Scania 70 vuotta Suomessa

Engcon ainoaksi työlaitetoimittajaksi yhteistyösopimuksessa

Ruotsin koneurakoitsijoiden toimialajärjestö Maskinentreprenörerna on solminut laajan yhteistyösopimuksen Pon Equipmentin ja Caterpillarin kanssa. Sopimuksen kuuluu mm. tiettyjen kaivukoneiden edulliset jäsenhinnat sekä yhdistyksen puolelta pitkän aikavälin koulutuspanostukset. Yhteistyösopimukseen kuuluvien kaivukoneiden työlaite- ja tarviketoimittajaksi valittiin Engcon.


Mastonilta uusi vesiohenteinen spraymaali

Suomalainen Maston kertoo kehittäneensä maailman ensimmäisen vesiohenteisen spraymaalin, jonka maaliseos ei sisällä lainkaan liuottimia.

Vesiohenteinen Maston Zero täyttää EU-direktiivin 2008/47/EU mukaiset turvallisuusvaatimukset. Lisäksi se on valmistajan mukaan Euroopan ensimmäinen syttymättömäksi luokiteltu spraymaali.

Maston Zero -spraymaalia myyvät rautakaupat, tavaratalot, marketit ja maalikaupat. Tarjolla on valmistajan mukaan 24 sävyä ja kaksi pakkauskokoa: 150 ml ja 400 ml.


Saksa: Raju tuki sähköautoille

Heti toukokuusta 2016 sähköhybridin ostajalle 3000€ ja täyssähköauton ostajalle 4000€ uuden auton ostotukena, on Saksan valtio päättänyt pikakäsittelyn tuloksena. Nissan lupaa vielä 1000€ lisää omille asiakkaileen. 

Saksan valtio ja sähköautojen valmistajat panevat yhdessä 1,2 miljardia euroa tukipottiin. Tarjous on voimassa niin kauan kuin rahaa riittää tai vuoteen 2019. Tuettavan sähköauton perusmallin hinta saa olla enintään 60 000€ ja ko. auton valmistajan tulee olla mukana kokonaispotin jakajana. Valtio on lisäksi varannut 300 miljoonaa euroa 15 000 uuden latausaseman pystyttämiseksi vuosina 2017-2020 ostos-ja urheilukeskusten tuntumaan.

Nopeat tukitoimet johtuvat sähköautojen myynnin hidastumisesta. Saksan tavoitteena on miljoona sähköautoa liikenteessä vuonna 2020. Toistaiseksi rekisterissä on 25 000 täyssähköautoa ja 130 000 hybridiä. Myynti on jäänyt pahasti jälkeen Iso-Britanniasta, Ranskasta ja Norjasta. Syyksi on osoitettu korkeaa hintaa, lyhyttä toimintamatkaa ja harvaa latausasemaverkkoa.

 

 



Osallistu Savonlinnan seudun liikennepalveluiden uudistamiseen

Savonlinnan kaupunki, Pohjois-Savon ELY-keskus ja Etelä-Savon maakuntaliitto ovat käynnistäneet hankkeen uusien liikennepalveluiden pilotoimiseksi Savonlinnan seudulla.  Tavoitteena on käynnistää vuoden 2016 aikana konkreettisia liikennepalvelukokeiluja, joilla parannetaan sekä kaupunkilaisten että maaseudulla asuvien liikennepalveluiden saatavuutta ja palvelevuutta. Kehitystyötä tehdään tiiviissä yhteistyössä alueen joukkoliikenne- ja taksiyrittäjien kanssa.

Hankkeen taustaksi toteutetaan kysely, jolla selvitetään asukkaiden liikkumista, kotitalouksien nykyisiä liikkumiskustannuksia sekä tekijöitä, joita asukkaat pitävät tärkeinä liikennepalveluissa. Kyselyllä selvitetään myös, millaisia ja minkähintaisia uudet liikennepalvelut voisivat olla sekä asukkaiden halukkuutta ryhtyä käyttämään uusia palveluja. Haussa on myös kokeiluista mahdollisesti kiinnostuneita testikäyttäjiä.

Kysely toteutetaan osana Savonlinnan seudun liikennejärjestelmätyötä ja osana opinnäytettä. Kaikki vastaukset käsitellään luottamuksellisesti.

Kyselylinkki


PSA-yhtymä Ranskan patenttimestari

PSA Peugeot Citroën oli 2015 jo yhdeksättä vuotta peräkkäin eniten patenttihakemuksia jättänyt yritys Ranskassa. Uusia patentteja haettiin kaikkiaan 1012.

PSA-yhtymän mukaan patentit koskivat erityisesti sovelluksia, joilla vähennetään ajoneuvopäästöjä ja edistetään autonomisten ja yhteistoiminnallisten autojen kehitystä. PSA-yhtymä kertoo käyttäneensä viime vuonna tutkimukseen ja tuotekehitykseen 1,8 miljardia euroa.


