Scania kevätkiertue 2108

Skoda trollikoita Bulgariaan ja Liettuaan

Skoda Electric toimittaa 14 trolley- eli johdinbussia Bulgarian Pleveniin ja 41 trollikkaa Liettuan Vilnaan.

Skoda on menestynyt hyvin trollikkoineen Plevenissä. Siellä kulkee ennestään jo 40 Skodaa. Niitä on myös Burgus'ssa, Varnassa ja Stara Zagorassa. Kaikkiaan Skoda on toimittanut Bulgariaan yli 500 trolleybussia.

Vilna vastaanottaa 41 kpl 12 metriä pitkiä Skoda trollikoita korkealaatuisella varustuksella. Mm. WLAN, USB-pistokkeet, lmastointi ja monipuolinen kamerajärjestelmä kuuluvat varustukseen. Skoda on aiemmin toimittanut bussejaan myös Latvian Rigaan.


MAN: Kaksi avobussia Berliiniin

Saksalainen kiertoajeluihin erikoistunut Bayern Express & Kühn (BEX) on ottanut käyttöön kaksi uutta MAN avobussia. BEX on erikoistunut nk. Hop-on/Hop-off kiertoajeluihin, jotka noudattavat tiettyä ympyräreittiä joilla matkustaja voi astua bussiin ja pois millä kohtaa haluaa.

Uudet kaksikerros-bussit perustuvat MAN A22-alustaan, voimalinjaan ja tekniikkaan, mutta korit on valmistanut espanjalainen bussi- ja korivalmistaja Unvi tiiviissä yhteistyössä MAN'n kanssa. Moottorina on MAN D2066, E6, 280 hv edistyksellisellä pakokaasutekniikalla. Bussi tarjoaa 74 istumapaikkaa. Katto on kokonaan avattavissa, jotta matkustajat voivat kauniina päivinä nauttia kiertoajelusta taivasalla.


Geneven autonäyttelyssä: Autonominen ajaminen säästäisi ihmiskunnalle biljoonia!

Täysautonomiset autot säästäisivät tulevaisuudessa ihmiskunnalle biljoonia euroja. Näin sanovat sveitsiläiset tutkijat. 30 prosenttia vähemmän polttoaine-ja virrankulutusta, 90 prosenttia vähemmän onnettomuuskuluja, sanoi St. Gallenin yliopiston tutkijaprofessori Adreas Herrmann viime keskiviikkona esitelmöidessään Geneven autonäyttelyssä.

Tänään maailman teillä kulkee 1,2 miljardia autoa, jokainen hiukan vajaa tunti matkalla. Kolmannes kaupunkiajoista kuluu pysäköintipaikan etsimiseen. Verkostoitunut autonominen ajaminen ei joutuisi enää etsimään pysäköintipaikkaa. Teillä autot ajaisivat nykyistä pienemmillä väleillä. Saksassa liikenne peittäisi tänään Schleswig-Hollsteinen suuruisen maa-alan.

Lue lisää: Geneven autonäyttelyssä: Autonominen ajaminen säästäisi ihmiskunnalle biljoonia!



Harvinainen jäätie syntyi Kittilään

Kittilässä Raattaman kylän kupeessa Telanivassa on avattu tänä talvena jäätie Ounasjoen ylitse. Jäätie kestää 60 tonnin kuorman ja sitä ajavat päivittäin kolmen yrittäjän tukkirekat kymmenisen kertaa.

Metsuri Martti Vaara on jäädyttänyt Telanivan jäätien jo neljästi, noin viiden vuoden välein. Yhteensä hän on tehnyt urallaan kymmenen jäätietä. Hän on Lapin kokenein jäätiemestari. -Olen pumpannut vettä jäälle marraskuun puolivälistä loppiaiseen saakka lähes joka pakkaspäivä, Vaara kertoo.

