tärkeä virstanpylväs matkalla kohti eActrosin sarjatuotantoa ja sen hyödyntämiseen kaupunkien sisäisessä jakeluliikenteessä dieselkuorma-auton kustannustasolla vuodesta 2021 alkaen, Mercedes-Benz Trucksin toimitusjohtaja Stefan Buchner määrittää.

Uusien eActrosin ja eCitaro-linja-auton suorituskykyä ja ominaisuuksia on hiljattain esitelty myös EU-päättäjille Mannheimissa järjestetyssä kuljetusalan kongressissa.


Silta vaihtui toiseen vuorokaudessa

Kreate vaihtoi viime viikonloppuna vanhan Vt6:n 16 metrisen, metallirunkoisen ratasillan uuteen 35 metriseen betonisiltaan.  Työaikaa tarvittiin runsas vuorokausi. Kalustoa oli työssä mukana eri vaiheissa noin kaksikymmentä kappaletta erilaisia raskaita koneyksikköjä sekä nelisenkymmentä työntekijää. Työ suoritettiin nykyisen Vt6:n vieressä Joutsenossa.

Uuden sillan kokonaispituus 35,5 metriä ja paino vajaa 1,8 miljoonaa kiloa.  Sillan osuus mukaan luettuna uusia maamateriaaleja tarvittiin melkoiset määrät.  Sepeliä reilu 1400 tonnia ja välikerroshiekkaa reilu 1700 tonnia.  Porapaalujen halkaisija on 914 mm ja pituudet noin 50 metriä.  Ne on porattu 3 metriä ehjän peruskallion sisään ja valettu täyteen betonia.


Autoklinikka ja Raskone yhteistyöhön

Raskone toimii jatkossa Autoklinikan kumppanina henkilö- ja pakettiautojen huolloissa. Samalla Autoklinikka huolehtii tarvittaessa Raskoneella olevien henkilö- ja pakettiautojen vauriokorjauksista. Uusi yhteistyö parantaa molempien yritysten palvelua, sillä jatkossa asiakkaat saavat tarvitsemansa korjaus- ja huoltopalvelut autolleen yhdellä kertaa aiempaa sujuvammin.

Raskone ja Autoklinikka allekirjoittivat 1. marraskuuta yhteistyösopimuksen, jolla Raskone ohjaa Autoklinikalle huoltojen yhteydessä ilmenevät henkilö- ja pakettiautojen vauriokorjaukset. Vastaavasti kolarikorjaukseen keskittyvän Autoklinikan asiakkaat voivat jatkossa yhteistyön ansiosta huollattaa autonsa vauriokorjauksen yhteydessä aiempaa sujuvammin.

Autoklinikka-yhtiöt on autojen pelti- ja kolarivaurioiden korjaamiseen erikoistunut, kaikkien vakuutusyhtiöiden hyväksymä monimerkkikorjaamoketju. Vuonna 1992 perustettu Autoklinikka palvelee asiakkaitaan jo yli 30 toimipisteessä. Yhtiön liikevaihto oli viime vuonna noin 30 MEUR ja se työllistää 225 alansa ammattilaista.

Lue lisää: Autoklinikka ja Raskone yhteistyöhön


Kaasu-Solariksia Pariisiin

Solaris toimitti vuoden alussa koe-erän Urbino 18 CNG -kaasubussit julkisen liikenteen operaattori RATP:lle Pariisiin. Maliskuussa 2016 tehty sopimus 20 miljoonan euron sopimus kattaa kaikkiaan 48 ajoneuvon toimituksen. RATP on juuri tilannut ensimmäisessä erässä 18 kappaletta Solariksen kaasubusseja. Ajoneuvot toimitetaan Pariisiin touko-kesäkuun vaihteessa 2019. Sopimuksen täytäntöönpanon myötä RATP:n linja-autokalustosta 20 prosenttia toimii CNG:llä.


Kouvola jää pois Savonlinjan reiteiltä

Bussiyhtiö Savonlinja uudistaa kaukoliikenteen vuorojansa. Muutokset tulevat voimaan 1. tammikuuta 2019. 

Aluejohtaja Teuvo Punavaaran mukaan kaukoliikenteen uudistuksessa yhdistyy kaksi yrityksen tavoitetta: liiketoiminnan järkevöittäminen murroksessa olevalla toimialalla ja asiakkaan palveleminen mahdollisimman fiksusti ja monipuolisesti.

- Tammikuusta 2019 alkaen Savonlinja ajaa yli 70 vuoroa joka päivä. Tulemme tekemään muutoksia muun muassa ajopäiviin ja lähtöaikoihin saamiemme asiakastoiveiden pohjalta, hän kertoo.

Vastaavasti reittipuolella koetaan myös muutoksia. Suurimpana muutoksena on Kouvolan jääminen pois toistaiseksi Savonlinjan liikennöintikartalta.

