Auto, tekniikka ja kuljetus – 40 vuotta

Saksa: Polttoaineen korotukset odottavat sähkö- ja kaasuautojen omistajia

Moni sähkö- ja kaasuauton omistaja luottaa polttoaineensa hinnan pysyvän vakaana. Muutos on tulossa. Ensi vuodelle on moni kaasun- ja sähköntoimittaja ilmoittanut hinnankorotuksista.

Maakaasun hinta kohosi  kymmenessä vuodessa vuoteen 2017 mennessä 6,51 sentistä 6,64 senttiin. Sen jälkeen hinta on hiukan pudonnut. Ensi vuonna kaasun hinta nousee, mutta nousu oletetaan olevan maltillisen.

Paljon kalliimmaksi on nousemassa sähkön hinta. Kymmenvuotiskaudella 2017 mennessä se nousi 20,15 sentistä/kWh 29,82 senttiin. Sähkön hinta on noussut selvästi elinkustannuksia enemmän. Hinnannousu johtuu nopeasti kohonneista tuotantokustannuksista. Hintojen odotetaan nousevan samasta syystä myös jatkossa yhä puhtaamman sähkön tavoittelussa.

 


Daimler ostaa 20 miljardilla akkukennoja

Daimler maksaa tulevina vuosina yli 20 miljardia euroa varmistaakseen sähköautojensa akkukennojen tarpeen aina vuoteen 2030. Kennojen valmistajat sijoittuvat Aasiaan, Eurooppaan ja tulevaisuudessa myös USA:han. Daimler valmistaa itse akut kennojen avulla.

Daimlerin oma akkutehdas on jo toiminnassa Saksan Kamenzissa. Kaksi uutta akkutehdasta on rakenteilla Stuttgartissa ja yksi on nousemassa Sindelfingeniin. Lisäksi Daimler tekee akkutehtaan Pekingiin, Bangkokiin ja USA:n Tuscalosaan.


Scania kehittää vetyautoa!

Scania ja Renova kehittävät yhdessä polttokenno-vetyautoa. Renova on kierrätykseen erikoistunut yritys Länsi-Ruotsissa. Yhdessä Scanian kanssa kehitetään polttokenno-vety tekniikkaan perustuvaa sähköjäteautoa.

- Haluamme saada lisää kokemuksia asiakkailtamme polttokennon toiminnasta. Se edustaa lupaavaa tekniikkaa kuljetusteoillisuuden hiilijalanjäljen pienentämiseksi asutuskeskuksissa, Scanian sähkötoimisen vetolinjateknologian johtaja, projektijohtaja Marita Nilsson sanoo.

Volvo esitteli aiemmin tänä vuonna sähköjäteauton. Scania tekee nyt ensimmäisen yrityksen polttokenno-vetytekniikkaan perustuvalla sähköjäteautolla.

Projektiin osallistuvat myös Energiaviranomainen ja KTH. Ensimmäinen Scania vetyjäteauto luovutetaan vuoden kuluttua. Scania tekee yhtistyötä myös norjalaisen elintarviketukkurin Askon kanssa neljän 500 km:n toimintamatkaan pystyvän vety-jakeluauton toimittamisesta Askolle.



Sisu Autolle uusi myyjä

Timo Hakamäki on nimitetty Sisu Auton Varsinais-Suomen ja Satakunnan kuorma-automyyjäksi 3.12.2018 alkaen. Timo siirtyy Sisulle maanrakennusyrityksestä, jossa hän toimi kuorma-auton kuljettajana sekä huoltomiehenä.

Timon toimipaikka sijaitsee Turun Raskoneella ja hänet tavoittaa numerosta 0504681113.

Koko Suomen kattava myyntiverkosto palvelee kuljetusalan asiakkaitaan. Alueellinen Sisu-myyjä löytyy verkkosivulta osoitteesta www.sisuauto.com/myynti tai soittamalla Sisu Auton vaihteeseen 010 2751.


Autonhoitotuotteelle Brand of the Century -titteli

Jo kolmatta kertaa peräkkäin autonhoitotuotteiden spesialisti Sonax on valittu yhdeksi Brand of the Century -tittelin ansaitsevista tuotemerkeistä. Brands of the Century on kolmen vuoden välein julkaistava teos, joka esittelee merkittävimmät ja suosituimmat saksalaiset tuotemerkit, jotka edustavat omaa alaansa ainutlaatuisella tavalla.

Vuodesta 1950 lähtien saksalainen perheyritys Sonax on kehittänyt ja valmistanut premium-tasoisia autonhoitotuotteita Neuburg an der Donaussa, Saksassa. Vuosien saatossa yrityksestä on muodostunut paitsi autonhoitotuotteiden ykkösbrändi Saksassa, niin myös yksi alan johtavista yrityksistä kansainvälisesti. Korkealaatuisia Sonax-tuotteita myydään jo 110 maassa.