Jään vahvuus 200 metrin matkalla on jo yli 1 m 40 cm. Jotta jään voi ylittää 60-tonnisella rekalla, on jään paksuuden oltava VTT:n ohjeiden mukaan vähintään 1 m 5 cm. Jäätien tekeminen on tarkkaa työtä ja siksi jään paksuusmittaukset ja kuormien koko ovat turvallisuussyistä tarkasti säädeltyjä. Kulumisesta syntyneet railot jäädytetään umpeen jään vahvistamiseksi. Tien huolto jatkuu koko käyttöiän ajan, säistä riippuen maaliskuun loppuun tai huhtikuun alkuun saakka.

Lue lisää: Harvinainen jäätie syntyi Kittilään


Pilkington palkkaa kesätyöntekijöitä Tampereelle ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen

Pilkington Automotive Finland Oy rekrytoi tänä vuonna 20–30 kesätyöntekijää Tampereen tehtaan tuotantoon. Uusien työntekijöiden rekrytointi kertoo erinomaisesta tilauskannasta ja vilkastuneesta kaupankäynnistä.

– Pilkingtonin Tampereen tehtaalla valmistetaan lasituksia sekä maatalouden hyötyajoneuvoihin että busseihin. Erityisesti hyötyajoneuvojen liiketoimintasektori näyttää nyt piristymisen merkkejä. Tilauskanta on nousussa asiakkaiden kohonneiden tilausennusteiden, uusien tuotteiden sekä osittain Yhdysvalloista Tampereelle siirretyn tuotannon ansiosta, kertoo Pilkington Automotive Finland Oy:n toimitusjohtaja Johanna Kuusela.

Tampereen tehtaan tuotantoon palkataan kesätyöntekijöitä ensimmäistä kertaa noin 10 vuoteen. Rekrytointi järjestettiin yhteistyössä Suomen Henkilöstötalon kanssa ja viimeiseen hakupäivään 28.2.2018 mennessä vastaanotettiin noin sata hakemusta.


Mercedes valmistaa 100 Actros 1 erikoismallia

 

Mercedes-Benz Trucks UK on paljastanut Actros 1: n, mallin jota valmistetaan vain 100 kappaletta. Mallin erikoisuus on sen varustelutaso ja ulkonäkö.

Mercedes-Benzin mukaan uusi tulokas on suunniteltu erityisesti omistajakuljettajille. Sen ostajakunta on esimerkiksi pitkän matkan kuljetuksia hoitavat perheomisteiset yritykset, jotka hakevat parhaiten varusteltua autoa. Lisäksi Mercedes toivoo suurten kuljetusyhtiöiden hankkivan sen lippulaivakseen.

Actros 1:ssä on 6x2 alusta, ja valikoiman paras ja tilavin GigaSpace ohjaamo. Nupin voi tilata joko mustana tai puoliksi hopeisena. Valmistaja olettaa suurimman osan tilaajista valitsevan 625 hevosvoimaisen 2563LS moottorin.

Autossa on Safety Pack, joka sisältää Active Brake Assist 4- ja Proximity Control Assist -järjestelmät sekä kuljettajan turvatyynyn. Actros 1: ssä on tehokkain moottorijarru ja rengaspaineiden valvontalaite. Polttoainetehokkuutta parannetaan Predictive Powertrain Control -järjestelmällä ja Daimler Fleetboard -tekniikan laitteistolla.

Ulkoisia muutoksia ovat lisäksi turkoosit linjat ympäri auton ja Alcoa Dura-Bright kevytmetallivanteet (leveämmät kuin tavallisesti) maalatuilla navoilla. Bi-xenon-ajovalaisimet, LED-takavalot ja valaistu Mercedeksen tähti edessä täydentävät huomiotaherättävää ulkoasua.

Lue lisää: Mercedes valmistaa 100 Actros 1 erikoismallia


Valtio myy Raskoneen monialakonsernille

Suomalainen monialakonserni Lease Deal Group Oyj ostaa Raskone Oy:n koko osakekannan Suomen valtiolta ja valtion omistamalta Governia Oy:ltä. Kauppahinta on 7,7 miljoonaa euroa, joka sisältää Raskoneelle myönnetyn pääomalainan takaisinmaksun.

