Mercedes-Benz Trucks esittelee maailman johtavilla rakennusalan messuilla omalla messuosastollaan hallissa B4 ja eri päälirakentajien osastoilla yli 40 ajoneuvoa erilaisilla sovellusratkaisuilla. Nämä ajoneuvot kattavat lähes koko segmentin, operoitiinpa sitten tavanomaisella dieselmoottorilla tai akkusähkövoimalla. Valmistaja tarjoaa myös näkemyksiä palvelu- ja liikkuvuusratkaisuistaan, työkaluistaan ja uudesta tuotemerkistään, TruckChargesta.
Mercedes-Benz Trucks järjestää bauma 2025:n messutapahtuman yhteydessä rakennussektorin mallistonsa maailman ensi-illan. Uusi upea rakennustyömaamalliston maailma on toki pääroolissa, mutta esillä on kattavasti myös palvelu- ja liikkuvuusratkaisuja rakennustoiminnan kuljetuksiin.
Mercedes-Benz Trucks tulee olemaan isosti esillä Baumassa: akkusähköisen eArocs 400:n lisäksi eksklusiivinen Arocs Extent juhlii huhtikuun messutapahtumassa maailman ensi-iltaansa.
Muutos lähti alkuun sähköautoista jakelukuljetuksiin. Tällä hetkellä täysikokoinen eActros 600 pitkille matkoille on vahvasti esillä - ja nyt Mercedes-Benz Trucks jatkaa, vielä kaikessa hiljaisuudessa, sähköistämismatkaansa Arocsin työmaamallistolla, jonka teknisten yksityiskohtien suhteen pidetään vielä hyvin matalaa profiilia.
eArocsin mallinimi ainakin kertoo toki jotakin sen akun kapasiteetista, joka todennäköisesti on noin 400 kWh. Se voisi riittää noin 300 kilometrin matkalle, vaikka monimuotoisessa rakennusliikenteessä on lähes mahdotonta tehdä yleispäteviä arvioita - kuorma-autojen runko, massat, maasto-olosuhteet ja käyttötehtävät ovat käytännössä siihen liian erilaisia. Miten Mercedes-Benz Trucks itse arvioi eArocsin mahdollisuuksia ja mitä se todella tarjoaa paperilla, paljastuu vasta eArocs-malliston maailman ensi-illassa Münchenin bauma-rakennuskonemessuille (7.-13.4.2025).
Mercedes-Benz Trucks on näyttävästi näkyvillä baumassa: Akkusähköisen eArocs 400:n rinnalla eksklusiivinen Arocs Extent juhlii myös maailmanensi-iltaansa.
Luksus rakentamiseen
Mercedes-Benz Trucksin messuosastolla B4-hallissa (osasto numero 141) perinteinen dieselauto herättää todennäköisesti vähintään yhtä paljon huomiota: Arocs Extent, joka on varustettu joko tunnetulla 12,8-litraisella kuusisylinterisellä rivimoottorilla OM 471 tai 15,6 litran OM 473:lla (kolmannen sukupolven Euro VI). Heinäkuussa 2025 tuotantoon tulevan erikoismallin tuotantoerä on rajoitettu vain 100 yksikköön on täynnä tyylikkäitä ominaisuuksia. Mercedes-Benz Arocs Extentillä Mercedes-Benz Trucks parantaa rakentamiseen keskittyvää mallisarjaansa entisestään. Heinäkuussa 2025 tuotantoon tulevan mallin etuläpässä on hienostunut Arocs-teksti tummalla kromilla. Ulkopuolella oleva erityinen laatta erottaa tämän rajoitetun erän mallin entisestään.
Mercedes-tähti ja Arocs-tekstit edessä tummalla taustalla ovat kromia, ja merkki ilmaisee kuorma-auton rajoitetun tuotantoerän Extent-malliksi. Koristeelliset säleiköt, maski ja aurinkosuoja lisä-LED-ajovaloilla ovat viimeistelty säänharmaalla mattapinnalla. Tummalla taustalla olevat LED-ajovalot loistavat terävästi yöhön. Akselistojen ja pyöränmutterin suojakannet on ruostumattomasta teräksestä valmistettuja. Ohjaamosta löytyy hiilikuituisia koriste-elementtejä, luistamaton nahkainen ohjauspyörä ja Extra Line-paketti.
Arocsin Extent-erikoismallin tuotantomäärä on rajoitettu vain 100 kappaleeseen. Erikoismalli on täynnä tyylikkäitä varusteyksityiskohtia.
Keväästä alkaen saatavilla ollut Multimedia Cockpit Interactive 2 varmistaa hyvän käytettävyyden Arocs Extentissä (ja kaikissa muissa Aroceissa ja Actroksissa). Digitaalisten instrumenttien lisäksi siinä on myös kosketusnäyttöjärjestelmä, jota nyt voidaan ohjata puheohjauksella – tarvittavaa helpotusta kivikkoihin maastotaipaleille. Mercedes-Benz Trucks pyrkii uuden suosikkivalikon avulla myös helpottamaan tärkeiden toimintojen, kuten tasauspyörästön lukkojen, käyttöä.
Multimedia Cockpit Interactive 2 tarjoaa myös TruclLiven kautta pääsyn useisiin liitettävyysratkaisujen ominaisuuksiin, mikä avaa merkittäviä etuja kaluston operaattoreille ja kuljettajille. Tämä koskee sekä akkukäyttöistä eActros 600:aa että perinteisiä dieselajoneuvoja. Live Traffic on esimerkiksi tien päällä hyödyllinen moduuli ja helpottaa lyhyen aikavälin aikataulumuutoksia. Reaaliaikaiset liikennetiedot mahdollistavat dynaamisen reitin laskemisen, mikä voi lyhentää ajoaikoja ja auttaa suunnittelemaan saapumisaikoja tarkemmin.