Scania summer trucks

Poliisi valvoo Euroopan laajuisesti kuskien ajokuntoa

Poliisi valvoo tehostetusti rattijuopumuksia liikenneraittiuspäivänä keskiviikkona 6.6.18 sekä tulevana viikonloppuna 8.-10. kesäkuuta. Valvonta on osa Euroopan liikennepoliisiverkoston TISPOL in Alcohol & Drugs -päihdevalvontajaksoa ja siihen osallistuvat kaikki poliisilaitokset.

– Kesä on aikaa, jolloin käytetään enemmän alkoholia ja muita päihteitä. Valitettavasti ei kuitenkaan muisteta, että päihteet ja autoilu eivät sovi yhteen. Seurauksena saattaa olla kuolemia ja loukkaantumisia, poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta sanoo.

Kallion mukaan kuolemaan johtaneet rattijuopumusonnettomuudet keskittyvät kesäkuukausiin ja perjantain ja sunnuntain väliseen aikaan kello 20-06. Tästä syystä poliisi kohdentaakin valvontaa erityisesti näihin ajankohtiin.

Rattijuopumus on ilmiönä edelleen yksi keskeisimmistä liikenneturvallisuuden uhista. Vuonna 2017 Suomessa jäi kiinni 17 646 rattijuoppoa, mikä on kasvanut 2,5 prosenttia edelliseen vuoteen nähden.

Lue lisää: Poliisi valvoo Euroopan laajuisesti kuskien ajokuntoa


Suomen Tieyhdistys palkitsi ansioituneita tie- ja liikennealan toimijoita

Suomen Tieyhdistys palkitsi 6.6. pidetyn vuosikokouksensa yhteydessä yhteensä 18 ansioitunutta tie- ja liikennealan ihmistä. Kunniamerkit on myöntänyt Suomen Tieyhdistyksen hallitus.

Yhdistyksen kultainen ansiomerkki edellyttää erityisiä henkilökohtaisia ansioita, joilla henkilö on edesauttanut tieliikenteen asemaa Suomessa tai kansainvälisesti. Ansiomerkki myönnettiin kahdelle henkilölle: ylijohtaja Matti Räinä, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus; johtaja Mikko Leppänen, Ramboll.

Yhdistyksen hopeinen ansiomerkki kultalehvin edellyttää merkittäviä ja pitkäaikaisia ansioita tieliikennealalla. Hopeinen ansiomerkki kultalehvin myönnettiin seuraaville henkilöille: elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen, SAK; logistiikkapäällikkö Outi Nietola, Metsäteollisuus ry; lehtori Pirjo Oksanen, Turun AMK; tiesuunnittelun kehittämispäällikkö Matti Ryynänen, Liikennevirasto; liikennetekniikan asiantuntija Ari Liimatainen, Liikennevirasto; hankepäällikkö Mika Stenmark, Liikennevirasto; ylitarkastaja Jarmo Koistinen, Liikennevirasto; erityisasiantuntija Arto Tevajärvi, Liikennevirasto; yksikön päällikkö Risto Leppänen, POP ELY; yksikön päällikkö Sirkka Lahtinen, Pirkanmaan ELY;

Yhdistyksen hopeinen ansiomerkki myönnettiin puolestaan seuraaville henkilöille: aluevastaava Sakari Häyhä, KAS-ELY; tienpidon asiantuntija Jouko Sivula, Pirkanmaan ELY; liikennejärjestelmävastaava Heino Heikkinen, POP ELY; yksityistiesihteeri Annele Pesonen, Kuopion kaupunki; myyntijohtaja Ronnie Karlsson, Tetra Chemicals; Ilkka Pietiäinen, TIKO tieisännöitsijä.


R-kioski laajentaa autonvuokraukseen

R-kioski on jatkossa myös autovuokraamo. R-kioski on aloittanut yhteistyön OPn kanssa OP Kausiauto -palvelun välittäjänä. Asiakas voi jatkossa vuokrata R-kioskin kautta auton käyttöönsä vähintään kuukaudeksi. Avajaistarjouksena palvelu on edullisempi Ärrällä kuin verkon kautta ostettaessa.