Pääsy Brands of the Century -kirjaan osoittaa, että Sonaxia pidetään johtavana autonhoitotuotteiden valmistajana ja arvokkaana brändinä, joka toimii tiennäyttäjänä myös muille autonhoitotuotteiden valmistajille. Brand of the Century -titteli annetaan ansioituneille yrityksille ja tuotemerkeille, jotka ovat onnistuneet vakuuttamaan kuluttajat tuotteidensa korkealla laadulla, innovatiivisuudella sekä positiivisella imagolla.


Mitä liikenneväylien korjausvelkaohjelmalla saatiin aikaan?

Liikenneväylien korjausvelkaohjelmassa 2016–2018 myönnettiin yhteensä lähes 600 miljoonan euron lisärahoitus käytettäväksi kaikkien väylien, eli maantie-, rata- ja vesiväylien kunnossapitoon sekä niihin liittyvien digitaalisten ratkaisujen kehittämiseen kolmen vuoden aikana.

-Rahoituksen tärkein saavutus oli se, että väyläverkkojen huonontuminen ja korjausvelan kasvu kyettiin pysäyttämään. Etenkin maantieverkolla pystyttiin panostamaan myös vähäliikenteisen tieverkon kunnostamiseen. Tätä ei oltu voitu tehdä vähään aikaan seutu- ja yhdysteille. Näin pystyttiin tukemaan muun muassa metsä- ja bioteollisuuden toimintaedellytyksiä, Liikenneviraston johtava asiantuntija Vesa Männistö sanoo.

Tienkäyttäjille ei välttämättä näy vielä se, että korjausvelkaohjelman lisärahoituksen käytössä on panostettu laatuun. Teiden päällysteitä on nyt uusittu aiempaa järeämmillä toimilla, kuten paksummalla päällystekerroksella ja kunnostamalla myös teiden rakenteita. ”Tämä helpottaa kunnossapitoa tulevaisuudessa”, Männistö kertoo.

Osana ohjelmaa pystyttiin edistämään väylien kunnossapidossa myös digitalisaatiota, jonka osuus oli 35 miljoonaa euroa. Digitaalisissa hankkeissa uudistettiin liikenne-, väylä- ja liikkumistietojen tuottamista, ylläpitoa ja jakelua monipuolisesti. Tavoitteena on aiempaa parempi aikataulujen pitävyys, väylien kunto, tiedotuksen reaaliaikaisuus sekä väylien käyttäjien turvallisuus ja tyytyväisyys.

Lue lisää: Mitä liikenneväylien korjausvelkaohjelmalla saatiin aikaan?


Irizar ie tram aloitti Barcelonassa

Neljä 18 m pitkiä Irizar ie tram sähkö-nivelbussia aloittivat joulukuun alusta säännöllisen liikennöinnin Barcelonassa linjalla H16 Zona Franca- Forum. Bussit latautuvat ajossa 4-5 minuutin pysähdyksissä pysäkeillä sekä yöllä bussivarikolla. 4-ovisissa busseissa on 1+36 istuinta, rullatuoli sekä työntötuoliasema ja yhteensä 147 matkustajapaikkaa. 

Lue lisää: Irizar ie tram aloitti Barcelonassa


Dennis: Kaksikerros-vetybussi tuotantoon

Bussivalmistajien jättiläinen Isobritanniassa, Alexander Dennis Limited (ADL) lisää tuotevalikoimaansa kaksikerros-vetybussin. ADL on  kehittänyt polttokenno-vetybussia yli kaksi vuotta yhdessä polttokennoihin erikoistuneen Arcola Energyn kanssa. Bussin akkupaketti latautuu syöttämällä vetyä turvasäiliöistä polttokennojärjestelmään, joka muuttaa sen sähköksi. Mitään ulkopuolista latausta ei tarvita ja ainoa päästö on vettä. Koebussia on ajettu menestyksellisesti usealla bussilinjalla monessa kaupungissa Isobritanniassa.

Lue lisää: Dennis: Kaksikerros-vetybussi tuotantoon


Valtionyhtiö Traffic Management Finland Oy aloittaa 1.1.2019

Valtioneuvosto valtuutti 5.12.2018 liikenne- ja viestintäministeriön luovuttamaan Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalveluiden hallinnassa olevan omaisuuden, immateriaaliset oikeudet sekä liiketoiminnan Traffic Management Finland Oy:lle.

Valtion kokonaan omistama erityistehtäväyhtiö aloittaa toimintansa 1.1.2019, kun laki Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalveluiden muuttamisesta osakeyhtiöksi tulee voimaan.

