Auto, tekniikka ja kuljetus – 40 vuotta

Autoja palautui viime vuonna kierrätykseen ennätyksellisen paljon

Vuonna 2018 Suomessa tehtiin uusi ennätys autojen romutuspoistojen määrässä. Autoja kierrätettiin yhteensä 88 362, joka tarkoittaa 22 prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna. ”Kierrätysmäärän kasvu on pitkäjänteisen viestintä- ja valistustyön tulosta, mutta viime vuoden huima kasvu on pääasiassa romutuspalkkion ja alalla tapahtuneen digiloikan ansiota”, kertoo Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Arto Silvennoinen.

Siirtyminen sähköiseen romutuspoistoon on helpottanut kierrätysalan toimintaa, jolloin virallisen kierrätysjärjestelmän piiriin saadaan yhä suurempi osa romutusikäisistä ja -kuntoisista autoista. Silvennoisen mukaan viime vuonna hyvin onnistunut romutuspalkkiokampanja lisäsi kierrätykseen palautuneiden autojen määrää yli 6 000 autolla.

Romutuspoistojen määrä on ollut kasvussa viime vuosina. Vuonna 2017 romutuspoistoja tehtiin 72 710, ja vuonna 2016 jäätiin 59 427 auton kokonaismäärään.

Keskimääräinen romutusikä on kasvanut 2010-luvulla yli 20 vuoteen. Romutuspalkkiokampanja käänsi romutusiän viime vuonna hienoiseen laskuun. Keskimäärin autot palautuivat kierrätykseen 20,6-vuotiaina, kun vuonna 2017 keski-ikä oli 20,7 vuotta. Suomessa romutusikä on huomattavasti korkeampi kuin Euroopassa, sillä EU-maissa autot palautuvat kierrätykseen keskimäärin 15-vuotiaina.


ACEA: EU:ssa ei ole tarpeeksi latauspisteitä sähkö- ja vetykuorma-autoille

Euroopan autonvalmistajien järjestö ACEA on julkaissut tietoa sähkökuorma-autojen latausverkoston ja muiden vaihtoehtoisten polttoaineden tankkausverkoston puutteista EU:ssa. ACEA julkaisee nyt tiedot ennen Euroopan komission kokousta, jossa päätetään kuorma-autojen CO2-päästörajoituksista.

ACEA:n mukaan ehdotettujen CO2-päästörajoitusten saavuttaminen vaatii vaihtoehtoisten voimanlähteiden nopeaa yleistymistä, mutta tällä hetkellä niiden lataus- ja tankkausverkostot ovat lähes olemattomat, eikä EU:lla ole selkeää suunnitelmaa verkostojen rakentamisesta. ACEA huomauttaa, että kuorma-autot vaativat erilaiset lataus- ja tankkauspisteet kuin henkilöautot.


Lasse Bastman Postnordin talousjohtajaksi

PostNord Oy on nimittänyt Lasse Bastmanin 1.1.2019 alkaen talousjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi.

Bastman on koulutukseltaan tuotantotalouden diplomi-insinööri ja hänellä on vankka kokemus taloushallinnon johtamisesta. Viimeiset kahdeksan vuotta Bastman on toiminut PostNord Strålforsin Suomen toimintojen talousjohtajana ja johtoryhmän jäsenenä. Hän jatkaa edelleen myös tässä tehtävässä.

- Lasse Bastman vastaa taloustoiminnoista kummassakin yrityksessä, ja lähtee samalla tarkastelemaan synergioita yritysten taloustoimintojen välillä. Tarkoitus on kehittää jatkossa yhtenäisesti kummankin yrityksen liiketoiminnan seurantaa sekä muita taloushallinnon prosesseja, PostNord Oy:n ja PostNord Strålfors Oy:n toimitusjohtaja Johanna Starck sanoo.

