MAN - Vaihtoautot

RATP:n eli Pariisin bussiverkoston "Bus 2025" -suunnitelma Ile-de-France-Mobilitésille etenee vauhdikkaasti. Hiljattain käyttöön otettiin puiston 1000. sähköbussi, joka liikennöi linjalla 52.

Kaikkiaan RATP:n käytössä on lähes 1140 sähköbussia. Osana tätä suunnitelmaa RATP on nyt ottanut käyttöön dynaamisen älylatausteknologian.

Älykkään latauksen ratkaisu tavoittelee bussien latauksen reaaliaikaista optimointia liikennöintitarpeiden ja sähkön markkinahinnan päivänsisäisten vaihteluiden mukaan.

Teknologiaa hyödyntää jo 400 bussia Corentinin (kesäkuu 2022), Lilasin (kesäkuu 2023) ja Malakoffin (marraskuu 2024) varikoilla.

RATP kehuu ensimmäisiä tuloksia "erittäin rohkaiseviksi", sillä sen mukaan latauskustannuksissa on säästetty 10 %, CO₂-päästöjä on vältetty 48 tonnia vuodessa per varikko, ja yhden varikon vuosittaisesta 4 GWh:n sähkönkulutuksesta on siirretty uusiutuviin energialähteisiin. RATP:n mukaan tällä ei ole ollut mitään vaikutusta liikennöintiin tai matkustajiin.

Koska järjestelmä on ollut "menestys", sitä laajennetaan vuonna 2025 neljälle uudelle varikolle. Tätä varten RATP solmi marraskuussa 2024 uuden sopimuksen EDF SA:n tytäryhtiön DREEV:n kanssa. Tämän myötä teknologia kattaa lopulta yli 700 bussia. Lisäksi laajentamista Ranskaan ja kansainvälisille markkinoille (RATP Devin kautta) harkitaan.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!