Scania 70 vuotta Suomessa

Saksa: Joka toisella pa-jakeluasemalla ongelmia

Saksan liikennetekninen valvontaviranomainen tilastoi, että 48,3%:lla polttoaine-jakeluasemilla oli teknisiä ongelmia vuonna 2015. Määrä on hiukan alentunut oltuaan tasaisesti vuodesta 2010 hiukan yli 50%. Yleisimpiä ovat ruosteen muodostus maanalaiseen polttoainesäiliöön ja liitoskohtiin. Suurempien vikojen nosuus on laskenut 22,2:sta 19,3%:iin. Erittäin vakavia ongelmia ilmeni vain 0,6%:lla oltuaan aiemmin 1% noin 7000:sta tarkastetusta polttoaineasemasta.

Suomen olosuhteet lienevät ympärivuotisesti kovemmat kuin Saksassa. Oletettavasti plolttoaineasemien teknisten ongelmien määrä on vähintäänkin sama kuin Saksassa.


Myös Uber kehittämään robo-autoa

Googlen ja Lyftin perässä myös taksialan maailmanlaajuinen Uber on USA:n Pittsburgissa lähtenyt kehittämään omaa autonomista autoa taksikäyttöön. Uberin valinta on Ford Fusion. Ford on pakattu täyteen erilaisia sensoreita, tutkalla, laserskannerilla ja kameroilla.

Uber, kuten kilpailija Lyft, perustelee kiinnostustaan robo-taksin kehittämiseen mahdollisuudella alentaa taksin kustannuksia, taksimatkustamisen hintaa, vähentää liikenneruuhkia ja liikenneonnettomuuksia.


Englannissa valmistettiin 50 000. Leaf

Nissanin Sunderlandin tehtaalla on valmistettu jo 50 000 Nissan LEAFia sen jälkeen, kun yhtiö käynnisti sähköautojen ja akkujen tuotannon Euroopassa kolme vuotta sitten. Nissan on ensimmäinen autonvalmistaja, joka on valmistanut 50 000 sähköautoa ja niiden akut Euroopassa. Euroopassa valmistettuja LEAF-sähköautoja viedään tällä hetkellä 23 markkina-alueelle kautta maailman – Länsi-Euroopan ohella muun muassa Argentiinaan, Islantiin, Israeliin ja Taiwaniin.



Ranska muuttaa repsikka-tulkintaa

Ranska on tähän saakka tulkinnut, että kuorma- ja linja-autossa vieressä repsikkana istuva kuljettaja on töissä, kun tulkitaan EU:n ajo- ja lepoaikasäännöstöä 164/2014. Rikkomuksesta on määrätty roimat sakot.

Brysselin "Enforcement Working Group´n" painostuksesta Ranskan on muuttanut tulkintaansa suureksi iloksi ja helpotukseksi naapurimailleen. Maaliskuun 2. päivän jälkeen Ranskan tulkinta on, ettei vieressä matkaamista lasketa työajaksi.


VR tilaa modulitavaravaunuja

VR Transpoint on aloittanut yhteistyössä itävaltalaisen Innofreight GmbH- kanssa uudentyyppisten muunneltavien tavaravaunujen kehittämisen suomalaiseen rautatielogistiikkaan. Uudet vaunumallit on nimetty Finnowagoneiksi.

Erillisestä alustasta ja kontista koostuva rahtivaunun kerrotaan olevan nykyisiä tavaravaunuja kevyempi. Se mahdollistaa vaunukohtaisesti suurempien kuormien kuljettamisen.

Yhteistyösopimus sisältää Suomen rataverkolle sopivan prototyypin kehittämisen, ja prototyypin hyväksymisen jälkeen 50 vaunualustan tilauksen sekä niihin tarvittavien konttien leasingin. Sopimuksen arvo on noin 10 miljoonaa euroa. Ensimmäiset vaunut ovat liikenteessä arviolta loppuvuodesta 2017.

VR Transpointin arvion mukaan muunneltavaa, modulaarista kalustoa tarvitaan lähes kaikkiin liiketoiminta-alueisiin, joilta yhtiö hakee kasvua kuten esimerkiksi kaivos- ja bioenergiatoimialat. Uusilla vaunuilla myös korvataan vanhenevaa ja käytöstä poistuvaa kalustoa esimerkiksi säiliövaunujen osalta. Tulevien vaunujen lopulliset määrät vahvistuvat hankkeiden edetessä ja tarpeiden tarkentuessa.


