Scania Syystalkoot

Engcon julkistaa uuden lajittelukouran minikaivureille

Engcon on kehittänyt uudentyyppisen lajittelukouran, joka on tarkoitettu erityisesti minikaivureille. Uusi lajittelukoura, SK02, painaa hieman yli 100 kg, minkä ansiosta se soveltuu erityisen hyvin pienille, 1,5–3 tonnin kaivukoneille. SK02:n leveys on 400 mm ja maksimitartuntavoima on 5,7 kN.

Sovituslevy/kiinnike on ruuvikiinnitteinen, kuten useimmilla muillakin Engconin hydraulisilla työlaitteilla, ja siten se on helppo sovittaa peruskoneessa käytetyn kiinniketyypin mukaan. SK02-kourassa on myös ruuvikiinnitteinen säästöterä ja siinä on valmius hampaiden kiinnitykseen. Se voidaan toimittaa myös tiiviillä kylkiosilla, jolloin sitä voidaan käyttää myös massansiirtoon.


VR Trackin ostavasta norjalaisesta NRC Groupista Pohjoismaiden suurin raideinfrayhtiö

Norjalainen NRC Group ostaa VR Groupin tytäryhtiön VR Trackin. Kaupassa syntyy Pohjoismaiden suurin raideinfraan keskittyvän yhtiö, joka toimii Norjan ja Suomen lisäksi Ruotsissa.Uuden yhtiön palveluksessa tulee työskentelemään yli 2 450 työntekijää ja sen vuosittainen liikevaihto tulee olemaan yli 600 miljoonaa euroa.

Yrityskaupan jälkeen VR Group on NRC Groupin suurin osakkeenomistaja omistaen noin 18,3 prosenttia yhtiön osakkeista. VR Track saa NRC Groupin standardien mukaisen uuden nimen ja brändin.


Nokian Armor Gard 2 -kaivinkonerengas saa uuden kokovaihtoehdon

Keväällä 2018 Nokian Renkaat esitteli uuden kaivinkonerenkaan, jonka ominaisuudet vastaavat erinomaisesti kaupungissa tehtävän kaivuutyön haasteisiin. Nyt Nokian Armor Gard 2 on asennettavissa entistä useampaan kaivinkoneeseen uuden 11.00-20-koon myötä.

- Nokian Armor Gard 2 on edeltäjäänsä 25 % jäykempi pystysuunnassa. Tämä antaa kaivuutöille vakautta ja mahdollistaa suuremman tarkkuuden, mikä on selvä etu rakennetussa ympäristössä työskenneltäessä, kertoo Nokian Renkaiden Off The Road (OTR) -renkaiden tuotepäällikkö Eva-Leena Varpe.

Lue lisää: Nokian Armor Gard 2 -kaivinkonerengas saa uuden kokovaihtoehdon



Saksa: MAN ajaa autonomisesti Hampurissa

VW:n ja Hampurin kaupungin 2,5 vuoden projektiyhteistyössä autonomiset MAN kuorma-autot kulkevat yleisellä tiellä Hampurin sataman ja konttiterminaalin välillä.

Hamburg Truckpilot -nimisen projektin toiminta on jaettu kolmee osaan. Ensimmäinen osa on jo menossa ja jatkuu vuoden 2018 loppuun. Siinä kaksi MAN autonomista prototyyppikuormuria ajaa itsenäisesti moottoritie A7:ää sekä purkavat kuormansa ja kuormaavat täysin automaattisest konttiterminaalissa.

Vuonna 2019 ja kesään 2020 MAN  kehittää autonomisten kuormurien ominaisuuksia ja toimintaa omalla testialueellaan Muenchenissä.

Projektin kolmannessa osassa autonomiset MAN kuorma-autot osallistuvat testauksissa asiakkaiden päivittäiseen toimintaan ja rahtikuljetuksiin.

Testauksissa turvakuljettaja valvoo autoissa autonomisten järjestelmien toimintaa valmiina tarttumaan ohjaukseen tarvittaessa.


Ruotsi: Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat!

Ruotsin yksityinen tekninen tutkimusyliopisto Chalmers on selvittänyt nastarenkaiden kokonaisvaikutuksia ja päätynyt sensaatiomaiseen tulokseen: nastarenkaat tappavat enemmän ihmisiä kuin pelastavat!