- Aloitan uuden toimialan parissa innokkaana ja täynnä tarmoa. On kiinnostavaa päästä selvittämään, mitä voidaan saavuttaa tiivistämällä yhtiöidemme välistä yhteistyötä. Vaikka yrityksemme toimivat eri liiketoiminta-alueilla, niillä on myös paljon yhtymäkohtia. Näen tässä hyvän mahdollisuuden luoda yhteisiä toimintatapoja ja työkaluja, jotka palvelevat tulevaisuuden liiketoimintaa, Bastman sanoo.



Venäjä: Autoala kohti uutta taantumaa

Venäjällä myytiin 2018 henkilö- ja pakettiautoja 1 800 591 kpl, kasvua 12,8 % verrattuna vuoteen 2017.

Vuodet 2017 ja 2018 olivat vahvaa kasvua automyynnissä verrattuna edeltävien neljän vuoden pahaan notkahdukseen. Loppuvuosi ja etenkin joulukuu 2018 antoi pahoja merkkejä uudesta alamäestä..

Vaikka automyynnin lopputulos 2018, runsas 1,8 miljoonaa uutta autoa, se on yhä kaukana ennätysvuonna 2012 myydyistä 2,9 miljoonasta uudesta autosta.

Automyynnin hiljenemisen sanotaan johtuvan liikevaihtoveron korotuksesta kahdella prosenttiyksiköllä 20 %:iin sekä USA:n mahdollisten uusien kaupallisten rajoitustenn pelosta.

Automyynnin ykkönen Venäjällä oli vuonna 2018 Lada, jonka myynnin kasvu, 16%, ylitti alan keskiarvon. UAZ:lla ja GAZ:lla meni paljon heikommin. GAZ paransi myyntiään 4%.

Venäjällä toiseksi paras myynti Ladan jälkeen oli korealaisella Kialla, joka kasvatti myyniään 25% ja saavutt 12,5%:n markkinaosuuden. Suurimman myynninkasvun saavutti Mitsubishi, +87%, mutta sen markkinaosuus on vain 2,5%. Saksalaisista automerkeistä VW paransi myyntiä 19% saavuttaen 19%n markkinaosuuden 2018.

(Vogel)

 


USA: Automyynti alamäessä

USA:ssa ollaan huolissaan autoalan kehityksestä. 2018 USA:ssa myytiin 17,2 miljoonaa uutta autoa. Ennuste kuluvalle vuodelle lupaa 16,8 miljoonan auton myyntiä ja ensi vuodelle, 2020, markkinatutkijat ennustavat vain 16,5 miljoonan auton myyntiä.

Presidentti Trump nähdään laskevan suhdanteiden syntipukkina. Hänen toistuvat uhkailunsa jopa 25 %:n rangaistustullien määräämistä tuontiautoille on luonut yleistä pessimismiä koko autoalaan, joka valmistautuu taantumaan.

Rangaistustullien uhan lisäksi USA:n teollisuus pelkää korkojen nousua. Ennusmerkkejä pidetään niinikään selvinä seurauksina presidentti Trumpin ailahtelevista ja ennalta arvaamattomista mielipiteistä ja toimista.


Tampereen Volvo Truck Centeriin uusi kuorma-automyyjä

Joonas Siekkinen (28) aloitti Tampereen Volvo Truck Centerin uutena Volvo kuorma-automyyjänä 2.1.2019. Pitkän Volvo uran tehnyt Volvo kuorma-automyyjä Juha Ahti siirtyy eläkkeelle kevään 2019 aikana. Joonas tulee jatkamaan Volvo kuorma-autojen ja Renault Master pakettiautojen myyntiä Juhan jalanjäljissä.

Joonaksella on nuoresta iästään huolimatta kertynyt työkokemusta myynnin parista ja hänellä on kokemusta kuljetusalalta, sekä ratin takaa että kuljetusyrittäjänä toimimisesta.