- Etsimme R-kioskilla jatkuvasti uusia kiinnostavia palveluja ja yhtenä Suomen suosituimpana kohtaamispaikkana meille oli luontevaa ottaa valikoimiimme myös autonvuokraus, R-kioskin kategoriapäällikkö Sanna Toijonen kertoo.

Asiakas voi valita kioskilla laajasta valikoimasta erilaisia autoja. Palvelun minimiveloitus on yksi kuukausi, joka veloitetaan kioskilla tilauksen yhteydessä. Tilaus on voimassa niin kauan, kunnes asiakas haluaa sen lopettaa.

- Asiakas saa tilauksen tehtyään valitsemansa auton toimitettuna kotiovelle jopa seuraavana arkipäivänä. Kulutuskäyttäytymisessä on tapahtumassa kulttuurinen muutos pysyvän omistajuuden arvostamisesta kohti joustavaa palvelujen ostamista. Ihmiset eivät enää välttämättä halua ostaa autoa omaksi, vaan auton voi vuokrata omien tarpeidensa mukaan kätevästi silloin kun tarvitsee, Toijonen vinkkaa.



Nissan Navaran Arctic Trucks -erikoismalli maastoon

OFF-ROADER AT32 on ensimmäinen Navarasta euroopanlaajuiseen levitykseen kehitetty yhteistyömalli. Sen vakiovarusteluun kuuluu mittatilaustyönä tehty jousitus, jonka avulla auton maavaraa on kohotettu 20 mm, pohjan tärkeimpiä osia suojaava 3 mm:n ruostesuojattua suurlujuusterästä oleva pohjapanssari sekä normaalia suuremmat renkaat. Äärimmäisen suorituskyvyn hakijoille tarjolla on lisäksi kahluusyvyyttä parantava snorkkeli ja tasauspyörästön lukko edessä. Navara OFF-ROADER AT32 -varustelun arvonlisäveroton hinta on 7900 euroa.

Auton rakentamisesta vastaa tunnettu islantilainen korinrakentaja Arctic Trucks. Yhtiö on erikoistunut nelivetoisten ajoneuvojen muuntamiseen maailman vaativimmille maastoille sopiviksi. Erikoismallissa  AT viittaa Arctic Trucksiin ja 32 puolestaan auton renkaiden halkaisijaan. Navara OFF-ROADER AT32 -varustelu on saatavilla kaikkiin Navara Double Cab -malliversioihin.

Huomattavin ulkoinen muutos on auton korotettu jousitus. Parantuneen suorituskyvyn lisäksi korotettu jousitus antaa autolle aiempaa suuremman maavaran - 243 mm verrattuna perusvarustellun Navaran 223 mm:iin. Lähetysmiskulma on nyt suurimmillaan 35 astetta (perusmallissa 30,4 astetta). Ylityskulma puolestaan on nyt 24 astetta (normaalisti 22 astetta).

Lue lisää: Nissan Navaran Arctic Trucks -erikoismalli maastoon


Uusi 13-litrainen bioetanolimoottori Scanialta

Scania tuo markkinoille uuden moottorin, joka käyttää vaihtoehtoisia polttoaineita. Scanian bioetanolimoottori käyttää ED95:ttä, jossa etanolin osuus on 95 % ja loput 5 % on syttyvyyttä parantavia lisäaineita ja voiteluaineita. Lisäaineiden ansiosta moottorissa voidaan käyttää puristussytytystekniikkaa dieselmoottorien tapaan. Bioetanolipolttoaineilla voidaan vähentää uuden sukupolven kuorma-autojen Euro 6 -moottoreiden CO2 -päästöjä jopa 90 %. Myös NOx-hiukkaspäästöjä voidaan vähentää.