Raskone Oy on hyötyajoneuvoja huoltava ja korjaava yritys, jolla on 19 toimipistettä eri puolilla Suomea. Yhtiön liikevaihto on noin 60 miljoonaa euroa ja sillä on noin 450 työntekijää. Uuden omistajan mukaan kaupalla ei ole välitöntä vaikutusta yhtiön henkilöstöön.

- Raskone sopii hyvin Lease Deal Groupin strategiaan sillä se laajentaa ajoneuvoliiketoimintaa myös raskaan kaluston puolelle. Yhtiö hakee synergiaetuja huoltoliiketoimintaan Vaunulan ja Raskoneen prosessien yhtenäistämisen kautta sekä keskittämällä hallintoa konsernin nykyisiin hallintopalveluihin, sanoo Lease Deal Groupin toimitusjohtaja Mikko Aaltonen.

Lue lisää: Valtio myy Raskoneen monialakonsernille


Suomalaisten verkko-ostoista lähes puolet ulkomailta

PostNordin Verkkokauppa Pohjoismaissa -tutkimuksen mukaan pohjoismaiset kuluttajat ostivat vuonna 2017 verkkokaupoista yhteensä 21,7 miljardilla eurolla. Ahkerimmin verkko-ostoksia tekivät ruotsalaiset, joilla ostosten arvo oli 8,7 miljardia. Suomalaiset ostivat 2,7 miljardilla eurolla.

44 prosenttia suomalaisista verkkokuluttajista tekee kuukausittain ostoksia ulkomaisilta sivustoilta, mikä on selvästi enemmän kuin muissa Pohjoismaissa. Suosituimmat ostosmaat vaihtelevat hieman maittain, mutta kaiken kaikkiaan pohjoismaalaisten suosituimpia verkkokauppakohteita ovat Kiina, Iso-Britannia, Saksa, Yhdysvallat ja Ruotsi.  

Tanskalaiset käyttivät verkko-ostoksiin vuonna 2017 enemmän rahaa henkeä kohden kuin muut pohjoismaalaiset: 229 euroa. Vähiten rahaa käyttivät suomalaiset: 159 euroa henkeä kohden.

Lue lisää: Suomalaisten verkko-ostoista lähes puolet ulkomailta


eActros asiakastesteihin


Actros runko sähkövarustelulla.

2016 Daimler esitteli sähkö-jakeluauton prototyypin. Aivan lähiaikoine rullaavat ensimmäiset 10 eActros jakeluautoa valikoitujen kuljetusliikkeiden testikäytössä Saksassa ja Sveitsissä. Testikäytössä keskitytään jakeluajoon kaupunkien keskustoissa, alueilla joissa melun ja päästöjen rajoittaminen on tärkeintä.

Testattavat eActrosit ovat kaksi- ja kolmiakselisia, kokonaispainoltaan 18 - 25 tonnia. Autot on varustettu 11 akkupakettia. Päällirakenteina on kaappi-, säiliö- ja kapellilavoja.

(Vogel)


VTT testaa Helsingissä - Sähköbussi energiatehokkaammaksi

Helsingissä HSL:n linjalla 23 kokeillaan kahta sähköbussin energiankulutusta vähentävää VTT:n innovaatiota osana isoa eurooppalaishanketta. Ne perustuvat bussista ajon aikana taustajärjestelmään langattomasti kerättävän informaation analysointiin, ja sen pohjalta kehitettyihin ohjeisiin ja sääntöihin.

- Tulevaisuudessa yhä suurempi osa busseista kulkee sähköllä, ja myös niiden energiankulutusta voidaan pienentää. Tämä voidaan toteuttaa oikean ajotavan ohjeistuksella ja apulaitteiden käytön optimoinnilla, sanoo hankkeen Suomen osuudesta vastaavan VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko.

Nyt liikenneolosuhteissa kokeiltava ajajan avustinlaite kertoo kuljettajalle, ajaako tämä liian hitaasti tai liian lujaa. Tavoiteltava ohjenopeus vaihtelee kullakin reitin osuudella sallitun maksiminopeuden, bussin sijainnin ja aikataulun ohjeajan mukaan. Seuraamalla avustinlaitteen näyttöä kuljettaja voi ajaa mahdollisimman energiataloudellisesti ja pysyä paremmin aikataulussa.

