Ranska: Täysautonominen Navya taksi kaduille ensi keväänä!

Ranskalainen Navya-yhtiö on esitellyt täysautonomisen taksinsa katuliikenteeseen. Kuusipaikkaisessa "Autonom Cab" taksissa ei ole ohjaamoa, ohjauspyörää, polkimia lainkaan. Ranskassa ja USA:ssa valmistettava auto tulisi katuliikenteeseen toisella vuosineljänneksellä 2018. Auton huippunopeudeksi ilmoitetaan 55 mailia tunnissa (noin 88 km/t).

Navya Autonom Cab on paitsi taksikuljetuksiin tarkoitettu myös kimppa-autoksi ja yksityiskäyttöön. Auto on älypuhelimella tilattavissa ja sillä myös ovet avattavissa, suljettavissa ja palautettavissa. Auton navigaattori tunnistaa ruuhkat ja osoitteet. Auto perustuu Multisensor-teknologiaan kymmenellä Lidar-sensorilla, kuudella kameralla, neljällä tutkalla, kahdella GNSS-antennilla ja inertia-mittausyksiköllä.

Navya on Ranskassa 2014 perustettu autonomisten ajoneuvojen valmistaja. Sen toimitusjohtaja Christophe Sapet on entinen videopelien kehittäjä tukenaan 150 työntekijän tukijoukko Lyonissa,Pariisissa ja USA:ssa Michiganin Salinessa.

Yritys aloitti jo kaksi vuotta sitten koeajot autonomisella pikkubussilla. Sen jälkeen yli 35 autonomista Navya Arma bussia on kuljettamut yli 130 000 matkustajaa yli 50 000 km:n matkalla kaupungeissa kuten Lyon, Sveitsin Sion ja USA:n Michiganissa.

(Vogel)


MAN satsaamaan miljardeja sähköön

Pitkän "kuivan kauden" jälkeen MAN kuorma-autot investoi jälleen kehitykseen. Perustehtaassaan Münchenissä sijoitetaan 1,1 miljardia euroa ja konsernitasolla 2,4 miljardia. Tammikuussa aloittaa MAN-kehityskeskus säkövoimansiirron kehittämistä ja koeajoja.

Samalla uusi maalaamo varmistaa 1500 työpaikkaa Münchenissä. 10 vuotta sitten, kun MAN ei vielä kuulunut VW-konserniin, maalaamoa oltiin lopettamassa.

- Sähkö-kaupunkibusseja haluamme sarjatuotantoon 2019 ja sähkökuorma-autoja kaupunkijakeluun sarjatuotantoon 2021 mennessä. 2025 tuskin enää on kaupunkia, joka ostaa dieselbusseja vaikka sähköbussi maksaa puoli miljoonaa ja on yli kaksi kertaa dieselbussia kalliimpi, MANin hallituksen puheenjohtaja Joachim Drees sanoo.

(Vogel)


Fuso e-Canterista 23 tonnin e-Fusoon

Daimlerin tytäryhtiö Fuso on ilmoittanut suunnittelevansa kaikkien hyötyautojensa - kuorma- sekä linja-autojensa - sähköistämistä.

Kevyen e-Canter kuorma-auton jälkeen tulee 23 tonnin kokonaipainon, 11 tonnin hyötykuorman e-Fuso Vision One, jonka ensiesittely tapahtui taannoin Tokion Autonäyttelyssä. 300 kWh:n akkupaketti antaisi 350 km:n toimintamatkan, mutta pudottaa hyötykuormaa kaksi tonnia verrattuna perinteisieen dieselkuormuriin.



Kiina: Geelyn lentävä autodrone sarjatuotantoon 2019!

Maailman mahtavimpiin autonvamistajiin kuuluva kiinalainen Geely (omistaa mm. Volvo henkilöautot, Lotus urheiluautot, Lynk autot) on ostanut Terrafugia startup-yrityksen. Samalla Geely ilmoitti Terrafugia autodronen sarjavalmistuksen alottamisesta 2019. Vuoteen 2025 mennessä Geely haluaa tuoda siitä myös VTOL-kehitelmän (pystysuoraan nousevan ja laskeutuvan) sarjatuotantoon.