Scanian 13-litrainen kuusisylinterinen rivimoottori on perustana myös uudelle ED95-moottorille. Merkittävimmät moottoriin (DC13 157) tehdyt muutokset liittyvät polttoaineen ruiskutusjärjestelmään ja sylintereiden muutoksiin paremman puristuksen saavuttamiseksi. Jälkikäsittely perustuu samaan SCR-järjestelmään, jota Scania käyttää lähes kaikissa Euro 6 -moottoreissaan.

410 hevosvoiman moottorissa on suorituskykyä kaukoliikenteen tarpeisiin ja 2150 Nm:n vääntö on sama kuin vastaavassa dieselmoottorissa. Uuden ED95-moottorin öljynvaihtoväli (normaaliolosuhteissa) on 45 000 km ja ruiskusuuttimet kaipaavat huoltoa 90 000 km:n välein.


K-ryhmä rakentaa 2019 mennessä lähes 400 latauspisteen verkoston

K-ryhmä rakentaa tämän ja ensi vuoden aikana Suomeen koko maan kattavan sähköautojen latauspisteverkoston. Uuden K-Lataus-verkoston myötä julkisten pikalatauspisteiden määrä Suomessa kasvaa K-ryhmän tiedotteen mukaan yli 50 prosenttia ja latausverkosto merkittävästi. Samalla K-ryhmä aloittaa uudenlaisten liikkumisen palveluiden pilotoinnin käynnistämällä yhteiskäyttöautokokeilun.

– Liikkumisen murros luo uusia, toimialarajat ylittäviä mahdollisuuksia K-ryhmälle. Meillä on muutokseen poikkeuksellisen hyvät lähtökohdat: maan kattavin kauppaverkostomme tavoittaa joka viikko lähes kaikki suomalaiset, ja autoalan markkinajohtajana meillä on jo ennestään vankka kokemus liikkumisen palveluista. Uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistaminen ja perinteisten raja-aitojen kaataminen on kaupan alalla tulevaisuudessa entistä tärkeämpää, sanoo Keskon ja K-ryhmän pääjohtaja Mikko Helander.

Vuoden 2019 lopussa K:n latausverkosto kattaa lähes 400 latauspistettä yli 70 kohteessa ja muodostaa merkittävän osan koko Suomen latauspisteverkostosta, joka kattaa tällä hetkellä 1300 latauspistettä noin 500 kohteessa. K:n latausverkoston pisteet avataan etupäässä isoihin kaupunkeihin K-Citymarketien, K-Supermarketien ja K-Rautojen yhteyteen. Tarkempi latauspisteverkosto ja kohteet julkistetaan myöhemmin. Latauspisteistä 100 on pikalatauspisteitä

Lue lisää: K-ryhmä rakentaa 2019 mennessä lähes 400 latauspisteen verkoston


Volvo ja Renault Trucks kuorma-automyynti siirtyy Mikkelissä Raskasparille

Raskaspari vastaa 4.6.2018 alkaen Volvo ja Renault Trucks kuorma-autojen myynnistä Mikkelin toimialueella. Kuorma-automyynti siirtyy muutoksen myötä Auto-Kilta Trucksilta Raskasparille.

Raskaspari Oy toimii jatkossa Mikkelin, Kotkan ja Kouvolan alueella valtuutettuna Volvo ja Renault Trucks huoltona sekä automyyjänä. Nyt solmittu sopimus täydentää Raskaspari Oy:n liiketoimintaa ja vahvistaa Raskasparin kasvustrategiaa.

- Yrittäjävetoisina haluamme kehittää toimintaamme asiakaslähtöisesti. Ketteränä toimijana meillä on hyvät mahdollisuudet tehdä paikallisia investointeja, niin henkilöstöön kuin asiakaspalveluun. Nyt muutosvaiheessa, pitkän yli 20 vuoden kokemuksen omaava myyntipäällikkömme, Ahti Pakkanen, tulee vastaamaan Kotkan lisäksi myös Mikkelin kuorma-automyynnistä. Tavoitteemme on kuitenkin rekrytoida Mikkeliin oma myyjä, joka keskittyy alueen asiakkaiden kokonaisvaltaiseen palvelemiseen, Raskaspari Oy:n toimitusjohtaja Kalle Salonen kertoo.

