Raskone – nopeasti takaisin tielle

Saksa: Vasemmisto vaatii lisää maksuja ja kieltoja kuorma-autokuljetuksille

Eduskuntavaaleihin valmistautuvassa Saksassa sikäläinen vasemmistopuolue Die Linke vaatii kuorma-autoliikenteelle ajokieltoa perjantai-iltapäivisin ja öisin. Lisäksi puolue vaatii kuorma-autoille ajokieltoa pääteillä ja paikallisteillä, jotka kulkevat yhdensuuntaisesti moottoriteiden kanssa. Puolue vaatii myös pidennettyjä lepoaikoja ja työehtoja ammattikuljettajille. Myös kuorma-autojen tiemaksuja vaaditaan korotettaviksi ja laajennettaviksi. Kaupunkikeskustoissa kuorma-autoilta olisi kiellettävä jakeluajo, puolue toteaa kaupunkiohjelmassaan. Busseilta olisi puolueen vaatimuksesta kiellettävä rahtikuljetukset. 25,25 m ja sitä pitemmät "hirviökuorma-autot" (Monster-trucks) tulisi kieltää kokonaan.

Perusteluina Die Linke näkee kansainvälisten suuryritysten kärkevän yhä enemmän rahtikilometrejä tuotteiden hintaan. Kokonaishinta on korkea: onnettomuuksia, melua, päästöjä, ympäristö- ja ilmastohaittoja.

"Haluamme kääntää kehitystä, tehdä kuljetukset nykyistä kalliimmiksi ja vahvistaa paikallista elinkeinotoimintaa", Die Linke toteaa.

(Vogel)


Automatisoitua pysäköimistä pilotoidaan Mercedes-Benz-museossa

Bosch ja Daimler ovat rakentaneet Mercedes-Benz-museon pysäköintihalliin maailman ensimmäisen täysin automatisoidun, todellisissa olosuhteissa toimivan pysäköintipalvelun. Kuljettajat voivat ratkaisun avulla pysäköidä auton pelkän älypuhelinratkaisun avulla – valvomatta sen liikkeitä ja istumatta sen sisällä. Alkuvuodesta 2018 lähtien yleisö pääsee kokeilemaan automatisoitua pysäköimistä siihen varatuilla testiautoilla älypuhelinsovelluksen avulla museossa.

Lue lisää...


Savonlinja aloittaa HSL-liikennöinnin

HSL on kilpailuttanut bussiliikennöitsijöitä elokuussa 2017 käynnistyvään liikenteeseen. Tarjouskilpailu 39/2016 koski yhteensä 95 bussia kahdeksassa eri kohteessa, joihin sisältyi Helsingin ja Vantaan sisäisiä linjoja sekä seutulinjoja Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Useat tarjouskilpailussa mukana olleet linjat sisältyvät HSL:n hallituksen hyväksymään Koillis-Helsingin linjastosuunnitelmaan.

Tarjouskilpailun voitti Savonlinja-yhtiöihin kuuluva Etelä-Suomen Linjaliikenne Oy. Tarjouksia vertailtiin niiden kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella.

- Voitto tarkoittaa Savonlinjalle mittavia, liki sadan kuljettajan rekrytointeja sekä 45 uuden auton hankintaa, toteaa liiketoimintajohtaja Harri Leskinen. Kalustohankinta Volvolta onkin Savonlinjan historian suurin yksittäinen investointi ja merkittävä myös Volvolle, kertoo Leskinen.

Bussit ovat Euro VI -normin täyttäviä uusia busseja, jotka on varustettu matkustamotilan ilmastoinnilla, automaattisella palosammutusjärjestelmällä ja ajotavan seurantajärjestelmällä. Lisäksi kuljettajan turvallisuutta parannetaan turvaohjaamolla ja kameravalvonnalla. Tämän lisäksi kaikissa busseissa on HSL:n määräysten mukainen alkolukko ajonestolaitteena.

