Hyötyajoneuvomyynnissä laskua huhtikuussa

Hyötyajoneuvojen enisrekisteröinnit tippuivat 7,2 prosenttia huhtikuussa viime vuoden huhtikuun luvuista. Tähän vaikutti pääasiassa pääsiäisen sijoittuminen tänä vuonna huhtikuulle. Hyötyajoneuvomarkkinoiden kysyntä laski kaikissa segmenteissä, lukuun ottamatta linja-autoja. Vuoden 2017 neljän ensimmäisen kuukauden kokonaistilanne on kuitenkin positiivinen, kasvua hyötyajoneuvomarkkinoilla on ollut 3,8 prosenttia vuoteen 2016 verrattuna.


Ruotsi: Kuljetusvoroilla uusia kohteita

Katalysaattorit ja hiukkassuodattimet ovat uusia kohteita kuljetusrikollisuudella Ruotsissa. Viimeksi murtauduttin aamuyöstä viime maanantaina Skolstassa Enköpings Åkerin tiloihin. 13 kuorma-autosta vorot leikkasivat irti ja veivät katalysaattorit mukanaan.

Malmössä autoliike menetti viime viikolla perjantain vastaisena yönä hiukkassuodattimet 10 kevyestä kuorma-autosta. Hiukkassuodattimen irroitus vaatii huomattavaa ammattitaitoa, Ruotsin poliisi hälyttää.


Ruotsi: MAN tarjoaa omaa rahoitusjärjestelmää

Nimellä "MAN Financial Services" tarjotaan toimintaan perustuvia joustavia rahoitusratkaisuja MAN kuorma-auton ostajille. Valittavina on kolme erilaista lähtökohtaa: Kuorma-autolainat, Rahoitusleasing ja Toimintaleasing. Asiakas saa rahoitusehdotuksen samalla kun tekee kuorma-autotilauksen.

Suomessa VW-MAN maahantuoja on tehnyt uusia järjestelyjä terävöittääkseen MAN kuorma- ja linja-autojen markkinointia. Mahdollisista Ruotsin MAN-mallin mukaisista rahoitusjärjestelyistä ei ole annettu tietoa.



Itävalta: EU-jäsenmaiden tiukennettava kuorma-autojen kuntotarkastuksia

Itävallan liikenneministeri Jörg Leichtfriend nostaa todelliseksi ongelmaksi tie- ja rajatarkastuksissa kuorma-autojen teknisen kunnon. Hän viittaa tie- ja rajatarkastuksissa havaittujen vikojen vuosittain toistuviin suuriin määriin kaikissa EU-jäsenmaissa. Itävalta on kiristänyt tuntuvasti tarkastuksia, mutta korkeina pysyvät vikailmoitukset osoittavat Leichtfriendin mukaan välinpitämätöntä käsittelyä muissa EU-maissa.

Ajo- ja lepoaikoja valvovien ajopiirturien jatkuva manipulointi magneeteilla ja muilla tavoilla sekä elektronisten "AdBlue-tappajien" nopea yleistyminen ovat lisänä kasvaviin teknisiin vikoihin, joita monessa EU-maassa varsin löyhäkätinen kuntotarkastus valtakunnan rajoilla ja tieliikenteessä eivät tavoita.


Tieto osallistumaan autonomisiin aluksiin Itämerellä

Ohjelmisto- ja palveluyritys Tieto (ent. TietoEnator) liittyy 2016 perustettuun "One Sea - Autonomous Maritime Ecosystem" yhteistyöhön, jonka tavoitteena on autonomisten alusten liikenne Itämerellä kolmen vuoden sisällä ja autonominen merenkulku 2025 mennessä.

Yhteistyöelimen perustajia ovat ABB, Cargotec, Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Wärtsilä, ja nyt myös Tieto. Finnboat ja TEKES tukevat yhteistyötä, jota johtaa DIMECC.

DIMECC Oy, keskuspaikkana Tampere, ilmoittaa yhdistävänsä Suomen parhaat voimat valmistavasta teollisuudesta, digitalisesta teollisuudesta ja akateemisesta tutkimuksesta. DIMECC syntyy valmistavan teollisuuden FIMECC Oy:n ja digitalisen teollisuuden DIGILE Oy:n fuusiosta. Yhteisenä tavoitteena on 100 000 uuttaa työpaikkaa Suomessa. Toimitusjohtaja on Harri Ilmari Kulmala  ja hallituksen puheenjohtaja Ilari Kallio.


Lotus ja Proton "Volvo-Geelylle"

Mitsubishin "varjotehtaaksi" mainittu malesialainen autonvalmistaja Proton osti jo 1996 haltuunsa brittiläisen urheiluautovalmistaja Lotus'n. Nyt ranskalaisten Renaultin ja PSA-konsernin (Peugeot, Citroen, Opel) osoitettua kiinnostusta Protonin suuntaan, kiinalainen autojätti Geely lopetti ranskalaisten kiinnostuksen lyhyeen lunastamalla 49,9% Protonista DRB-Hicom konsernilta. Kauppa lyödään lopullisesti lukkoon heinäkuuhun mennessä.

