Mercedes-Benz on ensimmäisenä autonvalmistaja saanut viranomaisten hyväksynnän autonomisen ajamisen tunnusvärille. Hyväksyntä on voimassa testikäytössä kaikkialla Saksassa vuoden 2028 loppuun saakka.
Turkoosi on jo sisällytetty useisiin standardeihin ja luonnoksiin (SAE J3134, UNECE ja Kiinan pakollinen sertifiointi).
Saksa vahvistaa asemaansa automaattisen ajamisen edelläkävijänä, sillä se oli ensimmäinen maa, joka sallii ehdollisesti automatisoidun ajon (SAE-taso 3). Mercedes-Benz hyödynsi tämän mahdollisuuden ensimmäisenä ja sai vuoden 2021 lopussa maailman ensimmäisen kansainvälisesti voimassa olevan tyyppihyväksynnän ehdollisesti automatisoidulle ajamiselle DRIVE PILOT -järjestelmällä.
Nyt erityisluvalla sallittu turkoosi merkkivalaistus kertoo muille tienkäyttäjille, onko ehdollisesti automatisoitu ajotoiminto aktivoitu. Tämä helpottaa myös viranomaisten ja poliisin mahdollisuuksia tunnistaa järjestelmän tila ja arvioida, onko kuljettajalla lupa keskittyä muihin toimiin ajon aikana.
Erikoismerkinnät on integroitu ajoneuvon etu- ja takavaloihin sekä sivupeilien suuntavilkkuihin. Kun DRIVE PILOT on aktivoitu, nämä valot loistavat jatkuvasti turkoosina – värinä, jonka Mercedes-Benz pyrkii vakiinnuttamaan ehdollisesti automatisoidulle ajamiselle ja sitä korkeammille tasoille.
Miksi turkoosi?
Turkoosi täyttää kaksi keskeistä vaatimusta: Ensinnäkin se erottuu selkeästi olemassa olevasta ajoneuvovalaistuksesta, liikennevaloista tai hälytysvaloista mikä vähentää sekaannuksen riskiä. Toiseksi sen hyvä näkyvyys mahdollistaa muiden tienkäyttäjien taholta nopean ja luotettavan tunnistamisen.
Turkoosi on jo sisällytetty useisiin standardeihin ja luonnoksiin (SAE J3134, UNECE ja Kiinan pakollinen sertifiointi). Uuden valaistuskonseptin kehittämiseen ja hyväksyntään osallistuivat insinöörit, vaatimustenmukaisuuden asiantuntijat, tietosuojavastaavat ja eettiset asiantuntijat.
DRIVE PILOT nopeus jopa 95 km/h
Vuoden 2024 lopussa Mercedes-Benz esitteli DRIVE PILOT -järjestelmän seuraavan version, joka mahdollistaa ehdollisesti automatisoidun ajon jopa 95 km/h nopeudella moottoritien oikealla kaistalla Saksassa. Tämä tekee DRIVE PILOTista maailman nopeimman tason 3 järjestelmän sarjatuotantoajoneuvossa. Merkkivalojen testaus suoritetaan testiajoneuvoilla.
Monta tapaa havainnoida liikennettä: kamerat, LiDAR ja tutkat yhdessä
Mercedes-Benzin SAE 3 -tason autonomisen ajamisen mahdollistava DRIVE PILOT hyödyntää useiden eri järjestelmien keräämää dataa ajoneuvon turvallisen liikkumisen varmistamiseksi. LiDAR-laserkeilain tunnistaa ympäristöä ja liikennettä sekä mittaa etäisyyksiä ja tutkat seuraavat liikennettä sekä havaitsevat esteitä. Kamerat tunnistavat kaistamerkinnät, liikennemerkit ja ympäröivät ajoneuvot, ja ultraäänitunnistimet reagoivat lähietäisyydellä oleviin kohteisiin. Tarkkuus-GPS ja HD-kartat takaavat tarkan paikannuksen.
Tason 3 autonomisessa ajamisessa kuljettaja voi keskittyä muihin kuin ajamiseen liittyviin tehtäviin, mutta hänen on pysyttävä valmiina ottamaan ajoneuvon hallinta takaisin järjestelmän pyynnöstä. Kuljettajan on aina pysyttävä istuimellaan.