Vastaavasti bussin apulaitteiden, kuten paineilmakompressorin ja ohjaustehostimen, käyttämää energiaa voidaan vähentää niin sanotulla tilannetietoisella ohjauslogiikalla. Siinä pyritään muun muassa maksimoimaan hidastettaessa liike-energiasta takaisin sähköksi muutettavan energian suora ohjaus apulaitteiden käyttämiseen sen sijaan, että sillä ladattaisiin akustoa. Suorakäytöllä voidaan välttää häviötä, joita syntyy akkua ladattaessa ja taas purettaessa.

Lue lisää: VTT testaa Helsingissä - Sähköbussi energiatehokkaammaksi


74 kpl 18-metristä Solaris Urbino 18 nivelbussia Düsseldorfiin

 

Nivelbussit valloittavat rajulla kasvulla eurooppalaisten suurkaupunkien liikennettä. Solaris'n suurkauppa, 74 kpl Urbino 18 nivelbussia Düsseldorfin liikenteeseen on tuoreimpia muistutuksia joukkoliikenteen muutoksesta raiteista isoihin busseihin Euroopassa. Busseissa on 100 seisomapaikkaa ja 41 istumapaikkaa.

Solaris on jo aiemmin toimittanut 90 kaupunkibussia Düsseldorfin liikenteestä vastaavalle Rheinbahn'lle. Kaikkiaan Saksassa on jo 3000 Solaris-johdinbussia kaupunkien liikenteessä.

(Busworld)


Täyssähkö-Citaro linjaliikenteeseen

3/4 kaupunkibusseista kulkee vaihtoehtoisilla polttoaineilla vuoteen 2030 mennessä, Daimler arvioi. Sen takia Daimlerkin on aktivoitunut sähköbussin kehittämiseen. Muutaman kuukauden sisällä ensimmäiset täyssähkö-Citarot menevät Rhein-Neckarin liikennelaitoksen koeliikenteeseen. Vuoden loppuun mennessä sähkö-Citarojen sarjavalmistus alkaa, Daimler ilmoittaa.

Daimlerin bussituotanto on viime vuoden aikana kasvanut merkittävästi. 28 700 bussin myynti merkitsi 9% kasvua. Liikevaihto kasvoi samalla 4% 4,4 miljardiin euroon.

(Vogel)


K-ryhmän onnistunut HCT-rekkapilotti saa jatkoa

HCT-rekka (High Capacity Transport) on kansainvälisesti vakiintunut termi normaalia pidemmille tai raskaammille yhdistelmille tieliikenteessä, joita ei kuitenkaan pidetä erikoiskuljetuksina. K-ryhmä aloitti HCT-rekka-pilotointinsa vuonna 2015, jolloin se otti käyttöönsä 34-metrisen HCT-rekan toimittamaan elintarvikekuljetuksia Kempele–Vantaa -välille. Pilotoinnin tavoitteena oli hakea uusia ratkaisuja, joilla pienennetään logistiikan päästöjä, vähennetään ajoneuvoja liikenteessä ja tehostetaan tavarakuljetuksia. Onnistuneen pilotoinnin jatkona uusi 31-metrinen HCT-rekkaa aloittaa maaliskuussa liikennöintinsä Turun ja Vantaan välillä ja toinen samanlainen hieman myöhemmin Pohjanmaalla.

Uudet HCT-rekat ovat 31 metriä pitkiä ja niihin mahtuu kerralla lähes 30 prosenttia enemmän tavarakuormaa tavalliseen rekkaan verrattuna. Uudet HCT-rekat on mitoitettu siten, että ne pystyvät terminaalin ja keskusvaraston välisen liikennöintinsä lisäksi toimittamaan elintarvikekuljetuksia myös suoraan K-Citymarketeihin. Rekkojen veturivalmistaja on MAN. Vetureiksi valitut MAN TGX:t ovat konfiguroitu mitoitukseltaan, voimalinjaltaan ja varustukseltaan tarkasti HCT-yhdistelmän vaatimuksia silmälläpitäen. Niiden 580 hevosvoimaisissa D38-tyypin moottoreissa on laajat vääntöominaisuudet.

