MAN - Vaihtoautot

Euroopan autonvalmistajien liitto (ACEA) toistaa vaatimuksensa käyttötarkoitukseensa sopivasta CO2-säännöksestä kuorma-autoille ja linja-autoille. Huolimatta valmistajien horjumattomasta sitoutumisesta hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen ja ennätyksellisistä investoinneista päästöttömiin ajoneuvoihin, ehdotetut tavoitteet ovat edelleen liian kunnianhimoisia ilman vahvoja mahdollistavia olosuhteita.

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunnan (ENVI) kantaan eurooppalaiset kuorma-auto- ja linja-autovalmistajat ilmaisivat huolensa siitä, että tavoitteet saattavat ilmaista kunnianhimoa paperilla, mutta todellisuudessa niitä ei voida saavuttaa.

"Raskaiden kuljetusten hiilidioksidipäästöjen vähentäminen ei ole yksinyritys", totesi Sigrid de Vries, ACEA:n pääjohtaja. ”Toimimme vahvasti toisiinsa yhdistetyssä liikenneekosysteemissä. Jotta voimme luoda ympäristön, jossa ajoneuvojen valmistajat voivat menestyä ja saavuttaa tavoitteet, tarvitsemme kaikkien sidosryhmien, myös poliittisten päättäjien, yhteistyötä."

Haaste ulottuu lataus- ja täyttöinfrastruktuurin yleistä puutetta pidemmälle, ja se edellyttää myös muiden kysyntäpuolen toimenpiteiden toteuttamista. Sähkö- ja vetykäyttöisten kuorma-autojen ja linja-autojen asiakkaiden kysyntä on edelleen paljon perinteisiä malleja jäljessä. "ACEA:n jäsenet ovat tehneet investoinnit, ja päästöttömät ajoneuvot ovat valmiita liikkeelle, mutta asiakkailla on myös oltava luottamus investoida", de Vries sanoi.

Päättäjillä on käytössään laaja työkalupakki, kuten osto- ja verojärjestelmät ja muut hintasignaalit, joiden avulla he voivat investoida varhaisessa vaiheessa päästöttömiin malleihin. Niiden käyttöönotto ei kuitenkaan vastaa ehdotettujen hiilidioksiditavoitteiden kunnianhimoa. "Ilman mahdollistavia olosuhteita valmistajien on vaikea saavuttaa tavoitteita ja heille langetetaan rangaistuksia, kun taas noudattaminen riippuu suurelta osin tekijöistä, jotka eivät ole heidän suorassa hallinnassaan", lisäsi de Vries.

ACEA on tyytyväinen siihen, että joihinkin alan huolenaiheisiin on puututtu, mutta pahoittelee myös "pienten kuorma-autojen" (<5 tonnia>) sisällyttämistä.

Vastauksena ACEA vaatii käyttötarkoitukseensa sopivaa CO2-asetusta kuorma-autoille ja linja-autoille ja lainsäätäjät korjaamaan puutteet tulevassa täysistunnossa ja kolmikantaneuvotteluissa. Vain tarkastelemalla kokonaisvaltaisesti mahdollistavia ehtoja ja kannustamalla kaikkien sidosryhmien toimintaan voimme vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä ja turvata kilpailukykyä.