Maanantaista 14.8. alkaen Savonlinjan bussit ajavat linjoilla 79B, 506, 73, 73N, 74, 74N, 611 ja 611B.



LVM:n budjettiehdotus 3,4 mrd. euroa

Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa hallinnonalalleen 3,37 miljardin euron määrärahoja vuodelle 2018. Lisäystä vuoden 2017 varsinaiseen talousarvioon on 144 miljoonaa euroa.

Liikenneverkolle ehdotetaan 2 miljardia euroa, liikenteen tukemiseen ja ostopalveluihin 212 miljoonaa euroa, viestintäpalveluihin ja -verkkoihin sekä viestinnän tukemiseen 523 miljoonaa euroa, liikenteen viranomaispalveluihin 56 miljoonaa euroa, hallintoon ja toimialan yhteisiin menoihin 495 miljoonaa euroa sekä sää-, meri- ja ilmastopalveluihin 45 miljoonaa euroa.

Väylänpidossa panostetaan erityisesti liikenneväylien kuntoon ja laatuun. Liikenneverkon ylläpitoon eli perusväylänpitoon ehdotetaan osoitettavaksi 1,4 miljardia euroa. Tästä määrärahasta 453 miljoonaa euroa on hallituksen strategisten kärkihankkeiden korjausvelan vähentämiseen kohdennettua rahoitusta. Tavoitteena on korjausvelan kasvun taittuminen.

Kehittämisinvestointeihin osoitetaan 505 miljoonaa euroa. Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa, että vuonna 2018 käynnistetään kuusi uutta kehittämishanketta: Kehä I Laajalahden kohta (20 milj. euroa), Länsimetron jatkeen liityntäliikennejärjestelyt (7 milj. euroa), Vuosaaren meriväylä (12,5 milj. euroa), valtatie 4 Kirri-Tikkakoski (139 milj. euroa), Kokkolan meriväylä (45 milj. euroa) ja Hailuodon kiinteä yhteys (76 milj. euroa). Valtiovarainministeriö ehdottaa, että näistä hankkeista käynnistetään Kehä I Laajalahden kohta, Länsimetron jatkeen liityntäliikennejärjestelyt ja Vuosaaren meriväylä.

Lue lisää...


MAN:in uusi hytti bongattu koeajossa

MAN:in uusi hytti on ollut koeajossa ja päätynyt heti kuviin, vaikkakin naamioituna. Nämä eksklusiiviset otokset antavat esimakua siitä, miltä MAN:in uusi ohjaamo tulee näyttämään.

Katso kuvat täältä

Edessä ilmanottoaukoille on tehty pieniä muutoksia. Ovissa on uusi sileä kaari ikkunan alareunassa, oven kahva on niin ikään uudelleenmuotoiltu.

Aikaisemmassa tasaisessa pyöränkaaressa on nyt selkeä taitos ja hytin takaosan tunnusomaiset viisi aaltoa ovat vaihtuneet kolmeen, vähemmän selväpiirteiseen viivaan. 

 


Renault Trucks esittelee Power Truck Showssa Aaveajajan ja Maxispace-ohjaamon

Renault Trucks osastolla Power Truck Showssa on esillä T-sarjan asiakasautoja ja uutuutena erikoisvarusteltu Maxispace-ohjaamoinen esittelyauto. Palace hallissa on lisäksi näytillä tämän vuoden Suomen markkinoille tuotu maansiirron järeä uutuusmalli: Renault Trucks C-sarja.

Renault Trucks osastolla on esittelyssä saksalaisen SDL Lager & Logistik GmbH / Dirk Müllerin omistuksessa oleva näyttävä T Ghostrider. Käsin tehty kynäruiskumaalaus oli yhteensä 160 työtunnin projekti, joka työllisti maalausyrityksen koko henkilökunnan kolmeksi kuukaudeksi. T-sarjalainen kynäruiskumaalattiin omistaja Müllerin suosikkielokuvan, Ghost Rider – aaveajaja mukaan, joka perustuu Marvel-kustantamon Aaveajaja-supersankarisarjakuviin. Vuonna 2007 ilmestyneen elokuvan pääosaa näytteli Nicolas Cage.