Punavaaran mukaan uudistuksia on suunniteltu pitkään, koska esimerkiksi autojen ja kuljettajien kierto on haluttu optimaaliseksi. Lisäksi toimialalla tapahtuvat jatkuvat muutokset edellyttävät mittavampia toimenpiteitä myös Savonlinjalla.


SEO juhlii 40-vuotista taivaltaan Lahden Sibeliustalolla

Suomalainen Energiaosuuskunta, SEO, perustettiin 17.11.1978. Nyt, 40 vuotta myöhemmin, SEO-asemia on Suomessa jo 215 kappaletta, ja verkosto ulottuu kattavasti koko maahan.

Tasavuosia juhlitaan SEO:n kotikaupungissa Lahdessa koko lauantaipäivän ajan. Lauantaina päivällä kello 12.30–15.30 kauppiailla, yhteistyökumppaneilla ja median edustajilla on vapaa pääsy SEO-näyttelyyn, joka on pystytetty juhlia varten Lahden Sibeliustalolle. Illalla järjestetään 40-vuotisgaala, johon saapuu satoja vieraita SEO-toiminnan eri sidosryhmistä.

Lue lisää: SEO juhlii 40-vuotista taivaltaan Lahden Sibeliustalolla


Finavian Tekniset liittyy YTYyn

Yksityisalojen Esimiehet ja Asiantuntijat YTY vahvistuu ilmailualalla, kun Finavian Tekniset FT liittyy YTYn jäsenyhdistykseksi. YTYn hallitus hyväksyi Finavian Tekniset FT ry:n jäsenhakemuksen 13. marraskuuta.

- Muutokset järjestökentässä johtivat siihen, että yhdistys päätti hakea uutta kotia akavalaisesta YTYstä, kertoo Finavian Tekniset FT:n puheenjohtaja Tuomo Linnanto.

Finavian Tekniset FT on kuulunut Tekniikan ja Tiedon Toimihenkilöt TTT ry:n kautta STTK:laiseen Pardiaan. Pardian hallitus päätti kesällä esittää kaikille jäsenyhdistyksilleen liittymistä Ammattiliitto Prohon vuodenvaihteeseen mennessä.

- Tämä ei saanut tukea meidän jäsenten keskuudessa, kertoo Linnanto. YTYn viime vuosien kasvu ilmailualalla herätti kiinnostusta ja muodostui hyväksi vaihtoehdoksi meille, hän jatkaa.

Lue lisää: Finavian Tekniset liittyy YTYyn


UPS laajentaa palvelujaan nopean kasvun markkinoilla

UPS Worldwide Express -palvelu laajenee 14 uuteen maahan Intian niemimaalla, Lähi-idässä, Afrikassa, Amerikan mantereella sekä Euroopassa. UPS Worldwide Express -palvelu takaa nopeat aika- ja päiväkohtaiset toimitukset. Uusi kansainvälisten palveluiden laajennus sisältää myöhäisempiä noutoaikoja, parannettuja kuljetusaikoja sekä lauantaijakelun seitsemässä maassa. UPS keskittyy kansainvälisiin nopean kasvun markkinoihin ja haluaa strategiansa mukaisesti yhdistää yrityksiä yhä paremmin kansainvälisten palveluidensa verkostolla.

UPS:n kuljetusaikoihin tulee parannuksia 24 maassa ja lauantain jakelupalvelu aloitetaan seitsemässä maassa Intian, Lähi-idän ja Afrikan alueilla.


Suomalaiskeksintö punnitsee kontit kätevästi

1. heinäkuuta 2016 voimaantullut päivitys SOLAS ( Safety of Life at Sea ) yleissopimukseen vaatii rahdinlähettäjiä esittämään VGM (Verified Gross Mass) todistuksen kontin vahvistetusta bruttomassasta ennen kontin lastaamista laivaan.

ConFoot Oy esitteli uusimman tuotteensa, ConFoot CFW setin prototyypin viime viikolla Intermodal Europe 2018 messuilla Rotterdamissa. Setin kaikissa neljässä jalassa on sähköinen vaaka, joiden avulla kontin kokonaispaino saadaan helposti ja luotettavasti punnittua missä vain, milloin vain, ilman raskasta kalustoa tai muita lisälaitteita.

CFW malli on kevyt ja kannettava kuten kaikki ConFoot tuotteet, ja edustaa perinteistä suomalaista suunnittelua, innovointia ja teollista muotoilua parhaimmillaan.

ConFoot CFW settiin kuuluu tableteilla ja älypuhelimilla käytettävä sovellus, jonka avulla punnitsemisen lisäksi myös vaadittu SOLAS päivityksen vaatima raportointi on helppoa.            