Volvo "Quito" pilkkaa Raide-Jokeria

Hallitus myönsi 135 miljoonaa euroa Helsingin Raide-Jokerille ja Tampereen pikaraitio-sunnitelmalle. Hallituksen "usko" raideratkaisuun perustuu Helsinkiä ja Tamperetta johtavan vihervasemmiston vakaumukseen raideliikenteen paremmuudesta sekä, eikä vähiten, valtamedian kuten YLEn, Helsingin Sanomien, Hufvudstadsbladetin ymv. toistamaan väittämään, että yksi 200 matkustajan pikaraitiovaunu vastaa neljää (4) keskimäärin 50 matkustajan kaupunkibussia.

Samaan aikaan "bussimetro", BRT, nujertaa ympäri maailmaa nivelbusseillaan ylikalliit ja epäkäytännölliset 1800-luvun keksinnöt: raideratkaisut kaupunkien sisällä. Tuoreeltaan Volvo on myynyt 80 kpl 26,6 ja 28 m pitkiä, 270 matkustajan kaksinivelbussia Etelä-Amerikan Quito´n miljoonakaupungin BRT-väylälle. Volvo "Quito´ja" saa kuusi (6) kappaletta yhden pikaraitiovaunun hinnalla!

Lue tarkempi selvitys Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2016 ensi viikolla.


Hyperloop on lupaus!

Miljardööri Elon Musk ei ole kuka tahansa pelle. Sitä todistavat hänen aikaansaannoksensa: Tesla ja SpaceX avarauusliikenneyritys. Eivätkä ole ketä tahansa ne maailman suurimpiin kuuluvat rahoitus- ja kuljetusyhtiöt, jotka ovat sijoittaneet rahaa ja osaamista Muskin Hyperloop-ideaan.

Vanhasta putkiposti-tekniikasta ponnistava Hyperloop avaa näkymiä jopa 40 jalan konttien kulkemiseen 1200 km/h nopeudella putkessa vaikkapa 11 minuutissa Turusta Tukholmaan. Näiden "raja-arvojen" saavuttamiseen menee vielä pitkään, mutta pienempään ja vähempään ei ehkä kovinkaan pitkään. Tavoitteena on päästä ensimmäisiin rahdinkuljetustesteihin jo 2019 ja henkilökuljetuksiin 2021.

Kuljetusala tarvitsee tällaista: hulluja ideoita ja uutta kehitystä! Lue päivitetty tilanneraportti Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2016 ensi viikolla.

Katso video ohessa!


Puolan osuus kovassa kasvussa Saksassa

Saksan liittovaltion kuljetusvirasto BAG toteaa puolalaisten kuorma-autojen vahvan kasvun Saksan teillä jatkuvan 1-3/2016. Peräti 14,6% tiemaksuista tulevat jo puolalaisilta kuorma-autoilta. 2015 prosenttiluku oli 13,6. Saksan omien kuorma-autojen osuus oli 59,8% vuonna 2015. Alkuvuonna 2016 se oli pudonnut 58,7%:iin.


Saar: Dieselvarkaudet huolestuttavat

Saksan osavaltio Saar´n viranomaiset varoittavat Saarin läpi kulkevaa ammattiliikennettä kasvavasta ja entistä kehittyneemmästä diesel-varkaustrendistä. Asiaan ovat Saarissa erikoistuneet romanialaiset kuljettajat  Espanjassa rekisteröidyissä kuorma-autoissa. Autoissa on kuljettajan vuoteen alla piilossa sähkötoiminen pumppu, josta johdetaan imuletku varkauden kohteeseen ja täyttöletku suoraan oman auton säiliöön.


Bernerille mallia: Pariisi sotaan laitonta kabotaasia vastaan

Ranskassa kuljetustoimen valtiosihteeri Alain Vidalies ei tyydy siihen. että 100 000 kuorma-autoa tarkastetaan vuodessa. Nyt hän on julistanut Pariisin puolesta sodan laitonta kabotaasia vastaan. Sodanjulistus johtuu asiaan perehtyneen työryhmän esittämiin tuloksiin. Jatkossa vahvistetaan ulkomaisten kuorma-autojen tarkastuksia kuormaus- ja purkupaikoilla. Lisäksi perustetaan "erikoisryhmä" tarkastamaan ja tutkimaan ajopiirturinäyttöjä. Samalla korotetaan tuntuvasti sakkoja todetuista rikkomuksista.