Kuorma-automyynnin siirtyminen Raskasparille on loogista Mikkelissä, sillä Raskaspari hoitaa siellä jo Volvo ja Renault Trucks kuorma-autojen huoltotoiminnot.

Auto-Kilta Trucks Oy jatkaa kuorma-automyyntiä Savonlinnan ja Lappeenrannan alueella, jossa Auto-Kilta Trucks Oy toimii valtuutettuna Volvo ja Renault Trucks huoltona sekä kuorma-automyyjänä.


Kalmarilta ja Yaralta digitaalinen ja päästötön lastinkäsittelyjärjestelmä

Cargoteciin kuuluva Kalmar toimittaa Yaralle Norjan Porsgrunnissa sijaitsevaan laitokseen maailman ensimmäisen digitaalisen lastinkäsittelyratkaisun, joka käsittää automaattiset laitteet, ohjelmiston ja palvelut. Toteutus mahdollistaa Yara Birkeland -konttilaivan autonomisen, kustannustehokkaan ja päästöttömän toiminnan. Tilaus on kirjattu Cargotecin 2018 toisen neljänneksen tilauskantaan ja toimituksen arvioidaan valmistuvan vuoden 2020 toisella neljänneksellä.

Kalmar toimittaa autonomisen lastaus- ja purkuratkaisun Yara Birkelandiin sekä kuljetusjärjestelmän lannoitetehtaalta laiturialueelle. Kalmarin ratkaisu koostuu automaattisesta kiskoilla liikkuvasta mobiilipukkinosturista (AutoRMG), kolmesta pikalatausteknologiaa hyödyntävästä Kalmar FastCharge(TM) AutoStrad-konttilukista, FastCharge-latausasemasta sekä niihin kuuluvista automaatio- ja turvallisuusratkaisuista. Ratkaisu otetaan käyttöön vaiheittain automaatiota lisäämällä. Lopputuloksena on täysin autonominen, päästötön sekaliikenneratkaisu teolliseen ympäristöön. Kalmar tukee Yaraa myös kattavalla huoltosopimuksella. Kalmar Care -huoltosopimukseen kuuluvat konttilukkien kokonaishuolto varaosineen käyttöaikatakuulla sekä kiskoilla kulkevan automaattisen mobiilipukkinosturin ennakoiva huolto. Lisäksi Kalmarin asiantuntijat vastaavat koko ratkaisun toiminnan, automaation ja ohjelmiston tuesta.

Lue lisää: Kalmarilta ja Yaralta digitaalinen ja päästötön lastinkäsittelyjärjestelmä


Lion Electric esitteli sähköbussinsa

Amerikkalaisvalmistajan bussi eLionM on nyt tilattavissa ja sen hinta riippuu siitä, minkälaisen toimintamatkan siihen valitsee. Lion tarjoaa kahta akkuvaihtoehtoa käyttämällä joko yhtä tai kahta 80 kWh-akkupakettia, jotka antavat joko noin 120 tai 250 kilometrin toimintamatkat.

Kahden akkupaketin versio maksaa noin 250 000 dollaria, kun taas yrityksen isompi koulubussi, joka kuljettaa jopa 70 henkilöä, maksaa 350 000. Uusi pikkubussi kuljettaa 24 tai 30 ihmistä riippuen kokoonpanosta. eLionM käyttää 149 kW: n (200 HP) sähkömoottoria.

Ottaen huomioon, että yritys valmistaa omat alustansa, korinsa ja akkunsa, on se edennyt nopeasti. Toim.huom. Vähän ihmetyttää eikö MAN:illa ole mitään yrityksen nimipolitiikkaa vastaan.