Lue lisää: Valtionyhtiö Traffic Management Finland Oy aloittaa 1.1.2019


HE: ELY-keskukset lakkaavat 2020, maakunnat jatkavat

Hallitus on antanut eduskunnalle esitykset laeiksi, joilla pannaan täytäntöön maakuntauudistus liikennealalla. Ehdotetuilla laeilla toteutettaisiin maakuntalaissa tarkoitettujen liikennettä koskevien tehtävien, henkilöstön ja omaisuuden siirto valtiolta maakunnille sekä eräiden tehtävien ja henkilöstön siirrot elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista Väylävirastoon ja Liikenteenohjausyhtiöön.

Hallitus antoi esityksensä 5. joulukuuta 2018.

Lue lisää: HE: ELY-keskukset lakkaavat 2020, maakunnat jatkavat


Hyundai Kona electric on Vuoden sähköauto Suomessa 2018

Tuulilasi-lehden toimitus kokosi listan vuoden merkittävimmistä autouutuuksista. Vuoden sähköautouutuuksia arvioimaan mukaan pyydettiin myös joukko Sähköinsinööriliiton jäseniä. Tuulilasin raadin Vuoden valinta 2018 ja Vuoden sähköauto 2018 on yksimielisesti Hyundai Kona electric.

Lue lisää: Hyundai Kona electric on Vuoden sähköauto Suomessa 2018


Bios-tutkimus: Bioenergia tulee Helsingille kalliiksi

Pormestari Vapaavuori vastaanottaa tiekartan hiilineutraaliin kaukolämpöön siirtymiseksi Helsingissä.

Suomen ilmastopaneelin mukaan hiilineutraaliuteen on pyrittävä vuoteen 2035 mennessä. Tämä on myös Helsingin tavoite. Yhtenä konkreettisena toimenpiteenä Suomen hallitus on päättänyt, että kivihiilen käyttö kiellettäisiin energiantuotannossa vuonna 2029. Kivihiilen kokonaan kieltävä välitavoite on johtanut Helsingissä suunnitelmiin korvata kivihiiltä käyttävä yhdistetty lämmön ja sähkön tuotanto (CHP) biolämpölaitoksilla.

Lue lisää: Bios-tutkimus: Bioenergia tulee Helsingille kalliiksi


Yksityisteiden valtionavustuksista uusia määräyksiä

Valtioneuvosto on antanut asetuksen yksityisteistä. Asetus koskee erityisesti yksityistien rakentamiseen ja kunnossapitoon myönnettäviä valtionavustuksia, niiden hakumenettelyjä sekä maksatuksia. Asetuksessa säädetään myös avustuksen enimmäismäärät.

Asetus tulee voimaan 1. tammikuuta 2019, ja se täydentää vuoden 2019 alussa voimaan tulevaa uutta yksityistielakia.

Lue lisää: Yksityisteiden valtionavustuksista uusia määräyksiä


Biomassapohjaisen dieselin velvoite kasvaa USA:ssa

Yhdysvaltain ympäristöviranomainen (EPA) julkaisi 30.11.2018 lopullisen päätöksensä vuoden 2019 uusiutuvien polttoaineiden standardista (Renewable Fuel Standard, RFS) ja vuoden 2020 biomassapohjaisen dieselin velvoitteesta. Päätös nostaa vuoden 2019 biomassapohjaisen dieselin velvoitetta 330 miljoonalla gallonalla vuonna 2020. Biomassapohjaisen dieselin vuoden 2019 velvoite päätettiin jo vuonna 2017.

Lue lisää: Biomassapohjaisen dieselin velvoite kasvaa USA:ssa


Droneilla tehtyjä pakettikuljetuksia Helsingistä Tallinnaan kokeillaan

Suomen ja Viron GOF U-SPACE -nimiselle yhteishankkeelle on myönnetty EU:n SESAR-rahoitusta miehittämättömän ilmailun eli drone-liikenteen lennonjohtojärjestelmien kokeiluihin.

Hankkeessa kokeillaan esimerkiksi droneilla toteutettavaa kansainvälistä pakettikuljetusta Suomenlahden yli Helsingistä Tallinnaan, merellä tapahtuvia etsintä- ja pelastustehtäviä Suomenlahdella ja drone-taksikuljetuksia Helsinki-Vantaan lentokentän ja Helsingin keskustan välillä.

Estonian Air Navigation Services -yhtiön koordinoimaan yhteishankkeeseen osallistuvat Suomesta Air Navigation Services Finland, Avartek R. Lindberg, Fleetonomy.ai, Helsingin Poliisilaitos, Robots Expert Finland, Suomen Lentopelastusseura, VideoDrone Finland, BVDrone ja Viestintävirasto. Lisäksi Trafi on osallistunut hankkeen valmisteluun tiiviisti ja toimii siinä omassa viranomaisroolissaan.

Lue lisää: Droneilla tehtyjä pakettikuljetuksia Helsingistä Tallinnaan kokeillaan