Tuulilasivauriot rajussa kasvussa

Vuonna 2008 vakuutusyhtiöt korvasivat 30 000 rikkoontunutta tuulilasia. 2015 niitä korvattiin 110 000 kpl, liki nelinkertainen määrä vain seitsemässä vuodessa. Tuulilasi on tärkeä osa autokorin kantavaa rakennetta. Siksi vaurioiden lisääntyminen on vakavasti huomioitava asia.

Ammattiliikenne näkee syyksi henkilö- ja pakettiautojen renkaista irtoavat nastat. Erityisen paljon vahinkoja sattuu maalis-huhtikuussa ja loka-joulukuussa, jolloin nastarenkailla ajetaan keskitalvea enemmän paljailla teillä ja plussakeleillä. Tieviranomainen haluaa nähdä syyksi teiden rapistumisen ja renkaiden entistä hienojakoisemman pintakuvion. Varmaa on, että roiskeläppien poistuminen on merkittävä tekijä tuulilasivaurioiden rajuun lisääntymiseen. Myös tuulilaseissa käytetyn lasin laatu on vuosien varrella selvästi huonontunut. 


Autokoulut ja opetusluvat yhteen uudessa hankkeessa

Autokoululiitto tiedottaa olevansa huolissaan opetuslupaopetuksen huonosta laadusta ja sen seurauksista liikenneturvallisuuteen. Liitto kertookin aloittavansa Opetuslupa By Autokoulu –hankeen, jolla pyritään yhdistämään opetuslupaopetuksen ja autokouluopetuksen parhaat puolet.

Opetuslupa By Autokoulu –konseptissa autokoulut tarjoavat opetuslupalaisille räätälöidyn tuotevalikoiman, josta opetuslupaopettaja ja -oppilas voivat valita juuri heille parhaiten soveltuvia palveluja. Autokoulut ympäri maan ovat ilmoittautuneet projektiin mukaan, ja ne tarjoavat palvelujaan opetuslupalaisille entistä näkyvämmin. Kysytyimmät palvelut ovat myös sellaisia, joita on vaikeaa opettaa opetusluvalla: niitä ovat Autoliiton tiedotteen mukaan muun muassa pimeän ajon ja liukkaan radan kurssit, joissa yhdistetään sekä teoria- että ajo-opetusta.

Autokoululiitto toivoo, että opetuslupalaiset ottaisivat matalalla kynnyksellä yhteyttä autokouluihin ja liikenneopettajiin, ja käyttäisivät hyödykseen ammattilaisen osaamista.


Pilvirobotit pelloille

Traktoreiden ja maatalouskoneiden valmistaja AGCO on kehittänyt tamperelaisen asiantuntijayritys Intopalon avulla Mobile Agricultural Robot Swarms (MARS) -konseptin, joka mahdollistaa tulevaisuudessa jopa yksittäisen jyvän tarkkuudella tapahtuvan viljelytuotannon hallinnan. AGCO esittelee tutkimusprojektissa kehitettyä robottijärjestelmäänsä Hannoverissa 25.-29. huhtikuuta.

Hannoverin messuilla esiteltävä robottikylvöön tarkoitettu Fendt-tuotemerkkiin kuuluva MARS-järjestelmä sisältää hajautettua älykkyyttä, jota ohjataan yksinkertaisella mobiilikäyttöliittymällä ja pilvipohjaisella taustajärjestelmällä. Tulevaisuuden viljelijä voi tablettinsa ruudulta suunnitella, monitoroida ja hallita laivuetta, joka koostuu noin metrin korkuisista viljelyroboteista sekä vilja- ja energiavarastona toimivasta emoaluksesta.


Alkometriuutta Drägerilta

Saksalaisen Drägerin alkometriuutuus: Alcotest 3820:ssä on täysin uudenlainen suukappale. Sen käytön kerrotaan olevan valaistun ja äänitoiminnolla varustetun monitoiminapin sekä uuden suukappaleen ansiosta helppoa.

IP52-suojattu laite valmistetaan Saksassa. Se korvaa markkinoilla suositun Dräger 3000 -alkometrin. -5…+50 °C käyttölämpötilat lupaavat käytettävyyttä tavallista haastavimmissakin oloissa.

Valmistaja ilmoittaa laitteen sisäänrakennetun CR123A-pariston riittävän 1500 mittaukseen ja pitää muistissa laitteen asetukset sekä 10 viimeisintä mittaustulosta.

Dräger 3820 verolliseksi suositushinnaksi ilmoitetaan 299 €.


Suomen 50 000. Scania Mäntsälään

Maanantaina huhtikuun 25. päivänä Lahden Scania-keskuksen aluemyyntipäällikkö Tomi Iso-Kuortti luovutti 5-akselisen Scania R 730 -sorakasettiveturin mäntsäläläisen kuljetusliike Marila Transport Oy:n toimitusjohtajalle, Joni Marilalle.