Lue lisää: Ruotsi: Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat!


Ruotsi: 40 000 SEK sakkoa ja vetoauton vaihto

Ruotsin Polisen Väst partio pysäytti E20 tiellä Skaran eteläpuolella raskaan yhdistelmän, jonka todettiin suorittavan laitonta kabotaasiajoa. Tapauksesta koitui tekijälle 40 000 Ruotsin kruunun sakko minkä lisäksi paikalle oli kutsuttava toinen vetoauto suorittamaan kuljetus laillisesti perille saakka.

(Trailer.se)


Ruotsi: Ajoi väärennetyllä ajokortilla

Syyskuun puolivälissä poliisi pysäytti ulkomaisen kuorma-auton tarkastusta varten. Poliisi epäili kuljettajan ajokortin laillisuutta. Ajokortti osoittautui väärennetyksi. Ajokortin tietojen mukaan se oli annettu Kreikassa. Kortin omistaja ja syntymäaika eivät kuitenkaan vastanneet kuljettajan omaa ilmoitusta nimestään ja syntymäajastaan.

Kuljettajan ilmoituksen mukaan hän oli saanut ajokortin laillisesti tehtyään vuoden töitä Kreikassa. Hän oli maksanut kortista 150 euroa ja jättänyt Kreikan viranomaiselle vanhan ajokorttinsa, joka oli annettu toisessa maassa.

Kuljettaja tuomittiin laittomasta ajosta sekä väärennetyn asiakirjan käytöstä. Koska kuljettajaa ei oltu tuomittu aiemmin rikoksesta, hän sai ehdollisen tuomion ja välttyi sakkorangaistuksesta, koska oli istunut pidätettynä poliisin huostassa yli kaksi viikkoa.

(Trailer.se)


Ruotsi: Ylikuormaa ja sormeiltu piirturi

Ammattiliikenneratsiassa 9.10. Krokom´ssa poliisi pidätti ulkomaisen kuorma-auton, jonka piirturia oli manipuloitu minkäm lisäksi autossa oli 82% ylikuormaa.

Auto lukittiin pidätyspaikalla kunnes ylikuorma oli purettu. Kuljettajaa odottaaa syytä ylikuormasta ja dataväärennöksestä.


Ruotsi: Syytteeseen dieselvarkaiden pidätyksestä - rikosopin asiantuntija maksaa kulut

Närlunda Schakt & Transport yhtiön kuljettaja ja koneenkäyttäjä Niklas Krämer ja työkaverinsa pidättivät varkaan joka oli varastanut dieseliä Krämerin työnantajalta. Syyte koskee laitonta vapaudenriistoa. Jos tekoa pidetään vähäisenä, siitä voi seurata sakkotuomio tai enintään kahden vuoden vankeusrangaistus.

Nyt Ruotsissa tunnettu rikosopin asiantuntija Leif GW Persson tarjoutuu maksamaan Krämerin ja kaverinsa oikeudenkäyntikulut ja mahdolliset sakot. Perssonin mukaan on todennäköistä, että Krämer ja kaverinsa tuomitaan.

- Maksan heidän puolesta maan tunnetuimpiin kuuluvan puolustusasianajajan käytön. Perssonin mielestä Krämer ja kaverinsa tekivät täysin oikein pidättäessään dieselvarkaan. Krämer ja kaverinsa eivät käyttäneet väkivaltaa ja toimivat muutenkin pääasiassa oikein pidättäessään varkaan. Tosin pidätys ei tapahtunut itse teossa, mitä pidetään raskauttavana asiana vapaudenriistossa.

(Trailer.se)


Ruotsi: Autonomisia busseja aikataulunmukaiseen linjaliikenteeseen

Kesäkuussa ilmoitettu aikataulunmukainen linjaliikenne autonomisilla pikkubusseilla Järfällassa Tukholmasta koilliseen on käynnistynyt. Tukholma ympäristökuntineen seuraa tarkkaan autonomisen liikenteen kokemuksia, joiden ennustetaan muotoilevan pääkaupunkiseudun julkista kumipyöräliikennettä jo lähitulevaisuudessa.

Ruotsissa media kehuu Järfällan autonomisia busseja öinjaliikenteessä "maailman ensi-iltana". Todellisuudessa autonomiset pikkubussit ovat toimineet linjaliikenteessä Sveitsin Sion'ssa jo heinäkuusta 2016.