Tuotteen toimitukset aloitetaan syksyllä 2019 lopullisen hinnan ollessa noin 6 500 euroa.

Lue lisää: Suomalaiskeksintö punnitsee kontit kätevästi


Suomen luotsaamalla Pohjoisella Silkkitiellä tavaraliikenteen pilotteja

Corridor as a Service (CaaS) -ekosysteemissä muodostetaan Suomeen pohjoismaista hubia tavaraliikenteen tehostamiseksi ja tavaralogistiikan sujuvoittamiseksi digitaalisten toimenpiteiden avulla. Liikennelabran mahdollistamassa julkisen ja yksityisen sektorin ekosysteemissä edistetään parhaillaan pilotteja PKV-AIKO-rahoituksen tuella Pohjoisella Kasvuvyöhykkeellä Suomessa sekä rajojen yli Venäjään ja Kiinaan.

Myös tavarakuljetusten rajanylitystä tullaan sujuvoittamaan ensi vaiheessa Suomen ja Norjan välillä. Pilotit rakentuvat TT-Säätiön rahoittaman CaaS-esiselvityksen, Tullin kehitystyön sekä Liikennelabran työpajan tuloksiin. Tarkemmin Corridor as a Servicestä on mahdollisuus kuulla Liikennelabran seminaarissa 16.11.2018 Finlandia-talolla.

- Luomme kansalliseksi kilpailueduksemme Suomesta toimivimman portin Aasian ja Euroopan välillä tehostuvissa logistisissa liikennekäytävissä. Mahdollistamme entistä sujuvampia, luotettavampia sekä turvallisempia toimitusketjuja. Tehostamme rajanylitystä yhdistämällä CaaS-alustoilla standardoituvaa ja digitalisoituvaa logistiikkaa sekä automatisoitua rajanylitystä, kommentoivat Tullin johtaja Sami Rakshitsekä Vediafi Oy:n hallituksen puheenjohtaja Matti Lankinen yhdessä alkavien pilottien osalta.


Mercedes-Benz investoi teknologiakeskukseen Kiinassa

Daimler investoi 145 miljoonaa teknologiakeskukseen Kiinassa, tehostaakseen paikallisten tuotteidensa lokalisaatiota. Keskus tulee Pekingiin, jonne on suunnitteilla myös uusi Mercedes-autotehdas. Kiina on Daimlerin suurin markkina, mikä selittää investoinnin.

Teknologiakeskus tulee olemaan lähellä tehdasta ja koeajorataa, joka mahdollistaa niiden tiiviin yhteistyön autojen tekniikan, voimansiirron, alustan ja päästöjen testaamisessa. Keskus tulee olemaan kooltaan 55 000 neliömetriä koostuen testirakennuksesta ja toimistorakennuksesta. Rakennuksessa tulee työskentelemään noin 600 ihmistä, ja parkkitilaa on 250 testiautolle.

Asiakastyytyväisyys on jo pitkään ollut Daimlerin päätavoitteena, ja valmistaja on lokalisoinut autojaan paikalliselle markkinalle vuodesta 2005 lähtien. Ensimmäinen lokalisoitu ajoneuvo oli vuoden 2005 Mercedes-Benz E-sarja. Ymmärtäkseen asiakkaidensa tarpeita vielä paremmin, Mercedes avasi ensimmäisen teknologiakeskuksensa Kiinassa vuonna 2014. Kiinassa erityisen suosituiksi on osoittautuneet pidemmän akselivälin autot, joissa on enemmän takapenkin jalkatilaa, kuten Mercedes-Benz A -sarja L sedan, C-sarja L, E-sarja L, GLC L SUV ja V-sarja L.


ABB:n uusinta digitekniikkaa Viking Linen uuteen alukseen

Kiinassa rakennettavan Viking Linen matkustaja-autolautan teknologiatoimitusta on laajennettu sisältämään myös ABB Ability™ System 800xA -automaatiojärjestelmä. Järjestelmä integroi voimantuotannon, Azipod®-ruoripotkurijärjestelmän ja aluksen hallintajärjestelmät kaikki yhdelle alustalle. Näin sekä aluksen miehistöllä että maahenkilöstöllä on laaja näkymä kaikkiin turvallisen ja tehokkaan operoinnin edellyttämiin tietoihin. Uusi laiva aloittaa liikennöinnin Turun ja Ahvenanmaan saariston sekä Tukholman välillä vuonna 2020.

Uudella aluksella on tilaa 2 800 matkustajalle. Sen bruttorekisteritilavuus on 63 000 tonnia ja se käyttää polttoaineenaan luonnonkaasua. Automaation lisääminen teknologiatoimitukseen parantaa projektinhallintaa sekä lisää aluksen tehokkuutta ja digitaalisaatioastetta.

Lue lisää: ABB:n uusinta digitekniikkaa Viking Linen uuteen alukseen