Lue lisää...


Lada: Paluu Eurooppaan Saksan kautta

Venäjän autokauppa on ollut kovassa lamassa 2013 lähtien. Kolmen miljoonan uuden auton kauppa on pudonnut ja on viime vuoden noususta huolimatta vain  1,43 miljoonassa. Samalla sen parhaat vientimarkkinat ovat tuupertuneet: Ukraina, Kasakstan, Valkovenäjä. Aasian ja Pohjois-Afrikan markkinoilla korkeat tullit ja verot panevat kampoihin.

Avtovaz Ladan taloudelliset luvut ovat syvällä punaisissa. Ladaa pitäisi myydä 500 000 vuodessa nollatulokseen, myynti makaa 266 000:ssa. 

Saksa on pitkään nähty porttina Euroopan markkinoille. Siellä Ladalla on perinteisesti tukijoukkonsa maanviljelijöissä, metsänhoidossa ja omassa fani-joukossa. Renault-Nissanin vahva ote Avtovazista on nostanut esille uuden Lada Vestan, Samara-kokoluokan ulkonäöltään ja tekniikaltaan vahvasti "länsimaistuneen" henkilöauton. Siltä odotetaan samaa iskukykyä hinnaltaan edullisena ja luotettavana kuin "Renault-Dacialla" kaikilla Euroopan markkinoilla Ranskaa myöten.

Saksassa myynti on alkanut. Pohjoismaiden maahantuoja aloitti Ruotsissa viime vuonna. Suomeen ensiesittelyä on kaavailtu vielä tämän vuoden aikana.

 


Rautateiden henkilöliikenteen kilpailu avautuu

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan hallitus on päättänyt avata rautateiden henkilöliikenteen kilpailulle. Käytännössä VR:n yksinoikeudesta liikennöidä Suomen rataverkolla luovutaan ensi vuosikymmenellä, jolloin rautateiden henkilöliikennemarkkinoille voi tulla muitakin toimijoita. Uudistus toteutetaan ministeriön mukaan hallitusti, vaiheittain sekä hyvää henkilöstöpolitiikkaa noudattaen.

Hallituksen päätöksestä kertoivat liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner ja elinkeinoministeri Mika Lintilä Helsingissä 9. elokuuta.

- Suomen henkilö- ja tavaraliikenteessä kilpailu toimii maalla, merellä ja ilmassa, mutta ei kiskoilla. Uudistuksen tavoitteena on parantaa rautatieliikenteen palvelutasoa ja asiakaslähtöisyyttä sekä kasvattaa junaliikenteen osuutta henkilöliikenteessä. Kilpailun avaaminen edistää myös lippujen hintakilpailua ja alentaa tavaraliikenteen kuljetuskustannuksia kaluston saatavuuden helpottuessa, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.

Lue lisää...


Venäläis-suomalaisella yhteistyöllä älyä rajanylityksiin

Teknologian tutkimuskeskus VTT ja venäläinen ITS Russia allekirjoittivat yhteistyösopimuksen älyliikenteen kehittämiseksi. Cavlane-hankkeen tavoitteena on tuottaa erityisesti rajanylitystä palvelevia uusia palveluja, tuotteita ja standardeja. Yhteistyöhön tavoitellaan mukaan yrityksiä koko Euroopan tasolla. Cavlane liittyy Venäjän teollisuus- ja kauppaministeriön ajamaan hankkeeseen luoda automaattiajoa tukevien liikenneratkaisujen tiekartta.

Hankkeessa esimerkiksi testataan älyliikenteen palveluita autoilijoille ennen ja jälkeen rajanylityksen, kuten Nuijamaan raja-asemalla rajanylityksen sujuvuutta helpottavaa jonotuksesta varoittavaa dataa ja EU:n ajoneuvoviestinnän standardoituja varoitusviestejä.