Ruotsissa sähkötoimisia BRT-busseja asetetaan liikenteeseen ensi vuonna Barkarbyn ja Akallan välillä. 18-24 m pitkiä BRT-nivelbusseja varaudutaan lisäämään merkittävästi lähivuosina suurten matkustajamäärien linjoille. Nivelbusseja on käytetty linja-liikenteessä jo toistakymmentä vuotta Ruotsin kaupungeissa Tukholmaa myöten siinä missä Suomessa on suosittu kaupunkiliikenteessä jäykkiä ja kömpelöitä kolmiakselisia 14-15 m pitkiä busseja.


Ford aloittaa StreetScooter WORK XL -sähköisten tavarankuljetuspakettiautojen valmistamisen

Ford on aloittanut Deutsche Postin StreetScooter WORK XL -sähköpakettiauton tuotannon Kölnissä, missä sijaitsee myös Fordin Euroopan pääkonttori. Keskikokoluokan sähköpakettiauto perustuu Transitin alustaan, joka valmistetaan Ford Otosan -yhteisyrityksen tehtaalla Kocaelissa Turkissa. Pakettiautossa on täyssähköinen voimansiirto ja StreetScooterin tarpeiden mukaan suunniteltu ja rakennettu kori.

Noin 180 Fordin työntekijää työskentelee kahdessa vuorossa rakentaaksen 16 WORK XL -autoa päivässä. Vuosituotanto on 3 500 kappaletta. WORK XL on StreetScooterin malliston suurin pakettiauto, jonka 20 m3:n tavaratilaan mahtuu yli 200 pakettia, ja sen kantavuus on jopa 1 275 kg. Ford valmistaa pakettiautoa eri sähkömoottori- ja litiumioniakkuvaihtoehdoilla. Moottori tuottaa tehoa jopa 90 Kw (122 hv) ja maksimivääntö on 276 Nm. WORK XL:n akkukapasiteetti on jopa 76 kilowattituntia, mikä mahdollistaa jopa 200 kilometrin toimintasäteen. Dieselmoottoreihin verrattuna jokainen tavarankuljetuspakettiauto vähentää CO2-päästöjä 5 tonnia vuodessa ja säästää 1 900 litraa polttoainetta. 

Deutsche Post käyttää WORK XL -autoja kaupunkien sisäisiin pakettitoimituksiin Saksassa, mutta sähköpakettiautojen toimitukset tulevaisuudessa myös kolmansille osapuolille ovat harkinnassa.

Lue lisää: Ford aloittaa StreetScooter WORK XL -sähköisten tavarankuljetuspakettiautojen valmistamisen


Vehon kannattavuus vankkaa tammi-elokuussa vuonna 2018

Vehon kannattavuus oli vahva vuoden ensimmäisten kahdeksan kuukauden aikana. Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli 18,9 miljoonaa euroa (23,7). Liiketulos sisältäen kertaluonteiset erät oli 27,1 miljoonaa euroa (23,7).

Vuoden 2018 ensimmäisen kahdeksan kuukauden liikevaihto oli 793 miljoonaa euroa. Viime vuonna raportoituun liikevaihtoon nähden alkuvuoden liikevaihto laski 5,8 prosenttia. Liikevaihdon laskun taustalla on pääosin kaksi yrityskauppaa: Veho myi huhtikuussa 2017 Suomen Citroën-, Peugeot- ja DS-merkkien maahantuonnin Bassadonelle ja henkilöautojen vähittäiskauppatoiminnot Wetterille Oulussa. Jatkuvien liiketoimintojen vertailukelpoinen liikevaihto säilyi lähes edellisvuoden vastaavan ajanjakson tasolla, laskien 1,4 prosenttia.

-Vuosi 2017 oli meille ennätyksellisen hyvä ja asetti siten kovat vertailuluvut vuodelle 2018. Jatkamme työtämme kaikissa liiketoiminnoissamme varmistaaksemme, että asiakaskokemus-tavoitteemme ja myös tärkeimmät taloudelliset tavoitteemme toteutuvat, toteaa Vehon toimitusjohtaja Juha Ruotsalainen.