Järjestyksessään 50 000:s Oy Scan-Auto Ab:n ja sittemmin Scania Suomi Oy:n Suomeen maahantuoma Scania on luovutettu mäntsäläläiselle Marila Transport Oy:lle.

Oy Scan-Auto Ab aloitti toimintansa vuonna 1949 ja on siitä asti toiminut Scania-kuorma- ja linja-autojen maahantuojana Suomessa. Vuoden 2012 alusta lähtien yhtiön nimi on ollut Scania Suomi Oy.


Hanke tartuntatautien estämiseksi liikenteen solmukohdissa

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n koordinoimassa kansainvälisessä PANDHUB-hankkeessa kehitetään pandemioiden ja muiden vaarallisten tartuntatautien leviämisen torjuntaa liikenteen solmukohdissa.

VTT:n mukaan Infektiotautien tartuntariskiin vaikuttavat useat eri tekijät kuten taudin tartuntapa, mikrobin kyky aiheuttaa tauti sekä tartunnalle altistuva matkustaja. Normaalioloissa tartuntariski joukkoliikenteessä on alhainen eikä edellytä toimenpiteitä normaalin hygienian noudattamisen lisäksi, mutta epidemioiden varalta on syytä tiedostaa kohteet ja tilanteet, joissa riski voi olla kohonnut.

Hankkeen tuloksia voidaan VTT:n mukaan hyödyntää riskianalyyseissä, varautumisissa poikkeustilanteisiin ja vastatoimien suunnitteluissa. Lopputuloksena saadaan myös ohjeita eri tartuntareittien tehokkaalle katkaisulle sekä ihmisten ja tilojen suojaus-, puhdistus- ja desinfiointiohjeet.

Hankkeen aikaansaannoksia pääsevät hyödyntämään vuoden 2017 lopulla terveydestä, valmiudesta ja turvallisuudesta vastaavat viranomaiset ja tahot kuten Euroopan tartuntatautivirasto, WHO, liikenteen solmukohtien operaattorit ja turvallisuuden parantuessa välillisesti myös matkustajat.


Muutoksia Iveco myynnissä Uudellamaalla

Ivecon uusina Uudenmaan myyjinä toimivat jatkossa Pasi Lämsä sekä Mikael Häli. Molempien myyjien toimipaikka on Kerava.


Turkuun suunnitellaan uutta LNG-terminaalia

Teknologia-, suunnittelu- ja projektinjohtoyhtiö Neste Jacobs Oy ja Turun Satama Oy ovat tehneet sopimuksen, jonka puitteissa Neste Jacobs selvittää LNG-terminaalihankkeen mahdollisuuksia Turun seudulla.

Yhtiön tiedotteen mukaan tarkoituksena on luoda edellytykset LNG:n laajemmalle käytölle meriliikenteessä ja teollisuudessa. Turun Pansioon suunniteltu terminaalihanke mahdollistaisi LNG:n saatavuuden Turun alueella, ja toteutuessaan terminaali palvelisi laiva- ja autoliikennettä sekä paikallista teollisuutta.

Hankkeessa kartoitetaan myös LNG:n kysyntäpotentiaalia Turun alueella sekä meriliikenteessä ja hankkeen toteutumista edesauttavia tekijöitä.


Advenin geokaivojen poraus alkaa tällä viikolla Vaasassa

Vaasaan on rakenteilla uusi DB Schenkerin terminaali, jonka lämmitys ja viilennys toteutetaan Advenin geoenergiaratkaisulla. Uudesta terminaalista tulee täysin hiilineutraali. Alhaisten hiilidioksidipäästöjen lisäksi ratkaisulla saadaan noin 10–15 prosentin säästöt energiakustannuksissa verrattuna perinteisiin energiaratkaisuihin.

Tällä viikolla tontilla aloitetaan geokaivojen poraus. Geokaivot ovat noin 300 metriä syviä, ja ne porataan valmistuvan terminaalirakennuksen alle. Geoenergiaratkaisussa lämpö ja viilennys tuotetaan maasta lämpöpumpuilla. Lämpöpumppujen tarvitsema sähkö taas tuotetaan kotimaisella, uusiutuvalla energialla.

Terminaali valmistuu Vaasaan Nordic Logistics Centerin alueelle vuoden 2016 aikana. Terminaalin lämmitettävä pinta-ala on noin 3200 neliötä. Viilennystä tarvitaan pääasiassa toimistotiloihin.


Ivecon myynti- ja huoltoverkosto laajenee uudella pisteellä

JR Rekkahuolto Oy aloittaa valtuutettuna Iveco huoltopisteenä huhtikuun lopussa Joensuussa. JR Rekkahuollon palveluihin kuuluvat huoltojen, korjausten ja pesupalveluiden lisäksi myös raskaan kaluston rengasmyynti, rengastyöt ja pinnoitukset. Lisäksi uutta on akselistojen ja pyörien suuntaukset, nykyaikaisilla laitteilla.