USA:n Bostonissa toimiva Terrafugia on Geelyn tuella kasvattanut henkilökuntaansa merkittävästi, insinöörikuntaansa jopa kolminkertaiseksi.


Suomalainen Zadaa käyttää uudentyyppistä logistiikkaa

Zadaan uusi innovaatio on yhdistää eri yhteistyökumppaneiden toimipisteet valtavaksi maailmanlaajuiseksi jakeluverkostoksi, jossa kuluttajien paketit kulkevat lähikaupasta lähikauppaan alle viikossa. Hanketta kansainvälistämässä ovat yhteistyökumppanit Matkahuolto, DHL Express, DAO ja PostNord. 

-Kehittämämme Zadaa-paketti, joka kulkee myyjältä ostajalle uniikilla koodilla ilman osoitteiden vaihtoa, on syy siihen, miksi sovelluksella on jo näin aikaisessa vaiheessa yli 150 000 käyttäjää, kertoo Zadaan toimitusjohtaja Iiro Kormi.

Zadaan tavoitteena on yhdistää seuraavan viiden vuoden aikana kaikki maailman vaatekaapit yhdeksi muotiportaaliksi, jossa kuka tahansa voi perustaa oman putiikin, jolla on nopea ja luotettava toimitusjärjestelmä. Myyntiin tulee myös tunnettujen brändien mallikappaleita.

Zadaa on suomalainen mobiilisovellus, joka auttaa käyttäjiään ostamaan ja myymään vaatteita samankokoisilta ja -tyylisiltä käyttäjiltä. Maksaminen tapahtuu turvallisesti applikaation sisällä ja tuotteet voi lähettää Zadaa Packagella kuluttajalta kuluttajalle. Yhtiö on perustettu vuonna 2015 ja sen päätoimipaikka on Helsinki.


Visa tuomassa lähimaksua joukkoliikenteeseen

Visa julkisti 13. marraskuuta 2017 Visa Global Transit Solutionsin, uuden ohjelman, joka on suunniteltu kiihdyttämään debit-, credit- ja prepaid-korttien käyttöä joko portilla tai vaikkapa bussin matkalipunlukijassa, nopeuttaen ja luoden siten mukavamman kokemuksen joukkoliikennettä käyttäville ympäri maailman.

Uusi Visa transit -ohjelma auttaa kaikenkokoisia joukkoliikennealan toimijoita sekä teknologioiden toimittajia lisäämään lähimaksamisen vaihtoehdoksi lipunmyyntiin. Tämä myös poistaisi käteisen ja paperilippujen tarpeen.

Visan uuden Cashless Cities-raportin tulosten mukaan näyttäisi siltä, että digitaalinen maksaminen voi vähentää julkisen sektorin liikenteeseen ja maksujärjestelmiin liittyviä kuluja merkittävästi. Tutkimuksen mukaan liikennöitsijät maksoivat kuluja keskimäärin 14,5 senttiä jokaista käteisellä maksettua dollaria kohden, kun taas jokaista digitaalisesti maksettua dollaria kohti kuluja kertyi vain 4,2 senttiä.

Lähimaksuja hyväksyvien maksupäätteiden määrä on yleisestikin kasvanut merkittävästi ympäri maailman viime vuosina – erityisesti Euroopassa, missä yli 40 prosenttia Visa-kortilla tehdyistä maksuista kivijalkamyymälöissä on lähimaksuja.


Näyttö hyötyajoneuvon tuulilasiin

Pilkington Automotive Finland Oy on kehittänyt elektroluminenssinäytön, joka parantaa maatalous- ja maanrakennusalan hyötyajoneuvoissa työskentelyn ergonomisuutta ja turvallisuutta. Tuulilasin sisään upotettava heijastamaton matriisinäyttö on muunneltavissa käyttäjän tarpeiden mukaan, ja siihen voidaan tuoda haluttua dataa näkökenttää häiritsemättä vaativissakin olosuhteissa.

