MAN - Vaihtoautot

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n vuoden ensimmäisen barometrikyselyn mukaan kuljetusyritysten investointiaikeet ovat kasvussa.

Seuraavan neljän kuukauden aikana investointeja on tekemässä 30 prosenttia vastanneista. Lähes 90 prosenttia autoinvestoinneista kohdistuu dieselkalustoon.

SKALin kuljetusbarometriin vastanneista yrityksistä 30 prosenttia on investoimassa seuraavan neljän kuukauden akana. Alimmillaan investointiaikeet olivat syksyllä 2023, jolloin investointeja oli tekemässä 25 prosenttia vastaajista. Investointiaikeiden huippu ajoittuu seurannassa vuoden 2021 ja 2022 vaihteeseen, jolloin investoimassa oli 33 prosenttia vastaajista. 

- Kuljetusyritysten investointiaikeiden kasvaminen osoittaa kuljetusyritysten talousnäkymien paranemista. Korkotason yleinen lasku parantaa pääomavaltaisen kuljetusalan investointikykyä, toteaa SKALin johtaja Petri Murto

Kalustoinvestoinneista valtaosa kohdistuu edelleen käyttövoimana dieseliin. 89 prosenttia autoihin investoivista yrityksistä on kohdistamassa investointinsa joko kokonaan tai osittain dieseliin.

Sähkökäyttöiseen kalustoon investoivien yritysten osuus on viimeisen kahden vuoden aikana barometrissa vaihdellut kolmen ja kahdeksan prosentin välillä. Viimeisimmässä barometrissa aie investoida käyttövoimana sähköön aleni. Käyttövoimana kaasuun aikoi investoida 14 prosenttia vastaajista.

Vaihtoehtoisista käyttövoimista kaasu kiinnostaa barometrin perusteella kuljetusyrityksiä eniten. 

Kuljetusyritysten investointiaikeiden trendi on ollut laskeva yrityskoosta riippumatta. Alhainen investointitaso näkyy Suomessa muuta Eurooppaa keski-iältään vanhempana kalustona. Liikenteen päästövähennystavoitteisiin pääseminen edellyttäisi investointien kääntymistä kasvuun käyttövoimasta riippumatta. 

- Erityisesti sähkökäyttöiseen kalustoon liittyvät huomattavan suuret investoinnit niin autokaluston kuin sen vaatiman latausinfrastruktuurinkin osalta. Kehitys sähkökäyttöisten kuorma-autojen ja niiden latauksen osalta on hyvin alkuvaiheessa. Hankintatukien päättyminen on selvästi vähentänyt kuljetusyritysten mahdollisuuksia hankkia sähkökäyttöistä kalustoa, Petri Murto toteaa.

SKAL Kuljetusbarometri 1/2025 toteutettiin 16.12.2024 ja 6.1.2025 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 592 jäsenyrittäjää eri suoritealoilta ja eri puolilta Suomea. Tutustu tuloksiin.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!