Kiina: Silkkitiestä huippumoderni kauppaväylä

Kiina aikoo sijoittaa miljardeja uusiin satamiin, valtateihin ja raiteisiin historiallisen Silkkitien varrelle luodakseen huippunykyaikaisen kauppatien yhdistämään Aasian, Afrikan ja Euroopan.

Se on jättiprojekti, joka koskettaa noin 65 maata ja noin 70% maapallon asukkaista ja johon Kiina varautuuu sijoittamaan satoja miljardeja dollaria. Kyseessä on Kiinan valtion ja sen puoluejohtraja Xi Jinpingin luoma historian kunnianhimoisin geopoliittinen ja kaupallinen projekti, joka on esitelty Kiinan korkeimmalle neuvostolle. Projektin nimeksi on annettu "Uusi Silkkitie", "Yksi vyö ja yksi tie" kulkemaan merien ja maiden halki.

Suunnitelman kansainväliseen esittelyyn saapuu ensi viikonloppuna 28 maan korkeinta johtoa joukossa Venäjän Vladimir Putin, Filippiinien Rodrigo Duerte, Turkin Recep Erdogan, Valkovenäjän Alexander Lukaschenko ja Kasakstanin Nursultan Nasarbajew. Saksaa edustaa talousministeri Brigitte Zypries.

(Vogel)


Länsiterminaali 2 nopeuttanut satamaan saapumista

Matkustajaennätykset Helsingin ja Tallinnan välillä ovat rikkoutuneet monena vuotena peräkkäin. Viime vuonna matkustajia oli 8.7 miljoonaa ja parannusta tuli neljä prosenttia.

Uudessa länsiterminaalissa on lyhyet ja ketterät siirtymät laivoihin ja niiltä pois. Matkustajilla on muutenkin mukavat oltavat jo terminaalissa, joten matkustajaennätyksen epäillään rikkoutuvan tänäkin vuonna.

Tallink Siljan uusi Megastar- laiva on aloittanut liikennöinnin tammikuussa ja kesäkuussa uuteen terminaaliin on siirtymässä myös Eckerö Linen MS Finlandia.

Kehitystä on tapahtunut myös laivojen kiinnityksessä. Esimerkiksi Megastar kiinnittyy laituriin ilman köysiä automaattikiinnityksellä. Tämä vähentää alusten polttoaineen kulutusta ja nopeuttaa kiinnittymistä noin viidellä minuutilla.


Hiabin uusia innovaatioita Elmia Wood messuilla

Cargoteciin kuuluva Hiab, esittelee laajan valikoiman LOGLIFT- ja JONSERED-puutavaranostureita ja niihin liittyviä palveluja Elmia Wood -messuilla, jotka järjestetään 7.-10.6. Jönköpingissä, Ruotsissa. Elmia Wood on maailman suurin metsäteollisuuden messutapahtuma, joka järjestetään joka neljäs vuosi. 

-Elmia Wood -messuilla keskustelemme puutavarakäsittelyn tulevaisuudesta ja visioimme, miten uskomme sen kehittyvän tulevina vuosina. Uskomme vahvasti, että digitalisaatio ja liitettävyys tulevat muuttamaan alaa. Tapa, jolla tukit toimitetaan metsästä sahoille ja muille teollisuuden aloille, tulee ehdottomasti muuttumaan automatisoitujen ratkaisujen ja big datan käytön kehittyessä nopeasti, sanoo Hiabin johtaja Roland Sundén.

Lue lisää: Hiabin uusia innovaatioita Elmia Wood messuilla



Bussiyhtiö Savonlinja lanseeraa mobiilisovelluksen

Savonlinja astuu digiaikaan lanseeraamalla uuden Linjalla-sovelluksen jonka avulla bussimatkustaja voi ostaa lipun kätevästi myös mobiilissa. Ensimmäisenä bussiliikennöitsijänä Suomessa Savonlinja tarjoaa kattavan mobiilisovelluksen, jonka avulla asiakas pystyy luomaan oman tilin, jonne voi tallentaa tietonsa nopeampaa ja helpompaa ostamista varten. Bitfactor Oy:n kanssa yhteistyössä toteutettu sovellus lanseerataan 15.5.2017.