Lue lisää...


Ilmailun turvallisuus hyvällä tasolla alkuvuonna

Suomalaisen kaupallisen ilmakuljetuksen turvallisuus oli edelleen hyvällä tasolla vuoden 2017 toisella neljänneksellä. Onnettomuudeksi luokiteltavia tilanteita ei tapahtunut. Läheltä piti -tilanteissa toisena osapuolena oli useimmissa tapauksissa drone (miehittämätön ilma-alus). Vakavia vaaratilanteita aikataulunmukaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa tapahtui kaksi kappaletta. Muussa kaupallisessa ilmakuljetuksessa tapahtui yksi vakavaksi vaaratilanteeksi luokiteltu tilanne. Edellisenä vuonna vastaavaan aikaan onnettomuuksia ei myöskään ollut tapahtunut ja vakavia vaaratilanteita oli ollut yksi.

Kuitenkin toisella neljänneksellä ilma-alusten väliset läheltä piti -tilanteet ilmassa sekä kiitotiepoikkeamat ovat lisääntyneet edellisvuoteen nähden. Läheltä piti -tilanteissa toisena osapuolena oli useimmissa tapauksissa drone (miehittämätön ilma-alus/lennokki). Nämä tilanteet tapahtuivat pääosin ulkomailla. Dronejen Suomessa aiheuttamia läheltä piti -tilanteita on ollut kolme kappaletta vuoden 2017 ensimmäisellä puoliskolla.


Viikon luku: 28 916 708

Euroopan autonvalmistajien etujärjestö ACEA:n tilaston mukaan Euroopan Unionin teillä on lähes 29 miljoonaa pakettiautoa. Pakettiautojen valmistus on tärkeä teollisuudenala Euroopan Unionin alueella. Yhteensä 2,2 miljoonaa pakettiautoa valmistettiin 39:ssä Euroopassa sijaitsevassa kevyitä hyötyajoneuvoja valmistavassa tuotantolaitoksessa. Vientiin eurooppalaisista pakettiautoista päätyy 347 108 kappaletta ja vientikauppa on yli 4 miljardin euron arvoista.

Pakettiautot vastaavat 80 prosenttia EU:n koko hyötyajoneuvomarkkinoiden yksikkömyynnistä. Huolimatta kiristyvistä päästövaatimuksista ja vaihtoehtoisten voimanlähteiden kehittymisestä, 96 prosenttia uusista pakettiautoista on edelleen dieselkäyttöisiä.


Volvolle kaksi Vuoden Kuorma-autopalkintoa Härmän Power Truck näyttelyssä

Volvo Trucks Finland eli Volvo Kuorma-autot Suomessa vastaanottaa perjantaina 11.8. Power Truck näyttelyn avajaispäivänä kaksi merkittävää Vuoden Kuorma-autopalkintoa. Kummassakin tapauksessa palkinnon saavuttama kuorma-auto on Volvo FH.

Pääpalkintona on Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden lukijoiden valitsema Vuoden Kuorma-auto 2017 Suomessa: Volvo FH.

Toisena palkintona jaetaan Kansainväliseksi Vuoden Kuorma-autoksi 2014 valitulle Volvo FH:lle jälkikäteen Suomen Volvo Kuorma-autojen palkintokaappiin myönnetty pienoispalkinto.

Palkintojen jakamaan on Suomeen saapunut International Truck of the Year (ITOY) järjestön puheenjohtaja, italialainen Gianenrico Griffini. Hän tutustuu Suomessa myös maamme erikoisuuteen, HCT-rekkoihin ja niistä saatuihin kokemuksiin, Speed Oy:n HCT-rekkojen antamiin kokemuksiin vuodesta 2013 lähtien sekä Sisu Autoon, sen sähhkö- ja kaivos-Sisuihin ja Euroopassakin noteerattuihin edistyksellisiin maastokulkuominaisuuksiin.