DRB-Hicom oli lunastanut osuutensa Protonista 2012 noin 400 miljoonalla US-dollarilla Malesian valtiolta, mutta epäonnistunut sen muuttamisessa tuottoisaksi. Proton valmistaa kahdessa tehtaassa noin 400 000 autoa vuodessa. Se oli näkyvästi markkinoilla 1990-luvulla myös Euroopassa vetäytyen kuitenkin epäonnistuttuaan myyntitavoitteissaan.

Geely toimii pääasiassa Kiinassa. Konserniin kuuluvat myös Volvo henkilöautot, London Taxi Company sekä Lynck &Co. Viimeksi mainittu on astunut Kiinan markkinoille Lynck-merkkisillä Volvo Suv jäljitelmillä, joille ennustetaan myös vientimenestyksiä.

(Vogel)


Bosch: Digitalinen suojakilpi estää moottoripyöräonnettomuuksia

Boschin nyt kehittämä järjestelmä perustuu siihen, että satojen metrien päässä toisistaan olevat ajoneuvot vaihtavat keskenään tietoa toistensa ajoneuvotyypistä, nopeudesta, sijainnista ja matkasuunnasta jopa kymmenen kertaa sekunnissa. Siten auton anturit havaitsevat lähestyvän moottoripyörän jo kauan ennen kuljettajaa.

Tyypillinen vaaratilanne syntyy, kun moottoripyöräilijä lähestyy autoa takaapäin monikaistaisella tiellä ja päätyy autoilijan sokeaan pisteeseen tai vaihtaa kaistaa ohittaakseen. Kun järjestelmä tunnistaa potentiaalisen vaaratilanteen, se varoittaa moottoripyöräilijän tai auton kuljettajaa varoitusäänellä ja kojelaudan varoitusvaloja vilkuttamalla.

Moottoripyöräilijät ovat riskialttiita tienkäyttäjiä: heillä on autoilijoita 18 kertaa suurempi riski kuolla liikenneonnettomuuksissa. Onnettomuudet johtuvat usein siitä, ettei moottoripyöräilijöitä huomata esimerkiksi risteyksissä tai ohitustilanteissa. Bosch on yhteistyökumppaneidensa Autotalksin, Cohda Wirelessin ja Ducatin kanssa kehittänyt prototyypin älyratkaisusta, joka pyrkii estämään vaarallisten tilanteiden syntymisen.

Video ratkaisusta: https://www.youtube.com/watch?v=BXXlodI9gO0


Frostwing-tutkimushankkeessa testataan lentokoneen siipien jäänkestoa

Suomessa on ainoana maana Euroopassa tehty tuulitunnelikokeita lentokoneen siipien jäänestonesteille ja ensimmäisenä maailmassa oikealle huurteelle. 

Vuonna 2012 käynnistyneessä, tällä hetkellä Trafin ja FAAn yhdessä rahoittamassa hankkeessa tehdään maailmanlaajuisesti uniikkia tutkimusta. Hankkeen tavoitteena on lentoyhtiöiden toiminnan mahdollistaminen ja jääneston ympäristökuormituksen vähentäminen lentoturvallisuudesta tinkimättä.


Lahden eteläisen kehätien Hollolan pään urakan tarjoajat valittu

Liikennevirasto valitsi osallistumishakemusten perusteella neljä yritystä tai työyhteenliittymää, joilta se pyytää tarjoukset Lahden eteläisen kehätien Hollolan pään, eli hankeosan 1A, toteutuksesta. Valitut tarjoajat ovat: Graniittirakennus Kallio Oy, Skanska Infra Oy, Destia Oy ja TYL HOLA (YIT Rakennus Oy, Kreate Oy).

Hankeosa 1A, joka alkaa hankealueen rajalta Soramäestä ja jatkuu Okeroisten eritasoliittymän itäpuolelle, hankitaan ST-urakkana. ST-urakassa urakoitsijan vastuulla on sekä rakennussuunnitelman laatiminen että itse rakentaminen.

Hankeosassa 1A valtatie 12 parannetaan uudessa maastokäytävässä Soramäen ja Okeroisten välillä kaksikaistaiseksi. Lisäksi rakennetaan eritasoliittymät Soramäkeen, Nostavalaan ja Okeroisiin. Hankeosaan sisältyy myös 17 sillan rakentaminen. Tiesuunnitelmavaiheen kustannusarvio on noin 85 miljoonaa euroa. Lopullinen urakoitsijavalinta tehdään loka-marraskuussa 2017.


Iveco Daily Tourys vuoden minibussi

Iveco Daily Tourys palkittiin Minibus of the Year 2017 -tunnustuksella Madridin kansainvälisessä linja-autonäyttelyssä. International Bus & Coach Juryn jäsenet testasivat seitsemää minibussimallia. Tuomariston mukaan Daily Tourysin etuja ovat muun muassa sen hiljainen, mutta voimakas Euro 6 -moottori, sekä hyvin toimiva ja mukava automaattivaihteisto. Suomea International Bus & Coach Juryssä edustaa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden päätoimittaja Klaus Bremer.