Turun raitiotien kustannusarvioperusteet tarkentuivat

Turun raitiotien yleissuunnitelman tarkennus julkaistiin 5.2.2018. Turun kaupunginhallitus päätti tuolloin, että yleissuunnitelma lähetetään lausunnoille ja samalla tarkistetaan liikennöintikustannuslaskelmat ja superbussin latausjärjestelmän kustannusarvio. Kevään 2018 aikana on saatu paljon palautetta ja lisätietoa erityisesti superbusseihin liittyen. Turun kaupunginhallitus käsittelee tilannekatsausta kokouksessaan maanantaina 4.6.2018.

Merkittävimmät esitettävät muutokset 5.2.2018 julkaistuun aineistoon verrattuna koskevat liikennöintikustannuslaskelmia siten, että niitä tarkistettaisiin myös matkustusmukavuuden huomioivan mitoituksen mukaiseksi laadukkaan joukkoliikenteen varmistamiseksi. Tällöin matkustajakuormitukset ja vuorovälit olisivat lisäksi vertailukelpoisesti linjassa muun muassa Malmön matkustajakuormitusten ja vuorovälien kanssa.

Kaksinivelbussien ja raitiovaunujen osalta siirryttäisiin käyttämään Systemanalys för lokal kollektivtrafik i Malmö -selvityksen mukaista mitoitusta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että yhteen kaksinivelbussiin tai raitiovaunuun oletetaan mahtuvan vähemmän matkustajia kuin aiemmassa teknisessä enimmäismitoituksessa.

Kaupunginhallituksen päätöksen perusteella superbussin latausjärjestelmän kustannusarvio on tarkennettu VTT:n suosituksen mukaiseksi, mihin on lisätty Turku Energian kanssa tehtyjen selvitysten perusteella muuntamokustannuksia, liittymismaksuja ja johtokustannuksia. Kustannusarvioita on lisäksi tarkennettu raitiotie- ja superbussivarikon investointikustannusten sekä superbussivaihtoehdon vaatiman hulevesiviemäröinnin kustannusten osalta.

Lue lisää: Turun raitiotien kustannusarvioperusteet tarkentuivat


EU:ssa uudet ajo- ja lepoaikamääräykset heikentäisivät työehtoja

Kesäkuun 4. eli ensi viikolla EU-parlamentin kuljetusvaliokunta (TRAN) äänestää ehdotuksista uusiksi ajo- ja lepoaikamääräyksistä. Ehdolla on

- kuorma-ajton kuljettajille 3 viikon jatkuva ajo vain 2 päivän lepoajalla (nyt 2 viikkoa ajoa ja 3 päivää lepoa),

- linja-auton kuljettajille 16 tuntiin pidennetty ajoaika kahdesti viikossa,

- linja-auton kuljettajille 12-päiväinen yhtenäinen ajoaika ilman lepopäivää kansallisessa ja kansainvälisessä ajossa,

- mahdollisuus käyttää matalapalkka-kuljettajaa kansainvälisissä kuljetuksissa maissa, joissa kovempia määräyksiä ja korkeampia palkkatasoja.

EU pyrkii todennäköisesti myös laillistamaan EU-tuomioistuimen joulukuussa 2017 laittomaksi julistaman viikonloppulevon viettämisen kuorma-auton ohjaamossa pitkin teitä ja moottoriteitä.

(Trailer.se)

Missä Suomen AKT:n näkyvä vastalause? Toim.huom.


Ruotsi kehittää Geofencing'iä

Geofencingillä tarkoitetaan digitaalista alueellista aitaamista. Tavoitteena on ajoneuvojen, ajonopeuden, päästöjen, moottorityypin rajaamista ja valvontaa digitaalitekniikalla rajatuilla alueilla, esimerkiksi ydinkeskusta-, sairaala- ja koulualueilla.

- Geofencingillä kaupungit voivat luoda vihreitä vyöhykkeitä, joissa ajoneuvoja ohjataan digitaalisesti ja vaihtamaan esimerkiksi sähköenergiaan ja kulkemaan määrätyllä enimmäisnopeudella, Tukholman kaupungin edustaja Daniel Hellden sanoo.