Lue lisää: Vehon kannattavuus vankkaa tammi-elokuussa vuonna 2018


Gasum & Stora Enso: Nymöllan jätevesistä biokaasua

Energiayhtiö Gasum ja Stora Enso ovat allekirjoittaneet sopimuksen biokaasulaitoksen rakentamisesta Stora Enson Nymöllan paperitehtaalle Ruotsiin. Laitos, jonka rakentamisesta ja käyttämisestä Gasum vastaa, muuttaa tehtaan jätevedet uusiutuvaksi energiaksi.

Gasum tuottaa nesteytettyä biokaasua (LBG) ja myy sitä autojen, linja- ja kuorma-autojen sekä lauttojen polttoaineeksi. Nymöllan biokaasulaitosprojekti kattaa biokaasun tuotannon, jalostuksen ja nesteytyksen. Laitoksen odotetaan tuottavan 220 MWh nesteytettyä biokaasua päivässä. Laitoksen käyttöönoton arvioidaan tapahtuvan vuoden 2020 aikana.

Stora Ensolle fossiilisten polttoaineiden korvaaminen uusiutuvilla vaihtoehdoilla on merkittävä keino torjua ilmaston lämpenemistä. Yhteistyö Gasumin kanssa on hyvä esimerkki yhteisistä hankkeista, joihin Stora Enso on ryhtynyt asian edistämiseksi.

Lue lisää: Gasum & Stora Enso: Nymöllan jätevesistä biokaasua


Citroënin ja Peugeotin nelivetoisten pakettiautojen hinnat julki

Citroën- ja Peugeot -tavara-automallisto kasvaa, kun mallisto saa Citroën Jumpyn ja Peugeot Expertin suosituimpiin M ja XL –koripituuksiin Suomen tarpeisiin käytännölliset nelivetoiset 4x4 -vaihtoehdot.

Nelivetomallien hinnat on nyt julkaistu ja nelivetoisen Citroën Jumpy 4x4:n saa tilattua autoverollisella kokonaishinnalla alkaen 39 681 euroa (Citroën Jumpy BlueHDi 120 M 4x4). Vastaavalla moottorilla ja korimallilla Peugeot Expert 4x4–malli on saatavana hintaan 39 939 euroa. Nelivetomallisto on tilattavissa heti.

Nelivedot tekevät merkkien hyötyajoneuvomallistosta entistäkin useampaan tarpeeseen sopivan, sillä viimeisimmällä tekniikalla varustellusta mallistosta löytyvät korin pituudet 4 609–5309 mm välille (akseliväli 2925–3275 mm). Korkeusmitta puolestaan jää kaikissa kokovaihtoehdoissa alle 2000 mm.

Nelivetoiset mallit toimitetaan aina alustan suojauksella, joka kattaa voimalinjan lisäksi myös polttoaine- ja AdBlue -tankit sekä käsijarruvaijerit. Lisäksi maavaraa on korotettu jo vakiona 20 mm. Käyttötarpeen niin vaatiessa maasto-ominaisuuksia voidaan parantaa lisää, sillä lisävarusteluna on mahdollista tilata 60 mm korotus maavaraan sekä takatasauspyörästön lukitus.

Lue lisää: Citroënin ja Peugeotin nelivetoisten pakettiautojen hinnat julki


Uusia teräslajeja SSAB Multisteelin valikoimaan

SSAB Multisteelin valikoimaan ovat tulleet eurooppalaisten ja amerikkalaisten standardien mukaiset paineastia- ja laivanrakennusteräkset myötölujuusalueella 260 – 355 MPa. Teräslajien monipuolisuus virtaviivaistaa SSAB:n varaston hallintaa ja tyydyttää asiakkaiden tarpeet laajalla tuotevalikoimalla erilaisiin käyttökohteisiin.

SSAB Multisteelilla on tiukat min-max-ikkunat mittatoleransseihin, kemialliseen koostumukseen ja mekaanisiin ominaisuuksiin. Tämä mahdollistaa toistettavuuden konepajakäytettävyydessä. Monissa teräslajeissa on standardeja alhaisemmat CEV arvot, mikä takaa erinomaiset hitsausominaisuudet. Taatut taivutussäteet ovat paremmat mitä Euronormit vaativat. Tasainen myötölujuus ja paksuustarkkuus toimituksesta toiseen mahdollistavat ennustettavuuden takaisinjoustolle. Minimi taivutussäde on 2 x paksuus kaikissa valssaussuunnissa.