Mikroliikkumisella tarkoitetaan tavallisten ja sähköavusteisten polkupyörien sekä kevyiden sähköajoneuvojen, kuten sähköpotkulautoja.
Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut työryhmän valmistelemaan hallituksen esitystä mikroliikkumista ohjaavasta lainsäädännöstä. Työryhmän toimikausi on 16.10.2023–31.8.2025.
Pääministeri Orpon hallitusohjelmaan on kirjattu, että hallituskauden aikana luodaan mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöä, minkä lisäksi annetaan kaupungeille ja kunnille työkalut mikroliikkumisen hallintaan.
Tavoitteena on parantaa mikroliikkumisen turvallisuutta ja mahdollistaa innovaatioita
Työryhmän tehtävänä on arvioida, millaista sääntelyä tarvitaan, jotta kevyillä sähköajoneuvoilla ja polkupyörillä liikkuminen ja pysäköiminen on jatkossa mahdollisimman turvallista, eikä vaaranna liikenteen esteettömyyttä.
Työssä tarkastellaan erityisesti kuntien mahdollisuuksia ohjata mikroliikkumista. Lisäksi selvitetään viranomaisten mahdollisuuksia puuttua tienkäyttäjien liikennerikkomuksiin ja -rikoksiin sekä pysäköintivirheisiin. Tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta ja mahdollistaa uudenlaisia liikkumisen palveluita ja innovaatioita.
Työryhmä tulee tarkastelemaan erityisesti seuraavia keinoja:
- Kuntien mahdollisuuksia ohjata mikroliikkumista muun muassa mahdollistamalla uusia mikroliikkumisen ohjaamiseen paremmin soveltuvia liikenteenohjauslaitteita.
- Viranomaisten mahdollisuuksia puuttua tienkäyttäjien liikennerikkomuksiin ja -rikoksiin sekä pysäköintivirheisiin.
- Mikroliikkumisen promillerajaa ja sen valvontaa.
- Sähköpotkulautailun liikennesääntöjen yhtenäistämistä siten, että kaikkiin potkulautamallisiin ajoneuvoihin sovelletaan samoja liikennesääntöjä.
Pohjana työlle toimii liikenne- ja viestintäministeriön alkuvuonna 2023 laatima arviomuistio sähköpotkulautailun ja mikroliikkumisen ratkaisu- ja sääntelyvaihtoehdoista sekä siitä saadut lausunnot.
Työryhmän puheenjohtajana toimii yksikön johtaja Maija Ahokas liikenne- ja viestintäministeriöstä. Työryhmässä ovat edustettuina ympäristöministeriö, oikeusministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Väylävirasto, Poliisihallitus, Kuntaliitto, Liikennevakuutuskeskus, Liikenneturva, Vammaisfoorumi ry sekä Helsingin, Turun ja Oulun kaupungit.
Sidosryhmiä ja kansalaisia kuullaan hankkeen eri vaiheissa. Työssä kuullaan myös mikroliikkumisen verkoston asiantuntijoita.
Mitä seuraavaksi?
Työryhmä aloittaa työnsä lokakuussa. Tavoitteena on, että muutokset tulisivat voimaan kesäkaudeksi 2025.