- Geofencing tarjoaa mahdollisuuden tehostaa kuljetuksia, parantaa liikenneturvallisuutta ja ympäristösuojelua, Trafikverket'n Maria  Krafft lisää.

Ruotsin hallitus teki vuonna 2017 aloitteen Geofencingin kehittämiseksi kaupunkiympäristöissä. Trafikverketin johtamaan kehitystyöhön osallistuvat Tukholman ja Göteborgin kaupungit sekä Scania, Veoneer, Volvo Cars ja Volvo Group.


Voith Turbolta uusi sähköinen voimalinja busseille

Voith Turbo esitteli 25.5. uuden sähköisen voimalinjan. Sähköbusseihin tarkoitettu voimalinja on valmistettu alkujaan prototyyppinä Solaris Urbino kaupunkibussille. Se on nyt asennettavissa myös kilpailijoille rajoituksetta.

2250 Nm vääntöä ja 260 lW tehoa kehittävä nestejäähdytteinen magneettimoottori korkeateho-inverterillä antaa väkevää suorituskykyä eikä vaadi erillistä voimansiirtoa. Järjestelmä sopii hyvin myös nivelbusseihin. Järjestelmä on kevyt ja samalla myös äänitaso ja huoltovaatimukset vähäisiä. Kevyt rakenne säästää energian kulutusta ja kasvattaa toimintamatkaa. Esittelybussin toimintamatkan ilmoitetaan ylittävän 200 km.

Voith arvioi, että vuoteen 2030 mennessä sähköveto on hallitseva bussimarkkinoilla. Sähköbussimarkkinoiden odotetaan kasvavan merkittävästi kaikkialla maapallolla. Sähkö-kaupunkibussi on vasta ensimmäinen askel kohti päästötöntä kaupunki-ilmaa, Voith toteaa tiedotteessaan.


Neste osti I H Demeter B.V.:n

Neste on sopinut 51 prosentin hallinnasta eläinrasvoihin ja proteiineihin keskittyvän hollantilaisen I H Demer'n osakekannasta saaden samalla täyden määräämisoikeuden Demeteristä. Nykyiset omistajat jäävät yhtiöön vähemmistöosakkaina. Nesteen omistusoikeus odottaa kansallista hyväksyntää.

Neste pitää Demeterin hallintaa tärkeänä askeleena varmistamaan riittävää jäte- ja raaka-ainevarantoa kilpailukykynsä säilyttämiseksi. Nesteellä on jo ennestään pitkä yhteistyöhistoria Demeterin kanssa. Uusi yhtiö saa nimen Neste Demeter B.V.

Demeter on perustettu 1924 Se on kasvanut suureksi kaupantekijäksi eläinrasvoilla ja proteiineilla. Demeterin verkostoon kuuluu noin 150 tuotantopistettä, joista se ostaa ja kuljettaa eläinrasvoja ja proteiineja omiin varastotiloihin.


600 000 kuorma-autonkuljettajan lakko lamautti Brasilian

Brasiliassa noin 600 000 ammattikuljettajaa menivät lakkoon polttoainehintojen takia. Viikon pituisen lakon jälkeen presidentti Michel Temer on ilmoittanut suostuvansa lakkoilijoiden vaatimuksiin alentaa dieselin hintoja.

Lakkoa edeltävällä viikolla polttoaineen hinnat olivat nousseet viisi kertaa. Kuljettajat ilmoittivat lakosta ja jopa tukkivat moottoriteitä ilmaistakseen tyytymättömyyttään. Maassa julistettiin hätätila ja armeija määrättiin avaamaan tietukkoja, kun maa kamppaili jo elintarvike- ja polttoainepulan kanssa. Lisäksi kansainvälisiä lentokenttiä jouduttiin sulkemaan eivätkä lääkelähetykset päässeet perille mikä sai presidentin myöntymään lakon termeihin.