Vuodesta 1977 vuosittain Kansainvälisen Vuoden Kuorma-auton valtsevaan ITOY-tuomaristoon kuuluu 25 Euroopan maan kuorma-autoalan erikoistoimittajat. Liitännäisjäseninä ITOY:hin ovat lisäksi liittyneet Australian, Japanin, Kiinan, Brasilian, Etelä-Afrikan ja Iranin suurimmat kuorma-autolehdet.


Sprinterin uudet sähköversiot valmistetaan Düsseldorfissa

Mercedes-Benz on päättänyt uuden sukupolven sähkökäyttöisen Sprinterin valmistuksesta Düsseldorfissa sijaitsevalla tehtaallaan, josta muodostetaan Sprinter-osaamiskeskus. Tehtaaseen ja tuotantoon investoidaan 300 miljoona euroa ja paikallisesti on sovittu joustavasta työajasta ja tehokkuuden kehittämisestä. Sprinteriä on valmistettu 55 vuodessa yli 4 miljoonaa kappaletta, Düsseldorfissa tuotanto alkoi vuonna 1995. Viime vuonna Sprinter teki uuden myyntiennätyksen 193 400 myydyllä autolla. Lähivuosien aikana Mercedes-Benz Vans panostaa mallistonsa sähköistämiseen noin 150 miljoonaa euroa. Uuden sukupolven Vito ja Sprinter hyödyntävät samaa modulaarista teknologiaa, jota käytetään myös Mercedes-Benzin henkilöautomalliston tulevassa sähköistämisessä.


Maailman nopein kuorma-auto nähtävillä Power Truck Show’ssa

Volvo Trucksin messuosastolla on tarjolla tilaisuus nähdä maailman nopein kuorma-auto, The Iron Knight, ja tavata sen kuljettaja Boije Ovebrink.

Ovebrinkillä on yli 30 vuoden kokemus kilpa-ajamisesta henkilö- ja kuorma-autoilla.

The Iron Knight on maailman nopein kuorma-auto sekä 500 että 1 000 metrin matkalla seisovalla lähdöllä. Sen huippunopeus on 276 km/h, ja moottorin teho on 2 400 hv.

Power Truck Show järjestetään PowerParkissa Härmässä 11.-12. elokuuta. Volvo Trucksin messuosasto U131-132 sijaitsee tutulla paikalla heti pääsisäänkäynnin vieressä. The Iron  Knightin lisäksi osastolla voi tavata Volvon asiantuntijoita ja muun muassa tutustua asiakasautoihin, kuten HCT-yhdistelmän rekkaveturiin ja I-Shift-ryömintävaihteilla varustettuun puuautoon.

Messuosastolla on nähtävänä myös Älykäs kuljetus -testijaksolla kiertänyt Volvo FH Polttoaine ja Suorituskyky -vetoauto, jota kuljetusliikkeet ympäri Suomen ovat saaneet testata käytännön työtehtävissä.


Suomalaisaluksen miehistölle huomionosoitus rohkeudesta

Liikenneministeriön mukaan suomalaisalus Norstreamin kapteeni Patrik Norrgård ja laivan miehistö ovat Kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) kunniamaininnan saaneiden joukossa. Huomionosoitus myönnetään merellä osoitetusta poikkeuksellisesta rohkeudesta.

Bore-varustamon Norstream-alus pelasti tammikuussa Kaakkois-Englannissa uponneen Fluvius Tamar -rahtilaivan seitsemän hengen miehistön. Kaksi miehistön jäsentä oli veden varassa ja loput viisi pelastusveneessä. Norstreamin miehistö käytti pelastamiseen luotsiportista laskettuja narutikkaita.

Perusteluissa mainitaan, että pelastus suoritettiin tarkkuudella ja ammattimaisesti, pimeydestä ja voimakkaasta aallokosta huolimatta. Pelastustyötä vaikeutti se, että Norstreamin kaltaisia isompia aluksia ei ole suunniteltu pelastustehtäviin.

Lue lisää...