MAN - Vaihtoautot


Euroopan pohjoisosissa taitettiin kahden ja puolen viikon aikana yhteensä 6 500 kilometriä. Kaksi testiyhdistelmää pyörähti Napapiirillä kääntymässä ennen uudestaan etelään suuntaamistaan. Yli puolet, vajaat kaksi ja puoli viikkoa kestäneestä, kiertueesta noudatti identtisiä reittejä viime kesän aikana järjestetyn European Testing Tour 2024:n pohjoisella osuudella käytetystä tiestöstä.

European Testing Tour Winter 2025: eActros 600 pyörähti talvisessa Pohjois-Euroopassa todistamassa energiatehokkuuttaan ja kuljettajaystävällisyyttään.

Mercedes-Benz Trucks on julkistanut mielenkiintoisia kahdella eActros 600:aa yhdistelmällä ajetun European Testing Tour Winter 2025 talvitestin tuloksia. Kaksi 40 tonnin sähköyhdistelmällä lähti16 päivän kiertuematkalle tammikuun puolivälissä Wörth am Rheinistä, 150 kilometriä Frankfurtista etelään. Reitti kulki ensin Saksan, Tanskan, Ruotsin ja kautta Suomen napapiirille. Napapiiriltä palattiin Wörthiin Viron, Latvian, Liettuan, Puolan, Tšekin ja Itävallan kautta.

Matkallaan kymmenen Pohjois-Euroopan maan läpi sähköautot kohtasivat tien päällä -18 ja 9 celsiusasteen välillä vaihdelleita lämpötiloja. Mercedes kertoo yhdistelmien päivittäisten keskinopeuksien vaihdelleen 64:stä 77 kilometriin tunnissa.

– Olemme hyvin tyytyväisiä kiertueen tuloksiin. Ne osoittavat meille, että eActros 600 voi myös olla erittäin tehokas ja mukava tien päällä Euroopan talvessa, toteaa Christof Weber, Mercedes-Benz Trucksin globaalin testauksen johtaja.


Testireitin erityisen haastavilla osilla, joissa tiet olivat pääosin lumisia ja osittain jäisiä, energiankulutus nousi lähes 50 prosentilla verrattuna kesällä tapahtuneeseen A energiatehokkuusluokan renkailla suoritettuun testikiertueeseen. Tämä johtuu ensisijaisesti huomattavasti lisääntyneestä liikevastuksesta. Aitoihin talviolosuhteisiin suunniteltujen skandinaavisten D-energiatehokkuusluokan renkaiden  vierintävastuksella oli tässä merkittävä rooli.

Testi vahvisti myös sen tosiseikan, että aerodynamiikalla ja vierintävastuksella on suuri vaikutus akkusähköisten pitkän matkan veturien energiankulutukseen talvella.

– Aerodynamiikalla ja vierintävastuksella on suuri vaikutus kuorma-auton polttoaineenkulutukseen – voimalinjaratkaisusta riippumatta. Suurempi ilman tiheys talven matalimmissa lämpötiloissa johtaa aina ilmanvastuksen lisääntymiseen – ja siten kulutuksen kasvuun. Talviajossa tarvittavilla renkailla on myös suurempi vierintävastus ja ne lisäävät aina kulutusta – mitä talvisemmat tieolosuhteet ovat, sitä paremman tulee renkaiden pidon olla ja sitä korkeampi on kulutus”, kertoo Daimler Truckin energiankulutuksen ja - kantaman testauspäällikkö Jochen Gottstein, joka oli paikalla koko kiertueen ajan.


Testiyhdistelmät lataustauolla. Kuvan paikkakunnalla löytyi myöskuorma-autoille tarkoitettuja latausasemia, mutta hyvien latauspisteiden kattavuus on edelleen varsin rajallinen. Kattava julkinen kuorma-autojen latausinfrastruktuuri onkin edelleen merkittävä haaste.

Talvikiertueen reitti hyödynsi hieman yli 3000 kilometrin osuudelta identtisesti täsmälleen samaa tiestöä kuin viime kesän massiivinen European Testing Tour- tapahtuma. Yksityiskohtainen analyysi -2 celsiusasteen keskilämpötilassa tapahtuneiden kylmäkäynnistysten ja lumettomalla tienpinnalla energiatehokkuusluokan B renkailla ajetulta osuudelta osoittaa kulutuksen lisääntyneen noin 25 prosenttia verrattuna reitin saman taipaleen taittamiseen A energiatehokkuusluokan renkailla.

Akun lämmittämiseen käytettiin alle yksi prosentti energiasta. Noin neljä prosenttia energian lisäkulutuksesta kesään verrattuna johtui alhaisemmasta regeneraatiotehosta, mikä johtuu suurelta osin yhdistelmän lisääntyneestä vierintä- ja ilmanvastuksesta. Jälkimmäinen eli ilmanvastus muodostaa noin 15 prosenttia eli leijonanosan kulutuksen kasvusta.

Ajotapahtuman, asumisen ja vuorokausilevon aikana valitulla ohjaamon lämpötilalla todettiin olevan rajallinen vaikutus sähköveturin toimintamatkaan. Testin aikana, veturien ohjaamossa vallinnut miellyttävä 21 asteen lämpötila vastasi vain noin viisi prosenttia lisäkulutuksesta.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!