Solariksen sähköbusseilla ajettu 10 miljoonaa kilometriä

Solariksen mukaan yhtiön sähköbusseilla on ajettu vuoden 2018 loppuun mennessä kaikkiaan 10 miljoonaa kilometriä. Sähkökäyttöinen Solaris Urbino lanseeraattiin vuonna 2011 ja bussi on sarjatuotannossa. Tähän päivään mennessä Solaris on toimittanut 400 sähköbussia, vuonna 2017 yhtiö oli sähköbusseissa Euroopan markkinajohtaja 18 prosentin osuudella. Sähkö-Urbinoja ajelee tällä hetkellä 38 Euroopan kaupungissa.


Hankook Tire Europen uusi kuorma-autojen ja bussien renkaiden markkinointijohtaja

Hankook Tire Europe on nimittänyt Guy Heywoodin uudeksi markkinointi- ja strategiajohtajaksi kuorma-autojen ja bussien renkaiden (TBR) toimialalle Euroopassa. Syntyjään brittiläisellä johtajalla on takanaan kaksikymmenvuotinen kokemus rengasteollisuusalan johtotehtävistä, ja viimeksi hän on toiminut kaupallisena johtajana kuorma-autojen, bussien ja rengaspalveluiden toimialalla Pohjois-Euroopassa vastaten Iso-Britanniasta ja Irlannista. Heywoodin edeltäjä Seok-Yun Kim siirtyy Hankookin toimiston toimitusjohtajaksi Jeddaan, Saudi-Arabiaan.

Lue lisää: Hankook Tire Europen uusi kuorma-autojen ja bussien renkaiden markkinointijohtaja


SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle

Kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL:n mukaan kuljetusala ottaa päästöjen alentamisen tosissaan. Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. SKAL:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisi Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. SKAL vaatii seuraavaa eduskuntaa laittamaan tiet kuntoon, sillä huonokuntoinen tieverkko lisää polttoaineen kulutusta ja heikentää liikenneturvallisuutta.

SKAL esittää miljardin euron vuotuista lisäpanostusta tiestön ylläpitoon ja kehittämiseen. Liikenneverkkoa tulee kehittää parlamentaarisessa ohjauksessa ja 12 vuoden sykleissä. Miljardin vuotuisesta summasta SKAL ohjaisi 300 miljoonaa euroa perustienpidon rahoitustasoon, toiset 300 miljoonaa euroa tulisi vuosittain tiestön korjausvelan poistamiseen ja suurin erä, 400 miljoonaa euroa, tasokorotukseksi tiestön kehittämisinvestointeihin. Panostus maksaisi itsensä takaisin turvallisuutena ja kilpailukykynä.

Lue lisää: SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle


Volvo Truck Center Lahden uusi huoltopäällikkö Jani Kemppainen

Volvo Truck Center Lahden uudeksi huoltopäälliköksi on nimitetty Jani Kemppainen 2.1.2019 alkaen. Kemppainen on aikaisemmin urallaan toiminut huoltopäällikkönä Volvo Truck Center Lahdessa, Jyväskylässä ja Turussa. Sen jälkeen hän on työskennellyt mm. VV-Autotalo Oy:lla korjaamopäällikkönä.

Jani Kemppainen on koulutukseltaan autotekniikan insinööri ja opiskelee parhaillaan sähkö- ja automaatiotekniikan insinööriksi. Hän raportoi Volvo Truck Center Itäisen Suomen aluejohtaja Kalle Hakalalle.


Selvitys: Ruotsissa satsataan liikenteeseen huomattavasti Suomea enemmän

Suomen ja Ruotsin erot liikenteen rahoituksessa ovat huomattavat Ruotsin eduksi, kertoo tuore selvitys. INFRA ry ja Rakennusteollisuus rohkaisevat päättäjiä ottamaan mallia lännestä, jossa liikenneinfraan pantu raha on investointi, ei menoerä.

- Länsinaapurissa osataan pitää ihmiset, tavarat ja raha liikkeellä, INFRAn toimitusjohtaja ja Rakennusteollisuus RT:n infratoimialan johtaja Paavo Syrjö kommentoi 15.1.2019 julkaistua Taloustutkimuksen Ruotsi-Suomi-väylävertailua. 

