Scania-juhlakiertue

Rajanylityspaikoille suunnitellaan aukiolorajoituksia

Rajavartiolaitoksessa on ollut käynnissä vuodesta 2013 vuoteen 2017 ulottuva 28 miljoonaa euron sopeuttamisohjelma. Huolimatta tavoitteiden saavuttamisesta Rajavartiolaitokselta edellytetään uusia sopeuttamistoimia vielä kesken käynnissä olevan sopeuttamisohjelman. Lisäsopeuttamistarve vuoteen 2020 mennessä on noin 15 miljoonaa euroa.

Yhtenä priorisointitoimenpiteenä on alustavasti suunniteltu Imatran ja Niiralan rajanylityspaikkojen sulkemista yöajaksi sekä aukiolon rajoittamista Vartiuksessa, Kuusamossa, Sallassa ja Raja-Joosepissa. Aukioloaikojen mahdollisissa supistuksissa tasapainoillaan rajaliikenteen määrän vähenemisen, yhteiskunnallisten vaikutusten ja resurssien riittämättömyyden kanssa.

Rajavartiolaitos järjestää asiasta valtakunnallisen ja alueellisia kuulemistilaisuuksia rajaliikenteeseen liittyvien tahojen kanssa.


Vuoden Kaupunkibussi 2017: Solaris Urbino 12 Electric

International Bus&Coach of the Year tuomaristo on julkistanut Vuoden Kaupunkibussi 2017 valintansa. Voittaja on Solaris Urbino 12 Electric. Sen kovimmat kilpailijat olivat Irizar i2e ja Van Hool Excui.City 18 Electric.

Solaris todettiin tuikitarkoituksenmukaiseksi kaupunkiliikenteessä nopealla matkustajavaihtuvuudella kolmen leveän oven kautta, valoisaksi pirteillä väreillä, hyvillä antibakterisoiduilla tukikädensijoilla ja istuimilla varustettuna ja nopeasti ja tehokkaasti siivottavana. Ajossa se oli äänetön sekä ketterä ja helppo käsitellä kadunkulmissa ja ahtaissa liikennetilanteissa.

Puolalainen Solaris-yhtiö kuuluu Eiroopan johtaviin bussivalmistajiin ja on sähköajoneuvojen valmistajana kokenut tekijä johdin-, nivel-, ja raitiovaunuja myöten.

Laajemmin Auto, tekniikka ja kuljetus 7/16, joka ilmestyy 1.9.


Volvo tuo isot pyssyt FinnMetkoon

Metsä- ja maanrakennusaloihin keskittynyt FinnMetko-tapahtuma järjestetään Jämsässä 1.-3.9.2016 Tapahtuman yhteydessä ratkeaa myös Suomen puunkuormaajamestaruus 2016. 

Volvo Trucksin ja Volvo Construction Equipmentin yhteisosastolla ovat nähtävillä mm. ryömintävaihteistolla varustettu Volvo FH16 750 8X4 -puuauto, Volvo FH16 650 6X4 -raskaslavettiveturi ja metsäkonelavetilla varustettu Volvo FH 540 10X4. Lisäksi osastolla on mahdollisuus tutustua kuorma-auton toimintojen etäohjauksen mahdollistavaan My Truck -mobiilisovellukseen.



DHL Expressille Airbus rahtikoneita

DHL Express on tilannut neljän Airbus A330-300-matkustajakoneen konvertoinnin rahtikoneiksi. Muutostyöt tekee dresdeniläinen Elbe Flugzeugwerke (EFW), joka on ST Aerospacen ja Airbus-konsernin yhteisyritys.

Konvertoituun A330-300:een voidaan lastata enimmillään 61 tonnin kuorma. Suunnitelman mukaan ensimmäinen koneista toimitetaan DHL Expressille vuoden 2017 loppuun mennessä. DHL Express on EFW:n ensimmäinen asiakas A330-300-konvertointiohjelmassa.


Nimenmuutos kuljetusalalla

Kuljetusliike Pironetti Oy on iisalmelainen vuodesta 1939 alkaen toiminut kuljetusalan yritys.

Elokuun alussa tehtyjen omistajajärjestelyiden siivellä kuljetusliike O & E Pironetti Oy:n nimi vaihtui Kuljetusliike Pironetti Oy:ksi.

Yritys on lunastanut Erkki Pironetin osakkeet itselleen, uusina omistajina ovat nykyisin Osmo Pironetin lisäksi Toni ja Kristiina Pironetti.

 


Vuoden Kaupunkibussi 2017 julki ensi maanantaina 22.8.

International Bus & Coach of the Year järjestön tuomaristo, edustaen 23 Euroopan maan bussialan ammattitoimittajia, julkistaa ensi maanantaina Vuoden Kaupunkibussi 2017 voittajan. Voittaja valittiin vertailutestin perusteella Brysselissä kesäkuun alkuviikolla. Arvonimestä kilpaili neljä sähköbussia ja yksi maakaasubussi.