Lue lisää: Bussiyhtiö Savonlinja lanseeraa mobiilisovelluksen


SmartVan -kalterit takaikkunoihin

Oy Kaha Ab:n SmartVan valikoima kasvaa kesän aikana pakettiautojen takaikkunakaltereilla. Sähkösinkitystä, jauhemaalatusta 1,2 mm teräslevystä valmistettuja kaltereita saa sekä reiällisinä että umpinaisina.

Mallikohtaiset tuotteet sopivat tarkasti paikalleen, ja niiden asennus yksi- tai kaksiosaiseen ikkunaan onnistuu 15–20 minuutissa mukana tulevilla tarvikkeilla ja ohjeilla. Tanskalaisen SmartVanin korkealaatuiset, ruostumattomat kalterit on hinnoiteltu kilpailukykyisesti.


Lufthansa Cargo mahdollistaa ajantasaisen seurannan lähetyksilleen

Lufthansa Cargo tarjoaa seuranta palvelu liveSensoria lähetyksilleen. Se antaa asiakkaalle mahdollisuuden seurata lähetystään ajantasaisesti vaikka koko logistiikkaketjun läpi. LiveSensorista selviää tavaralähetyksen paikan lisäksi sen lämpötila, kosteus ja paine. Lisäksi palvelu seuraa toimituksen asentoa ja tärinää. Valosensorit varmistavat, ettei lähetystä ole avattu ja sulkevat pois varkauksien mahdollisuudet.

Palvelu tulee olemaan erityisesti arvokkaita ja herkästi särkyviä tavaraeriä lähettävien suosiossa.  


Ruotsi: Kuljetusalan 1700 SEK lisää kolmessa vuodessa

Ruotsin Kuljetustyöntekijäin Liitto ja Autoliikenteen työnantajaliitto ovat tehneet palkkasopimuksen kolmeksi vuodeksi eteenpäin. Se tuo 6,5% palkankorotuksen sopimuskaudella, joka päättyy 31.3.2019. Uusi sopimus antaa 580 krrunua lisää huhtikuusta 2017, 540 kruunua lisää ensi vuonna ja 632 kruunua lisää 1.4.2019 alkaen. Sopimus on kummankin osapuolen irtisanottavissa viimeistään 30.9.2018.


Ruotsi: Rangaistuskatoksi 800 000 SEK ajo- ja lepoaikarikkomuksista

Ajo- ja lepoaikarikkomuksista langetettavan virhemaksun enimmäismäärä nousee 200 000 Ruotsin kruunusta 800 000 kruunuun, jos Transportstyrelsen saa tahtonsa läpi. Ehdotus sisältyy ammattiautoilun tärkeitä kysymyksiä käsittävään raporttiin, joka luovbutettiin Ruotsin hallitukselle 2.5.2017.

Samalla mahdollisuus antaa vain varoitus vähäiseksi katsotuista rikkeistä laajenee. Se tehostaa järjestemän joustoa, Transportstyrelsen toteaa. Pienistä rikkeistä määrättävä virhemakasu alenee 1000 kruunusta 500:aan. Vakavista rikkeistä määrättävä maksu alenee 2000 kruunusta 1000:een. Hyvin vakavina pidettävien rikkomusten rangaistusaseikko sijoittuu 2000 - 20 000 kruunun asteikolle.  


DB Schenker ja MAN aloittavat letka-ajoprojektin

DB Schenker ja kuorma-autovalmistaja MAN yhdistävät voimansa kehittääkseen kuorma-autojen automaattista letka-ajoa ja testaavat sitä käytännössä Saksan A9-moottoritiellä. Kyseessä on ensimmäinen logistiikkayrityksen ja kuorma-autovalmistajan kumppanuus verkottuneen letka-ajon testaamiseksi. Yhteistyösopimuksen tavoitteena on aloittaa vuonna 2018 liikennöinti A9-moottoritien digitaalisella testialueella (Digital Motorway Testbed), joka sijoittuu Münchenissä ja Nürnbergissä sijaitsevien DB Schenkerin toimipisteiden välille. 