One Sea – ekosysteemi tuo autonomisen meriliikenteen tiekartat Itämerelle

Merenkulku- ja IT-alan osaajat ovat yhdistäneet voimansa kehittääkseen yhdessä maailman ensimmäisen autonomisten laivojen ekosysteemin. Osapuolten yhteisenä visiona on mahdollistaa täysin etäohjattavien alusten käyttö Itämerellä kolmen vuoden kuluessa ja autonominen kaupallinen meriliikenne vuoteen 2025 mennessä.

Vuonna 2016 perustettu One Sea ‑ekosysteemi on esimerkki yhteistyöstä, jossa alojensa kansainväliset johtajat pyrkivät yhdessä saavuttamaan autonomista liikennettä koskevan tavoitteensa. Autonomisen meriliikenteen One Sea ‑ekosysteemin perustajajäsenet ovat ABB, Cargotec (MacGregor ja Kalmar), Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto ja Wärtsilä. Meriteollisuus-yhdistys tukee työtä ja innovaatiorahoituskeskus Tekes on investoinut ekosysteemiin. One Sea ‑ekosysteemiä johtaa DIMECC.

Autonomisen meriliikenteen One Sea ‑ekosysteemi on ryhtynyt laatimaan tiekarttoja kohti merenkulkualan autonomista tulevaisuutta. Niiden avulla se pyrkii edistämään autonomista liikennettä kansainvälisesti.

Lisätietoa One Sea ‑ekosysteemistä: https://www.oneseaecosystem.net/


ZF: Sähköllä toimiva henkilö- ja tavarakuljetin

ZF on sopinut aachenilaisen E-Go Mobile start-up yrityksen kanssa sähköllä toimivan autonomisen henkilö- ja pakettikulkuneuvon valmistamisesta. Ensimmäinen E-Go Moove nimeä kantavan ajokin prototyyppi on esitelty Aachenin yliopiston campuksella. Ensimmäinen ryhmä testiajokkeja on valmiina vuoden kuluttua ja sarjatuotannon halutaan alkavan vuonna 2019.

Autoalan jättikonserni ZF on vahvaa takuu suunnitelman toteutumiselle.


Muenster: Kaksi vetybussia kaupunkilinjoilla

Muensterin kaupunki testaa kahta hollantilaisen Syntus-yhtiön valmistamaa vetybussia kaupunkilinjoillaan. Testeissä bussien toimintamatka on ylettynyt yli 350 km:iin. Bussien ulkonäössä huomio kiinnittyy korotuksiin katolla. Niissä on kaksi vetysäiliötä, joista polttokennojen avulla syntyy täysin päästötöntä sähköä. Busseja tankataan Westfahlen AG:n julkisella vetytankkausasemalla A1-moottoritien varrella.


Daimler: Akkutehtaan rakentaminen käynnistyi

Deutsche Accumotiven akkutehtaan työpaikkojen määrä yli kaksinkertaistuu. Kamenziin lähelle Dresdeniä tehdyn investoinnin arvo on 500 miljoonaa euroa. CO2-neutraali tehdas tuottaa yhtä paljon energiaa kuin kuluttaa.

Mercedes-Benz Cars investoi sähköautoihin 10 miljardia euroa.

Daimler AG:n uuden akkutehtaan peruskiven muurausta Kamenzissa kunnioittivat läsnäolollaan Saksan liittokansleri Angela Merkel sekä Saksin osavaltion pääministeri Stanislaw Tillich. Tilaisuuteen osallistui Daimlerin ylin johto pääjohtaja Dr. Dieter Zetschen johdolla.

- Vuoteen 2022 mennessä meillä on sarjavalmistuksessa yli kymmenen täyssähköistä henkilöautoa. Myös mallistomme hybridisointi etenee, pääjohtaja Zetsche mainitsi.


Fleetrange tuo merellä seilaavan laivan vaikka taskuun

Suomalainen yritys Fleetrange on kehittänyt pilvipohjaisen IoT-teknologiaa (Internet of things) hyödyntävän palvelun merenkulun toimijoille. 

Palvelu tarjoaa reaaliaikaista tilannetietoa laivan liikkeistä, säästä ja mahdollistaa kommunikaation laivan ja maaorganisaation välillä.

Palvelua on jo testattu Suomenlahdella, Englannin kanaalin liikenteessä sekä Antarktiksen haastavissa olosuhteissa.

Fleetrangen LIVE IoT-yksikkö seuraa varustamon alusten operatiivista toimintaa ja ilmoittaa poikkeavista tapahtumista tarpeellisille osapuolille. Poikkeavia tapahtumia voivat olla esimerkiksi suunnitellulta reitiltä poikkeaminen, liiallinen kallistuma tai äkillinen väistöliike.

Fleetrange tutkii kumppaniensa kanssa myös tekoälyn mahdollisuuksia merenkulussa. Autonomiset alukset ovat pidemmän aikavälin päässä, mutta nyt kehitteillä olevat ratkaisut tulevat tukemaan autonomisten alusten operatiivista toimintaa tukevia järjestelmiä.

Lue lisää: Fleetrange tuo merellä seilaavan laivan vaikka taskuun


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.