Vertailun mukaan Ruotsi laittaa kokoonsa suhteutettuna reilusti Suomea enemmän rahaa väyläinvestointeihin ja perusväylänpitoon.

- Nyt Ruotsiin on syntymässä uusi hallitus, joka linjaa toteuttavansa pitkäjänteistä, vuosille 2018–2029 ulottuvaa 700 miljardin kruunun infraohjelmaa. Tämä tarkoittaa vajaata kuutta miljardia vuotta kohden, kun Suomessa liikenneinfraan käytetään alle kaksi miljardia euroa vuodessa, Syrjö mainitsee.

Lue lisää: Selvitys: Ruotsissa satsataan liikenteeseen huomattavasti Suomea enemmän


Vuoden 2018 Kuljetuskuutio Merja Kyllöselle

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry luovuttaa vuoden 2018 Kuljetuskuutio-palkinnon europarlamentaarikko Merja Kyllöselle. Liikenneministerinäkin toiminut Kyllönen on merkittävällä tavalla puolustanut suomalaisen maanteiden tavaraliikenteen etuja EU:n lainvalmistelussa.

Merja Kyllönen on toiminut Euroopan parlamentissa liikenteen säännöksiä valmistelevan TRAN-valiokunnan jäsenenä ja vaikuttanut aktiivisesti maanteiden tavaraliikenteen kannalta keskeisen säädöskokonaisuuden, liikkuvuuspaketin (mobility package) painotuksiin Suomen kannalta myönteisellä tavalla.

Liikkuvuuspaketin käsittelyssä Merja Kyllönen on lähetettyjä työntekijöitä koskevan säädösehdotuksen esittelijänä pyrkinyt ratkaisuun, jossa muun muassa kabotaasiliikenteessä kuljettajalle maksettaisiin kunkin maan sisäisessä liikenteessä edellytettyä palkkaa. Tämä loisi perustan tasapuoliselle kilpailulle sekä harmaan talouden torjunnalle kuljetusmarkkinoilla. Kyllönen on edistänyt tasapuolista kilpailua myös Suomen sisäisillä kuljetusmarkkinoilla tekemällä kirjallisen kysymyksen Euroopan komissiolle traktoreiden erityisasemasta kaupallisessa tavaraliikenteessä.

Maanteiden tavaraliikenteen toimintaympäristön edistäminen Suomen kansallisia etuja palvelevalla ja kestävällä tavalla oli perusteena, kun SKAL:n hallitus myönsi Merja Kyllöselle vuoden 2018 Kuljetuskuutio-palkinnon:

- Suomen kaltaisella pienellä maalla ei ole EU:ssa paljonkaan sananvaltaa, ellemme tee tiivistä yhteistyötä kaikkien päätöksentekoon osallistuvien tahojen kanssa. Merja Kyllönen on osannut verkostoitua ja hän on toiminut Suomen ja kuljetusalan hyväksi, toteaa SKAL:n puheenjohtaja Teppo Mikkola.


VW ja Ford yhteistyöhön hyötyajoneuvoissa

Volkswagen AG ja Ford Motor Company ovat ilmoittaneet ensimmäisestä virallisesta yhteistyösopimuksesta, jolla on tarkoitus lisätä yhtiöiden kilpailukykyä nopeasti muuttuvalla toimialalla.

Volkwagenin toimitusjohtaja Herbert Diess ja Fordin toimitusjohtaja Jim Hackett vahvistivat yhtiöiden olevan aikeissa kehittää yhdessä pakettiautoja ja keskikokoisia lava-autoja. Fordin molemmille yhtiöille suunnittelemia ja valmistamia lava-autoja on tarkoituksena tuoda yhteisyössä maailmanlaajuisille markkinoille  vuonna 2022.

Keskikokoista lava-autoa seuraa pakettiautojen esittely Euroopassa. Ford suunnittelee ja valmistaa molemmille yhtiöille suuren pakettiauton ja Volkswagen suunnittelee ja valmistaa kevyemmän kaupunkipakettiauton.