Koska näytöstä näkee läpi, se ei tuki näkökenttää. Näytön keltainen väri saa aikaan selvän kontrastin mitä tahansa taustaa vasten ja auttaa kuljettajaa hahmottamaan tarvittavan tiedon säällä kuin säällä. Pois päältä kytkettynä näyttöä ei näe, ja tarvittaessa sen voi kääntää toisinpäin, jotta näyttö on luettavissa myös koneen ulkopuolelta. 60 mm korkea ja 160 mm leveä näyttö sopii kaikkiin kulkuneuvoihin ja ruutuja voi sommitella tuulilasiin useamman kerrallaan. Näyttölasi toimii niin 40 asteen pakkasessa kuin 100 asteen kuumuudessa.


Suomi edelläkävijä automaattibussien tutkimuksessa

Itseajavien ajoneuvojen mahdollisuudet tulevaisuuden kulkuvälineinä kiinnostavat kaikkialla maailmassa. Käyttäjäkokemuksista ei ole kuitenkaan aikaisempaa tutkimustietoa. Maailman ensimmäinen robottibussien matkustajien kokemuksiin perustuva tutkimus julkaistiin 6.11.2017 arvostetussa Transport Policy -lehdessä.

Tutkimus toteutui osana liikenne- ja viestintäministeriön, Trafin, Liikenneviraston ja Metropolia Ammattikorkeakoulun rahoittamaa MaaS (Mobility as a Service) -tutkimushanketta. Hankkeesta vastaa Metropolian tutkimusjohtaja ja Helsingin yliopiston dosentti Arto O. Salonen.

Tutkimuksessa haastateltiin 197 robottibussimatkustajaa, jotka matkustivat noin kilometrin pituisen reitin, joka yhdisti Kivistön juna-aseman ja Vantaan asuntomessualueen. Itseajavan ajoneuvon liikenneturvallisuus koettiin tavanomaista bussia paremmaksi. Sen sijaan henkilökohtaista turvallisuutta matkustajat pitivät robottibussissa tavanomaista bussia heikompana. Tämä ilmeni etenkin naismatkustajien kohdalla. Hätätilanteissa toimimisen suhteen eroa robottibussin ja tavanomaisen bussin välillä ei juuri ollut.


Taksi Helsinki irtautuu Valopilkku-sovelluspalvelusta

Taksi Helsinki lopettaa Valopilkku-sovellustilausten välittämisen helsinkiläisille takseille maanantaina 20.11.2017 klo 12 lähtien. Irtautumisen jälkeen Valopilkku-sovelluksella tehdyt tilaukset eivät enää ohjaudu helsinkiläisiin takseihin. Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla voi Valopilkun sijasta käyttää taksin tilaamiseen Taksi Helsinki -sovellusta.

- Haluamme tarjota asiakkaillemme parasta mahdollista palvelua sekä toimivia digitaalisia ratkaisuja. Selvitystemme mukaan ulkopuolisten tarjoajien tilauskanavien käyttäminen on aiheuttanut ongelmia ja pitkiä odotusaikoja asiakkaillemme, sanoo Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen.


Tokyo motor show:n tunnelmia

Japanin autovalmistajien assosiaatio järjesti 45. Tokyo Motor Show:n 27.10-05.11. Futurististen henkilöautouutuuksien lisäksi paikalla oli myös raskaampaa kalustoa esimerkiksi Volvolta, Scanialta, japanilaiselta UD-trucksilta, Mitsubishi-Fusolta, Isuzulta ja Hinolta. Tuoreimpien teknologioiden salat selvität uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä 9/17!


Volkkarin vahvistukset

Lokakuussa Volkswagen Truck & Bus group esitteli yhteistyökumppaneidensa uusinta kalustoa innovaatiotapahtumassa Hampurissa. Sähkötekniikkaan panostetaan, mutta polttomoottoria ei olla hylkäämässä. Lue kuumimmat julkistukset Auto, tekniikka ja kuljetus lehden uusimmasta numerosta 9/17!


Tasapainoinen Talento

Fiat Talento on sisarmalli Renault Traficille kuin myös Opel Vivarolle ja Nissan NV300:lle. Auto, tekniikka ja kuljetus testasi, mitä ominaisuuksia Fiat on halunnut pakettiautossaan painottaa.

