Vuosi 2024 merkitsi historiallista käännekohtaa Euroopan joukkoliikenteessä: ensimmäistä kertaa koskaan akku-sähkökäyttöiset bussit myivät enemmän kuin diesel- (mukaan lukien hybridit) mallit vuoden viimeisellä neljänneksellä.
Kolmessa eurooppalaisessa maassa, kuten Luxemburgissa, Suomessa ja Tanskassa, nollapäästöbussit kattoivat yli kaksi kolmasosaa koko bussien ja linja-autojen markkinoista.
Tämä muutos sähköbussimarkkinoilla korostuu International Council of Clean Transportation (ICCT):n raportissa, jossa todetaan, että viime vuonna Euroopassa myytiin 35 000 bussia ja linja-autoa, joista 6 000 (17 %) oli nollapäästöisiä ajoneuvoja. Luku poikkeaa konsultointiyritys DVV Median laskemasta 7,7 tuhannesta BEV-bussista, ja tämä ero johtuu osittain siitä, että ICCT huomioi EU27-maat, kun taas DVV laskee mukaan myös Yhdistyneen kuningaskunnan. Toinen ero on ajoneuvojen koko: ICCT kattaa yli 3,5 tonnin bussit, DVV yli 8 tonnin bussit.
ICCT:n laskelmien mukaan nollapäästöbussien osuus bussien ja linja-autojen kokonaishyvityksistä kasvoi vuonna 2024 16 prosentista 17 prosenttiin (4 500 ZE-bussia rekisteröitiin vuonna 2023).
Samaan aikaan ICCT:n mukaan nollapäästöisten kaupunkibussien rekisteröinnit kasvoivat 33 %, kun taas koko bussien ja linja-autojen markkina kasvoi 31 % vuonna 2024 verrattuna edelliseen vuoteen.