Automaattisessa letka-ajossa vähintään kaksi ajoneuvoa ajaa lyhyen välimatkan päässä toisistaan käyttäen hyödyksi teknistä ajoapua ja valvontajärjestelmiä. Kaikki letkan ajoneuvot ovat tietoliikenneyhteydessä toisiinsa. Ensimmäinen ajoneuvo määrittää letkan suunnan ja nopeuden.

Letka-ajon päätavoitteena on mahdollistaa imuvirran hyötykäyttö ja näin peesaamalla säästää polttoainekuluissa jopa kymmenen prosenttia koko letkan osalta.


Ruotsi: Pyörälukoista, kabotaasin rajoista ja virhemaksujen edullisuudesta.

Ruotsin Transportstyrelsen toteaa, että autojen lukitseminen pyörälukoilla on ennalta ehkäisevä vaikutus liikenne- ja kuljetusrikollisuuteen. Ruotsin hallitus oli pyytänyt selvitystä pyörälukkojen tehosta.

Vuonna 2015 Ruotsissa astui voimaan uusia määräyksiä sakkojen korvaamisesta hallinnollisilla virhemaksuilla kabotaasimääräysten rikkomisesta. Samalla Poliisi ja Tulli saivat oikeuden lukita rikkomuksista epäiltyjä autoja pyyörälukoilla jopa 24 tunnin ajaksi jos auto tai sen kuljettaja katsottaisiin vaaraksi liikenneturvallisuudelle, seurauksena liikennerikkomuksesta taikka varmistamaan virhemaksun suorituksen.

Sen lisäksi että pyörälukkojen on todettu ennalta ehkäiseviksi rikkomusten osalta, myös muutos sakoista virhemaksuiksi on ollut edullinen tulostuen rangaistusten merkittävänä lisääntymisenä.

Erityisesti kabotaasikuljetuksen määritelmä on antanut tulkintavaikeuksia. Kyse on ollut tilapäisen kuljetuksen rajojen määrittämisestä yhdistetyn kuljetuksen alkamisen ja päättymisen suhteessa kabotaasikuljetukseen.

Ruotsin hallitus valmistelee parhaillaan selvennystä virhemaksun alaisten kuljetusten rajojen osalta.


Ruotsi: Ei uusia talvirengasvaatimuksia

Ruotsin Transportstyrelsen on osaraportissaan"Talvirengasvaatimukset raskaille kuljetuksille liikenneturvallisuuden kannalta" katsonut, ettei ole tarvetta muuttaa raskaan liikenteen talvirengasmääräyksiä.

Raporttia varten on tutkittu vaatimuksia lisätä vetävien pyörien talvirengaspakkoa kuorma-auton ja yhdistelmien kaikille pyörille. Ruotsin liikenneviraston selvitykset puoltavat talvirengaaspakon laajentamista kaikkiin renkaisiin.

Transportstyrelsen on "syväanalyysin" jälkeen tullut tulokseen, että liikenneonnettomuuksien lisääntyminen johtuisi muista kuin kuin nykyisiin rengasmääräyksiin liittyvistä tekijöistä. Päätöksessään Transportstyrelsen näkee myös, että laajennettu talvirengaspakko vaikuttaisi melua, polttoaineen kulutusta ja päästöjä lisäävästi.


DB Schenker käyttämään uusiutuvaa Neste MY -dieseliä

Schenker Oy on solminut Nesteen kanssa yhteistyösopimuksen uusiutuvan Neste MY -dieselin käytöstä DB Schenkerin kevyessä jakelukalustossa Helsingissä ja Turussa. Täysin jätteistä ja tähteistä valmistetun Neste MY:n avulla voidaan saavuttaa jopa 90 prosenttia pienemmät kasvihuonekaasupäästöt polttoaineen koko elinkaaren aikana perinteiseen fossiiliseen dieseliin verrattuna.

