(Stellantis)
Mallivuotta 2024 varten Fiat suunnittelee uudelleen E-Ducaton luoden pohjan, joka voisi olla kiinnostava myös matkailuautoilijoille.
Ducato on ollut Fiat Professionalin myydyin malli 3,5 tonnin luokassa 40 vuoden ajan, ja se on perustana lukemattomille laajennuksille ja päällirakenteille. Tähän mennessä 3,5 miljoonaa yksikköä on toimitettu yli 80 maahan.
Uutta mallivuotta varten suunnittelijoiden ja insinöörien oli työskenneltävä uudelleen ja ennen kaikkea saatava E-Ducato kuntoon; sähköpaku ei ole toistaiseksi ollut niin jännittävä: 47 tai 79 kWh:n akku ja 300 kilometrin maksimikantama on melko pieni ja sähkömoottori, jossa on vain 122 hv, melko heikko. Ja koko homma on aika kallis, vähintään 55 400 tai 72 000 euroa nettona.
Suurempi akku, pienempi hinta
Päivitys 110 kWh:n akkuun voi nyt kasvattaa myyntilukuja. Uuden tehon varastointijärjestelmän ansiosta toimintasäde kasvaa 30 prosenttia käytännölliseen 420 kilometriin. Italialaiset haluavat myös alentaa E-Ducaton hintaa 25 prosenttia.
Kilpailu on kovaa. Mercedes-Benz esittelee E-Sprinterin kahdella moottorilla ja kolmella akkukoolla, Fordilla on markkinoilla jopa 269 hv E-Transit ja Renaultilta odotellaan E-Masterin vuoden 2024 uusintapainosta.
Nyt Fiat vastaa 200 kW/270 hv:n sähkömoottorilla, jonka vääntömomentti on 410 Nm. Sähkökäyttöinen 3,5-tonninen kuorma-auto lataa vaihtovirralla 11 kW:n wallbox-latauspisteen avulla ja pikalaturilla se täyttää kennot jopa 150 kW:lla vajaassa tunnissa. Mukana myös lämpöpumppu.
Ensituntuma
E-Ducato vetää itsevarmasti joka tilanteessa ja sen pitäisi nyt pystyä käsittelemään raskaita kuormia helposti.
Lisäksi uusi sähköinen ohjaustehostin antoi lyhyellä testikierroksellamme riittävästi palautetta, jotta pakettiautoa pystyi ohjaamaan tarkasti mutkissa. Nähtäväksi jää, ovatko tavalliset kolme ajotapaa Eco, Normal ja Power todella tarpeellisia hyötyajoneuvoissa. Joka tapauksessa aktiiviset, harkitsevat kuljettajat voivat rajoittaa maksiminopeutta ja moottorin tehoa napin painalluksella saadakseen muutaman kilometrin lisää kantamaa. Lisäksi regenerointia voidaan säätää ohjauspyörässä vapaasta rullauksesta yhdellä polkimella ajamiseen.
(Stellantis)
Selkeämpi sisustus
Italialaiset ovat laittaneet kätensä myös sisustukseen ja varusteluun. Kojelauta näyttää siistimmältä ja uudet ovipaneelit tarjoavat lisää säilytystilaa. Keskellä on 7 tuuman näyttö peruutuskameralla. Vaihtoehtoisesti Fiat tarjoaa digitaalisen taustapeilin ja 360 asteen pysäköintianturit.
Sähkölämmitteinen tuulilasi vähentänee skrabaamisen tarvetta. Älypuhelimet latautuvat langattomasti tai kaapelilla USB A ja C:n kautta. Lisäksi kaikki uudet Fiat-mallit vuodelta 2024 ovat täysin verkotettuja.
Matkailuautona
Lisäävätkö uudet keskeiset tiedot myös matkailualan kysyntää? Se on mahdollista, koska yhä useammat matkailuautojen omistajat haluavat nyt matkustaa sähköllä. Lisäksi Fiat on Fordin ohella Hymer, Pössl & Co:n tärkein alustatoimittaja. Raskaat akut ovat kuitenkin ristiriidassa suuren hyötykuorman vaatimuksen kanssa.
Matkailuautoilijoille Fiat vetää villin kortin jo vuoden 2024 puolivälissä: polttokennoauto, jonka toimintasäde on 500 kilometriä. Lattiaan asennetuissa korkeapainesäiliöissä on noin 12 kiloa vetyä, jotta ne eivät vaikuta tavaratilaan. Pitkää latausta ei tarvita: polttokennoauton tankkaus vedyllä kestää alle viisi minuuttia. Jos huoltoasemaverkostoa sitten laajennetaan EU:n ilmoittamalla tavalla, sähköisen liikkuvuuden pitäisi saada vauhtia myös asuntoautoissa.
Jos et malta odottaa sitä, sinun täytyy luottaa vanhaan hyvään dieseliin. Insinöörit ovat suunnitelleet tämän myös uudelle mallivuodelle. Kaksi tehokkaampaa kolmesta Multijet-moottorista (120, 140 tai 180 hv) on nyt saatavana uudella kahdeksanvaihteisella automaattivaihteistolla.
(Automobil Industrie)