Kuljetusyritykset, jotka asettavat suuria vaatimuksia kalustonsa toimintamatkalle hyötyvät erityisesti tulevaisuudessa 1 000 kilowatin megawattilatauksesta.
Mercedes-Benz Trucksin tuotekehittäjät ovat ensimmäistä kertaa onnistuneet ladanneet viime vuonna esitellyn eActros 600:n prototyypin megawatin latausasemalla Mercedes-Benz Trucksin kehitys- ja testauskeskuksessa.
- Ensimmäinen onnistunut megawattilataustesti sähkökuorma-autollamme on valtava askel eteenpäin. Alan sisällä yli 700 kilowatin latauskapasiteettia kutsutaan jo MCS-lataukseksi. Ymmärrämme toki, kuinka tärkeää on, että asiakkaamme voivat ladata eActros 600:sta täydellä 1 000 kilowatin teholla ja siten hyötyä lyhyistä latausajoista pitkään toimintamatkaan kytkettynä. Työskentelemme nyt täydellä teholla viedäksemme eActros 600:n MCS-teknologian sarjatuotantovalmiuteen, painottaa Peter Ziegler, Mercedes-Benz Trucksin sähkölatauskomponenteista vastaava johtaja.
Jalostus sarjatuotantoon
Mercedes-Benz Trucks on vahvasti mukana uuden, koko toimialan kattavan Megawatt Charging System (MCS) -latausstandardin kehittämisessä. <L>Mercedes-Benz Trucksin kehitysinsinöörien työhön kuuluu ajoneuvon ja latausaseman välisen tietoliikennerajapinnan jatkokokeilu, joka on määritelty osaksi MCS-standardointia, sekä prototyyppikomponenttien jatkuva kehittäminen sarjatuotantovalmiuteen.
eActros 600:n sarjatuotannon on tarkoitus käynnistyä vuoden 2024 lopussa. CCS-latauksen (400 kW) lisäksi eActros 600 mahdollistaa tulevaisuudessa myös megawattilatauksen täydellä 1 000 kilowatin teholla, kunhan se tulee laajasti tarjolle. Asiakkaat voivat tätä varten jo nyt tilata ajokkeihinsa esiasennuksen. MCS-tekniikka on jälkiasennettavissa kaikkiin malleihin.
Megawatt Charcing System-latausverkostolla (MCS) on keskeinen rooli raskaan sähköautokaluston julkisessa latauksessa kaikkien tärkeiden liikenneakseleiden varrella.
Pitkillä taipaleilla ainoa vaihtoehto
Akuston suuri, yli 600 kilowattitunnin kapasiteetti – tästä syystä mallinimi 600 – ja uusi, itse kehitetty, erityisen tehokas sähkökäyttöinen voimalinja mahdollistavat eActros 600:n 500 kilometrin toimintasäteen ilman välilatausta. Tämä tarkoittaa, että sähköveturi pystyy ajamaan huomattavasti yli 1000 kilometriä päivässä. Tämän mahdollistaa välilataus lain määrittelemien kuljettajataukojen aikana – jopa ilman megawattilatausta.
Mercedes-Benz Trucksin asiakkaiden kaukomatkoista Euroopassa 60 prosenttia jää suoritetun kartoituksen perusteella joka tapauksessa alle 500 kilometrin, joten CCS-latausinfrastruktuuri omassa tukikohdassa ja lastaus- ja purkupisteissä riittää näissä tapauksissa. Kaikissa muissa käyttötarkoituksissa julkisen latausinfrastruktuurin jatkuva laajentaminen on elintärkeää, jotta sähkökuorma-autosta tulee käyttökelpoinen pitkän matkan kuljetuksiin kaikkialla Euroopassa.