Siinä esimerkkiä Suomen hallituksen ja liikenneministeri Anne Berner´n esitykselle helpottaa kabotaasia ja sen myötä etenkin laittoman kabotaasin villiintymistä Suomessa. Ranska kuuluu EU:n suuriin jäsenmaihin, jotka varmasti näkisivät mielellään Suomen tärmennyksiä EU:n ympäripyöreään kabotaasi-säännöstöön. Lue asiasta laajemmin Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2016, joka ilmestyy ensi viikolla!

 


Fercam luottaa automaattiseen renkaiden tarkistusjärjestelmään

Italialainen logistiikkapalveluiden tuottaja Fercam on asennuttanut Bolzanossa sijaitsevaan toimipisteeseen Ventech Systemsin Pneuscan -mittausjärjestelmän.  Yhtiön mukaan turvallisuutta ja taloudellisuutta lisäävä järjestelmä mittaa rengaspaineet ja renkaiden urasyvyyden sekä ilmoittaa kuljettajalle mahdollisista ongelmista. Tarkistus tapahtuu automaattisesti muutamassa sekunnissa maahan asennettujen sensoreiden avulla.


Ajokorttien kaksoiskappaleiden voimassaoloaikaan muutoksia

Ennen vuotta 2013 myönnettyjen pitkäaikaisten ajokorttien kaksoiskappaleiden voimassaoloaika lyhenee. Kaksoiskappaleet annetaan jatkossa ajokorttilaissa säädetyksi määräajaksi, joten uusi voimassaoloaika poikkeaa alkuperäisen ajokortin voimassaoloajasta.

Hallitus esitti ajokorttilain muutoksen vahvistamista 19. toukokuuta. Laki tulee voimaan 1. marraskuuta.

Lue lisää...


Engconilta kaivukoneissa käytettävä seulakauha

Rotoliittivalmistaja Engcon lanseeraa seulakauhan, joka on tarkoitettu yksinkertaisiin seulontatöihin, kun seulottua materiaalia ei ole saatavilla täyttöä varten tai kun tarvitaan materiaalia, jossa ei ole suurehkoja kiviä. Uusi seulakauha täydentää yhtiön 1,5–32 tonnin kaivukoneisiin tarkoitettujen kauhojen, kourien ja muiden työlaitteiden valikoimaa.

Seulakauhassa on kauhan koko leveydellä kulkevat, korkealujuusteräksiset pyörötangot, joiden kovuus on 500 Brinelliä. Terästankojen väli on pienemmissä kauhoissa vähintään 30 mm ja suuremmissa malleissa enintään 70 mm.

Uusia seulakauhoja on 12 eri kokoa. Kauhojen leveys vaihtelee 900 mm:stä aina 2 000 mm:iin.


Uusi AL-autopalvelukeskus avattiin Vantaalle

Autoliitto on avannut uuden AL-autopalvelukeskuksen Helsingin kansainvälisen lentokentän läheisyyteen Vantaalle. AL-autopalvelukeskus AVIA on Autoliiton 11. autopalvelukeskus ja ensimmäinen moniyrittäjäpohjalle rakennettu autoilijan palvelukeskuskokonaisuus.

Muut AL-autopalvelukeskukset sijaitsevat Haminassa, Helsingissä, Joensuussa, Jyväskylässä, Järvenpäässä, Salossa, Tampereella, Turussa, Vihdissä ja Ylöjärvellä.


Asfaltin tuotanto kasvoi

Asfaltin tuotantomäärä nousi Suomessa yli 5 miljoonaan tonniin vuonna 2015.

Määrä kasvoi selvästi kolmeen edellisvuoteen verrattuna. Esimerkiksi vuonna 2012 asfalttia tuotettiin hieman alle 4,5 miljoonaa tonnia.

INFRA ry:n tiedotteen mukaan tuotannon kasvua selittää muun muassa bitumin hinnan lasku. Bitumin osuus päällysteestä on noin 30 %. Sen hinta on laskenut noin 35 % vuodentakaisesta, eli laskennallisesti päällystäminen on 10 % edullisempaa kuin vuosi sitten.