- Kun huippuvääntö (2900 Nm) saavutetaan jo 900 rpm kierrosluvusta alkaen, polttoaineenkulutus ja ympäristökuormitus pysyvät erittäin kohtuullisina. Vaikka autot ovat neliakselisia ja verrattain pitkiä niin kokonaispituudeltaan kuin akseliväliltäänkin, ohjaava takimmainen akseli varmistaa auton ketteryyden, sanoo VV-Auto Groupin MAN-liiketoiminnan johtaja Olli Ronkainen.

Suomen maanteillä liikennöi tällä hetkellä 43 HCT-rekkaa, joista kolme kuuluu K-ryhmälle.


Scania ja Ahola Transport sopimukseen letka-ajotestauksesta

 

Scania on tehnyt kumppanuussopimuksen suomalaisyhtiö Ahola Transportin kanssa uusien kuljetusteknologioiden käyttöönotosta pohjoismaisilla teillä. Tämä on lajissaan ensimmäinen sopimus Euroopassa puoliautonomisen letka-ajon (platooning) toteuttamisesta normaaliliikenteessä. Yhteistyö käsittää myös muiden kuljettajaa avustavien uusien teknologioiden kehittämistä.

Ahola Transport Oyj tulee käyttämään Scania-kuorma-autoja ja -teknologiaa suomalaisilla moottoriteillä testatakseen puoliautonomista letka-ajoa eri muodoissa. Letka muodostuu kolmesta tai useammasta etäyhteydellä toisiinsa kytketystä yhdistelmäajoneuvosta. Testeissä kaikissa ajoneuvoissa on ajon aikana kuljettaja. Letka-ajossa ensimmäisen yhdistelmän kuljettaja kuitenkin ohjaa koko letkaa ja muut kytketyt ajoneuvot seuraavat autonomisesti perässä.

Uusien kuljetusteknologioiden laajempi käyttöönotto edellyttää myös lainsäädännön ja yleisen hyväksynnän edistymistä samanaikaisesti. Kokemukset todellisissa liikenne- ja sääolosuhteissa ovat siksi hyvin keskeisiä. Tämä sopimus edustaa merkittävää askelta kohti kaupallisesti hyödynnettävää puoliautonomista letka-ajoa.

Letka-ajoon yhdistetyt uudet kuljettajaa avustavat toiminnot helpottavat kuljetusaikatauluja ja tehokkuutta myös reitti- ja nopeusoptimoinnin avulla. Positiivisia ympäristövaikutuksia saadaan sujuvan liikennevirran lisäksi myös pienentyneen ilmanvastuksen myötä alhaisemmalla polttoainekulutuksella ja vähentyneillä hiilidioksidipäästöillä.

Lue lisää: Scania ja Ahola Transport sopimukseen letka-ajotestauksesta


Volvo Truck Center Etelä-Suomelle uusi aluejohtaja

Insinööri AMK Juha Tahvanainen (40) on nimitetty Volvo Finland Ab:ssa Volvo Truck Center Etelä-Suomen aluejohtajaksi 12.3.2018 alkaen.
Juha vastaa Volvo Trucks sekä Renault Trucks kuorma-automyynnin sekä jälkimarkkinaliiketoiminnan johtamisesta Etelä-Suomen alueella,
ja raportoi tehtävässään Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklundille.

Juha siirtyy Volvo Truck Centeriin Remeo Oy:n kehitysjohtajan tehtävistä, jossa hän vastasi mm. hankintojen, kaluston, logistiikan sekä laitosverkoston kehittämisestä. Ennen Remeota hän työskenteli Lassila & Tikanojalla Oyj:llä 15 vuotta, jossa hän vastasi mm. konsernin Suomen kalustonhankinnoista.