Hyväksi todettiin muun muassa näppärät tieopasteet navigaattorissa sekä keskikonsolin asiakirjateline. Lue tarkempi arvostelu Talentosta uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus lehden numerosta 9/17!


Mercedes-Benz X-sarja lanseerataan 22.11.

Mercedes-Benz täydentää hyötyajoneuvomallistonsa lava-autolla, kun uusi X-sarja esitellään marraskuussa Euroopassa. Suomessa Mersun pick-upin lanseeraus tapahtuu 22.11. X-sarjaa valmistetaan ainoastaan pitkällä hytillä, eli viisipaikkaisena versiona. Ajoneuvon saa myös kaksipaikkaisena pakettiautoversiona. Markkinoille tuodaan X-sarjan lava-autosta kolme varustelutasoa: Pure, Progressive ja Power.

Alkuvaiheessa Mercedes-Benz X-sarjan nelisylinterisen 2,3-litraisen commonrail-dieselmoottorin saa 163 tai 190 hevosvoiman tehovaihtoehtona. Vuoden 2018 loppupuoliskolla moottorivalikoima täydentyy 258 hevosvoimaisella, 3-litraisella V6-dieselmoottorilla. Lue laajempi esittely Mercedes-Benzin lava-autosta Auto, tekniikka ja kuljetuksen 17.11. ilmestyvästä numerosta.


Iveco-Skoda BRT trollikka-nivelbussi uusin raiteiden kumoaja

Iveco on aloittanut yhteistyön tsekki-Skodan kanssa Crealis johdin-nivelbussin tuottamiseksi. Iveco on Euroopan vahvoja bussivalmistajia yli 800 kaupunkibussilla liikenteessä Euroopan kaupungeissa, niistä 49 Crealis nivelbusseja.

Skoda Electricin kanssa valmistettava Crealis tulee eri malleissa 12-18 metriä pitkinä nk. jatkuvasti-latautuvina. Ne sovitetaan ennen kaikkea BRT (Bus Rapid Transit) linjoille eli aidatuille väylille, joilla perinteisesti on nähty raidejunia (vrt. Raidejokeri Helsingissä, "Nysse" Tampereella).

BRT-väylien läpimurto on tapahtunut Etelä-Amerikan suurkaupungeissa, Kiinassa, Japanissa jo 4-5 vuotta sitten. Euroopassa 2-3 vuotta sitten.


Länsimetro valmistuu? Helsingin liikenne saman luokan katastrofi

Pääkaupunkiseudun Länsimetrosta on tullut pilailun ja ilveilyn kohde koko maassa: Josse tulee? "Josse" on projektina alusta alkaen Vihreät-puolueen nuorten masinoima ent. Kaupunkirakenteista vastaavan apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri'n (Vihreät)  johdolla - vahvasti myös Espoon puolella.

Samalla Helsingin kolme päätulo-menokatua on tulpattu loputtomilla rakennustyömailla. Niillä näkee hyvin vähän työntekoa, kello kolmen jälkeen ei mitää, öisin ja pyhinä ei mitään - paitsi kilometrien mittaisia ruuhkia ja autojonoja aamuin illoin, myös pyhinä.. Kaupunki on tukehtumassa pakokaasuihin ja pahoihin päästöihin. Samaa on jatkunut alkuvuodesta ja jatkuu ainakin ensivuoden syksyyn.

Helsingin Vihreät vastaavat yksiselitteisesti pääkaupungin liikennesuunnittelusta ja -järjestelyistä. Saurin seuraaja, Vihreiden apulaispormestari Anni Sinnemäki vastaa nyt yksiselitteisesti liikennejärjestelyistä, joilla myös Helsingin neljästä satamasta kolme tulpataan tukkoisella pääsyllä ja ruuhkilla.

Näin Vihreät toteuttavat autonvihaohjelmaansa ei vain asukkaiden ja elinkeinoelämän haitaksi vaan sitä kautta myös koko Suomen haitaksi, tulkitsee BREMER kolumnissaan. Lue yksityiskohdista tarkemmin seuraavassa Atk 9/2017 lehdessä, ilmestyy 17.11.