Kansinvälinen vuonna 1989 perustettu IB&COY tuomaristo valitsee vertailutestin perusteella vuorovuosin Vuoden Kaupunkibussin ja Vuoden Matka/Turistibussin.

Vuoden Kaupunkibussi 2017 arvonimestä kilpailivat Irizar, Solaris, Ebusco, Mercedes-Benz ja Van Hool. Vertailutestiin kelpuutetuista Iveco jättäytyi pois lähtöviivalla.


Simeon ostaa Arne Olsson Åkeri AB:n

Kiitosimeonin tytäryhtiö Simeon Logistics Ab ja Arne Olsson Åkeri Ab ovat 17.8.2016 allekirjoittaneet sopimuksen, jolla koko Arne Olsson Åkeri Ab:n liiketoiminta siirtyy Simeon Logistics Ab:lle 1.9.2016 alkaen.

Ostetun liiketoiminnan vuosiliikevaihto on 25 miljoonaa kruunua, ja se nostaa Kiitosimeonin liikevaihdon reilusti yli 60 miljoonan euron.

Arne Olsson jatkaa kaupan jälkeen Simeon Logisticsin neuvonantajana varmistaen liiketoiminnan sujuvan siirtymisen. Koko muu henkilöstö siirtyy Simeon Logisticsin palvelukseen ja jatkaa entisissä tehtävissään.


Gasum avaa LNG-tankkausaseman Vuosaaren satamaan

Vuosaaren satamaan avataan Suomen ensimmäinen raskaalle liikenteelle suunnattu nesteytetyn bio- ja maakaasun (LNG) tankkausasema 29. elokuuta 2016.

Vuosaaren tankkausaseman lisäksi syksyllä Turkuun kerrotaan avautuvan toinen tankkausasema, joka palvelee sekä raskasta liikennettä että myös muita paineistettua kaasua (CNG) käyttäviä kaasuajoneuvoja. Vastaavat tankkausasemat avataan Vantaalle ja Jyväskylään vuonna 2017.

Tankkausasemien toteutuksen mahdollistaa EU-tuki, joka palvelee TEN-T-ydinverkon tavoitteiden täytäntöönpanoa Suomessa sekä vaihtoehtoisten käyttövoimien markkinoiden kehittymistä maantieliikenteessä. Gasum on sitoutunut rakentamaan seuraavan kymmenen vuoden sisällä 35 uutta kaasuautojen tarpeisiin suunnattua tankkausasemaa.


Hovioikeus torppasi Finnlinesin väylämaksukanteen

Hovioikeus hylkäsi 8.8.2016 Helsingin käräjäoikeuden 27.2.2015 antaman päätöksen Finnlinesin ja Suomen valtion välisessä väylämaksukanteessa. Hovioikeus katsoo, että Finnlinesin vaateet ovat vanhentuneet. Yhtiö harkitsee valitusluvan hakemista korkeimmalta oikeudelta.

Finnlinesin mukaan 1.1.2006 asti voimassa olleet väylämaksulait eivät olleet EU-lainsäädännön mukaisia ja yhtiöltä on veloitettu liikaa väylämaksuja vuosina 2001-2004. Helsingin käräjäoikeus tuomitsi valtion palauttamaan Finnlines Oyj:lle liikaa perittyjä väylämaksuja vuosilta 2001-2004 yhteensä noin 17,0 miljoonaa euroa sisältäen korot.


Finnlines Oyj hakee osakkeidensa poistamista pörssilistalta

Finnlines Oyj:n pääomistaja Italialainen varustamoyhtiö Grimaldi Group hankkii Finnlinesin koko osakekannan. Finnlinesin hallitus on päättänyt hakea kaupankäynnin lopettamista Finnlinesin osakkeilla sekä osakkeiden poistamista Helsingin pörssilistalta.  Pörssille jätetyssä hakemuksessa pyydetään, että Finnlinesin osakkeiden noteeraus Nasdaq Helsingin pörssilistalla päättyy mahdollisimman pian sen jälkeen, kun Grimaldi Group S.p.A. on saanut omistukseensa Finnlinesin koko vapaana olevan noin 2 prosentin osakekannan.


Deutsche Post investoi verkkokauppalogistiikkaan USA:ssa

Deutsche Post DHL Group aikoo investoida 137 miljoonaa dollaria Yhdysvaltojen kotimaan sekä kansainvälisiin verkkokauppamarkkinoihin. Kansainvälisten B2C-verkkokauppa-markkinoiden ennustetaan kasvavan tämänhetkisestä 400 miljardista dollarista yhteensä triljoonaan dollariin vuoteen 2020 mennessä. 

DHL eCommerce -yksikkö tulee investoimaan merkittävästi Yhdysvaltoihin lähivuosien aikana voidakseen tarjota entistä laajemman palveluvalikoiman näille yrityksille. DHL eCommerce ja räätälöityjä toimitusketjuratkaisuja tuottava DHL Supply Chain aikovat myös perustaa yhteistyössä alueellisia logistiikkakeskuksia Los Angelesiin, Columbukseen, Ohioon sekä New Jerseyyn, mikä tulee merkittävästi kasvattamaan niiden lähetyskäsittelykapasiteettia. 