Jakeluliikenteen lisäksi uusiutuva diesel otetaan käyttöön Vantaan ja Turun välillä aloittavassa HCT eli High Capacity Transport -ajoneuvoyhdistelmässä. 90-tonnisen HCT:n kuljetuskapasiteetti on 30 % tavanomaista 60-tonnista täysperävaunuyhdistelmää tehokkaampi, joten käyttämällä uusiutuvaa dieseliä yksittäisten lähetysten ympäristövaikutus paranee huomattavasti.


Suomalainen voimalinjavalmistaja vahvistaa asemaansa Aasiassa

Suomalainen sähköisten voimajärjestelmien valmistaja Visedo on allekirjoittanut tuotanto- ja yhteistyösopimuksen Aasian suurimman sähkömoottorien valmistajan TECO Electric & Machinery:n kanssa.

Sopimuksen kautta Visedo hyötyy TECO:n merkittävästä tuotantokapasiteetista ja kyvykkyydestä palvella suuria projekteja maailmanlaajuisesti, erityisesti Aasiassa. Vastineena TECO saa käyttöönsä Visedon asiantuntijuutta reluktanssialusteisiin kestomagneettitahtikoneteknologiaan (SRPM) perustuvien järjestelmien kehityksessä. Visedon raskaan kaluston sähköisten kulkuneuvojen voimalinjojen teknologia soveltuu matkustaja-ajoneuvoihin, työkoneisiin ja meriteollisuuden aluksiin.

Sopimus tukee Visedon liiketoiminnan kehitystä ja mahdollisuuksia kasvavilla markkinoilla Aasiassa. Visedo avasi viime kuussa uuden toimiston Hong Kongissa ja allekirjoitti aiesopimuksen Beijing Capital Investment:n kanssa tukeakseen yrityksen pääsyä Kiinan kukoistaville sähköajoneuvomarkkinoille.


Merenkulun ja lentoliikenteen maisteriksi Antwerpenin yliopistosta

C-MAT (Centre for Maritime & Air Transport Management) tarjoaa erikoiskoulutusta meri- ja ilmaliikenteen alalla. Oppilaitos tarjoaa 60 opintopisteen kokonaisvaltaisen, vuoden pituisen merenkulun ja lentoliikenteen maisterin tutkinnon. Koulutus valmistaa oppilaat haasteisiin, joita logistiikkasektori nykyään tarjoaa.

Opinto-ohjelman aikana oppilaat todella syvennytetään alan käytäntöihin monilla ekskursioilla, yritysvierailuilla ja pro-gradu tutkielman tekemisellä yhteistyössä alan yritysten kanssa.

Lisätietoa ja yleiskatsaus kursseista on saatavilla C-MAT internetsivuilta.

Hakea koulutukseen voi elokuun loppuun asti.

Lue lisää: Merenkulun ja lentoliikenteen maisteriksi Antwerpenin yliopistosta


Kalmarin visio tulevaisuuden logistiikasta

Kalmar on uudistanut Port 2060 -visionsa tulevaisuuden satamasta. Kalmarin uudistetun Port 2060 -vision mukaan vuonna 2060 data on mullistanut maailmankaupan ja tehnyt siitä entistä tehokkaamman, turvallisemman ja kestävämmän. Ihmiset asuvat älykaupungeissa osana globaalia ekosysteemiä, jossa kuluttajakysyntä ohjaa logistiikka- ja lastinkäsittelyteollisuutta.

- Uskomme, että vuonna 2060 palvelut ovat entistä yksilöidympiä ja tehokkaampia. Erikoistuotteita, kuten omaa suosikkikahvia voi tilata suoraan paikalliselta tuottajalta. Hyödykkeitä liikutetaan nopeasti maailman eri kolkista älykonteissa, jotka tuntevat sisältönsä ja määränpäänsä. Kaikki liikenne on automatisoitua ja hyvin tehokasta, kertoo Frank Kho, Kalmarin markkinatutkimuksesta, strategiasta ja kehityksestä vastaava johtaja ja Kalmarin Port 2060 -ajatushautomon jäsen.

Lue lisää: Kalmarin visio tulevaisuuden logistiikasta


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.