Lisäksi Ford ja Volkswagen ovat virallistaneet yhdistävänsä voimansa autonomisten autojen, liikkumispalveluiden ja sähköisten ajoneuvojen kehittelemisessä. Yhtiöt ovat myös avoimia mahdollisien muiden ajoneuvojen kehittämiselle tulevaisuudessa.

Yhteistyöhön ei liity ristiinomistuksia ja sitä hallitaan yhteisellä toimikunnalla. Toimikunta koostuu molempien yhtiöiden johtohenkilöistä ja sitä johtavat Hackett ja Diess.


Volkswagen Hyötyautot pakettiautojen ykkönen vuonna 2018

K-Auton maahantuomien autojen rekisteröinnit olivat vuonna 2018 yhteensä 25 056 autoa, yhteenlasketun markkinaosuuden ollessa 18,0 %.

Volkswagen Hyötyautot teki jälleen – jo kolmantena vuotena peräkkäin – uuden myyntiennätyksen, kun sen automalleja rekisteröitiin Suomessa eri ajoneuvoluokissa yhteensä 4 731 kappaletta. Volkswagen oli pakettiautojen markkinajohtaja 3 772 kappaleella ja 24,3 % markkinaosuudella. Suomen suosituin pakettiautomalli oli Volkswagen Transporter 2 484 kappaleella ja 16,0 % markkinaosuudella. Peräti 44,5 % Transportereista ja 41,5 % kaikista Suomessa rekisteröidyistä Volkswagen-pakettiautoista oli 4MOTION-nelivetomalleja. Nelivedon suosiosta kertoo myös se, että Volkswagen Transporter -pakettiauto oli Suomen kolmanneksi ostetuin nelivetoinen automalli.

- Vuosi 2018 oli meille kokonaisuudessaan erittäin hyvä. Volkswagen oli sekä pakettiautojen että nelivetoisten pakettiautojen markkinajohtaja Suomessa. Monipuolinen mallistomme ja verkostomme tarjoamat palvelut vastaavat erinomaisesti laajan asiakaskuntamme tarpeisiin. Erityisesti iloitsemme uuden Volkswagen Crafterin menestyksestä, sillä Crafter-malliston rekisteröinnit kasvoivat kaikkiaan yli 60 %, kertoo Juha-Pekka Sihvonen, Volkswagen Hyötyautojen johtaja.

Lue lisää: Volkswagen Hyötyautot pakettiautojen ykkönen vuonna 2018


Helsingin Satamassa rahtiennätys 2018

Helsingin Sataman kautta kulki vuonna 2018 yhteensä ennätykselliset 14,7 miljoonaa tonnia tavaraa. Määrä kasvoi 3,3 % verrattuna edelliseen vuoteen.

- Myös konttiliikenne oli ennätystasolla. Lisäksi Metsä Groupin Äänekosken tehtaan selluliikenteen kuljetusten ensimmäinen täysi vuosi näkyi tuloksessa positiivisena, summaa Helsingin Sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari syitä ennätyslukuihin.

Tallinnan suunnan rahtiliikenne kasvoi hyvin. Sen määrä oli 4,2 miljoonaa tonnia (+ 5,5 %). Kesällä  Rostockin liikennettä siirtyi pois Helsingistä, ja rahtiliikenne Saksan suuntaan laski edellisestä vuodesta 7,1, %.

Suurin osa Helsingin Sataman kautta kulkevasta tavarasta on yksiköityä tavaraliikennettä, eli rekoissa, perävaunuissa ja konteissa kuljetettua rahtia. Vuonna 2018 sitä kulki Helsingin Sataman kautta 12,0 miljoonaa tonnia (+1,1 %). Ulkomaankaupan tuonti ja vienti säilyivät edelleen hyvin tasapainossa. Yksiköidystä liikenteestä oli tuontia 5,6 miljoonaa tonnia (+1,3 %) ja vientiä 6,4 miljoonaa tonnia (+0,9 %).

Lue lisää: Helsingin Satamassa rahtiennätys 2018