Lue lisää...


Nokian Hakka Truck Drive -vetorengas ympärivuotiseen käyttöön

Keski-Euroopan ja Pohjoismaiden vaihteleviin sääoloihin uudentyyppinen vetorengas: Nokian Hakka Truck Drive tarkoitettu ympärivuotiseen rahti- ja bussiliikenteeseen pitkille ja keskipitkille matkoille.

Puoliavoin olkapää tukee renkaan kulkua ja lisää ajovakautta. Renkaan pinnan V-nuolikuvio parantaa urien puhdistuvuutta ja estää urien täyttymisen loskalla ja lumella.  Kulumisen myötä asteittain esiin tulevien lisäurien sekä itsegeneroituvien lamellien ansiosta renkaan pinta pyrkii säilyttämään ominaisuutensa kuluessaan.


St1 on allekirjoitti aiesopimuksen Cellunolix®-etanolilaitoksesta Norjaan

St1 Nordic Oy:n norjalainen tytäryhtiö Smart Fuel AS on allekirjoittanut aiesopimuksen Viken Skog SA:n sekä sen tytäryhtiö Treklyngen Holding AS:n kanssa Cellunolix®-etanolintuotantolaitoksen rakentamisesta Norjaan. 

St1:n tavoite on rakentaa Cellunolix®-etanolilaitos Follumin teollisuusalueelle Hønefossissa hyödyntäen mahdollisimman paljon olemassa olevaa entisen paperitehtaan alueen teollista infrastruktuuria ja laitteita. Tehtaan suunniteltu tuotantokapasiteetti on 50 miljoonaa litraa vuodessa paikallisen puuteollisuuden tähteistä valmistettua edistynyttä sellupohjaista bioetanolia liikennekäyttöön.

Projektin arvioidaan olevan investointipäätösvaiheessa vuonna 2018 ja tehtaan käynnistyvän vuonna 2021.


Merirahdin hinnoissa reilua vaihtelua

DHL Global Forwarding Oy:n kuukausittaisen markkinakatsauksen mukaan tuonnissa Kaukoidästä Eurooppaan laivat ovat olleet kesän aikana täynnä. Rahtihinnat ovat myös jatkaneet vuoristorataansa: varustamot korottavat hintoja kuukauden alussa, mutta kuukauden loppuun mennessä ne tasaantuvat. Syyskuun aikana volyymit tulevat todennäköisesti laskemaan. Nähtäväksi jää, miten varustamot tulevat vastaamaan kysynnän vähenemiseen.

Viennissä Euroopasta Kaukoitään sekä Yhdysvaltoihin elokuun loppupuoli saattaa olla hieman hiljaisempaa, mutta vientimäärien odotetaan elpyvän jälleen syyskuussa. Hintataso on säilynyt ennallaan.

Konttipunnitusten uusien SOLAS-määräysten käyttöönotto heinäkuun alusta alkaen on sujunut pääosin hyvin. Täyskonttien (FCL) punnituksen lähettäjä voi tehdä itse joko summaus- tai punnitusmenetelmää käyttäen. Toinen vaihtoehto on, että koko kontti punnitaan satamassa ja satamaoperaattorille maksetaan punnitusmaksu. Tämä työ on tilattava ennakkoon ylimääräisten kulujen välttämiseksi.

Kappaletavarassa (LCL) riittää, että lähettäjä ilmoittaa kuljetustoimeksiantonsa yhteydessä tavaran tarkan painon.


Pääteiden liikenne kasvaa - myös raskas liikenne lisääntyi

Pääteiden kokonaisliikenne lisääntyi tammi–heinäkuussa noin 1,8 prosentilla viime vuoden vastaavasta ajankohdasta. Varsinkin raskaan liikenteen (kuorma- ja linja-autot) kasvu oli merkittävää, sillä se kasvoi peräti 2,8 prosenttia. Vauhdikkainta raskaan liikenteen lisääntyminen oli huhti–toukokuussa.

Henkilö- ja pakettiautoliikenne lisääntyi pääteillä 1,7 prosenttia. Alueellisesti tarkasteltuna erot henkilö- ja pakettiautoliikenteen kehityksessä olivat pieniä. Eniten liikenne lisääntyi Lapissa 3,3 prosenttia ja Keski-Suomessa 2,9 prosenttia. Ainoastaan Kaakkois-Suomessa liikenne oli edelleen niukasti miinuksella noin 0,2 prosentilla.

Alueelliset erot olivat suurempia raskaassa liikenteessä kuin henkilö- ja pakettiautoliikenteessä. Lappi kirjasi suurimman kasvun, siellä raskas liikenne lisääntyi peräti 4,9 prosentilla. Myös Uudellamaalla päästiin 4,6 prosentin kasvulukemiin. Kaakkois-Suomessa raskas liikenne väheni edelleen noin 0,6 prosentilla. Kaakonkulman liikenteeseen vaikuttaa eniten itärajan liikenteen väheneminen.

(Liikennevirasto)